2

مقدمه

رزق به معنای عطاء و بخشش دائمی و پی در پی است که از آن نفع برده می‌شود، خواه مادی باشد، خواه معنوی، لذا در دعای اللّهُمَّ ارْزُقْنا تَوْفِيقَ الطّاعَةِ منقول از حضرت مهدی (عج) می خوانیم: خدایا، توفیق طاعت را روزی ما کن.

طبق روایتی از امیرالمومنین (ع) بخشی از روزی ما همان روزی مقدر است ولی بخش دیگر به تدبیر، تلاش و کوشش ما بستگی دارد. اگرچه جهت رفع فقر و یا افزایش روزی علاوه بر تلاش وکوشش های هدفمند نیازمند بهره گیری از یکسری امور معنوی نیز هستیم که در قالب دستورالعمل های اخلاقی، دعا، نماز، توسل و… در کتب معتبر ادعیه ذکر شده است. البته توجه داشته باشیم که نتیجه دعا و توسل نیز به مقدماتی مانند شرایط استجابت دعا، اراده و حکمت الهی و… بستگی دارد. در این مقاله، بعضی از اعمال، آداب و ادعیه ای که موجب وسعت رزق و روزی می شوند، ارائه شده است. امید است با مطالعه این مقاله به هدف مطلوب خود برسید و ما را از نظرات و تجربیات خویش بهره مند سازید.

مراحل اصلی

  اعمال، آداب وعواملی که موجب وسعت رزق و روزی می شوند عبارتند از:

اقدامات اخلاقی و رفتاری فردی

اقدامات فردی افزایش روزی

بعضی از عوامل افزایش رزق و روزی را می توان در ویژگی ها و ملکات اخلاقی و رفتارهای فردی جستجو کرد که در بسیاری از آیات و احادیث هم به آن ها اشاره شده است:

  • به کار بستن عقل و تدبیر: در روایات از عقل به پیامبر درونی تعبیر شده است، پس لازم است در کلیه امور زندگی از جمله رشد مالی هم از عقل و تدبیر بهره گرفت.
  • مشورت کردن: مشورت یعنی شریک شدن در عقل دیگران که این امر می تواند در تمام امور از جمله پیشرفت های اقتصادی و افزایش روزی موثر باشد.
  • نظم وانضباط: یکی از عوامل افزایش روزی داشتن نظم و برنامه است، امیرالمومنین (ع) در وصیت خویش به تقوا و نظم در امور توصیه فرمودند. در روایتی دیگر نیز ایشان بی برنامه بودن وضع زندگی را از عوامل فقر برشمردند.
  • تلاش و کوشش هدفمند: منظور از تلاش و کوشش، تلاشی امیدوارانه، هدفمند همراه با پشتکار است. خداوند در سوره نجم آیه 39 می فرماید: وَأَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَى(و اينكه براى انسان جز حاصل تلاش او نیست.)
  • رعایت اقتصاد و میانه روی در زندگی: در نظر داشته باشیم که مفاهیمی همچون قناعت، اقتصاد و میانه روی با خساست تفاوت دارد. منظور از میانه روی، مدیریت امور اقتصادی خانواده و جلوگیری از اسراف و تبذیر است که خود از عوامل مهم فقر شمرده می شود. حضرت علی (ع) می‌فرمایند که قانع باش تا بی‌نیاز شوی.
  • سحرخیزی و صبح زود به طلب روزی رفتن: پیامبراکرم (ص) فرمودند که سحرخیزی بدن را از بیماری دور می کند، محبت دیگران را  افزایش می دهد و روزی را زیاد می کند.
  • تقوا داشتن: خداوند در آیات 2 و 3 سوره طلاق، می‌فرماید که هرکس تقوای الهی پیشه کند، خداوند راه نجاتی ( از مشکلات ) برای او فراهم می‌کند و از جایی که گمان نمی‌برد به او روزی می‌دهد.
  • خوش اخلاق بودن: امام صادق (ع) می فرمایند که خوش خويى، روزى را افزایش می دهد.
  • خوش نیت بودن و صداقت داشتن: در روایتی از قول امیرالمومنین (ع) آمده است که هر كه خوش نيّت باشد، روزى اش افزایش می یابد.
  • توکل بر خدا: از پیامبراکرم (ص) نقل شده که هر کس از شما به خداوند توکل کند به گونه‌ای که حق توکل را ادا کند، خداوند روزی شما را خواهد داد کما اینکه روزی پرندگان در آسمان را خواهد داد.
  • ازدواج: پیامبراکرم (ص) می فرمایند که با ازدواج، رزق را طلب کنید.
  • ترک حرص: حضرت علی (ع) ترک حرص و آز را از عوامل افزایش رزق و روزی می شمارند.
  • امانت داری: امام على (ع) فرمودند که امانتدارى، روزى را مى افزايد.
  • حقگوئی: امیرالمومنین (ع) حقگویی را موجب افزایش روزی می دانند.
  • صدقه دادن: امام على (ع) فرموده اند که با دادن صدقه، روزى را فرود آوريد.
  • مداومت در وضو و طهارت: در روایتی پيامبر اکرم (ص) به کسی که طالب زیاد شدن روزی اش بود، فرمودند که پيوسته درحال طهارت باش، روزی ات وسعت مى يابد.
  • پرداخت خمس و زکات: امام باقر(ع) فرمودند که زكات دادن، روزى را مى افزايد.
  • زیارت امام حسین (ع): از امام باقر (ع) نقل شده که به شیعیان ما دستور دهید قبر امام حسین را زیارت کنند. زیرا زیارت او روزی را زیاد، عمر را طولانی و گرفتاری ها را برطرف می کند و زیارت او بر هرکسی که امامت او را پذیرفته، واجب است.
  • اهمیت دادن به نماز، مخصوصاً نماز اول وقت و اقامه آن با حالت خشوع: در روایتی پیامبر اکرم (ص) یکی از عواقب سبک شمردن نماز را برداشته شدن خیر و برکت از رزق و روزی بیان فرمودند.
  • جواب دادن به اذان (تکرار جملات آن): حضرت علی (ع) در حدیثی به اجابت دعوت مؤذن جهت افزایش روزی توصیه فرموده اند.
  • انجام تعقیبات پس از نماز صبح و عصر: در روایتی از امیرالمومنین (ع) به انجام تعقیبات نماز صبح و عصر به عنوان افزایش دهنده روزی یاد شده است.
  • جمع میان دو نماز مغرب و عشاء و ظهر و عصر: در روایتی به نقل از حضرت علی (ع) دو نماز (ظهر با عصر و مغرب با عشا) را با هم خواندن از عوامل افزایش روزی شمرده شده است.
  • شکر منعم: در روایتی امیرالمومنین (ع) شکر صاحب نعمت را از عوامل افزایش روزی نام بردند.
  • دعا کردن: پیامبراکرم (ص) فرموده اند که آیا راهنمایی کنم شما را به سلاحی که بر دشمنانتان پیروز و رزقتان را جاری کند؟ یاران حضرت عرض کردند آری ای رسول خدا، آنگاه حضرت فرمود خدایتان را شبانه- روز بخوانید، چرا که دعا سلاح مؤمن است.
  • انگشتر عقیق، فیروزه و یاقوت در دست کردن: امام باقر (ع) فرموده اند که هرکس یکی از انواع عقیق را در دست کند و شیعه ی اهل بیت نیز باشد، به جز خیر و خوبی و وسعت در رزق نمی بیند و بی نیاز از مردم می گردد.

اقدامات رفتاری خانوادگی

اقدامات خانوادگی برای افزایش روزی 

طبق احادیث و روایات یکی از عوامل ازدیاد روزی، حسن رفتار با خانواده است که به چند مورد آن اشاره می کنیم:

  • دعا و احسان در حق والدین: پیامبر(ص) می‌فرماید که هر کس نیکی به پدر و مادر و صله‌رحم را برایم ضمانت کند، من نیز زیادی ثروت، طول عمر و محبت او را در دل خویشاوندان ضمانت می‌کنم.
  • صله رحم: از امام صادق (ع) نقل شده که صله رحم، اعمال را پاك مى كند، اموال را رشد مى دهد، حساب قيامت را آسان و بلا را دفع می كند، و روزی را افزایش مى دهد.
  • نیکو کاری و همدلی با خانواده: امام صادق (ع) می فرمایند که هركه به خانواده خود نيكی کند، روزى اش زياد شود.

اقدامات رفتاری اجتماعی

از مواردی که برطبق روایات موجب توسعه در رزق و روزی می شود بعضی از تعاملات همدلانه اجتماعی است:

  • خوشرفتاری با همسایه: از امام صادق (ع) نقل شده که خوش رفتاری با همسایه سبب افزایش روزی می شود.
  • دعا کردن برای دیگر افراد: امام صادق (ع) فرموده اند که دعا کردن برای برادر مؤمن در غیاب او سبب افزایش روزی و دفع گرفتاری می گردد.
  • آسان گرفتن بر مردم: ازحضرت على (ع) نقل است که سختگيرى، اخلاق را تباه مى كند. آسان گيرى (بر اهل و عيال و در معاملات) روزى ها را سرازير مى كند.
  • نیکی و مواسات با مردم: امام باقر (ع) می فرمایند که نیکی (به مردم) و صدقه پنهانی، فقر را از بین می برند.

 دعاهای زیاد شدن روزی

دعای زیاد شده روزی

دعا کردن

در کتب ادعیه دعاهای زیادی جهت رفع فقر و افزایش روزی آورده شده که بعضی از آن ها را در زیر می آوریم:

  • دعای امام جعفر صادق (ع): امام جعفر صادق (ع) فرمودند برای طلب رزق زیاد بگویید:

یَا اللَّهُ یَا اللَّهُ یَا اللَّهُ أَسْأَلُکَ بِحَقِ‏ مَنْ‏ حَقُّهُ‏ عَلَیْکَ‏ عَظِیمٌ أَنْ تُصَلِّیَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تَرْزُقَنِی الْعَمَلَ بِمَا عَلَّمْتَنِی مِنْ مَعْرِفَةِ حَقِّکَ وَ أَنْ تَبْسُطَ عَلَیَّ مَا حَظَرْتَ مِنْ رِزْقِکَ‏.

ترجمه: امام صادق (ع): ای خدا، ای خدا، ای خدا، از تو خواهش می کنم بحق كسى كه بر تو حق بزرگ دارد كه رحمت فرستى بر محمد و آل محمد و به من روزى كنى عمل به آن چه يادم دادى از شناسائى حقت و برگشائى به رويم آنچه را از روزى خود از من دريغ كردى.

  • دعای منقول از پیامبر اکرم (ص): حضرت رسول اکرم (ص) فرمودند که قسم به آن خدایی که من را مبعوث فرمود، هرکس این دعا را همراه خود داشته باشد یا در دکان و یا در منزل خود قرار دهد، فقر او به ثروت و وسعتِ رزق و روزی تبدیل شود ان شاء الله:

 یا اللهُ یا رَبِّ یا حَیُّ یا قَیّوم یا ذَالجَلالِ وَالاکرام اَسئَلُکَ بِاسمِکَ اَلعَظیم اَلاَعظَم اَن تَرزُقَنی رَزقاً حَلالاً طَیِّباً بِرَحمَتِکَ الواسِعَه یا اَرحَمَ الرّاحِمِین.

ای خدا، ای پروردگار، ای زنده، ای پاینده، ای دارای شکوه و بزرگواری از تو می خواهم به نام تو که بسیار بزرگ و بزرگترین است اینکه روزی کنی مرا، رزقی حلال و پاک، به رحمت گسترده ات ای مهربان ترین مهربانان.

  • دعای رفع فقر شب معراج: خدای متعال در شب معراج به پیامبرش فرمود که ای محمّد! اگر از امتت، کسانی گرفتار قحطی بشوند (چون گنهکاران را گرفتار خشکسالی می‌کنم) همگی به من پناه آورند. هر فردی که ستم و گناه کرده، به درگاهم آید و این دعا را بخواند:

يَا مُعِينَنَا عَلَى دِينِنَا بِإِحْيَائِهِ أَنْفُسَنَا بِالَّذِي نَشَرَ عَلَيْنَا مِنْ رِزْقِهِ نَزَلَ بِنَا أَمْرٌ عَظِيمٌ لاَيَقْدِرُ عَلَى تَفْرِيجِهِ عَنَّا غَيْرُ مُنْزِلِهِ يَا مُنْزِلَهُ عَجَزَ الْعِبَادُ عَنْ فَرَجِهِ فَقَدْ أَشْرَفَتِ الْاَبْدَانُ عَلَى الْهَلاَكِ وَإِذَا هَلَكَتِ الْاَبْدَانُ هَلَكَ الدِّينُ يَا دَيَّانَ الْعِبَادِ وَمُدَبِّرَ أُمُورِهِمْ بِتَقْدِيرِ أَرْزَاقِهِمْ لاَتَحُولَنَّ بِشَيْءٍ بَيْنَنَا وَبَيْنَ رِزْقِكَ وَهَنِّئْنَا مَا أَصْبَحْنَا فِيهِ مِنْ كَرَامَتِكَ لَكَ مُتَعَرِّضِينَ قَدْ أُصِيبَ مَنْ لاَذَنْبَ لَهُ مِنْ خَلْقِكَ بِذُنُوبِنَا فَارْحَمْنَا بِمَنْ جَعَلْتَهُ أَهْلاً لِذَلِكَ حِينَ تُسْأَلُ بِهِ يَا رَحِيمُ لاَتَحْبِسْ عَنْ أَهْلِ الْاَرْضِ مَا فِي السَّمَاءِ وَانْشُرْ عَلَيْنَا رَحْمَتَكَ وَابْسُطْ عَلَيْنَا كَنَفَكَ وَعُدْ عَلَيْنَا بِقَبُولِكَ وَعَافِنَا مِنَ الْفِتْنَةِ فِي الدِّينِ وَالدُّنْيَا وَشَمَاتَةِ الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ يَاذَاالنَّفْعِ وَالضَّرِّ إِنَّكَ إِنْ أَنْجَيْتَنَا فَبِلاَ تَقْدِيمٍ مِنَّا لِاَعْمَالٍ حَسَنَةٍ وَلَكِنْ لاِتْمَامِ مَا بِنَا مِنَ الرَّحْمَةِ وَالنِّعْمَةِ وَإِنْ رَدَدْتَنَا فَبِلاَ ظُلْمٍ مِنْكَ لَنَا وَلَكِنْ بِجِنَايَتِنَا فَاعْفُ عَنَّا قَبْلَ انْصِرَافِنَا وَاقْلِبْنَا بِإِنْجَاحِ الْحَاجَةِ يَا عَظِيمُ.

ترجمه: ای فریادرس ما! ای یاور ما در دین و دنیا! با روزی هایی که بر ما می گسترانی، ما دچار امر بزرگی شده ایم که جز آنکه آن را فرو فرستاده کسی قادر به برطرف ساختن آن نمی باشد، در گشایش آن برای بندگان عجله فرما، زیرا بدن ها در شرف هلاکت هستند و هلاکت بدن ها موجب از بین رفتن دین می گردد. ای حسابرس بندگان و ای کسی که اموربندگان را با کم وزیاد کردن روزی هایشان تدبیر می کنی. بین ما و روزی ات و آنچه به ما از بزرگواری ات بخشیده ای در حالی که بدان اعتراف داریم، فاصله قرار نده.این بلا که به خاطر گناهانمان بر ما عارض شده کسانی را شامل شده که گناهی ندارند، به حق آنان که اهل اجابتند و هرگاه تو را بخوانند اجاب می کنی به ما رحم کن. ای مهربان، آنچه را در آسمان است از ما زمینیان دریغ مکن و نعمت هایت را بر ما بگستران و به سبب رحمتت بر ما باز نگر، و حمایتت را بر ما بگستر و با پذیرشت به ما دوباره توجه نما و باران برما فرو ریز و ما را از ناامیدان قرار مده و به خشکسالی هلاکمان مساز و به آنچه زیانکاران انجام داده اند ما را مؤاخذه منما! پروردگارا ما را از گمراهی در دین و تمسخر کافران سلامت دار. ای آنکه سود و زیان به دست اوست! اگر دعایمان را بپذیری، بی تردید از جود و کرم و بخشش توست و به خاطر تمام نمودن نعمت هایت در حق ما می باشد و اگر ما را رد کنی، به جهت جنایت ما بر خودمان است، پس خدایا قبل از آنکه ما را بازگردانی، بیامرز و از لغزش های ما درگذر و ما را با انجام درخواستمان بازگردان.

  • زیارت عاشورا: از دعاهای مجرب جهت افزایش رزق و روزی، که بسیاری از بزرگان هم به آن توصیه نمودند، زیارت عاشورا است.
  • دعای کمیل: یکی از خواصی که برای دعای کمیل ذکر شده، زیاد شدن روزی است.
  • دعای مجیر: یکی از فواید خواندن دعای مجیر، بی‌نیازی و توانگری است.
  • توسل به امام جواد (ع): در روایات گوناگون از امام جواد (ع) به عنوان واسطه رزق و روزی یاد شده ‌است و توصیه شده که جهت خیرات دنیوی و گشایش های مالی به امام جواد (ع) متوسل شوید و به سبب ایشان نزول رزق را از خداى تعالى درخواست کنید.

  مرحوم محدّث قمي در کتاب منتهي الآمال مي نويسد:

  علما روزها را 12 ساعت بخش كرده اند و هر ساعتى را به امامى نسبت داده اند و ساعت نهم روزها متعلق به حضرت جواد (ع) است… و تـوسـل بـه آن حـضرت در اين ساعت براى وسعت رزق نافع است، و شايسته است كه در توسل به آن حضرت اين دعا را بخوانید:

اَللّهـُمَّ اِنـّى اَسـْئَلُكَ بـِحـَقِّ وَلِيِّكَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِي عليه السلام اِلاّ جُدْتَ بِهِ عَلَىَّ مِنْ فـَضـْلِكَ، وَ تَفَضَّلْتَ بِهِ عَلَىَّ مِنْ وُسْعِكَ، وَ وَسَّعْتَ  بِهِ عَلَىَّ مِنْ رِزْقِكَ، وَ اَغْنَيْتَنى عَمَّنْ سـِواكَ، وَ جـَعـَلْتَ حـاجـَتـى اِلَيـْكَ وَ قَضاها عَلَيْكَ، اِنَّك لِما تَشاَّءُ قَديرٌ.

ترجمه: خدایا، از تو درخواست می‌کنم به حق ولی خود محمّدبن علی(ع) که بر من از فضلت ببخشی، و از گستردگی توانت به من ببخشی، و برمن روزی ات را فراوان سازی و ازغیرخودت مرا بی‌نیاز گردانی و حاجتم را در بارگاه خود قرار دهی، و برآوردنش را به عهده خودگذاری، همانا تو بر آنچه بخواهی توانایی. 

 آیات و سوره های افزایش رزق و روزی

آیات و سوره های افزایش روزی

اگرچه همه ی آیات قرآن کریم موجب خیر و برکت است اما جهت توسعه رزق و روزی بر آیات و سوره های خاصی تاکید بیشتر شده است که در زیر بعضی از آن ها ذکر می گردد:

  • سوره واقعه هر شب بعد از نماز مغرب و عشاء: امام صادق ‌(ع) فرمودند که کسی که هر شب سوره واقعه را بخواند، در دنیا سختی‌، فقر، نیازمندی و آفتی از آفت دنیا را نمی‌بیند.
  • سوره صافات: طبق روایات خواندن سوره صافات در روزهای جمعه موجب افزایش رزق می شود.
  • سوره تبارک (ملک): قرائت سوره ملک هرروز صبح رزق و روزی را افزایش می دهد.
  • سوره قدر جهت ادای دین و قرض: امام باقر (ع) درجواب شخصی که که توان ادای قرض را نداشت، فرمودند که زیاد استغفار کن و سوره قدر را فراوان بخوان.
  • سوره ممتحنه: امام سجاد (ع) می فرماید که هر کس سوره ممتحنه را در نماز های واجب و مستحبی بخواند خداوند فقر و دیوانگی را از او و فرزندانش دور می کند.
  • سوره مریم: امام صادق (ع) ‌فرمودند که هرشخص با ایمانی رزق و روزی‌اش تنگ شود، اگر 7 مرتبه سوره مریم را قرائت کند، در‌های روزی بر او گشوده می‌شود.
  • سوره ذاریات: امام صادق (ع) فرمودند که هر کس سوره‌ی ذاریات را در روز یـا در شب بخـواند خـداوند وضع معیشت او را بهبود می‌بخشد و روزی وی را فراخ می‌گرداند و نوری در قبر او بیافریند که تا روز قیامت قبر وی منوّر باشد.
  • سوره مزمل: رسول اکرم (ص) می فرماید که هر کس سوره مزمل را بخواند در دنیا و آخرت سختی از او برداشته می شود.

جهت تنگي روزي و رفع فقر 40 روز روزي يكمرتبه سوره مباركه مزمل را بخواند.

  • سوره إنشراح: طبق روایات هرگاه کسی سوره‌ إنشراح را در وقت معامله و خرید و فروش بخواند کسب او برکت‌دار می‌شود.
  • سوره لیل: از پیامبر اکرم (ص) نقل شده که هر کس سوره لیل را بخواند خداوند آن قدر به او عطا می کند تا راضی شود و او را به سختی نیندازد و برایش آسان می گیرد.
  • سوره همزه: امام صادق‌ (ع) فرمودند که هرکس سوره همزه را در نمازی واجب بخواند فقر از او دور می‌شود و روزی به او روی می‌آورد.
  • سلام کردن بعد از ورود به منزل و خواندن سوره توحید: در روایات آمده است که جهت افزایش روزی هرگاه داخل منزل شدید حتی اگر کسی در منزل نبود، بلند سلام کنید و سپس سوره توحید را بخوانید.
  • سوره طلاق به ویژه آیات ۲ و ۳: هر کس هر روز این آیات را 3 مرتبه با 3 صلوات قبل از آن و 3 صلوات بعد از آن بخواند به‌ یاری حق‌تعالی باعث وسعت روزی و گره‌گشائی و کفایت مهمات خواهد بود.

وَ مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَهُ مَخْرَجاً وَ يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لايَحْتَسِبُ وَ مَنْ يَتَوَكـَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَىْ‏ءٍقَدْراً

  • آیة الکرسی: آیة الکرسی، از آیاتی است که مداومت بر خواندن آن روزی را افزایش می دهد.

نکته: هر روز مداومت کردن بر خواندن 4 سوره‌ی ذاریات، طَلاق، مُزَّمِّل و اِنشراح که اگر یک روز فوت شود قضا نماید باعث وسعت روزی و فراخی معیشت و مال و منال می‌شود، از جایی که انتظار ندارد.

نمازهای زیاد شدن رزق و روزی

نماز های افزایش روزی

نماز های توصیه شده برای افزایش رزق و روزی عبارت است از:

  • خواندن نماز شب و انجام مستحبات نماز وتر در نماز شب: امام رضا (ع) می فرمایند که نماز شب روزی را زیاد می کند.
  • نماز افزایش روزی به نقل از پیامبر اکرم (ص): مردی نزد پیامبر اکرم (ص) آمد و گفت: یا رسول الله، من عیالوارم و قرض زیاد دارم، به من دعایی بیاموز که خدای عزّوجلّ را با آن بخوانم تا به من آنقدر روزی کند که قرضم را ادا کنم و گشایشی برای خانواده‌ام حاصل شود.

پیامبر اکرم (ص) فرمود: وضو بگیر وضویی کامل، سپس 2 رکعت نماز بخوان و رکوع و سجود آن را به طور کامل بجا آور، پس از نماز بگو:

يَا ماجِدُ يَا واحِدُ يَا كَرِيمُ، أَتَوَجَّهُ إِلَيْكَ بِمُحَمَّدٍ نَبِيِّكَ نَبِيِّ الرَّحْمَةِ صَلَّى اللّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ، يَا مُحَمَّدُ يَا رَسُولَ اللّه، إِنِّي أَتَوَجَّهُ بِكَ إِلَى اللّهِ رَبِّي وَ رَبِّكَ وَرَبِّ كُلِّ شَيْءٍ، وَأَسْأَلُكَ اللّهُمَّ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَأَهْلِ بَيْتِهِ، وَأَسْأَلُكَ نَفْحَةً كَرِيمَةً مِنْ نَفَحَاتِكَ وَفَتْحاً يَسِيراً وَ رِزْقاً واسِعاً أَلُمُّ بِهِ شَعَثِي، وَأَقْضِي بِهِ دَيْنِي، وَأَسْتَعِينُ بِهِ عَلَى عِيَالِي.

ترجمه: ای بزرگوار، ای یگانه، ای کریم، به سوی تو رو می‌آورم بوسیله محمّد پیامبرت، پیامبر رحمت (درود خدا بر او و خاندانش)، ای محمّد ای رسول خدا، بوسیله تو رو می‌کنم به سوی خدا، پروردگارم و پروردگارت و پروردگار همه‌چیز و از تو می‌خواهم خدایا که بر محمّد و اهل‌بیتش درود فرستی و از تو می‌خواهم رایحه ی کریمانه‌ای از رایحه هایت و گشایش آسان و رزق گسترده که آشفتگی هایم را با آن جمع کنم و قرضم را بپردازم و با آن به خانواده‌ام یاری رسانم.

  • نماز افزایش روزی از امام صادق (ع): امام صادق (ع) فرمودند که 2 رکعت نماز بعد از نماز عشا را ترک نکنید كه روزی را زیاد می‌كند، در رکعت اول سوره حمد و آیة الکرسی و سوره کافرون، در رکعت دوم سوره حمد و 13 مرتبه سوره توحید را بخوان. بعد از سلام نماز دست‌هایت را بلند کرده و بگو:

اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ يَا مَنْ لاَ تَرَاهُ الْعُيُونُ وَ لاَ تُخَالِطُهُ الظُّنُونُ وَ لاَ يَصِفُهُ الْوَاصِفُونَ يَا مَنْ لاَ تُغَيِّرُهُ الدُّهُورُ وَ لاَ تُبْلِيهِ الاْزْمِنَةُ وَ لاَ تُحِيلُهُ الاْمُورُ يَا مَنْ لاَ يَذُوقُ الْمَوْتَ وَ لاَ يَخَافُ الْفَوْتَ يَا مَنْ لاَ تَضُرُّهُ الذُّنُوبُ وَ لاَ تَنْقُصُهُ الْمَغْفِرَةُ صَلِّ عَلَى مُحَمَّد وَ آلِهِ وَ هَبْ لِي مَا لاَ يَنْقُصُكَ وَ اغْفِرْ لِي مَا لاَ يَضُرُّكَ وَ افْعَلْ بِي كَذَا وَ كَذَا.

ترجمه: خدایا، از تو می‌خواهم ای آن که دیدگان او را ندیده، و گمان‌ها او را به توهّم درنیاورد، و توصیف کنندگان او را توصیف ننمایند، ای آن که روزگار او را تغییر ندهد، و زمان‌ها او را فرسوده نسازد، و کارها او را به رنج درنیاورد، ای آن که طعم مرگ را نچشیده و از گذشت زمان ترسی ندارد، ای آن که گناهان به او ضرر نمی‌رساند و بخشش از او نمی‌کاهد! بر محمد(ص) و خاندانش درود فرست، و آنچه از تو نمی‌کاهد به من ببخشای، و آنچه به تو زیان نمی‌رساند را از من درگذر، و این کار را در حقّم انجام بده. (حاجتت را بخواه.)

امام صادق (ع) فرمود: هر که این نماز را بخواند خداوند متعال خانه‌ای در بهشت برای او قرار دهد.

  • نمازی دیگر از امام صادق (ع): شخصى خدمت امام صادق (ع) عرض کرد: تمام اموال از دستم رفت و در سختى فراوانى قرار گرفتم. امام(ع) فرمود: آیا در بازار دکّانى دارى؟ گفت: آرى، ولى به خاطر نداشتن سرمایه آن را معطل گذاشتم. امام فرمود: برو سرِ مغازهات، آن را جارو کن و آن جا بنشین، ولى پیش از آن که از منزل بیرون بروى، 2 رکعت یا 4 رکعت نماز بگزار و پس از نماز بگو:

تَوَجَّهْتُ بِلا حَوْل مِنّى وَ لا قُوَّة، وَ لکِنْ بِحَوْلِکَ وَ قُوَّتِکَ، اَبْرَءُ اِلَیْکَ مِنَ الْحَوْلِ وَالْقُوَّةِ اِلاَّ بِکَ فَاَنْتَ حَوْلى وَ مِنْکَ قُوَّتى اَللّهُمَّ فَارْزُقْنى مِنْ فَضْلِکَ الْواسِعِ رِزْقاً کَثیراً طَیِّباً، وَ اَ نَا خافِضٌ فی عافِیتِکَ، فَاِنَّهُ لا یَمْلِکُها اَحَدٌ غَیْرُکَ.

ترجمه: من به سوى تو روى آوردم، بى آن که به قدرت و قوّت خود تکیه کنم، بلکه با تکیه بر قدرت و قوّت توست. من از هر قدرت و قوّتى جز تو بیزارم، بدرستی که تو قوّت منى و قدرتم از توست. خداوندا، از بخشندگی روزى فراوان پاکیزه اى به من عنایت فرما. من تقاضاى عافیت تو را دارم، چون هیچ کس جز تو مالک آن نیست.

راوى مى گوید: به دستور امام (ع) عمل کردم و خداوند روزى مرا زیاد کرد، تا آن جا که براى خود چهارپایان و اموال دیگرى خریدم و براى خود خانه ساختم.

  • نمازاستغفار به نقل از پیامبراکرم (ص): پیامبراکرم (ص) فرمودکه هرگاه در زندگی دچار تنگی معیشت شدی، نماز استغفار را ترک نکن.

  نماز استغفار 2 رکعت است و در هر رکعت، بعد از حمد، 1 مرتبه سوره قدر را بخوانید، سپس 15 مرتبه بگویید: أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ

    • بعد از ذکر رکوع، 10 مرتبه بگویید: أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ
    • بعد از بلند شدن از رکوع، 10 مرتبه بگویید: أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ
    • در هر دو سجده بعد از ذکر آن، 10 مرتبه بگویید: أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ
    • بعد از هر سجده، 10 مرتبه بگویید: أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ
  • نمازی دیگر براى زیاد شدن روزى: وقتی خواستی به محلّ کسب خود بروی، ابتدا به مسجد برو و 2 رکعت یا 4 رکعت نماز بخوان و بگو:

غَدَوْتُ بِحَوْلِ اللّهِ وَقُوَّتِهِ، وَغَدَوْتُ بِلا حَوْلٍ مِنِّي وَلَا قُوَّةٍ، وَلكِنْ بِحَوْلِكَ وَقُوَّتِكَ، يَا رَبِّ. اللّهُمَّ إِنِّي عَبْدُكَ، أَلْتَمِسُ مِنْ فَضْلِكَ كَما أَمَرْتَنِي، فَيَسِّرْ لِي ذلِكَ وَأَنَا خَافِضٌ فِي عَافِيَتِكَ.

ترجمه: صبح کردم به قدرت و نیروی خدا و صبــح کردم نه با جنبش و نیرویی از پیش خودم، ولی به توان و نیروی تو ای پروردگارم، خدایا من بنده توأم و چنان‌که فرمان دادی از احسان تو می‌جویم، پس آن را برایم آسان فرما و من تنها در سایه عافیتت آسوده‌ام.

  • نماز دیگر جهت افزایش رزق: این نماز 2 رکعت است که در رکعت اول بعد از سوره حمد، 3 مرتبه سوره کوثر و در رکعت دوم پس از سوره حمد، 3 مرتبه سوره فلق و 3 مرتبه سوره ناس خوانده می‌شود.

 اذکار افزایش رزق و روزی

در کتب ادعیه به اذکار و اسماء الهی که مداومت بر آن ها موجب افزایش روزی می گردد سفارش شده است، که ما در اینجا به بیان بعضی از آن ها اکتفا می کنیم:

  • استغفار کردن: از پیامبر اکرم (ص)نقل شده که زیاد استغفار کنید زیرا موجب افزایش روزی می شود.
  • ذکرلا اِلهَ اِلّا اللهُ الْمَلِکُ الْحَقُّ الْمُبین: پیامبر اکرم (ص) فرمود که هرکس هرروز 100 مرتبه این ذکر را بگوید: لا اله الاّ الله الملکُ الحقُّ المبین از فقر و وحشت قبر امان یابد و توانگر شود و درهاى بهشت بر او گشوده شود.
  • ذکر لاَ حَوْلَ وَلاَ قُوَّةَ إِلّاَ بِاللهِ: امام صادق (ع) از پیامبر اکرم (ص) نقل فرمودند که هرکه فقر و تنگدستی به او فشار آورد باید زیاد بگوید لاَ حَوْلَ وَلاَ قُوَّةَ إِلّاَ بِاللهِ
  • ذکر سُبْحَانَ اللَّهِ وَ بِحَمْدِهِ سُبْحَانَ اللَّهِ الْعَظِيمِ: امام صادق (ع)می فرمایند که هر كس 30 بار در روز سبحان الله بگويد خداوند تبارك و تعالي 70 نوع بلا را از او دور مي كند كه كمترين آن فقر است.

امام باقر (ع) فرمودند که هر كس بعد از نماز صبح بگويد: سُبْحَانَ اللَّهِ الْعَظِيمِ وَ بِحَمْدِهِ وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ خداوند متعال او را از فقر محافظت مي كند.

  • ذکر یا فتّاح: 70 مرتبه پس از نماز صبح.
  • ذکر یا وهّاب: 100 مرتبه پس از نماز عصر
  • ذکر یا غنی: زیاد گفته شود.
  • ذکر یا رزّاق: زیاد گفته شود.

منابع و ارجاعات

  • مفاتیح الجنان حاج شیخ عباس قمی
  • محتوای تخصصی و معتبر معارف اسلامی
 

نظرات کاربران

2 دیدگاه در “افزایش رزق و روزی | بیش از 60 اقدام کلیدی + نماز + دعا + ذکر | 0 تا 100

  1. حمیدی گفت:

    چقدر مطلب کاملی بود و همه اقدامات ذکر شده بودن … التماس دعا

  2. مریم گفت:

    از اینکه دعای افزایش رزق و روزی رو گذاشتید ممنون. کسب و کارتون پر رونق ان شاالله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − چهارده =