0

مقدمه

شیرینی نان برنجی (نون برنجی) که در شهر کرمانشاه خیلی مرسوم است یک شیرینی سنتی و ایرانی است که یکی از بهترین سوغات شهر کرمانشاه محسوب می شود و برای پذیرایی ، به خصوص عید نوروز مناسب می باشد. برای آشنایی کامل با ملزومات، مراحل و طرز تهیه شیرینی نان برنجی کرمانشاهی، این مطلب را با دقت مطالعه و در بخش نظرات، تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید. امید است با رعایت این موارد تجربه خوبی از پخت این شیرینی داشته باشید.

مراحل اصلی

مرحله اول: تهیه و آماده سازی مواد اولیه

در ابتدا مواد اولیه را به صورت زیر تهیه و آماده نمایید:

  • آرد برنج: ۵۰۰ گرم
  • پودرشکر: ۲۰۰ گرم
  • روغن جامد: ۲۰۰ گرم
  • روغن کرمانشاهی: ۵۰ گرم
  • زرده تخم مرغ: ۲ عدد
  • تخم مرغ کامل: ۱ عدد (بهتر است از تخم مرغدر سایز متوسط استفاده شود)
  • گلاب: یک چهارم پیمانه
  • پودر هل سبز: ۱ قاشق چایخوری
  • خلال پسته: برای تزیین
  • زعفران دمکرده: ۱ قاشق سوپ خوری

مواد اولیه نظیر شیر، تخم مرغ، ماست و کره که در یخچال نگهداری می شود، بهتر است نیم ساعت قبل از شروع کار در دمای محیط قرار بگیرند.


!
هل در دو نوع سفید و سبز در بازار موجود می باشد و طبق بررسی دانوما بهتر است در شیرینی پزی از نوع سبز آن استفاده شود. هل سبز را با پوست و دانه، چندبار آسیاب کنید و یکی دو بار از الک ریز رد کنید. سپس در ظرف در بسته نگهداری کنید.


!
زعفران را آسیاب نموده، مقداری آب گرم روی آن بریزید و روی بخار کتری بگذارید تا دم بکشد. در شیرینی پزی از زعفران غلیظ استفاده نمایید و در ظرف دربسته و در یخچال نگهداری کنید.


!
آرد برنج از آسیاب کردن برنج به دست می آید. برای تهیه آرد برنج در منزل، از برنج معمولی که زیاد سفت نباشد استفاده نمایید. برنج را سه بار بشوئید و 1 تا 2 روز در آب سرد خیس کنید و در این مدت چندبار آب آن را عوض کنید. سپس برنج را در صافی بریزید تا آب آن گرفته شود و بعد برنج مرطوب را آسیاب نمایید تا کاملا پودر شود. بعد آن را پهن کرده تا نیمه خشک شود. سپس آن را الک کنید و مجددا آرد برنج الک شده را پهن کرده تا کاملا خشک شود و دوباره از الک ریزتر رد کنید و استفاده نمایید.

مرحله دوم: آماده سازی و استراحت دادن خمیر

روغن، روغن کرمانشاهی و پودر شکر را با همزن برقی خوب هم بزنید. تخم مرغ کامل و زرده ها را به مواد اضافه کنید و مجددا هم بزنید. گلابو پودر هل را به مواد بیفزائید، آرد برنج الک کرده را نیز به آن اضافه کرده و خوب مخلوط کنید تا خمیری نرم و چسبناک بدست آید. در ادامه خمیر را به مدت ۲۴ساعت در دمای محیط استراحت دهید.


!
خمیر این شیرینی شل تر از سایر خمیر ها می باشد. سپس بایستی ۲۴ ساعت استراحتداده شود تا در این مدت آرد برنج کاملا ری نمایید.

مرحله سوم: قالب زدن و تزئین

سپس از خمیر گلوله های کوچکی به اندازه به اندازه قاشق چایخوری برداشته و در دست گرم کنید و در سینی چرب نشده بچینید. روی نان برنجی را با ماسوره نقش داده خلال پسته یا دانه خرفه بریزید.


!
بررسی دانوما نشان می دهد برای پخت شیرینی خشک از سینی لبه کوتاه استفاده نمایید و اندازه سینی را طوری انتخاب کنید تا زمانی که داخل فر گذاشته می شود، از هر طرف تا دیواره فر، حدود 10 سانتیمتر فاصله داشته باشد و حرارت به راحتی پخش شود.

مرحله چهارم: پخت شیرینی نون برنجی

به مدت ۱۲ تا ۱۵ دقیقه در فر ۳۵۰ درجه فارنهایت (۱۷۵ درجه سانتگراد) بپزید. زمانی که شیرینی، را از فرخارج کردید، بگذارید داخل سینی کاملا خنک شود، سپس آن را با کاردکاز سینی جدا کنید. در انتها لازم به یادآوری است که از روی هم چیدن شیرینی به مقدار زیاد در یک ظرف، خودداری کنید و البته به خاطر داشته باشید ظرف شیرینی را دور از نور خورشید و در محیط نسبتا خنک نگهداری کنید.

نکات کلیدی

  • برای تهیه نان برنجی زعفرانی باید کمی زعفران دمکرده به مواد بیفزائید.
  • آرد برنج باید کاملا پودر و لطیف باشد زیرا آرد زبر کیفیت شیرینی را پایین می آورد.
  • بررسی دانوما نشان می دهد چنانچه پودر شکر در معرض هوا قرار بگیرد به دلیل جذب رطوبت هوا، گلوله گلوله می شود که برای جلوگیری از آن می توان یک قاشق سرپر نشاسته داخل یک کیلو پودر شکرریخته و مخلوط کنید تا از گلوله ای شدن پودر شکر جلوگیری کند.
  • استفاده از عسل و شکرسرخ علاوه بر سلامتی، به دلیل خاصیت جذب رطوبت، در شیرینی های خشک، باعث ماندگاری بیشتر و تازه ماندن شیرینی می شود. همچنین باعث می شود که سطح شیرینی تیره تر گردد.

منابع و ارجاعات

 

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − 7 =