2

مقدمه

ماه ذی الحجه و بویژه دهه اول آن فضیلت خاصی دارد. بعضی از مفسران معتقدند منظور از ایام معدودات که درآیه ۲۰۳ سوره بقره ذکر شده (وَ اذْکُرُوا اللَّهَ فِی أَیَّامٍ مَعْدُوداتٍ… و خدا را در روزهاى معين ياد كنند…)، ده روز آغاز ذیحجه است، از پیامبر اکرم (ص) روایت شده که در هیچ ایامی کار نیک و عبادت نزد خدا، محبوب‌تر و پسندیده ‌تر از این دهه نیست. لذا در مورد ثواب اعمال این ایام در روایات تاکیدات بسیاری شده است. به عنوان مثال در روایتی از امام موسی کاظم (ع) نقل شده است که هر کس نُه روز اوّل ذی الحجّه را روزه بدارد، خداوند ثواب روزه تمام عمر را برای او می نویسد. یکی از مهم ترین اعمال این دهه، یک نماز 2 رکعتی موسوم به نماز واعَدْنا است که مابین نماز مغرب و عشاء خوانده می شود. سید ابن طاووس در کتاب اقبال الاعمال نقل کرده که امام باقر (ع) به فرزندش امام صادق(ع) سفارش کرده که این نماز را در دهه اول ذی‌الحجه ترک نکند، چرا که اگر آن را در این دهه بخواند در ثواب حاجیان شریک خواهد بود، هرچند که به حج نرفته باشد.

شایان ذکر است وقت خواندن نماز واعَدْنا ازشب اول ذی الحجه به مدت ۱۰شب تا شب عید قربان یعنی ۹ ذی الحجه مابین نماز مغرب وعشاء می باشد. در این مطلب، مراحل و نحوه خواندن نماز واعدنا ارائه می شود.

مراحل اصلی

اول | وضو گرفتن

وضو گرفتن

وضو گرفتن

در ابتدا همانند اکثریت نمازهای واجب و مستحب، لازم است وضو بگیرید. برای آشنایی دقیقا با مراحل و احکام وضو گرفتن، انجام غسل یا تیمم کردن، به صفحه مربوطه در سایت مراجعه نمایید.

دوم | خواندن دو رکعت نماز واعَدْنا

2 رکعت نماز واعَدْنا (نماز دهه اول ماه ذی الحجه) را بین نمازمغرب و عشاء طبق روال زیر بجا می آورید:

  • نیت: ابتدا نیت 2 رکعت نماز واعَدْنا کرده، تکبیر بگویید.
  • رکعت اول: رکعت اول را به صورت زیر بجا بیاورید:
    • بعد از حمد و سوره: بعد از سوره حمد، يک مرتبه سوره توحید را خوانده، سپس آیه ۱۴۲ از سوره اعراف را بخوانید:

وَ واعَدْنا مُوسی ثَلاثینَ لَیْلَهً وَ أَتْمَمْناها بِعَشْرٍ فَتَمَّ میقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعینَ لَیْلَهً وَ قالَ مُوسی لِأَخیهِ هارُونَ اخْلُفْنی فی قَوْمی وَ أَصْلِحْ وَ لا تَتَّبِعْ سَبیلَ الْمُفْسِدین.

ترجمه: و ما با موسی [برای عبادتی ویژه] سی شب وعده گذاشتیم و آن را با افزودنِ ده شب کامل کردیم، در نتیجه میعادگاه پروردگارش در چهل شب پایان گرفت، موسی [زمانی که به میعادگاه می‌رفت] به برادرش هارون گفت: در میان قومِ من جانشینم باش و به اصلاح [امورشان] بپرداز و از روش تبهکارانِ فتنه‌انگیز پیروی مکن‌!

    • رکوع و سجود: رکوع و سجود را همانند نماز های دیگر بجا می آورید.
  • رکعت دوم: رکعت دوم را هم کاملا همانند رکعت اول بجا آورده، در نهایت بعد از خواندن تشهد، نماز را سلام دهید.
چنانچه آیه را حفظ نیستید می توانید از روی قرآن بخوانید.

نماز خواندن

نکات کلیدی

نکات کلیدی خواندن نماز واعدنا عبارت است از:

  • وقت خواندن نماز واعَدْنا ازشب اول ذی الحجه به مدت ۱۰ شب تا شب عید قربان یعنی ۹ ذی الحجه مابین نماز مغرب وعشاء می باشد.

لغات و اصطلاحات

  • نماز واعَدْنا: علت نامگذاری نماز واعَدْنا، آیه ۱۴۲ سوره اعراف است که در هر رکعت این نماز خوانده می شود و با کلمه واعَدْنا آغاز می شود.

منابع و ارجاعات

  • مفاتیح الجنان شیخ عباس قمی
  • اقبال الاعمال سید ابن طاووس
 

نظرات کاربران

2 دیدگاه در “مراحل و نحوه خواندن “نماز واعدنا” یا نماز دهه اول ماه ذی الحجه

  1. رحمانی گفت:

    خیلی دقیق توضیح داده شده، ممنون

  2. فهیم زاده گفت:

    واقعاً چقدر خدا مهربونه که با خوندن ۲ رکعت نماز انقدر ثواب میده، خدایا شکرت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × پنج =