انواع غذای تابستانی

غذاهای تابستانی | 10 نوع غذا مناسب فصل گرما

0

مقدمه

تحقیقات نشان داده است که مصرف غذاهای متناسب با شرایط آب و هوا، می‌تواند به حفظ سلامتی و تناسب اندام کمک کند. از نظر طب سنتی؛ با آگاهی از نوع طبع بدن خود می توان تغذیه مناسب انتخاب و به سلامتی بیشتر بدن کمک می کند. همچنین برای بسیاری از افراد، در فصل گرم تابستان غذاهایی که با مواد دارای طبع خنک و سرد مانند خیار، اسفناج، ماست، کاهو، آلوچه و … تهیه می شود دلچسب تر است.

در این مطلب؛ معرفی انوع غذاهای مناسب فصل گرم تابستان، ارائه می شود. امید است با مطالعه این مطلب شناخت خوبی از این غذاها به دست آورید.

متن اصلی

آبدوغ خیار

آبدوغ خیار

آب دوغ خیار یکی از غذاهای محبوب سنتی و قدیم ایرانیان بوده و منبعی سرشار از ویتامین، فیبر و مواد معدنی مانند کلسیم است. آب دوغ خیار را معمولا در وعده‌های ناهار فصل تابستان تهیه و سرو می‌کنند؛ زیرا این غذا به‌ صورت سرد، صرف شده و به سرعت در خانه آماده می‌شود. برخی از افراد در هنگام سرو این غذا، چند تکه یخ می‌ریزند تا خنک تر شود. این غذا را می توان با نان یا بدون نان میل کرد. این غذا با موادی مانند خیار، ماست، مغز گردو، کشمش، سبزی خوردن، گل سرخ و … تهیه می شود. برای اطلاع از طرز تهیه آبدوغ خیار کلیک کنید.

خورشت آلو مسما

خورشت آلو مسما

خورشت آلو مسما یکی از خورش های مجلسی ایرانی است که غذای معروف استان گیلان محسوب میشود و در مراسم های مهم و مهمانی های خاص سرو می گردد. این خورش خوشمزه را به دوصورت با گوشت قرمز یا با گوشت مرغ تهیه می کنند که تفاوت زیادی با هم ندارند و فقط گوشت مورد استفاده در آن متفاوت است. این غذا با موادی مانند لپه، آلوبخارا، زردچوبه، مرغ، پیاز، پاپریکا و … درست می شود. برای اطلاع از طرز تهیه خورش آلو مسما کلیک کنید.

خورشت آلو اسفناج

خورشت آلو اسفناج
خورشت آلو و اسفناج به عنوان یکی از انواع خورش های ایرانی و مجلسی شناخته می شود. این خورش علاوه بر اینکه طعم بسیار خوبی دارد به دلیل وجود سبزیجات مقوی مانند اسفناج برای بدن نیز بسیار مفید است. اسفناج خواص بسیار زیادی دارد که از مهم ترین خواص آن می توان به محافظت از بدن در مقابل سرطان، تقویت ایمنی بدن، محافظت از سلامت چشم، استخوان ها و پوست اشاره کرد. این غذا با موادی مانند آلو بخارا، برگ اسفناج، گوشت قرمز، پیاز، فلفل سیاه، زعفران و … درست می شود. برای آشنایی با طرز تهیه خورشت آلو اسفناج کلیک کنید.

آش ماست

آش ماست
آش ماست طرفداران زیادی دارد. معروف ترین آش های ماست در شهرهای شیراز و تبریز پخته می‌شود. آش ماست را می توان هم با گوشت و هم بدون گوشت تهیه نمود. این آش با موادی مانند بلغور گندم، تخم گشنیز، ماست، برنج، لپه و … درست می شود. از لحاظ طب سنتی، طبع آش ماست سرد است و بسیار مناسب برای فصل های گرم سال است. برای آشنایی با طرز تهیه آش ماست کلیک کنید.

آلبالو پلو

آلبالو پلو
آلبالو پلو یکی از غذاهای رسمی ما ایرانی‌ها است که بسیار خوشمزه، خوش رنگ و مقوی است. این غذا بیشتر در فصل تابستان مورد استقبال قرار می‌گیرد که فصل آلبالو است. آلبالو برای کبد و سیستم گوارش مفید است، این میوه همچنین به بهبود خواب و سلامت قبل نیز کمک می کند. این غذا با موادی مانند آلبالو، برنج، مرغ، شکر، زعفران، پیاز و … تهیه می شود. برای آشنایی با مراحل و طرز تهیه آلبالو پلو کلیک کنید.

خورشت بامیه

خورشت بامیه
خورشت بامیه یکی از انواع خورش های خوشمزه و معروف ایرانی است. اصالت این خورش متعلق به جنوب کشور است. برای تهیه این خورشت به مواید مانند گوشت گوسفند یا مرغ، پیاز، سیر، نمک و … نیاز دارید. در این غذا هم می‌توانید از گوشت گوسفند، گوساله و مرغ و بوقلمون استفاده کنید و هم با حذف گوشت، یک غذای کاملا گیاهی داشته باشید. برای آشنایی با طرز تهیه خورشت بامیه کلیک کنید.

خورشت ماست

خورشت ماست
خورش ماست یکی از غذاهای خوشمزه و پر طرفدار ایرانی است که اصالتا متعلق به شهر اصفهان است. جالب است بدانید که این خورشت اصیل ایرانی تنها خورشتی است که به صورت دسر سرو می شود که الته می تواند به عنوان یک وعده کامل غذایی هم مورد استفاده قرار گیرد. موادی که برای تهیه این غذا مورد نیاز است عبارتند از: گوشت گوسفند یا مرغ، گلاب، تخم مرغ، ماست چکیده، زرشک، زعفران و … . برخی این غذا را با سبک هندی تهیه کرده و به جای شکر و گلاب از نمک و فلفل استفاده می‌کنند. برای آشنایی با طرز تهیه خورشت ماست کلیک کنید.

مسما بادمجان با غوره

خورشت مسما بادمجان
خورشت مسما بادمجان یک غذای شمالی است که اغلب با خورش بادمجان اشتباه گرفته می‌شود. خورش مسما با بادمجان را در فصل غوره با غوره تازه بیشتر درست می‌کنند و البته برای طبخ آن می‌توانید به جای گوشت ماهیچه از گوشت سایر ماکیان یا گوشت مرغ هم استفاده کنید. این غذا با موادی مانند گوشت، غوره، نمک، پیاز، گوجه فرنگی و … درست می شود. برای اطلاع از طرز تهیه مسما بادمجان کلیک کنید.

آش تُرش

آش ترش
آش ترش یکی از آش های معروف و فوق العاده خوشمزه ما ایرانی ها است. این غذا بسیار سالم است مخصوصا برای افرادی که چربی خون دارند زیرا مزه ترش آن باعث کنترل چربی و کلسترول خون می شود. البته میزان ترشی آش بستگی به سلیقه شخصی دارد اگر کسی ترشی بیشتر دوست دارد می تواند سرکه آن را زیاد کند و اگر کسی مزه ملس و نسبتا شیرین دوست داشته باشد می تواند مقدار کمی شکر به آش اضافه کند. برای تهیه این آش به موادی مانند برنج، لوبیا چیتی، گوجه سبز، سیر، تخم گشنیز، آبغوره، سبزی و … نیاز داریم. برای آشنایی با طرز تهیه آش ترش کلیک کنید.

خوراک لوبیا چیتی

خوراک لوبیا چیتی

از آنجایی که بهتر است در فصول گرم کمتر از غذاهای سرخ و کباب شده و بیشتر از غذاهای پخته و آبپز استفاده شود، یکی گزینه های مفید برای فصل تابستان خوراک لوبیا چیتی است. این غذای گیاهی منبع خوبی از پروتئین و فیبر است. موادی مانند لوبیا چیتی، پیاز، نمک و … در این غذا استفاده می شود. برای آشنایی با طرز تهیه خوراک لوبیا چیتی کلیک کنید.

منابع و ارجاعات

  • منابع تخصصی حوزه تغذیه و آشپزی
 

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − چهارده =