0

مقدمه

گردو به دلیل برخورداری از پروتیین، چربی غیر اشباع، قند، آهن، کلسیم، فسفر و ویتامین A ، جایگاه ویژه در آشپزی و شیرینی پزی ایرانی دارد. این شیرینی، همچون شیرینی پفکی گردویی، قرابیه گردو و گردویی دارچینی، یکی از انواع خانواده شیرینی گردویی است که از شیرینی های مجلسی و مقوی و با طبع گرم محسوب می شود. برای آشنایی مرحله به مرحله با طرز تهیه شیرینی گردویی، این مطلب را با دقت مطالعه بفرمایید.

مراحل اصلی

مرحله اول: تهیه و آماده سازی مواد اولیه

در ابتدا مواد اولیه را به صورت زیر تهیه و آماده نمایید:

  • زرده تخم مرغ: ۲ عدد
  • پودر شکر: یک دوم پیمانه
  • وانیل: یک هشتم قاشق چایخوری
  • گردوی خرد شده: یک چهارم پیمانه
  • پودر پسته برای تزیین: مقداری
  • آبلیمو: یک چهارم قاشق چایخوری


!
وانیل مصرفی در دستورات شیرینی سنتی از نوع وانیل خالص است. در صورت مصرف وانیل شکری، مقدار وانیل می بایست دو برابر شود. مصرف بیش از اندازه وانیل باعث تلخ شدن و همچنین تغییر رنگ شیرینی می شود.


!
هل در دو نوع سفید و سبز در بازار موجود می باشد و طبق بررسی دانوما بهتر است در شیرینی پزی از نوع سبز آن استفاده شود. هل سبز را با پوست و دانه، چندبار آسیاب کنید و یکی دو بار از الک ریز رد کنید. سپس در ظرف در بسته نگهداری کنید

مرحله دوم: آماده سازی و استراحت دادن خمیر

در ظرف مناسبی زرده های تخم مرغ را با پودر شکر و وانیل حدود ۵ دقیقه با همزن برقیبزنید تا کرم و کشدار شود. آبلیمو و سپس گردوی خرد شده را به آن افزوده و مخلوط نمائید.


!
بهتر است خمیر شیرینی را 1 تا 2 ساعت داخل یخچال استراحت دهید و بعد قالب بزنید.

مرحله سوم: قالب زدن و تزئین شیرینی گردوئی

در ادامه کف سینی را کاغذ روغنی انداخته و مواد شیرینی را با قاشق کوچک فال فال و به فاصله در سینی بریزید و روی آنرا پودر پسته بپاشید. در نهایت پس از شکل دادن به خمیر و قرار دادن آن در سینی، شیرینی را مدتی در یخچال یا فریز قرار دهید، تا کاملا سرد شده و کره داخل آن سفت شود. سپس سینی را بلافاصله در فر قرار دهید. با این روش شیرینی پس از پخت، فرم خود را به خوبی حفظ می کند.

مرحله چهارم: پخت شیرینی

در نهایت سینی را در فر ۳۰۰ درجه فارنهایت به مدت ۱۰ تا ۱۲ دقیقه بپزید تا ته شیرینی طلایی شود. شیرینی را پس از سرد شدن از سینی خارج کنید و سرو نمائید.

زمانی که شیرینی، را از فر خارج کردید، بگذارید داخل سینی کاملا خنک شود، سپس آن را با کاردک از سینی جدا کنید. در انتها لازم به یادآوری است که از روی هم چیدن شیرینی به مقدار زیاد در یک ظرف، خودداری کنید و البته به خاطر داشته باشید ظرف شیرینی را دور از نور خورشید و در محیط نسبتا خنک نگهداری کنید.


!
بررسی دانوما نشان می دهد برای پخت شیرینی خشک از سینی لبه کوتاهاستفاده نمایید و اندازه سینی را طوری انتخاب کنید تا زمانی که داخل فر گذاشته می شود، از هر طرف تا دیواره فر، حدود 10 سانتیمتر فاصله داشته باشد و حرارت به راحتی پخش شود.

نکات کلیدی

  • مصرف بیش از حد وانیل، باعث می شود شیرینی پس از پخت، به رنگ زرد مایل به سبز درآید.
  • به جای وانیل می توانید از پودر هل نیز استفاده نمائید.
  • در پخت این شیرینی اگر حرارت فر بیش از حد لازم باشد شکل آن نا منظم شده و برجستگی هایی از اطراف بیرون میزند و شیرینی پف کرده و گرد نمی شود.
  • استفاده از عسل و شکرسرخ علاوه بر سلامتی، به دلیل خاصیت جذب رطوبت، در شیرینی های خشک، باعث ماندگاری بیشتر و تازه ماندن شیرینی می شود. همچنین باعث می شود که سطح شیرینی تیره تر گردد.

منابع و ارجاعات

 

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 − 1 =