عمومی در اداری
و نکات دانشجویان پزشکی از خارج به داخل 1

مراحل و نکات “انتقال دانشجویان پزشکی ” از خارج به داخل

1

مقدمه

همانطور که می دانید مراحل و شرایط انتقال دانشجویان غیر علوم پزشکی به ایران نسبت به مراحل و شرایط انتقال دانشجویان پزشکی تفاوت هایی دارد. انتقال دانشجویان ایرانی از خارج از کشور از سالیان بسیار متمادی در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، بر اساس آئین نامه مصوب شورای عالی برنامه ریزی و زارتین برای افراد واجد شرایط انجام می‌گیرد. در سال ۱۳۹۷ هم طبق روال هرسال این موضوع مورد اقدام واقع شده ولیکن با توجه به شرایط ارزی خاصی که در ابتدای سال پیش آمد، شورایعالی برنامه ریزی با حفظ سایر شرایط مصوب، تنها شرط تعداد واحدهای گذرانده را از ۷۲ واحد به ۳۶ واحد تغییر داد. قابل ذکر است با تدابیر اضافه دیگری، شرایط سخت گیرانه تری به لحاظ کیفیت تحصیلی برای متقاضیان انتقال با این شرایط در نظر گرفته شد. شرایط انتقال دانشجو از خارج به ایران کاملا مشخص و معین است. برای آشنایی کامل با مدارک، شرایط عمومی و اختصاصی، مراحل و نکات نقل و انتقال دانشجویان رشته های علوم پزشکی (زیر مجموعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی) به ایران، این مطلب را با دقت مطالعه و در بخش نظرات، تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.


!
در حال حاضر انتقال دانشجویان پزشکی از خارج به داخل ممنوع نیست اما این فرآیند زمانبر خواهد بود و احتمالا در حدود یک سال تا یکسال و نیم باید در نوبت انتقال باشید.

پیش نیاز و ملزومات

مدارک لازم برای انتقال دانشجویان رشته های علوم پزشکی به داخل کشور عبارت است از:

  • تصویر شناسنامه
  • تصویر کارت ملی
  • اصل ريز نمرات تحصيلي به تائيد دانشگاه محل تحصيل و سفارت جمهوري اسلامي ايران در كشور محل تحصيل
  • اصل مدرک ديپلم
  • اصل مدرک پيش دانشگاهي
  • تصویر صفحات گذرنامه (شامل صفحات دارای مشخصات، صفحات دارای ویزای زمان تحصیل و مهر ورود و خروج ایران و کشور محل تحصیل در زمان تحصیل که تعیین کننده زمان و میزان حضور دانشجو در آن کشور ‌باشد)
  • تصویر مدارک معتبر همه مقاطع تحصیلی قبلی(چنانچه مدارک مذکور در خارج از کشور اخذ شده باشند، مدارک تا پیش دانشگاهی باید در وزارت آموزش و پرورش قسمت مدارس ایرانیان خارج از کشور تایید و یا معادل‌سازی و مدارک دانشگاهی نیز باید در اداره کل امور دانش‌آموختگان وزارت علوم ارزشیابی شده باشد)
  • تصویر مدارک دال بر وضعیت نظام وظیفه (مخصوص آقایان)
  • تصویر احکام شروع و پایان ماموریت والدین یا همسر (مخصوص فرزندان و یا همسر مامورین دولت و یا اعضای هیئت علمی که برای فرصت مطالعاتی عزیمت نموده‌اند جهت استفاده از تسهیلات شهریه موضوع تبصره‌های ۱ تا ۳ ماده ۹ آیین‌نامه)
  • تصویر احکام شروع و پایان بورسیه تحصیلی والدین یا همسر (مخصوص فرزندان و یا همسر دانشجویان بورسیه جهت استفاده از تسهیلات شهریه موضوع تبصره‌های ۱ تا ۳ ماده ۹ آیین‌نامه)
  • درخواست شخصي دانشجو با درج شماره تلفن تماسی و ایمیل دانشجو
  • تصویر مدارک تحصیلی دانشگاه مبدا برای مقاطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد: گواهی ثبت نام و اشتغال به تحصیل و اتمام حداقل یک نیمسال تحصیلی بصورت حضوری در دانشگاه مبدا در دانشگاه خارج از کشور، کارنامه و کد نمرات (تعیین کننده ارزش نمرات یا ارزیابی دانشگاه از واحدهای اخذ شده دانشجو) که از طرف دانشگاه مبدا در خارج از کشور در سربرگ رسمی و با مهر و امضای دانشگاه صادر گردیده و به تایید سفارت و یا نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در آن کشور رسیده باشد.
  • تصویر مدارک تحصیلی دانشگاه مبدا برای برای دانشجویان دوره دکتری : گواهی حضور، ثبت نام و اشتغال به تحصیل حداقل دو نیمسال تحصیلی در دانشگاه مبدا و کارنامه (در صورتی که کورس گذرانده باشد) و گزارش استاد راهنما مبنی بر میزان پیشرفت تحصیلی و موضوع رساله دانشجو که به تایید سفارت و یا نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در آن کشور رسیده باشد.

شرايط عمومي انتقال دانشجویان علوم پزشکی عبارت است از:

  • خروج قانوني از كشور
  • معتبر بودن دانشگاه محل تحصيل دانشجو با توجه به آخرين مصوبات شورايعالي ارزشيابي ليست دانشگاه هاي معتبر كشور
  • نداشتن منع قانوني براي ادامه تحصيل در دانشگاه مبداء و دانشگاه هاي داخل كشور از نظر مقررات آموزشي و خدمات نظام وظيفه.
  • دارا بودن ديپلم كامل متوسطه و گواهي پايان دوره پيش‌دانشگاهي نظام جديد (يا معادل ارزشيابي شده آن به تائيد وزارت آموزش و پرورش مدارس تطبيقي واقع در سعادت آباد – ميدان فرهنگ)
  • دارا بودن مدرك تحصيلي هر دوره براي ورود به دوره بعدي كه مورد تائيد وزارت فرهنگ و آموزش عالي يا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي باشد.

شرايط اختصاصي انتقال دانشجویان علوم پزشکی عبارت است از:

  • دارا بودن ميانگين نمرات معدل كتبيديپلم متوسطه با حداقل نمره 14 و نمرات كل ديپلم متوسطه با حداقل نمره 16 براي ديپلمه‌هاي نظام قديم.
  • دارا بودن ميانگين مجموع معدل كل ديپلم متوسطه و پيش‌دانشگاهي نظام جديد با حداقل نمره 16 مشروط بر اينكه هيچ يك از نمرات كمتر از 14 نباشد در يكي از رشته‌هاي رياضي فيزيك و يا علوم تجربي.
  • گذراندن حداقل 72 واحد درسي در نظام واحدي و يا دو سال تحصيلي در نظام ساليانه در خارج از كشور با ميانگين نمرات 15 از 20 در مقاطع دكتري (براي رشته هاي پزشكي، داروسازي و دندانپزشكي)
  • گذراندن حداقل 36 واحد درسي در نظام واحدي و يا يك سال تحصيلي در نظام ساليانه در دانشگاه هاي غيرمشروط در خارج از كشور با ميانگين نمرات 15 از 20 براي فرزندان اعضاء هيات علمي دانشگاه ها اعم از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت علوم تحقیقات و فناوری و فرزندان اعضاي هيات علمي دانشگاه ها و فرزندان مامورين ثابت دولت جمهوري اسلامي ايران در خارج از كشور
  • شركت و قبولي در امتحان جامع علوم پايه براي دانشجوياني كه در دانشگاه هاي بلوك شرق (دانشگاه هاي معتبر مشروط طبق دفترچه راهنما يا سايت) به تحصيل اشتغال دارند. (اعم از فرزندان اعضاي هيات علمي دانشگاه ها و فرزندان مامورين ثابت دولت جمهوري اسلامي ايران در خارج از كشور) الزامي است.
  • گذراندن حداقل 16 واحد درسي يا يكسال تحصيلي در نظام ساليانه با حداقل ميانگين نمرات 15 از 20 براي رشته‌هاي كارشناسي ارشد و ميانگين نمرات كل مقطع كارشناسي با حداقل نمره 15
  • گذراندن حداقل 36 واحد درسي يا يكسال تحصيلي در نظام ساليانه با ميانگين نمرات گذرانده شده با حداقل نمره 14 از 20 براي مقاطع كارشناسي
  • گذراندن حداقل 18 واحد درسي و يا يكسال تحصيلي در نظام ساليانه با ميانگين نمرات واحدهاي گذرانده شده با حداقل نمره 14 از 20 براي مقاطع كارداني و كارشناسي ناپيوسته

بنابراین شرایط به طور خلاصه:

  • تحصیل در دانشگاه مورد تائید وزارت بهداشت
  • گذراندن حداقل یکسال تحصیلی معادل36 واحد درسی ارزشیابی شده
  • میانگین نمرات گذرانده شده با نمره حداقل 15
  • دارا بودن معدل کتبی دیپلممتوسطه با نمره 16
  • دارا بودن معدل کل دیپلممتوسطه با نمره 17
  • دارا بودن معدل کل پیش دانشگاهیبا نمره 17

مراحل اصلی

اول | بررسی شرایط و آماده سازی مدارک اولیه

در ابتدا باید شرایط لازم برای انتقال را بررسی نمایید. این مرحله شامل موارد زیر می شود که جزئیات آن در قسمت شرایط و مدارک ارائه شد:

  • مدارک مورد نیاز
  • شرایط عمومی
  • شرایط اختصاصی


!
اخذ پذیرش از دانشگاه‌های داخلی به عهده خود دانشجو است.


!
انتقال دانشجو به ایران از دانشگاه‌هایی که اسامی آنها در لیست موردتائید وزارتخانه نیست ممنوع می‌باشد.

دوم | ثبت نام و تشکیل پرونده در سامانه میخک

ورود به سامانه میخک

در صورتی که شما بخواهید از مدارک تحصیلی خارج از کشور خود در داخل کشور استفاده نمایید باید حتما مدارک خود را به تأیید سفارت و نمایندگی جمهوری اسلامی در کشور محل اقامت خود برسانید. در این راستا شما باید مدارک خود را به نمایندگی مورد نظر ا رائه نمایید تا نمایندگی، مهر، امضا و صحت مدرک را تأیید کند. برای این امر اقدامات زیر را انجام دهید:

  • ورود و ثبت نام در سامانه میخک
  • ورود به بخش درخواست تشکیل پرونده تحصیلی: از این طریق باید پرونده تحصیلی خود را ثبت نماید.
  • ارائه درخواست تأیید مدارک تحصیلی: در ادامه با ورود به این بخش باید درخواست خود را مبنی بر تأیید مدارک تحصیلی ارائه کند. در این صفحه شما (متقاضی و یا دانشجو) اطلاعات تحصیلی، نمایندگی محل تأیید (نام سفارت یا سرکنسولگری) را وارد و سپس تصاویر مدارک مورد درخواست را بارگذاری و بر روی دکمه تأیید کلیک نماید.
  • دریافت کد رهگیری برای هر مدرک: دانشجویان متقاضی انتقال از خارج کشور، دانش آموختگان خارج از کشورِ متقاضی ارزشیابی مدارک تحصیلی، دانشجویان متقاضی تسهیلات ارزی، نسبت به ثبت نام و ارائه مستندات از طریق سامانه میخک (مدیریت یکپارچه خدمات کنسولی) و هماهنگی با سرکنسولگری های جمهوری اسلامی ایران درکشور محل تحصیل خود اقدام نمایند و کد رهگیری برای هر مدرک را اخذ نمایند. توجه داشته باشید که در ادامه جهت بارگزاری در سامانه انتقال دانشجو، برای آپلود هر مدرکی، شما باید کدرهگیری دریافت شده را نیز آپلود نمایید.

سوم | مراجعه به نمایندگی محل تأیید

در نهایت جهت دریافت تأیید نهایی مدرک، به نمایندگی مورد نظر (سفارت یا سرکنسولگری کشور مورد نظر) مراجعه نمایید تا مدارک شما تأیید نهایی شود.

البته بررسی ها نشان می دهد، به طور معمول هر ترم دانشجویان باید گواهی اشتغال به تحصیل و ریز نمرات خود را در سایت میخک بارگذاری نمایند و برای تأیید به نمایندگی محل مراجعه کنند.

چهارم | ثبت درخواست در سامانه انتقال دانشجویان

پس از ورود به بخش انتقال دانشجویان از خارج به داخل کشور در آدرس مربوطه، روال زیر را طی نمایید:

  • تکمیل مشخصات متقاضی: در بخش اول باید اطلاعات و مشخصات اولیه خود را تکمیل و یک عکس اداری آپلود نمایید.
  • تکمیل مشخصات درخواست: در این بخش مشخصات مقطع تحصیلی فعلی که در حال حاضر در خارج از کشور در آن مشغول به تحصیل هستید را تکمیل نمایید
  • تکمیل اطلاعات مقاطع تحصیلی قبلی
  • تکمیل اطلاعات دانشگاه های پیشنهادی خود
  • اسکن و بارگزاری مدارک: در بخش اسکن مدارک با پیوست نمودن فایل مدارک مرتبط و ثبت در هر قسمت مدارک را آپلود نمایید
  • دریافت کد رهگیری: با انتخاب گزینه تأیید و ادامه در صورت کامل بودن فرآیند ثبت نام کدرهگیری برای اطلاع از روند رسیدگی به تقاضا ارائه می گردد.


!
لازم است با شماره همراه و ایمیل شخصی خود در سامانه ثبت نام نمایید. اطلاع رسانی های بعدی و همچنین ورود به سامانه بر اساس اطلاعات اولیه وارد شده توسط شما انجام می شود.


!
توجه داشته باشید که در صورت عدم مراجعه به پورتال، جهت تکمیل اطلاعات، پس از مدت 1 ماه، حساب کاربری شما باطل شده و از بین می رود.


!
در گزینه رشته تحصیلی مرتبط در دانشگاه های داخل، چنانچه رشته شما در هیچ یک از دانشگاه های داخل وجود نداشته باشد می توانید رشته ای که با رشته شما مشابه و مرتبط با شد را اعلام نمایید.


!
دانشجویانی که در مقاطع مختلف مشغول به تحصیل هستند در صورت داشتن شرایط لازم فقط در همان مقطع یا مقطع پایین‌تر در دانشگاه های داخلی مجاز به ادامه تحصیل هستند

پنجم | انجام مصاحبه با شورای انتقال دانشجویان وزارت بهداشت

طبق گزارش سامانه نقل و انتقالات حجم درخواست دانشجویان متقاضی انتقال بالاست. بررسی پرونده متقاضیان، با عنايت به شروع ترم اول سال تحصيلی در داخل و خارج از کشور زمانبر است. تمامی افرادی كه دارای شرايط انتقال بوده و متقاضی انتقال به دانشگاه های داخل کشور می باشند بعد از تكميل پرونده خود در سامانه انتقال دانشجو به ایران، باید منتظر اطلاع رسانی برای زمان مصاحبه باشند. در این مقطع شما توسط وزارت بهداشت و شورای انتقال دانشجویان ایرانی خارج کشور، ارزیابی می شوید. زمان مصاحبه توسط شما در سامانه قابل رزرو کردن است. و پس از تعیین برگه و یا کارت مصاحبه قابل پرینت کردن بوده و پس از الصاق عکس، به همراه مدارک ذکر شده برای مصاحبه آماده شوید.

نکته: در ادامه پس از انجام مصاحبه، به شما گفته می شود که مدارک دیپلم و پیش دانشگاهی خود را استعلام نمایید. برای این منظور به شما کد سیستمی وزارت بهداشت ارائه می شود تا نتیجه استعلام به آن کد ارسال شود.


!
بر اساس بررسی های ما، مصاحبه شما به زبان اصلی دوره گذرانده شده در دانشگاه مبدآ ( و یا به زبان انگلیسی) خواهد بود.

ششم | استعلام مدارک دیپلم و پیش دانشگاهی برای وزارت بهداشت

در ادامه پس از انجام مصاحبه، به شما گفته می شود که مدارک دیپلم و پیش دانشگاهی خود را استعلام نمایید. در حقیقت تا مرحله قبل حداقل معدل شما در دیپلم و پیش دانشگاهی مورد سنجش واقع شد و در این مقطع باید اصالت مدارک شما بررسی شود. بنابر این برای اخذ استعلام باید به یکی از دفاتر پیشخوان دولت مراجعه نموده و کد سیستمی وزارت بهداشت را جهت ارسال پاسخ استعلام، به دفتر پیشخوان ارائه نمایید. این استعلام از مناطق آموزش و پرورش محل تحصیل شما گرفته می شود.


!
نتیجه استعلام به صورت سیستمی برای وزارت بهداشت ارسال می شود.


!
نتیجه مصاحبه و ارزیابی وزارت بهداشت، در سامانه انتقال دانشجویان، به صورت مرحله به مرحله توسط شما قابلیت پایش دارد یعنی می تواند متوجه شوید که وضعیت پرونده شما در چه مرحله ای قرار دارد. اما در صورت تمایل برای اطلاع از نتیجه می توانید مستقیما به صورت تلفنی و مراجعه حضوری به وزارت بهداشت استعلام نمایید.

هفتم | مراجعه به وزارت بهداشت جهت دریافت برگه انتقالی

مراجعه به وزارت بهداشت جهت برگه انتقالی

در ادامه پس از آماده شدن نتیجه ارزیابی وزارت بهداشت و صدور برگه انتقالی، باید به محل وزارتخانه و بخش دبیرخانه مراجعه و برگه انتقالی خود را دریافت نمایید.


!
برای مراجعه به دانشگاه مقصد و انجام ارزیابی نهایی توسط دانشگاه، داشتن برگه انتقالی (موافقت با انتقال) الزامی است. این برگه 2 سال اعتبار دارد.

هشتم | جستجوی دانشگاه مورد نظر

در این مقطع باید به دنبال دانشگاه مورد نظر برای گرفتن پذیرش نهایی باشید اگرچه بهتر است شما بررسی و مذاکرات اولیه با دانشگاه ها را پیش از این مرحله انجام دهید. برای این منظور به دو مورد زیر توجه فرمایید:

  • معمولا دانشگاه ها در اوایل تیرماه و اوایل دیماه، اقدام به پذیرش دانشجویان انتقالی می نمایند.
  • برای تشکیل پرونده و پذیرش رسمی داشتن برگه موافقت انتقالی الزامی است. و معمولا دانشگاه ها در حالت رسمی بدون این برگه اقدام به بررسی پرونده نمی کنند.
  • در نهایت پس از توافق، تمامی مدارک اولیه و برگه انتقال را به دانشگاه تحویل می دهید.

نهم | انجام مصاحبه و ارزیابی نهایی دانشگاه مقصد

مصاحبه پذیرش دانشجو

پذیرش دانشجو در دو سطح زیر انجام می شود:

  • سطح اول: پذیرش انتقال دانشجو به ایران که توسط شورایی به نام شورای انتقال دانشجویان ایرانی خارج کشور که در حوزه معاونت آموزشی وزارت بهداشت مستقر است تشکیل می شود. در این سطح ارزیابی به صورت بررسی مدارک و مستندات و نیز انجام مصاحبه انجام می شود.
  • سطح دوم: پذیرش از دانشگاه مقصد که در این سطح نیز ارزیابی به صورت بررسی مدارک و مستندات و نیز انجام مصاحبه انجام می شود.

در این مقطع نیز مصاحبه شما با دانشگاه مقصد انجام می شود. بررسی ها نشان می دهد که این مصاحبه بیشتر جنبه تخصصی دارد.


!
در صورتی که نتیجه ارزیابی دانشگاه مثبت بود، یک کد سیستمی جهت استعلام مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی به شما داده می شود.

دهم | استعلام مدارک دیپلم و پیش دانشگاهی برای دانشگاه

در ادامه پس از انجام مصاحبه دانشگاه مقصد، به طور معمول از شما خواسته می شود که مدارک دیپلم و پیش دانشگاهی خود را استعلام نمایید. در این مقطع باید اصالت مدارک شما برای دانشگاه مقصد نیز بررسی شود. بنابر این برای اخذ استعلام باید دوباره به یکی از دفاتر پیشخوان دولت مراجعه نموده و کد سیستمی دانشگاه را جهت ارسال پاسخ استعلام، به دفتر پیشخوان ارائه نمایید. این استعلام از مناطق آموزش و پرورش محل تحصیل شما گرفته می شود.


!
نتیجه استعلام به صورت سیستمی برای دانشگاه ارسال می شود.


!
نتیجه مصاحبه و ارزیابی وزارت بهداشت، در سامانه انتقال دانشجویان، به صورت مرحله به مرحله توسط شما قابلیت پایش دارد یعنی می تواند متوجه شوید که وضعیت پرونده شما در چه مرحله ای قرار دارد. اما در صورت تمایل برای اطلاع از نتیجه می توانید مستقیما به صورت تلفنی و مراجعه حضوری به وزارت بهداشت استعلام نمایید.

مرحله پنهان کلیدی: در نتیجه بعد از پاسخ استعلام به دانشگاه، شورای تطبیق واحد دانشگاه، واحدهای گذرانده شما را تطبیق و معادلسازی و تعیین نمره می کند.

یازدهم | پذیرش نهایی و انجام ثبت نام

پذیرش نهایی و ثبت نام دانشجو پزشکی

در نهایت پس از مراحل قبل، تعداد واحدهای تطبیق شده به همراه نمرات به اطلاع شما می رسد. در نهایت پس از بررسی مدارک و موفقیت در مصاحبه، پذیرش نهایی شما انجام می شود. بعد از پذیرش انتقال دانشجو به ایران و اخذ پذیرش از دانشگاه داخل کشور توسط دانشجو و معرفی وی از طریق مرکز خدمات آموزشی وزارت متبوع به دانشگاه تطبیق واحدها صورت می‌گیرد. تطبیق واحدهای دانشگاهی بر اساس سرفصل دروس رشته تحصیلی مصوب شورای عالی برنامه‌ریزی علوم پزشکی به عهده شورای تطبیق واحد دانشگاه مقصد است.


!
توجه کنید که شما ملزم به پرداخت شهریه ریالی، منطبق با شهریه پرداختی در خارج از کشور می‌باشید.

نکات کلیدی

برخی نکات مهم و کلیدی برای انتقال دانشجویان علوم پزشکی از خارج به ایران عبارت است از:

  • به این نکته توجه داشته باشید که 36 واحد، تعداد واحدهای لازم از نظر وزارت بهداشت (36 واحد ارزشیابی شده) پس از تطبیق واحد است بنابراین از آنجا که امکان عدم تطبیق برخی واحدها وجود دارد، شما باید تعداد بیشتری واحد درسی را گذرانده باشید.
  • پذیرش دانشجو به ایران در دانشگاه‌هایپردیس خودگران علوم پزشکی کشور یا در قالب ظرفیت مازاد اعلام شده در دفترچه کنکور سراسری همان سال و یا در دانشگاه آزاد اسلامی امکان‌پذیر می باشد.
  • نتیجه مصاحبه و ارزیابی وزارت بهداشت، در سامانه انتقال دانشجویان، به صورت مرحله به مرحله توسط شما قابلیت پایش دارد یعنی می تواند متوجه شوید که وضعیت پرونده شما در چه مرحله ای قرار دارد. اما در صورت تمایل برای اطلاع از نتیجه می توانید مستقیما به صورت تلفنی و مراجعه حضوری به وزارت بهداشت استعلام نمایید.

لغات و اصطلاحات

  • پردیس خودگردان: منظور از پردیس خودگردان شعب بین‌المللی سابق دانشگاه های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی داخل کشور می باشد که مجوز شورای گسترش دانشگاه های علوم پزشکی را اخذ نموده اند.

منابع و ارجاعات

  • سامانه خدمات آموزشی وزارت بهداشت
  • خبرگزاری دانشجویان ایران
  • مصاحبه با دانشجویان انتقالی از خارج به داخل
  • وبسایت های محتوایی در حوزه مسائل دانشگاهی
 

نظرات کاربران

1 دیدگاه در “مراحل و نکات “انتقال دانشجویان پزشکی ” از خارج به داخل

  1. محمودی گفت:

    انشالله موفق باشند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 − یک =