1

مقدمه

بر طبق بررسی و تجربیات دانوما چنانچه سرمایه‌داران یا متخصصان هر چند خبره متمایل به تولید محصول، ارائه خدمت یا انجام انواع پروژه‌ها در محیط اقتصادی داخلی و علی ‌الخصوص بین‌المللی را داشته باشند، در اکثر موارد، استفاده از شخصیت حقوقی بهتر خواهد بود و در موارد زیادی بنا به قوانین داخلی و بین‌المللی کارآفرینان ملزم به ارائه محصولات و خدمات خود در قالب شخصیت حقوقی هستند. این تجربه به خوبی بیانگر اهمیت ثبت شرکت تجاری و فعالیت با نام شرکت در محیط اقتصادی است. لازم به ذکر است نام شرکت شما صرفا نام تشکل حقوقی است که ثبت می‌کنید و این بدین معنا نیست که شخص دیگری مجاز نباشد از نام شرکت شما برای محصول یا خدمتی خاص استفاده نکند. راه اندازی بنگاه های خدماتی از جمله اقدامات کارآفرینانۀ بسیار محبوب در ایران است. در این خصوص لازم است جهت نگهداری از مالکیت معنوی محصولات و ایده کسب و کار خود اقدام به ثبت برند نمایید. راه اندازی کافی شاپ، راه اندازی رستوران و راه اندازی کترینگ، تاسیس دفتر خدمات الکترونیک قضایی، دفتر پیشخوان دولت، دفتر پلیس بعلاوه 10، دفتر خدمات الکترونیک شهر و نمایندگی تامین اجتماعی از این دست هستند. البته به خاطر داشته باشید که ثبت شرکت به نوعی آخرین مرحله از راه اندازی کسب و کار و استارتاپ است به گونه ای که حتی بسیاری از کسب و کارها پس از مدتی از راه اندازی کسب و کار و بنا به ضرورت اقدام به ثبت شرکت می نمایند. دلیل این امر علاوه بر تعهدات قانونی و حقوقی پس از ثبت شرکت، اقدامات حقوقی است که حتی لازم است در هنگام ثبت انحلال شرکت انجام دهیم و در غیر این صورت با مشکلات فراوانی مواجه خواهید بود. بنابر این به خاطر داشته باشید تازه مشکلات حقوقی شروع می شود و از ابتدا باید نسبت به دریافت کد اقتصادی و پلمپ دفاتر به صورت سالانه اقدام نمایید. همچنین لازم است هر سال اظهارنامه مالیاتی خود را تکمیل و ارسال نمایید. در ضمن به خاطر داشته باشید اگر بنا به هر دلیلی بخواهید برای کسب و کار خود یک وبسایت راه اندازی کنید، ثبت نام و دریافت مجوز و لوگو ساماندهی وزارت ارشاد، دریافت نماد اعتماد الکترونیک، ثبت دامنه عمومی و بین المللی یا ثبت دامنه ملی و در نهایت فعالسازی درگاه پرداخت اینترنتی از جمله اقداماتی هستند که انجام همه یا برخی از آنها ضروری و الزامی است. در این مطلب مراحل و نکات ثبت انواع شرکت شامل سهامی عام، شرکت سهامی خاص، شرکت تضامنی، شرکت تعاونی، شرکت با مسئولیت محدود ارائه می شود.

پیش نیاز و ملزومات

مدارک لازم برای ثبت شرکت سهامی عام عبارت است از:

  • دو نسخه اظهارنامه ثبت شرکت سهامی عام
  • دو نسخه اساسنامه ثبت شرکت سهامی عام
  • دو نسخه صورتجلسه مجمع عمومی مؤسسین
  • دو نسخه صورتجلسه هیات مدیره با حداقل ۵ نفر عضو
  • آگهی دعوت مجمع مؤسسین در روزنامه تعیین شده
  • تصویر شناسنامه و کارت ملی برابر اصل شده مدیران
  • نامه معرفی نماینده‌ای که از طرف شخص حقوقی معرفی شده، برای افراد حقوقی اعضای هیئت مدیره و یا سهامداران شرکت
  • تصویر برابر اصل شده شناسنامه و کارت ملی نماینده برای افراد حقوقی اعضای هیئت مدیره و یا سهامداران شرکت
  • گواهی بانکی مبنی بر واریز حداقل ٣۵% ازسرمایه شرکت که باید در اول کار واریز شود.
  • ارائه مجوز یا موافقت اصولی یا مجوز از مراجع ذی صلاح در صورت ثبت انواع شرکت مورد نیاز است.

مدارک لازم برای ثبت شرکت سهامی خاص عبارت است از:

  • دو نسخه از اظهارنامه ثبت شرکت سهامی خاص به همراه امضای تمام سهامدارن شرکت
  • دو نسخه اساس نامه ثبت شرکت سهامی خاص به همراه امضای تمام سهامداران شرکت
  • دو نسخه از صورت جلسه مجمع عمومی مؤسسین شرکت
  • تصویر کارت ملی برابر اصل شده تمام اعضای هیات مدیره، سهامدارن و بازرسین شرکت (در دفتر اسناد رسمی شرکت) و یا وکیل شرکت
  • تصویر شناسنامه برابر اصل شده تمام اعضای هیات مدیره، سهامدارن و بازرسین شرکت (در دفتر اسناد رسمی شرکت) و یا وکیل شرکت
  • تصویر آخرین روزنامه رسمی مربوط به شخص حقوقی برای افراد حقوقی اعضای هیئت مدیره و یا سهامداران شرکت
  • نامه معرفی نماینده‌ای که از طرف شخص حقوقی معرفی شده، برای افراد حقوقی اعضای هیئت مدیره و یا سهامداران شرکت
  • تصویر برابر اصل شده شناسنامه و کارت ملی نماینده برای افراد حقوقی اعضای هیئت مدیره و یا سهامداران شرکت
  • تصویر نامه ترجمه شده نماینده سهامداران شخص حقیقی خارجی
  • اصل و ترجمه وکالت نامه به همراه اختیارنامه وکیل سهامدار شخص حقیقی خارجی
  • گواهی عدم سوء پیشینه تمام اعضای هیات مدیره و بازرسین شرکت (گواهی را باید از مراکز پلیس + ۱۰ تهیه کرد.)
  • اقرارنامه داخل متن صورت جلسه که در آن کلیه اعضای هیات مدیره و مدیرعامل تایید می‌کنند شامل ممنوعیت‌هایی که در اصل ۱۴۱ قانون اساسی و ماده ۱۱۱ و ۱۲۶ قانون تجارت آورده شده، نمی شوند.
  • اقرارنامه‌ای که بازرسین در آن تایید کنند هیچ نسبت فامیلی نسبی و سببی با مدیر و مدیرعامل ندارند همچنین خود یا همسرشان از مدیر و مدیرعامل حقوقی دریافت نمی‌کنند.
  • اصل وکالتنامه یا تصویر برابر اصل شده آن
  • اصل قیم نامه یا تصویر برابر اصل آن
  • گواهی نامه بانک که مشخص کند ۳۵ درصد سرمایه اولیه شرکت پرداخت شده است.
  • فیش بانکی پرداخت هزینه ثبت
  • فیش بانکی پرداخت هزینه تعیین نام شرکت

مدارک لازم برای ثبت شرکت تضامنی عبارت است از:

  • دو برگ تقاضانامه تثبت شرکت تضامنی
  • دو برگ شرکت‌نامه برای ثبت شرکت تضامنی
  • دو نسخه اساسنامه شرکت تضمانی
  • تصویر شناسنامه‌ برابر اصل شده شرکا
  • تصویرکارت ملی برابر اصل شده شرکا
  • مجوز های لازم از مراجع ذیصلاح در صورت نیاز
  • تاییدیه بانک مرکزی

مدارک لازم برای ثبت شرکت مسئولیت محدود عبارت است از:

  • تکمیل دو برگ تقاضانامه شرکت با مسئولیت محدود به همراه امضای تمام اعضاء
  • تکمیل دو برگ شرکت نامه شرکت با مسئولیت محدود به همراه امضای تمام اعضاء
  • دو نسخه از اساسنامه شرکت با مسئولیت محدودکه به همراه امضای تمام سهامداران
  • دو نسخه از صورت جلسه مجمع عمومی مؤسسین و هیئت مدیره شرکت به همراه امضای تمام سهامداران
  • تصویر نمونه صورتجلسه هیئت مدیره
  • تصویر شناسنامه برابر اصل شده اعضای هیئت مدیره
  • تصویر کارت ملی برابر اصل شده کلیه سهامداران در صورتی که مدیر عامل خارج از اعضا ی هیئت مدیره نباشد.
  • معرفی نامه نمایندگان در صورتی که سهامداران و اعضا هیئت مدیره از بین اشخاص حقوقی باشند.
  • تصویر روزنامه رسمی آگهی تأسیس شرکت یا آخرین تغییرات آن در صورتی که فرد حقوقی جز سهامدارن و یا اعضای هیئت مدیره باشد.
  • اخذ مجوز در صورت نیاز به تشخیص کارشناس اداره ثبت شرکت‌ها
  • گواهی عدم سوء پیشینه اعضای سمت‌دار
  • فیش بانکی پرداخت هزینه تعیین نام شرکت

مدارک لازم برای ثبت شرکت تعاونی عبارت است از:

  • تصویر برابر اصل شده شناسنامه مؤسسین شرکت تعاونی
  • تصویر برابر اصل شده کارت ملی مؤسسین شرکت تعاونی
  • تصویر برابر اصل شده مدارک تحصیلی مؤسسین شرکت تعاونی
  • گواهی پایان خدمت نظام وظیفه عمومی یا انواع معافیت مؤسسین شرکت تعاونی
  • برگ عدم سو پیشینه مؤسسین شرکت تعاونی
  • مجوز اداره کل تعاون یا اداره تعاون شهرستان ذیربط
  • سه نسخه اساسنامه تصویب شده شرکت تعاونی در اولین مجمع عمومی عادی (نمونه این اساسنامه توسط وزارت تعاون تهیه شده است و در اختیار افرادی که می‌خواهند شرکت به ثبت برسانند قرار می‌گیرد.)
  • دو نسخه از آگهی دعوتنامه تشکیل اولین مجمع عمومی عادی
  • دو نسخه از صورتجلسه اولین مجمع عمومی عادی دال بر تصویب اساسنامه و انتخابات اولین هیئت مدیره و بازرسی یا بازرسان
  • گواهی بانک که نشان می‌دهد سرمایه‌ی تعهدی (۳۵ درصد از کل سرمایه) پرداخت شده است.
  • دو نسخه از لیست اسامی و اعضاء حاضرین در اولین مجمع عمومی عادی
  • دو نسخه از لیست اسامی و مشخصات و نشانی کلیه اعضاء و سهامداران تعاونی
  • دو نسخه از صورتجلسه اولین هیئت مدیره که نشان دهنده‌ی انتخاب رئیس، نایب رئیس، منشی هیئت مدیره، تعیین مدیر عامل و تعیین صاحبان امضای مجاز باشد.
  • لیست و مشخصات اعضای هیئت مدیره، بازرسان، مدیرعامل و اعضای جانشین (علی البدل)، به همراه تصویر شناسنامه و آخرین مدرک تحصیلی آن‌ها
  • دو نسخه از شراکت نامه تعاونی

مراحل اصلی

اول | انجام مقدمات کارآفرینی و ثبت شرکت

انجام فعالیت های مقدماتی ثبت شرکت

همانطور که بیان شد ثبت رسمی شرکت به نوعی آخرین مرحله از راه اندازی کسب و کار یا راه اندازی استارتاپ است به گونه ای که حتی بسیاری از کسب و کارها پس از مدتی از کارآفرینی بنا به ضرورت اقدام به ثبت شرکت می نمایند. در اولین مرحله و قبل از ثبت رسمی شرکت لازم است موارد متعدد زیر را مشخص و تعیین نمایید:

  • تعیین موضوع فعالیت شرکت: تعیین موضوع فعالیت شرکت یکی از مهمترین گام های مراحل ثبت شرکت در اداره ثبت شرکتها است، چرا که اگر دقت لازم را در این مورد نداشته باشید ممکن است شرکت شما اصلا ثبت نشود یا اگر ثبت هم بشود در ادامه با مشکلاتی مواجه شوید. از بین موضوعات گوناگونی که برای فعالیت شرکت وجود دارد، ۴ دسته مختلف وجود دارد:
    • موضوعاتی که قابل ثبت توسط عموم مردم نیستند و فعالیت در این موضوعات در انحصار دستگاه ها و نهادهای حاکمیتی و عمومی و دولت قرار دارد.
    • موضوعاتی که قبل از ثبت نیاز به اخذ مجوز از وزارتخانه، سازمان و یا نهاد مرتبط و ذی ربط دارند و اصل این مجوز باید به اداره ثبت شرکت ها ارسال گردد.
    • موضوعاتی که برای ثبت نیاز به مجوز ندارند اما بعد از ثبت شرکت و برای فعالیت نیاز به اخذ مجوز از وزارتخانه، سازمان و یا نهاد مرتبط و ذیربط دارند.
    • موضوعاتی که نه در هنگام ثبت و نه پس از آن نیازی به مجوز خاصی ندارند.
  • تعیین نام شرکت: یکی از فرایند های مهم و حیاتی انتخاب نام شرکت و همینطور نام برند است که در آن می بایستی به ماموریت شرکت، مخاطبان، صنعت و محدودیت های این حوزه توجه نمایید.
  • تعیین نوع شرکت: از میان انواع شرکت های مندرج در ماده ۲۰ قانون تجارت، هر کدام از انواع شرکت را که با اهداف، ویژگی ها و محدودیت ها و همینطور امکانات و برنامه های شما تطابق بیشتری دارد را انتخاب نمایید.


!
اما لازم به ذکر است که بیشترین نوع شرکت هایی که در ایران به ثبت می رسند شامل شرکت با مسئولیت محدود، شرکت سهامی خاص، شرکت تعاونی، شرکت تضامنی و همچنین تا حدودی شرکت سهامی عام است که برای آشنایی بیشتر با هر کدام از آن ها، می توانید به بخش لغات و اصطلاحات این صفحه مراجعه کنید و یا در سامانه ثبت شرکت ها اطلاعات کاملی در خصوص تمامی آنها وجود دارد که می توانید مطالعه نمایید.

  • انتخاب شرکاء و سهامداران: یکی از مهمترین گام ها در ثبت شرکت انتخاب شرکا و سهام داران است چرا که اگر در ابتدای کار در انتخاب شرکاء و سهامداران شرکت که قرار است سرمایه، کار، اندیشه، تخصص، انرژی و زمان خود را در قالب شرکت بیاورند (و با یکدیگر در سود و زیان شرکت شریک شوند)، دقت لازم را نداشته باشید، شرکت در طول حیاتش با مشکلات و چالش های گوناگونی مواجه می شود که در نهایت می تواند به راحتی منجر به انحلال شرکت شود.
  • تعیین سرمایه شرکت و آورده سهامداران: هنگامی که قصد ثبت شرکت را دارید باید مشخص کنید که سرمایه شرکت شما چه مقدار است همچنین باید نوع سرمایه شرکت اعم از نقدی و غیر نقدی را نیز تعیین نمایید. البته تعین سهم شراکت افراد به صورت سنتی اشتباهات فراوانی دارد. لازم است برای تقسیم سهام و مشارکت کارآفرینان و بنیانگذاران، از رویکردهای نوین و داینامیک استفاده کنید و همچنین بتوانید تمامی آورده های مادی و غیرمادی افراد را بررسی و ارزشگذاری کنید. این کار به عدالت نزدیک تر بوده و موفقیت بیشتری به دنبال خواهد داشت.


!
چنانچه آورده هر کدام از شرکاء و سهامداران به صورت غیر نقدی باشد، لازم است نظر کارشناس رسمی دادگستری در رابطه با ارزش ملک، خودرو، ماشین آلات و غیره ای که تصمیم است به عنوان سرمایه غیرنقدی به شرکت آورده شود، به صورت رسمی اخذ و همراه با مدارک دیگری که در ادامه به تمامی آنها اشاره خواهیم نمود، به اداره ثبت شرکتها ارسال گردد.

  • تعیین سمت اعضا هیئت مدیره و وضعیت حق امضاء شرکت: در هر نوع شرکت سمت هایی همچون مدیرعامل، رئیس هیئت مدیره، نایب رئیس هیئت مدیره و عضو هیئت مدیره وجود دارد و همچنین بسته به نوع شرکت ممکن است بازرس اعم از بازرس اصلی و علی البدل هم وجود داشته باشد که باید ضمن تعیین سمت هر کدام از اعضاء شرکت، وضعیت حق امضاء در شرکت را قبل از سمت رسمی تعیین نمایید.
  • تهیه و امضا مدارک برای تاسیس شرکت: در ادامه باید پس از تایید نام شرکت باید مدارک ذیل تهیه شده و به امضاء شرکاء، سهامداران و بازرسین شرکت (در صورت وجود) برسد. این مدارک به تفکیک هر کدام از انواع شرکت ها در قسمت پیش نیاز ارائه شده است.


!
از ابتدای سال ۱۳۹۸ دیگر نیازی به ارسال کپی برابر اصل مدارک هویتی اعم از شناسنامه و کارت ملی شرکاء شرکت، سهامداران و بازرسین شرکت (اعم از شرکت سهامی خاص، شرکت با مسئولیت محدود، تعاونی، تضامنی و غیره) و همچنین نیازی به ارسال گواهی عدم سوء پیشینه کیفری به اداره ثبت شرکتها وجود ندارد.

چرا که با توجه به دسترسی هایی که برای کارشناسان اداره ثبت شرکتها فراهم شده است، کارشناسان به صورت آنلاین و برخط تمامی اطلاعات و مدارک مورد نیاز را بررسی و راستی آزمایی می نمایند، لذا مدارک مورد نیاز برای ثبت انواع شرکت که در ذیل مشاهده می‎‌فرمایید با توجه به این تغییر مهم بروز رسانی شده است.

دوم | مراجعه به پایگاه اینترنتی ثبت شرکت‌ها و ثبت درخواست

به منظور ثبت رسمی شرکت در سامانه لازم است در قدم اول به پایگاه اینترنتی اداره کل ثبت شرکت‌ها مراجعه کرده و به صورت زیر پس از ثبت اطلاعات اولیه در سامانه لازم است اساسنامه و شرکت‌نامه هم در فرم الکترونیکی سامانه تکمیل شده و تصویر آن بارگذاری شود:

  • وارد کردن اطلاعات متقاضی: فیلدهایی که در این صفحه وجود دارند باید بر این اساس پر شوند:
وارد کردن اطلاعات متقاضی در سامانه ثبت شرکت ها
  • اداره کل استان: در این قسمت باید اطلاعات اداره کل استانی که قرار است شرکت در آنجا ثبت شود را وارد کنید برای مثال اگر قرار است که شرکت شما در استان تهران به ثبت برسد باید از منوی کشویی ک در این قسمت قرار دارد گزینه اول یعنی اداره کل ثبت اسناد و املاک استان تهران را انتخاب کنید.
  • واحد ثبتی: در این قسمت باید اطلاعات اداره ثبت شرکت محلی که قرار است شرکت شما در آنجا ثبت شود را وارد کنید برای مثال اگر در فیلد اول یعنی فیلد اداره کل استان‌ها نام استان تهران را انتخاب کردید در این فیلد نیز باید اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غیر تجاری تهران را انتخاب کنید.
  • تابعیت متقاضی: در این فیلد نیز باید نوع تابعیت فرد متقاضی را انتخاب کنید، درصورتی که در این قسمت تابعیت ایرانی را انتخاب کردید باید حتماً شماره ملی فرد متقاضی را نیز در فیلد شماره ملی متقاضی وارد کنید اما درصورتی که تابعیت غیر ایرانی را انتخاب کردید باید فیلد شماره فراگیر را پر کنید.
  • سمت متقاضی: اگر فرد تکمیل کننده این فرم وکیل شخص متقاضی جهت ثبت شرکت باشد باید در فیلد سمت متقاضی گزینه وکیل را انتخاب کند اما درصورتی که خود شخص متقاضی در حال پر کردن این فرم است باید گزینه اصیل را در این قسمت انتخاب کند.
  • شماره همراه متقاضی: در این فیلد نیز باید شماره همراه فرد متقاضی وارد شود.
  • شماره ملی متقاضی: همانطور که اشاره کردیم درصورتی که شما در فیلد تابعیت متقاضی گزینه ایرانی را انتخاب کنید، فیلد شماره ملی متقاضی در همین صفحه نمایش داده می‌شود که باید شماره ملی فرد متقاضی در آن وارد شود، درصورتی که تابعیت غیر ایرانی را انتخاب کنید بجای فیلد شماره ملی متقاضی، فیلد شماره فراگیر نمایش داده می‌شود که فرد متقاضی باید کد فراگیر خود را که ۸ رقمی است در این قسمت وارد کند.
  • نام متقاضی: در این قسمت باید نام شخص متقاضی ثبت شرکت وارد شود.
  • نام خانوادگی متقاضی: در این فیلد نیز باید نام خانوادگی شخص متقاضی ثبت شرکت وارد شود.
  • نام امضاء کننده دفتر: بخش دوم این صفحه به اطلاعات شخص امضاء کننده دفتر اختصاص داده شده است که اولین فیلد آن شامل: نام شخص امضاء کننده دفتر است که در این قسمت باید نام آن فرد را وارد کنید.
  • نام خانوادگی امضاء کننده دفتر: در این فیلد باید نام خانوادگی شخص امضاء کننده دفتر را وارد کنید.
  • سمت امضاء کننده دفتر: این فیلد به سمت شخص امضاء کننده دفتر اختصاص داده شده است که یا باید از مدیران دفتر باشد یا باید از شرکاء و سهامداران دفتر، اگر هم شخص وکیل باشد باید گزینه وکیل انتخاب شود.
  • وضعیت توکیل امضاء کننده: در این قسمت باید وضعیت خود را از نظر داشتن یا نداشتن وکیل تعیین کنید.
  • تابعیت امضاء کننده دفتر: در این فیلد باید نوع تابعیت امضاء کننده دفتر را انتخاب کنید.
  • شماره ملی امضاء کننده دفتر: این قسمت نیز باید با شماره ملی امضاء کننده دفتر پر شود.

درنهایت نیز باید تصویر امنیتی را وارد کنید و بر روی گزینه گام بعدی کلیک کنید تا بتوانید به گام بعدی راه پیدا کنید.

  • ثبت نام‌های درخواستی: در این صفحه باید نام‌های درخواستی را ثبت کنید؛ جهت انجام این کار باید فیلدهای موجود در این صفحه را به شکل زیر پر کنید:
ثبت نام های درخواستی در سامانه ثبت شرکت ها
  • اولویت نام: منظور از فیلد اولویت نام، مشخص کردن اولویت نام‌ها براساس ترتیب پیشنهادی اسامی است که از یک تا پنج می‌باشد.
  • نام درخواستی: نام مورد نظر را در این قسمت تایپ کنید.
  • توضیحات متقاضی: درصورتی که توضیحاتی درمورد نام پیشنهاد شده وجود دارد باید آن توضیحات را در فیلد توضیحات متقاضی تایپ کنید.
  • ثبت نام درخواستی: پس از تعیین اولویت نام، اضافه کردن نام درخواستی و وارد کردن توضیحات متقاضی (درصورت لزوم) باید آن نام را ثبت کنید تا در قسمت پایین فرم نمایش داده شود؛ برای انجام این کار باید بر روی گزینه ثبت نام درخواستی کلیک کنید. لازم به ذکر است که هر بار پس از وارد کردن یک نام درخواستی جدید و اطلاعات مرتبط با آن باید این گزینه را انتخاب کنید تا به قسمت پایین این فرم افزوده شود.
  • حذف نام درخواستی: اگر پس از ثبت کردن چندین نام درخواستی قصد داشتید که یکی از آن‌ها را حذف کنید ابتدا باید نام مورد نظر در قسمت پایین فرم را انتخاب کنید و پس از آن بر روی گزینه حذف نام درخواستیکلیک کنید.
  • جستجوی نام درخواستی: اگر تعداد نام‌هایی که ثبت کردید زیاد هستند و قصد دارید که از میان آن‌ها نام خاصی را پیدا کنید می‌توانید از گزینه جستجوی نام درخواستی استفاده کنید تا خیلی سریع بتوانید نام مورد نظر خود را پیدا کنید.

درنهایت باید بر روی گزینه گام بعدی کلیک کنید تا بتوانید به گام بعدی بروید.

  • تعیین مدت و موضوع فعالیت: این صفحه مختص تعیین مدت و موضوع فعالیت شرکت می‌باشد که باید فیلدهای موجود در آن را بر این اساس پر کنید:
تعیین مدت و موضوع فعالیت در سامانه ثبت شرکت ها
  • مدت فعالیت شرکت/ موسسه: این فیلد دارای دو گزینه محدود و نامحدود است که اگر گزینه محدود را انتخاب کنید، پر کردن فیلد تاریخ پایان فعالیت الزامی خواهد شد.
  • تاریخ پایان فعالیت: همانطور که اشاره کردیم اگر در فیلد مدت فعالیت شرکت/ موسسه، گزینه محدود را انتخاب کنید باید این فیلد را نیز می بایست پر کنید و تاریخ پایان فعالیت محدود شرکت خود را در آن وارد کنید.
  • افزودن موضوع فعالیت: برای اضافه کردن زمینه‌های فعالیت شخصیت حقوقی ابتدا باید بر روی گزینه افزودن موضوع فعالیت کلیک کنید تا فرم مربوط به زمینه‌های فعالیت جهت وارد کردن اطلاعات باز شود.

سوم | تحویل مدارک تکمیلی

پس از تکمیل ثبت‌نام اولیه و تأیید ثبت‌نام، از طرف اداره ثبت شرکت‌ها جهت ارسال مدارک به شما اطلاع داده می شود. با توجه به نوع شرکت، مدارک لازم را به اداره ثبت شرکت‌ها ارسال کنید. مطابق با قانون تجارت افراد زیر نمی‌توانند به عنوان مدیر شرکت انتخاب شوند:

  • افرادی که سابقه بازداشت شدن داشته‌اند و یا حکم ورشکستگي آن‌ها اعلام شده است.
  • افرادی که دلیل ارتکاب جنايت يا به دلیل یکی از جرم‌های آورده شده، برای آن‌ها حکم قطعی صادر شده است: سرقت، خيانت درامانت، کلاهبرداری، جرم هایی که به موجب قانون در حکم خيانت در امانت و یا کلاهبرداری شناخته شود، اختلاس، مخفی کاری و تصرف غير قانونی دراموال عمومی.
  • علاوه بر موارد فوق هيچکس نمي‌تواند همزمان مـديريت عامل بـيش از يک شرکت را بر عهده بگیرد. تصمیمات و اقدامات مدير عاملی که برخلاف مفاد اين ماده انتخاب شـده است در مقابل صاحبان سهام و اشخاص ثالـث معتبـر و مـسئوليت های سـمت مـديريت عامـل شامل حـال او خواهد شد.

تبصره: دادگاه شهرستان بنا بر تقاضای ذینفع می تواند حکم عذل هر مدیری که بر خلاف مفاد این ماده انتخاب شده است را صادر کند و حکم دادگاه ذکر شده قطعی خواهد بود.

پس از تهیه مدارک بر اساس نوع شرکت مورد نظر و تکمیل اطلاعات درخواست در سامانه، باید مدارک لازم را از طریق باجه های پستی مجاز و از طریق پست پیشتاز به اداره ثبت شرکتها ارسال نمایید. در نهایت با ارسال مدارک به اداره ثبت شرکتها ممکن است با یکی از ۳ حالت ذیل رو به رو شوید:

  • رد شدن پرونده: که در این صورت مدارک به نشانی شما پس فرستاده می شود
  • اعلام رفع نقص پرونده: در این صورت مدارک جهت رفع نقص به نشانی شما عودت می شود
  • پذیرش پرونده: در این صورت شرکت شما به ثبت می رسد که می بایست یک شخص اصیل یا وکیل دادگستریکه در سامانه اداره ثبت شرکتها معرفی شده و اصل وکالتنامه وی همراه با مدارک شرکت به اداره ثبت شرکتها ارسال گردیده است، به صورت حضوری به اداره مربوطه مراجعه نموده و ضمن پرداخت هزینه های قانونی و امضاء دفاتر، مدارک شرکت ثبت شده را دریافت نماید. که این مرحله اخر بوده و

ششم | درخواست روزنامه کثیرالانتشار

در نهایت پس از ثبت شرکت باید علاوه بر دریافت روزنامه رسمینسبت به درخواست دریافت روزنامه کثیرالانتشار از طریق سایت اداره ثبت شرکت ها اقدام کنید و سپس پرداخت هزینه آن را نیز از همان طریق انجام دهید.


!
هر دو روزنامه رسمی و کثیرالانتشار پس از چاپ از طریق پست به آدرس شما ارسال خواهد شد.

هفتم | دریافت سند ثبت شرکت

پس از تکمیل فرآیند ثبت شرکت، امضایی دال بر برابر بودن ثبت با سند ‌از شرکا یا وکیل رسمی شرکت، اخذ می‌گردد. سپس دو نسخه آگهی به امضای رئیس اداره رسیده و یک نسخه از تمامی مدارک در پرونده‌ی شرکت، ضبط و نسخه‌ی دوم جهت نگهداری در شرکت به متقاضی داده می شود و این سند سند ثبت شرکت ‌است. در نهایت به خاطر داشته باشید که مدت زمان ثبت شرکت را به می توان به 2 قسمت تقسیم نمود:

  • مرحله تایید نام: این مرحله در حدود یک الی دو روز کاری در صورتی که مشکلی نباشد، زمان خواهد برد.
  • مرحله ثبت نهایی شرکت: پس از تایید نام شرکت و امضاء اوراق و مدارک شرکت و همچنین ارسال آن به اداره ثبت شرکت ها از طریق پست، در حدود یک هفته کاری زمان لازم است تا شرکت مورد نظر شما به ثبت برسد.

در نهایت پس از ثبت شرکت باید ابتدا نسبت به دریافت کد اقتصادی و هر سال به پلمپ دفاتر اقدام نمایید. همچنین لازم است هر سال اظهارنامه مالیاتی خود را تکمیل و ارسال نمایید.

پنجم | درخواست آگهی ثبت در روزنامه رسمی

پس از تأیید مدارک تکمیلی، شماره ثبت به شما اعلام خواهد شد. در گذشته می بایست از طریق واحد روابط عمومی اداره ثبت با ارائه شماره ثبت، درخواست آگهی در یک روزنامه رسمی جمهوری اسلامی صورت دهید تا استعلام‌های لازم از مراجع ذی‌صلاح از این طریق صورت پذیرد. و بسته به نوع شرکت و اقتضائات درخواست شما، اداره ثبت از شما خواهد خواست تا هزینه‌های حق الثبت شرکت و حق آگهی در روزنامه را به شماره حساب‌های اعلام شده واریز کنید. پس از واریز، رسید را تحویل واحد حسابداری اداره ثبت داده و در پرونده ثبت کنید. در حال حاضر لازم است با مراجعه به سایت روزنامه رسمی می توانید درخواست ثبت آگهی در روزنامه رسمی را ارئه داده و نسبت به پرداخت آن اقدام نمایید.

درخواست آگهی ثبت در روزنامه رسمی

نکات کلیدی

  • طبیعی و بدیهی است شما خود می توانید نسبت به ثبت شرکت اقدام نمایید اما برخی از افراد به دلیل ناآشنایی با فرآیند ثبت شرکت و زمانبر بودن آن ترجیح می دهند از شرکت های ثبتی استفاده نمایند.
  • از ابتدای سال ۱۳۹۸ دیگر نیازی به ارسال کپی برابر اصل مدارک هویتی اعم از شناسنامه و کارت ملی شرکاء شرکت، سهامداران و بازرسین شرکت (اعم از شرکت سهامی خاص، شرکت با مسئولیت محدود، تعاونی، تضامنی و غیره) و همچنین نیازی به ارسال گواهی عدم سوء پیشینهکیفری به اداره ثبت شرکتها وجود ندارد.
  • مطابق با اصل يكصد و چهل و يكم قانون اساسی، رئيس جمهور، معاونان رئيس جمهور، وزيران و كارمندان دولت نمی‌توانند بيش از يك شغل دولتي داشته باشند و داشتن هر نوع شغل ديگر در مؤسساتی كه تمام يا قسمتی از سرمايه آن متعلق به دولت يا مؤسسات عمومي است و نمايندگی مجلس شورای اسلامی و وكالت دادگستری و مشاوره حقوقی و نيز رياست و مديريت عامل يا عضويت در هيأت مديره انواع مختلف شركت‌های خصوصي، جز شركت‌های تعاونی ادارات و مؤسسات براي آنان ممنوع است.

لغات و اصطلاحات

  • شرکت سهامی عام: شرکت سهامی عام، شرکتی است بازرگانی (حتی اگر موضوع عملیات آن، امور بازرگانی نباشد) و سرمایه‌ی آن در قالب سهام تقسیم شده که بخشی از این سرمایه از طریق فروش سهام به مردم عادی تأمین می شود، از این طریق است که مؤسسان شرکت برای تشکیل سرمایه‌ی شرکت مجاز هستند، با انتشار اوراق پذیره‌نویسی، اشخاص ثالث (یعنی مردم) را در تأمین سرمایه سهیم کنند. در شرکت سهامی عام، تعداد سهامداران نباید از پنج نفر کمتر باشد و مسئولیت سهامداران، محدود به مبلغ اسمی سهام آن‌هاست به این معنا که در آن شرکا تا میزانی که سهم قبول کرده‌اند، مسئول هستند و اضافه بر آن مسئولیتی ندارند و اگر شرکت به نحوی متضرر گردید که مبلغی هم بدهکار شد، صاحبان سهام ملزم به پرداخت دیون شرکت نخواهند بود.
  • شرکت سهامی خاص: شرکت سهامی خاص شرکتی است که تمام سرمایه‌ی آن توسط مؤسسین شرکت تأمین شده است. این شرکت از حداقل سه شریک تشکیل می شود و ویژگی بارزش این است که صاحبان سرمایه، که به سهامدار تعبیر می‌شوند، دارای اوراق سهم هستند نه اینکه سهم‌الشرکه داشته باشند. در این نوع شرکت، سرمایه به سهام مساوی تقسیم شده و هر شریک مالک تعدادی از این سهام است. در چنین صورتی، هر یک از شرکا، مالک تعدادی سهم است و می‌تواند تعدادی از آنها را به کسانی که می‌خواهد منتقل کند. علی الاصول، این انتقال آزاد است و این امر، از دیگر خصایص عمده شرکت سهامی خاص به شمار می رود. شرکت سهامی خاص دو ویژگی دیگر نیز دارد. اول اینکه در آن، مسئولیت سهامداران محدود به مقدار سهام آن‌هاست، چیزی که در مورد شرکت با مسئولیت محدود نیز صادق است، دوم اینکه مؤسسان شرکت، یعنی شرکای اولیه آن، نمی‌توانند با پذیره‌نویسی، یعنی با مراجعه به عموم مردم، سرمایه شرکت را تأمین کنند و آورندگان سرمایه فقط خود مؤسسان هستند پس در این شرکت، صدور اعلامیه‌ی پذیره‌نویسی وجود ندارد. نکته‌ی قابل توجه آن است که سرمایه‌ی شرکت سهامی خاص نباید کمتر از یک میلیون ریال باشد. در صورتی‌که به عللی سرمایه‌ی شرکت تقلیل پیدا کند، باید شرکا در ظرف یک سال آن را جبران کنند و در غیر این صورت شرکت را به نوع دیگری از شرکت‌ها از قبیل با مسئولیت محدود یا تضامنی تبدیل کنند.
  • شرکت تضامنی: تعداد حداقل شرکا در این شرکت ۲ نفر است که هردو شریک ضامن نام می‌گیرند. خصوصیت تعهد شرکای ضامن این است که هریک از آنان مسئول پرداخت تمام طلب شرکت در مقابل طلبکاران است و مسئولیتش به آورده‌ای که به شرکت آورده، محدود نمی شود به عبارت دیگر اگر دارایی شرکت براي تأدیه تمام قروض شرکت ناکافی باشد، هریک از شرکا مسئول پرداخت تمام قروض است درنتیجه باید اذعان داشت که مسئولیت شریک علاوه براینکه شخصی است، تضامنی نیز هست یعنی هر شریک مسئول پرداخت تمام دیون شرکت است. اگر طلبکاران شرکت تضامنی نتوانند با مراجعه به شرکت، طلب خود را دریافت کنند، می‌توانند پس از انحلال شرکت به شریک مراجعه کنند و شریک باید از دارایی شخصی خود طلب طلبکاران را بپردازد، کافی است که شخص ثابت کند طلبکار شرکت بوده و طلبش پرداخت نشده تا بتواند پس از انحلال شرکت به‌طور مستقیم به شرکا مراجعه کند.
  • شرکت نسبی: شرکت نسبی شرکتی است که براي امور تجاری تحت عنوان اسم مخصوصی بین دو یا چند نفر تشکیل و مسئولیت هریک از شرکا به نسبت سرمایه‌ای است که در شرکت گذاشته‌اند. شرکت نسبی از جنبه‌های مختلف مانند شرکت تضامنی است، ولی برخلاف شرکت تضامنی، مسئولیت شرکای شرکت به نسبت مالکیت آنها در سرمایه‌ی شرکت تعیین می شود. برای مثال، هرگاه شرکت، چهار نفر شریک داشته باشد و هر یک از شرکا، مالک یک چهارم سرمایه‌ی شرکت باشند، هر شریکی باید یک چهارم از طلب طلبکاران شرکت را بپردازد. اگر طلبکارانبه شرکت مراجعه کنند و شرکت قادر به پرداخت تمامی دیون خود به طلبکاران نباشد، طلبکاران می‌توانند بقیه‌ی طلب خود از شرکت را از شرکا بگیرند، اما چون مسئولیت شرکا تضامنی نیست، طلبکاران فقط یک چهارم از مطالبات خود را از هر شریک می‌گیرند و برای سه چهارم دیگر باید به سه شریک دیگر مراجعه کنند، که این مقدار را هر شریک باید از دارایی شخصی خود پرداخت کند.
  • شرکت با مسئولیت محدود: این شرکت نیز از حداقل دو شریک تشکیل می شود، ولی در آن، برخلاف شرکت‌های تضامنی و نسبی، مسئولیت شرکا در قبال طلبکاران شرکت محدود به آورده‌ی آنها در شرکت است پس شرکت با مسئولیت محدود این امتیاز عمده را برای شرکا دارد که مسئولیت آنها را در عملیات شرکت محدوده به آورده‌ی آنها در شرکت می کند. وجوه مشترک این شرکت با شرکت‌های تضامنی و نسبی این است که اولاً سرمایه‌ی شرکت به صورت سهام نیست، بلکه هر شریکی درصدی از سرمایه را مالک است که از آن به سهم‌الشرکه تعبیر می شود، ثانیاً سهم‌الشرکه را نمی‌توان بدون رضایت سایر شرکا به دیگران منتقل کرد. تشکیل شرکت با مسئولیت محدود بسیار ساده‌تر از تشکیل شرکت سهامی و حتی شرکت سهامی خاص است. کافی است که دو نفر شریک وجود داشته باشند تا شرکت، با جمع شرایط دیگر، تشکیل شود. اداره کردن شرکت با مسئولیت محدود نیز آسان‌تر است و معمولاً توسط یک یا دو مدیر انجام می شود، در حالی شرکت سهامی لااقل باید یک هیئت مدیره‌ی سه نفره داشته باشد. در شرکت با مسئولیت محدود، نهاد کنترل کننده وجود ندارد، مگر آنکه تعداد شرکا از دوازده نفر بیشتر باشد که در این صورت، تشکیل یک هیئت نظار یا هیئت بازرسان ضروری است.
  • شرکت تعاونی: نوع دیگری از شرکت‌های تجارتی که سرمایه و ضمانت شرکا در آن تأثیر زیادی ندارد بلکه تعداد شرکا و اکثریت آنها مؤثر است شرکت‌های تعاونی هستند. شرکت‌های تعاونی -در یک تقسیم‌بندی- به دو دسته‌ی تجاری و غیرتجاری تقسیم می‌شوند: به این معنا که اگر موضوع فعالیت‌شان تجاری باشد، شرکت تعاونی نیز تجاری تلقی می شود و بالعکس اگر موضوع فعالیت‌شان غیرتجاری باشد، شرکت تعاونی نیز غیرتجاری تلقی می شود. این شرکت‌ها انحصاراً تابع قانون بخش تعاونی هستند و تنها تصفیه هنگام انحلال شرکت تابع مقررات تصفیه در قانون تجارت است. در این شرکت‌ها عمده سرمایه شرکت، فعالیت اشخاص عضو است. در قانون جدید نیز بر کار اعضا تأکید فراوان شده و تنها اشخاص حقیقی و افراد فعال می‌توانند عضو شرکت تعاونی شوند. با وجود این، به‌دلیل تشویق افراد متخصصی که سرمایه ندارند، قانون، دولت و بانک‌ها را موظف کرده تسهیلاتی را در اختیار این افراد که تمایل به تأسیس شرکت تعاونی دارند قرار دهند.

منابع و ارجاعات

  • تجربیات دانوما
  • وبسایت های محتوایی کارآفرینی و ثبتی
  • پایگاه رسمی اداره کل ثبت شرکت ها
 

نظرات کاربران

1 دیدگاه در “مراحل و نکات ثبت انواع شرکت

  1. غلامی گفت:

    استفاده کردم. با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + یک =