2

مقدمه

راه اندازی بنگاه های خدماتی از جمله اقدامات کارآفرینانۀ بسیار محبوب در ایران است. راه اندازی کافی شاپ، راه اندازی رستوران و راه اندازی کترینگ، تاسیس دفتر خدمات الکترونیک قضایی، دفتر پیشخوان دولت، دفتر پلیس بعلاوه 10، دفتر خدمات الکترونیک شهر و نمایندگی تامین اجتماعی از این دست هستند. چایخانه، کافه یا کافی‌شاپ به مکان‌های مشابهی گفته می‌شود که در آنها نوشیدنی و وعده‌های سبک سرو می‌شود. چایخانه در گذشته نخست محلی بوده‌است برای نوشیدن چای و خوردن ناهار و شام که بعدها اموری نظیر اطلاع‌رسانی، نشر افکار و اخبار اجتماعی-اقتصادی و حتی سیاسی و نیز سرگرمی‌هایی چون مدیحه‌سرایی، نقالی، شاهنامه‌خوانی، غزل‌خوانی، سخنوری و مشاعره نیز در آن جایگاهی پیدا کردند و این مکان به عنوان نهاد با اهمیتی از جهت فرهنگی معرفی شد. طبق ادعای سازمان میراث فرهنگی ایران، اولین قهوه‌خانه‌ها در ایران در دوره صفویه در زمان شاه طهماسب در شهر قزوین تأسیس شده‌اند و در زمان شاه عباس اول در شهر اصفهان گسترش یافتند و این در حالی است که ترکیه درخواست ثبت قهوه‌خانه را به عنوان میراث فرهنگی آن کشور داده‌است. کافه یا قهوه‌خانه، محلی است عمومی که در آن نوشیدنی غیرالکلی و گاه غذاهای سبک عرضه می‌شود. کافه در برخی از کشورها جایی برای معاشرت و گفتگوی مردم است. از سال ۱۳۶۰ کافی‌شاپ‌ هاجای چایخانه ‌ها را تنگ کردند. همچنین لازم است هر سال اظهارنامه مالیاتی خود را تکمیل و ارسال نمایید. در ضمن به خاطر داشته باشید اگر بنا به هر دلیلی بخواهید برای کسب و کار خود یک وبسایت راه اندازی کنید، ثبت نام و دریافت مجوز و لوگو ساماندهی وزارت ارشاد، دریافت نماد اعتماد الکترونیک، ثبت دامنه عمومی و بین المللی یا ثبت دامنه ملی و در نهایت فعالسازی درگاه پرداخت اینترنتی از جمله اقداماتی هستند که انجام همه یا برخی از آنها ضروری و الزامی است. در این مطلب مراحل اصلی و نکت کلیدی راه اندازی کافی شاپ، به صورت جامع ارائه می شود. شایان ذکر است این مراحل جهت راه اندازی کافی شاپ (از ایده تا ابتدای مرحله بهره برداری) ارائه شده است (بسته به شرایط، احتمال دارد شما امکان و یا تمایل انجام برخی از گام ها را نداشته باشید). در ضمن برای آشنایی با مراحل راه اندازی رستوران، فست فود و کترینگ به صفحه مربوطه در سایت مراجعه نمایید.

پیش نیاز و ملزومات

پیش نیاز و ملزومات لازم برای راه اندازی کافی شاپ عبارت است از:

  • ایده اولیه
  • امکانات و سرمایه اولیه (بسته به ایده شما و نوع کافی شاپ)
  • گذراندن دوره آموزشی و یا تجربه کاری در این حوزه

مراحل اصلی

اول | نهایی سازی ایده و نوع کافی شاپ

شما در اولین مرحله باید نوع کافی شاپ خود را تعیین کنید. این تقسیم بندی را می توانید بر اساس نوع اغذیه ای که می خواهید سرو کنید، مشخص نمایید. کافی شاپ ها معمولا انواع همبرگر، مرغ سوخاری، ساندویچ های سرد، ساندویچ های گرم، پیتزا، فلافل، بورک و… را به مشتریان خود ارائه می دهند. دقت داشته باشید که هر مدل کافی شاپ، مخاطبان خاص خودش را دارد و شما باید بتوانید با مخاطبان کافی شاپ خود ارتباط خوبی برقرار کنید.

شما باید این امر را بر اساس موارد زیر مشخص کنید:

  • توانایی های مالی
  • علاقه مندی
  • دانش و تخصص
  • تقاضا و علائق مردم (جامعه مخاطب).

در ادامه باید در مورد موارد زیر تصمیم بگیرید:

  • گرفتن نمایندگی
  • افتتاح (راه اندازی) برند اختصاصی یک کافی شاپ

حال چنانچه قصد راه اندازی کافی شاپ مستقل و به عبارتی توسعه برند جدیدی دارید، قبل از هر چیزی باید ایده کسب و کار و به صورت جامع تر و حرفه ای تر مدل کسب و کار خود که در اینجا کافی شاپ است را نهایی سازی کنید. منظور از مدل کسب و کار نحوه ارزش آفرینی کسب و کار شما (کافی شاپ) است که شامل تعیین تکلیف در مورد 9 بخش مجزا به صورت زیر است، که در نهایت همه این موارد در مستندی به نام بوم مدل کسب و کار جمع بندی شده و ارتباط این بخش ها باید با هم مشخص شود:

  • گروه های مختلف مشتریان
  • ارتباط با مشتری
  • کانال ها
  • ارزش پیشنهادی
  • فعالیت های کلیدی
  • منابع کلیدی
  • شرکای کلیدی
  • جریان های درآمدی
  • محورهای هزینه


!
به صورت جدی پیشنهاد می کنیم اگر می خواهید یک کافی شاپ موفق را راه اندازی کنید، از ابتدا به یک مدل کسب و کار متفاوت و ارزشمند از دید مشتری خود بیاندیشید. یادتان باشد اگر قرار باشد شما هم مانند دیگر فعالان عرصه ارائه غذا فعالیت کنید، صرفا تغییر در دکوراسیون، نام زیبا، رنگ جذاب و … موفقیت بیشتری را برای شما به ارمغان نمی آورد.

پیشنهاد می شود به دلیل اهمیت مفهوم مدل کسب و کار، حتما در این رابطه مطالعه و یا از مشاوران حرفه ای استفاده نمایید.

دوم | تعیین هویت برند کافی شاپ

تعیین هویت برند کافی شاپ

برخی به اشتباه فکر می کنند مرحله بعدی (و یا حتی از ابتدا) انتخاب نام کافی شاپ است. در صورتی که شما در این مرحله باید به مفهومی فراتر یعنی برند خود بپردازید.


!
سال ها پیش انجمن بازاریابی آمریکا برند را اینگونه تعریف کرد: برند یعنی یک نام، عبارت، نشانه یا علامت یا ترکیبی از اینها که با هدف متمایز کردن یک کالا یا خدمت از سایر کالاها و خدمات یک فروشنده یا برای ایجاد تمایز میان کالا و خدمت یک فروشنده با کالا و خدمات سایر فروشندگان به کار گرفته شود.

هویت برند شامل تمامی المان های برند (بصری و غیربصری) و نیز محسوسو نامحسوس است که یک برند به منظور ایجاد، بهبود و تثبیت تصویر ذهنی و درک درست از خودش در ذهن مشتری در ایجاد می کند.

قبل از تعیین و تبیین ابعاد هویت برند خود بر اساس مدل کسب و کار و ایده اصلای خود توصیه می شود جایگاه برند را در سه محور زیر، مشخص کنید:

  • تعهد برند: قول و تعهدی که برند به مشتریان خود می دهد.
  • ارزش های برند: خط قرمز ها و فوایدی که برند به مشتریان ارائه می دهد.
  • لحن برند

در ادامه هویت برند شما به صورت عمومی باید دارای موارد زیر باشد:

  • هویت کلامی:
    • نام برند: یکی از مهمترین المان های بیان کننده هویت برند، نام تجاری کسب و کار است. کلمه یا کلماتی که که برای معرفی شرکت، کالا، خدمات یا موجودیت و مفهوم برند، مورد استفاده قرار می گیرد. اسم های مستعاری که امروزه بخشی از زبان روزانه ما را شکل می دهند.
    • شعار برند: شعار برند برگرفته از هسته و مزیت های برند است. باید کوتاه و به یاد ماندنی باشد و بتواند جایگاه برند را در ذهن مخاطبان تثبیت کند، شعار برند به عنوان یکی از اجزای اصلی هویت برند به ندرت تغییر می کند. به شعارهای مقطعی برای هر کمپین Slogan می گویند که باید بر اساس استراتژی های برند باشد.
  • هویت بصری:
    • لوگو: آرم تجاری یا لوگو یکی از عناصر هویت بصری برند است. وقتی یک لوگو در مرور زمان و با انجام تبلیغات در ذهن مخاطبین ثبت می شود، افراد با دیدن آرم تجاری نام برند را به یاد خواهند آورد بدون اینکه حتی نام برند در کنار لوگوی آن نوشته شده باشد.
    • رنگ: رنگ هایی که برای برند یا لوگو یا طرح های گرافیکی و حتی بسته بندی استفاده می شود باید از استراتژی های برندینگ نشات گرفته باشند. در واقع رنگ های اصلی برند باید در تمامی تعاملات مصرف کننده با محصول و خدمات قابل مشاهده باشند، در ذهن مصرف کننده به عنوان رنگ های آن برند ثبت شود و تداعی کننده برند باشد.
    • طرح گرافیک: استفاده از یک طرح گرافیکی خاص و بر اساس پالت رنگ های اصلی برند، برند را به شکل منحصر به فردی قابل شناسایی از رقبا می کند. امکان دارد این طرح ها هر چند سال یکبار و در طی برندینگ مجدد (Re
      (branding) تغییر کنند.
  • هویت صوتی: یک آهنگ منحصر به فرد یا مجموعه ای از آنها در تکرارهای مداوم در ذهن مصرف کننده ثبت شده و به تثبیت برند در ذهن مخاطبین کمک می کند.در بسیاری از موارد آهنگ و یا صدای برند با شعار اصلی برند همراه است، که در این صورت به مرور زمان هنگامی که نام برند آورده می شود، شعار اصلی برند که در بردارنده مزیت اصلی برند نسبت به رقبایش است، در ذهن مخاطب به یاد آورده می شود.
  • هویت چشایی (مزه): یکی دیگر از عناصر هویت برند، مزه است، این عامل یکی از مهمترین تجربه های برند به خصوص در صنایع غذایی و محصولات خوراکی محسوب می شود. یک طمع دلچسب حتماً در ذهن مشتری خواهد ماند و آنها را به رجوع مجدد ترغیب می کند.
  • هویت بویایی (بو): این عامل نیز میتواند به تثبیت برند در ذهن مشتری کمک کند.

بنابر این در این مرحله، نام رستوران رنگ برند، شعارها، تعهد برند و در نهایت لوگوی برند رستوران خود را باید مشخص کنید. البته پیشنهاد می کنیم جهت حفاظت از ایده و کسب و کار خود نسبت به ثبت برند اقدام نمایید. انتخاب هر کدام از ابعاد هویت برند مخصوصا نام و لوگو، به دلیل پایداری، اهمیت بالایی دارد که توصیه می کنیم در این زمینه مطالعه کرده و از مشاوران و افراد متخصص استفاده نمایید. اگرچه ما در دانوما توصیه می کنیم به دلیل اهمیت برندسازی در یک صنعت پر رقابت (مانند کافی شاپ)، نسبت به تعیین ابعاد دیگر نیز اقدام نمایید.

سوم | تدوین و نهایی سازی طرح کسب و کار کافی شاپ

آنچه ما امروز به عنوان طرح تجاری (طرح کسب و کار یا بیزینس پلن) می‌شناسیم، پس از انقلاب صنعتی و در اثر تقاضا و یا فشار بانک‌ها به وجود آمد. این طرح معمولا از زمانی رایج شد که بانک‌ها و سرمایه گذاران حقیقی یاد گرفتند که برای مشارکت در سرمایه گذاری، از کارآفرینان طرح کسب و کار بخواهند. در واقع طرح کسب و کار، یک طرح توجیهی برای دریافت سرمایه است. قبل از هر چیز، یک طرح تجاری اصلی و واقعی تنظیم کنید. این طرح باید همواره نزد شما باشد و در طول مسیر هم، بارها و بارها، اصلاح و به روز شود. پس از تنظیم طرح تجاری اصل (Master Business Plan)، بسته به نیاز، ممکن است نسخه‌های فرعی دیگری را از روی آن تنظیم کنید و حتی شاید تغییراتی هم در آنها اعمال کنید. نسخه‌های فرعی می‌توانند برای مخاطبان مختلف، به شیوه‌های کاملاً متفاوتی تنظیم شوند.

یادتان باشد مخاطب اول و اصلی طرح کسب و کار، خود شما (و تیم بنیانگذارن) هستید اما برخی از افرادی که می‌توانند مخاطبان طرح تجاری کافی شاپ شما باشند به شرح زیر هستند:

  • بانک، شرکت یا شخص حقیقی سرمایه گذار
  • شرکتی که قرار است با شما مذاکره تجاری داشته باشد و قراردادیمنعقد کند
  • یکی از اهالی رسانه
  • کسانی که در یک سمینار کارآفرینی به حرف شما گوش می‌دهند

به طور معمول طرح تجاری می تواند شامل بخش های اصلی زیر باشد:

  • معرفی طرح
  • مطالعات استراتژیک و مدل کسب و کار: در این قسمت معمولا روندهای اصلی، استراتژی کلان و مدل کسب و کار ارائه می شود.
  • مطالعات بازار: برخی از مواردی که در این قسمت ارائه می شود عبارت است از تحلیل عرضه و تقاضا، وضعیت رقابت، بررسی روند قیمت ها، بخش بندی بازار و ویژگی های مورد نظر بازارهدف، بازار مواد اولیه، ، شناسایی بازیگران کلیدی، تحلیل زنجیره تأمین و …
  • مطالعات فنی: برخی از موارد که در این قسمت ارائه می شود عبارت است از روش تولید (طبخ) و انتخاب فرآیندهای اصلی مناسب و حجم سرمایه گذای هر فرآیند، تجهیزات و تأمین کنندگان آن، کیفیت محصول (غذا و نوشیدنی و …)، مجوزهای لازم، امکان ظرفیت طرح پیشنهادی، مکان یابی طرح، منابع انسانی کافی شاپ و ساختار سازماندهی، مجوزهای اصلی برای راه اندازی و …
  • مطالعات مالی: برخی از مواردی که در این قسمت ارائه می شود عبارت است از بررسی هزینه سرمایه گذاری، بررسی هزینه تولید، بررسی مدل درآمدی و چگونگی تأمین سرمایه.
  • پیوست های فرهنگی، اجتماعی و …

ما در دانوما پیشنهاد می کنیم حتی اگر سرمایه گذاری توسط خودتان انجام می شود (و با بانک و سرمایه گذار بیرونی طرف نیستید) به دلیل اهمیت طرح کسب و کار و تاثیر آن برگام های آتی، در این رابطه از مشاوران حرفه ای تدوین طرح کسب و کار و راه اندازی یک کافی شاپ استفاده نمایید و یا اگر منابع مالی مناسب دارید آن را برون سپاری نمایید. به خاطر داشته باشید یکی از مزیت های جدی تدوین طرح کسب و کار، پیش بینی ملاحظات قانونی مراحل مختلف راه اندازی کافی شاپ خصوصا در رابطه با اخذ مجوز و تهیه مکان است.

در ادامه وارد فاز اجرایی شده و گام های بعدی بر اساس طرح کسب و کار شما انجام می شود.

چهارم | تأمین منابع مالی و سرمایه گذاری

تدمین منابع مالی کافی شاپ

راه اندازی یک کافی شاپ به سرمایه اولیه نیاز دارد. بر اساس آنچه در طرح کسب و کار مطرح شده است، شما برای خرید یا اجاره مکان کافی شاپ، خرید تجهیزات کافی شاپ، خرید مواد اولیه غذاها، استخدام کارکنان، پرداخت حقوق آنها و تبلیغات به سرمایه اولیه نیاز دارید. معمولا تا چند ماه بعد از راه اندازی کافی شاپ، سود خاصی نخواهید داشت و باید از جیب خرج کنید، به همین دلیل، در ابتدا باید منبع مالی خود را مشخص کنید تا در ادامه با مشکل جدی مواجه نشوید. اگرچه به دلیل تغییرات زیاد محیطی، در هر صورت هر برنامه ای با خطا مواجه است و شما هم باید از قبل نسبت به این موضوع اطلاع داشته باشید.

برای راه اندازی کافی شاپ شما می توانید از موارد زیر استفاده کنید:

  • پس انداز شخصی،
  • وام های غیررسمی همانند قرض از دوستان و آشنایان،
  • پیدا کردن شریک و سرمایه گذار حقیقی و یا حقوقی،
  • وام با ماهیت کارآفرینی از بانک ها یا موسسات مالی و اعتباری.

در نظر داشته باشید در ابتدای راه اندازی کافی شاپ، جهت تنظیم برنامه مالی در نظر داشته باشید که باید ارزیابی مالی و پیش بینی کافی را برای سه موضوع زیر انجان دهید:

  • هزینه های سرمایه گذاری اولیه
  • هزینه های جاری کافی شاپ برای حدود 3 تا 6 ماه اولیه راه اندازی
  • هزینه های جاری زندگی بنیانگذاران، برای حدود شش ماه اول راه اندازی (در حوزه برنامه ریزی شخصی).

بدیهی است چنانچه طرح کسب و کار تهیه شده باشد، دو مورد اول که به طرح کسب و کار مربوط است دیده شده است.

پنجم | انتخاب و تهیه محل برای راه اندازی کافی شاپ

یکی از مهم ترین گام ها برای راه اندازی کافی شاپ ، انتخاب و تهیه محل و مکان مناسب آن است. مکان نامناسب کافی شاپ، یکی از اصلی ترین دلایل شکست کافی شاپ است؛ زیرا باعث می شود که شما ناشناخته بمانید و مشتریان زیادی پیدا نکنید. شما برای انتخاب مکان مناسب کافی شاپ، نیاز به صرف زمان و انرژی خواهید داشت. پس اگر تا این مرحله طرح کسب و کار تهیه نکرده اید، برای انتخاب یک محل مناسب جهت راه اندازی کافی شاپ به معیارهای زیر حتما توجه کنید:

  • دسترسی و به بازار هدف
  • تناسب با بازار هدف شما
  • دسترسی به وسایل نقلیه
  • جای پارک مناسب
  • دسترسی به مواد اولیه
  • منابع مالی موجود
  • رعایت محدودیت های قانونی.

به خاطر داشته باشید محل مورد نظر شما برای راه اندازی کافی شاپ باید در چارچوب قوانین باشد. همه این موارد پیش تر در طرح کسب و کار دیده شده است و شما در این مرحله می بایست اقدام به تهیه مکان کافی شاپ بنمایید.


!
بر اساس اطلاعات پایگاه اطلاع رسانی اتحادیه صنف بستنی، آبمیوه و کافی شاپ، حداقل مساحت برای تأسیس بستنی فروشی 12 متر، بستنی و آبمیوه فروشی 14 متر و در نهایت کافی شاپ 20 متر است.

ششم | اخذ مجوزهای موردنیاز برای راه اندازی کافی شاپ

برای راه اندازی کافی شاپ، شما باید مجوز های زیر را دریافت کنید:

  • پروانه کسب: پروانه کسب با مراجعه به اتحادیه قابل دریافت است. بعد از مراجعه به اداره بهداشت و تشکیل پرونده، دستورالعمل های لازم برای مدیریت مکان طبخ غذا و نکات مهم برای ایمنی غذا به شما داده می شود.

در ادامه جهت آشنایی با مراحل اخذ پروانه کسب به این صفحه مراجعه فرمایید.

  • کارت بهداشت: پس از استخدام منابع انسانی، باید برای هر کدام از افراد شاغل در کافی شاپ کارت بهداشت دریافت. این گواهی مربوط به سلامت افراد است.
  • گواهینامه بازآموزی آموزش بهداشت اصناف: همانند کارت بهداشت، اخذ گواهینامه بازآموزی آموزش بهداشت اصناف از موسسات آموزش عالی تحت نظارت وزارت بهداشت، برای افراد استخدام شده در کافی شاپ الزامی است. این گواهی در ارتباط با دانش به کارگیری اصول بهداشتی توسط افراد است.

برای این کار می توانید به اتحادیه کافی شاپ یا اتحادیه صنف بستنی آبمیوه و کافی شاپ تهران مراجعه کنید و تشکیل پرونده دهید.


!
مطابق قانون اصلاح ماده 13 مواد خوردني، آشاميدني، آرايشي و بهداشتي و آئين نامه اجرايي آن، داشتن كارت بهداشت معتبر براي متصديان و كاركنان مراكز تهيه و توزيع مواد غذايي و اماكن عمومي ، الزامي مي باشد.

هفتم | تهیه تجهیزات موردنیاز کافی شاپ

تهیه تجهیزات کافی شاپ

تجهیزات مورد نیاز را باید بر اساس نوع کافی شاپ، جایگاه و هویت برند و مبتنی بر طرح کسب و کار خود تهیه کنید. لیست تجهیزات به همراه تأمین کنندگان آن، پیش از این در طرح کسب و کار شما ارائه شده است. کافی شاپ معمولاً به تجهیزات صنعتی آشپزی نیاز دارد که از وسایلی که در منزل استفاده می شود متفاوت هستند. تجهیزات مورد نیاز راه اندازی کافی شاپ بر اساس آنچه پیشتر در طرح کسب و کار ارائه شد، در این مرحله تهیه می شود. این تجهیزات شامل دو دسته زیر است:

  • تجهیزات و لوازم تولید غذا: شما به وسایل و تجهیزات بسیاری نیاز دارید تا مطمئن باشید که توانایی آماده کردن تمامی سفارشات مشتریان خود را دارید. لیست تجهیزات شما باید موارد زیر را شامل گردد:
    • قهوه سازهای فیلتر
    • قهوه ساز پرسی
    • دستگاه اسپرسو ساز با کیفیت
    • آسیاب قهوه صنعتی
    • سیستم تصفیه آب
    • میز آماده کردن سفارش
    • ظرف و وسایل ذخیره سازی مواد غذایی
    • مخلوط کن صنعتی و حرفه ای
    • فر، توستر، گریل
    • یخ ساز

از آن جایی که وسایل مورد نیاز شما بسته به نوع غذا و نوشیدنی که سرو می کنید تعیین می شود، پس اگر قصد ارائه ساندویچ گرم ندارید طبیعتا نیازی به فر و گریل نخواهید داشت.

  • تجهیزات و لوازم ارائه غذا: همچنین باید ظروف بسته بندی و ارائه غذا را خریداری کنید.

به خاطر داشته باشید شما در این مرحله تجهیزات اولیه را بر اساس طرح کسب و کار خود تهیه می کنید که بعدا و در مرحله بهره برداری از کافی شاپ بر اساس وضعیت بازار و تغییرات منو، باید توسعه و یا تعدیل نمایید. ضمنا در زمان خرید تجهزات، به وضعیت پشتیبانی و گارانتی تجهیزات دقت کنید.

البته میزان و نوع تجهیزات شما، به نوع مغازه کافی شاپ شما هم بستگی دارد. مثلا اگر کافی شاپ شما فقط مرغ کنتاکی عرضه می کند، نیازی به خرید تجهیزات درست کردن پیتزا نخواهید داشت.

هشتم | طراحی و اجرای دکوراسیون کافی شاپ برای راه اندازی

در کافی شاپ ها، کیفیت غذا، قیمت و نحوه ارائه خدمات و تعامل انسانی بسیار مهم است و طراحی و پیاده سازی دکوراسیون نسبت به دیگر کسب و کارهای ارائه غذا اهمیت کمتری دارد اما نباید از اهمیت این عامل مهم (چیدمان و دکوراسیون) در کافی شاپ نیز غافل شد چراکه در جذب مشتری تاثیر زیادی می گذارد. تجربه نیز نشان می دهد کافی شاپ هایی که از نظر طراحی بهتر بوده و تناسب بیشتری با بازار هدف دارند، مشتریان بیشتری دارند و میزان فروش آنها نیز بالاتر است. چنانچه پیش تر مطرح شد، در طرح کسب و کار در مورد طراحی، چگونگی اجرای دکوراسیون و هزینه های آن بررسی صورت گرفته است. بدیهی است چنانچه فاقد چنین طرحی باشید، در این مرحله باید نسبت به آن اقدام کنید.

در طراحی دکوراسیون مناسب در کافی شاپ باید هم به دکوراسیون آشپزخانه و هم به دکوراسیون سالن کافی شاپ توجه داشت.

  • دکوراسیون آشپزخانه: برای راه اندازی کافی شاپ به صورت موفق، آشپزخانه باید به صورت منظم چیده شود. همه وسایل باید در سر جای خودش قرار بگیرد تا فضا، کثیف و بی نظم نشود. میزان دسترسی آشپزها به وسایل پرکاربرد مانند گاز، فر یا کباب پز باید راحت باشد. دکوراسیون داخلی آشپزخانه را جدی بگیرید و به حس زیبایی شناسی افرادی که در این بخش فعالیت می کنند هم اهمیت بدهید. این مساله بر روی رضایت شغلی افراد شاغل در آشپزخانه موثر بوده و در نهایت بر کیفیت غذا، رضایت مشتریان و توسعه بازار شما، تأثیرگذار خواهد بود. برای طراحی دکوراسیون آشپزخانه، می توانید از مجموعه های مشاوره و اجرا راهنمایی بگیرید.
  • دکوراسیون سالن کافی شاپ: شما باید سالن کافی شاپ را به گونه ای طراحی کنید که احساس آرامش و زیبایی شناختی را به افراد منتقل کند. بدیهی است سالن کافی شاپ یکی از مرزهای ارتباطی و نقاط تماس شما با مشتریان است که باید متناسب با بازارهدف و ویژگی های برند شما باشد.

همانطور که می دانید طراحی و اجرای دکوراسیون می تواند به یکی از دو صورت اصلی زیر انجام شود:

  • برون سپاری اجرا (به صورت کامل و یا موردی): در این حالت بر اساس طرح از پیش تعریف شده که یا خود در نظر دارید و یا با کمک مشاور آماده شده است، هر کدام از موارد تغییر دکور (مانند نورمخفی، کاغذ دیواری، رنگ آمیزی و …) را به یک پیمانکار می سپارید. در این حالت خود شما مسئولیت نظارت بر کمیت و کیفیت دکوراسیون را برعهده خواهید داشت.
  • برون سپاری کامل طراحی و اجرا: در این حالت شما از طراحی تا اجرا را به صورت کامل به یک شرکت معماری و دکوراسیون داخلی واگذار می کنید. این حالت معمولا شامل هزینه بالاتری است. البته توجه داشته باشید اگر هویت برند (همانطور که در گام 2 اشاره شد) و بازار هدف خود را مشخص نکرده باشید، معمولا برون سپاری نه تنها هزینه بالا دارد بلکه احتمالا با بازار هدف شما هم تناسب بالایی ندارد.

نهم | طراحی منوی کافی شاپ

طراحی منوی کافی شاپ

یکی از اصلی ترین موضوعات در راه اندازی کافی شاپ، طراحی حرفه ای منو است. برای کافی شاپ ها منو در اصل یک عنصر تبلیغاتی (تراکت تبلیغاتی) است بنابر این درتنظیم و طراحی آن دقت لازم را به خرج دهید. طراحی منو باید متناسب با نوع کافی شاپ ، وضعیت رقابتی (در محدوده جغرافیایی شما و مشتریان تان) و هویت برند شما انجام شود. طراحی منو شامل فهرست کردن غذاهای کافی شاپ و قیمت گذاری روی آنها است.

  • طراحی محتویات منو: منوی کافی شاپ باید بخش بندی شده باشد یعنی قسمتی برای نوشیدنی ها، قسمتی برای سالادها و قسمتی برای غذاها در منو وجود داشته باشد. بهتر است محتویات و مواد خوراکی به کار رفته در هر یک از موارد منو را به صورت دقیق بنویسید و تصویر مشخصی از غذا را روی منو چاپ کنید. توجه به رنگ ها، موارد مهم و اصول چاپ، کیفیت چاپ و نوع کاغذ از جمله موارد مهمی است که باید به آنها توجه داشته باشید.
  • قیمت گذاری در منو: قیمت گذاری منوی کافی شاپ، یکی از کارهای مشکل به حساب می آید. شما باید هزینه غذا و منوی کافی شاپ را به صورت دقیق حساب کنید. قیمت گذاری منوی کافی شاپ باید بر مبنای هزینه تهیه مواد اولیه انجام شود. همچنین باید به هزینه آشپز، هزینه کارکنان و سود خود فکر کنید. به علاوه باید هزینه آب و برق و گاز مصرف شده برای را در نظر بگیرید.

برای قیمت گذاری منوی خود از یکی از 3 رویکرد اصلی زیر می توانید استفاده کنید:

  • قیمت گذاری بر اساس هزینه: در این حالت به طور کلی با محاسبه هزینه ثابت (اجاره و …) و متغیر (مواد اولیه، انرژی، دستمزد و …)، ابتدا قیمت تمام شده را مشخص و سپس بر اساس سود مورد نظر (که در درون آن هزینه های قانونی مانند مالیات و بیمه دیده شده است) قیمت را نهایی و روی منو درج کنید. این رویکرد حد پایین قیمت را مشخص می کند.
  • قیمت گذاری بر اساس مشتری: در این حالت شما پیش بینی می کنید که مشتری امکان پرداخت حداکثر چه قیمتی را برای هر غذا دارد و در نهایت ضمن تعدیل، آن قیمت را درج خواهید کرد. به همین دلیل است که تفاوت قیمت کافی شاپ های شمال شهر با محدوده وسط شهر، بیشتر از هزینه های آنها و معمولا متناسب با توانایی مشتریان شان است. این رویکرد حدبالا و حداکثر قیمت را مشخص می کند
  • قیمت گذاری بر اساس رقبا: در این حالت قیمت منوی خود را بر اساس قیمت رقبا نهایی می کنید. این رویکرد بیشتر به عنوان رویکرد تعدیل کننده قیمت به کار می رود.

البته شایان ذکر است در عمل، قیمت گذاری به صورت ترکیبی از موارد فوق مشخص می شود.

دهم | پیدا کردن تامین کننده مناسب

پیدا کردن تامین کننده کافه

شما برای پخت غذا و انجام امور در کافی شاپ، به خوراکی ها و مواد اولیه نیاز دارید. در این مرحله، باید تامین کننده مناسبی برای خرید مواد (اولیه) غذایی و مصرفی، پیدا کنید. برای پیدا کردن تامین کننده، باید به خوبی تحقیق کنید و از دیگر کافی شاپها و کافی شاپها بپرسید که اقلام موردنیازشان را از چه منابعی تهیه می کنند. پیش از این چنانچه برای راه اندازی کافی شاپ خود طرح کسب و کار تدوین کرده باشید، در حوزه های مختلف تأمین کنندگان شما مشخص شده است. در غیر این صورت در این مرحله تأمین کنندگان را پیدا و با آنها وارد مذاکره و معامله شوید. به صورت کلی تأمین کنندگان شما 2 گروه هستند:

  • تآمین کنندگان موردی (کالای سرمایه ای): تأمین کنندگان موارد و کالاهای سرمایه ای، که به صورت موردی و در مواقع خاص نیازمند ارتباط و استفاده از خدمات ایشان هستید. مانند تأمین کنندگان تجهیزات، کاغذ دیواری و … .
  • تأمین کنندگان دائمی (کالای مصرفی): تأمین کنندگانی که به صورت دائمی باید با ایشان در ارتباط باشید. مانند تأمین کنندگان مواد اولیه غذایی و کلیه تجهیزات مصرفی مانند ظروف یکبارمصرف، لباس کار و … . به دلیل استفاده دائمی از کالاهای مصرفی می توانید با ایشان تفاهنامه همکاری امضا نمایید و مواد اولیه خود را با شرایط مناسب تر تهیه کنید.

دقت کنید که تامین کننده باید نیازهای شما را به صورت دقیق و سریع به دست شما برساند تا در روند خدمات رسانی اختلالی پیش نیاید.

یازدهم | استخدام منابع انسانی در کافی شاپ

یکی از موضوعات کلیدی در موفقیت هرکسب و کاری، منابع انسانی آن است. شما برای مدیریت بهتر کافی شاپ خود، باید از دیگر افراد کمک بگیرید و منابع انسانی مورد نیاز را استخدام کنید. سودآوری و موفقیت کافی شاپ شما در گرو داشتن تیمی حرفه ای شامل موارد زیر است:

  • کافی من (باریستا)
  • صندوق دار و حسابدار
  • گارسون یا ویتر
  • پرسنل اجرایی مانند نیروی تحویل غذا و ..

شما می توانید فرآیند استخدام منابع انسانی خودتان انجام داده و یا به مراکز کاریابی برون سپاری نمایید. برای استخدام منابع انسانی خود مراحل زیر را انجام دهید:

  • طراحی شغل: در این فاز، شما مشخص می کنید که به چه مشاغلی نیاز دارید، این مشاغل دارای چه وظایفی است، فرد برای انجام این وظایف باید دارای چه ویژگی ها و شایستگی هایی (دانش، توانایی و مهارت) باشد، چه معیارهایی برای کنترل عملکرد مورد نیاز است. که در نهایت همه این موارد در سندی به نام سند شرح شغل و شرایط احراز، جمع بندی و نگهداری می شود.
  • کارمندیابی: جهت کارمندیابی، منابع مختلفی وجود دارد مانند دوستان، آشنایان و افراد در ارتباط با ایشان (لایه اول و دوم)، روزنامه ها و مجلات، کانال ها و صفحات در پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی. برای این امر شما باید بر اساس مرحله قبل، یک آگهی استخدام تهیه کنید. این آگهی را می توانید در هر یک از منابع فوق ارسال و به اشتراک بگذارید. امروزه یک آگهی استخدامی لازم است حداقل دارای موارد زیر باشد:
    • عنوان شغلی مورد نظر
    • صنعت مورد نظر و یا نوع کافی شاپ (در اینجا صنعت ارائه غذا و یا کافی شاپ)
    • موقعیت جغرافیایی مورد نظر
    • شرایط احراز:شرایط احراز بر اساس آنچه در گام طراحی و تحلیل شغل انجام شد، صورت می گیرد و حداقل باید شامل دانش و تحصیلات، توانایی ها و مهارت ها باشد.
    • حقوق و دستمزد (و یا مزیت های جبران خدمات)
    • شرایط کاری (ارائه این مورد ضروری نیست)
    • راه های ارتباطی: اعم از ایمیل و شماره تلفن
  • گزینش و استخدام نهایی: مرحله گزینش و استخدام نهایی بسته به نوع و شرایط کسب و کار تفاوت های چشم گیری دارد. در برخی موارد بهتر است افرادی که نسبت به ایشان شناخت ندارید را ابتدا به صورت آزمایشی و بعد از رضایت و توافق دوطرفه، به صورت بلند مدت استخدام نمایید.

البته به خاطر داشته باشید که در ابتدای کار الزاما نباید برای تمامی شغل ها الزاما یک فرد را استخدام کنید. به دلیل کاهش هزینه و محدود بودن وظایف در ابتدای راه اندازی کافی شاپ، در برخی موارد یک فرد می تواند بیش از یک شغل داشته باشد. البته فرآیند استخدام منابع انسانی در این مطلب به صورت کلی مطرح شده است گرچه به صورت تفصیلی و دقیق در مطلب دیگری مطرح شده است. جهت آشنایی با فرآیند استخدام منابع انسانی، اینجا را کلیک کنید.

در مرحله آخر استخدام چنانچه افراد استخدام شده دارای کارت بهداشت نباشند می بایست برای ایشان کارت بهداشت دریافت کنید. جهت آشنایی با فرآیند اخذ کارت بهداشت اینجا را کلیک کنید.

دوازدهم | آموزش و افزایش شایستگی های نیروهای کافی شاپ

یکی از اقداماتی که پس از استخدام افراد و در ابتدای امر باید انجام دهید این است که نیروهای کافی شاپ خود را به خوبی آموزش دهید. موارد آموزشی عبارت است از:

  • آموزش عمومی: اطلاع رسانی و آموزش موارد عمومی کسب و کار خود به منابع انسانی مانند اهداف کافی شاپ، ارزش ها و قوانین کافی شاپ، هویت برندو … . شما باید در این زمینه ضمن اطلاع رسانی موارد مورد نظر، چگونگی رفتار افراد و مشخصه های عملکردی مطابق با موارد ذکر شده را بیان نمایید. به عنوان مثال وقتی صحبت از ارزش های رفتاری می شود، چه رفتارهایی را باید انجام داد و چه رفتارهایی را نباید انجام داد. این حوزه می تواند توسط شما و یا تیم بنیانگذار کافی شاپ انجام شود.
  • آموزش تخصصی: اطلاع رسانی و آموزش تخصصی هر یک از مشاغل مانند آشپزی و …. این حوزه می تواند توسط افراد متخصص در تیم بنیانگذاران، افراد متخصص استخدام شده (مانند سرآشپز یا مدیر اجرایی)، مدرسان و مشاوران بیرونی انجام شود.
  • آموزش اجباری: مانند دوره بازآموزی آموزش بهداشت اصناف. این دوره توسط موسسات آموزشی دارای مجوز و تحت نظارت وزارت بهداشت و آموزش پزشکی، انجام می شود. جهت آشنایی با فرآیند آموزش در کسب و کار، به صفحه مربوطه در سایت مراجعه نمایید.

افراد استخدام شده، لازم است با شرکت در دوره، گواهینامه بازآموزی آموزش بهداشت اصناف را دریافت کنند. این گواهینامه برای تمامی افراد شاغل در کافی شاپ اجباری است. جهت آشنایی با فرآیند اخذ گواهینامه آموزش بهداشت اصناف، اینجا را کلیک کنید.

در این مرحله شما در اصل باید هویت برند خود را در درون کافی شاپ جاری کنید و به اصلاح برندسازی درونی انجام دهید. برای آشنایی با فرآیند برندسازی درونی در سازمان، اینجا را کلیک کنید.


!
به دلیل ماهیت کافی شاپ، بر خلاف دیگر کسب و کارهای ارائه غذا (کافی شاپ، فست فود، کترینگ و …)، الزامی به راه اندازی سیستم و خدمات تحویل غذا نیست اگرچه شما می توانید به صورت محدود، ضمن در نظر گرفتن هزینه ها و شرایط آن و حتی به عنوان یک مزیت، سیستم و خدمات تحویل و بیرون بررا راه اندازی نمایید.

در این راستا ارائه سیستم و خدمت تحویل، به دو صورت انجام شود:

  • توسط پلتفرم ها و اپلیکیشن های واسطه ای: تا کنون در حدود 5 یا 6 مورد پلتفرم واسطه ای غذا ایجاد شده است. برای اینکه سهم از بازار خود را بالا ببرید، بهتر است در یکی از پلتفرم های واسطه ای ارائه غذا، عضو شوید. هر کدام از این پلتفرم ها شرایط و مزایای خود را دارند.
  • توسط نیروهای خود: بدیهی است حتی اگر بخواهید در اپلیکیشن های فوق نیز عضویت داشته باشید بهتر است به صورت درونی نیز منابع انسانی و امکانات لازم برای ارسال غذا را برای کافی شاپ خود فراهم کنید.

مطابق با آنچه مطرح شد، به دلیل هزینه ها و ماهیت این کسب و کار، ما در دانوما توصیه می کنیم اولویت اول شما بر ارائه تغذیه توسط پلتفرم های واسطه ای باشد. این مرحله راه اندازی کافی شاپ باید به عوامل مختلفی دقت کنید. در هنگام راه اندازی دلیوری کافی شاپ خود باید دقت کنید و از قبل به موارد مهمی چون بسته بندی در هنگام ارسال، وسیله نقلیه، سیستم حمل مناسب و صندوق حمل فکر کنید.

سیزدهم | تبلیغات و بازاریابی کافی شاپ

اگرچه رسالت اصلی این مطلب، ارائه فرآیند اصلی راه اندازی کافی شاپ تا ابتدای بهره برداری است، اما به دلیل اهمیت تبلیغات و بازاریابی، این مرحله هم در این محتوا قرار داده شده است. بعد از اینکه کافی شاپ خود را تاسیس نمودید، باید خود را به مشتریانتان معرفی کنید و از آنها دعوت کنید که از خدمات شما استفاده کنند. تبلیغات و بازاریابی، جزء لاینفک هر کسب و کاری است که موجب توسعه بازار، سودآوری می شود. بازاریابی به دو دسته کلی و مکمل زیر تقسیم می شود:

  • غیردیجیتال (سنتی و یا آفلاین): که در یک کافی شاپ (با توجه به ماهیت خدماتی) شامل حوزه های اصلی و زیرساخت های زیر است:
    • محصول
    • قیمت
    • سیستم توزیع
    • ترویج و تبلیغات
    • شواهد فیزیکی
    • ارائه خدمات
    • افراد (منابع انسانی)
  • بازاریابی دیجیتال: که به صورت عمومی دارای حوزه های اصلی زیر است:
    • طرح وبسایت: طراحی وب سایت اختصاصی یا وبسایت وردپرسی به عنوان زیر ساخت اصلی بازاریابی دیجیتال
    • تبلیغات آنلاین
    • بازاریابی محتوایی
    • بازاریابی شبکه های اجتماعی
    • بازاریابی موتورهای جستجو
    • بازاریابی ایمیلی
    • تحلیل وب و …

زیر ساخت اصلی بازاریابی دیجیتال، طراحی و توسعه یک وبسایت است. به دلیل اهمیت و پیچیدگی های این موضوع جهت آشنایی با فرآیند توسعه وبسایت، به صفحه مربوطه در سایت مراجعه نمایید.

ما در دانوما پیشنهاد می کنیم، با توجه به مزیت های بازاریابی دیجیتال نسبت به بازاریابی سنتی، من جمله هزینه نسبی کمتر (با توجه به نتایج)، قابلیت کنترل، دسترسی پذیری بیشتر و … حتما جهت موفقیت سریعتر زیرساخت های بازاریابی دیجیتال را برای خود ایجاد نمایید.


!
بازاریابی دیجیتال در کافی شاپ، باید تمرکز اصلی بر بازاریابی محتوا و بازاریابی در شبکه های اجتماعی باشد.

مرحله چهاردهم- برگزاری افتتاحیه

برگزاری یک مراسم افتتاحیه با توجه به هویت برند، ذینفعان و مخاطبان هدف، شرایط فرهنگی و قانونی به شما در موفقیت هرچه بیشتر کمک شایانی می نماید. تجربه دانوما گواه بر این است که بهتر است بعد از تآسیس در دو مرحله افتتاحیه برگزار نمایید:

  • افتتاحیه اولیه و آرام: درست در زمان شروع به کار کافی شاپ می توانید یک افتتاحیه آرام داشته باشید. این افتتاحیه بیشتر کارکرد درونی دارد. در این مرحله باید روی موارد زیر تمرکز کنید:
    • حل مسایل و مشکلات اولیه به صورت سریع و مبتنی بر تعامل با مشتریان
    • تبلیغ و اطلاع رسانی خصوصا در بستر بازاریابی دیجیتالی مانند شبکه های اجتماعی و … جهت برگزاری افتتاحیه اصلی.
  • افتتاحیه اصلی: پس از راه اندازی و برگزاری اولیه، با گذشت زمان محدود و تعامل با مشتریان محدود، شما زمان و امکان این را خواهید داشت تا روی اشکالاتی که ممکن است هر کافی شاپ تازه تأسیس با آن روبرو شود، تمرکز نموده و آن را حل کنید. پس از برطرف کردن سریع این موارد جزئی، یک افتتاحیه اصلی وخ اص با توجه به موارد ذکر شده برگزار نمایید.


!
در زمان برگزاری افتتاحیه، حتما به اهرم های تبلیغاتی و ترویجی مانند تخفیفات، هدیه های جانبی و … توجه و تمرکز نمایید.

نکات کلیدی

  • بررسی ما در دانوما نشان می دهد عوامل کلیدی زیر برای موفقیت یک کافی شاپ، لازم است، این موارد شامل:
    • کیفیت نوشیدنی ها خصوصا قهوه
    • مبلمان و صندلی های راحت
    • دسترسی به اینترنت با سرعت بالا
    • دسترسی پذیری و جای پارک مناسب
    • غذای خوب و مقرون به صرفه
    • محیط عالی
    • تمرکز بر بازاریابی دیجیتال خصوصا بازاریابی محتوا و بازاریابی در شبکه های اجتماعی
    • خلق یک مفهوم، برند و شعار
  • یکی از نکات کلیدی برای موفقیت در کسب و کارهای رقابتی همچون کافی شاپ، برندسازی است. اما برندسازی دو وجه دارد: برندسازی بیرونی و برندسازی درونی. متاسفانه سازمان ها و کسب و کارها در ایران، به شکل جدی نسبت به برندسازی درونیاهمیت نمی دهند. به طور کلی برندسازی درونی به مفهوم جاری کردن هویت و جایگاه برند شما (که در فاز اول و گام دوم تدوین شد) در کسب و کار شما (کافی شاپ) و عوامل بازاریابی (قیمت، محصول، توزیع، تبلیغات، شواهد فیزیکی، افراد و فرآیند ارائه خدمت) است. برندسازی درونی ریشه اصلی موفقیت در برندسازی بیرونی است.
  • اخذ مجوز برای راه اندازی کافی شاپ زمان می برد. پس از تهیه محل کافی شاپ به سرعت در این رابطه اقدام کنید. جهت اخذ جواز نیاز به ارائه هیچ مدرکی از آموزشگاهای کافی شاپ نیست .
  • بررسی های دانوما نشان می دهد بوروکراسی دریافت جواز کسب در شهر تهران معمولا چندین ماه و یا حتی بیش از یک سال طول می کشد، لذا بسیاری از افرادی که قصد راه اندازی کافی شاپ (و موارد مشابه) را دارند منتظر دریافت جواز نمانده و بعد از تشکیل پرونده اقدام به راه اندازی کافی شاپ خود می نمایند.
  • یکی از موضوعات کلیدی در حوزه کسب و کارهای خدماتی، منابع انسانی است. امروزه مدیریت کافی شاپ ها با چالش جدی در کنترل نیروی انسانی خود خصوصا نیروهای پیک مواجهند، در این خصوص می توانید از اپلیکیشن های کنترل نیروهای پیک استفاده کنید.
  • به دلیل استفاده دائمی از کالاهای مصرفی، جهت کاهش هزینه ها و اطمینان از شرایط، ما در دانوما توصیه می کنیم با تأمین کننده گان خود پس از مدتی همکاری، تفاهنامه همکاری امضا نمایید و مواد اولیه خود را با شرایط مناسب تر تهیه کنید.
  • بررسی های دانوما نشان می دهد چنانچه روزانه ١٠ تا ١٥ مشتری برای خود در نظر بگیرید در ماه به ٢٠ کیلوگرم بستنی، ٨ تا ١٠ کیلوگرم قهوه ترک و فرانسوی، ١٠ کیلوگرم انواع شکلات، ٢٥ کیلوگرم شیر و ٧٠ کیلوگرم کیکنیاز دارید؛ البته میوه‌های فصل را هم به این مواد اولیه اضافه کنید.

لغات و اصطلاحات

  • کافی شاپ: کافی شاپ عنوانی است برای محل ارائه ی نوشیدنی و غذاهایی که به سرعت طبخ و آماده می‌شوند. انواع ساندویچ به ویژه همبرگر از کافی شاپ های رایج هستند. کافی شاپ در مورد غذاهای خانگی به کار نمی‌رود. بلکه بیشتر اشاره به غذاهایی می‌کند که در کافی شاپ‌ها تهیه می‌شوند. یک غذای سریع در خیلی از کشورها شامل یک ساندویچ (همبرگر، مرغ و مانند آن)، سیب زمینی سرخ کرده و یک نوشابه گازدار است.
  • باریستا: فردی که متصدی یک بار است چه مرد چه زن، باریستا تعریف می شود، در آمریکا باریستابه کسی گفته می شود که تخصصش فقط تهیه قهوه است اما در ایتالیا به طور اختصاصی به تهیه قهوه اشاره ندارد.
  • اسپرسو: بعضی فکر می‌کنند اسپرسو یک دانه قهوه خاص است.‌ اما در واقع اسپرسو به روش خاصی از دم کردن قهوه گفته می‌شود که در دستگاهی به همین نام دم می‌شود. دانه‌ها قبلا خوب آسیاب می‌شود و سپس با فشار زیادی آب گرم دریافت می‌کند. این ترکیب فشار و آب یک قهوه متراکم می‌سازد. طوری که یک جرعه اسپرسو حدود ۷ تا ۹ گرم قهوه آسیاب شده دارد.
  • کاپوچینو: این نوشیدنی مرسوم در ایتالیا است که روی آن یک لایه کف وجود دارد. درواقع کاپوچینو تلفیقی از شیر جوشیده، کف شیر و قهوه است که به نسبت مساوی در فنجان شما وجود دارد. کاپوچینو در لغت به معنی کلاه کوچک است و به لایه کفدر بالای قهوه گفته می شود.
  • لاته: دیگر نوشیدنی محبوب و مشهور ایتالیایی است که از دو بخش شیرجوشیده و قهوه ساخته شده است. اما از کاپوچینو شیر بیشتری داشته اما کف زیادی ندارد.
  • موکا: موکا قهوه ای محبوب همراه با دسر شکلات است. ترکیب آن اسپرسو و پودر کاکائوی مخلوط با شیر است واین نوشیدنی باز هم یک ایتالیایی محبوب است.
  • اسموتی: اسموتی نوعی نوشیدنی است که برخلاف آبمیوه آبکی نیست و بافت میوه را حفظ کرده است و فقط کمی نرم شده است. این نوشیدنی ممکن است به صورت خالصو یا همراه با کمی شکر و یخ مصرف شود.
  • کوکتل: به ترکیب آبمیوه با آب گازدار و سودا گفته می‌شود که در کافه‌ها وجود دارد. اما در خارج از کشور برای تولید کوکتل از ترکیب آبمیوه و الکل استفاده می‌شود.
  • کرپ: نوعی نان کوچک است که در تابه پخته می‌شود. بافت آن نازک‌تر از پنکیک است معمولا داخل کرپ ‌ها موز همراه با شکلات صبحانه ریخته می‌شود.
  • پنینی: پنینی هم مثل دیگر محصولات کافی شاپی برای کشور ایتالیاست که فرمول عجیب و غریبی ندارد. یک ساندویچ گریل شده است که داخلش می‌تواند مرغ، گوشت و یا کالباس ‌های مختلف باشد که در ترکیب‌های مختلفی درست می‌شود.
  • شیک: شیک‌ها ترکیبی از بستنی، شیر و خامه هستند که در طعم ‌های مختلف میوه‌ای، شکلاتی، فندقی و دیگر طعم‌ها در منوها حضور دارند و می‌توان گفت محبوب‌ترین محصول کافی‌شاپ‌ها هستند.
  • آفوگاتو: آفوگاتو برخلاف اسم سختش ترکیب آسانی دارد. ترکیب قهوه دم کرده داغ با بستنی وانیلی می شود آفوگاتو که در ترکیب نوشیدنی های گرم طبقه بندی می‌شود.
  • دتاکس: اگر انواع میوه‌های مختلف را داخل آب بریزید و چندروزی در آب نگهدارید نوشیدنی بسیار مفید و سم‌زدایی به نام دتاکس درست کرده‌اید. دتاکس برای درمان افسردگی و کسانی که خوراکی‌های نامناسب زیادی می‌خورند بسیار مناسب است و یک نوشیدنی انرژی‌زا به حساب می‌آید. از محبوب‌ترین دی‌تاکس‌ها خیار، نعنا، لیمو، توت فرنگی و هندوانهاست. این نوشیدنی را می‌توان با آب معمولی و یا آب گازدار درست کرد.
  • فراپه: فراپه برخلاف بیشتر نوشیدنی های برپایه قهوه از نوشیدنی های سرد است. قهوه و شکر و آب که در آن تکه های یخ وجود دارد. این نوشیدنی ساده یکی از محبوب ترین نوشیدنی های قبرس و یونان است اما گفته می شود ابداع آن کار فرانسوی ها بوده است.
  • پانچ: در ادبیات کافه‌ها به نوشیدنی های میوه ای گازدار گفته می شود که با ترکیب های میوه نیز همراه است. پانچ‌ها معمولا در ظرف‌های بزرگ سرو می‌شود.
  • کاربونا: کاربونا نوعی پاستا رشته‌ای شکل است که به شکل نوار است، که بسته به سلیقه کافه دار با انواع مختلف موادغذایی مثل مرغ و بیکن‌ها طبخ می‌شود.
  • آلفردو: پاستا پنه هم نوعی پاستای لوله‌ای شکل کوتاه کوتاه است که با مرغ و سس آلفردو طبخ می‌شود. سس چربی پر از کره و خامه که کالری بسیار بالایی دارد. آلفردو یکی از محبوب‌ترین اجزای منوی کافی‌شاپ‌ ها است.

منابع و ارجاعات

 

نظرات کاربران

2 دیدگاه در “مراحل و نکات راه اندازی کافی شاپ

  1. ستاره گفت:

    جزییات خوبی در این مقاله بود. ممنون

  2. شکرچی گفت:

    دختر خاله منم درحال راه اندازی کافی شاپه ایشالا همگی پر مشتری باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − 14 =