0

مقدمه

شیرینی نعلییا اشکی در بین شیرینی های مناسب عید نوروز مانند ساق عروس، پادرازی، پفکی نارگیلی، پفکی گردویی، قرابیه و … یکی از پرطرفدارترین و خوش خوراک ترین شیرینی ها است. این شیرینی خوشمزه به دلیل شکل نعل مانندش به شیرینی نعلی معروف شده است. برای آشنایی کامل با مواد اولیه، مراحل و نکات تهیه شیرینی نعلی، این مطلب را با دقت مطالعه و در بخش نظرات، تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مراحل اصلی

مرحله اول: تهیه و آماده سازی مواد اولیه

در ابتدا مواد اولیه را به صورت زیر تهیه و آماده نمایید:

  • آرد : ۲15 گرم
  • پودر شکر: 70 گرم
  • زرده تخم مرغ: 1 عدد
  • پودر بادام: 35 گرم
  • دارچین: یک هشتم قاشق چایخوری
  • وانیل: یک هشتم قاشق چایخوری
  • آرد: 300 گرم
  • شکلات ذوب شده: 100 گرم


!
وانیل مصرفی در دستورات شیرینی سنتی از نوع وانیل خالص است. در صورت مصرف وانیل شکری، مقدار وانیل می بایست دو برابر شود. مصرف بیش از اندازه وانیل باعث تلخ شدن و همچنین تغییر رنگ شیرینی می شود.

مواد اولیه نظیر شیر، تخم مرغ، ماست و کره که در یخچال نگهداری می شود، بهتر است نیم ساعت قبل از شروع کار در دمای محیط قرار بگیرند.

مرحله دوم: آماده سازی و استراحت دادن خمیر

کره و پودر شکر را با همزن برقی بزنید. زرده تخم مرغ، وانیل و دارچین را به آن افزوده و مجددا با همزن برقی هم بزنید. پودر بادام و آرد را نیز افزوده و فقط مخلوط کنید. خمیر را حد اقل یک ساعت در یخچال استراحت دهید.

مرحله سوم: قالب زدن شیرینی نعلی

خمیر را به گلوله های کوچک 10 گرمی تقسیم کنید. گلوله ها را با دست به صورت استوانه هایی به طول 8 تا 10 سانتیمتر فرم داده و بعد یه صورت نعل، شکل دهید

مرحله چهارم: پخت و تزئین نهایی شیرینی نعلی

در نهایت خمیر شکل داده را در سینی فر چیده و به مدت 12 تا 15 دقیقه در فر 350 درجه فارنهایت بپزید. پس از خنک شدن، دو سر آن را در شکلات ذوب شده فرو برده و در آخر شکلات اضافی را با کشیدن شیرینی به لبه ظرف بگیرید و پودر پسته بپاشید. زمانی که شیرینی، را از فر خارج کردید، بگذارید داخل سینی کاملا خنک شود، سپس آن را با کاردک از سینی جدا کنید. در انتها لازم به یادآوری است که از روی هم چیدن شیرینی به مقدار زیاد در یک ظرف، خودداری کنید و البته به خاطر داشته باشید ظرف شیرینی را دور از نور خورشید و در محیط نسبتا خنک نگهداری کنید.


!
بررسی دانوما نشان می دهد برای پخت شیرینی خشک از سینی لبه کوتاه استفاده نمایید و اندازه سینی را طوری انتخاب کنید تا زمانی که داخل فر گذاشته می شود، از هر طرف تا دیواره فر، حدود 10 سانتیمتر فاصله داشته باشد و حرارت به راحتی پخش شود.

نکات کلیدی

  • سینی لعابی فر برای پخت شیرینی مناسب نیست زیرا ظروف لعابی، گرما را در خود نگه می دارد و باعث می شود ته شیرینی تیره شود. سینی روحی و آلومینیومی ظروف مناسبی برای پخت شیرینی هستند. به خاطر داشته باشید در پخت شیرینی های خشک نیازی به چرب کردن سینی نیست.
  • استفاده از عسل و شکرسرخ علاوه بر سلامتی، به دلیل خاصیت جذب رطوبت، در شیرینی های خشک، باعث ماندگاری بیشتر و تازه ماندن شیرینی می شود. همچنین باعث می شود که سطح شیرینی تیره تر گردد.

منابع و ارجاعات

 

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + 6 =