0

مقدمه

شیرنی کرکی در اصل مربوط به شهرستان نائین اصفهان است. این شیرینی سنتی در ایام نوروز بسیار مورد استقبال قرار می‌گیرد. از جمله شیرینی های مناسب اعیاد مخصوصا عید نوروز می توان به شیرینی دانمارکی، شیرینی نخودچی، شیرینی نان کشمشی، شیرینی زبان، شیرینی مشهدی، شیرینی نان برنجی، شیرینی نارگیلی، شیرینی نان پنجره، شیرینی قطاب ساده، شیرینی برشتوک نخودچی، شیرینی ساق عروس، شیرینی مارمالاد توپی، شیرینی سیگارت، شیرینی مینیاتوری، شیرینی کرکی، شیرینی پفکی گردویی، شیرینی گردویی ساده و شیرینی گردویی دارچینی و در برخی مناطق به انواع قرابیه مانند قرابیه گردویی، قرابیه نارگیلی و قرابیه بادام اشاره کرد. ویژگی شاخص این شیرینی این است که در پخت آن از انواع آرد‌ها مانند آرد برنج، آرد نخودچی و آرد گندم (یا آرد جوانه گندم) استفاده می‌شود. تهیه شیرنی کرکی بسیار ساده است و در این مطلب، مراحل اصلی و نکات کلیدی پخت شیرینی کرکی، ارائه می شود. امید است با رعایت این موارد تجربه خوبی از پخت این شیرینی داشته باشید.

مراحل اصلی

اول | تهیه و آماده سازی مواد اولیه

در ابتدا مواد اولیه را به صورت زیر تهیه و آماده نمایید:

  • آرد گندم: 100 گر.م
  • آرد نخودچی: 3۰ گرم
  • آرد برنج: 70 گرم
  • پودر شکر: 80 گرم
  • کره: ۱۰۰ گرم
  • پسته خرد شده: مقداری
  • شکلات تخته ای: مقداری


!
وانیل مصرفی در دستورات شیرینی سنتی از نوع وانیل خالص است. در صورت مصرف وانیل شکری، مقدار وانیل می بایست دو برابر شود. مصرف بیش از اندازه وانیل باعث تلخ شدن و همچنین تغییر رنگ شیرینی می شود.


!
جوز هندیرا به صورت آسیاب نشده نگهداری کنید و هر بار قبل از مصرف، مقداری از آن را رنده کرده و استفاده نمایید.


!
آرد برنج از آسیاب کردن برنج به دست می آید. برای تهیه آرد برنج در منزل، از برنج معمولی که زیاد سفت نباشد استفاده نمایید. برنج را سه بار بشوئید و 1 تا 2 روز در آب سرد خیس کنید و در این مدت چندبار آب آن را عوض کنید. سپس برنج را در صافی بریزید تا آب آن گرفته شود و بعد برنج مرطوب را آسیاب نمایید تا کاملا پودر شود. بعد آن را پهن کرده تا نیمه خشک شود. سپس آن را الک کنید و مجددا آرد برنج الک شده را پهن کرده تا کاملا خشک شود و دوباره از الک ریزتر رد کنید و استفاده نمایید.


!
پودر شکریا پودر قند باید کاملا نرم باشد.


!
مواد اولیه نظیر شیر، تخم مرغ، ماست و کره که در یخچال نگهداری می شود، بهتر است نیم ساعت قبل از شروع کار در دمای محیط قرار بگیرند.

دوم | آماده سازی و استراحت دادن خمیر

آماده سازی خمیر شیرینی کرکی

در ظرف مناسبی پودر شکر و کرهرا با همزن برقی بزنید. پودر پسته را به آن اضافه نمائید و مخلوط کنید. آردهارا الک کرده و به آن افزوده و مخلوط کنید. سپس خمیر را از چرخ گوشت با دنده متوسط عبور داده تا منسجم و یکدست شود بعد خمیر را به مدت 2 ساعت استراحت دهید.

سوم | قالب زدن و تزئین شیرنی کرکی

از خمیر گلوله های کوچکی برداشته و در دست فرم دهید و در سینی بچینید. در نهایت پس از شکل دادن به خمیر و قرار دادن آن در سینی، شیرینی را مدتی در یخچال یا فریز قرار دهید، تا کاملا سرد شده و کره داخل آن سفت شود. سپس سینی را بلافاصله در فر قرار دهید. با این روش شیرینی پس از پخت، فرم خود را به خوبی حفظ می کند.

چهارم | پخت شیرینی کرکی

در نهایت شیرینی را به مدت 15 دقیقهبا حرارت 350 درجه فارنهایت بپزید. پس از پختن و سرد شدن شیرینی، گلوله های خمیر را در شکلات ذوب شده زده و روی آن پسته خرد شده بپاشید. زمانی که شیرینی، را از فر خارج کردید، بگذارید داخل سینی کاملا خنک شود، سپس آن را با کاردک از سینی جدا کنید. در انتها لازم به یادآوری است که از روی هم چیدن شیرینی به مقدار زیاد در یک ظرف، خودداری کنید و البته به خاطر داشته باشید ظرف شیرینی را دور از نور خورشید و در محیط نسبتا خنک نگهداری کنید.

قراردادن شیرینی کرکی در فر


!
بررسی دانوما نشان می دهد برای پخت شیرینی خشک از سینی لبه کوتاه استفاده نمایید و اندازه سینیرا طوری انتخاب کنید تا زمانی که داخل فر گذاشته می شود، از هر طرف تا دیواره فر، حدود 10 سانتیمتر فاصله داشته باشد و حرارت به راحتی پخش شود.

نکات کلیدی

نکات مهم تهیه شیرینی کرکی عبارت است از:

  • برای تهیه شیرینی کرکی پسته ای، نارگیلی، بادامی و یا کنجدیاز پودر پسته، پودر نارگیل، پودر بادام و کنجد به میزان 80 تا 100 گرم استفاده نمائید.
  • سینی لعابی فر برای پخت شیرینی مناسب نیست زیرا ظروف لعابی، گرما را در خود نگه می دارد و باعث می شود ته شیرینی تیره شود. سینی روحی و آلومینیومی ظروف مناسبی برای پخت شیرینی هستند. به خاطر داشته باشید در پخت شیرینی های خشک نیازی به چرب کردن سینی نیست.
  • بررسی دانوما نشان می دهد چنانچه پودر شکر در معرض هوا قرار بگیرد به دلیل جذب رطوبت هوا، گلوله گلوله می شود که برای جلوگیری از آن می توان یک قاشق سرپر نشاسته داخل یک کیلو پودر شکرریخته و مخلوط کنید تا از گلوله ای شدن پودر شکر جلوگیری کند.
  • استفاده از عسل و شکرسرخ علاوه بر سلامتی، به دلیل خاصیت جذب رطوبت، در شیرینی های خشک، باعث ماندگاری بیشتر و تازه ماندن شیرینی می شود. همچنین باعث می شود که سطح شیرینی تیره تر گردد.

منابع و ارجاعات

 

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + چهارده =