0

مقدمه

کاشت ریش و سبیل مانند جراحی زیبایی بینی، کاشت موی طبیعی و کاشت ابروی طبیعی در تمام جهان، هم در میان خانم ها و هم در میان آقایان متقاضیان پرشماری دارد. در بسیاری از فرهنگ‌ها در گوشه و کنار دنیا داشتن موی صورت مخصوصا ریش برای مردان از جمله نشانه‌های مردانگی و قدرت و اقتدار است. نشانه‌ای که با بلوغ پسران نوجوان آغاز می‌شود و حس مردانگی و شجاعت را در آنها تقویت می‌کند. در دنیای امروزی و با توجه به پیشرفت تکنولوژی علم پزشکی تنها یک راه ترمیم و درمان برای موهای دست رفته وجود دارد آن هم کاشت مو است. کاشت مو به تکنیکی گفتته می‌شود که در آن ریشه‌های مو، تک تک از ناحیه اهدا کننده یا همان بانک مو، به ناحیه در حال ریزش و یا خالی از مو برده می‌شوند. پیوند موی طبیعی و در بخش های مختلفی همانند ابرو،سر، ریش و حتی سیبیل انجام می گیرد. کاشت ریش و سبیل که در ناحیه‌ی صورت قرار دارد از مباحث بسیار جدی در پیوند موی طبیعی است. زیرا علاوه بر این که نیاز به تجربه، حوصله و مهارت کافی دارد، تصمیم پزشک برای انجام این عمل بسیار مهم می‌باشد. در این مطلب مراحل اجرایی کاشت موی صورت (ریش و سبیل) از دید متقاضی کاشت ارائه می شود.


!
از آنجایی که این فرآیند به صورت غیر متمرکز (توسط مجموعه های خصوصی و عمومی) ارائه می شود، معمولا شرایط، پیش نیازها، مدارک و مراحل آن متفاوت است. آنچه در این مطلب ارائه می شود، موارد مشترک بوده اگرچه بنا به صلاحدید در برخی موارد، حالت های مختلف ارائه شده است.

پیش نیاز و ملزومات

  • هزینه کاشت
  • نداشتن بیماری های قلبی عروقی، کلیوی و شیمی درمانی
  • قابلیت بانک موی کافی
  • معمولا کاشت موی صورت برای افراد زیر توصیه نمی شود:
    • افرادی که دچار طاسی منطقه‌ای هستند
    • افرادی که تمایل به پرپشت کردن ریش دارند
    • افرادی که دچار سوختگی وسیعی هستند.

مراحل اصلی

اول | پیدایش علائم اولیه ریزش موی صورت

کاشت مو در ناحیه‌ی صورت (ابرو، مژه، ریش و سبیل) بیشتر در جهت پوشاندن زخم‌ها و یا جاهای خالی شده از مو ناشی از تصادفات، سوختگی‌ها، جراحی‌ها، بیماری‌های پوستی صورت می‌گیرد. پزشک جراح پیوند موی طبیعی در مواجهه با چنین بیمارانی باید توانایی تصمیم‌گیری درست را داشته باشد تا مشکل روحی بیمار جدی‌تر نشده و مشکل قانونی برای پزشک ایجاد نشود. توجه داشته باشید که کاشت موی صورت (ریش و سبیل) جهت رفع مشکل کم مویی در این ناحیه یا وجود مسایل ژنتیکی یا زخم انجام می شود و معمولا متخصصین کاشت مو این عمل را برای زیبایی بیشتر توصیه نمی کنند. توجه داشته باشید که دلایل ریزش و طاسی صورت متعددند و فرد ممکن است به هر دلیلی دچار این عارضه شود. این عوامل عبارت است از: زخم، خارش بیش از حد، ناراحتی های پوستی، بیماری ها، تغذیه نادرست، سن بالا، حساسیت به برخی مواد شیمیایی و یا لوازم آرایشی غیر استاندارد، کندن مو به دلیل ناراحتی های عصبی و ….

اولین مرحله در فرآیند کاشت موی صورت، تشخیص درست مساله و علائم اولیه آن است. کاشت موی صورت (ریش و سبیل) یک راهکار درمانی است اما امکان دارد بهترین روش (از لحاظ کیفیت، هزینه و زمان) برای شما نباشد.

کاشت موی صورت (ریش و سبیل) معمولا برای دو گروه از افراد زیر مناسب است:

  • یک گروه آنهایی هستند که در یک حادثه یا سانحه یک اسکار یا جای زخم روی صورت‌شان به جام مانده است. این اتفاق از لحاظ زیبایی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. چون جای زخم باعث از بین رفتن ریشه مو می‌شود و بعد از بهبود زخم معمولا مویی در آن قسمت رشد نمی‌کند.
  • یک گروه دیگر افرادی هستند که به صورت ژنتیکی رشد موی صورت ندارند. این افراد حتی ممکن است رشد کم موی صورت را داشته باشند و یا در برخی قسمت‌ها پوست، خالی از مو باشد.

دو گروه فوق، از حیث مساله، کاندید مناسبی برای انجام کاشت هستند. اما از این جهت که شما امکان و قابلیت عمل کاشت را دارید، باید دقت داشته باشید که برای کاشت ریش تنها می‌توان از موهای خود فرد استفاده کرد. اما نکته مهم اینجاست که ساختار موی سر با موی ریش از نظر قوام و جنس متفاوت است. در این موارد معمولا موهای حاشیه سر مورد مناسبی است چراکه موهای سر این قدرت دارند که حتی تا 30 سانتی‌متر هم بلند شوند. در حالی که موهای ریش رشدی حدود 5 تا 10 سانتی‌متر دارند. علت انتخاب موهای حاشیه سر این است که طول کوتاه‌تری دارند و برای کاشت مناسب تر به نظر می‌رسند.


!
قبل از کاشت علل ریزش مو باید ریشه یابی و درمان گردد در غیر اینصورت به مرور زمان موهای کاشته شده به مانند موهای اولیه و طبیعی فرد دچار ریزش می شوند.

از طرفی عمل کاشت برای سه گروه از افراد نیز توصیه نمی شود:

  • در مواردی که فردی دچار طاسی منطقه‌ای می‌شود این نوع کاشت ریش به او توصیه نمی‌شود.
  • افرادی که تمایل به پرپشت کردن ریش دارند، مناسب انجام این کار نیستند علت این امر در مشکل ایجاد هماهنگی بین جهت موهای کاشته شده با موهای فعلی است.
  • افرادی که سوختگی وسیعی دارند هم بهتر است این کار را انجام ندهند چون کاشت مو در پوستی که دچار سوختگی شده نتیجه مطلوبی ندارد. دلیل آن هم این است که این نواحی خونرسانی مطلوبی ندارند.

بررسی های ما در دانوما نشان می دهد چنانچه شما کاندیدای مناسبی برای کاشت موی صورت (ریش و سبیل) نباشید، می توانید قبل از کاشت از روش های تقویتی برای رویش مجدد موهای ابرو استفاده کنید. روش های عمومی تقویت عبارت است از:

روش های متداول طب کلاسیک:

  • ویتامین درمانی: تجویز ویتامین در قالب گیاهان دارویی و یا قرص- کپسول های شیمیایی است.
  • مزوتراپی: تزریق یکسری آمپولهای ویتامین در زیر پوست سر جهت تقویت مو است. تفاوت ویتامین درمانی و مزوتراپی در ویژگی موضعی بودن مزوتراپی و کاهش اثرات جانبی داروهای شیمیایی بر کل بدن است.
  • PRP: استفاده از PRP برای فعال سازی سلول های مرده و یا به اصطلاح به خواب رفته.
  • لیزر تراپی: برای افزایش قطر موهای سر و تقویت آن که توسط برخی کلینیک ها ارائه می شود و شواهد زیادی از اثرات جانبی آن در دسترس نیست.
  • استفاده از داروهای موضعی

روش های متداول طب ایرانی- اسلامی:

  • حجامت عام و حجامت سوزنی
  • زالو درمانی به صورت موضعی
  • استفاده از دارو- گیاهان موضعی

اما در نهایت چنانچه قصد کاشت موی صورت (ریش و سبیل) دارید، پس از بررسی مساله، اولین اقدامی که بایستی انجام دهید، جستجوی صحیح و مراجعه به کلینیک های تخصصی و متخصصین کاشت موی طبیعی معتبر است.

در هر صورت شرایط هر فرد با فرد دیگر متفاوت است و برای انتخاب بهترین روش درمان بهتر است با پزشک متخصص مشورت نمایید.

افرادی با ویژگی های زیر کاندیدای مناسبی برای کاشت موی صورت (ریش و سبیل) نیستند:

  • افرادی که دچار مشکلات قلبی عروقی هستند ،
  • افرادی که دچار نارسایی های کلیوی و شیمی درمانی می شوند.


!
برای انجام عمل زیبایی کاشت موی صورت (ریش و سبیل)، ابتدا باید عامل ریزش موی ابرو مشخص گردد، زیرا در صورت عدم درمان عامل ریزش، با انجام کاشت مو در ابرو، موهای پیوند زده شده مجددا خواهند ریخت و فایده ای در بر نخواهد داشت. بنابراین در جستجوهای آتی و استفاده از مشاوره کلینیک ها و متخصصان کاشت مو، باید ابتدا سعی در رفع این عوامل داشت.

دوم | جستجوی اولیه در مورد روش درمان و کلینیک

کاشت موی صورت (ریش و سبیل) ترکیبی واقعی از علم و هنر پزشکی است. بنابراین برای افزایش در دقت لازم است در این مرحله جستجوی اولیه در ارتباط با دو موضوع پزشک، کلینیک و بیمارستان معتبر و راهکارهای مورد نیاز انجام شود:

  • جستجو در مورد روش های کاشت موی مناسب: در ابتدا با توجه به مساله (که در مرحله قبل شناسایی شد)، باید راهکارهای متناسب درمانی به روز را بررسی و مقایسه نمایید. بررسی های دانوما نشان می دهد، اطلاع شما از روش های درمانی هم در انتخاب پزشک و کلینیک مناسب و هم در اثربخشی فرآیند درمانی موثر است. روش های متداول کاشت مو عبارت است از:
    • روش BHT: در روش کاشت مو به روشی گفته می‌شود که بجای برداشت مو از ناحیه پشت سر از موهای بدن مانند سینه، کمر، ران، ناحیه شرمگاهی و یا هرجای بدن که بتوان از آنجا مو برداشت کرد به روش پانچ مو را برداشت می‌کنند و در قسمت مورد نیاز موی برداشت شده را کاشت می‌کنند.
    • روش FIT: در واژه به معنای تکنیک جداسازی فولیکول‌هااست. در این روش به وسیله پانچ از ناحیه بانک مو، که معمولاً از پشت سر و بالای گوشها انتخاب می‌شود، فولیکول‌ها برداشت شده و در ناحیه‌ای که نیاز به کاشت مو احساس می‌شود، مجدداً بوسیله پانچ این فولیکول‌ها کاشت یا پیوند داده می‌شوند.
    • روش FUT: به در واژه به معنای عملی بر اساس قسمت‌های فولیکولی می باشد و به نوعی نخستین روش کاشت مو محسوب می شود و در این روش نواری را از نزدیکی گوش سمت راست تا نزدیکی گوش سمت چپ برداشت کرده و گرفت ها را از آن ناحیه جدا می کنند. امروزه با توجه به معایب های متعددی که کاشت مو با تکنیک FUT مانند جراحی، درد، خونریزی، بیهوشی، عوارض های جانبی و… داشت در سطح دنیا منسوخ شده و روش های جدیدی جایگزین روش فوق شده است.
    • روش FUG: پیوند واحد فولیکولی (FUG) یک روش جراحی برای درمان ریزش مو است که بیشتر جهت روش مکمل برای انجام کاشت مو مورد استفاده قرار می گیرد زیرا در این روش به نوع اصول و قوانین کاشت مو بیش از پیش توجه شده است.
    • روش SUT: تنها روش کاشت مو که بدون جراحی می باشد و به هیچ عنوان جراحی ندارد کاشت مو به روش SUT است. کاشت مو به روش SUT با دستگاه اتوماتیک انجام می شود یعنی برداشت گرفت ها از پشت سر توسط دستگاه اتومایک انجام می شود دلیل این موضوع این است که در برداشت توسط تکنسین ممکن است خطای انسانی رخ دهد که نتیجه این موضوع پرت شدن و از بین رفتن بانک موی فرد می باشد. به ادعای برخی از کلینیک ها در این متد تا 14000 تار موی واقعی را در یک جلسه می توان برداشت کرد و کاشت و اینکه برداشت در این روش با دستگاه انجام می شود که بدون جراحی بدون درد بدون بیهوشی بوده و همچنین دوران نقاهت و عوارض ندارند. یکی از رکورد هایی که کاشت مو به روش sut به جا گذاشته است کاشت 60 تار مو در 1 سانتی متر مربع است که این رکورد به خودی خود منحصر به فرد می باشد.
    • روش FUE: در واژه به معنای جداسازی به بخش‌های فولیکولی می‌باشد که در واقع تمامی روش‌های موجود مانند FIT, FUT , FUG , FUM, SUT, BUT و… را شامل می‌شود. یعنی برداشتن مو از ناحیه‌ای از بدن شخص و انتقال یا پیوند آن موها به نواحی دیگر بدن در همان شخص، این انتقال معمولاً به ناحیه کم مو یا طاس سر، ابرو، ریش و… می‌تواند صورت گیرد. شایان ذکر است کاشت مو با تکنیک FUE به نوعی مکمل کاشت مو به روش SUT می باشد. استفاده از این تکنیک در برخی از کلینیک ها ارائه می شود.


!
معمولا چنانچه وسعت طاسی بالا باشد، ابتدا از روشهای سریع با حجم بالا استفاده می شود. به عنوان مثال بر طبق بررسی ما در این شرایط، ابتدا روش FUT و سپس FIT مورد استفاده قرار می گیرد.

  • پزشک، کلینیک و بیمارستان معتبر: در ادامه باید لیستی از متخصصان و کلینیک های تخصصی و معتبر کاشت مو را جستجو کنید. معیارهای کلیدی انتخاب بهترین پزشک یا کلینیک کاشت مو عبارت است از:
    • مهارت های حرفه ای: تنها یک جراح زیبایی که دارای فوق تخصص جراحی پلاستیک باشد، اجازه دارد که این عمل را انجام دهد و یا بر انجام آن نظارت و راهبری کند. جهت تشخیص مهارت حرفه ای می توانید به گالری واقعی تصاویر مراجعین قبلی کلینیک، مراجعه حضوری و مشاهده ایشان (هنر) و همچنین بررسی مدارک و مستندات حرفه ای ایشان (علم) استناد کرد.
    • تجربه: دومین معیاری که باید مورد قضاوت قرار دهید، تجربه کاری وی در زمینه عمل کاشت مو است. جهت تشخیص این عامل نیز می توانید به گالری واقعی عمل های انجام شده و تعداد عمل کاشت مو (شخص پزشک و تیم همراه او)، مراجعه کنید.
    • مهارت های هنری و زیبایی شناسی جراح: یک پزشک متخصص جراحی کاشت مو باید مهارت های زیبایی شناختی کافی را برای قرار دادن گرافت های مو با توجه به شکل طبیعی رویش موی بیمار، سن و جنسیت وی در محل مناسب داشته باشد.
    • داشتن حسن سابقه در بین بیماران قبلی: شهرت پزشک در بین بیماران سابق وی نشان از مهارت وی در عمل های قبلی دارد. که این معیار را نیز می توان با حضور در مطب و یا جستجو در انجمن های گفتگو و نظرات کاربران تا حدودی متوجه شد.


!
به عقیده برخی ۶۰% از عمل ترمیم و کاشت مو صورت (ریش و سبیل) مربوط به مهارت های هنری و ۴۰% آن مربوط به مهارت های علمی است که ترکیب هر دو مهارت سبب پدید آمدن خط رویش طبیعی مو با قرار دادن گرافت های مو در محل های مناسب و بهبود نتیجه می شود.

برای تشخیص کلینیک ها و مراکز نامعتبر کاشت مو، بر طبق قانون وزارت بهداشت و درمان، انجام كاشت مو فقط در بيمارستانهاو كلينيك هاي تخصصي پوست و موي رسمي، مجاز مي باشد. با توجه به اينكه برخي از مراكز غير رسمي خود را كلينيك يا در مانگاه معرفي مي نمايند لذا روشهاي زير جهت تشخیص رسمي بودن مركز پيشنهاد مي شوند:

  • درمانگاه يا كلينيك تخصصي پوست و مو داراي مجوز رسمي از وزارت بهداشت و درمان مي باشد كه الزاما بايد در محل كلينيك نصب شده باشد.
  • شماره پروانه بهره برداري در سايت و مجوز مركز وجود دارد.
  • مسئول فني بايد متخصص پوست و مو باشد. نام متخصص مسئول در سايت انجمن متخصصين پوست ايران بخش پزشكان متخصص پوست ايران و نيز پزشكان فعال در كاشت مو و نيز در سايت سازمان نظام پزشكي بخش جستجوي پزشك ( تحت عنوان متخصص پوست و مو) قابل جستجو است.
  • نام كلينيك مجاز در سايت انجمن متخصصين پوست ايرانبه آدرس فوق در بخش كلينيكهاي تخصصي پوست و مو مورد تاييد وزارت بهداشت قابل جستجو است.
  • تبليغات كلينيكهاي داراي مجوز رسمي در رسانه هاي رسمي نظير صدا وسيما بوده و داراي مجوز تبليغات از سازمان نظام پزشكي با قيد شماره مجوز مي باشد.
  • شركت مخابرات در بانك اطلاعات 118 فقط كلينيك هاي مجاز را ثبت مي نمايد لذا تلفن مركز داراي مجوز رسمي از 1188 قابل دريافت است.

سوم | هماهنگی و مشاوره اولیه رایگان با کلینیک

پس از تهیه لیست منتخب اولیه، می توانید مراحل زیر را انجام دهید:

تماس با کلینیک های منتخب اولیه (به صورت اینترنتی و یا تلفنی)

  • هماهنگی و مراجعه برای مشاوره اولیه
  • مراجعه به کلینیک و تکمیل فرم و اخذ مشاوره

برای مشاوره و ویزیت دو روش وجود دارد.

  • ویزیت اینترنتی: در این روش که توسط برخی کلینیک ها ارائه می شود شما اطلاعات زیر را وارد کرده و در نهایت جهت مشاوره تخصصی (حضوری) و یا ادامه مراحل درمان، با شما تماس گرفته می شود:
    • اطلاعات شناسنامه ای شامل نام و نام خانوادگی(حتی المقدور از ارائه کدملی خود در چنین مواقعی خودداری نمایید)
    • شماره تماس
    • تصاویر از ابعاد مختلف صورت، و پشت سر.
  • ویزیت حضوری: در این جهت استفاده از مشاوره رایگان و حضوری با مراکز منتخب خود، تماس گرفته و جهت مشاوره حضوری نوبت رزرو نمایید.

در هنگام ورود به کلینیک یا مطب، معمولا یک پرسشنامه جهت تکمیل اطلاعات اولیه به شما ارائه می شود. به این ترتیب پرونده شما در ابتدا تشکیل می شود. در جلسه مشاوره کاشت و پیوند ابروی طبیعی، می توانید نمونه کارهای کاشت موی صورت (ریش و سبیل) را مشاهده کنید و به توضیحات و شرایط مشاور خود در مورد روش کاشت و نیز نتیجه عمل دقت نمایید. نگرانی و دلهره شما برای عمل پیوند مو و کاری که قرار است بر روی شما صورت بگیرد را به راحتی و با صراحت با مشاور و پزشک خود بیان کنید و راهکارهای وی را جویا شوید.


!
در بسیاری مواقع شما کاندید مناسبی برای کاشت نیستید و پزشک یا مشاور با توجه به صلاحدید، روش های درمانی و تقویتی جهت کاهش ریزش و تقویت پیشنهاد می کنند.

در این مرحله لازم است سوالات و ابهامات خود را مطرح کرده و پاسخ خود را دریافت کنید. پیشنهاد می کنیم قبل از جلسه مشاوره این سوالات را به صورت مکتوب همراه خود داشته باشید. برخی از این سوالات می تواند موارد زیر باشد:

  • بعد از چند روز بعد از عمل می توانم به زندگی عادی خود ادامه بدهم؟
  • زخم برداشت و کاشت چه مدت بعد خوب می شود؟
  • در چند درصد موارد عمل اثربخشی بالایی ندارد؟ و چرا؟
  • تیم کاشت شامل چه افرادی است؟ و متخصص چقدر در این فرآیند حضور دارد؟
  • هزینه عمل چقدر می شود؟

معمولا در مرحله مشاوره مراحل زیر باید انجام شود:

  • متخصص همراه با بیمار، هر دو منطقه اهدا کننده و دریافت کننده فولیکول های مو را به طور دقیق مشخص نماید. البته چگونگی پیدا کردن بهترین منطقه برای اهدا کردن فولیکول های مو به عهده، پزشک است.
  • جراح باید به درستی علل ریزش موو شانس پیوند و کاشت موی صورت (ریش و سبیل) طبیعی موفق را ارزیابی نموده و برای بیمار تشریح نماید.
  • قدم بعدی در این مرحله، انتخاب روش و تکنیک پیوند مو است که با توجه به شرایط مختلف بدنی و توصیه های پزشک، انتخاب خواهد شد.
  • نحوه قرار گیری موهای پیوند زده شده باید مشخص شود. جهت قرار گیری آنها نیز اهمیت دارد. این یک قدم ضروری است که در آینده مشکل بزرگی پیش نیاید. زیرا هدف اصلی کاشت موی صورت طبیعی رضایت و خرسندی متقاضی از نتیجه آن است. موهایی که در جهات اشتباه کاشته شوند، جز ناراحتی و اعصاب خوردی چیز دیگری در آینده برای بیمار نخواهند داشت.
  • طرح موی صورت در این جلسه می تواندمشخص شود. البته شما می توانید تمایلات خود را با مشاور درمیان بگذارید. و نظر و تجربه او را دریافت کنید.


!
شایان ذکر است معمولا یکبار دیگر در روز عمل نیز، طرح نهایی با شما مورد موافقت قرار خواهد گرفت.

محل و موقعیت عمل در موارد مختلف متفاوت است:

  • کلینیک های تخصصی معمولا امکان انجام عمل در کلینیک را دارند،
  • برخی کلینیک ها و مطب های پزشکی نیز که امکان انجام عمل را به دلایل مختلفی ندارند، با توجه به شرایط همکاری مطب یا پزشک، به بیمارستان یا کلینیک دیگریبرای عمل مراجعه می کنید،


!
هزینه کاشت موی صورت چارچوب مشخصی ندارد و به عوامل مختلفی مانند حجم مو قابل انتقال مرتبط است. بررسی های دانوما نشان می دهد هزینه کاشت موی صورت معمولا ما بین هزینه کاشت ابرو و هزینه کاشت موی سر است.

چهارم | انتخاب پزشک (کلینیک) و عقد قرارداد

در نهایت پس از بررسی و استفاده از مشاوره با لیست اولیه، باید کلینیک یا پزشک نهایی را انتخاب نمایید. پس از انتخاب گزینه نهایی، معمولا با مراجعه به کلینیک مورد نظر، قرارداد کاشت امضا می شود.

در ادامه پس از نهایی شدن تصمیم در کلینیک مورد نظر، موارد زیر به شما ارائه می شود:

  • برگه مراقبت های قبل از عمل
  • برگه انجام آزمایش قبل از عمل
  • نسخه داروهای قبل از عمل
  • برگه عکس: معمولا برای عمل های زیبایی باید قبل و بعد از عمل از ناحیه مورد نظر شما، عکس برداری شود. برخی مواقع، خود کلینیک دارای یک بخش عکاسی است اما در بسیاری مواقع نیز، شما باید به یک آتلیه عکاسی مراجعه نمایید. در این خصوص مشخصات عکس مورد نظربر روی برگه ای به شما ارائه می شود.

پرداخت هزینه عمل به گونه های مختلفی انجام می شود:

  • در برخی کلینیک ها یا پزشکان قابل اعتماد و برند مشاده شده است که کل هزینه قبل از عمل و پس از تنظیم قرارداد نهایی دریافت شده است
  • بررسی ها نشان می دهد که تسویه کامل باید تا روز عمل تعیین تکلیف شود:
    • اگرکلینیک دارای طرح های تشویقی مانند تخفیف و یا پرداخت اقساط باشد، معمولا یک پیش پرداخت اولیه به همراه چک به تاریخ های مشخص، آماده و تا روز عمل ارائه می نمایید.
    • اگر کلینیک دارای طرح پرداخت اقساط نباشد، معمولا باید تا روز عمل تسویه نمایید. معمولا یک پیش پرداخت اولیه،


!
معمولا در عملکرد برخی کلینیک ها مشاهده شده است پس از قطعی شدن استفاده از خدمات کلینیک و عقد قرارداد (معمولا با تشکیل پرونده و پرداخت بخشی یا تمام هزینه عمل همراه است)، یک مشاور از سوی کلینیک به شما اختصاص می یابد که تا قبل و بعد از عمل راهنمایی های لازم را انجام می دهد. معمولا چند روز قبل از عمل، مشاور کلینیک با شما تماس خواهد گرفت و توصیه های قبل از عمل و تغییرات احتمالیرا به شما یادآوری و اعلام می کند:

معمولا توصیه های قبل از عمل کاشت موی صورت (ریش و سبیل) عبارت است از:

  • مشروب و سیگار قطعا ممنوع است.
  • یک روز قبل عمل آمپول ویتامین k و کپسول سفالکسین رو شروع کنیم
  • از حدود ده روز قبل از عمل از مصرف کپسول ها و قرص های حاوی ویتامین E پرهیز نمایید.
  • از چند روز مانده به عمل پیوند موی صورت می بایست مصرف داروهای تقویت کننده و رشد مو مانند ماینوکسیدیل را متوقف کنید،

این موارد صرفا بر اساس بررسی های تیم ما مشخص شده است. در این رابطه صرفا به توصیه های پزشک مورد نظر خود اکتفا نمایید.

پنجم | انجام آزمایشات قبل از عمل

انجام آزمایش قبل از عمل

بنابر روال فعلی کاشت موی صورت (ریش و سبیل)، آزمایشات مربوط (آزمایش خون، آلرژی، عدم تحمل، و غیره) برای بیمار و متقاضی کاشت تجویز می شود. در این مقطع شما باید طبق تجویز پزشک، این آزمایشات را انجام دهید.

ششم | تهیه دارو

تهیه دارو

پس از انجام آزمایشان باید نسخه ی تجویز شده توسط پزشک و کلینیک را برای قبل، حین و پس از عملتهیه نمایید.

هفتم | تزریق آمپول در صورت تشخیص پزشک

معمولا طبق بررسی ها بنابه صلاحدید پزشک یا کلینیک، قبل از انجام عمل (روز قبل) باید طبق تجویل دکتر، جهت کاهش حساسیت، آمپول (معمولا ویتامین K) بزنید.

هشتم | مراجعه به کلینیک و تشریفات قبل از عمل

روز عمل باید یکسری تشریفات رو مطابق با توصیه دکتر و کلینیک انجام دهید. بعد از مراجعه به کلینیک، معمولا مشاور یا یکی از پرسنل کلینیک به سراغ شما خواهد آمد:

  • وسایل شما را از شما دریافت می کند.
  • پس از ورود به اتاق عمل با پوشیدن لباس عمل، با کمک دستیار برای انجام عمل آماده می شوید.

نهم | انجام عمل کاشت ریش و سبیل

عمل کاشت موی صورت به صورت کلی همانند کاشت موی سر به سه بخش زیر تقسیم می شود:

  • استخراج،
  • استراحت و
  • کاشت.

زمانی که روند استخراج پایان یافت، بیمار فرصتی نیم ساعته برای استراحت دارد. و سپس عملیات نهایی کاشت فولیکول ها انجام می شود. چگونگی عملیات کاشت بستگی به روش مناسب شرایط شما دارد.

ابتدا فرد برای عمل پیوند آماده شده معمولا در محل برداشت مو، دستیار یا پزشک، محل مورد نظر دریافت کننده را علامت گذاری و طراحی نهایی ابرو با بیمار مورد توافق قرار می گیرد.

  • سپس ناحیه اهدا کننده تراشیده و یا موهای آن قسمت کوتاه می شود.
  • برای آماده سازی ناحیه ای که فولیکول ها از آن جدا می شود باید از بی حسی موضعیاستفاده کرد و سپس با توجه به روش به کار گرفته شده عمل برش انجام گردد.
  • پس از استخراج، واحدهای فولیکولی در محلول نگهداری مناسب قرار داده می شوند تا حیات فولیکولی حفظ شود. تیم جراحی به کمک عینک های ذره بینی شروع به آماده سازی واحد های فولیکولی و چراغ های LED (استفاده از چراغ LED به منظور حفظ دمای مناسب است) می کند. آماده سازی و نگهداری مناسب واحدهای فولیکولی، عامل اصلی موفقیت آمیز بودن کاشت مو و ابرو است.
  • در ناحیه مقصد که پیوند مو در آن جا انجام خواهد شد فولیکول های جدا شده قرار خواهند گرفت و عمل پیوند انجام خواهد شد. دکتر و یا متخصصی که واحد های فولیکولی را می کارد، هنگام کاشت هر واحد فولیکولی عمق، زاویه داری (خمیدگی به جلو و پایین) و جهت رشد موها را مشخص می کند.
  • پس از آن کار پانسمان انجام می شود. معمولا شما باید صبح فردای روز عمل جهت تعویض پانسمان به کلینیک مراجعه کنید.


!
در عمل پیوند موی صورت نیز مانند بسیاری از عمل های زیبایی دیگر، از بی هوشی موضعی استفاده می شود و به همین دلیل هیچ ورمی در صورت بیمار، ایجاد نمی شود. عموما فردی که دچار فقدان سبیل است، باید بین 100 تا 500 گرافت بکارد. برای ریش، این میزان بین 2000 تا 3500 گرافت است. و برای موی بناگوش این میزان بین 750 تا 1500 گرافتاست.

کاشت موی صورت (ریش و سبیل) نیز به عنوان یکی از زیر مجموعه های کاشت مو، تقریبا اثرات جانبی یکسانی نسبت به کاشت موی سر دارد. بر اساس بررسی ما این اثرات جانبی عبارت است از:

  • نازک شدن مو: در برخی مواقع پس از عمل موهای قدیمی کمی نازک می شود که این بخاطر شرایط پس از عمل است و جای نگرانی نیست چون بعد از چندماه موها مجددا ضخیم می شود.
  • خونریزی: خونریزی در عمل یک اتفاق طبیعی است که با فشار دادن جای خونریزی معمولا بند می آید، البته در برخی موارد نادر، پزشک مجبور می شود جای زخم را بخیه کند تا خونریزی متوقف شود.
  • درد: عمل کاشت مو معمولا با کمی درد همراه است اما در اغلب موارد برای تسکین درد نیاز به خوردن دارو نیست.
  • خارش: خارش ناحیه ای که در آن عمل کاشت انجام شده اصلا غیرطبیعی نبوده و معمولا تا چندروز ادامه دارد که با شستشو دادن سر با شامپوی تجویز شده پزشک، طی چند روز خارش رفع می شود.
  • ورم کردن: فردی که عمل کاشت انجام می دهد معمولا چند روز دچار ورم اطراف چشم و پیشانیاش می شود.
  • بی حسی: اثر دیگر عمل کاشت، بی حس شدن سر است که معمولا چندهفته طول می کشد.
  • عفونت: عفونت بندرت اتفاق می افتد چون معمولا قبل و بعد از عمل، پزشک برای بیمار آنتی بیوتیکتجویز میکند.
  • کیست: در ناحیه کاشت شده مو ممکن است کیستهای کوچکی دیده شود که معمولا بعد از چند هفته از بین می رود.
  • زخم شدگی: برآمدگی و زخم شدگی در سر بعد از عمل طبیعی است و بندرت پیش می آید که زخم ها شدید و نافرم باشد.


!
البته شایان ذکر است بسته به نوع روش مورد استفاده، این اثرات می تواند زیاد یا کم شود. عوارض و معایب روش های قدیمی و رایج FIT و FUT نباشید امروزه تاحدودی برطرف شده و به نقطه قوت تبدیل شده است. کاشت موی صورت به روش های FUE و SUT با توجه به ادعای متخصصان، بدون دوران نقاهت و عوارض جانبی همچون موارد سنتی است.


!
بر اساس بررسی ما، مدت زمان عمل کاشت موی صورت معمولا حدود 4 الی 5 ساعت و حداکثر 7 الی 8 ساعت است.

دهم | مراجعه به کلینیک جهت تعویض پانسمان

معمولا صبح روز بعد عمل برای تعویض پانسمان مخصوصا در روش های قدیمی تر همچون FIT و FUT، به کلینیک مراجعه می نمایید. بررسی ما از تجربه افراد نشان می دهد که معمولا دستیار، پس از تعویض پانسمان، شامپو بچه و بتادین را مخلوط و جهت شستشو به محل کاشت می زند.

یازدهم | مراحل کاشت تکمیلی در صورت نیاز

معمولا موهایی که در قسمت صورت کاشته می شود، از یکدیگر فاصلهدارند. هر چند این کار با استفاده از وسایل میکروسکوپیک و ظریف انجام می شود. به همین دلیل برخی مواقع باید کاشت موی صورت (ریش و سبیل) را در جلسات بعدی انجام داد تا فاصله میان موهای ابرو کمتر شود و ابرو طبیعی تر به نظر برسد. پس از آن همان مراحل کاشت اولیه همانند تعویض پانسمان نیز به همان شکل انجام می شود.

دوازدهم | مراقبت ها و ویزیت های دوره ای پس از عمل

کاشت سبیل

معمولا پس از عمل نهایی، طبق نظر پزشک باید به صورت دوره ای و در مقاطع مشخص به کلینیک بروید و در هر مقطع، مطابق با شرایط، داروی مورد نیاز را دریافت و تهیه کنید.


!
چنانچه عکس رسمی و پرسنلی شما قبل از عمل کاشت مو و بعد از عمل متفاوت باشد، می توانید یک گواهی رسمی از کلینیک خود دریافت کنید. کلینیک های معتبر معمولا گواهی نامه رسمی فارسی و یا لاتین با توجه به درخواست متقاضی (افرادی که عکس شناسنامه، کارت ملی و پاسپورت ایشان قبل و بعد از عمل تفاوت زیادی داشته باشد) صادر می کنند.

مراقبت های معمول پس از کاشت موی صورت (ریش و سبیل) عبارت است از:

  • لازم است که 10 روز پس از عمل موی صورت، با استفاده از قیچی کوتاه بشوند تا به آنها این امکان داده شود که بزرگتر شوند.
  • در هنگام جویدن، سر، دهان و صورترا نباید تکان داد.
  • بعد از عمل جراحی، ناحیه ای که موها جهت پیوند از آن جدا شده، به ایجاد شدن دلیل لخته های خون (که با سوزن انجام شده)، ظاهری رنگ قرمز پیدا می کند ولی مشکلی نیست و خوشبختانه پس از دوش گرفتن به آسانی آثار آن از بین می روند. بخش هایی از صورت که در آنجا کاشت ریش و سبیل انجام شده را می توان 24 تا 48 ساعت پس از عمل شستشو داد.
  • در نواحی پیوند موی صورت، جریان خون بیشتر می شود و به همین دلیل نقاط کوچک قرمز رنگی در عرض 2 تا 3 روز ظاهر می شوند. این نقاط قرمز رنگ هم پس از 1 تا 2 هفته از بین رفته و کم کم اثری از آنها دیگر باقی نمی ماند.
  • این نکته بسیار مهم است که با تیغ های معمولی تا 6 ماه پس از عمل ریش و سبیلی که پس از کاشت رشد کرده اند را نمی توان اصلاح کرد.
  • بعد ازکاشت موی صورت (ریش و سبیل) زیر نور مستقیم آفتاب قرار نگیرید.
  • تا ۲۴ ساعت بعد از عمل، از استحمام کردن و رفتن به استخر خودداری کنید.
  • از انجام فعالیت های روزانه بعد از کاشت موی صورت (ریش و سبیل) به مدت ۲۴ ساعت خودداری کنید.
  • بعد از کاشت، ورزش های سنگین را به مدت یک هفته کنار بگذارید.
  • بررسی های ما نشان می دهد که پس از کاشت موی صورت (ریش و سبیل) مراحل و شرایط زیر رخ می دهد:
  • از روز دوم تا مدتی که پزشک با توجه به شرایط شما تجویز می کند، باید مواردی از قبیل عدم ضربه و فشار به ناحیه کاشت، شستشوی مرتب با جریان غیر مستقیم آب، عدم فعالیت و تعریق شدید و مابقی توصیه های پزشک را رعایت نمایید.
  • اصول و قواعد کاشت موی صورت (ریش و سبیل) همانند کاشت مو می باشد یعنی پس از چند روز (تا یک ماه) موهای ابروی کاشته شده ریزش پیدا می کنند و حدود 3 ماه موهای جدید ابرو جوانه زده و در نهایت در طول 9 ماه تا یکسال پس از عمل موها به صورت کامل در آمده و تکمیل می شود.

نکات کلیدی

  • برخی از کلینیک ها، در قبال عوارض حاصل از عمل، خدمات خود را تضمین می کنند. به این موضوع حتما دقت بفرمایید. و ترجیحا از کلینیک مورد نظر ضمانتی برای نتیجه عمل درخواست کنید.
  • یکی از نکات بسیار مهم و کلیدی در بهبود نتیجه کاشت موی صورت، جهت کاشت است که نیاز به ظرافت بسیار زیادی دارد. چراکه یکی از مشکلات مهم در کاشت ریش این است که به سختی می توان هماهنگی در جهت کاشت موهای کاشته شده و فعلی را ایجاد کرد. بنابراین وقتی ریش بلند باشد، می‌تواند منظره نامرتبی ایجاد کند که شاید باب میل برخی نباشد. به همین دلیل اگر فردی بخواهد برای پرپشتی ریش عمل کاشت را انجام دهد، معمولا به سختی می تواند نتیجه ایده‌آل را به دست آورد. اما با وجود همه این مشکلات ممکن است از نظر فردی که دچار اسکار شده یا کم‌پشتی مو دارد همه این اشکالات پذیرفتنی باشد و با انجام این کار از نظر روحی آرامش بیشتری به دست آورد.
  • هزینه کاشت موی صورت چارچوب مشخصی ندارد و به عوامل مختلفی مانند حجم مو قابل انتقال مرتبط است. بررسی های دانوما نشان می دهد هزینه کاشت موی صورت معمولا ما بین هزینه کاشت ابرو و هزینه کاشت موی سراست.

لغات و اصطلاحات

  • روش BHT: در روش کاشت مو به روشی گفته می‌شود که بجای برداشت مو از ناحیه پشت سر از موهای بدن مانند سینه، کمر، ران، ناحیه شرمگاهی و یا هرجای بدن که بتوان از آنجا مو برداشت کرد به روش پانچ مو را برداشت می‌کنند و در قسمت مورد نیاز موی برداشت شده را کاشت می‌کنند.
  • روش FIT: در واژه به معنای تکنیک جداسازی فولیکول‌هااست. در این روش به وسیله پانچ از ناحیه بانک مو، که معمولاً از پشت سر و بالای گوشها انتخاب می‌شود، فولیکول‌ها برداشت شده و در ناحیه‌ای که نیاز به کاشت مو احساس می‌شود، مجدداً بوسیله پانچ این فولیکول‌ها کاشت یا پیوند داده می‌شوند.
  • روش FUT: به در واژه به معنای عملی بر اساس قسمت‌های فولیکولی می باشد و به نوعی نخستین روش کاشت مو محسوب می شود و در این روش نواری را از نزدیکی گوش سمت راست تا نزدیکی گوش سمت چپ برداشت کرده و گرفت ها را از آن ناحیه جدا می کنند. امروزه با توجه به معایب های متعددی که کاشت مو با تکنیک FUT مانند جراحی، درد، خونریزی، بیهوشی، عوارض های جانبی و… داشت در سطح دنیا منسوخ شده و روش های جدیدی جایگزین روش فوق شده است.
  • روش FUG: پیوند واحد فولیکولی (FUG) یک روش جراحی برای درمان ریزش مو است که بیشتر جهت روش مکمل برای انجام کاشت مو مورد استفاده قرار می گیرد زیرا در این روش به نوع اصول و قوانین کاشت مو بیش از پیش توجه شده است.
  • روش SUT: تنها روش کاشت مو که بدون جراحی می باشد و به هیچ عنوان جراحی ندارد کاشت مو به روش SUT است. کاشت مو به روش SUT با دستگاه اتوماتیک انجام می شود یعنی برداشت گرفت ها از پشت سر توسط دستگاه اتومایک انجام می شود دلیل این موضوع این است که در برداشت توسط تکنسین ممکن است خطای انسانی رخ دهد که نتیجه این موضوع پرت شدن و از بین رفتن بانک موی فرد می باشد. به ادعای برخی از کلینیک ها در این متد تا 14000 تار موی واقعی را در یک جلسه می توان برداشت کرد و کاشت و اینکه برداشت در این روش با دستگاه انجام می شود که بدون جراحی بدون درد بدون بیهوشی بوده و همچنین دوران نقاهت و عوارض ندارند. یکی از رکورد هایی که کاشت مو به روش sut به جا گذاشته است کاشت 60 تار مو در 1 سانتی متر مربع است که این رکورد به خودی خود منحصر به فرد می باشد.
  • روش FUE: در واژه به معنای جداسازی به بخش‌های فولیکولی می‌باشد که در واقع تمامی روش‌های موجود مانند FIT, FUT , FUG , FUM, SUT, BUT و… را شامل می‌شود. یعنی برداشتن مو از ناحیه‌ای از بدن شخص و انتقال یا پیوند آن موها به نواحی دیگر بدن در همان شخص، این انتقال معمولاً به ناحیه کم مو یا طاس سر، ابرو، ریش و… می‌تواند صورت گیرد. شایان ذکر است کاشت مو با تکنیک FUE به نوعی مکمل کاشت مو به روش SUT می باشد. استفاده از این تکنیک در برخی از کلینیک ها ارائه می شود.
  • فولیکول مو: واژه فولیکول برگرفته از یک کلمه لاتین به معنای کیسه است. فولیکول یکی از مهمترین سلول ها و عضلات پوست سر است و حفره ای است که مو در آن قرار دارد. ساختار پیچیده ی فولیکول مو در پوست قرار دارد که مسئول رشد مو در بدن انسان می باشد. ضعیف شدن فولیکول مو یکی از علل ریزش مو و طاسی است.

منابع و ارجاعات

 

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + شانزده =