0

مقدمه

شیرینی مشهدی یا شیرینی خشک آلمانی، که ترکیه ‌ای ‌ها به آن قرابیه مارمالادی می‌گویند، در مشهد این شیرینی به اسم شیرینی مربایی معروف است چنانکه در برخی مناطق هم به شیرینی شاه‌پسند معروف است. این شیرینی از جمله قدیمی‌ترین شیرینی‌ها و دسر‌های عید نوروز با ماندگاری بالا است. شیرینی خشک آلمانی یا مشهدی را با مواد مختلف مزه‌دار می‌کنند از پودر پسته و شکلات آب شده گرفته تا مغز بادام و مارمالاد‌های مختلف. در این مطلب، مراحل اصلی و نکات کلیدی طرز تهیه شیرینی مشهدی یا خشک آلمانی، ارائه می شود. امید است با رعایت این موارد تجربه خوبی از پخت این شیرینی داشته باشید.

مراحل اصلی

مرحله اول- تهیه و آماده سازی مواد اولیه

در ابتدا مواد اولیه را به صورت زیر تهیه و آماده نمایید:

  • کره: 300 گرم
  • تخم مرغ: ۱ عدد
  • پودر شکر: ۱۰۰ گرم
  • شربت: ۲ قاشق سوپخوری
  • شیر: یک چهارم پیمانه‌
  • آرد: حدود ۶۰۰ گرم
  • وانیل: یک چهارم قاشق چایخوری
  • مارمالاد یا ژله مغزی: به میزان لازم
  • زعفران دمکرده: ۱ قاشق چایخوری


!
وانیل مصرفی در دستورات شیرینی سنتی از نوع وانیل خالص است. در صورت مصرف وانیل شکری، مقدار وانیل می بایست دو برابر شود. مصرف بیش از اندازه وانیل باعث تلخ شدن و همچنین تغییر رنگ شیرینی می شود.


!
زعفران را آسیاب نموده، مقداری آب گرم روی آن بریزید و روی بخار کتری بگذارید تا دم بکشد. در شیرینی پزی از زعفران غلیظ استفاده نمایید و در ظرف دربسته و در یخچال نگهداری کنید.

مواد اولیه نظیر شیر، تخم مرغ، ماست و کره که در یخچال نگهداری می شود، بهتر است نیم ساعت قبل از شروع کار در دمای محیط قرار بگیرند.


!
بهتر است از تخم مرغ در سایز متوسط استفاده شود.

مرحله دوم – آماده سازی و استراحت دادن خمیر

کره، و پودر شکر را با همزن‌ برقی بزنید. تخم مرغ و وانیلرا افزوده و مجددا هم بزنید و شربت و شیر را به مواد اضافه و مخلوط کنید. آرد را الک کرده به تدریج به مواد بیفزائید و فقطمخلوط نمائید (زیاد هم نزنید تا خمیر به روغن بیفتد) نیمی از خمیر را زعفرانیکرده و هردو خمیر را به مدت ۲ ساعت در یخچال استراحت دهید.

مرحله سوم- قالب زدن و تزئین شیرینی مشهدی

در ادامه خمیرها را از چرخ گوشت عبور داده و هر یک را جداگانه بین دو کاغذ روغنی قرار داده و به ضخامت ۳-۲ میلیمتر پهن کنید. روی خمیر ساده وردنه خطی بکشید و قالببزنید و یا وسط آن را با کاتر کوچک تر قالب بزنید. خمیر زعفرانی را نیز با همان قالب، قالب بزنید.

مرحله چهارم- پخت و تزئین نهایی شیرینی مشهدی (شیرینی خشک آلمانی)

در نهایت شیرینی قالب زده را در سینی چیده و به مدت ۱۲ تا ۱۵ دقیقه با حرارت ۳۵۰ درجه فارنهایت بپزید. پس از سرد شدن، روی شیرینی های حفره دار کمی عسل بمالید و بادام یا پسته خرد شده بپاشید و لبه شیرینی های طرح داررا عسل بمالید و پسته خرد شده بپاشید و با خطوط شکلاتی تزیین کنید. سپس مقداری مارمالاد یا ژله مغزی روی شیرینی زعفرانیمالیده و شیرینی حفره دار یا طرح دار را روی آن قرار دهید و دوقطعه را بهم بچسبانید.

زمانی که شیرینی، را از فر خارج کردید، بگذارید داخل سینی کاملا خنک شود، سپس آن را با کاردک از سینی جدا کنید. در انتها لازم به یادآوری است که از روی هم چیدن شیرینی به مقدار زیاد در یک ظرف، خودداری کنید و البته به خاطر داشته باشید ظرف شیرینی را دور از نور خورشید و در محیط نسبتا خنک نگهداری کنید.


!
بررسی دانوما نشان می دهد برای پخت شیرینی خشک از سینی لبه کوتاهاستفاده نمایید و اندازه سینی را طوری انتخاب کنید تا زمانی که داخل فر گذاشته می شود، از هر طرف تا دیواره فر، حدود 10 سانتیمتر فاصله داشته باشد و حرارت به راحتی پخش شود.

نکات کلیدی

  • سینی لعابی فر برای پخت شیرینی مناسب نیست زیرا ظروف لعابی، گرما را در خود نگه می دارد و باعث می شود ته شیرینی تیره شود. سینی روحیو آلومینیومی ظروف مناسبی برای پخت شیرینی هستند. به خاطر داشته باشید در پخت شیرینی های خشک نیازی به چرب کردن سینی نیست.
  • بررسی دانوما نشان می دهد چنانچه پودر شکر در معرض هوا قرار بگیرد به دلیل جذب رطوبت هوا، گلوله گلوله می شود که برای جلوگیری از آن می توان یک قاشق سرپر نشاسته داخل یک کیلو پودر شکرریخته و مخلوط کنید تا از گلوله ای شدن پودر شکر جلوگیری کند.
  • استفاده از عسل و شکرسرخ علاوه بر سلامتی، به دلیل خاصیت جذب رطوبت، در شیرینی های خشک، باعث ماندگاری بیشتر و تازه ماندن شیرینی می شود. همچنین باعث می شود که سطح شیرینی تیره تر گردد.

منابع و ارجاعات

 

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − 1 =