1

مقدمه

بیماری پرخوری عصبی همچون بی اشتهایی، جوش صورت، لاغری مفرط، چاقی، واریس پا و … یک بیماری (ناخوشی) است. پرخوری عصبی یا بولیمیا، زمانی است که فرد به پرخوری های غیر قابل کنترل دچار می شود و پس از آن احساس شرمندگی و خجالت بسیار زیادی دارد. همچنین این رفتارِ خوردن، وسواس گونه و مقاومت­ ناپذیر است. پرخوری عصبی خود به دو نوع زیر تقسیم می ‌شود: 

  • پرخوری عصبی جبران شونده: در این نوع پرخوری به دلیل حجم زیادی از مواد که وارد بدن می ‌شود افراد از داروهای ملین، ادرار آور، مسهل و … استفاده می‌ کنند. این نوع پرخوری می‌ تواند برای سلامتی فرد بسیار مضر باشد. ازجمله عوارض آن می ‌توان به ریفلاکس اسید، پارگی مویرگ ‌ها، مشکلات گوارشی، پوسیدگی دندان، مشکلات متابولیسم و کم آبی بدن اشاره کرد.
  • پرخوری عصبی بدون جبران: آنچه در این نوع پرخوری حائز اهمیت بوده، آن است که فرد با ورزش کردن یا روزه گرفتن قصد دارد که این پرخوری را جبران کند. این نوع پرخوری می ‌تواند زندگی فرد را به شدت تحت تاثیر خود قرار دهد.

انواع پرخوری

دلایل این اختلال هنوز به طور کامل شناسایی نشده است؛ اما فاکتور های زیر می‌تواند اثر گذار باشد:

  • مشکلات فیزیولوژیک: 80 درصد افراد دچار بیماری پرخوری حداقل به یک مشکل فیزیولوژیک دیگر مثل افسردگی و استرس پس از حادثه، فوبیا، اختلال دو قطبی و یا اضطراب دچار هستند.
  • تروما احساسی: اتفاقات تلخ و استرس آور زندگی مانند تغییر ناگهانی، مرگ، جدایی و یا تصادف یکی از افراد خانواده فاکتور های مهمی هستند که سبب بروز اختلال پرخوری می شوند. در واقع در این شرایط منشاء بیماری فرد، ضربه شدید احساسی است که به او وارد شده است.
  • ژنتیک: ژنتیک مربوط به فاکتور های بیولوژیک اساسی مرد و زن است. افرادی که به بیماری پرخوری دچار هستند، حساسیت بیشتری نسبت به دوپامین دارند در واقع این هورمون در بدن مسئول دریافت احساس پاداش و لذت است و طبق تحقیقات ثابت شده است که این اختلال ارثی است.
  • تغییر در مغز: در تحقیقات و آزمایش‌ های انجام شده ثابت شده که افرادی که به اختلال پرخوری دچار شده اند دارای تغییراتی در مغز خود هستند که نتیجه آن پاسخ سریع و مثبت به غذا و کاهش کنترل اشتها ست. در طی این تغییر مغز فرد دائما به دنبال غذا است.
  • جنسیت: این اختلال در زنان بیشتر از مردان شایع است که در واقع این تفاوت مربوط به فاکتورهای بیولوژیک اساسی مرد و زن است.

امید است با مطالعه این مطلب شناخت خوبی نسبت به درمان خانگی، فوری و یا سنتی بیماری پرخوری عصبی پیدا نمایید. حتما بخوانید؛ درمان خانگی چاقی.

راهکارهای ارائه شده در این مقاله، از منابع و کتب منتشر شده توسط طبیبان و پزشکان معتبر، برداشت شده است.
راهکارهای مطرح شده فاقد تقدم و تأخر انجام است.

مراحل اصلی

اول | درمان خوراکی پرخوری

درمان خوراکی پرخوری

توصیه و درمان فوری خوراکی برای پرخوری عصبی عبارت است از:

  • مصرف زردچوبه: زردچوبه برای درمان بولیمیا بسیار مفید است، زیرا می‌ تواند التهاب معده و مری را در بدن کاهش دهد. افراد مبتلا به این عارضه به دلیل استفراغ کردن ‌های مکرر فشار زیادی را به معده خود وارد می‌کنند و ممکن است باعث التهاب آن شوند.
  • نوشیدن دمنوش رازیانه: مصرف دانه ‌های رازیانه تمایل افراد را برای غذا خوردن کاهش می ‌دهد. ۲ تا ۴ قاشق رازیانه را پس از خورد کردن در یک فنجان آب داغ، دم کرده و میل کنید.
  • مصرف فیبر: مواد غذایی فیبر دار به دلیل داشتن حجم بالا باعث سیر شدن سریع و دیر هضم شدن غذا می شوند در نتیجه به شما کمک می کنند تا مدت طولانی را سیر بمانید؛ بنابراین روزانه ۲۵ گرم فیبر مصرف کنید و در هر وعده غذایی سیب یا هویج بگنجانید.
  • نوشیدن آب فراوان: از راحت ترین راه ها جهت پیشگیری از پرخوری نوشیدن آب به مقدار زیاد است؛ زیرا نوشیدن آب فراوان علاوه بر دفع سموم، به شما در جهت اینکه زودتر احساس سیری کنید، کمک خواهد کرد.
  • نوشیدن آب پرتقال: مرکبات یکی از مهم ‌ترین موادی بوده که در درمان پرخوری عصبی دکتر خیراندیش نیز بر آن ‌ها تاکید شده است. میوه ‌هایی که در این دسته قرار می ‌گیرند از جمله پرتقال، سرشار از متابولیت ‌هایی مثل فلاونوئید، آلکالوئید، روغن‌ های ضروری و لیمونوئید هستند با مصرف یک لیوان آب پرتقال در روز می توانید میل تان به پرخوری را کنترل کنید.
  • مصرف زنجبیل: افراد مبتلا به بولیمیا اغلب با تمایل خود به غذا مبارزه می‌ کنند. مطالعات نشان می ‌دهد که مصرف زنجبیل در بولیمیا نه‌ تنها اشتها را کاهش می‌ دهد، بلکه تأثیر قابل ‌توجهی بر سرعت سوزاندن کالری توسط بدن دارد. بنابراین، این گیاه معجزه ‌آسا در زمینه‌ ی مدیریت وزن به شما کمک می‌ کند.
  • مصرف آلوئه ورا: این گیاه دارای خواص ضد التهابی، ضد اضطراب، ضد استرس و آرامبخشی است؛ که می ‌تواند به کاهش اضطراب و تنش ‌های روحی کمک کند. همچنین، آلوئه ورا می ‌تواند به بهبود عملکرد گوارش کمک کند و باعث کاهش علائم پرخوری عصبی مانند درد شکم و سوء هاضمه شود.
  • مصرف اسفناج: اسفناج باعث تامین نیاز بدن به ویتامین ‌ها و مواد مغذی مختلفی مانند آهن، فیبر، کلسیم و مواد ضد اکسیدان می‌ شود که همگی برای کاهش علائم پرخوری عصبی مفید هستند. این مواد مغذی کمک می ‌کنند تا سیستم گوارشی بهبود پیدا کند و در تنظیم سطح قند خون و همچنین کاهش التهاب در بدن نقش دارند.
  • خوردن سالاد قبل از غذا: خوردن سالاد ۱۵ دقیقه قبل از وعده ‌های اصلی، مواد مغذی ضروری را در اختیارتان قرار داده و اشتهای شما را نیز کم می ‌کند. طبق سلیقه‌ی خودتان می ‌توانید سالاد سبزیجات یا سالاد میوه درست کنید.

دوم | درمان حرکتی پرخوری

درمان فوری مبتنی بر تحرک و ورزش برای پرخوری عصبی عبارت است از:

  • ورزش کردن: ورزش یک عامل تاثیر گذار در درمان اختلال پرخوری است. وزن خود را کاهش دهید تا بتوانید فرم بدنی بهتری برای خود ایجاد کنید. پس از آن خلق و خوی شما بهتر شده و اضطراب شما کمتر می شود و در نتیجه اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت. ورزش به شما کمک می کند تا ذهن متمرکز تری داشته باشید و بتوانید خود را بهتر و بیشتر نسبت به غذا کنترل کنید.
  • انجام یوگا: فرد مبتلا به بولیمیا غالباً مشکلات مربوط به سلامت جسمی و ذهنی را تجربه می‌ کند. برای خلاصی کامل از بولیمیا، رهایی از آن هم از نظر جسمی و هم ذهنی اهمیت دارد. یوگا یک راه فوق ‌العاده برای تقویت ایمنی، تمرکز، آرامش ذهنی، عزت ‌نفس، سلامت ذهنی و جسمی است. همچنین مطالعات اخیر نشان می‌ دهد که یوگا برای درمان بولیمیا و همچنین بی ‌اشتهایی عصبی مفید است.

سوم | سایر اقدامات درمانی

در کنار گروه های اصلی درمان رفلاکس معده، اقدامات زیر توصیه می شود:

  • شمردن لقمه ها: قبل از اینکه غذا خوردن را آغاز کنید، هر چیزی که بر روی میز غذا وجود دارد و تصمیم دارید بخورید برای خودتان تقسیم کنید و به یاد داشته باشید که اندازه هر پرس یک کلید جهت درمان پر اشتهایی شما می باشد.
  • گرسنه نگه نداشتن خود: تلاش کنید که قبل از هر وعده غذایی احساس گرسنگی نکنید؛ زیرا نه تنها تمایل به مصرف بیش از اندازه غذا خواهید داشت بلکه سبب کاهش سوخت و ساز بدن تان می شود.

چهارم | مراجعه به پزشک در درمان پرخوری

در نهایت در صورتی که یکی از شرایط زیر را دارید لازم است به پزشک مراجعه نمایید:

  • اگر هیچوقت احساس سیری نمی کنید،
  • اگر زیاد می خورید، ولی وزن کم می کنید،
  • دچار افسردگی مزمن هستید،
  • اگر برای جبران پُرخوری، مسهل می خورید یا خود را وادار به استفراغ می کنید.

نکات کلیدی

پرهیزات مرتبط با پرخوری عصبی عبارت است از:

  • به خودتان گرسنگی ندهید،
  • از وزن کردن زیاد خود اجتناب کنید.

لغات و اصطلاحات

لغات و اصطلاحات مهم در زمینه پرخوری عصبی عبارت است از:

  • متابولیت: در علم بیوشیمی مواد شرکت‌ کننده در متابولیسم یا سوخت و ساز سلولی را متابولیت می ‌نامند. در واقع متابولیت ‌ها ترکیبات واسطه یا محصول سوخت و ساز سلول زنده هستند و معمولاً اشاره به مولکول‌ های کوچک شرکت‌ کننده در سوخت و ساز سلولی دارد.

منابع و ارجاعات

  • کتاب چه وقت به پزشک مراجعه کنیم
  • ویکی پدیا
  • وبسایت درمانگران ایران
  • وبسایت های معتبر محتوایی
 

نظرات کاربران

1 دیدگاه در “درمان خانگی پرخوری عصبی | بیش از 10 روش سنتی و فوری پرخوری و پراشتهایی

  1. سحر گفت:

    من پرخوری عصبی دارم دیگه سعی میکنم خودم رو توی موقعیتی که ممکنه عصبی بشم قرار ندم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × یک =