0

مقدمه

کاشت موی طبیعی مانند جراحی زیبایی بینی، کاشت ریش و سبیل و کاشت ابروی طبیعی در تمام جهان، هم در میان خانم ها و هم در میان آقایان متقاضیان پرشماری دارد. در دنیای امروزی و با توجه به پیشرفت تکنولوژی علم پزشکی تنها یک راه ترمیم و درمان برای موهای از دست رفته وجود دارد آن هم کاشت مو است. کاشت مو به تکنیکی گفته می‌شود که در آن ریشه‌های مو، تک تک از ناحیه اهدا کننده یا همان بانک مو، به ناحیه در حال ریزش و یا خالی از مو برده می‌شوند. پیوند موی طبیعی و در بخش های مختلفی همانند ابرو سر، ریش و حتی سیبیل انجام می گیرد. جالب است که بدانید روش کاشت مو نخستین بار توسط یک پزشک ژاپنی و در سال 1939 مطرح و بعد ها در 1959 توسط یک پزشک آلمانی به مرحله اجرا درآمد. در این بین آزمایش های مختلف و روش های متعددی مورد ارزیابی قرار گرفته است. امروزه نیز با استفاده از علم روز از دسته های کوچک تر مو به نام میکرو گرافت، پیوند مو صورت می پذیرد. این روند باعث طبیعی جلوه کردن ظاهر موی فرد می شود. لازم به ذکر است که کاشت مو جایگاه خوبی بین افراد جامعه پیدا کرده است و در حال حاضر جزو اعمال جراحی سرپایی به شمار می رود. در هر پیاز مو ۱ تا ۴ رشته مو رشد می‌کند. امروزه در پیشرفته ترین روشهای کاشت مو، پیاز مو را دست نخورده انتقال می‌دهند. نتیجه این کار ظاهر طبیعی تر موهای کاشته شده‌است.

کاشت موی طبیعی به دلیل خاصیت ماندگاری (برخلاف ترمیم مو) و اهمیت بهداشتی و زیبایی شناختی آن، حساسیت و دقت بالایی را می طلبد. به عبارتی می توان گفت کاشت موی طبیعی ترکیبی واقعی از علم و هنر پزشکی است. کاشت مو نیز مانند دیگر فرآیندهای اجتماعی، مراحل، نکات و پیچیدگی های خاص خود را دارد، که دانوما با توجه به رسالت خود، حتی المقدور سعی در رفع این ابهامات دارد. در این مطلب مراحل اجرایی کاشت موی طبیعی از دید متقاضی کاشت ارائه می شود.


!
از آنجایی که این فرآیند به صورت غیر متمرکز (توسط مجموعه های خصوصی و عمومی) ارائه می شود، معمولا شرایط، پیش نیازها، مدارک و مراحل آن متفاوت است. آنچه در این مطلب ارائه می شود، موارد مشترک بوده اگرچه بنا به صلاحدید در برخی موارد، حالت های مختلف ارائه شده است.

پیش نیاز و ملزومات

  • محدودیت سنی: برای آقایان توصیه می شود بالای 25- 30 سال عمل کاشت مو انجام شود.
  • هزینه کاشت مو
  • نداشتن بیماری های قلبی عروقی، کلیوی و شیمی درمانی
  • قابلیت بانک موی کافی

مراحل اصلی

اول | پیدایش علائم اولیه ریزش مو و طاسی سر

اولین مرحله در فرآیند کاشت مو، تشخیص درست مساله و علائم اولیه آن است. امکان دارد مساله شما کاهش و طاسی عمومی و یا موضعی موی سر باشد. کاشت مویک راهکار درمانی است اما امکان دارد بهترین روش ( از لحاظ کیفیت، هزینه و زمان) برای شما نباشد. بنابراین برای تشخیص اینکه شما یک کاندید مناسب برای کاشت مو هستید، باید نکات و معیارها زیر را بررسی بفرمایید:

در کاشت مو داشتن بانک و تراکم موی کافیدر پشت سر و نواحی بالای گردن است، تقریبا در اکثر روش های کاشت مو، ریشه موها از این نواحی برداشته و در قسمت های کم پشت و طاس کاشته می شود.


!
قبل از کاشت مو علل ریزش مو باید ریشه یابی و درمان گردد در غیر اینصورت به مرور زمان موهای کاشته شده به مانند موهای اولیه و طبیعی فرد دچار ریزش می شوند، این یک امر بدیهی و کاملا واضح است و ارتباطی با نوع و روش کاشت مو ندارد و این گفته که موهای کاشته شده با فلان روش کاشت ماندگار خواهند بود کاملا تبلیغاتی و غیر علمی است.

اما در نهایت چنانچه قصد کاشت مو دارید، پس از بررسی مساله، اولین اقدامی که بایستی انجام دهید، جستجوی صحیح و مراجعه به کلینیک های تخصصی و متخصصین کاشت موی طبیعی معتبر است.


!
کاشت مو در خانم ها نسبت به آقایان کمی مشکل می باشد، در آقایان معمولا ناحیه وسیعی از سر دچار طاسی می شود و پزشک می تواند به راحتی تعداد زیادی فولیکول مو را از نواحی پر پشت به قسمت های کم مو و طاس انتقال دهد. اما در بانوان بیشتر کم پشتی عمومی مشاهده می شود و نه طاسی وسیع و ناچارا پزشک باید به صورت نقطه ای فولیکول های مو را به نواحی کم پشت انتقال دهد که خود دارای پیچیدگی های خاصی می باشد از جمله باید دقت شود تا به ریشه موهای سالم آسیب وارد نشود. در آقایانیکی از علل متداول در ریزش مو افزایش تبدیل هورمون تستوسترون به دی هیدرو تستوسترون می باشد که با افزایش سن رخ می دهد، این هورمون باعث تضعیف ریشه موها و در نهایت از بین رفتن آن ها می شود، در اصطلاح به این نوع ریزش مو، ریزش مو با الگوی مردانه گویند.

خوشبختانه این نوع ریزش مو در بانوان شایع نمی باشد به همین جهت طول عمر ریشه موها در زنان چندین برابر مردان است. خانم ها باید توجه کنند در نواحی که موهای آن ها کم پشت بوده به احتمال زیاد فولیکول های مو هنوز وجود دارند و اگر علل ریزش مو به درستی تشخیص داده شود و درمان مناسب صورت گیرد معمولا اکثر بانوان شاهد رویش مجدد موهای خود می باشند و نیازی به کاشت مو نخواهد بود مگر در موارد خاص.

در کاشت مو یک گرافت از طريق ايجاد يک شکاف بسيار ظريف وارد پوست می شود. اين سوراخ (با اينکه بسيارکوچک است) فضايی را اشغال می کند. اگر منطقه مورد نظر کاملاً طاس باشد هيچ مشکلی به وجود نخواهدآمد. ولی اگر موی شما کم پشت باشد و قرار باشد پیوند مو درلابلای موهای موجود (بخصوص اگر اين موها ضخيم و باکيفيت باشند) انجام شود لازم است که فضای کافی در بین موها وجود داشته باشد تا بتوان آن شکاف را ايجاد نمود.


!
در حقيقت بنابر توصیه متخصصان تا زمانی که بيشتراز 50 درصد از تراکم موها کاسته نشده است بدليل ناکافی بودن فضای (خالی ازمو) در بين موهای موجود، نمی توان در میان آنها شکاف ايجاد کرد و اگر هم به زور این عمل انجام شود اولاً ممکن است به ريشه موهای اطراف آسيب وارد شود و ثانياً حتی اگرآسيبی به ريشه موهای اطراف وارد نشود اين ريشه ها مزاحم ريشه موی کاشته شده بوده و لذا در حين درآمدن موی کاشته شده به احتمال زياد کيست مويی و جوش های چرکی بدفرم ايجاد می گردند. اين ضايعات موجب اختلال در بيرون آمدن موهای کاشته شده گرديده و نتايج کاشت مو را خراب می نمایند.

بنابراين منطقی است که کاشت موی طبيعی را زمانی انجام دهيم که حداقل 50 درصد از موهای يک منطقه از سر دچار ريزش شده اند تا بتوان پیوند مو را بدون مشکل انجام داد و فرد هم از نتايج آن لذت ببرد.

ریزش مو به دلایل مختلفی می تواند رخ دهد. این دلایل عبارت است از ژنتیک، تصادفات، سوختگی، مصرف دارو، بارداری، شیمی درمانی و… است. گاهی نیز بیمار ریزش مو ندارد بلکه موهایش نازک و یا دچار ریزش موی موقت شده است که در این مواقع می توان از روشهای تقویت مو استفاده کرد. بررسی های ما در دانوما نشان می دهد که روش های عمومی تقویت مو عبارت است از:

قبل و بعد از عمل کاشت مو

روش های متداول طب کلاسیک:

  • ویتامین درمانی: تجویز ویتامین در قالب گیاهان دارویی و یا قرص- کپسول های شیمیایی است.
  • مزوتراپی: تزریق یکسری آمپولهای ویتامین در زیر پوست سر جهت تقویت مو است. تفاوت ویتامین درمانی و مزوتراپی در ویژگی موضعی بودن مزوتراپی و کاهش اثرات جانبی داروهای شیمیایی بر کل بدن است.
  • PRP: استفاده از PRP برای فعال سازی سلول های مرده و یا به اصطلاح به خواب رفته.
  • لیزر تراپی: برای افزایش قطر موهای سر و تقویت آن که توسط برخی کلینیک ها ارائه می شود و شواهد زیادی از اثرات جانبی آن در دسترس نیست.
  • استفاده از داروهای موضعی

روش های متداول طب ایرانی- اسلامی:

  • حجامت عام و حجامت سوزنی سر
  • زالو درمانی به صورت موضعی
  • استفاده از دارو- گیاهان موضعی

در هر صورت شرایط هر فرد با فرد دیگر متفاوت است و برای انتخاب بهترین روش درمان بهتر است با پزشک متخصص مشورت نمایید.

افرادی با ویژگی های زیر کاندیدای مناسبی برای کاشت ابرو نیستند:

  • افرادی که دچار مشکلات قلبی عروقی هستند،
  • افرادی که دچار نارسایی های کلیوی و شیمی درمانی می شوند.

دوم | جستجوی اولیه در مورد روش درمان و کلینیک

کاشت موی طبیعی ترکیبی واقعی از علمو هنر پزشکی است. بنابراین برای افزایش در دقت لازم است در این مرحله جستجوی اولیه در ارتباط با دو موضوع پزشک، کلینیک و بیمارستان معتبر و راهکارهای مورد نیاز انجام شود:

  • جستجو در مورد روش های کاشت موی مناسب:

در ابتدا با توجه به مساله (که در مرحله قبل شناسایی شد)، باید راهکارهای متناسب درمانی به روز را بررسی و مقایسه نمایید. بررسی های دانوما نشان می دهد، اطلاع شما از روش های درمانی هم در انتخاب پزشک و کلینیک مناسب و هم در اثربخشی فرآیند درمانی موثر است.

روش های متداول کاشت مو عبارت است از:

  • روش BHT: BHT یا Body Hair Transplant در روش کاشت مو به روشی گفته می‌شود که بجای برداشت مو از ناحیه پشت سر از موهای بدن مانند سینه، کمر، ران، ناحیه شرمگاهی و یا هرجای بدن که بتوان از آنجا مو برداشت کرد به روش پانچ مو را برداشت می‌کنند و در قسمت مورد نیاز موی برداشت شده را کاشت می‌کنند.
  • روش Follicular Isolation Technique یا FIT: در واژه به معنای تکنیک جداسازی فولیکول‌ها است. در این روش به وسیله پانچ از ناحیه بانک مو، که معمولاً از پشت سر و بالای گوشها انتخاب می‌شود، فولیکول‌ها برداشت شده و در ناحیه‌ای که نیاز به کاشت مو احساس می‌شود، مجدداً بوسیله پانچ این فولیکول‌ها کاشت یا پیوند داده می‌شوند.
  • روش FUT: Follicular Unit Transplant یا FUT به در واژه به معنای عملی بر اساس قسمت‌های فولیکولی می باشد و به نوعی نخستین روش کاشت مو محسوب می شود و در این روش نواری را از نزدیکی گوش سمت راست تا نزدیکی گوش سمت چپ برداشت کرده و گرفت ها را از آن ناحیه جدا می کنند. امروزه با توجه به معایب های متعددی که کاشت مو با تکنیک FUT مانند جراحی، درد، خونریزی، بیهوشی، عوارض های جانبی و… داشت در سطح دنیا منسوخ شده و روش های جدیدی جایگزین روش فوق شده است.
  • روش FUG: پیوند واحد فولیکولی (FUG) یک روش جراحی برای درمان ریزش مو است که بیشتر جهت روش مکمل برای انجام کاشت مو مورد استفاده قرار می گیرد زیرا در این روش به نوع اصول و قوانین کاشت مو بیش از پیش توجه شده است.
  • روش SUT: تنها روش کاشت مو که بدون جراحی می باشد و به هیچ عنوان جراحی ندارد کاشت مو به روش SUT است. کاشت مو به روش SUT با دستگاه اتوماتیک انجام می شود یعنی برداشت گرفت ها از پشت سر توسط دستگاه اتومایک انجام می شود دلیل این موضوع این است که در برداشت توسط تکنسین ممکن است خطای انسانی رخ دهد که نتیجه این موضوع پرت شدن و از بین رفتن بانک موی فرد می باشد. به ادعای برخی از کلینیک ها در این متد تا 14000 تار موی واقعی را در یک جلسه می توان برداشت کرد و کاشت و اینکه برداشت در این روش با دستگاه انجام می شود که بدون جراحی بدون درد بدون بیهوشی بوده و همچنین دوران نقاهت و عوارض ندارند. یکی از رکورد هایی که کاشت مو به روش sut به جا گذاشته است کاشت 60 تار مو در 1 سانتی متر مربع است که این رکورد به خودی خود منحصر به فرد می باشد.
  • روش Follicular Unit Extraction یا FUE: در واژه به معنای جداسازی به بخش‌های فولیکولی می‌باشد که در واقع تمامی روش‌های موجود مانند FIT, FUT , FUG , FUM, SUT, BUT و… را شامل می‌شود. یعنی برداشتن مو از ناحیه‌ای از بدن شخص و انتقال یا پیوند آن موها به نواحی دیگر بدن در همان شخص، این انتقال معمولاً به ناحیه کم مو یا طاس سر، ابرو، ریش و… می‌تواند صورت گیرد. شایان ذکر است کاشت مو با تکنیک FUE به نوعی مکمل کاشت مو به روش SUT می باشد. استفاده از این تکنیک در برخی از کلینیک ها ارائه می شود.


!
معمولا چنانچه وسعت طاسی بالا باشد، ابتدا از روشهای سریع با حجم بالا استفاده می شود. به عنوان مثال بر طبق بررسی ما در این شرایط، ابتدا روش FUT و سپس FIT مورد استفاده قرار می گیرد.

  • پزشک، کلینیک و بیمارستان معتبر: در ادامه باید لیستی از متخصصان و کلینیک های تخصصی و معتبر کاشت مو را جستجو کنید. معیارهای کلیدی انتخاب بهترین پزشک یا کلینیک کاشت مو عبارت است از:
    • مهارت های حرفه ای: تنها یک جراح زیبایی که دارای فوق تخصص جراحی پلاستیک باشد، اجازه دارد که این عمل را انجام دهد و یا بر انجام آن نظارت و راهبری کند. جهت تشخیص مهارت حرفه ای می توانید به گالری واقعی تصاویر مراجعین قبلی کلینیک، مراجعه حضوری و مشاهده ایشان (هنر) و همچنین بررسی مدارک و مستندات حرفه ای ایشان (علم) استناد کرد.
    • تجربه: دومین معیاری که باید مورد قضاوت قرار دهید، تجربه کاری وی در زمینه عمل کاشت مو است. جهت تشخیص این عامل نیز می توانید به گالری واقعی عمل های انجام شده و تعداد عمل کاشت مو (شخص پزشک و تیم همراه او)، مراجعه کنید.
    • مهارت های هنری و زیبایی شناسی جراح: یک پزشک متخصص جراحی کاشت مو باید مهارت های زیبایی شناختی کافی را برای قرار دادن گرافت های مو با توجه به شکل طبیعی رویش موی بیمار، سن و جنسیت وی در محل مناسب داشته باشد.
    • داشتن حسن سابقه در بین بیماران قبلی: شهرت پزشک در بین بیماران سابق وی نشان از مهارت وی در عمل های قبلی دارد. که این معیار را نیز می توان با حضور در مطب و یا جستجو در انجمن های گفتگو و نظرات کاربران تا حدودی متوجه شد.


!
به عقیده برخی ۶۰% از عمل ترمیم و کاشت مو مربوط به مهارت های هنری و ۴۰% آن مربوط به مهارت های علمی است که ترکیب هر دو مهارت سبب پدید آمدن خط رویش طبیعی مو با قرار دادن گرافت های مو در محل های مناسب و بهبود نتیجه می شود.

برای تشخیص کلینیک ها و مراکز نامعتبر کاشت مو، بر طبق قانون وزارت بهداشت و درمان، انجام كاشت مو فقط در بيمارستانهاو كلينيك هاي تخصصي پوست و موي رسمي، مجاز مي باشد. با توجه به اينكه برخي از مراكز غير رسمي خود را كلينيك يا در مانگاه معرفي مي نمايند لذا روشهاي زير جهت تشخیص رسمي بودن مركز پيشنهاد مي شوند:

  • درمانگاه يا كلينيك تخصصي پوست و مو داراي مجوز رسمي از وزارت بهداشت و درمان مي باشد كه الزاما بايد در محل كلينيك نصب شده باشد.
  • شماره پروانه بهره برداري در سايت و مجوز مركز وجود دارد.
  • مسئول فني بايد متخصص پوست و مو باشد. نام متخصص مسئول در سايت انجمن متخصصين پوست ايران، بخش پزشكان متخصص پوست ايران و نيز پزشكان فعال در كاشت مو و نيز در سايت سازمان نظام پزشكي، بخش جستجوي پزشك ( تحت عنوان متخصص پوست و مو) قابل جستجو است.
  • نام كلينيك مجاز در سايت انجمن متخصصين پوست ايرانبه آدرس فوق در بخش كلينيكهاي تخصصي پوست و مو مورد تاييد وزارت بهداشت قابل جستجو است.
  • تبليغات كلينيكهاي داراي مجوز رسمي در رسانه هاي رسمي نظير صدا وسيما بوده و داراي مجوز تبليغات از سازمان نظام پزشكي با قيد شماره مجوز مي باشد.
  • شركت مخابرات در بانك اطلاعات 118 فقط كلينيك هاي مجاز را ثبت مي نمايد لذا تلفن مركز داراي مجوز رسمي از 1188 قابل دريافت است.


!
همانطور که مشاهده کردید در عمل زیبایی کاشت موی طبیعی، به روش های مختلف فولیکولهای مو را از بانک موی پشت سر فرد که در مقابل هورمون ریزش مقاوم هستند برداشته و پس از جدا سازی ناخالصی های مو، فولیکول ها را به صورت جداگانه در محل موردنظر پیوند می زنند.موهای پیوند زده پس از گذراندن دوره ی نقاهت و ریزش موقتی، به مانند دیگر موها رشد طبیعی خواهند داشت به طوری که می توان آنها را کوتاه و رنگ نمود.


!
علاوه بر مردان زنان نیز به علت ریزش موهای خود به انجام عمل زیبایی کاشت مو مبادرت می ورزند که روش های کاشت مو در زنان و مردان یکسان می باشد. اما در کاشت موی بانوان محدودیت سنی وجود ندارد.

سوم | هماهنگی و مشاوره اولیه رایگان با کلینیک های منتخب

پس از تهیه لیست منتخب اولیه، می توانید مراحل زیر را انجام دهید:

  • تماس با کلینیک های منتخب اولیه (به صورت اینترنتی و یا تلفنی)
  • هماهنگی و مراجعه برای مشاوره اولیه
  • مراجعه به کلینیک و تکمیل فرم و اخذ مشاوره

برای مشاوره و ویزیت دو روش وجود دارد.

  • ویزیت اینترنتی: در این روش که توسط برخی کلینیک ها ارائه می شود شما اطلاعات زیر را وارد کرده و در نهایت جهت مشاوره تخصصی (حضوری) و یا ادامه مراحل درمان، با شما تماس گرفته می شود:
    • اطلاعات شناسنامه ای شامل نام و نام خانوادگی (حتی المقدور از ارائه کدملی خود در چنین مواقعی خودداری نمایید)
    • شماره تماس
    • تصاویر از جلوی سر، بالای سر و پشت سر.
  • ویزیت حضوری: در این جهت استفاده از مشاوره رایگان و حضوری با مراکز منتخب خود، تماس گرفته و جهت مشاوره حضوری نوبت رزرو نمایید.

در هنگام ورود به کلینیک یا مطب، معمولا یک پرسشنامه جهت تکمیلاطلاعات اولیه به شما ارائه می شود. به این ترتیب پرونده شما در ابتدا تشکیل می شود. در جلسه مشاوره کاشت و پیوند موی طبیعی، می توانید نمونه کارهای کاشت مو را مشاهده کنید و به توضیحات و شرایط مشاور خود در مورد روش کاشت مو و نیز نتیجه عمل کاشت مو دقت نمایید. نگرانی و دلهره شما برای عمل پیوند مو و کاری که قرار است بر روی شما صورت بگیرد را به راحتی و با صراحت با مشاور و پزشک خود بیان کنید و راهکارهای وی را جویا شوید.


!
در بسیاری مواقع شما کاندید مناسبی برای کاشت مو نیستید و پزشک یا مشاور با توجه به صلاحدید، روش های درمانی و تقویتی جهت کاهش ریزش و تقویت مو را پیشنهاد می کنند.

در این مرحله لازم است سوالات و ابهامات خود را مطرح کرده و پاسخ خود را دریافت کنید. پیشنهاد می کنیم قبل از جلسه مشاوره این سوالات را به صورت مکتوب همراه خود داشته باشید. برخی از این سوالات می تواند موارد زیر باشد:

  • آیا باید موهایم را بتراشم؟
  • بعد از چند روز بعد از عمل می تونم با کلاه برم سر کار؟
  • زخم برداشت و کاشت چه مدت بعد خوب می شود؟
  • در چند درصد موارد عمل اثربخشی بالایی ندارد؟ و چرا؟
  • تیم کاشت مو شامل چه افرادی است؟ و متخصص چقدر در این فرآیند حضور دارد؟
  • هزینه عمل چقدر می شود؟

معمولا در مرحله مشاوره مراحل زیر باید انجام شود:

  • متخصص همراه با بیمار، هر دو منطقه اهدا کننده و دریافت کننده فولیکول های مو را به طور دقیق مشخص نماید. البته چگونگی پیدا کردن بهترین منطقه برای اهدا کردن فولیکول های مو به عهده، پزشک است.
  • جراح باید به درستی علل ریزش موو شانس پیوند و کاشت مو طبیعی موفق را ارزیابی نموده و برای بیمار تشریح نماید.
  • قدم بعدی در این مرحله، انتخاب روش و تکنیک پیوند مو است که با توجه به شرایط مختلف بدنی و توصیه های پزشک، انتخاب خواهد شد.
  • نحوه قرار گیری موهای پیوندیباید مشخص شود. جهت قرار گیری آنها نیز اهمیت دارد.

محل و موقعیت عمل در موارد مختلف متفاوت است:

  • کلینیک های تخصصی معمولا امکان انجام عمل در کلینیک را دارند،
  • برخی کلینیک ها و مطب های پزشکی نیز که امکان انجام عمل را به دلایل مختلفی ندارند، با توجه به شرایط همکاری مطب یا پزشک، به بیمارستان یا کلینیک دیگریبرای عمل مراجعه می کنید.


!
بررسی های ما نشان میدهد معمولا بیش از 50 یا 60 درصد عمل توسط پزشک متخصص و مابقی توسط دستیاران و تکنسین های اتاق عمل انجام می شود.


!
برای تعیین هزینه عمل عوامل مختلفی بررسی می شود. که اصلی ترین عامل هم حجم موی مورد نیاز و بانک موی پشت سر است که میزان حجم انتقال مو را نشان می دهد.

چهارم | انتخاب پزشک (کلینیک) و عقد قرارداد کاشت مو

در نهایت پس از بررسی و استفاده ازمشاوره با لیست اولیه، باید کلینیک یا پزشک نهایی را انتخاب نمایید.

پس از انتخاب گزینه نهایی، معمولا با مراجعه به کلینیک مورد نظر، قرارداد کاشت مو امضا می شود.

در ادامه پس از نهایی شدن تصمیم برای کاشت مو در کلینیک مورد نظر، موارد زیر به شما ارائه می شود:

  • برگه مراقبت های قبل از عمل
  • برگه انجام آزمایش قبل از عمل
  • نسخه داروهای قبل از عمل
  • برگه عکس: معمولا برای عمل های زیبایی باید قبل و بعد از عمل از ناحیه مورد نظر شما، عکس برداری شود. برخی مواقع، خود کلینیک دارای یک بخش عکاسی است اما در بسیاری مواقع نیز، شما باید به یک آتلیه عکاسی مراجعه نمایید. در این خصوص مشخصات عکس مورد نظربر روی برگه ای به شما ارائه می شود.

پرداخت هزینه عمل به گونه های مختلفی انجام می شود:

  • در برخی کلینیک ها یا پزشکان قابل اعتماد و برند مشاده شده است که کل هزینه قبل از عمل و پس از تنظیم قرارداد نهایی دریافت شده است
  • بررسی ها نشان می دهد که تسویه کامل باید تا روز عمل تعیین تکلیف شود:
    • اگرکلینیک دارای طرح های تشویقی مانند تخفیف و یا پرداخت اقساط باشد، معمولا یک پیش پرداخت اولیه به همراه چک به تاریخ های مشخص، آماده و تا روز عمل ارائه می نمایید.
    • اگر کلینیک دارای طرح پرداخت اقساط نباشد، معمولا باید تا روز عمل تسویه نمایید. معمولا یک پیش پرداخت اولیه،


!
برخی از کلینیک ها، در قبال عوارض حاصل از عمل، خدمات خود را تضمین می کنند. به این موضوع حتما دقت بفرمایید. و ترجیحا از کلینیک مورد نظر ضمانتی برای نتیجه عملدرخواست کنید.


!
معمولا در عملکرد برخی کلینیک ها مشاهده شده است پس از قطعی شدن استفاده از خدمات کلینیک و عقد قرارداد (معمولا با تشکیل پرونده و پرداخت بخشی یا تمام هزینه عمل همراه است)، یک مشاور از سوی کلینیک به شما اختصاص می یابد که تا قبل و بعد از عمل راهنمایی های لازم را انجام می دهد. معمولا چند روز قبل از عمل، مشاور کلینیک با شما تماس خواهد گرفت و توصیه های قبل از عمل و تغییرات احتمالیرا به شما یادآوری و اعلام می کند:

معمولا توصیه های قبل از عمل کاشت مو عبارت است از:

  • از حدود یک ماه قبل از عمل حتی الامکان از مصرف سیگار قلیان و پیپ خودداری نمایید
  • از حدود ده روز قبل از عمل از مصرف کپسول ها و قرص های حاوی ویتامین E پرهیز نمایید.
  • از ده روز قبل از عمل از مصرف اسپیرین یا هرگونه داروی حاوی آسپیرین همچنین از مصرف دارو های ضد انعقاد خون نظير وارفارین و … به شدت پرهیز نمایید. در غیر این صورت به دلیل احتمال خونریزی شدید عمل شما لغو خواهد شد.
  • از یک هفته قبل از عمل از مصرف هر نوع مشروبات الکلی پرهیز نمایید.
  • از یک هفته قبل از عمل در صورت مصرف هر نوع دارو انواع ویتامین ها و مکمل های غذایی ترکیبات درمانیگیاهی (نظیر انواع عرقیجات چای سبز و سفید و…) و یا معدنی حتماً پزشک خود را آگاه سازید زیرا ممکن است نیاز به قطع مصرف آنها و جایگزین نمودن آنها با دارو های دیگر باشد.
  • در صورتیکه در شهر دیگری ساکن هستید طوری برنامه ریزی نمایید که شب قبل از عمل در محلی نزدیک کلینیک به سر ببرید. توجه داشته باشید هرگونه تأخیر در روز عمل ممکن است سبب موکول شدن عمل شما به زمان دیگری شده و علاوه بر آن خسارتی بابت لغو عمل از شما دریافت گردد. شما بایستی تا حدود 24 ساعت پس از انجام عمل به منظور معاینات لازم در دسترس باشید و پس از این زمان می توانید برای برگشت خود برنامه ریزی نمایید. در واقع شما بایستی از شب قبل از عمل تا حدود 24 ساعت پس از عمل را در شهر محل عمل بمانید.
  • اگر از داروهای مسکن و خواب آور آنتی هیستامین، فنوتیازین، کلرپرومازین، تیوریدازین، تری فلئوپرازین، پرومتازین، پرفنازین و… استفاده می نمایید بایستی در مورد ادامه مصرف آنها از یک هفته قبل از عمل با پزشک جراح پیوند مو مشورت نمایید.
  • از یک هفته قبل از عمل مصرف داروی ایندرال (پروپرانولول) و داروهای مشابه مجاز نمی باشد.
  • استفاده از مانیوکسیدیل و محلول های مشابه بهتر است از حدود یک هفته قبل از عمل قطع گردد. استفاده مجدد از این محلول ها پس از عمل با تجویز و نظر پزشک جراح پیوند مو آغاز می گردد.
  • از یک روز قبل از عمل از مصرف دارو های مسکن و ضد التهاب غیر استروئیدی شامل بروفن ، ایندومتاسین، دیکلوفناک، ناپروکسن، پیروکسیکام و نظیر آنها خودداری نموده و مصرف آنها را قطع نمایید
  • روز عمل قبل از حرکت به سمت کلینیک سرخود را با شامپو کاملاً شسته و تمیز نمایید.
  • اولين دوز آنتی بیوتیک خود را طبق دستور پزشک یک ساعت قبل از حرکت همراه با صبحانه یا ناهار مصرف نمایید.
  • اگر به پنی سیلین سفالکسین اریترومایسین و یا هر داروی دیگری حساسیت دارید حتماً پزشک خود را آگاه سازید.
  • روز عمل از پوشیدن لباسهایی چون تی شرت که نیاز به درآوردن از ناحیه سر دارند اجتناب کنید
  • به دلیل اینکه حین عمل از داروهای تأثیرگذار بر روی هوشیاری استفاده می شود شما تا 24 ساعت پس از عمل مجاز به رانندگی نمی باشید. بنابراین برای بازگشت خود برنامه ریزی لازم را انجام دهید.

این موارد صرفا بر اساس بررسی های تیم ما مشخص شده است. در این رابطه صرفا به توصیه های پزشک مورد نظر خود اکتفا نمایید.

پنجم | انجام آزمایشات قبل از عمل

بنابر روال فعلی کاشت مو، آزمایشات مربوط (آزمایش خون، آلرژی، عدم تحمل، و غیره) برای بیمار و متقاضی کاشت مو تجویز می شود. در این مقطع شما باید طبق تجویز پزشک، این آزمایشات را انجام دهید.

مراجعه به آزمایشگاه قبل از عمل

ششم | تهیه دارو

پس از انجام آزمایشان باید نسخه ی تجویز شده توسط پزشک و کلینیک را برای قبل، حین و پس از عمل تهیه نمایید.

تهیه دارو

هفتم | تزریق آمپول در صورت تشخیص پزشک

معمولا قبل از انجام عمل (روز قبل) باید طبق تجویل دکتر، آمپول (معمولا ویتامین K) بزنید.

هشتم | مراجعه به کلینیک و انجام تشریفات قبل از عمل

روز عمل باید یکسری تشریفات رو مطابق با توصیه دکتر و کلینیک انجام دهید.


!
بسیاری از کلینیک ها از شما می خواهند به دلیل افزایش کیفیت عمل، موهای سر خود را بتراشید. البته این موضوع بسته به سیاست کلینیک ها متفاوت است. برخی دیگر از کلینیک ها همان روز عمل، موهای موضع مورد نظر را می تراشند.

بعد از مراجعه به کلینیک، معمولا مشاور یا یکی از پرسنل کلینیک به سراغ شما خواهد آمد:

  • وسایل شما را به همراه شماره موبایل فردی که قرار است به دنبال شما بیاید (چراکه بعد از عمل مطلقا نمی توانید رانندگی کنید) را از شما دریافت می کند.
  • پس از ورود به اتاق عمل با پوشیدن لباس عمل، با کمک دستیار برای انجام عمل آماده می شوید.

نهم | انجام عمل کاشت مو

عمل کاشت مو به سه بخش زیر تقسیم می شود:

  • استخراج،
  • استراحت و
  • کاشت.

زمانی که روند استخراج پایان یافت، بیمار فرصتی نیم ساعته برای استراحت و صرف یک وعده ی غذایی سبک دارد. و سپس عملیات نهایی کاشت فولیکول ها انجام می شود. چگونگی عملیات کاشت موی شما بستگی به روش مناسب شرایط شما دارد.

  • ابتدا فرد برای عمل پیوند آماده شده معمولا در محل برداشت مو، دستیار یا پزشک، محل مورد نظر دریافت کننده را علامت گذاری و طراحی نهایی ابرو با بیمار مورد توافق قرار می گیرد.
  • سپس ناحیه اهدا کننده تراشیده و یا موهای آن قسمت کوتاه می شود.
  • برای آماده سازی ناحیه ای که فولیکول ها از آن جدا می شود باید از بی حسی موضعیاستفاده کرد و سپس با توجه به روش به کار گرفته شده عمل برش انجام گردد.
  • پس از استخراج، واحدهای فولیکولی در محلول نگهداری مناسب قرار داده می شوند تا حیات فولیکولی حفظ شود. تیم جراحی به کمک عینک های ذره بینی شروع به آماده سازی واحد های فولیکولی و چراغ های LED (استفاده از چراغ LED به منظور حفظ دمای مناسب است) می کند. آماده سازی و نگهداری مناسب واحدهای فولیکولی، عامل اصلی موفقیت آمیز بودن کاشت مو است.
  • در ناحیه مقصد که پیوند مو در آن جا انجام خواهد شد فولیکول های جدا شده قرار خواهند گرفت و عمل پیوند انجام خواهد شد. دکتر و یا متخصصی که واحد های فولیکولی را می کارد، هنگام کاشت هر واحد فولیکولی عمق، زاویه داری (خمیدگی به جلو و پایین) و جهت رشد موها را مشخص می کند.
  • پس از آن کار پانسمان انجام می شود. معمولا شما باید صبح فردای روز عمل جهت تعویض پانسمان به کلینیک مراجعه کنید.


!
بررسی های ما در دانوما نشان می دهد، هر آنچه موجب رقیق شدن خون می شود مانند ویتامین c و… نباید مصرف شود.


!
عمل کاشت مو در هر جلسه معمولا 3 تا 12 (به صورت دقیق تر 5 تا 7 ساعت) زمان می برد.

در حالی که کاشت مو عملی آسان است یکسری اثرات جانبی به همراه دارد. بر اساس بررسی ما این اثرات جانبی عبارت است از:

  • نازک شدن مو: در برخی مواقع پس از عمل موهای قدیمی کمی نازک می شود که این بخاطر شرایط پس از عمل است و جای نگرانی نیست چون بعد از چندماه موها مجددا ضخیم می شود.
  • خونریزی: خونریزی در عمل یک اتفاق طبیعی است که با فشار دادن جای خونریزی معمولا بند می آید، البته در برخی موارد نادر، پزشک مجبور می شود جای زخم را بخیه کند تا خونریزی متوقف شود.
  • درد: عمل کاشت مو معمولا با کمی درد همراه است اما در اغلب موارد برای تسکین درد نیاز به خوردن دارو نیست.
  • خارش: خارش ناحیه ای که در آن عمل کاشت انجام شده اصلا غیرطبیعی نبوده و معمولا تا چندروز ادامه دارد که با شستشو دادن سر با شامپوی تجویز شده پزشک، طی چند روز خارش رفع می شود.
  • ورم کردن: فردی که عمل کاشت انجام می دهد معمولا چند روز دچار ورم اطراف چشم و پیشانیاش می شود.
  • بی حسی: اثر دیگر عمل کاشت، بی حس شدن سر است که معمولا چندهفته طول می کشد.
  • عفونت: عفونت بندرت اتفاق می افتد چون معمولا قبل و بعد از عمل، پزشک برای بیمار آنتی بیوتیکتجویز میکند.
  • کیست: در ناحیه کاشت شده مو ممکن است کیستهای کوچکی دیده شود که معمولا بعد از چند هفته از بین می رود.
  • زخم شدگی: برآمدگی و زخم شدگی در سر بعد از عمل طبیعی است و بندرت پیش می آید که زخم ها شدید و نافرم باشد.

دهم |مراجعه به کلینیک جهت تعویض پانسمان

معمولا صبح روز بعد عمل برای تعویض پانسمان مخصوصا در روش های قدیمی تر همچون FIT و FUT به کلینیک مراجعه می نمایید. بررسی ما از تجربه افراد نشان می دهد که معمولا دستیار، پس از تعویض پانسمان، شامپو بچه و بتادین را مخلوط و جهت شستشو به سر می زند. معمولا در این روز و روز بعد باید به طور معمولا 4 -5 بار به حمام رفته و موهای خود را بشویید. البته دقت کنید که باید آب از طریق کاسه به سر ریخته شود.

یازدهم | مراحل کاشت تکمیلی در صورت نیاز

چنانچه ناحیه مورد نیاز شما برای کاشت زیاد باشد، عمل شما در مراحل متعددی انجام می شود.

معمولا مراحل کاشت مو به صورت زیر است:

  • کاشت به روش FUT
  • کاشت به روش FIT

پس از آن همان مراحل کاشت اولیه همانند تعویض پانسمان نیز به همان شکل انجام می شود.

دوازدهم | مراقبت ها و ویزیت های دوره ای پس از عمل

معمولا پس از عمل نهایی، طبق نظر پزشک باید به صورت دوره ای و در مقاطع مشخص به کلینیک بروید و در هر مقطع، مطابق با شرایط، داروی مورد نیاز را دریافت و تهیه کنید.

بررسی های ما نشان می دهد که پس از کاشت مو مراحل و شرایط زیر رخ می دهد:

  • بیمار یک یا دو روز بعد جهت باز کردن پانسمان مراجعه می کند.
  • از روز دوم تا مدتی که پزشک با توجه به شرایط شما تجویز می کند، باید مواردی از قبیل عدم ضربه و فشار به ناحیه کاشت، شستشوی مرتب سر با جریان غیر مستقیم آب عدم فعالیت و تعریق شدید و غیره را رعایت نمود.
  • موهای کاشته شده در طول یک ماه اول رشد می کنند که گویای گرفتن پیوندها است سپس تعداد زیادی ازآنها در ماه دوم شروع به ریزش می کنند اما ریشه موها زنده می باشد.
  • موهای جدید از ماه سوم به بعد ظاهر می شوند. در ابتدا این موها تنک، نازک و کرکی بوده اما به مرور زمان به تعداد و قطر آن ها اضافه شده و موها متراکم و ضخیم می شوند.
  • تجربه نشان می دهد تاثیر عمل پیوند مو در چهره حدود ۹ ماه بعد مشخص می شود و در این زمان تفاوت چهره قبل و بعد از کاشت مو بسیار قابل توجه است. اما همچنان تا یک سال بعد موهای نهفته رشد کرده و به تعداد و تراکم موهای پیوندی می افزایند و لذا نتیجه نهایی عمل کاشت مو پس از ۱۲ ماه قابل ارزیابی می باشد.

نکات کلیدی

  • برخی از کلینیک ها، در قبال عوارض حاصل از عمل، خدمات خود را تضمین می کنند. به این موضوع حتما دقت بفرمایید. و ترجیحا از کلینیک مورد نظر ضمانتی برای نتیجه عمل درخواست کنید.
  • سن مناسب برای کاشت مو در آقایان بالای 30 سال است، در سنین زیر 30 سال و به ویژه زیر 26 سال بدن از لحاظ سیستم هورمونی در تغییرات است و بهتر است بعد از سن 30 سال که متابولیزم و سیستم هورمونی بدن به ثبات کافی رسیده اقدام به کاشت مو شود تا هم نتیجه بهتری کسب گردد و هم از شانس ریزش موهای کاشته شده کاسته شود.
  • چنانچه عکس رسمی و پرسنلی شما قبل از عمل کاشت مو و بعد از عمل متفاوت باشد، می توانید یک گواهی رسمی از کلینیک خود دریافت کنید. کلینیک های معتبر معمولا گواهی نامه رسمی فارسی و یا لاتین با توجه به درخواست متقاضی (افرادی که عکس شناسنامه، کارت ملی و پاسپورت ایشان قبل و بعد از عمل تفاوت زیادی داشته باشد) صادر می کنند.

لغات و اصطلاحات

  • روش BHT: در روش کاشت مو به روشی گفته می‌شود که بجای برداشت مو از ناحیه پشت سر از موهای بدن مانند سینه، کمر، ران، ناحیه شرمگاهی و یا هرجای بدن که بتوان از آنجا مو برداشت کرد به روش پانچ مو را برداشت می‌کنند و در قسمت مورد نیاز موی برداشت شده را کاشت می‌کنند.
  • روش FIT: در واژه به معنای تکنیک جداسازی فولیکول‌ها است. در این روش به وسیله پانچ از ناحیه بانک مو، که معمولاً از پشت سر و بالای گوشها انتخاب می‌شود، فولیکول‌ها برداشت شده و در ناحیه‌ای که نیاز به کاشت مو احساس می‌شود، مجدداً بوسیله پانچ این فولیکول‌ها کاشت یا پیوند داده می‌شوند.
  • روش FUT: به در واژه به معنای عملی بر اساس قسمت‌های فولیکولی می باشد و به نوعی نخستین روش کاشت مو محسوب می شود و در این روش نواری را از نزدیکی گوش سمت راست تا نزدیکی گوش سمت چپ برداشت کرده و گرفت ها را از آن ناحیه جدا می کنند. امروزه با توجه به معایب های متعددی که کاشت مو با تکنیک FUT مانند جراحی، درد، خونریزی، بیهوشی، عوارض های جانبی و… داشت در سطح دنیا منسوخ شده و روش های جدیدی جایگزین روش فوق شده است.
  • روش FUG: پیوند واحد فولیکولی (FUG) یک روش جراحی برای درمان ریزش مو است که بیشتر جهت روش مکمل برای انجام کاشت مو مورد استفاده قرار می گیرد زیرا در این روش به نوع اصول و قوانین کاشت مو بیش از پیش توجه شده است.
  • روش SUT: تنها روش کاشت مو که بدون جراحی می باشد و به هیچ عنوان جراحی ندارد کاشت مو به روش SUT است. کاشت مو به روش SUT با دستگاه اتوماتیک انجام می شود یعنی برداشت گرفت ها از پشت سر توسط دستگاه اتومایک انجام می شود دلیل این موضوع این است که در برداشت توسط تکنسین ممکن است خطای انسانی رخ دهد که نتیجه این موضوع پرت شدن و از بین رفتن بانک موی فرد می باشد. به ادعای برخی از کلینیک ها در این متد تا 14000 تار موی واقعی را در یک جلسه می توان برداشت کرد و کاشت و اینکه برداشت در این روش با دستگاه انجام می شود که بدون جراحی بدون درد بدون بیهوشی بوده و همچنین دوران نقاهت و عوارض ندارند. یکی از رکورد هایی که کاشت مو به روش sut به جا گذاشته است کاشت 60 تار مو در 1 سانتی متر مربع است که این رکورد به خودی خود منحصر به فرد می باشد.
  • روش FUE: در واژه به معنای جداسازی به بخش‌های فولیکولی می‌باشد که در واقع تمامی روش‌های موجود مانند FIT, FUT , FUG , FUM, SUT, BUT و… را شامل می‌شود. یعنی برداشتن مو از ناحیه‌ای از بدن شخص و انتقال یا پیوند آن موها به نواحی دیگر بدن در همان شخص، این انتقال معمولاً به ناحیه کم مو یا طاس سر، ابرو، ریش و… می‌تواند صورت گیرد. شایان ذکر است کاشت مو با تکنیک FUE به نوعی مکمل کاشت مو به روش SUT می باشد. استفاده از این تکنیک در برخی از کلینیک ها ارائه می شود.
  • فولیکول مو: واژه فولیکول برگرفته از یک کلمه لاتین به معنای کیسه است. فولیکول یکی از مهمترین سلول ها و عضلات پوست سر است و حفره ای است که مو در آن قرار دارد. ساختار پیچیده ی فولیکول مو در پوست قرار دارد که مسئول رشد مو در بدن انسان می باشد. ضعیف شدن فولیکول مو یکی از علل ریزش مو و طاسی است.

منابع و ارجاعات

 

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده − 7 =