بیکینگ پودر چیست

بیکینگ پودر چیست | انواع، خواص، عوارض، شیوه نگهداری و مصرف

0

مقدمه

بیکینگ پودر (Baking powder) یا پودر قنادی یک نوع عامل ورآورنده است که از مخلوط کردن یک باز (کربنات یا بی‌کربنات) با یک اسید ضعیف تهیه می‌شود و برای ورآمدن خمیر و حجم دادن به انواع نان و کیک استفاده می‌شود. از آنجا که بکینگ پودر یک نوع باز است، به محض مخلوط‌ شدن با مایعاتی که خاصیت اسیدی دارند، موجب آزادشدن گاز دی اکسید کربن می‌شود که باعث ورآمدن خمیر و ایجاد حجم در نان یا کیک می‌شود. بیکینگ پودر شامل یک پودر قلیایی، یک نمک اسیدی و یک نوع نشاسته خنثی است. اجزاء اسیدی و قلیایی ترکیب می‌شوند تا به بیکینگ پودر، خاصیت ور آوردن خمیر بدهند. نشاسته (معمولا نشاسته ذرت یا سیب‌زمینی) به جذب رطوبت و افزایش توان پودر در طول مدت زمانی که ذخیره شده است، کمک می‌کند. در این مطلب؛ با خواص، ترکیبات مغذی، مضرات، شیوه نگهداری و کاربردهای بیکینگ پودر ارائه می شود. امید است با مطالعه این مطلب شناخت خوبی از این ماده غذایی به دست آورید.

متن اصلی

انواع بیکینگ پودر

انواع بیکینگ پودر

انواع بیکینگ پودر عبارت است از:

  • بیکینگ پودر تک کاره: این پودر در اغلب پخت و پزها مورد استفاده قرار می گیرد؛ اما نسبت به پودرهای دوکاره کاربرد کمتری دارد، زیرا تنها به دمای اتاق واکنش نشان داده و فرایند آزاد سازی گاز کربن دی اکسید زمانی اتفاق می افتد که این پودر را در آب حل کرده یا با خمیر شیرینی مخلوط کنیم. بنابراین از زمان مخلوط کردن این پودر تا پخت مواد درون فر یا روی اجاق این احتمال وجود دارد که گاز آزاده شده از مواد خارج شده و در زمان پخت تاثیری روی بافت کیک یا شیرینی ها نداشته باشد
  • بیکینگ پودر دوکاره: این پودر برخلاف پودرهای تک کاره علاوه بر دمای اتاق با دمای فر و اجاق نیز واکنش داده و دوباره گاز کربن دی اکسید آزاد می کنند، به شکلی که استفاده از این پودر می تواند حجم مطلوب تر و بافت یکدست تری در پخت کیک ها و شیرینی ها ایجاد کند

ویتامین ها و مواد معدنی بیکینگ پودر

مواد مغذی بیکینگ پودر به شرح زیر است:

  • مواد اصلی تشکیل دهنده: انرژی (کالری): (51کیلوکالری)، کربوهیدارت: (10گرم)، پروتئین (0.10گرم)، آب (4.00گرم)، فیبر (0.20گرم)
  • ویتامین ها: ندارد
  • مواد معدنی بیکینگ پودر: کلسیم (00میلی گرم)، آهن (11.27 میلی گرم)، منیزیم (39.00 میلی گرم)، فسفر (9918.00 میلی گرم)، پتاسیم (5.00میلی گرم)، سدیم (7893.00 میلی گرم)، روی (0.02 میلی گرم)، مس (0.01میلی گرم)، منگنز (0.01میلی گرم)، سلنیم (0.20میکروگرم)

فواید دارویی و درمانی بیکینگ پودر

فواید بیکینگ پودر

فوایدی که درمورد بیکینگ پودر گفته می شود عبارتند از:

  • ممکن است عملکرد ورزشی را افزایش دهد: چندین مطالعه اثرات بی کربنات سدیم بر عملکرد ورزشی را مشاهده کرده اند. محققان دریافتند که مکمل بی کربنات سدیم باعث افزایش استقامت عضلانی در هر دو گروه عضلانی کوچک و بزرگ می شود. با این حال به نظر نمی رسد که مکمل بی کربنات سدیم تاثیری بر قدرت عضلانی داشته باشد. بدیهی است که تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است
  • ممکن است باعث تقویت و سلامت دهان شود: بی کربنات سدیم به دلیل قلیایی بودن کاربردهای متعددی در دندانپزشکی دارد. از آنجا که اسید موجود در دهان را خنثی می کند نقش آن در جلوگیری از ایجاد سوراخ و فرسایش دندان روی سطوح مینای دندان مورد مطالعه قرار گرفته است. این ماده همچنین یک پاک کننده قوی دندان مصنوعی است و حتی ممکن است از بوی بد دهان جلوگیری کند
  • میوه ها و سبزیجات را تمیز می کند: یک مطالعه به بررسی اثر بی کربنات سدیم در از بین بردن بقایای آفت کش ها از روی سیب پرداخت. این مطالعه نشان داد که یک محلول شستشو با بی کربنات سدیم بخشی از بقایای آفت کش ها را از پوست سیب حذف می کند اما نه آن هایی که در اعماق میوه یافت می شوند.

عوارض و مضرات بیکینگ پودر

برخی از عوارض و مضرات بیکینگ پودر عبارتند از:

  • عوارض جانبی مصرف بیکینگ پودر شامل تشنگی، درد شکم، حالت تهوع، استفراغ شدید و اسهال است. در صورت مصرف بیش از حد بیکینگ پودر بلافاصله به دنبال کمک پزشکی باشید.
  • بیکینگ پودر دارای مقدار زیادی سدیم است و بیش از 10 درصد از ارزش غذایی روزانه سدیم در یک قاشق چای خوری را تامین می کند. اگر فشار خون بالا دارید در مورد استفاده از بیکینگ پودر با پزشک خود مشورت کنید.

شیوه مصرف کردن بیکینگ پودر

برای استفاده از بیکینگ پودر، یک قاشق مرباخوری پودر را در نصف لیوان آب جوش می‌ریزیم، وقتی مخلوط بجوشد، بکینگ پودر قابل استفاده است.

شیوه درست نگهداری بیکینگ پودر

شیوه نگهداری بیکینگ پودر

پودر بیکینگ را باید در یک ظرف درب دار در یک مکان تاریک و خشک نگهداری کنید. به طور کلی تا هنگامی که بسته‌بندی بیکینگ پودر باز نشده است، این ماده دارای تاریخ انقضای بسیار طولانی مدتی است. اما در صورتی که بسته بندی آن باز شود، حدود زمان تقریبی انقضا، 6 تا 18 ماه خواهد بود. به علت اینکه بیکینگ پودر، برای واکنش فقط به رطوبت احتیاج دارد، قرار گرفتن آن در معرض هوا، کم کم‌ منجر به کم شدن قدرت و تاثیر آن می‌شود. برای تست بیکینگ پودر، مقدار کمی از این ماده را در یک ظرف ریخته و کمی آب به آن اضافه کنید. باید طی 10 الی 15 ثانیه، حباب‌های قدرتمندی پیدا شود. اما اگر پودر با اضافه کردن آب واکنش نداد، می توان متوجه شد که از تاریخ انقضای آن گذشته است. در هر صورت اگر در تازه بودن بیکینگ پودر دچار شک و تردید شده اید، با انجام تست گفته شده وضعیت را بررسی کنید و اعتماد کاملی به زمان انقضا نداشته باشید.

کاربرد ها و محصولات حاصل از بیکینگ پودر

کاربرد بیکینگ پودر

بیکینگ پودر برای تهیه انواع نان، کیک و شیرینی کاربرد دارد. موادی که نیاز به پخت طولانی دارند مصرف شده و تلخی کم‌تری نسبت به جوش شیرین دارد. چنانچه یک قاشق مربا خوری، بکینگ پودر را در نصف لیوان آب جوش می‌ریزیم، مخلوط بجوشد، بکینگ پودر قابل استفاده است.

شباهت ها و تفاوت های بیکینگ پودر و جوش شیرین

مقایسه بیکینگ پودر و جوش شیرین

در این بخش، شباهت ها و تفاوت های بیکینگ پودر و جوش شیرین ارائه می شود:

  • شباهت بیکینگ پودر و جوش شیرین: دستورهای مربوط به بکینگ پودر و جوش شیرین برای تهیه نان تازه تا کیک و کلوچه، معمولا یک قاشق چای خوری از یکی از این مواد را در خودش دارد اما ممکن است بعضی اوقات به هر دوی این ماده نیاز باشد. علاوه بر این که این دو ماده هردو گاز تولید می کنند و باعث ایجاد یک واکنش شیمیایی می شوند که باعث پخت و پف بهتر مواد غذایی می شود. هر کدام از آن ها شامل سدیم بی کربنات که یک ماده قلیایی می باشد، هستند و هنگام ترکیب شدن با اسید، کربن دی اکسید بیرون می دهند
  • تفاوت بیکینگ پودر و جوش شیرین: جوش شیرین از مواد خالص سدیم بی کربنات تشکیل شده است. بنابراین دستور غذایی یا رسپی های موجود برای جوش‌ شیرین باید شامل یک جزء اسیدی مانند آبلیمو، سرکه، دوغ یا شکر قهوه ای (شیره داخل شکر قهوه اسیدی است) باشند تا این ماده را فعال کنند. بکینگ پودر شامل بعضی از انواع جوش شیرین است که باعث می‌ شود مواد به یکدیگر نچسبند. همچنین مقداری نمک اسیدی داخل خود دارد که به عنوان یک عامل فعال کننده یا خنثی کننده برای بی کربنات عمل می کند. جوش‌ شیرین سریع بعد از ترکیب با یک مایع اسیدی گاز تولید می کند. بکینگ پودر هنگام برخورد اول با ماده اسیدی، گاز کمی را تولید می کند و زمانی که نمک های اسیدی داخل ماده به طور کامل حل شوند، تولید گاز بیشتر می شود و مقدار کمی هم گاز و پف هنگام قرار دادن محصول داخل اجاق گاز به وجود می آید. بکینگ پودر اغلب در رسپی هایی به کار می رود که هیچ ماده اسیدی در آن به کار نرفته باشد، زیرا خود، دارای یک جزء اسیدی می‌ باشد اما اسید داخل پودر بکینگ پودر مزه صابونی مانند از بی کربنات غیر خنثی دارد که هنگام درست کردن غذا خود را نشان می‌ دهد. جوش شیرین اغلب برای رسپی هایی به کار می‌ رود که رنگ آن مهم است.
بعضی از دستورها، هم بکینگ پودر و جوش شیرین را در خود دارند و در کنار آن حاوی ماست یا دیگر مواد اسیدی ( مثل رسپی پنکیک بلوبری ) هستند. جوش شیرین به تنهایی برای خمیر شدن کافی نیست. بنابراین بکینگ‌ پودر کمک می کند و حجم و پف ماده را بالا می برد. مزه و قهوه ای شدن این ماده غذایی نیز یکی دیگر از دلایل استفاده کردن از هر دو می باشد.

منابع و ارجاعات

  • وبسایت های محتوایی حوزه مواد غذایی
 

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + پانزده =