انواع شربت های سنتی ایران

انواع شربت سنتی ایران | 13 نوع شربت مفید و خوش طعم ایرانی

0

مقدمه

شربت (مانند شربت گل سرخ، شربت گلاب، شربت پرتقال، شربت بادرنجبویه و …) محلول غلیظ شده ای شیرین است که با انواع مواد خوراکی و میوه ها (مانند زعفران، گلاب، لیموترش، آلبالو، شاتوت و …)  و آب یا مایعات دیگر تهیه می شود. در زبان پارسی معادل واژه های دوشاب، نوشابه و شهدآبه است. مانند غذاهای اصیل که تنوع زیادی دارند، در ایران انواع شربت سنتی، با قدمت زیاد وجود دارد. شربت های اصیل ایرانی یا غیر ایرانی خواص درمانی و زیادی مانند کمک به رفع عطش و افزایش انرژی، آرامبخشی، بهبود مشکلاتی مانند سوء هاضمه، دل‌ درد، سر درد، تقویت سیستم ایمنی بدن و … دارند.

در این مطلب؛ هشت نوع شربت خنک و تابستانی معرفی می شود. امید است با مطالعه این مطلب شناخت خوبی از این نوشیدنی های خوشمزه و مفید به دست آورید.

متن اصلی

اول | شربت زعفران

شربت زعفران

زعفران ادویه‌ شناخته شده ای است که آن را به عنوان طلای سرخ می ‌شناسند و علت آن احتمالا با کمیاب بودن این محصول و شیوه کشت و به دست آمدن آن مرتبط است. زعفران در تهیه غذاهای اصیل ایرانی مانند زرشک پلو با مرغ، اکبرجوجه، خورشت خلال کرمانشاهی، جوجه کباب زعفرانی و … بسیار کاربرد دارد. از نظر طب سنتی، این ادویه طبع گرم و خشکی داشته و برای افراد با مزاج سرد مناسب است. شربت زعفران خواص فراوانی چون اشتها آور بودن، کمک به تقویت حافظه، درمان بی خوابی، ضدسرطان بودن، درمان ضعف اعصاب و … دارد. برای اطلاع از طرز تهیه شربت زعفران مجلسی کلیک کنید.

دوم | شربت سکنجبین

شربت سکنجبین

شربت سکنجبین، تهیه شده از سرکه و انگبین یا عسل است. البته این روزها بیشتر از شکر برای تهیه شربت سکنجبین استفاده می‌شود، اما برای نوشیدن یک شربت با کیفیت و مفید بهتر است از عسل استفاده شود. سکنجبین جزو شربت ها و نوشیدنی های قدیمی ایرانی است که با نعناع، سرکه، گلاب، عسل (یا شکر) و آب درست می شود و خواص درمانی زیادی مانند درمان گرمازدگی، رفع عطش، اشتها آور، درمان سردرد، کاهنده درد معده و … دارد. برای اطلاع از دستور کامل تهیه شربت سکنجبین کلیک کنید.

سوم | شربت گلاب

شربت گلاب

شربت گلاب یکی از انواع شربت های خوشمزه و سنتی ایرانی است که در روز های گرم تابستان بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. از نظر طب سنتی، گلاب طبعی گرم و معتدل دارد. این شربت دارای خواص فراوانی مانند نشاط آوری، کمک به سلامت قلب، آرامبخشی، افزایش تمرکز و … می باشد. این شربت با آب، گلاب و شکر تهیه می شود. برای اطلاع از طرز تهیه شربت گلاب کلیک کنید.

چهارم | شربت تخم شربتی

شربت تخم شربتی

تخم شربتی، دانه‌ های سیاه گیاهی یک‌ساله شبیه به ریحان است که به صورت خودرو در مناطق کوهستانی رشد می ‌کند. اگر این دانه ‌های سیاه رنگ تخم شربتی را در آب حل کنید، آب را به خود جذب می‌کنند و لعاب ژله مانندی اطراف آن ها را می ‌گیرد. تخم شربتی خواص فراوانی مانند کمک به درمان چاقی، کمک به شادابی پوست، رفع کننده عطش، درمان خستگی، مفید برای سیستم گوارش و … دارد. این شربت با آبلیمو، شکر، تخم شربتی و آب درست می شود. برای اطلاع از طرز تهیه شربت تخم شربتی کلیک کنید.

پنجم | شربت آلبالو

طرز تهیه شربت آلبالو

آلبالو میوه ای تابستانی بوده و طبع سرد و خشک دارد. شربت آلبالو یکی از انواع شربت های بسیار پر طرفدار در سراسر جهان است که برای تهیه انواع نوشیدنی، کیک و دسر مورد استفاده قرار می گیرد. این شربت خوشمزه یک شربت فصلی است و اغلب در فصل تابستان تهیه می شود. این شربت خواصی مانند رفع غلظت و چربی خون، رفع ناراحتی های کبد، تقویت معده و … دارد. مواد اصلی این شربت آلبالو، عسل یا شکر و آب هستند. برای اطلاع از طرز تهیه شربت آلبالو کلیک کنید.

ششم | شربت خاکشیر

شربت خاکشیر

شربت خاکشیر یکی از بهترین انتخاب ‌ها برای روزهای گرم تابستان است. خاکشیر به رفع عطش کمک می کند. در واقع این نوشیدنی یکی از معروف ‌ترین و پرطرفدارترین شربت‌ های خانگی است که علاوه بر خنکی و شادابی که در گرما فراهم می‌کند، فواید زیادی نیز مانند کمک به رفع تشنگی، تصفیه خون، کمک به درمان سنگ کلیه، کمک به درمان زخم معده، درمان عفونت های گوارشی و … برای سلامتی دارد. این شربت با خاکشیر، آب، شکر و گلاب تهیه می شود. برای خواندن درباره دستور کامل تهیه شربت خاکشیر کلیک کنید.

هفتم | شربت آبلیمو

شربت آبلیمو

لیمو ترش، میوه درخت لیمو و از خانواده مرکبات است و از پوست، پالپ و آب آن در تهیه انواع غذا به‌ صورت گسترده استفاده می‌شود. لیمو ترش دارای ویتامین C، ویتامین A، ویتامین B1، ویتامین B2، ویتامین B3، پتاسیم، اسید سیتریک، آهن، کلسیم، سدیم، منیزیم و فسفر است. شربت آبلیمو یا لیموناد یکی از خوشمزه ترین و مفید ترین شربت ها در فصل تابستان می باشد و با عسل، آبلیمو و آب تهیه می شود. شربت آبلیمو در درمان تب، سرماخوردگی، گلودرد، بهبود عملکرد دستگاه گوارش، تقویت سیستم ایمنی و … فواید زیادی دارد. برای اطلاع از طرز تهیه شربت آبلیمو کلیک کنید.

هشتم | شربت نعنا (نعناع)

نعنا یک گیاه علفی از خانواده نعناعیان است که بوی بسیار مطبوع و طعمی تلخ و خنثی دارد. شربت نعنا خانگی با برگ‌های تازه و عطر با طراوت و جذابی که دارد، یکی از دلچسب ‌ترین و مفیدترین انواع نوشیدنی ‌های تابستانه می باشد. شربت نعنا با افشره نعناع، آب و شکر تهیه می شود و فوایدی مانند اشتها آوری، درمان نفخ، درمان سکسکه، آرامبخشی، ضد التهاب بودن، بهبود عملکرد سیستم قلب و عروق و … دارد. برای اطلاع از طرز تهیه شربت نعنا کلیک کنید.

نُهم | شربت عناب

شربت عناب

عناب منبع غنی ویتامین سی و روی بوده و بسیار شبیه به زیتون است و دارای خواص بسیار زیادی می باشد. به این میوه خرمای چینی و یا خرمای قرمز نیز گفته می شود. طبع این خرمای چینی با توجه به گفته افراد متخصص در این زمینه سرد و تر می باشد. شربت عناب فوایدی مانند خون ساز بودن، آرامبخشی اعصاب، درمان بی خوابی، کاهنده التهاب بدن، درمان گرفتگی صدا و … دارد. شربت عناب با عناب کوبیده شده، آب و عسل درست می شود. برای اطلاع از  طرز تهیه شربت عناب کلیک کنید.

دهم | شربت گل محمدی یا گل سرخ

شربت گل محمدی

گل محمدی یا گل سرخ، نام یکی از انواع گل رز است. این گیاه علاوه بر عطر خوب و ظاهر بسیار زیبایی که دارد، دارای خواص دارویی نیز هست. شربت گل محمدی با گلبرگ خشک شده گل سرخ، آب و شکر تهیه می شود. گل سرخ خواص زیادی دارد مانند اینکه به کاهش علایم یائسگی کمک می کند، برای پوست مفید است، برای کبد و کلیه مفید بوده و به رفع یبوست نیز کمک می کند. با گل سرخ، شربت خوش طعم گل سرخ درست می شود. این شربت خواصی چون ضد اسپاسم بودن، ضد افسردگی، رفع عفونت، کاهش علائم قاعدگی و … دارد. برای اطلاع از طرز تهیه شربت گل محمدی یا گل سرخ کلیک کنید.

یازدهم | شربت بیدمشک

شربت بیدمشک

بیدمشک یک گیاه مناسب با خواص فراوان می باشد که دارای آهن، اسید فولیک، پتاسیم، کلسیم، آنتی اکسیدان، فسفر و منیزیم است و برای تمام افراد در هر سنی مناسب است. اما به دلیل طعم تلخی که دارد بسیاری از افراد تمایلی به مصرف آن ندارند. به همین دلیل افراد به جای عرق بیدمشک، از شربت آن استفاده می ‌کنند. شربت بیدمشک با عرق بیدمشک، آب و شکر درست می شود و خواصی مانند شادی آور بودن، آرام بخشی قلب و اعصاب، کمک به درمان تقویت حافظه، بهبود بیماری های تنفسی و … دارد. برای اطلاع از دستور و مراحل تهیه شربت بیدمشک کلیک کنید.

دوازدهم | شربت بهارنارنج

شربت بهارنارنج

بهار نارنج، شکوفه درخت نارنج است. طبع بهار نارنج گرم و خشک بوده و برای افراد دارای طبع سرد، بسیار مناسب است. شکوفه های خوش عطر بهارنارنج، در صنعت عطرسازی، عرق های گیاهی، اسانس و … کاربرد دارند. شربت بهار نارنج، یک شربت خوش عطر و بو می باشد که سرشار از ویتامین‌ ب، ویتامین دی و ویتامین C، منگنز، کلسیم، روی، سلنیوم، مس، سدیم و پتاسیم است. این شربت با عرق بهارنارنج، آب، آبلیمو و شکر آماده می شود و خواصی مانند تقویت کننده سیستم ایمنی، آرامبخشی، کمک به درمان سردردهای میگرنی، درمان چاقی و … دارد. برای اطلاع از طرز تهیه شربت بهارنارنج کلیک کنید.

سیزدهم | شربت جلاب

شربت جلاب

جلاب عربی شده گلاب است، انگبینی است که با گلاب آمیخته و آن را می پزند تا حدی که به قوام بیاید. از طرفی طبع گرم این شربت برای کسانی که طبع سرد دارند مفید می باید. شربت جلاب، خواص فراوانی مانند کمک به درمان درد سینه، تقویت سیستم ایمنی، تقویت کننده قلب، ضد وسواس، درمان سردرد، درمان بی خوابی و … دارد. این شربت با گلاب، زعفران، و نبات یا شکر تهیه می شود. برای اطلاع از طرز تهیه شربت جلاب کلیک کنید.

منابع و ارجاعات

  • کتاب خواص درمانی عرقیات، دمنوش ها، آب میوه ها و شربت های گیاهی، نوشته اسلام مصطفوی
  • ویکی پدیا
  • منابع تخصصی حوزه تغذیه و سلامت
 

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × یک =