1

مقدمه

جراحی یا عمل زیبایی بینی (در اصطلاح تخصصی پزشکی راینوپلاستی یا رینوپلاستی) در کنار دیگر عمل های زیبایی مخصوصا عمل زیبایی کاشت مو، عمل کاشت ابرو و کاشت ریش و سبیل (مخصوص مردان)، در تمام کشورهای جهان متقاضیان فراوانی دارد. این جراحی در ایران بسیار محبوب است، به طوری که کشورمان از نظر تعداد جراحی زیبایی بینی همواره در بین ده کشور نخست جهان جای دارد و گاهی نیز در صدر فهرست قرار گرفته است. به لطف بهره‌مندی از متخصصین حاذق و زبردست و هزینه‌های پایین‌تر خدمات درمانی به نسبت دیگر کشورها، ایران هر ساله میزبان تعداد زیادی توریست سلامت است که برای انجام این جراحی به ایران سفر می‌کنند.

جراحی زیبایی بینی غالباً با هدف اصلاح ظاهر بینی و تغییر شکل و اندازۀ آن انجام می‌شود. در بسیاری از موارد و به درخواست بیمار، در طول جراحی زیبایی اقداماتی برای بهبود تنفس نیز انجام می‌شوند که مهم‌ترین آنها عبارتند از حذف پلیپ، گشاد کردن سوراخ‌های بینی و رفع انحراف تیغه. نتیجۀ جراحی بینی از فردی به فرد دیگر متفاوت است، اما در بیشتر موارد نتایج نهایی جراحی تقریباً یک سال بعد از عمل نمود می‌یابد. البته عوارضی مانند تورم و کبودی در بخش‌هایی از صورت، به ویژه در اطراف بینی و چشم تا دو هفته بعد از جراحی به مرور کاسته می‌شود و در نهایت از بین می‌رود، اما تغییرات واضح‌تر چند هفته بعد از جراحی دیده می‌شوند و در نهایت، ماه‌ها بعد از جراحی، بینی شکل نهایی خود را می‌یابد.

جراحی پلاستیک بینی کم‌خطر است، با این حال باید نکاتی را پیش از عمل و پس از آن رعایت نمود تا اولاً نتیجۀ جراحی مطلوب باشد و ثانیاً فرآیند ترمیمبه درستی و با سرعت به انجام برسد. بنابراین آشنایی با اقدامات و مراقبت‌های قبل و بعد از جراحی و رعایت آنها ضروری و الزامی است. علاوه بر این، متقاضیان این جراحی باید اطلاعات کافی در این رابطه داشته باشند تا بتوانند پزشک زبردستی را انتخاب کنند، درخواست‌هایشان را به درستی مطرح نمایند و انتظاراتی واقع‌بینانه از نتیجۀ جراحی خود داشته باشند. در این مطلب مراحل اصلی و نکات کلیدی جراحی پلاستیک بینی ارائه می‌شود. برای آشنایی کامل با پیش نیازها، مراحل و نکات جراحی زیبایی بینی این مطلب را با دقت مطالعه کنید و در بخش نظرات، تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید. امید است با رعایت این موارد تجربۀ خوبی از جراحی خود داشته باشید.


!
بهترین بازۀ سنّی برای جراحی زیبایی بینی بین 18 تا 40 سال است. در سنین کم‌تر از 18 سال صفحات رشد که عامل رشد استخوان بینی هستند هنوز بسته نشده‌اند و این احتمال وجود دارد که پس از جراحی، تیغۀ بینی رشد کند و از شکل مطلوب و مورد انتظار بیفتد.

پیش نیاز و ملزومات

  • هزینۀ جراحی
  • سلامتی جسمانی و روانی کافی

مراحل اصلی

اول | بررسی شرایط و تصمیم گیری برای جراحی بینی

پیش از هر اقدامی باید تمام جنبه‌ها را سنجید و منطقی و عاقلانه تصمیم‌گیری کرد. در مورد جراحی پلاستیکبینی هم این اقدام باید با دقت انجام شود، چرا که تأثیر این جراحی بر زندگی فرد متقاضی بسیار عمیق است. همانطور که یک جراحی زیبایی موفقیت‌آمیز می‌تواند رنگ و بوی تازه‌ای به زندگی فرد بدهد و اعتماد به نفس وی را افزایش دهد، جراحی پلاستیک ناموفق ممکن است اعتماد به نفس وی را به شدت تحت تأثیر منفی قرار دهد، سلامتی وی را به خطر اندازد و دشواری‌های مالی به همراه داشته باشد. بنابراین حتماً شرایط را به دقت بررسی کنید تا تصمیمی درست بگیرید. در ادامه عواملی را که باید در نظر داشته باشید ذکر شده‌اند:

  • نوع بینی: پیش از هر چیز باید بدانید که بینی شما از نظر ظاهری و ساختار از چه نوعی است. بینی‌ها بر اساس شکل ظاهری به دو دسته تقسیم می‌شوند:
    • بینی گوشتی : بینی‌های گوشتی پوست ضخیمی دارند، منافذ روی پوست بینی‌های گوشتی معمولاً بزرگ‌تر از بینی‌های استخوانی است و معمولاً سطحشان چرباست. این مدل بینی غضروف ضعیف و نازکیدارد و ظاهرش پهن است. جراحی بینی‌های گوشتی دشوار است و مهارت و تخصص و تجربۀ بالایی می‌خواهد. در جراحی بینی‌های گوشتی، پزشک عیوب بینی مانند پهنی نوک بینی و گوشتی بودن آن را برطرف می‌کند و به تقویت غضروف‌ها می‌پردازد. از آنجا که غضروف بینی‌های گوشتی ضعیف است، پس از جراحی و در صورت عدم تقویت، شکل بینی تحت تأثیر تغییرات پوستی و نیروی جاذبه دچار افتادگی می‌شود و بینی تا اندازه‌ای به فرم قبل از جراحی تغییر شکل می‌دهد. اما در تکنیک‌های مدرن جراحی زیبایی بینی با استفاده از تقویت غضروفی احتمال بروز این مشکل تقریباً به صفر رسیده است.
    • بینی استخوانی: ویژگی‌های شاخص بینی‌های استخوانی پوست نازک و غضروف قوی آنها است. بینی‌های استخوانی معمولاً قوز دارند و در اصطلاح عامیانه بینی عقابی یا قوزدار نامیده می‌شود. ممکن است پوست نازک و غضروف قوی بینی‌های استخوانی ایراد به نظر برسند، اما این دو ویژگی باعث می‌شوند نتیجۀ جراحی جلوۀ زیباتری داشته باشد. جراحی بینی‌های استخوانی آسان‌تر از بینی‌های گوشتی است، اما این بدین معنا نیست که نیازی به مراجعه به متخصصین زبردست و ماهر و مجرب برای جراحی بینی خود نخواهید داشت. برداشتن قوز بینی‌های استخوانی کار ساده‌ای نیست و پزشک معالج شما باید بتواند به نحو احسن این کار را انجام دهد.
قبل و بعد از عمل بینی
  • انواع سبک های جراحی زیبایی بینی: سه سبک برای جراحی زیبایی بینی وجود دارد که انتخاب از میان آنها مستلزم آن است که آنها را بشناسید. سبک‌های جراحی پلاستیک بینی عبارتند از:
    • جراحی بینی طبیعی: یکی از پرطرفدارترین مدل‌های جراحی زیبایی بینی، جراحی طبیعی است. این سبک، هم مورد پسند خانم‌ها است، و هم آقایان. از سوی دیگر، نتیجۀ این سبک جراحی برای هر دو نوع بینی گوشتی و استخوانی مناسب خواهد بود. در سبک جراحی طبیعی ایرادهای ظاهری و ساختاری بینی به طبیعی‌ترین حالت ممکن اصلاح می‌گردد و در نهایت سایرین به سادگی متوجه جراحی شدن بینی نمی‌شوند، با این که ظاهر بینی بهبود می‌یابد و زیباتر می‌شود. پس از جراحی طبیعی، تیغۀ بینی صاف و فاقد قوس خواهد بود و نوک بینی با لب‌ها زاویه‌ای بین 90 تا 100 درجه خواهد داشت. علاوه بر این، پره‌های بینی کاملاً متقارن خواهند بود و بیمار مشکل تنفسی نخواهد داشت، چرا که ساختار بینی کاملاً اصلاح خواهد شد.
    • جراحی بینی فانتزی یا عروسکی: این سبک جراحی محبوبیت سالیان گذشته را ندارد و امروزه در ایران کم‌تر رایج است. در این سبک جراحی نوک بینی به سمت بالا است و تیغه قوس زیادی دارد. در نتیجۀ این جراحی تیغه و بینی بسیار کوچک می‌شوند. از آنجا که بینی‌های فانتزی ضعیف هستند، بیش از اندازه قوس دارند و تیغۀ آنها باریک است، به احتمال بالا دشواری‌های تنفسی به همراه دارند؛ لذا متخصصین کم‌تر این سبک را تجویز و توصیه می‌کنند. مضافاً این که به دلیل ظرافت این مدل، هر کسی نمی‌تواندآن را انتخاب کند و تنها بیمارانی که بینی استخوانی و اجزای صورت ظریف دارند قادر به انتخاب این سبک هستند.
    • جراحی بینی نیمه فانتزی: خانم‌ها بیشتر از آقایان طرفدار این سبک هستند. این جراحی در حد میانۀ جراحی طبیعی و فانتزی قرار دارد، به این معنی که قوس بینی پس از آن کم‌تر از بینی عروسکی و بیشتر از بینی طبیعی است. در عین حال، تیغۀ بینی خیلی باریک نیست و هم‌زمان صخامت بینی طبیعی را ندارد. علاوه بر موارد ذکر شده، بینی‌های نیمه فانتزی یا نیمه عروسکی پره‌هایی کوچک‌تر از بینی‌های طبیعی و بزرگ‌تر از بینی‌های عروسکی دارند و از نظر تنفسی مشکلی در پی نخواهند داشت.
  • هزینۀ جراحی: از دیگر عواملی که تصمیم شما را تحت تأثیر قرار خواهد داد، هزینۀ جراحی است. هزینۀ جراحی زیبایی بینی تابع عوامل و فاکتورهایی است که در ادامه به آنها اشاره شده است. این عوامل عبارتند از:
    • تجربۀ جراح: معمولاً پزشکانی که حسن شهرت و تجربۀ بیشتری دارند هزینۀ بیشتری از بیماران دریافت می‌کنند.
    • امکانات جراحی: برخی پزشکان امکانات و مجوزهای لازم برای انجام عمل زیبایی در مطب یا کلینیک خود را دارند. اما در اغلب موارد، این جراحی در بیمارستان یا مراکز جراحی انجام می‌شود. در حالت نخست، هزینه‌های جراحی کم‌تر خواهد بود و در حالت دوم، بیمار باید هزینه‌های دریافت خدمات بیمارستانی را علاوه بر دستمزد پزشک پرداخت نماید. بررسی‌های دانوما حاکی از آن است که اغلب بیماران ترجیح می‌دهند در بیمارستان‌ها یا مراکز جراحی عمل شوند تا تجربه‌ای راحت‌تر و امن‌تر داشته باشند. هزینه‌های کلینیکی و پاراکلینیکی در مراکز مختلف متفاوت است و به عواملی مانند موقعیت جغرافیایی، حسن شهرت مرکز ارائه دهندۀ خدمات، کیفیت و قدمت تجهیزات درمانی و شیوۀ برخورد و تعامل کادر درمان و پرسنل اداری بستگی دارد.
    • موقعیت جغرافیایی انجام جراحی: معمولاً جراحی پلاستیک بینی در کلان‌شهرها و شهرهای بزرگ هزینۀ بیشتری نسبت به شهرهای کوچک‌تر طلب می‌کند.
    • نوع بیهوشی: این جراحی به تشخیص پزشک می‌تواند در شرایط بیهوشی عمومی یا بی‌حسی موضعیانجام می‌گیرد. در بیهوشی عمومی هزینه‌های درمان افزایش خواهد یافت. حق‌الزحمۀ متخصصان بیهوشی نیز تابع حسن شهرت و تجربۀ ایشان است و به همین میزان بر هزینه‌های درمان خواهد افزود.
    • مراقبت در هنگام بهبودی: گاهی لازم می‌شود بیماران پس از درمان داروهای خاصی مصرف کنند یا تحت مراقبت‌های ویژه‌ای در مراکز درمانی قرار گیرند. بدیهی است که در صورت بروز این موارد هزینۀ نهایی درمان افزایش خواهد یافت.


!
به خاطر داشته باشید که در بسیاری موارد هزینه‌های جانبی مانند هزینه بیهوشی و مراقبت‌های بعد از جراحی در تخمین اولیۀ هزینه‌ها لحاظ نمی‌شوند. بنابراین توصیه می‌شود بیماران حتماً تمام جزئیات و اطلاعات دقیق را از پزشک و مرکز درمانی میزبان جراحی جویا شوند.

اگر بیمۀ درمان تکمیلی دارید و می‌خواهید از خدمات آن برای پرداخت هزینه‌های جراحی خود استفاده کنید باید بدانید که جراحی‌های زیبایی شامل خدمات بیمه‌ای نمی‌شوند و جز در موارد نادر، شرکت‌های بیمه هزینۀ جراحی‌های زیبایی را پوشش نمی‌دهند. اما این شرکت‌ها هزینه‌های جراحی‌های اصلاحی را که با هدف انجام اصلاحات تنفسی انجام می‌شوند پوشش می‌دهند. لذا پیش از جراحی حتماً با بیمه‌گزار خود یا یک متخصص بیمه‌های درمان مشورت کنید تا بدانید امکان استفاده از این خدمات را دارید یا خیر، و چه اقداماتی برای بهره‌مندی از این خدمات ضروری است.

  • هدف متقاضی از جراحی پلاستیک بینی: هر متقاضی هدف خاص خود را از جراحی پلاستیک بینی خود دارد. طبیعتاً هدف شما، تصمیم نهایی‌تان را تحت تأثیر قرار خواهد داد. متداول‌ترین اهدافی که متقاضیان از جراحی بینی خود به دنبال تحقق آنها هستند عبارتند از:
    • باریک کردن استخوان بینی
    • حل مشکلات و ناهنجاری‌های ساختار داخلی بینی که مشکلات تنفسی برای بیمار ایجاد کرده‌اند.
    • اصلاح ظاهر و ساختار بینی ناشی از جهت‌گیری نامناسب بینی پس از شکستگی
    • تغییر شکل، اندازه و زوایای بینی و متناسب‌سازی آن با دیگر اجزای چهره (رفع قوز بینی، افتادگی نوک بینی و پهنی بیش از اندازۀ آن)
    • شکستگی بینی، شکل و جهت گیری نامناسب بینی
    • رفع ایرادات مادرزادی ساختار بینی
  • افراد مناسب برای جراحی پلاستیک بینی (کاندیداهای عمل زیبایی بینی): باید بدانید که آیا اصلاً و اساساً کاندیدای عمل زیبایی بینی هستید یا خیر؟ از نظر پزشکان افرادی که در یکی دسته‌های زیر باشند کاندیدای عمل زیبایی به شمار می‌آیند:
    • افرادی که از ظاهر کنونی بینی خود راضی نیستند.
    • افرادی که بینی بد شکلی دارند و در صددد هستند تا آن را بهبود دهند.
    • افرادی که با افزایش سنّشان تغییرات ناخوشایندی را در شکل بینی خود احساس می‌کنند و از بروز این مسأله رضایت ندارند.
    • نوجوانان و جوانانی که بیشتر از 18 سال سن دارند و یا رشد استخوان‌هایشان کامل شده است.
    • بیمارانی که مشکلات ساختاری و آسیب دیدگی جدی در بینی خود دارند و باید در اسرع وقت آن را رفع نمایند.

در نهایت این گونه می‌توان جمع‌بندی کرد که نامزدهای طبیعی و نرمال جراحی پلاستیک بینی کسانی هستند که مشکل زیبایی یا تنفسی یا هر دو را دارند و از سلامت عمومی جسم و روان و انتظارات واقع‌بینانه از نتیجه جراحی برخوردار هستند.

و در نهایت باید بدانید جراحی بینی برای چه کسانی توصیه نمی شود؟ اگر شما در یکی از این دسته‌ها قرار دارید، در تصمیم‌گیری درنگ و تأمل بیشتری نمایید. افراد نامناسب برای جراحی بینی عبارتند از:

  • افرادی که کمتر از 18 یا بیشتر از 40 سال دارند معمولاً کاندیدای مناسبی برای جراحی پلاستیک بینی نیستند.
  • کسانی که انتظاراتی غیر واقع بینانه از جراحی پلاستیک بینی دارند.
  • کسانی که هدفشان از جراحی شبیه شدن به بازیگران، هنرمندان و افراد مشهور (سلبریتی‌ها) است.
  • افرادی که تحت فشار دیگران و به اجبارتصمیم به جراحی بینی خود گرفته‌اند.
  • کسانی که از اختلال روانی بد شکلی بدن رنج می‌برند. این افراد از وجود مشکلی بسیار کوچک (یا حتی مشکلی که اصلاً وجود ندارد) به شدت احساس نگرانی می‌کنند و باور دارند که باید تحت جراحی زیبایی قرار گیرند. گاهی این افراد حاضر هستند چندین بار برای رفع آن مشکل کوچک یا ناموجود تحت جراحی قرار گیرند. جراحی زیبایی و پلاستیک به هیچ عنوان درمانی برای این بیمار به حساب نمی‌آید و روان‌شناس یا روان‌پزشک باید چنین فردی را درمان کنند.
  • جراحی زیبایی بینی برای ورزشکاران رشته‌های نسبتاً پربرخورد و سخت مانند کشتی، ورزش‌های رزمی، بسکتبال، فوتبال و . . . توصیه نمی‌شود، زیرا امکان دارد با وارد شدن ضربه به بینی ایشان، جراحی دوباره نیاز شود.
  • از آنجا که بیهوشی برای افرادی که از چاقی مفرط رنج می‌برند خطرناک است، لذا جراحی بینی به ایشان پیشنهاد نمی‌شود.
  • افرادی که زیاد سیگارمصرف می‌کنند قادر به جراحی زیبایی بینی نخواهند بود.
  • جراحی زیبایی بینی برای افراد مسن مناسب نیست. زیرا اولاً ممکن است شرایط جسمی ایشان برای جراحی ایدئال نباشد، ثانیاً برای گرفتن نتیجۀ مناسب و دلخواه از جراحی بهتر است پوست جوان و شاداب باشد.
  • افرادی که کم‌تر از یک سال از جراحی زیبایی بینی قبلی آنها گذشته است، نباید جراحی شوند.


!
همانطور که پیش‌تر نیز اشاره شد، بهترین زمان برای جراحی زیبایی بینی بازۀ 18 تا 40 سالگی است، اما در مواردی می‌توان از این قاعده چشم‌پوشی کرد. گاهی دختران در 15 سالگی و پسران در 17 سالگی امکان جراحی را می‌یابند، چرا که صفحات رشد بعضاً تا سنین اعلام شده برای دختران و پسران بسته می‌شوند. در سنین بالاتر از 40 سال شادابی و طراوت پوست کم‌تر می‌شود و انعطاف‌پذیری و کشسانی آن کاهش می‌یابد. ممکن است سلامت جسمی نیز در این سنین تنزل یابد و بدن واکنش مناسبی به جراحی نشان ندهد. جمیع این عوامل باعث می‌شوند تا پزشکان جراحی زیبایی بینی را به افرادی که سنشان بیشتر از 40 سال است توصیه نکنند.


!
پسران و دخترانی که کمتر از 18 سال دارند و هنوز به سن قانونی نرسیده‌اند، برای عمل زیبایی نیازمند اجازۀ سرپرست قانونی خود هستند.


!
از لحاظ زمانی فصلی را که حساسیت شما (اگر آلرژی فصلی دارید) در آن اوج می‌گیرد برای جراحی انتخاب نکنید.

  • مزایا و معایب عمل زیبایی بینی: عمل زیبایی بینی مزایا و معایبی در پی دارد که باید با آنها آشنا باشید. بدیهی است اگر مزایای این جراحی برای شما وزن بیشتری نسبت به معایب آن داشته باشند، جراحی را انتخاب خواهید کرد و در غیر این صورت از این کار صرفنظر می‌کنید. مهم‌ترین مزایای جراحی بینی عبارتند از:
    • بهبود اندازۀ بینی، شکل آن و زاویه‌اش
    • ارتقای اعتماد به نفس بیمار بعد از جراحی و بهتر شدن تصویر شخصی او در ذهن خودش
    • از بین رفتن مشکلات ساختاری بینی که باعث بسته شدن بینی و تنفس محدود و ناراحت می‌شوند.
    • جراحی بینی در کنار مزایایی که برشمرده شد، معایبی نیز دارد که مهم‌ترین آنها عبارتند از:
    • اولین عیب جراحی بینی این است که امکان دارد بعد از عمل، ردّ بخیه و زخم جراحی معلوم باشد.
    • گاهی پزشک در جراحی پلاستیک بینی از غضروف پیوندیاستفاده می‌کند. در برخی موارد ممکن است پوست بیمار به این مواد واکنش منفی نشان دهد.
    • ممکن است بدن بیمار نسبت به داروهای بیهوشی واکنش‌های نامناسب بروز دهد.
    • ممکن است زیر پوست بیمار در محل جراحی خون و مایعات جمع شود (بروز هماتوم و سروما که باید از زیر پوست تخلیه شوند.)
    • ممکن است احساس لامسه در ناحیۀ بینی تغییر کند.
    • ممکن است بنا به دلایل مختلف ساختار بینی آسیب ببیند.
    • ممکن است بیمار پس از جراحی به نتیجۀ دلخواهش نرسد و جراحی ثانویه و اصلاحی ضرورت پیدا کند.

دوم | جستجوی اولیه در مورد پزشک

پس از این که متقاضی تمام شرایط را بررسی کرد و تصمیم نهایی خود را برای جراحی گرفت، وقت آن می‌رسد که یک جراح مطمئن و با تجربه انتخاب کند. انتخاب جراح مرحله‌ای بسیار کلیدی و مهم است چرا که جراحی پلاستیک بینی یکی از پرچالش‌ترین جراحی‌های زیبایی است و نتیجه‌اش به هیچ عاملی بیشتر از عملکرد جراح وابسته نیست. نکاتی که در انتخاب جراح باید مدّ نظر قرار گیرند عبارتند از:

  • پزشک باید مدارک علمی و آکادمیک و مجوزهای معتبر برای طبابت و جراحی داشته باشد.
  • پزشک باید تجربۀ انجام تعداد پرشماری از جراحی‌های موفقیت‌آمیز را داشته باشد.
  • پزشک باید خوش‌رفتار و دارای احساس همدلی و هم‌دردی بالایی باشد تا بیمار با وی احساس راحتی کند و دغدغه‌های بیمار را درک نماید.

با جستجو در شبکه‌های اجتماعی و اینترنت و خواندن دقیق نظرات بیماران قبلی هر جراح پلاستیک، نگاه کردن آلبوم عکس‌های قبل و بعد از جراحی بیماران قبلی هر پزشک و اطمینان از صداقت و درستی آنها، پرس و جو از بیماران، استناد به توصیه‌های دوستان و آشنایان مورد اطمینان و نهایتاً استعلام صحت و سقم مدارک و مجوزهای پزشک از پایگاه‌های اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان نظام پزشکی موارد بالا را بررسی کنید.

در نهایت فهرستی از پزشکان مورد نظرتان به همراه اطلاعات مطب و تماس آنها تهیه کنید و برای جلسۀ مشاورۀ اولیه هماهنگ نمایید و نزد دکتر بروید. بعد از مراجعه ارزیابی خود را در این فهرست یادداشت نمایید و به پزشکان منتخبتان نمره دهید.

سوم | هماهنگی و مشاوره اولیه برای انتخاب پزشک و جزئیات روش درمان

بعد از تهیۀ فهرست جراحان باتجربه، ماهر و خوش سابقه، زمان آن فرا می‌رسد که برای مشاورۀ اولیه وقت بگیرید و مراجعه کنید. در جلسۀ مشاورۀ اولیه شما خواسته‌ها و انتظاراتتان را با پزشک در میان خواهید گذاشت. پزشک با شنیدن درخواست‌های شما و پس از معاینه و کسب اطلاع از سوابق پزشکی‌تان، پیشنهادهایش را ارائه خواهد داد و فرآیند درمان را تعیین و تشریح خواهد کرد و برآوردی از هزینۀ جراحی به وی اعلام خواهد نمود. اگر پزشک هر یک از این اقدامات را انجام نداد حتماً از وی بخواهید که این کار را انجام دهد تا بتوانید انتخابی دقیق داشته باشید. قطعاً سؤالاتی در ذهن خود خواهید داشت که در این جلسه باید آنها را بپرسید. فهرست سؤالات زیر به شما کمک می‌کند تا هیچ نکته‌ای را از قلم نیاندازید:

  • آیا من کاندیدای مناسبی برای جراحی پلاستیک بینی هستم؟
  • آیا انتظارات من از نتایج جراحی منطقی و واقع‌بینانه هستند؟
  • آیا ردّ بخیه و زخم جراحی در ناحیۀ عمل باقی خواهد ماند؟ بخیه‌ها دقیقاً کجا زده خواهد شد و جای آن کجا خواهد افتاد؟
  • نوع بیهوشی پیشنهادی شما برای من چیست؟
  • چه هزینه‌هایی برای جراحی باید پرداخت کنم؟
  • از من توقع دارید چه اقداماتی را برای رسیدن به بهترین نتیجه انجام دهم؟
  • دوره نقاهت من چقدر طول خواهد کشید و چگونه سپری خواهد شد؟
  • کِی می‌توانم فعالیت‌های روزمره‌ام را آغاز کنم؟
  • چه خطرات و مشکلاتی در این جراحی پیش روی من قرار دارد و چگونه می‌توانم آنها را کنترل کنم؟
  • چنانچه بنا به هر دلیلی نتیجه جراحی مطابق با نتیجۀ مذاکرات و اهداف ما نباشد، چه راه حلی پیشنهاد می‌کنید؟


!
هرگز به وعده‌های غیر منطقی و دور از واقعیت پزشکان اعتماد نکنید و تحت فشار ایشان انجام جراحی‌های غیر معمول را نپذیرید.

پس از اتمام جلسۀ مشاوره و پیش از این که فهرست امتیازدهی خود را کامل کنید، سؤالات زیر را از خودتان بپرسید و به آنها جوابی غیرمتعصبانه و منطبق با منطق و واقعیت دهید:

  • آیا عکس‌ها از زاویه‌های مختلف گرفته شده‌اند و نتیجۀ جراحی را به درستی و با وضوح نشان می‌دهند؟
  • آیا رویکرد زیبایی شناسی این پزشک مورد پسندتان است و آن را دوست دارید؟
  • آیا نتایج جراحی‌های قبلی مناسب و مطابق با نتیجۀ مورد دلخواه شما هستند؟ (به بیان دیگر آیا تجربیات پزشک تأیید می‌کند که می‌تواند درخواست شما را انجام دهد؟)

در نهایت پزشک مورد نظر خود را انتخاب کنید (کسی که در فهرست شما بالاترین امتیاز را دارد) و با وی برای زمان جراحی هماهنگ کنید و جزئیات اقداماتی که باید به تناسب شرایط جسمانی‌تان پیش و پس از جراحی انجام دهید و نکاتی که باید رعایت کنید را از وی بپرسید و برای جراحی آماده شوید.


!
برخی از جراحان هزینه‌ای برای جلسۀ مشاورۀ اولیه دریافت نمی‌کنند، اما پزشکانی که حاذق هستند و مراجعین پرشماری دارند، هزینۀ ویزیت از متقاضیان دریافت می‌کنند.

  • تکنیک های جراحی بینی: همانطور که پیش‌تر گفته شد، پزشک حتماً نوع جراحی را برای شما تشریح خواهد کرد و اگر این اقدام را انجام نداد، شما باید از وی بخواهید که برایتان توضیح دهد که از چه تکنیکی برای جراحی شما استفاده خواهد شد. در این قسمت، برای اطلاع و آگاهی بیشتر شما دو روش اصلی جراحی بینی توضیح داده شده است که عبارتند از جراحی باز و جراحی بسته.
    • جراحی بینی به شیوه باز یا کلاسیک: در جراحی کلاسیک یا باز، بعد از این که بیمار بی حس یا بی هوش شد، جراح در دو یا سه نقطه از داخل بینی و کلوملا شکاف‌های کوچکی برای دسترسی به فضای داخل بینی ایجاد می‌کند. پس از آن، پوست بینی با دقت از استخوان و غضروف جدا می‌شود تا پزشک بتواند به فضای داخل بینی دسترسی کامل داشته باشد. پس از آن بسته به هدف جراحی، جراح بخشی از استخوان و غضروف بینی را برمی‌دارد یا استخوان و غضروف برای حمایت از ساختار بینی به آن می‌افزاید تا اندازۀ بینی مطابق درخواست بیمار کاهش یا افزایش یابد و یا طول بینی بیمار کوتاه‌تر یا بلندتر شود. علاوه بر این ممکن است در طور جراحی اشکالات موجود در ساختار بینی نظیر پولیپ، انحراف تیغه یا شکستگی، رفع گردند. در انتها جراح پوست را بر روی خطوط جدید بینی قرار می‌دهد و برش‌ها را با بخیه‌های لازم می‌بندد.
    • جراحی بینی به شیوه بسته یا اندونِیزال: در این تکنیک جراحی، جراح در ناحیۀ کلوملا برشی نمی‌زند و برش‌های مورد نیاز تماماً در داخل بینی زده می‌شوند. در این روش، پزشک با کمک ابزاری ویژه پوست بینی را اندکی بالا می‌کشد و نگه می‌دارد و پس از آن، تغییراتی که لازم است را ایجاد می‌کند. لذا زخم‌ها همگی در داخل بینی هستند. با این که در این روش پزشک از برش‌های پنهان استفاده می‌کند اما هنوز به بخش‌های زیادی از بینی دسترسی دارد و می‌تواند گسترۀ وسیعی از اقدامات را برای زیباسازی بینی و اصلاح ساختار آن به انجام برساند.


!
اگر متقاضی صرفاً بخواهد نوک بینی خود را اصلاح کند و نیازی به اعمال تغییرات در ساختار کلی بینی خود نداشته باشد، از جراحی تیپ‌پلاستی استفاده خواهد شد که به هر دو روش باز و بسته امکان انجام دارد.

  • انواع جراحی بینی: همانطور که گفته شد، نوع جراحی بینی هم مهم است. علاوه بر سبک جراحی و تکنیک آن، جراحی بینی را می‌توان با توجه به قسمتی از بینی که تمرکز اصلی جراح برای اصلاح آن است تقسیم‌بندی کرد. بر این اساس انواع جراحی عبارتند از:
    • جراحی پل بینی (تیغه بینی): در این جراحی که تیغۀ بینی اصلاح می‌شود. در فرآیند این جراحی، استخوان‌ها و غضروفی که مسبب قوز بینی هستند تراشیده شده و سطحی هموار بر روی تیغه ایجاد می‌شود. گاهی برای انجام این جراحی پزشک مجبور به شکستن بینی و نزدیک‌تر کردن استخوان‌های باقیمانده به یکدیگر می‌گردد. در نهایت پس از این جراحی، بینی بیمار باریک‌تر و صاف‌تر خواهد شد.
    • جراحی نوک بینی: در این جراحی، پزشک غضروف‌هایی را که مسئول حفاظت از نوک بینی هستند را برمی‌دارد و شکل آنها را تغییر می‌دهد. هدف اصلی از این جراحی ایجاد ظاهری کوچک‌تر برای مجراهای بینی و جمع‌تر به نظر رسیدن نوک بینی است.
    • جراحی طول بینی: منظور از طول بینی، ارتفاع نوک بینی تا سطح صورت است. در این جراحی، پزشک طول بینی را می‌کاهد تا تیغۀ بینی ظاهر بهتری بیابد. به بیان دیگر، با برداشتن و تغییر دادن نوک بینی، طول بینی و ظاهر آن اصلاح می‌شود.
    • جراحی پهنای بینی: منظور از پهنا یا عرض بینی، فاصلۀ میان سطح بیرونی پره‌های بینی است. در این جراحی، پزشک استخوان‌های کناری بینی را می‌شکند و محل قرارگیری آنها را تغییر می‌دهد تا پهنای بینی کم شود و باریک‌تر گردد. در این جراحی معمولاً دیگر اجزا و بخش‌های بینی نیز دستخوش تغییر می‌شوند.
    • جراحی ترمیمی یا ثانویه: گاهی هدف متقاضیان جراحی پلاستیک بینی، ترمیم و اصلاح عیوب و ناهنجاری‌هایی است که در نخستین عمل برای آنها پیش آمده است. این جراحی را، جراحی ترمیمی یا ثانویه می‌نامند. شیوۀ انجام جراحی ترمیمی می‌تواند باز یا بسته باشد که انتخاب آن، منوط به شرایط و بسته به نظر پزشک است. لازم است بدانید که جراحی ترمیمی از جراحی نخست پیچیدگی و دشواری بسیار بیشتری دارد، چرا که در این عمل، دامنۀ تغییرات و دگرگونی‌های مجاز، بسیار محدود است و پزشک بازۀ عمل کم‌تری در اختیار دارد. به همین دلیل در اغلب موارد نتایج مورد انتظار از جراحی ثانویه محقق نمی‌شود. با توجه به این موضوع، حتماً برای جراحی اول خود پزشک ماهر و باتجربه‌ای انتخاب کنید تا کار به جراحی ترمیمی نکشد. اگر نیاز به جراحی ثانویه داشتید، در انتخاب پزشک دوم بسیار بیشتر از پزشک اول دقت و وسواس به خرج دهید.
  • نوع هوش‌بری بیمار در جراحی بینی: از دیگر عواملی که باید از پزشکتان جویا شوید، نوع هوش‌بری شما برای انجام جراحی است. در جراحی زیبایی بینی، بسته به میزان پیچیدگی جراحی، بیمار به دو صورت از هوش برده می‌شود:
    • بیهوشی عمومی: در بیهوشی عمومی، بیمار در تمام طول عمل کاملاً بیهوش است و بعد از جراحی به هوش خواهد آمد. برای بیهوشی از تزریق وریدی داروی بیهوشی استفاده خواهد شد و در تمام مدت، بیمار با استفاده از دستگاه‌های نظارت مخصوص تحت نظر متخصص بیهوشی قرار خواهد داشت. بیمار بعد از جراحی به هوش خواهد آمد و در اتاق مخصوصی به نام اتاق ریکاوری (اتاق بازیابی) هوشیاری خود را باز خواهد یافت.
    • بی‌حسی موضعی: در بی‌حسی موضعی، تنها قسمتی از بدن شما که قرار است جراحی شود، با تزریق میزان معینی از مواد بی‌حس کننده، سِر می‌شود. همچنین به بیمار دارو‌های آرام‌بخشداده می‌شود تا در طول جراحی آرام و بی‌حرکت باشد. اگر در جراحی شما از بی‌حسی موضعی استفاده شود، در طول جراحی متوجه اقدامات پزشکتان خواهید بود، اما هیچ دردی احساس نخواهید کرد.

چهارم | انتخاب کلینیک یا بیمارستان برای جراحی زیبایی

جراحی زیبایی بینی امکان انجام در بیمارستان یا کلینیک را دارد. انتخاب محل جراحی معمولاً به عهدۀ بیمار گذاشته می‌شود، هر چند پزشک توصیه‌ها و پیشنهادهایی در این زمینه خواهد داشت. ویژگی‌های یک کلینیک خوب عبارتند از:

  • دارا بودن پروانۀ تخصصی، مجوز فعالیت از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و گواهینامه‌های کیفیت و استانداردویژۀ کلینیک‌های تخصصی زیبایی
  • نصب تابلوی قوانین و مقررات کلینیک و منشور حقوق بیماران بر اساس قوانین و مقررات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در محل مناسب و در معرض دید کلیۀ مراجعین.
  • برخورداری از تجهیزات پزشکی مدرن، فضایی آرام، منظم، منضبط و محیطی پاکیزه، بهداشتی و استریل، به ویژه در اتاق‌های عمل.
  • بهره‌مندی از کادر درمانی و پرسنل اداری و اجرایی متخصص، مهربان و دلسوز.
  • برخورداری از خدمات پاسخگویی تلفنی و آنلاین برای بیماران برای تسهیل پاسخ‌دهی به سؤالات بیماران بعد از جراحی.

در نهایت به همان شیوه‌ای که پزشک منتخب خود را انتخاب کردید، کلینیک یا بیمارستان مورد نظرتان را نیز برگزینید. به این صورت که فهرستی از کلینیک‌ها و بیمارستان‌های منتخب گردآوری کنید و بر اساس معیارهای بالا به آنها امتیاز دهید. کلینیکی که حائز بالاترین امتیاز از جانب شما باشد بهترین کلینیک خواهد بود.

پنجم | انجام آزمایش ها و مراقبت های پیش از جراحی بینی

در ادامه ضروری است طبق توصیه پزشک، یکسری آزمایشات متداول انجام شده و سپس توصیه های لازم نیز رعایت شود:

  • آزمایشات قبل از عمل: پیش از هر جراحی، ضروری است آزمایش‌هایی انجام گیرد تا شرایط جسمی بیمار کاملاً برای کادر جراحی معین گردد و شیوه‌ها و مواد جراحی به درستی انتخاب شوند.
    • آزمایش خون: آزمایش خون پیش از جراحی برای اطلاع از عدم ابتلا یا ابتلا به ایدز و هپاتیت، ارزیابی میزان قند خون ناشتا، سنجش کیفیت انعقاد خون و تشخیص بارداریبانوان ضرورت دارد.
    • آزمایش ادرار: این آزمایش به ندرت تجویز می‌شود و در تشخیص بیماری‌های عفونی، دیابت و فشار خون به پزشک کمک می‌کند. این عوامل باید در جراحی در نظر گرفته شوند.
    • رادیوگرافی از قفسۀ سینه: این آزمایش برای بررسی سطح سلامت ریه‌ها ضرورت دارد و در تعیین وضعیت تنفسی بیمار در هنگام بیهوشی نقشی کلیدی ایفا می‌کند. این آزمایش نیز غالباً برای افراد سیگاری یا کسانی که مشکلات تنفسی و ریوی دارند تجویز می‌شود.
    • نوار قلب یا الکتروکاردیوگرافی: این آزمایش برای سنجش کیفیت سیگنال‌های الکتریکی عامل ضربان قلبانجام می‌شود. با این آزمایش، پزشک بی‌نظمی‌های موجود در ریتم و تپش قلب را تشخیص خواهد داد و شواهدی از حملات قلبی گذشتۀ بیمار (در صورت بروز) به دست خواهد آورد. این موارد در فرآیند جراحی تأثیر بسزایی دارند و باید لحاظ شوند.
    • سی‌تی اسکن بینی و صورت: اگر متقاضی جراحی بینی از گرفتگی بینی رنج ببرد یا بینی وی انحراف ظاهری داشته باشد، لازم است از بینی و صورت خود سی تی اسکن بگیرد.
    • سنجش سلامت روان: علاوه بر سلامت فیزیکی و جسمانی، باید از نظر روانی نیز در سطح مناسبی باشید تا بتوانید جراحی زیبایی کنید.
    • آزمایش صفحات رشد: همانطور که در بخش‌های پیشین گفته شد، نوجوانان پیش از جراحی باید مطمئن شوند که رشد غضروف بینی و استخوان ایشان کامل شده است. در غیر این صورت، شکل بینی جراحی شده به مرور زمان عوض می‌شود. افزون بر این ممکن است رشد دیگر اعضای چهره به خاطر جراحی بینی پیش از کامل شدن رشد، تحت تأثیر منفی قرار گیرد. زمانی که پزشک از پایان یافتن رشد استخوان و غضروف بینی بیمار و بسته بودن صفحات رشد اطمینان نداشته باشد، این آزمایش را تجویز می‌کند.


!
ممکن است انجام تمام این آزمایش‌ها برای تمام بیماران تجویز نشود. این مورد تابع نظر و تشخیص پزشک است.


!
انجام آزمایش‌ها در اولین فرصت، موجب خواهد شد تا در صورت وجود هر مشکلی در سلامت متقاضی جراحی، پیش از جراحی اقدامات لازم برای بهبود به انجام رسد تا جراحی به زمانی دیگر موکول نشود. بنابراین اکیداً توصیه می‌کنیم آزمایش‌های تجویز شده را سریعاً انجام دهید و به روزهای آخر موکول نکنید.

  • توصیه های لازم برای رعایت قبل از عمل: برای پیشگیری از بروز مشکلات در طول جراحی و کوتاه‌تر شدن دوران نقاهت، لازم است بدن بیمار در ایدئال‌ترین شرایط ممکن باشد. در این صورت روند ترمیم جراحات بعد از عمل سریع‌تر خواهد شد و بیمار زودتر و آسان‌تر روال عادی زندگی خود را از سر خواهد گرفت. بنابراین پزشک جراح توصیه‌های غذایی به بیمار خواهد کرد که رعایت آنها الزامی است. اهم این اقدامات عبارتند از:
    • توقف استعمال دخانیات از شش هفته تا یک ماهپیش از تاریخ جراحی به منظور تسریع روند ترمیم جراحات بعد از عمل.
    • کاهش یا توقف مصرف هر دارویی که رقیق شدن خون از عوارض جانبی آن است (با نظر پزشک)، به منظور کنترل خونریزی در طول جراحی و بعد از آن. از جملۀ این داروها می‌توان به آسپیرین، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی، مکمل‌های غذایی مانند قرص امگا 3، ایبوبروفنو برخی داروهای گیاهی اشاره کرد.
    • نوشیدن آب به میزان لازم روز و شب قبل از جراحی به گونه‌ای که بدن بیمار به خوبی هیدراته شده باشد.
    • مصرف مقدار بالای میوه، سبزیجات، و دانه‌های غلات حاوی پروتئین
    • مصرف مکمل‌های غذایی در صورت نیاز و برای تقویت عمومی بدن بیمار با تجویز پزشک.
    • پرهیز از مصرف مکمل‌های غذایی حاوی ویتامین E، از دو هفته پیش از جراحی. (طبق دستور پزشک)
    • پرهیز از مصرف زنجبیل، گینگو و جینسنگ از دو هفته قبل از جراحی.
    • پرهیز از نوشیدن مشروبات الکلی حتی به میزان کم.


!
شب پیش از جراحی، بیماران باید خوب و کامل استراحت کنند و بعد از نیمه شب دیگر چیزی نخورند.


!
حتماً تمام سوابق پزشکی و دارویی خود را در اختیار جراحتان قرار دهید تا وی بتواند داروهای ایمن و مناسب به عنوان جایگزین برای داروهایی که لازم است از مصرف آنها پرهیز کنید برای شما تجویز کند.

ششم | تهیۀ داروها

حتماً قبل از حضور در کلینیک در روز جراحی، داروهایی را که پزشک برای قبل از عمل، حین عمل و پس از آن برای شما تجویز کرده است تهیه کنید. داروهایی که ویژۀ حین عمل هستند با هماهنگی مسئولین کلینیک در اختیار ایشان قرار دهید تا برای اتاق عمل آماده شوند.

تهیه دارو قبل از جراحی بینی

هفتم | حضور در کلینیک و انجام تشریفات قبل از عمل

در روز جراحی، لازم است بیمار با یک همراه که بهتر است از بستگان نزدیک او باشند، یک ساعت پیش از زمان جراحی در کلینیک حاضر شود. همراه داشتن مدارک پزشکی و نتایج آزمایش‌ها در روز عمل الزامی است. پس از حضور در کلینیک و انجام پذیرش و تشریفات قانونی لازم، یک پرستار بیمار را تا اتاق عمل همراهی خواهد کرد.


!
بانوان در هنگام مراجعه به کلینیک جراحی‌های زیبایی نباید زیورآلات به همراه خود داشته باشند. همچنین بهتر است بانوان چهره‌شان را آرایش نکنند و لاک ناخنشان را پاک نمایند.

هشتم | انجام جراحی زیبایی بینی

جراحی زیبایی بینی

بعد از پوشیدن لباس مخصوص، فرد به اتاق عمل وارد می‌شود و با گروه جراحی گپ و گفت مختصری می‌زند. پس از ورود به اتاق عمل، بیمار این فرصت را دارد تا برای آخرین بار درخواست‌های خود را با پزشک در میان بگذارد و با هم اهداف جراحی را مرور کنند. پس از آن اقدامات زیر در طول جراحی به ترتیب انجام می‌شوند:

  • بیمار با تزریق وریدی داروی بیهوشی، به بیهوشی عمومی می‌رود. همانطور که گفته شد، گاهی پزشک به تناسب شرایط، بی‌حسی موضعی را به بیهوشی عمومی ترجیح می‌دهد و آن را به بیمار توصیه می‌کند.
  • اگر روش جراحی باز انتخاب شده باشد، برش‌های لازم بر روی کلوملاایجاد می‌شود و پوست بینی جدا می‌گردد. اگر از روش بسته استفاده شود، جراح برش‌های لازم را می‌زند و با ابزاری خاص پوست بینی را بالا می‌کشد و آن را در آن وضعیت، ثابت نگه می‌دارد.
  • در ادامه تغییرات لازم در ساختار بینی اعمال می‌شود و در صورت نیاز مقداری غضروف به ناحیۀ بینی افزوده می‌گردد. این غضروف ممکن است طبیعی و از بدن خود بیمار، یا مصنوعی باشد.
  • پس از اصلاح ساختار بینی، نوبت به بهبود دادن شکل بینی و رفع ایرادات ظاهری آن می‌رسد.
  • در این مرحله، پوست بینی به جای خود برگردانده می‌شود و جراح با ظرافت و دقت برش‌ها را بخیه می‌زند.
  • در انتها، گچ بینی یا در اصطلاح تخصصی، اسپیلینت، برای محافظت از بینی بر روی آن قرار داده می‌شود. ممکن است راه‌های هوایی نیز برای تنفس راحت‌تر بیمار در حفره‌های بینی او تعبیه شود. در نهایت بیمار آمادۀ خروج از اتاق عمل است.
  • بیمار مدتی (نزدیک به یک ساعت) در اتاق مخصوص ریکاوری تحت مراقبت‌های لازم بعد از عمل قرار می‌گیرد.


!
اگر بیمار پس از به هوش آمدن مشکلی جدّی داشته باشد که نیازمند مراقبت‌های کلینیکی است، تا عادی شدن شرایط جسمانی‌اش بستری خواهد شد. اما در اغلب موارد نیازی به بستری نیست و بیمار پس از به دست آوردن هوشیاری خود ترخیص خواهد شد.


!
ضروری است بیمار با همراهی یکی از دوستان یا بستگان خود از کلینیک ترخیص شود، زیرا شرایط جسمانی پس از بیهوشی به وی امکان رانندگی یا استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی نخواهد داد.


!
فرآیند جراحی بینی (از آغاز جراحی تا به هوش آمدن بیمار) معمولاً 1.5 تا 2 ساعت به طول می‌انجامد. لازم به ذکر است جراحی بینی ترمیمی یا ثانویه تقریباً دو برابر بیشتر از نخستین جراحی زیبایی طول می‌کشد.

نهم | مراقبت‌های کلیدی و ویزیت‌های دوره‌ای پس از عمل

لازم است بدانید که بعد از عمل چه تجربه‌هایی خواهید داشت تا برای آنها آماده شوید و تمهیدات لازم برای مراقبت‌های کلیدی بعد از عمل را فراهم کنید. مراقبت‌های بعد از عمل بسیار مهم هستند، چرا که در صورت عدم رعایت این نکات ممکن است اتفاقات ناخوشایندی مانند عفونی شدن محل جراحی یا آسیب دیدن تیغۀ جراحی شده برایتان روی دهند. تجربیات شما بعد از عمل به قرار زیر هستند:

  • ساعات اولیۀ پس از جراحی، طبیعتاً اندکی حالت تهوع و سرگیجه خواهید داشت که ناشی از داروی بیهوشی است. از این بابت اصلاً نگران نباشید. بعد از رفع کامل آثار داروی بیهوشی این حالت تهوع و سرگیجه از بین خواهد رفت.
  • ممکن است اندکی بعد از جراحی احساس کنید گلودرددارید و سرما خورده‌اید. این احساس به دلیل قرار گرفتن لوله‌های تفسی در طول جراحی در گلوی شما است. با نوشیدن مایعات گرم، این احساس تسکین خواهد یافت.
  • گاهی جراحان پس از جراحی برای پانسمان داخل بینی از تامپوناستفاده نمی‌کنند. در این صورت تا 48 ساعت بعد از جراحی از بینی بیمار ترشحات خونی خارج خواهد شد. نکتۀ مهم این است که نباید از دستمال کاغذی برای تمیز کردن خونابه‌ها استفاده کنید. بدین منظور باید از گاز استریل بهره ببرید تا آلودگی در ناحیۀ جراحی ایجاد نشود و منجر به عفونت نگردد.
  • تا سه روز بعد از عمل، ورم و کبودی ناحیۀ جراحی مدام افزایش می‌یابد. این فرآیند از روز چهارم به بعد به تدریج معکوس می‌شود و تورم کاهش می‌یابد. بنابراین با دیدن ورم روی صورت خود ناراحت و نگران نشوید. غالباً ده تا چهارده روز زمان نیاز است تا کبودی و تورم ناشی از جراحی کاملاً از بین برود و نتیجۀ جراحی تا اندازه‌ای نمایان گردد. انجام کارهای روزمره به منوال قبل از جراحی و رفتن به محل کار، مدرسه و دانشگاه به شرایط بیمار و شدت فعالیت‌های روتین روزانۀ وی بستگی دارد. معمولاً پزشکان به بیماران اجازه می‌دهند تا بعد از گذشت سه هفته از جراحی، کارهای خود را مانند گذشته انجام دهند.


!
با این که برخی پزشکان و بیماران استفاده از كمپرس يخرا برای کاهش ورم و کبودی بعد از جراحی پیشنهاد می‌کنند، اما می‌توان گفت استفاده از آن چندان کارگشا نیست، چرا که کبودی ناحیۀ جراحی خودبخود به مرور برطرف خواهد شد. اگر به استفاده از کمپرس یخ اصرار دارید، حواستان باشد که کیسۀ یخ سنگین را روی قالب بینی خود قرار ندهید تا بینی جراحی شده تحت فشار قرار نگیرد و نتیجۀ جراحی مخدوش نشود.


!
کاهش مصرف مواد غذایی حاوی سدیم فرآیند التیام تورم‌ها را سرعت می‌بخشد.

  • مراقبت‌های کلیدی که بعد از عمل باید انجام دهید عبارتند از:
    • با دقت و نظم، داروهایی را که برایتان تجویز شده است به مقدار لازم و در موعد معین مصرف کنید. همچنین باندها و گازهای استریل را طبق دستور پزشک تعویض نمایید.
    • از فردای عمل، روزی 3 بار داخل بینی خود را با سرم شستشو بشویید. بدین منظور لازم است از سرنگ استفاده کنید. در هر نوبت برای شستن هر یک از حفره‌های بینی، 10 سی‌سی سرم شستشو به سرنگ بکشید و تنها با یک فشار در هر سوراخ بینی خود آن را خالی کنید.


!
از استفادۀ دوباره از سرنگ اکیداْ خودداری کنید و بعد از هر بار مصرف، سرنگ را دور بیاندازید. سرنگ‌ها را از دیگر زباله‌ها تفکیک و ایزوله کنید تا بازیافت آنها راحت‌تر و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام گیرد و به مأمورین دفع زباله‌های شهری آسیبی نرسد.

  • در نخستین روزهای پس از جراحی به حالت نیمه نشسته بخوابید، به گونه‌ای که سر و سینۀ شما از پاهایتان بالاتر باشد.
  • تا دو الی سه هفتۀ نخست بعد از جراحی فقط باید طاقباز بخوابید و از چرخیدن روی شکم و پهلو در هنگام خواب پرهیز کنید. با قرار دادن بالش در دو سمت بدنتان در هنگام خواب می‌توانید از چرخش ناخودآگاه به طرفین پیشگیری کنید.
  • حداقل تا 4 روز نخست بعد از جراحی فقط غذاهای نرم یا کوبیده شده، مغذی و حاوی فیبر میل کنید. پس از آن می‌توانید مانند قبل غذا بخورید و بجوید.
  • آبمیوه‌ها و کمپوت‌ها را حتماً در برنامۀ غذایی خود بگنجانید.
  • فقط و فقط از مسواک نرم برای شستن دندان‌هایتان استفاده کنید.
  • باید تا دو ماه از انجام کارهایی که به صورت و بینی شما فشار وارد می‌آورد و باعث ایجاد حرکات شدید و زیاد در این ناحیه می‌شود اجتناب کنید. مثلاً خم نشوید، زیاد نخندید، به مدت طولانی صحبت نکنید، بینی خود را با فشار تخلیه نکنید. (به قول خودمانی فین نکنید.)
  • باید حداقل تا یک ماه بعد از جراحی از قرار گرفتن در معرض آفتاب شدید پرهیز کنید، شنا نکنید و از دیگر فعالیت‌های ورزشی و فیزیکی شدید نیز دوری نمایید. اگر گریزی از قرار گرفتن در معرض آفتاب نداشتید، حتماً از ضد آفتاب‌های قوی استفاده کنید.
  • حداقل 4 هفته و در حالت ایدئال تا سه ماه بعد از جراحی مجاز به استفاده از عینک طبی نیستید. به همین ترتیب از 4 هفته (به صورت معمول) تا شش ماه (در حالت ایدئال) بعد از عمل نباید از عینک آفتابی استفاده کنید. در این مدت استفاده از لنز راهکار جایگزین مناسبی است که البته باید تحت نظر متخصص چشم انجام گیرد.
  • اگر عطسه داشتید حتماً با دهان باز عطسه کنید تا به بینی شما فشار وارد نشود.
  • اگر نیاز به دوش گرفتن و استحمام داشتید، بدن و موهای خود را با دقت به گونه‌ای بشویید که به بینی شما فشاری وارد نشود و اسپیلینت و پانسمان بینی و گوش‌ها (در صورت وجود) آب نخورند و خیس نشوند. برای شست و شوی صورتتان با ملایمت از دستمال مرطوب استفاده کنید و هرگزبه صورت خود آب نزنید.
  • استعمال دخانیات فرآیند ترمیم جراحات را کند می‌کند و نتیجۀ جراحی را تحت تأثیر منفی قرار می‌دهد. بنابراین حداقل تا دو ماه بعد از جراحی اکیداً از استعمال دخانیات خودداری کنید.


!
به هیچ وجه اسپیلینت بینی و پانسمان داخل گوشتان را (در صورتی که داخل گوشتان پانسمان شده است) لمس نکنید. معمولاً یک هفته بعد از جراحی، دورۀ نقاهت و استراحت به پایان می‌رسد و پزشک این پانسمان‌ها را بر خواهد داشت و بخیه‌ها را خواهد کشید.


!
قبل از مراجعه به پزشک برای برداشتن اسپلینت، می‌توانید صورت خود را آرام و ملایم بشویید و نگران خیس شدن قالب روی بینی خود نباشید. چرا که این کار، قالب را نرم می‌کند و برداشتن آن با درد و دردسر کم‌تری همراه خواهد بود.


!
اگر دنده‌های شما پانسمان شده است، تا 72 ساعت بعد از جراحی به آنها هیچ کاری نداشته باشید. پس از آن با مشورت پزشک، این پانسمان را بردارید و در محل زخم، از پمادی که برای شما تجویز شده است ضماد کنید.


!
در نخستین هفته‌های پس از جراحی لازم است تحت نظر مستمر پزشک معالج خود باشید. اغلب یک هفته بعد از جراحی نخستین ویزیت را با دکتر خواهید داشت و در این زمان پانسمان بینی برداشته می‌شود. تا چند ماه باید ویزیت‌های دوره‌ای خود را ادامه دهید.

نکات کلیدی

  • بهتر است حداقل تا یک هفته بعد از جراحی از پرواز با هواپیما خودداری کنید. لازم به ذکر است برخی پزشکان پرواز با هواپیما بلافاصله بعد از جراحی را بلامانع می‌دانند. لذا توصیۀ دانوما به شما این است که در این رابطه حتماً نظر پزشکتان را جویا شوید.
  • اکیداً از خوردن و نوشیدن غذاها و مایعات حساسیت‌زا مانند ادویه‌های تند پرهیز کنید تا عطسه و سرفه نکنید، رگ‌ها و مویرگ‌های ناحیۀ بینی و صورت شما در اثر مصرف این مواد پاره نشود و کبودی‌ها افزایش نیابند.
  • اغلب شرکت‌های بیمه هزینه‌های جراحی زیبایی را پوشش نمی‌دهند، اما بخشی از هزینه‌ها که به اصلاح ساختار بینی و تنفسیاختصاص دارد را جبران می‌کنند. حتماً در این رابطه با مشاور بیمۀ درمانی و تکمیلی خود گفت و گو کنید و اقدامات لازم را با هماهنگی وی به انجام رسانید.

لغات و اصطلاحات

  • راینوپلاستی: اصطلاح تخصصی پزشکی برای جراحی زیبایی بینی است. راينو پلاستي شايع‌ترين جراحي پلاستيک در جهان است و به جراحی پلاستیکی گفته می‌شود که با هدف تغییر ظاهر بینی و زیباتر کردن آن در تناسب با دیگر اجزای چهرۀ فرد انجام می‌شود و غالباً بر عملکرد تنفسی بینی نیز مؤثر است.
  • کولاملا: ستونی است که بین دو حفرۀ بینی قرار دارد.
  • جراحی باز یا کلاسیک: تکنیکی برای جراحی زیبایی بینی است که در آن برشی کوچک به شکل حرف دبلیو لاتین (یا در اصطلاح تخصصی برش پله‌اي) در کولاملا ایجاد می‌گردد و پوست روي بيني کاملا بالا زده می‌شود. در این روش جراح دسترسي کامل و مستقیمی به تمام اجزای بینی دارد و با دید کامل می‌تواند عمل زیبایی را انجام دهد.
  • جراحی بسته یا اندونیزال: جراحی زیبایی بینی که طی آن، پوست روی بینی فرد برداشته نمی‌شود بلکه با استفاده از یک تجهیز پزشکی بعد از زدن برش‌ها بالا نگه داشته می‌شود. در این شیوه همۀ برش‌ها در داخل بینی ایجاد می‌شوند و تمام فرآیند جراحی در فضای داخل بینی به انجام می‌رسد.
  • جراحی ترمیمی یا ثانویه: به جراحی زیبایی دوم گفته می‌شود که پزشک به دلیل عدم رضایت بیمار و یا حاصل نشدن نتیجۀ دلخواه و برای انجام اصلاحات لازم انجام می‌دهد.
  • اسپیلینت: قالبی گچی که بعد از جراحی زیبایی برای محافظت از ساختار آسیب‌پذیر بینی در روزهای نخست پس از جراحی بر روی بینی قرار می‌گیرد.
  • راه هوایی: یک تجهیز پزشکی-درمانی است که پس از جراحی برای تنفس راحت بیمار و شکل‌دهی درست به حفره‌های بینی، در مجاری تنفسی فرد قرار می‌گیرد و پزشک بعد از پایان دورۀ نقاهت آن را از سوراخ‌های بینی خارج می‌کند.
  • تامپون: پانسمانی که پس از جراحی در داخل بینی قرار می‌گیرد تا از خونریزی جلوگیری شود و حفره‌های بینی به درستی فرم بگیرند.

منابع و ارجاعات

  • تجارب افرادی که جراحی زیبایی بینی داشته‌اند.
  • سایت‌های رسمی کلینیک‌های ارائه‌دهندۀ خدمات جراحی زیبایی
 

نظرات کاربران

1 دیدگاه در “مراحل و نکات جراحی زیبایی بینی

  1. محمدی گفت:

    ممنون بابت این اطلاعات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + پانزده =