2

مقدمه

شیرینی سیگارت یکی از خوشمزه ترین شیرینی هایی است که علاوه بر محفل خانوادگی برای پذیرایی از مهمان نیز مناسب به نظر می رسد. در این مطلب، مراحل اصلی و نکات کلیدی پخت شیرینی سیگارت، ارائه می شود. امید است با رعایت این موارد تجربه خوبی از تهیه این شیرینی داشته باشید.

مراحل اصلی

مرحله اول- تهیه و آماده سازی مواد اولیه

در ابتدا مواد اولیه را به صورت زیر تهیه و آماده نمایید:

  • خامه: 250 گرم
  • زرده تخم مرغ: 3 عدد
  • کره نرم: 125 گرم
  • وانیل: یک چهارم قاشق چایخوری
  • آرد قوی: حدود 320 تا 375 گرم

مواد میانی

  • پودر گردو: 220 گرم
  • پودر شکر: 110 گرم
  • هل سبز سائیده: 1 قاشق چایخوری
  • سفیده تخم مرغ یا گلاب: کمی
  • جوز هندی: یک چهارم قاشق چایخوری
  • دارچین: یک چهارم قاشق چایخوری

مواد لازم برای تزئین

  • شکلات ذوب شده و یا پودرپسته: کمی
  • پودر قند: مقداری


!
هل در دو نوع سفیدو سبز در بازار موجود می باشد و طبق بررسی دانوما بهتر است در شیرینی پزی از نوع سبز آن استفاده شود. هل سبز را با پوست و دانه، چندبار آسیابکنید و یکی دو بار از الک ریز رد کنید. سپس در ظرف در بسته نگهداری کنید.


!
وانیل مصرفی در دستورات شیرینی سنتی از نوع وانیل خالص است. در صورت مصرف وانیل شکری، مقدار وانیل می بایست دو برابر شود. مصرف بیش از اندازه وانیل باعث تلخ شدن و همچنین تغییر رنگ شیرینی می شود.


!
جوز هندی را به صورت آسیاب نشده نگهداری کنید و هر بار قبل از مصرف، مقداری از آن را رنده کرده و استفاده نمایید.


!
مواد اولیه نظیر شیر، تخم مرغ، ماست و کره که در یخچال نگهداری می شود، بهتر است نیم ساعت قبل از شروع کار در دمای محیط قرار بگیرند.

مرحله دوم- آماده سازی و استراحت دادن خمیر

در ظرف مناسبی خامه، زرده تخم مرغ، کره و وانیل را مخلوط کرده و با مفتول سیمی 1 دقیقه هم بزنید. آرد قوی را بتدریج به آن افزوده و مخلوط کنید تا خمیر لطیفی بدست آید. خمیر را به مدت 1 تا 2 ساعت در یخچال استراحت دهید. برای تهیه مواد میانی پودر گردو، پودر شکر و هل سبز سائیده را مخلوط کرده و کمی گلاب یا سفیده تخم مرغ بتدریج به آن افزوده تا خمیر شود.

مرحله سوم- قالب زدن و تزئین شیرینی سیگارت

در ادامه خمیر را به صورت لوله های کوچکی شبیه مداد به طول 6 تا 7 سانتیمتر فرم دهید.. از خمیر دوازده لواش نازک به صورت دایرهباز کنید. بعد هریک از لواش های دایره ای شکل را به صورت پیتزائی به 8 قسمتبرش بزنید. هر لوله از مواد میانی را در قسمت قاعده مثلث قرار داده و خمیر را رول کرده و در سینی فر بچینید.

در نهایت پس از قرار دادن آن در سینی، شیرینی را مدتی در یخچال یا فریز قرار دهید، تا کاملا سرد شده و کره داخل آن سفت شود. سپس سینی را بلافاصله در فر قرار دهید. با این روش شیرینی پس از پخت، فرم خود را به خوبی حفظ می کند.

مرحله چهارم- پخت شیرینی سیگارت

در نهایت سینی شیرینی را به مدت 15 تا 20 دقیقه در فر کذاشته و با حرارت 350 درجه فارنهایت شیرینی را بپزید و پس از سرد شدن روی آن پودر شکر پاشیده، و با شکلات ذوب شده تزئین کنید.

زمانی که شیرینی، را از فر خارج کردید، بگذارید داخل سینی کاملا خنک شود، سپس آن را با کاردک از سینی جدا کنید. در انتها لازم به یادآوری است که از روی هم چیدن شیرینی به مقدار زیاد در یک ظرف، خودداری کنید و البته به خاطر داشته باشید ظرف شیرینی را دور از نور خورشید و در محیط نسبتا خنک نگهداری کنید.


!
بررسی دانوما نشان می دهد برای پخت شیرینی خشک از سینی لبه کوتاهاستفاده نمایید و اندازه سینی را طوری انتخاب کنید تا زمانی که داخل فر گذاشته می شود، از هر طرف تا دیواره فر، حدود 10 سانتیمتر فاصله داشته باشد و حرارت به راحتی پخش شود.

نکات کلیدی

  • سینی لعابی فر برای پخت شیرینی مناسب نیست زیرا ظروف لعابی، گرما را در خود نگه می دارد و باعث می شود ته شیرینی تیره شود. سینی روحیو آلومینیومی ظروف مناسبی برای پخت شیرینی هستند. به خاطر داشته باشید در پخت شیرینی های خشک نیازی به چرب کردن سینی نیست.
  • بررسی دانوما نشان می دهد چنانچه پودر شکر در معرض هوا قرار بگیرد به دلیل جذب رطوبت هوا، گلوله گلوله می شود که برای جلوگیری از آن می توان یک قاشق سرپر نشاسته داخل یک کیلو پودر شکرریخته و مخلوط کنید تا از گلوله ای شدن پودر شکر جلوگیری کند.
  • استفاده از عسل و شکرسرخ علاوه بر سلامتی، به دلیل خاصیت جذب رطوبت، در شیرینی های خشک، باعث ماندگاری بیشتر و تازه ماندن شیرینی می شود. همچنین باعث می شود که سطح شیرینی تیره تر گردد.

منابع و ارجاعات

 

نظرات کاربران

2 دیدگاه در “مراحل و نکات تهیه شیرینی سیگارت

  1. کریمی گفت:

    من ک عاشقشم خیلی درست میکنم

  2. جهانی گفت:

    من وقتایی که درست میکنم و با چایی به همراه همسرم میخوریم خیلی لذت بخشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × چهار =