2

مقدمه

بیسکویت شکری از شیرینی های بسیار پر طرفدار و خوشمزه هست. شیرینی شکری یا نان شکری، یکی از خوشمزه ترین خوراکی های ایرانی می باشد، که بومی استان کرمانشاهاست. در رژیم غذایی مردم کرمانشاه، نان و شیرینی های سنتی جایگاه به خصوصی دارد. یکی از مهم ترین وجه تمایز نان و شیرینی های کرمانشاه با دیگر شهرها و مناطق ایران، در استفاده از روغن کرمانشاهی می باشد. که عطر و طعمی بی نظیر و متفاوت به شیرینی و غذاها می بخشد. در این مطلب، مراحل اصلی و نکات کلیدی پخت شیرینی بیسکوییت شکری، ارائه می شود. امید است با رعایت این موارد تجربه خوبی از پخت این شیرینی داشته باشید.

مراحل اصلی

مرحله یک- تهیه و آماده سازی مواد اولیه

در ابتدا مواد اولیه را به صورت زیر تهیه و آماده نمایید:

  • آرد : ۲۰۰ گرم
  • کره: : 1 پیمانه
  • پودر شکر: یک دوم پیمانه
  • تخم مرغ: 1 عدد
  • وانیل: یک چهارم قاشق چایخوری
  • بکینگ پودر: یک چهارم قاشق چایخوری
  • شکر درشت: مقداری
  • رنده پوست پرتقال: 1 قاشق چایخوری


!
وانیل مصرفی در دستورات شیرینی سنتی از نوع وانیل خالص است. در صورت مصرف وانیل شکری، مقدار وانیل می بایست دو برابر شود. مصرف بیش از اندازه وانیل باعث تلخ شدن و همچنین تغییر رنگ شیرینی می شود.


!
پودر شکر یا پودر قند باید کاملا نرم باشد.

مواد اولیه نظیر شیر، تخم مرغ، ماست و کره که در یخچال نگهداری می شود، بهتر است نیم ساعت قبل از شروع کار در دمای محیط قرار بگیرند.


!
بهتر است از تخم مرغ در سایز متوسط استفاده شود.

مرحله دو- آماده سازی و استراحت دادن خمیر

کرهو پودر شکر را با همزن برقی بزنید. تخم مرغ و وانیلو رنده پوست پرتقال را به مواد افزوده و با همزن برقی بزنید. آرد و بکینگ پودر را الک کرده و بتدریج به مواد افزوده و مخلوطنمائید. خمیر را درون کیسه نایلون گئاشته و به مدت 2 ساعت در یخچال استراحت دهید.

مرحله سه- قالب زدن و تزئین بیسکوئیت شکری

خمیررا بین دو کاغذ روغنی به ضخامت 3 تا 4 میلیمتر پهن کرده و با وردنه خطی روی آن کشیده و آنرا به مستطیل های 3 در 5 یا گرد، قلبی شکل و یا هر شکل دیگری که دوست دارید، برش دهید (می توانید از بیسکوئیت زن برای تهیه این بیسکوئیت استفاده کنید).

در نهایت پس از شکل دادن به خمیر و قرار دادن آن در سینی، شیرینی را مدتی در یخچال یا فریز قرار دهید، تا کاملا سرد شده و کره داخل آن سفت شود. سپس سینی را بلافاصله در فر قرار دهید. با این روش شیرینی پس از پخت، فرم خود را به خوبی حفظ می کند.


!
بررسی دانوما نشان می دهد برای پخت شیرینی خشک از سینی لبه کوتاه استفاده نمایید و اندازه سینی را طوری انتخاب کنید تا زمانی که داخل فر گذاشته می شود، از هر طرف تا دیواره فر، حدود 10 سانتیمتر فاصله داشته باشد و حرارت به راحتی پخش شود.

مرحله چهار- پخت شیرینی نان شکری

در نهایت خمیر شیرینی را در سینی چیده و روی آن شکر درشت (در صورت تمایل همراه با وانیل) بپاشید و به مدت 15 دقیقه با حرارت 350 درجه فارنهایت در فر بپزید. پس از سرد شدن، بیسکوئیت ها را از سینی فر خارج کرده و سرو نمائید.


!
زمانی که شیرینی، را از فر خارج کردید، بگذارید داخل سینی کاملا خنکشود، سپس آن را با کاردک از سینی جدا کنید. در انتها لازم به یادآوری است که از روی هم چیدن شیرینی به مقدار زیاد در یک ظرف، خودداری کنید و البته به خاطر داشته باشید ظرف شیرینی را دور از نور خورشید و در محیط نسبتا خنک نگهداری کنید.

نکات کلیدی

  • سینی لعابی فر برای پخت شیرینی مناسب نیست زیرا ظروف لعابی، گرما را در خود نگه می دارد و باعث می شود ته شیرینی تیره شود. سینی روحی و آلومینیومی ظروف مناسبی برای پخت شیرینی هستند. به خاطر داشته باشید در پخت شیرینی های خشک نیازی به چرب کردن سینی نیست.
  • بررسی دانوما نشان می دهد چنانچه پودر شکر در معرض هوا قرار بگیرد به دلیل جذب رطوبت هوا، گلوله گلوله می شود که برای جلوگیری از آن می توان یک قاشق سرپر نشاسته داخل یک کیلو پودر شکرریخته و مخلوط کنید تا از گلوله ای شدن پودر شکر جلوگیری کند.
  • استفاده از عسل و شکرسرخ علاوه بر سلامتی، به دلیل خاصیت جذب رطوبت، در شیرینی های خشک، باعث ماندگاری بیشتر و تازه ماندن شیرینی می شود. همچنین باعث می شود که سطح شیرینی تیره تر گردد.

منابع و ارجاعات

 

نظرات کاربران

2 دیدگاه در “مراحل و نکات تهیه شیرینی بیسکوییت شکری

  1. سیما گفت:

    عاااالیه این شیرینی . برام نوستالژی داره

  2. ثنا گفت:

    وای! بیسکویت شکری با چای لذت بخشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 1 =