1

مقدمه

شیرینی نان نخودچی یکی از انواع شیرینی های خوشمزه، سالم و پرطرفدار ایرانی است که اصالت آن متعلق به شهر قزوین است و همانطور که از نامش مشخص است ماده اصلی تشکیل دهنده آن آرد نخودچی می باشد. نون نخودچی از شیرینی های ساده و سنتی ما ایرانی ها است که در ایام نوروز با توجه به سادگی آن در کنار شیرینی های دیگر، ارائه می شود.

در این مطلب، مراحل اصلی و نکات کلیدی پخت شیرینی نان نخودچی، ارائه می شود. امید است با رعایت این موارد تجربه خوبی از پخت این شیرینی داشته باشید.

مراحل اصلی

اول | تهیه مواد اولیه

خرید مواد اولیه نون نخودچی

در ابتدا مواد اولیه را به صورت زیر تهیه و آماده نمایید:

  • آرد نخودچی: به میزان ۲۰۰ گرم
  • پودر شکر: به میزان ۱۰۰ گرم
  • روغن کره: به میزان ۱۰۰ گرم
  • هل کوبیده نرم: به میزان ۱ قاشق چایخوری


!
هل در دو نوع سفید و سبز در بازار موجود می باشد و بهتر ست در شیرینی پزی از نوع سبز آن استفاده می شود. هل سبز را با پوست و دانه چندبار آسیاب کنید و یکی دو بار از الک ریز رد کنید. سپس در ظرف در بسته نگهداری کنید.


!
آرد برنج از آسیاب کردن برنج به دست می آید. برای تهیه آرد برنج در منزل، از برنج معمولی که زیاد سفت نباشد استفاده نمایید. برنج را سه بار بشوئید و 1 تا 2 روز در آب سرد خیس کنید و در این مدت چندبار آب آن را عوض کنید. سپس برنج را در صافی بریزید تا آب آن گرفته شود و بعد برنج مرطوب را آسیاب نمایید تا کاملا پودر شود. بعد آن را پهن کرده تا نیمه خشک شود. سپس آن را الک کنید و مجددا آرد برنج الک شده را پهن کرده تا کاملا خشک شود و دوباره از الک ریزتر رد کنید و استفاده نمایید.

دوم | آماده سازی و استراحت دادن خمیر نان نخودچی

شما می توانید برای آماده سازی نون نخودچی، ابتدا پودر شکر و روغن صاف را با همزن برقی بزنید تا نرم و لطیف شود. آرد نخودچی و هل کوبیده نرم را به آن افزوده و با دست مخلوط کنید. می توانید با دست خوب ورز دهید و یا اینکه با دنده متوسط چرخ گوشت چرخ نمائید. در ادامه خمیر را ۲۴ ساعت استراحت دهید و سپس به ضخامت حدود یک سانتی متر درسطح کار باز نمایید.

سوم | قالب زدن و تزئین نان نخودچی

بعد از آن با قالب گل چهارپر مخصوص نان نخودچی قالب بزنید و سپس برای تزئیین خلال پسته رویش بگذارید. البته شما می توانید بجای استفاده از قالب زدن، خمیر را با دست به صورت کروی در بیاورید.


!
بررسی دانوما نشان می دهد برای پخت شیرینی خشک از سینی لبه کوتاه استفاده نمایید و اندازه سینی را طوری انتخاب کنید تا زمانی که داخل فر گذاشته می شود، از هر طرف تا دیواره فر، حدود 10 سانتیمتر فاصله داشته باشد و حرارت به راحتی پخش شود.

چهارم | پخت نان نخودچی

قراردادن شیرینی نخودچی در فر

خمیر را در سینی چرب نشده چیده و به مدت ۱۲ تا ۱۵ دقیقه با حرارت ۳۰۰ درجه فارنهایت (۱۵۰معادل درجه سانتیگراد) بپزید. این شیرینی بعد از پخت باید در سینی کاملا سرد شده و سپس در ظرف چیده شود، در غیر اینصورت متلاشی می شود. در انتها لازم به یادآوری است که از روی هم چیدن شیرینی به مقدار زیاد در یک ظرف، خودداری کنید و البته به خاطر داشته باشید ظرف شیرینی را دور از نور خورشید و در محیط نسبتا خنک نگهداری کنید.

نکات کلیدی

  • اگر شیرینی نخودچی به مدت کافی پخته نشود، شیرینی پودری نخواهد شد و به کام می چسبد.
  • در بعضی از مناطق مانند آذربایجان شرقی بجای هل از زنجبیل استفاده میشود.

منابع و ارجاعات

 

نظرات کاربران

1 دیدگاه در “مراحل و نکات تهیه شیرینی نان نخودچی

  1. کوکب گفت:

    نان نخودچی با چایی خیلی میچسبه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × پنج =