شیرینی سنتی ایرانی
image 1631966400

مراحل و نکات تهیه شیرینی برشتوک نخودچی، شیرمرغ و یا حلوای خشک شکلاتی و ساده

2

مقدمه

فرهنگ تهیه و ارائه شیرینی در اعیاد ملی و مذهبی ما ایرانیان از جایگاه ویژه ای برخوردار است که به دلیل سلامت بیشتر و هزینه کمتر می توانید این شیرینی های فوق العاده را در منزل تهیه نمایید. از جمله شیرینی های مناسب اعیاد من جمله عید نوروز می توان به شیرینی دانمارکی، شیرینی نخودچی، شیرینی نان کشمشی، شیرینی زبان، شیرینی مشهدی، شیرینی نان برنجی، شیرینی نارگیلی، شیرینی نان پنجره، شیرینی قطاب ساده و قطاب عسلی، شیرینی برشتوک نخودچی، شیرینی ساق عروس، شیرینی سیگارت، شیرینی مینیاتوری، شیرینی پفکی گردویی، شیرینی گردویی ساده اشاره کرد. حلوای خشک یا شیرینی برشتوک نخودچی همانند شیرینی نون نخودچی، نخودچی به دلیل محبوبیت بیش‌ از حد بین کودکان و بزرگسالان به شیر‌مرغ در بین سرآشپزها معروف شده است. از این شیرینی خوشمزه در پذیرایی‌های عید‌نوروز و یا سفره‌های افطار خود می توانید استفاده کنید. در این مطلب، مراحل اصلی و نکات کلیدی پخت شیرینی شیرمرغ، برشتوک نخودچی یا حلوای خشک، ارائه می شود. امید است با رعایت این موارد تجربه خوبیاز پخت این شیرینی داشته باشید.

مراحل اصلی

اول | تهیه و آماده سازی مواد اولیه

در ابتدا مواد اولیه را به صورت زیر تهیه و آماده نمایید:

  • روغن جامد: ۳۰۰ گرم
  • پودر شکر: ۳۰۰ گرم
  • آرد نخودچی: ۶۰۰ گرم
  • پودر هل: ۲ قاشق چایخوری

و مواد لازم برای تزیین عبارت است از:

  • شکلات تخته ای: ۲۰۰ گرم
  • مغز یا خلال پسته: به میزان دلخواه


!
هل در دو نوع سفید و سبز در بازار موجود می باشد و طبق بررسی دانوما بهتر است در شیرینی پزی از نوع سبز آن استفاده شود. هل سبز را با پوست و دانه، چندبار آسیاب کنید و یکی دو بار از الک ریز رد کنید. سپس در ظرف در بسته نگهداری کنید.

دوم | آماده سازی و استراحت دادن خمیر

روغن جامد را در تابه آب کرده و آرد نخود چی را درون‌ آن تفت دهید تا رنگ آن خرمایی شود. سپس از روی حرارت برداشته و بگذارید کمی خنک شود، پودر شکر و هلرا به آن افزوده و خوب مخلوط نمایید.

آماده کردن خمیر برشتوک نخودچی

سوم | قالب زدن و تزئین برشتوک نخودچی یا حلوای خشک

برشتوک را داخل سینی به قطر 5/0 تا ۱ سانتیمتر، پهن کرده و روی آن را صاف کنید. شکلات تیره، سفید و رنگی را در ظرف های جداگانه بریزید و به حالت بن ماریذوب کنید. ابتدا روی خمیر برشتوک، شکلات سفید بریزید و صاف کنید و بگذارید سفت شود. سپس روی آن یک لایه شکلات تیره ریخته و پس از بسته شدن، شکلات رنگی بریزید و صاف کنید. در نهایت پس از بسته شدن شکلات ها، برشتوک را به صورت لوزی یا دلخواه برش دهید و با شکلات سفید و مغز و خلال پسته تزیین کنید.

نکات کلیدی

برخی نکات مهم تهیه و پخت شیرینی برشتوک نخودچی عبارت است از:

  • برشتوک گندم، مانند برشتوک نخودچی تهیه می شود فقط به جای آرد نخودچی از آرد گندم‌ استفاده کنید.
  • بررسی دانوما نشان می دهد چنانچه پودر شکر در معرض هوا قرار بگیرد به دلیل جذب رطوبت هوا، گلوله گلوله می شود که برای جلوگیری از آن می توان یک قاشق سرپر نشاسته داخل یک کیلو پودر شکرریخته و مخلوط کنید تا از گلوله ای شدن پودر شکر جلوگیری کند.
  • استفاده از عسل و شکرسرخ علاوه بر سلامتی، به دلیل خاصیت جذب رطوبت، در شیرینی های خشک، باعث ماندگاری بیشتر و تازه ماندن شیرینی می شود. همچنین باعث می شود که سطح شیرینی تیره تر گردد.

منابع و ارجاعات

 

نظرات کاربران

2 دیدگاه در “مراحل و نکات تهیه شیرینی برشتوک نخودچی، شیرمرغ و یا حلوای خشک شکلاتی و ساده

  1. مهوش گفت:

    این شیرینی رو من خیلییی دوس دارم و درست کردم

  2. Gheisari گفت:

    عالیه منم خیلی دوست دارم برشتوک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × دو =