طرز تهیه شربت تابستانی

انواع شربت تابستانی و خنک | 8 نوع شربت و نوشیدنی ضد عطش

0

مقدمه

شربت (مانند شربت گل سرخ، شربت گلاب، شربت پرتقال، شربت بادرنجبویه و …) محلول غلیظ شده ای شیرین است که با انواع مواد خوراکی و میوه ها (مانند زعفران، گلاب، لیموترش، آلبالو، شاتوت و …)  و آب یا مایعات دیگر تهیه می شود. در زبان پارسی معادل واژه های دوشاب، نوشابه و شهدآبه است. مانند غذاهای اصیل که تنوع زیادی دارند، در ایران انواع شربت سنتی، با قدمت زیاد وجود دارد. شربت های اصیل ایرانی یا غیر ایرانی خواص درمانی و زیادی مانند کمک به رفع عطش و افزایش انرژی، آرامبخشی، بهبود مشکلاتی مانند سوء هاضمه، دل‌ درد، سر درد، تقویت سیستم ایمنی بدن و … دارند.

در این مطلب؛ هشت نوع شربت خنک و تابستانی معرفی می شود. امید است با مطالعه این مطلب شناخت خوبی از این نوشیدنی های خوشمزه و مفید به دست آورید.

متن اصلی

اول | شربت بهارنارنج

شربت بهارنارنج

شربت بهار نارنج، یک شربت خوش عطر و بو است که سرشار از ویتامین‌ ب، ویتامین دی و سی، منگنز، کلسیم، روی، سلنیوم، مس، سدیم و پتاسیم است. این شربت خواص فراوانی مانند آرامبخشی و تسکین دهندگی، کمک به درمان سردردهای میگرنی، تقویت سیستم ایمنی، کمک به درمان چاقی و دفع صفرا دارد. شربت بهارنارنج با عرق بهار نارنج، آبلیمو، آب و شکر تهیه می شود. برای اطلاع از دستور مرحله به مرحله تهیه شربت بهارنارنج کلیک کنید.

دوم | شربت سکنجبین

شربت سکنجبین

شربت سکنجبین، تهیه شده از سرکه و انگبین یا عسل است. البته این روزها بیشتر از شکر برای تهیه شربت سکنجبین استفاده می‌شود، اما برای نوشیدن یک شربت با کیفیت و مفید بهتر است از عسل استفاده شود. سکنجبین جزو شربت ها و نوشیدنی های قدیمی ایرانی است که با نعناع، سرکه، گلاب، عسل (شکر) و آب درست می شود و خواص درمانی زیادی مانند درمان گرمازدگی، رفع عطش، اشتها آور، درمان سردرد، کاهنده درد معده و … دارد. برای اطلاع از دستور کامل تهیه شربت سکنجبین کلیک کنید.

سوم | شربت آلبالو

شربت آلبالو

شربت آلبالو یکی از انواع شربت های بسیار پر طرفدار در سراسر جهان است که برای تهیه انواع نوشیدنی، کیک و دسر مورد استفاده قرار می گیرد. این شربت خوشمزه یک شربت فصلی است و اغلب در فصل تابستان تهیه می شود. این شربت خواصی مانند رفع غلظت و چربی خون، رفع ناراحتی های کبد، تقویت معده و … دارد. مواد اصلی این شربت آلبالو، عسل یا شکر و آب هستند. برای اطلاع از طرز تهیه شربت آلبالو کلیک کنید.

چهارم | شربت خاکشیر

شربت خاکشیر

شربت خاکشیر یکی از بهترین انتخاب ‌ها برای روزهای گرم تابستان است. خاکشیر به رفع عطش کمک می کند. در واقع این نوشیدنی یکی از معروف ‌ترین و پرطرفدارترین شربت‌ های خانگی است که علاوه بر خنکی و شادابی که در گرما فراهم می‌کند، فواید زیادی نیز مانند کمک به رفع تشنگی، تصفیه خون، کمک به درمان سنگ کلیه، کمک به درمان زخم معده، درمان عفونت های گوارشی و … برای سلامتی دارد. این شربت با خاکشیر، آب، شکر و گلاب تهیه می شود. برای خواندن درباره دستور کامل تهیه شربت خاکشیر کلیک کنید.

پنجم | نوشیدنی موهیتو (Mjito)

نوشیدنی موهیتو

موهیتو قطعا یکی از بهترین نوشیدنی‌های خنک جهان است که طعم های گوناگونی دارد که متداول ترین نوع آن موهیتو نعنایی است. این نوشیدنی برای جلوگیری از عطش در فصول گرم سال بسیار مناسب بوده و خواصی چون ضد استرس بودن، رفع کم آبی بدن، درمان گرمازدگی، تقویت سیستم ایمنی بدن و … دارد. برای اطلاع از روش تهیه موهیتو کلیک کنید.

ششم | شربت توت فرنگی

شربت توت فرنگی

توت فرنگی به دلیل برخورداری از انواع ویتامین، مواد معدنی، آنتی اکسیدان و … فواید فراوانی برای بدن دارد. شربت توت فرنگی نیز یکی از شربت‌ های لوکس تابستانی است که طرز تهیه راحت داشته و خواصی مانند کمک به تصفیه خون، کمک به درمان اسهال، تقویت کنندگی قلب، درمان مشکلات گوارش و … دارد. برای اطلاع از طرز تهیه شربت توت فرنگی کلیک کنید.

هفتم | شربت آبلیمو (لیموناد)

شربت آبلیمو

لیمو ترش، میوه درخت لیمو و از خانواده مرکبات است و از پوست، پالپ و آب آن در تهیه انواع غذا به‌ صورت گسترده استفاده می‌شود. لیمو ترش دارای ویتامین C، ویتامین A، ویتامین B1، ویتامین B2، ویتامین B3، پتاسیم، اسید سیتریک، آهن، کلسیم، سدیم، منیزیم و فسفر است. شربت آبلیمو یا لیموناد یکی از خوشمزه ترین و مفید ترین شربت ها در فصل تابستان می باشد و با عسل، آبلیمو و آب تهیه می شود. شربت آبلیمو در درمان تب، سرماخوردگی، گلودرد، بهبود عملکرد دستگاه گوارش، تقویت سیستم ایمنی و … فواید زیادی دارد. برای اطلاع از طرز تهیه شربت آبلیمو کلیک کنید.

هشتم | شربت بیدمشک

شربت بیدمشک

بیدمشک یک گیاه مناسب با خواص فراوان می باشد که دارای آهن، اسید فولیک، پتاسیم، کلسیم، آنتی اکسیدان، فسفر و منیزیم است و برای تمام افراد در هر سنی مناسب است. اما به دلیل طعم تلخی که دارد بسیاری از افراد تمایلی به مصرف آن ندارند. به همین دلیل افراد به جای عرق بیدمشک، از شربت آن استفاده می ‌کنند. شربت بیدمشک خواصی مانند شادی آور بودن، آرام بخشی قلب و اعصاب، کمک به درمان تقویت حافظه، بهبود بیماری های تنفسی و … دارد. برای اطلاع از دستور و مراحل تهیه شربت بیدمشک کلیک کنید.

منابع و ارجاعات

  • کتاب خواص درمانی عرقیات، دمنوش ها، آب میوه ها و شربت های گیاهی، نوشته اسلام مصطفوی
  • ویکی پدیا
  • منابع تخصصی حوزه تغذیه و سلامت
 

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − هفت =