انواع کباب

انواع کباب ایرانی | بیش از 20 نوع کباب خوشمزه

0

مقدمه

کَباب؛ یکی از معروف‌ترین و محبوب ترین غذاهای مورد علاقه مردم خاورمیانه، به ویژه ایران و منطقه قفقاز است. برای تهیه و پخت اغلب کباب ‌ها از گوشت قرمز تکه یا چرخ شده ی گوسفند، بره، گوساله یا گاو و مواد دیگری مانند زعفران، فلفل سیاه، نمک، تخم گشنیز، پیاز و… استفاده می‌شود. برخی از انواع کباب ها نیز، مانند کباب مرغ، با گوشت سفید تهیه می شود. نوعی از آنچه در ایران با نام کباب چنجه نامیده می‌شود نیز در کشورهای غربی با نام شیش‌کباب شناخته شده و معروف است. دنده کباب کرمانشاه نیز یکی از قدیمی‌ترین کباب‌ ها در ایران است و به ثبت ملی رسیده ‌است.

در این مطلب؛ با انواع کباب مانند کباب کوبیده، بناب، کاسه کباب، شیشلیک و… آشنا می شوید.

پیشنهاد مطالعه طرز تهیه چلوی آبکش

متن اصلی

اول کباب برگ

کباب برگ

کباب برگ از جمله غذاهای بسیار خوشمزه بوده و راحت آماده می‌شود و مناسب انواع مهمانی‌ ها و مجالس است. این کباب به دلیل اینکه از گوشت لخم و یکدست تهیه می شود به عنوان یکی از مجلسی ترین و گران ترین کباب ها شناخته می شود. گوشت کباب باید بیات یا اخته شده باشد (یعنی در یخچال مانده باشد)، وگرنه نه تنها نرم نخواهد بود، بلکه مزه‌ی خوبی نیز نخواهد داشت. برای کباب برگ باید از راسته‌ی گوسفند یا گوساله انتخاب کرد. همچنین موادی مانند رزماری، برگ بو، جوز هندی، سیر، نمک، کره و فلفل سیاه در تهیه کباب برگ کاربرد دارند. برای آشنایی با طرز تهیه کباب برگ  کلیک کنید

دوم کباب کوبیده

کباب کوبیده

کَباب کوبیده یکی از انواع بسیار محبوب کباب، در بین مردم ایران است. مخلفات اصلی کباب کوبیده را گوشت چرخ‌کرده تشکیل می‌دهد. این غذا معمولا به همراه چلو خورده می‌شود. برای تهیه کباب کوبیده؛ گوشت و پیاز، نمک، فلفل سیاه و ادویه کاری را ورز می دهند تا حالت چسبندگی پیدا کند. سپس مایه کباب را سیخ کرده و کباب می کنند. برای آشنایی با طرز تهیه کباب کوبیده کلیک کنید

زمانی که کوبیده را به سیخ می کشید، حتما در بعضی از قسمت های کباب با فشار انگشت، فرورفتگی هایی ایجاد کنید.

سوم کباب بناب

کباب بناب

کباب بناب نوعی کباب است که معمولا از گوشت گوسفندی تهیه می‌شود. این کباب منسوب به شهرستان بناب واقع در استان آذربایجان شرقی بوده و در اندازه ای بسیار بزرگ تر از کباب کوبیده معمولی تهیه می شود. برای تهیه کباب بناب از گوشت گوسفندی و راسته گوساله، زعفران، پیاز، نمک و فلفل سیاه استفاده می شود و فیله گوسفندی و راسته گوساله یک بار چرخ شده را به‌ همراه پیاز خرد شده ورز می دهند تا کاملا منسجم شوند. بعد از آن، با چاقو به گوشت و پیاز ضربه می زنند تا ساطوری گردد و مایه کباب را سیخ و کباب می کنند. برای آشنایی با طرز تهیه کباب بناب، کلیک کنید

کباب گوشت تازه، سفت می شود، بنابراین بهتر است از کشتار گوشت فیله، حداقل 3 روز گذشته و گوشت بیات باشد. در بعضی مواقع، گوشت را با مرینیت های متفاوت، تا 15 روز هم بیات می کنند.

چهارم دنده کباب کرمانشاه

دنده کباب کرمانشاه

دنده کباب یکی از لذیذترین انواع کباب ایرانی بوده که اصالتی کرمانشاهی دارد. این کباب جزو کباب های قدیمی بوده و به ثبت ملی رسیده است. طرز تهیه دنده کباب با گوشت گوسفندی و گوساله مرسوم می باشد که برخی دنده کباب را در فر و برخی روی گاز یا در تنور درست می‌کنند. اما دنده کباب اصیل کرمانشاهی و دنده کباب شاندیز روی منقل ذغالی یا باربیکیو تهیه می‌شود. بسیاری از افراد آن را با شیشلیک اشتباه می‌گیرند. اما باید بدانید که روش پخت و آماده کردن دنده کباب با شیشلیک متفاوت بوده و برای تهیه آن از گوشت چرخ کرده نیز در کنار دنده استفاده می‌شود. موادی مانند سیر، پیاز، روغن زیتون، فلفل سیاه، ماست چکیده، نمک، لیمو ترش و… در تهیه این کباب خوشمزه کاربرد دارد. برای آشنایی با طرز تهیه دنده کباب کرمانشاه کلیک کنید.

پنجم  جوجه کباب (بدون استخوان)

جوجه کباب

جوجه کباب بی استخوان، با جوجه‌ ی رسیده یا مرغ بسیار جوان درست می‌شود. گوشت مرغ کبابی هم مانند هر گوشت کبابی دیگری باید 2 تا 3 روز در یخچال بیات شده باشد و 2 تا 3 ساعت پیش از کباب شدن از یخچال بیرون بیاید. برای تهیه جوجه‌کباب، به موادی مانند زعفران، نمک، فلفل سیاه، خامه و روغن زیتون نیاز است. تکه‌های مرغ حتماً به مدت حداقل 1 روز در زعفران خوابانده می‌شوند.  برای آشنایی با طرز تهیه جوجه کباب بی استخوان زعفرانی، کلیک کنید.

در صورتی که جوجه کباب را روی باربیکیو تهیه می کنید، آن را به سیخ فلزی بکشید و در صورتی که روی تابه گریل، کباب می کنید، می توانید از سیخ چوبی استفاده کنید.

ششم کباب شیشلیک

کباب شیشلیک

شیشلیک غذای محبوب در کشورهای ایران، مغولستان و بخش‌هایی از اروپای مرکزی است. در ترکی، شیش به معنای سیخ و شیشلیک به معنای کباب سیخی بوده و گوشت شیشلیک معمولاً به مدت یک شب در موادی مثل جوز هندی، سیر، فلفل سیاه و… خوابانده می شود. کباب شیشلیک مانند کباب چنجه، کباب بلغاری و کباب برگ از راسته ی گوسفند یا گوساله بوده و مهم ترین بخش تهیه این کباب پختن آن می باشد که با پخت کباب های دیگر متفاوت است. برای آشنایی با طرز تهیه کباب شیشلیک کلیک کنید.

هفتم کاسه کباب اردبیلی

کاسه کباب

کباب سنتی اردبیل یا کاسه کباب، یکی از غذاهای خوشمزه ایرانی بوده که ترکیبی از چنجه، جگر، کوبیده، گوجه فرنگی و کنجد است. می توان با سلیقه‌ی خود مواد کاسه کباب خود را تغییر داد. برای تهیه کاسه کباب؛ موادی مانند دل و جگر، سینه مرغ، گوشت چرخ کرده، قلوه، کنجد، کره حیوانی، لیمو ترش، ماست چکیده، فلفل دلمه ای، پیاز و گوجه فرنگی و نمک مورد نیاز است. برای آشنایی با طرز تهیه کاسه کباب اردبیلی کلیک کنید.

هشتم اکبرجوجه

اکبرجوجه

اکبر جوجه یکی از انواع غذاهای پر طرفدارو خوشمزه ایرانی است که اصالت آن متعلق به شهرستان گلوگاه می باشد. نوعی غذاست که از جوجه مرغ درست می‌شود و طعم متفاوت آن به خاطر رب انار و کره و نوع پخت آن است. مواد دیگری مانند زعفران، زردچوبه، آب لیمو، نمک، شکر، روغن حیوانی و ادویه کاری در تهیه این غذا کاربرد دارند. این غذا درواقع جوجه محلی سرخ شده است. اصل، بر این است که جوجه ها در کره یا روغن سرخ شوند، اما برخی نیز برای تهیه اکبرجوجه، جوجه ها را به سیخ کشیده و کباب می کنند. برای آشنایی با طرز تهیه اکبرجوجه کلیک کنید.

نهم کباب رولی دو رنگ

کباب رولی دو رنگ

کباب رولی دو رنگ گوشت از محبوب ترین و اصیل ترین خوراک های مردم ایران زمین است که در هر منطقه با روشی خاص و افزودنی های محلی متنوع طبخ می شود. کباب رولی دورنگ، علاوه بر مواد مقوی تشکیل دهنده ای که دارد (مانند فیله گوساله، فیله مرغ، جوز هندی، رزماری، زعفران، کره، سیرو…)، یکی از غذاهای شیک و مجلسی است که می توانید آن را برای مراسمات خاص تهیه کنید. برای آشنایی با طرز تهیه کباب رولی دو رنگ کلیک کنید.

دهم کباب چنجه

کباب چنجه

کباب چنجه جزو آن دسته از کباب ‌هایی است که به راحتی می‌توان در منزل آماده کرد. این غذا که از محبوب‌ ترین غذاهای ایرانی است، بسیار لذیذ است و تهیه آن در خانه بسیار به صرفه‌تر و سالم‌تر از تهیه آن از رستوران است. اصالت این کباب مربوط به منطقه خاورمیانه و عمدتاً ایران بوده که بعدها در آسیای کوچک و در حال حاضر در سراسر جهان یافت می‌شود. برای تهیه کباب چنجه، از موادی مانند راسته گوسفند، ماست، سیر، روغن زیتون، تخم گشنیز و ادویه کاری استفاده می شود. برای آشنایی با طرز تهیه کباب چنجه کلیک کنید

یازدهم کباب سلطانی

کباب سلطانی

کباب سلطانی جمله غذاهایی است که بسیار خوشمزه است و راحت آماده می‌شود و مناسب انواع مهمانی‌ها و مجالس است. این کباب به دلیل اینکه از دو کباب پرطرفدار برگ و کوبیده می شود به عنوان یکی از مجلسی ترین و گران ترین کباب ها شناخته می شود. برای تهیه کباب برگِ کباب سلطانی، گوشت راسته گوسفند یا فیله گوساله و برای تهیه بخش کباب کوبیده آن، به مغز ران گوساله و قلوه گاه گوسفند نیاز است. برای آشنایی کامل با مراحل و طرز تهیه کباب سلطانی کلیک کنید.

دوازدهم کباب بلغاری

کباب بلغاری

کباب بلغاری یک کباب بسیار دل چسب میان تمام کباب های دنیاست. در درست کردن این کباب می توانید از هر نوع گوشتی استفاده کنید اما اگر کباب بلغاری را با گوشت مخلوط گاوی و گوسفندی درست کنید، کبابی بسیار لذیذ تر خواهید داشت. این کباب به شکل لوله ای و رول هست و در میان آن ها از سبزیجاتی مثل پیاز و فلفل دلمه ای و… استفاده می شود. برای آشنایی کامل با طرز تهیه کباب بلغاری کلیک کنید.

سیزدهم کباب حسینی

کباب حسینی

کباب حسینی از كباب های قدیمی و سنتی ایرانی است و از زمان قدیم طبخ می شده است. این کباب خوشمزه را می توان به روش های مختلف و نسبت به ذائقه خود با گوشت قرمز (گوسفندی و گوساله) یا گوشت سفید مانند جوجه کباب بوقلمون (مرغ و بوقلمون) تهیه کرد. مواد دیگری که در تهیه کباب حسینی کاربرد دارند عبارتند از: پیاز، نمک، روغن زیتون، زنجبیل، فلفل سیاه، کره، سیر، خامه، فلفل دلمه ای و پیاز ریز ترشی. داخل هر سیخ کباب حسینی، یک تکه گوشت، یک عدد پیاز ریز و فلفل دلمه ای قرار می گیرد. برای آشنایی با طرز تهیه کباب حسینی کلیک کنید

چهاردهم کباب قفقازی

کباب قفقازی

کباب قفقازی یکی از کباب های معروف قفقاز است که به خاطر طعم خوب آن در جهان فرا گیر شده است و در ایران نیز، طرفداران خودش را دارد. کباب قفقازی از فیله یا راسته گوساله و سینه مرغ که با موادی مانند ماست یا خامه، روغن زیتون، پیاز، فلفل دلمه، نمک و فلفل مزه دار می شود، تهیه می شود. برای آشنایی کامل با مراحل و طرز تهیه کباب قفقازی کلیک کنید.

پانزدهم کباب چوبی

کباب چوبی

از جمله کباب های پر طرفدار خانگی و خوشمزه که با گوشت چرخ کرده و در زمان کم می توان آن را تهیه کرد، کباب چوبی است. در تهیه این نوع کباب، گوشت روی آتش کباب نمی شود، بلکه آن را با روغن، در تابه سرخ می کنند. تهیه کباب چوبی با موادی مانند پیاز، تخم مرغ، تخم گشنیز، فلفل سیاه، زعفران و… خواهد بود. برای آشنایی با طرز تهیه کباب چوبی، کلیک کنید.

هفدهم کباب کوبیده نگینی

کباب کوبیده نگینی

کباب کوبیده نگینی، هم بسیار خوشمزه بوده و هم به خاطر ظاهر زیبای آن، به جذابیت سفره غذای شما می افزاید. کباب کوبیده به قفقاز برمی گردد و گویا ناصرالدین ‌شاه کباب را به آشپز خود معرفی کرده و کباب قفقازی با دست و پنجه آشپزهای ایرانی تبدیل به کباب کوبیده ایرانی شده است. در تهیه کباب کوبیده نگینی، به گوشت قلوه گاه گوسفندی، سردست گوساله و فیله مرغ نیاز داریم. و موقع سیخ کردن کباب، وسط هر برش، یک تکه فیله مرغ به صورت نگینی قرار داده می شود. برای آشنایی کامل با طرز تهیه کباب کوبیده نگینی کلیک کنید

هجدهم کباب ترش (کباب ترش شمالی)

کباب ترش

کباب ترش شمالی طعمی فوق‌ العاده بی‌نظیر داشته و یکی از غذاهاي مخصوص شمال كشور است كه در گيلان و مازندران تهيه ميشود و طرفداران بسياري دارد. برای تهیه کباب ترش، گوشت را در ابعاد کوچک برش می دهند سپس گردو، رب انار، آب انار، رزماری، برگ بو، میخک، جوز هندی، سیر، فلفل سیاه و روغن زیتون را به آن اضافه می کنند. برای آشنایی کامل با طرز تهیه کباب ترش کلیک کنید

نوزدهم شامی کباب (اصفهانی)

شامی کباب

شامی کباب اصفهانی، در واقع نوعی کتلت خوشمزه و پرطرفدار ایرانی و از غذاهای سنتی اصفهان است که با استفاده از گوشت چرخ کرده و آرد نخودچی، تهیه می شود. همچنین مواد دیگری مانند سیب زمینی آبپز، پیاز، زردچوبه، تخم مرغ، نمک و فلفل سیاه نیز در تهیه این غذا استفاده می شود. برای آشنایی با طرز تهیه شامی کباب کلیک کنید.

بیستم  کباب تابه ای

کباب تابه ای

باب تابه ای یکی از محبوب ترین کباب های خانگی ایرانی است. دستور پخت آسانی دارد و همه می توانند آن را در منزل تهیه کنند و طعم بسیار خوبی نیز دارد. در کنار کباب تابه ای میتوان از گوجه ‌های کبابی، سیب زمینی تنوری، فلفل دلمه ای و سایر سبزیجات هم استفاده کرد.  البته دلیل مهم تر محبوبیت کباب تابه ای طعم بسیار خوب آن است. اکثر کباب ها مانند کباب کوبیده، کباب چنجه، کباب برگ، کباب بلغاری، کباب رولی و… از رستوران ها وارد خانه ها شده اند اما جالب است بدانید کباب تابه ای از معروف ترین کباب های خانگی است که به خاطر جذابیت های آن برعکس از منازل به منوی رستوران ها راه یافت. برای آشنایی با طرز تهیه کباب تابه ای کلیک کنید .

بیست و یکم  جوجه کباب بوقلمون

جوجه کباب بوقلمون

جوجه کباب بوقلمون یکی از غذاهای خوشمزه بوده که در تهیه آن، از گوشت سینه بوقلمون تهیه می شود و دارای طعم و مزه بسیار خوبی می باشد. جوجه کباب بوقلمون برای افرادی که طعم و مزه بوقلمون را دوست دارند بسیار مناسب است. همچنین به دلیل بافت ان حجم خود را از دست نمی دهد و در مقایسه با گوشت قرمز بسیار مقرون به صرفه تر می باشد. برای تهیه این غذا از موادی مانند سینه بوقلمون، آبلیمو، زعفران، نمک، پیاز و فلفل سیاه استفاده می شود. برای آشنایی با طرز تهیه جوجه کباب بوقلمون کیک کنید.

بیست و دوم | تاس کباب

تاس کباب

تاس کباب از غذاهای اصیل ایرانی است که از دو بخش تشکیل شده است. تاس به معنی ظرف مسی و کباب که همان مواد داخل تاس کباب را می گویند، تاس کباب یکی از غذاهای اصیل در دوره قاجار بوده و در زمان ناصرالدین شاه با گوشت تازه شکار شده تهیه می شده است.  در تهیه تاس کباب از موادی مانند آلو خورشتی، گوشت راسته گوسفند، زردچوبه، رب گوجه فرنگی، سیب زمینی استانبولی، بِه، هویج، گوجه فرنگی و روغن استفاده می شود. برای آشنایی با طرز تهیه تاس کباب کلیک کنید.

منابع و ارجاعات

  • کتاب آشپزی ساناز سانیا
  • محتوای تخصصی حوزه آشپزی
 

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 3 =