0

مقدمه

شیرینی قرص خورشید، یک شیرینی سنتی خوش طعم است که به دلیل مواد اولیه مشابه، مزه ای شبیه به نان برنجی دارد. این شیرینی را می‌توانید در تمام طول سال تهیه کرده و در کنار یک لیوان چای خوش عطر نوش جان کنید. برای آشنایی کامل با ملزومات، مراحل و نکات تهیه شیرینی قرص خورشید، این مطلب را با دقت مطالعه و در بخش نظرات، تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید. امید است با رعایت این موارد تجربه خوبی از پخت این شیرینی داشته باشید.

مراحل اصلی

مرحله اول: تهیه و آماده سازی مواد اولیه

در ابتدا مواد اولیه را به صورت زیر تهیه و آماده نمایید:

  • خمیر نان برنجی زعفرانی: ۵۰۰ گرم
  • بادام چرخ کرده: ۲۰۰ گرم
  • پودر شکر: ۱۰۰ گرم
  • هل سائیده: ۱ قاشق چایخوری
  • گلاب: ۲ قاشق سوپ خوری


!
هل در دو نوع سفید و سبز در بازار موجود می باشد و طبق بررسی دانوما بهتر است در شیرینی پزی از نوع سبز آن استفاده شود. هل سبز را با پوست و دانه، چندبار آسیاب کنید و یکی دو بار از الک ریز رد کنید. سپس در ظرف در بسته نگهداری کنید.


!
زعفران را آسیاب نموده، مقداری آب گرم روی آن بریزید و روی بخار کتری بگذارید تا دم بکشد. در شیرینی پزی از زعفران غلیظ استفاده نمایید و در ظرف دربسته و در یخچال نگهداری کنید.

مرحله دوم: آماده سازی و استراحت دادن خمیر شیرینی قرص خورشید

خمیر شیرینی نان برنجی را زعفرانی کنید. بادام چرخ کرده، پودر شکر و هل سائیده را مخلوط کرده و کمی گلاب بریزید تا مایه میانی منسجم شود.


!
با توجه به اینکه ماده اولیه این شیرینی، خمیر نون برنجی است، همانطور که اطلاع دارید خمیر نان برنجی شل تر از سایر خمیرها می باشد. پس بایستی 24 ساعت استراحت داده شود تا در این مدت آرد برنج کاملا ری نماید.

مرحله سوم: قالب زدن و تزئین شیرینی قرص خورشید

گلوله کوچکی از خمیر نان برنجی برداشته، وسط آنرا با انگشت گود کنید و کمی از مایه میانی درون آن ریخته و بپیچید و در دست گرد نمائید. گلوله ها در سینی چرب نشده چیده و روی آن را نقش بیندازید.


!
بررسی دانوما نشان می دهد برای پخت شیرینی خشک از سینی لبه کوتاه استفاده نمایید و اندازه سینی را طوری انتخاب کنید تا زمانی که داخل فر گذاشته می شود، از هر طرف تا دیواره فر، حدود 10 سانتیمتر فاصله داشته باشد و حرارت به راحتی پخش شود.

مرحله چهارم: پخت شیرینی

سپس به مدت ۱۵ دقیقه با درجه حرارت ۳۵۰ درجه فارنهایت (۱۷۵ درجه سانتی گراد) بپزید. زمانی که شیرینی، را از فر خارج کردید، بگذارید داخل سینی کاملا خنک شود، سپس آن را با کاردکاز سینی جدا کنید. در انتها لازم به یادآوری است که از روی هم چیدن شیرینی به مقدار زیاد در یک ظرف، خودداری کنید و البته به خاطر داشته باشید ظرف شیرینی را دور از نور خورشید و در محیط نسبتا خنک نگهداری کنید.

 

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × دو =