0

مقدمه

شیرینی نان آگردک ماسوله از شیرینی های محلی محبوب و پرطرفدار گیلان است که مرکز پخت آن شهر تاریخی ماسوله است. ماسوله یکی از نقاط بسیار معروف و مقاصد گردشگری پرطرفدار ایران است. برای آشنایی کامل با مواداولیه، طرز تهیه و نکات تهیه شیرینی نان آگردک ماسوله زعفرانی ماسوله، این مطلب را با دقت مطالعه و در بخش نظرات، تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید. امید است با رعایت این موارد تجربه خوبی از پخت این شیرینی داشته باشید.

مراحل اصلی

مرحله اول: تهیه و آماده سازی مواد اولیه

در ابتدا مواد اولیه را به صورت زیر تهیه و آماده نمایید:

  • آرد برنج: 150 گرم
  • آرد سفید: 120 گرم
  • کره: 210 گرم
  • پودر شکر: 120 گرم
  • پودر زنجبیل: 2 قاشق چایخوری
  • زعفران دمکرده: 1 قاشق سوپ خوری
  • هل سائیده سبز ۱ قاشق چایخوری


!
هل در دو نوع سفید و سبز در بازار موجود می باشد و طبق بررسی دانوما بهتر است در شیرینی پزی از نوع سبز آن استفاده شود. هل سبز را با پوست و دانه، چندبار آسیاب کنید و یکی دو بار از الک ریز رد کنید. سپس در ظرف در بسته نگهداری کنید.


!
زعفران را آسیاب نموده، مقداری آب گرم روی آن بریزید و روی بخار کتری بگذارید تا دم بکشد. در شیرینی پزی از زعفران غلیظ استفاده نمایید و در ظرف دربسته و در یخچال نگهداری کنید.


!
آرد برنج از آسیاب کردن برنج به دست می آید. برای تهیه آرد برنج در منزل، از برنج معمولی که زیاد سفت نباشد استفاده نمایید. برنج را سه بار بشوئید و 1 تا 2 روز در آب سرد خیس کنید و در این مدت چندبار آب آن را عوض کنید. سپس برنج را در صافی بریزید تا آب آن گرفته شود و بعد برنج مرطوب را آسیاب نمایید تا کاملا پودر شود. بعد آن را پهن کرده تا نیمه خشک شود. سپس آن را الک کنید و مجددا آرد برنج الک شده را پهن کرده تا کاملا خشک شود و دوباره از الک ریزتر رد کنید و استفاده نمایید.

مواد اولیه نظیر شیر، تخم مرغ، ماست و کره که در یخچال نگهداری می شود، بهتر است نیم ساعت قبل از شروع کار در دمای محیطقرار بگیرند.

مرحله دوم: آماده سازی و استراحت دادن خمیر

کره را ذوب کرده و بگذارید تا سرد شود. سپس با پودر شکر مخلوط کرده و با همزن برقی هم بزنید. آرد برنج و آرد سفید را دو بار الک کرده و به کره و پودر شکر اضافه نمائید و خوب ورز دهیدتا اگر گلوله ای از خمیر در دست گرد کردید گلوله متلاشی نشود (مس توانید خمیر را 3 بار از چرخ گوشت رد کنید) خمیر را به مدت 5 ساعت استراحت دهید


!
بهتر است خمیر شیرینی را 1 تا 2 ساعت داخل یخچال استراحت دهید و بعد قالب بزنید.

مرحله سوم: قالب زدن و تزئین شیرینی آگردک زعفرانی

خمیر را دو قسمت کنید و نیمی را با زنجبیل و زعفران دمکرده مخلوط کنید و نیمی دیگر را با هل سائیده مخوط کنید. گلوله های کوچکی از خمیر برداشته و در دست گرد کنید و بعد کمی پهنکنید و در سینی چرب شده بچینید. روی شیرینی را خط بیندازید و یا مهر بزنید. در نهایت پس از شکل دادن به خمیر و قرار دادن آن در سینی، شیرینی را مدتی در یخچال یا فریز قرار دهید، تا کاملا سرد شده و کره داخل آن سفت شود. سپس سینی را بلافاصله در فر قرار دهید. با این روش شیرینی پس از پخت، فرم خود را به خوبی حفظ می کند.


!
بررسی دانوما نشان می دهد برای پخت شیرینی خشک از سینی لبه کوتاه استفاده نمایید و اندازه سینی را طوری انتخاب کنید تا زمانی که داخل فر گذاشته می شود، از هر طرف تا دیواره فر، حدود 10 سانتیمتر فاصله داشته باشد و حرارت به راحتی پخش شود.

مرحله چهارم: پخت شیرینی

در نهایت شیرینی را به مدت 20 تا 25 دقیقه با حرارت 350 درجه فارنهایت بپزید. پس از اینکه شیرینی پخت، از فر بیرون آورده و بگذارید کاملا سرد شود سپس با کاردک از سینی خارج کنید و در ظرف در بسته نگه داری کنید.

یادآوری است که از روی هم چیدن شیرینی به مقدار زیاد در یک ظرف، خودداری کنید و البته به خاطر داشته باشید ظرف شیرینی را دور از نور خورشید و در محیط نسبتا خنک نگهداری کنید.

نکات کلیدی

  • استفاده از عسل و شکرسرخ علاوه بر سلامتی، به دلیل خاصیت جذب رطوبت، در شیرینی های خشک، باعث ماندگاری بیشتر و تازه ماندن شیرینی می شود. همچنین باعث می شود که سطح شیرینی تیره تر گردد.

منابع و ارجاعات

 

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × پنج =