0

مقدمه

شیرینی زعفرانی یکی از انواع شیرینی های خشک و خوشمزه است که اتفاقا دستور پخت آسانی دارد. این شیرینی به دلیل استفاده از زعفران نشاط آور است. برای آشنایی کامل با مواد اولیه، طرز تهیه و نکات تهیه شیرینی زعفرانی، این مطلب را با دقت مطالعه و در بخش نظرات، تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید. امید است با رعایت این موارد تجربه خوبی از پخت این شیرینی داشته باشید.

پیشنهاد ویژه مطالعه: مراحل و نکات تهیه شیرینی نان برنجی

مراحل اصلی

مرحله اول: تهیه و آماده سازی مواد اولیه

در ابتدا مواد اولیه را به صورت زیر تهیه و آماده نمایید:

  • آرد: دو و یک دوم پیمانه
  • پودر شکر: یک دوم پیمانه
  • کره: 2۰۰ گرم
  • زرده تخم مرغ: 2 عدد
  • زعفران دمکرده: 1 قاشق سوپ خوری
  • مغز بادام یا پسته: در صورت تمایل برای تزئین


!
زعفران را آسیاب نموده، مقداری آب گرم روی آن بریزید و روی بخار کتری بگذارید تا دم بکشد. در شیرینی پزی از زعفران غلیظ استفاده نمایید و در ظرف دربسته و در یخچال نگهداری کنید.

مواد اولیه نظیر شیر، تخم مرغ، ماست و کره که در یخچال نگهداری می شود، بهتر است نیم ساعت قبل از شروع کار در دمای محیط قرار بگیرند.

مرحله دوم:آماده سازی و استراحت دادن خمیر

کره و پودر شکر را با همزن برقی بزنید. زرده های تخم مرغ را بیفزائید و مجددا هم بزنید. زعفران را افزوده و آرد را الک کرده و به تدریج به مواد اضافه نمائید تا خمیرلطیف و یکدستی به دست آید خمیر را 2ساعت استراحت دهید.


!
بهتر است خمیر شیرینی را 1 تا 2 ساعت داخل یخچال استراحت دهید و بعد قالب بزنید.

مرحله سوم: قالب زدن و تزئین

در ادامه شیرینی را به ضخامت نیم سانتیمتر پهن کنید و در صورت تمایل با کاتر دلخواه قالب بزنید روی شیرینی ها را مهر زده و در سینی چرب نشده قرار دهید. در صورت تمایل می توانید برای تزئین از مغز بادام یا پسته استفاده کنید.


!
بررسی دانوما نشان می دهد برای پخت شیرینی خشک از سینی لبه کوتاه استفاده نمایید و اندازه سینی را طوری انتخاب کنید تا زمانی که داخل فر گذاشته می شود، از هر طرف تا دیواره فر، حدود 10 سانتیمتر فاصله داشته باشد و حرارت به راحتی پخش شود.

مرحله چهارم: پخت شیرینی زعفرانی

در نهایت سینی را به مدت 1512 دقیقه در فر با حرارت 350 درجه فارنهایت بگذارید. بعد از پخت شیرینی و سرد شدن، آنرا با کاردک از سینی جدا کنید. لازم به یادآوری است که از روی هم چیدن شیرینی به مقدار زیاد در یک ظرف، خودداری کنید و البته به خاطر داشته باشید ظرف شیرینی را دور از نور خورشید و در محیط نسبتا خنک نگهداری کنید.

نکات کلیدی

  • سینی لعابی فر برای پخت شیرینی مناسب نیست زیرا ظروف لعابی، گرما را در خود نگه می دارد و باعث می شود ته شیرینی تیره شود. سینی روحی و آلومینیومی ظروف مناسبی برای پخت شیرینی هستند. به خاطر داشته باشید در پخت شیرینی های خشک نیازی به چرب کردن سینی نیست.
  • بررسی دانوما نشان می دهد چنانچه پودر شکر در معرض هوا قرار بگیرد به دلیل جذب رطوبت هوا، گلوله گلوله می شود که برای جلوگیری از آن می توان یک قاشق سرپر نشاسته داخل یک کیلو پودر شکرریخته و مخلوط کنید تا از گلوله ای شدن پودر شکر جلوگیری کند.
  • استفاده از عسل و شکرسرخ علاوه بر سلامتی، به دلیل خاصیت جذب رطوبت، در شیرینی های خشک، باعث ماندگاری بیشتر و تازه ماندن شیرینی می شود. همچنین باعث می شود که سطح شیرینی تیره تر گردد.

منابع و ارجاعات

 

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + یک =