1

مقدمه

همانطور که می‌دانید گذرنامه یا پاسپورتنوعی شناسنامه بین‌المللی است که دولت‌ها برای سفر یا اقامت اتباع کشوران در خارج از مرزهای خود صادر می‌کنند. طبیعی است که بدون داشتن گذرنامه معتبر (حداقل برای تاریخ شش ماه دیگر) امکان خروج اتباع کشور از مرزهای رسمی وجود ندارد، همچنین بدون داشتن آن نیز بازگشت از خارج به کشور تنها از طریق اثبات تابعیت با ارائه مدارک به کنسول‌گری‌ها و سفارت‌خانه جمهوری اسلامی ایران در دیگر کشورها و گرفتن برگه تردد به داخل است. علاوه بر این‌ها حتماً می‌دانید که در کشور مقصد، گذرنامه سند هویتی افراد است و به نوعی نقش شناسنامه افراد را در کشور بیگانهخواهد داشت، به طوری که روادید (یا ویزای) کشور مقصد نیز در گذرنامه چاپ و تأیید می‌شود. در این مطلب مراحل و نکات صدور و تمدید گذرنامه یا پاسپورت ارائه می شود.

پیش نیاز و ملزومات

  • فرم و شناسه تکمیل شده گذرنامه که از دفتر پلیس +10 و پرداخت هزینه آن تهیه می‌شود.
  • اصل و تصویر کارت ملی
  • اصل و تصویر شناسنامه (در صورت داشتن توضیحات، تصویر صفحه توضیحات ممهور به مهر ثبت احوال) (در شناسنامه‌های جدید: تصویر صفحه محله تنظیم سند)
  • آخرین گذرنامه متقاضی (در صورت درخواست تمدید)
  • یک قطعه عکس 4×6 تمام رخ، با زمینه سفید با شرایط مشروح:
    • از تاریخ انداختن عکس نباید 6 ماه گذشته باشد.
    • آقایان رنگ لباس و زمینه یکسان باشد و بدون عینک؛ کلاه، آرایش مو (پیشانی و گوش ها باید مشخص باشند) و زیور آلات داشته باشند.
    • بانوان (دختران بالای 6 سال) با حجاب کامل، بدون آرایش و زیورآلات و مقنعه ساده تیره طوری که گردی صورت مشخص باشد.
  • اجازه قانونی و محضری از پدر و یا قیم: برای متقاضیان کوچکتر از 18 سال
  • گواهی اشتغال به تحصیل یا دفترچه بیمه برای متقاضیان زیر 15 سال: متقاضیان بالای 15 علاوه بر دارا بودن شناسنامه عکس‌دار باید در دفتر پلیس +10 حضور داشته باشند. متقاضیان زیر 15 سال علاوه بر حضور در دفتر پلیس +10 گواهی اشتغال به تحصیل، دفترچه بیمه و یا گذرنامه عکس‌دار به همراه خود داشته باشند.
  • نامه موافقت حفا یگان مربوط برای متقاضیان نظامی: متقاضیان نظامی شاغل می‌بایست نامه موافقت حفا یگان مربوطه را ابتدا به دبیرخانه اداره گذرنامه ارائه و پس از ثبت به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی ارائه نمایند. متقاضیانی که بازنشسته نظامی می‌باشند و 5 سال از زمان بازنشستگی آنان نمی‌گذرد باید نامه از حفا یگان مربوطه ارائه دهند. متقاضیانی که بازنشسته نظامی می‌باشند و 5 سال از زمان بازنشستگی آنان می‌گذرد باید اصل و کپی کارت کانون بازنشستگان را ارائه دهند.
  • اجازه نامه محضری برای بانوان متاهل از طرف همسر: بانوان مقیم خارج احتیاج به اجازه محضری از همسر خود ندارند و همچنین اقامت با گذرنامه ایرانی قابل قبول می‌باشد. بانوانی که همسر آنها در قید حیات نمی‌باشند باید اصل گواهی فوت همسر و یا اصل شناسنامه باطل شده همسر و بانوان مطلقه اصل طلاق‌نامه را ارائه دهند.
  • اصل و کپی کارت (هوشمند) پایان خدمت یا معافیت و یا موافقت‌نامه سازمان وظیفه عمومی برای مشمولین. متقاضیان آقا که بالای 50 سال سن دارند احتیاج به ارائه کارت پایان خدمت ندارند. متقاضیان دانشجو یا دانش‌آموز برای خروج از کشور باید نامه از محل تحصیل خود دریافت کرده و به سازمان نظام وظیفه تحویل دهند.
  • مدرک نحوه ورود برای اشخاص متولد در خارج از کشور


!
در رابطه با کارت پایان خدمت یا معافیت، تنها کارت‌های هوشمند مورد قبول است. متقاضیانی که اقدام به تعویض کارت پایان خدمت یا معافیت قدیمی به هوشمند نموده‌اند، بعد از گذشت 24 ساعت از درخواست تعویض، می‌توانند با ارایه برگه ثبت درخواست تعویض کارت به افسران گذرنامه مستقر در دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی، درخواست صدور یا تعویض گذرنامه دهند.

مراحل اصلی

اول | مراجعه به دفتر پلیس +10 و ثبت درخواست

مراجعه به دفتر پلیس +10

در ابتدا باید به یکی از دفاتر پلیس +10 مراجعه کنید و در باجه گذرنامه مراحل زیر را پیش بگیرید:

  • خرید و تکمیل فرم و شناسه گذرنامه: از باجه گذرنامه، فرم و شناسه گذرنامه را خریداری کنید. به صف انتظار باجه درخواست گذرنامه ملحق شوید و همزمان نسبت به تکمیل فرم و شناسه گذرنامه اقدام کنید.
  • تحویل مدارک مربوط به درخواست: همه مدارک را مطابق با شرایط خودتان به تحویل‌دار ارائه دهید. تحویل‌دار با دقت مدارک، فرم و شناسه گذرنامه و نیز خود شخص متقاضی را کنترل می‌کند و در سیستم ثبت می‌کند.
  • پرداخت هزینه‌های صدور گذرنامه: پس از ثبت و تکمیل اطلاعات شما در سامانه گذرنامه، مطابق با دستورالعمل تحویل‌دار از شما درخواست پرداخت هزینه‌های قانونی صدور گذرنامه (شهرداری و خزانه‌داری استان) و هزینه پسترا از طریق کارت‌خوان موجود در باجه خواهد کرد. با اتمام پرداخت هزینه‌های گذرنامه، هزینه دستمزد دفتر پلیس +10 نیز مطالبه می‌شود و پس از تکمیل، رسید ثبت درخواست گذرنامه تحویل شما می‌شود.


!
حضور شخص متقاضی گذرنامه در دفتر پلیس +10 هنگام ثبت درخواست الزامی است.


!
پرداخت هزینه‌ها فقط از طریق دستگاه کارت‌خوان باجه پلیس +10 معتبر است و پرداخت از طریق اینترنت بانک، همراه بانک، عابر بانک و… مورد قبول نیست.


!
برای درخواست المثنی برای گذرنامه‌های مفقودی یا مخدوش در تاریخ اعتبار آن‌ها، جهت بررسی ممنوعیت لازم است به اداره گذرنامه استانی مراجعه شده و اعلام فقدان شود. مواردی که اعتبار گذرنامه به اتمام رسیده و مفقود یا مخدوش گردیده است نیازی به اعلام فقدان نداشته و می‌توانند مستقیماً به دفاتر مراجعه نمایند.

دوم | دریافت گذرنامه در محل از طریق پست

دریافت گذرنامه از طریق پست

پس از مدتی (حدوداً یک هفته بعد)، گذرنامه توسط پست در محلی که نشانی آن را در درخواست خود ثبت کرده‌اید، به شما تحویل خواهد شد. احتمالاً مأمور پست، رسید درخواست گذرنامه را از شما مطالبه کند و پس از رؤیت آن و امضای شما، گذرنامه را تحویل می‌دهد.


!
برای پی‌گیری فرآیند صدور گذرنامه می‌توانید از طریق سامانه پیامکی 1100 با تلفن همراه اقدام کنید. راهنمای کار با سامانه با ارسال علامت سوال (؟) به شماره 1100، برایتان پیامک خواهد شد. جهت عضویت در سامانه، عدد 1 را به همین شماره ارسال کنید.

گرفتن پاسپورت

نکات کلیدی

نکات مهم صدور و تمدید گذرنامه عبارت است از:

  • مشمولان می‌توانند از طریق سفر‌های علمی، زیارتی، سیاحتی، ورزشی، مطالعاتی، کاری–مأموریتی و دوره‌های مشترک از کشور خارج شوند و البته این کار نیز نیازمند اقداماتی است. این افراد برای خروج از کشور بر اساس سفری که قصد انجام آن را دارند، باید مبلغی را به عنوان وثیقه به بانک بسپارند. این میزان برای سفر‌های علمی مبلغ مشخصی پول نقد یا ضمانت نامه بانکی است.
  • مطابق با آیین‌نامه، مشمولین در سفر‌های سیاحتی باید مبلغی مشخص پول (یا ضمانت) ‌به عنوان وثیقه قرار دهند و در سفر‌های زیارتی به عراق و عربستان نیز حد معینی وجه نقد است. اما باید به این نکته نیز توجه داشت که مشمولان برای خروج از کشور نباید غیبت داشته باشند.
  • دانشجویان مشمولی که مایل به دریافت گذرنامه برای سفر مطالعاتی هستند، در مقطع کارشناسی ارشد می‌توانند ۶ ماه و در مقطع دکتری ۱۲ ماه خارج از کشور باشند. مشمولان بعد از ورود به کشور نیز برای دریافت مبلغ وثیقه باید خودشان در محل وظیفه عمومی حضور داشته باشند.
  • برای باطل نمودن گذرنامه‌ای که بیشتر از یک سال اعتبار دارند ارائه نامه از ادارات گذرنامه الزامی می‌باشد.
 

نظرات کاربران

1 دیدگاه در “مراحل و نکات دریافت و تمدید گذرنامه (پاسپورت)

  1. admin گفت:

    ممنون از محتوای خوبتون.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × پنج =