1

مقدمه

آیلتس آزمونی است که مهارت‌های زبان انگلیسی افرادی را که قصد مطالعه و کار در جایی که انگلیسی به عنوان زبان برقراری ارتباطات است می سنجد. این آزمون در هزار نقطه از جهان 4 بار در سال برگزار می‌شود. آیلتس شامل 4 مهارت خواندن، نوشتن، صحبت کردن و مهارت شنیداری است.

این آزمون به سه صورت جنرال یا عمومی (بیشتر شامل مهارت های زبانی مورد نیاز در زندگی روزمره است و برای کسانیکه قصد مهاجرت به کشورهای استرالیا، انگلستان و نیوزلند را دارند ضروری است) و آکادمیک (مهارتهای مورد نیاز برای کسانیکه قصد ادامه تحصیل در مقاطع دانشگاهی را دارند) و آیلتس لایف اسکیلز مختص افرادی است که قصد دارند ویزای کشور انگلستان را بگیرند باید در آیلتس لایف اسکیلز شرکت کنید. اشخاص با توجه به هدف خود (برای مثال مهاجرت یا ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر) فرمت مورد نیاز خود را انتخاب می کنند. در هر دو فرمت آزمون گفتار و شنیداری همسان است ولی خواندن و نوشتن متفاوت است. این آزمون در سراسر دنیا به عنوان یک آزمون استاندارد شناخته شده است و نمره کامل آن 9 است. همانطور که می دانید آیلتس مخفف عبارت The International English Language Testing system است. امروزه، آیلتس در کنار تافل ibt یا اینترنتی، به سنجش توانایی و مهارت زبانی داوطلبان تمام کشورها می پردازد، داوطلبانی که می خواهند در دانشگاه ها یا محیط هایی که زبان ارتباط و آموزش، انگلیسی می باشد، به ادامه آموزش و اشتغال بپردازند، به اخذ مدرک آیلتس اقدام می کنند. در کنار دانستن جزئیات دریافت مدرک آیلتس، دانستن جزییات مراحل آزمون تافل، گرفتن مدرک GRE، مراحل دریافت مدرک KET و در حوزه مدارک داخلی، مراحل آزمون MSRT و گرفتن مدرک TOLIMO، لازم به نظر می رسد. که در صورت نیاز می توانید به صفحه مربوطه در سایت مراجعه نمایید. در این مطلب مراحل اصلی و نکات کلیدی گرفتن مدرک آیلتس ارائه می شود.

پیش نیاز و ملزومات

مدارک و پیش نیاز لازم برای شرکت در آزمون و دریافت مدرک آیلتس عبارت است از:

  • کارت های بانکی عضو شبکه شتاب دارای وجه نقد کافی برای پرداخت هزینه‌ها مطابق با آیین‌نامه
  • حساب ایمیل شخصی فعال
  • تصویر پاسپورت یا کارت ملی
  • پاسپورت یا کارت ملی در روز آزمون
  • فرم IELTS Application Form دانلود شده از سایت مراکز مربوطه در روز آزمون
  • ارائه کارنامه آزمون قبلی (درصورتی که داوطلبان قبلا آزمون داده باشند)
  • عکس رنگی زمینه سفید

مراحل اصلی

مرحله اول | شناسایی نیاز و برنامه‌ریزی برای شرکت در آزمون

اگر مبتدی هستید باید بیشتر زحمت بکشید و پایه زبانی خود را از پایه تا پیشرفته بسازید و سپس در جلسه امتحان آیلتس شرکت کنید و این امر با توجه به سطح زبان شما ممکن است از ۶ ماه تا حتی سه سال هم طول بکشد. بدون زحمت و کوشش و تمرین فشرده، تسلط نسبی بر زبان انگلیسی غیر ممکن است.

  • تعیین هدف از گرفتن مدرک زبان: به طور کلی می توان گفت یکی از تفاوت های آزمون آیلتس و تافل در این است که آزمون آیلتس نیاز به لهجه بریتیش دارد و در آزمون تافل لهجه به صورت آمریکن می باشد. امتحان آیلتس تحت نظارت سه نهاد بریتانیایی قرار دارد: واحد امتحانات ESOL دانشگاه کمبریج، شورای آموزشی بریتانیا، سازمان آموزش IDP . در ادامه اهدافی که به دلیل آن به اخذ مدرک زبان آیلتس باید اقدام نمائید تشریح می شود:
    • گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های بین‌المللی معتبر: آزمون آیلتس آکادمیک برای گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های بین‌المللی معتبر است، در نتیجه باید بدانید که اگر هدف شما مهاجرت تحصیلی است به مدرک آیلتس آکادمیک نیازمند هستید.
    • دریافت ویزا یا مهاجرت: برای مهاجرت به کشورهای کانادا و استرالیا آزمون آیلتس ضروری است. اما برای دریافت بورسیه های تحصیلی، استخدام در مراکز دولتی و یا شرکت های بازرگانی ممکن است کسب حد نصاب امتیاز در آیلتس از شما خواسته شود. برای این نوع از ویزا لازم است تا شما نسبت به اخذ آیلتس جنرال اقدام نمائید.
    • مهارت آموزشی عمومی: چنانچه شما متقاضی دریافت آموزش های عمومی غیر دانشگاهی هستید یا این که می خواهید در دوره های تحصیلی قبل از دانشگاه اقدام به اخذ ویزا نمائید، باید مدرک آیلتس غیردانشگاهی یا همان آیلتس جنرال را دریافت نمائید.
    • ورود به مقطع دکتری تخصصی (PHD): تقریبا تمام دانشگاه های انگلستان، استرالیا، نیوزیلند و کانادا برای پذیرش، اعطای بورس تحصیلی، ورود به مقطع دکتری تخصصی و فارغ التحصیلینمرات آیلتس آکادمیک را ملاک قرار می دهند.
    • ورود به کشور انگلستان: آیلتس لایف اسکیلز مختص افرادی است که قصد دارند ویزای کشور انگلستان را بگیرند. مثلاً اگر شما بخواهید با فردی که مقیم انگلستان است ازدواج کنید و به همراه او به انگلستان بروید باید در آیلتس لایف اسکیلز (Life Skills) شرکت کنید.
  • انواع آزمون IELTS: آیلتس سه نوع دارد:
    • آیلتس Academic آکادمیک: این قسمت مربوط به داوطلبانی می شود که جهت ورود به مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا (مقطع تحصیلی تکمیلی) اقدام کرده و یا می خواهند در سطوح تخصصی و حرفه ای دانشگاهی فعالیت نمایند. از این داوطلبان در زمینه چهار مهارت Listening، Reading، Writing و Speaking امتحان و آزمون گرفته می شوند.
    • آیلتس General Training جنرال (آموزش عمومی) یا غیر دانشگاهی: این قسمت ویژه داوطلبانی است که به دنبال گرفتن مدرک دانشگاهی یا تخصصی نیستند. بلکه می خواهند در برنامه های آموزشی شغلی و بازرگانی شرکت نمایند و یا مایلند جهت اخذ پذیرش برای ادامه تحصیل در مقاطع قبل از دانشگاه و یا حتی جهت اهداف مهاجرتی اقدام نمایند. داوطلبان این قسمت فقط در زمینه Reading و Writing امتحان می دهند، به عبارتی دیگر، از آن ها در زمینه مهارت های Listening و Speaking امتحان گرفته نمی شود.
    • آیلتس لایف اسکیلز Life Skills: آیلتس لایف اسکیلز مختص افرادی است که قصد دارند ویزای کشور انگلستان را بگیرند. مثلاً اگر شما بخواهید با فردی که مقیم انگلستان است ازدواج کنید و به همراه او به انگلستان بروید باید در آیلتس لایف اسکیلز شرکت کنید. Life Skills نمره ای ندارد و اگر در این آزمون شرکت کنید یا قبول می شوید یا رد می شوید.


!
برای مقاصد دریافت ویزای کار و مهاجرت به کشورهای دیگر حتماًدر خصوص مدرک زبان مورد نیاز کشور مقصد تحقیق لازم را به عمل آورید.

  • برنامه ریزی جهت زمان امتحان و شروع به مطالعه: ابتدا باید سطح زبان خود را ارزیابی کنید. می توانید با مطالعه یکی از کتاب های آزمون آیلتس، سطح خود را بیازمایید. اگر خیلی ضعیف هستید و آن سوالات برای شما فوق العاده سخت می باشند باید از منابع سطح مبتدی استفاده کنید. زبانی که شما می خواهید حداقل نمره قبولی را از آن بگیرید، از چند قسمت تشکیل شده است:
    • ۷۰ درصد واژگان، اما به طور کامل و جامع (واژگان ضروری آیلتس)
    • دانستن اجزاء کلام یا اعضای خانواده با هم یعنی: فعل، اسم، صفت، قید
    • دانستن حداقل ۱۰۰۰۰ واژه با اطلاعات کامل با استفاده از دیکشنزی آکسفوررد و یا سایر فرهنگ‌های معتبر لانگمن و کمبریج. ( البته واژگان را باید در متن یا در مثال آموخت و نه از طریق فرهنگ لغت. منظور این است که برای یک لغت جدید به فرهنگ معتبر مراجعه کنید.)
    • اطلاعات کامل راجع به واژگان مثل لازم و متعدی بودن، سبک و زمینه کاربرد، حروف اضافه و …
    • آشنایی با حداقل ۱۰۰۰ اصطلاح رایج انگلیسی
    • آشنایی با حداقل ۵۰۰ فعل دو کلمه ای رایج
    • ۳۰ درصد گرامر پیشرفته (می توانید از کتاب های گرامر معتبر و پیشرفته انگلیسی استفاده نمایید)
    • تمرین در زمینه های listening، speaking و writing تا رسیدن به مهارت لازم


!
اعتبار نمره آیلتس دو سال است و بعد از دو سال اگر قصد دارید مدرک آیلتس خودتان را به دانشگاهی ارائه کنید، باید دوباره در آزمون شرکت کنید و نمره جدیدی بگیرید. بنابراین قبل از ثبت نام نسبت به برنامه ریزی های خود دقت داشت باشید.

  • انواع راهکارها برای آمادگی: در حالت کلی چهار مسیر کلی برای رسیدن به این مدرک وجود دارد که در ادامه توضیح داده می شود:
آمادگی آزمون آیلتس

  • روش اول- کلاس خصوصی یا نیمه خصوصی: کلاس خصوصی آیلتس یکی از روش هایی است که برای برگزاری کلاس های زبان انگلیسی در سال های اخیر بسیار مورد استقبال قرار گرفته است، زیرا از طریق آن می توانید با تمرکز بیشتری به آموختن این زبان بپردازید و مطابق با برنامه ریزی مشخص برای شرکت در آزمون آیلتس آمادگی لازم را کسب کنید. کسانی که می خواهند در وقت و هزینه های رفت و آمدی خود صرفه جویی نمایند، سعی می کنند از کلاس های آموزش خصوصی استفاده کنند، اما فواید استفاده از این روش تنها محدود به صرفه جویی در زمان و هزینه ها نمی باشد؛ بلکه از این طریق مدت زمان یادگیری بسیار کوتاه تر از شرکت در دوره های ترمیک آموزشگاهی خواهد شد، زیرا مدرس با تمرکز بیشتر بر روی فرد زبان آموز می تواند با سرعت بیشتری مطالب را در اختیار وی قرار دهد و فرد یاد گیرنده نیز به دلیل اینکه توانسته است، ساعات و محل برگزاری جلسات را خودش تعیین نماید، احساس راحتی و آزادی عمل بیشتری خواهد داشت. در ضمن شرکت در کلاس های خصوصی می تواند به صورت حضوری و غیر حضوری (آنلاین) باشد.


!
بهترین قضاوت گران برای خوب یا بد بودن کیفیت کلاس زبان، افرادی هستند که پیش از شما در کلاس زبان حضور داشته اند بنابراین نظرات افراد را جویا شوید. و میزان بالای دستمزد یک معلم نشان دهنده میزان توانایی معلم یا زبان آموز نیست.

کلاس های نیمه خصوصی غالبا شرایطی مشابه با کلاس های خصوصی دارند با این تفاوت که در کلاس های نیمه خصوصی جمعیت کلاس از سه تا ده نفر می باشد.

  • روش دوم- آمادگی آزمون آیلتس با روش تدریس خصوصی: با شناخت کامل و دقیق، استاد خود را انتخاب کنید و بدانید که در دوره های آموزشی باید اهداف مشخص داشته باشید. اگر کلاس شما بر روی اهداف متمرکز نباشد، شما چیزی نخواهید آموخت.
  • روش سوم- کلاس های گروهی: کلاس زبان انگلیسی خوب دارای فضای سرگرم‌کننده و انگیزه دهنده است بهترین قضاوت گران برای خوب یا بد بودن کیفیت کلاس زبان، افرادی هستند که پیش از شما در کلاس زبان حضور داشته اند بنابراین نظرات افراد را جویا شوید. به دوری و نزدیکی کلاس خود به محل زندگیتان دقت کنید، گاهی دور بودن کلاس باعث می شود از حضور در کلاس زبان زده شوید. همه شعبه های کلاس زبان ها یک کیفیت واحد ندارند. گاهی برخی شعبه ها مدرسین، نظم عمومی یا امکانات بهتری دارند. در صورتی که حضور در یک کلاس گروهی را برای ایجاد آمادگی برای آزمون آیلتس انتخاب کردید تلاش کنید تا حداکثر بهره مندی آموزشی از کلاس را داشته باشید. نکته: میزان بالای دستمزد، شهرت و تبلیغات زیاد یک معلم یا مؤسسه نشان دهنده میزان توانایی معلم یا یک مؤسسه نیست. اطلاعات لازم را از افراد مطلع کسب نمائید.
  • روش چهارم- روش خودآموز یا خودخوان: یکی دیگر از روش های فراگیری زبان و آماده شدن برای اخذ مدرک آیلتس، آموزش به صورت خودآموز است. در این روش می توانید مطالعه را با سرعت دلخواه خود پیش ببرید و مجبور نیستید که درس های معلم یا دستاوردها (پیشرفت های) هم‌کلاسی های خود را دنبال کنید.

انتخاب هر کدام از روش های بالا برای این که به گرفتن مدرک آیلتس نائل شویم به سه عامل سبک شخصیتی زبان آموز، محدودیت زمانی و در نهایت توانمندی مالی شما مربوط است.


!
حالت ایده آل کلاس آیلتس آن است در دوره های پیش از آیلتس که درآن زبان آموز فقط شنونده است و آموزش می گیرد، تکالیف و تمارین منزل حداقل بوده، نیاز مبرم به کلاس خصوصی وجود ندارد و همچنین کلاس گروهی از نظر اقتصادی مناسب تراست.


!
برای قسمت تمرین و رفع اشکال قسمت های Speaking و Writing که در آنها زبان آموز همه وقت و تمرکز استاد را برای رفع اشکال و تمرین درجهت مهارت یابی احتیاج دارد،کلاس خصوصی گزینه بهتری است.


!
آزمون آیلتس و به صورت کلی آزمون‌های زبان چهار مهارت شنیداری، گفتاری، خوانش متن و نوشتار صحیح را مورد امتحان قرار می دهند، برای همین لازم است این چهار مهارت را به صورت هماهنگ تقویت نمائید. و همچنین در نظر داشته باشید که ادبیات نوشتاری در آزمون آیلتس را جدی بگیرید در کل در نوشتن آیلتس از ادبیات رسمی استفاده می‌شود و عبارات با فُرم کامل نوشته ‌شده و به‌صورت مخفف نوشته نمی‌شود.

مرحله دوم | ثبت نام در سایت بین المللی آزمون آیلتس

ثبت نام آیلتس در ایران مانند بیش از ۱۴۰ کشور دیگر دنیا برگزار می‌شود. ثبت نام آیلتس توسط ۹۰۰۰ مؤسسه از جمله دانشگاه‌ها، کارفرمایان، افراد حرفه‌ای، مقامات اداره مهاجرت و سایر سازمان‌های دولتی و شناخته شده مورد پذیرش است. در صورتی که مایل هستید تا در آزمون آیلتس هر یک از موسسات فوق شرکت کنید باید در سایت بین المللی نیز ثبت نام کنید. در این خصوص مراحل زیر را دنبال کنید:

  • مراجعه به سایت بین المللی آزمون آیلتس: ابتدا به سایت اصلی آزمون مراجعه می کنید. سپس لینک فعالی که روی عکس سمت چپ با عنوان register for your IELTS test قرار دارد را انتخاب می نمایید. در این قسمت وارد صفحه ای می شوید که ابتدا باید کشور و سپس شهر یا استان خود را مشخص نمایید. در کادر test type می بایست نوع آزمونی را که می خواهید در آن شرکت کنید یعنی آزمون آکادمیک یا عمومی را انتخاب نمایید.
  • انتخاب محل آزمون: پس از انتخاب نوع آزمون منوی جدیدی برای انتخاب محل برگزاری آزمون برای شما گشوده می شود که می بایست در آن شهر و موسسه مورد نظر خود را برای آزمون مشخص کنید. در این قسمت شما باید تاریخ مورد نظر برای شرکت در آزمون را انتخاب و در نهایت بر روی گزینه ی continue کلیک کنید.
  • ساخت پنل کاربری در سایت: در این مرحله باید اقدام به ساخت پنل کاربری در سایت نمایید. کافیست تا روی گزینه ی create new user کلیک کنید. در این قسمت باید اطلاعات خواسته شده مانند نام، نام خانوادگی، تاریخ تولد، شماره موبایل و آدرس ایمیل و … را تکمیل نمایید. بعد از اتمام این مرحله ایمیلی برای شما ارسال می شود که حاوی نام کاربری شما می باشد.
  • بارگذاری مدارک در سایت: در مرحله بعد باید تصویر صفحات اول و دوم پاسپورت خود را روی سایت آپلود کنید. چنانچه دانشگاه شما عضو سیستم دانلود الکترونیکی هست، اطلاعات دانشگاه خود را وارد نمایید، در غیر اینصورت با انتخاب گزینه Continue به مرحله بعد بروید.
  • پرداخت آنلاین: در این مرحله پس از انتخاب عبارت Terms & Conditions روی گزینه Continue کلیک کنید. با انتخاب Pay Online وارد درگاه پرداخت آنلاین هزینه آزمون می شوید. ( این مرحله تنها برای ثبت نام آنلاین آزمون می باشد، در برخی موسسات این هزینه از طریق درگاه بانکی که در سایت موسسه قرار دارد پرداخت می شود.)
  • مراجعه به سایت موسسه مورد نظر و ایجاد حساب کاربری: پس از اینکه در سایت بین المللی آیلتس ثبت نام کردید، به سایت موسسه مورد نظر خود برای ثبت نام در آزمون آیلتس مراجعه نمائید و نسبت به ثبت نام در سایت جهت آزمون اقدام نمائید. در هر موسسه بخشی برای این امر درنظر گرفته شده است که با وارد شدن به سایت می توانید فرم مربوطه را پر نمائید.

مرحله سوم | ثبت نام در موسسات برگزار کننده آزمون آیلتس در ایران

سازمان سنجش تنها مرجع صادرکننده مجوز فعاليت جهت برگزاري آزمون هاي بين المللي در ايران مي باشد و فعاليت مراکزي که از اين سازمان مجوز اخذ نکرده اند فاقد اعتبار و غيرقانوني مي باشد. اسامی مراکزی که مجوز برگزاری آزمون آیلتس را از این سازمان دریافت کرده اند به شرح زیر است:

پس از اینکه در سایت بین المللی آیلتس ثبت نام کردید، به سایت موسسه مورد نظر خود برای ثبت نام در آزمون آیلتس مراجعه نمائید و نسبت به ثبت نام در سایت جهت آزمون اقدام نمائید. در هر موسسه بخشی برای این امر درنظر گرفته شده است که با وارد شدن به سایت می توانید فرم مربوطه را پر نمائید.

پس از تعیین محل لازم برای امتحان آیلتس حالا نوبت به ثبت نام برای آزمون است. در ادامه به صورت تفیکیک شده، شیوه ثبت نام در هر یک از مراکز برگزاری آزمون قید شده است:

  • نحوه ی ثبت نام آزمون آیلتس دانشگاه آزاد اسلامی

همان طور که گفته شد از جمله مراکزی که اقدام به ثبت نام و برگزاری آزمون های آیلتس می نماید، دانشگاه آزاد می باشد. در صورتی که مایل به نام نویسی آزمون آیلتس دانشگاه آزاد هستید می بایست مراحل زیر را طی کنید.

  • مراجعه به سایت بین المللی آزمون آیلتس و انجام ثبت نام و انتخاب گزینه ی پرداخت آفلاین
  • انتخاب دانشگاه آزاد اسلامی و اتصال به سایت مرکز آیلتس دانشگاه آزاد، از طریق لینک نمایش داده شده در سایت
  • وارد کردن اطلاعات لازم و اتصال به درگاه پرداخت آنلاین
  • پرداخت الکترونیکی هزینه ثبت نام
  • دریافت ایمیل تاییدیه ثبت نام ظرف مدت 3 روز پس از واریز وجه
  • نحوه ی ثبت نام آزمون آیلتس موسسه فرهنگی ایرسافام
    • در ابتدا به سایت موسسه فرهنگی ایرسافام وارد شده و حساب کاربری ایجاد نمایید.
    • از منوی آزمون، آزمون IELTS را انتخاب نموده و روی آیکون رزرو کلیک کنید.
    • پنجره تایید رزرو را انتخاب نمایید.
    • با انتخاب گزینه ی پرداخت، به درگاه پرداخت متصل شوید و پرداخت خود را از طریق درگاه بانک سامان انجام دهید.
    • ثبت نام در سایت ieltsessentials، و انتخاب نام شهر مربوطه در مرحله ی پنجم ثبت نام این سایت.
  • نحوه ی ثبت نام آزمون آیلتس موسسه آموزش عالی عصر دین و دانش
    • به سایت موسسه آموزش عالی عصر دین و دانش مراجعه کنید و روی آیکون ورود به سایت در بالای صفحه کلیک نمایید. (درصورتی که قبلا در این سایت ثبت نام نکرده اید با کلیک روی ثبت نام کنید در سمت راست صفحه ی گشوده شده، ابتدا باید در سامانه عضو شوید.)
    • پس از وارد شدن به سایت با پست الکترونیک و رمز عبور خود، گزینه ثبت نام آزمون ها را انتخاب نمایید.
    • در این قسمت آزمون و تاریخ مورد نظر خود را انتخاب نموده و آن را رزرو نمایید.
    • روی دکمه ی پرداخت کلیک نموده و هزینه ثبت نام را به صورت آنلاین (از طریق کارت های عضو شبکه شتاب) پرداخت کنید.
    • مرحله آخر دریافت ایمیل تاییدیه پرداخت به همراه کد رهگیری می باشد (کد رهگیری را باید تا هنگام دریافت کارنامه نزد خود نگه دارید).


!
نحوه ی ثبت نام موسسه ی علوم و فنون پاراکس و موسسه فرهنگی هنری مهر آریا دانش با موسسه آموزش عالی عصر دین و دانش یکسان و طبق مراحل زیر می باشد.

  • نحوه ی ثبت نام آزمون آیلتس در موسسه آیلتس تهران
    • به سایت موسسه آیلتس تهران مراجعه کنید.
    • با توجه به نوع آزمونی که قصد شرکت در آن را دارید (آزمون عمومی و یا آکادمیک) روی گزینه ی Academic Test و یا General Test کلیک نمایید.
    • در صفحه ی گشوده شده جدولی با عنوان IELTS EXAMS مشاهده می کنید. در این جدول پس از انتخاب زمان و روز آزمون روی گزینه Register کلیک نمایید.
    • با انتخاب این گزینه به طور مستقیم به سایت my.ieltsessentials.com هدایت می شوید.
  • نحوه ی ثبت نام آزمون آیلتس در موسسه پروشات نوین
    • به سایت موسسه پروشات نوین مراجعه کنید.
    • در پنل کاربری پروشات، اکانت کاربری خود را بسازید.
    • از طریق پنل کاربری خود، آزمون آیلتس را انتخاب و رزرو نمایید.
    • از زمانی که آزمون را رزرو نموده اید به مدت 24 ساعت فرصت دارید تا هزینه ی آزمون را به صورت آنلاین از طریق پنل خود در سایت پروشات پرداخت نمایید.
    • پس از ساخت اکانت در سایت پروشات به سایت اصلی آزمون آیلتس مراجعه کرده و ثبت نام خود را انجام دهید. در پایان مراحل پس از این که به صفحه ی پرداخت هدایت شدید می بایست مجددا به پنل کاربری خود در سایت پروشات مراجعه کرده و نسبت به پرداخت هزینه ی ثبت نام از طریق پنل خود در این سایت اقدام نمایید.
    • در پایان نیز می بایست فایل مدارک خود را مطابق آن چه در راهنمای صفحه مدارک این سایت آمده، آماده و ارسال کنید.
  • نحوه ی ثبت نام آزمون آیلتس در موسسه پارسیان
    • به سایت موسسه پارسیان مراجعه کنید.
    • در بخش ثبت نام آزمون آیلتس، بر روی تاریخ مورد نظر خود کلیک کنید تا وارد صفحه ی بین المللی آزمون آیلتس شوید.
    • پس از تایید مجدد تاریخ آزمون در آن صفحه، فرم های مربوطه را مطابق مراحل ذکر شده در بالا طی کنید.
    • برای قطعی شدن نام نویسی، باید مبلغ ثبت نام را به صورت آنلاین و از طریق کلیک روی درگاه بانکی ارائه شده در سایت آیلتس – پارسیان پرداخت نمایید. پس از واریز وجه، ایمیل تاییدیه آن ظرف مدت 72 ساعت به آدرس ایمیل شما ارسال خواهد شد.
    • پیش از ثبت نام در آزمون آیلتس، لازم است تا از شرایط آزمون آیلتس آگاهی داشته باشید و درصورتی که واجد شرایط بودید، می بایست با مراجعه به سایت مربوطه (در ابتدای مطلب به آن اشاره کردیم)، نزدیک ترین موسسه به خود را جهت ثبت نام در این آزمون انتخاب کنید و نسبت به ثبت نام خود در موسسه مورد نظر اقدام نمایید.


!
وجه واریزی از سوی داوطلبان جهت ثبت نام در آزمون آیلتس، به صورت علی الحساب می باشد، و این بدان معناست که چنانچه تغییراتی در نرخ ارز صورت گیرد، مراتب اطلاع رسانی خواهد شد.


!
انتقال زمان آزمون ها، تغییر ماژول از آکادمیک به جنرال و یا بالعکس، پس از ثبت نام، تنها پیش از بازه زمانی 36 روز مانده به تاریخ امتحان کتبی و به صورت آنلاین (از طریق آیکن مقابل آزمون ثبت نام شده) و با پرداخت جریمه 25 درصد هزینه آزمون امکان پذیر می باشد و چنانچه داوطلب در فاصله ی کمتر از 36 روز مانده به تاریخ آزمون اقدام به ثبت نام نمایید به هیچ عنوان امکان تغییر زمان آزمون و یا لغو نمودن آن وجود نخواهد داشت. حتما به خاطر داشته باشید تنها راه تغییر تاریخ فقط از طریق پروفایل می باشد.

مرحله چهارم | شرکت در آزمون آیلتس

روز آزمون آیلتس مثل روز کنکور اهمیت و شاید استرس بسیار بالایی برای متقاضایان دارد. بویژه برای افرادی که اولین بار است که در آزمون آیلتس شرکت می‌کنند و با اصول و شرایط آزمون آیلتس آشنایی کافی ندارند. زمان شروع و مکان برگزاری آزمون آیلتس خود را یک هفته قبل از آزمون آیلتس بررسی کنید و مطمئن شوید با در نظر گرفتن وضعیت ترافیک و شلوغی منطقه در زمان آزمون آیلتس بهترین راه رسیدن به مرکز آزمون راس ساعت مقرر چیست:

شرکت در آزمون آیلتس
  • وسایل مورد نیاز: وسایلی که در روز آزمون مورد نیاز است شامل مداد، خودکار و پاک کن است و باید از آوردن ماژیک هایلایت، لاک غلط گیر و هرگونه مداد رنگی خودداری کرد.


!
آدرس مکان برگزاری آزمون شما ممکن است با آدرسی که در آن اقدام به ثبت نام کرده‌اید متفاوت باشد. همچنین مکان آزمون آیلتس کتبی با مکانی که برای بخش شفاهی آزمون آیلتس مشخص شده می‌تواند متفاوت باشد.

  • بخش های مختلف آزمون: برای بخش‌های Listening, Reading and Writing آزمون آیلتس 2 ساعت 40 دقیقه زمان در نظر گرفته شده که بین آن‌ها زمان استراحت لحاظ نگردیده. لذا در توصیه های روز آزمون آیلتس آمادگی برای این شرایط بسیار حائز اهمیت است. از دیگر توصیه‌ های روز آزمون آیلتس بهمراه داشتن نوشیدنی و خوراکی قبل شروع آزمون آیلتس می‌باشد. در های حوزه امتحانی ساعت 7:45 صبح باز و ساعت 8:30 بسته خواهد شد. از ورود داوطلبانی که پس از این ساعت در حوزه حضور یابند جلوگیری خواهد شد. هزینه امتحان برای این دسته از داوطلبان مسترد نخواهد گردید و امکان تغییر تاریخ آزمون برای آن ها وجود نخواهد داشت.
  • احراز هویت و عکس: پرسنل مرکز آزمون آیلتس به محض ورود مدارک هویتی شما را کنترل می‌کنند. لازم است تا اصل کارت ملی هوشمند و پاسپورت در روز آزمون آیلتس بهمراه داشته باشید و ارائه دهید، در صورت ارائه مدارک هویتی دیگر (هرچند معتبر) از ورود شما به مرکز آزمون آیلتس جلوگیری خواهد شد. امکان دارد از شما خواسته شود که دو عکس پرسنلی جدید و یکسان نیز بهمراه داشته باشید.


!
کپی کارت شناسایی (حتی کپی برابر با اصل ) به هیچ عنوان قابل قبول نمی باشد. داوطلبان بدون کارت شناسایی (اصل پاسپورت و کارت ملی هوشمند ) اجازه ورود به آزمون را نخواهند داشت و شهریه آزمون غیر قابل استردادمی باشد و امکان تغییر تاریخ آزمون نیز برای این دسته از داوطلبان وجود نخواهد داشت.


!
فقط اتباع ایرانی می توانند در صورتی که شماره ملی خود را در پرو فایل اعلام کرده باشند از کارت ملی هوشمند به جای پاسپورت استفاده نمایند.

مرحله پنجم | دریافت نتیجه آزمون

نتایج آزمون 13 روز کاری پس از تاریخ آزمون در سایت اعلام خواهد شد و داوطلبین با مراجعه به پروفایل خود در قسمت (

آزمون ها > نتیجه آزمون) می توانند نتیجه ی آزمون را مشاهده نمایند. خاطر داشته باشید اعلام نتایج از طریق تلفن، فکس یا ایمیل امکان پذیر نمی باشد.


!
نسخه المثنی در صورت مفقود شدن کارنامه برای شما صادر نخواهد شد لطفا در نگهداری از آن کمال دقت را بفرمایید.


!
هنگام ثبت نام داوطلبان می توانند تا 5 نسخه کارنامه اضافی به صورت رایگان برای ارسال به مراکز معتبر در خواست نمایند. (هزینه ارسال بر عهده خود داوطلب می باشد و امکان تحویل این نسخه های اضافی به داوطلب وجود ندارد). داوطلبان باید برای در یافت نتایج در هر چهار مهارت شرکت کنند در صورت عدم حضور در یکی از آن ها کارنامه ای برای آنها صادر نخواهد گردید.

مرحله ششم | اعتراض به نتیجه آزمون آیلتس

در صورتی که از نمره ی کسب شده در آزمون آیلتس به هر دلیلی راضی نیستید می توانید تا 6 هفته پس از دریافت نتایج، به نمره خود در آیلتس اعتراضکنید. فرم درخواست تجدید نظر را می توانید در وب سایت مرکزی که در آن امتحان آیلتس دادید پیدا کنید.

درفرم باید تاریخ آزمون، اسم و شماره ی مرکز، اسم و شماره و آدرس داوطلب، بخش هایی از امتحان که می خواهید توسط ممحتن ارشد مجددا بررسی شوند و امضا و تاریخ را با دقت قید کنید. بعد از تکمیل کردن فرم، باید آن را به همراه کارنامه، حضوری به مرکز ببرید و یا همراه با فیش پرداخت هزینه به آدرس ایمیلی که مرکز آیلتس برای شما مشخص کرده ارسال کنید و زمانی را برای تحویل کارنامه به صورت حضوری با مرکز آیلتس تنظیم کنید یا مدارک را به مرکز آیلتس پست کنید. در صورت تغییر نمره هزینه اعتراض به طور کامل به شما برگرداننده خواهد شد.


!
شما چه در یک بخش آزمون آیلتس مثلا speaking و چه در هر چهار بخش آن در خواست تجدید نظر کنید باید کل هزینه درخواست را بپردازید.

بررسی های دانوما نشان می دهد که طی 6-8 هفته بعد (معمولا زودتر) به شما از طریق ایمیل اطلاع داده میشه که آیا نمره آیلتس شما تغییر کرده یا نه و به شما گفته می شود برای دریافت کارنامه جدید در صورت تغییر نمره، چه تاریخی باید به مرکز آیلتس مربوطه مراجعه کنید و در چه تاریخی هزینه اعتراض به شما برگردانده می شود؛ اگر نمره افزایش پیدا نکرده باشه فقط به شما اطلاع داده میشه که برای دریافت کارنامه آیلتس اصلیتان به مرکز مراجعه کنید.


!
حتما از فیش پرداخت به خوبی نگه داری کنید ممکنه در مراحل بعدی در صورت تغییر نمره آیلتس شما برای عودت دادن هزینه اعتراض به آن نیاز پیدا کنید.

نکات کلیدی

  • در مهاجرت تحصیلی برای مقاطع دانشگاهی نیاز به مدرک آیلتس آکادمیک دارید و برای تحصیل در مقاطع پایینتر از کارشناسی، مهاجرت کاری یا آموزش عمومی مدرک آیلتس جنرال نیاز است.
  • ادبیات نوشتاری در آزمون آیلتس را جدی بگیرید در کل در نوشتن آیلتس از ادبیات رسمی استفاده می‌شود و عبارات با فُرم کامل نوشته‌شده و به‌صورت مخفف نوشته نمی‌شود.
  • انتقال زمان آزمون ها، تغییر ماژول از آکادمیک به جنرال و یا بالعکس پس از ثبت نام، تنها پیش از بازه زمانی 36 روز مانده به تاریخ امتحان کتبی و به صورت آنلاین (از طریق آیکن مقابل آزمون ثبت نام شده) و با پرداخت جریمه 25 درصد هزینه آزمون امکان پذیر می باشد.
  • داوطلبین در صورت انصراف از ثبت نام، اگر پس از 1 ماه نسبت به وصول وجوه قابل برگشت اقدام نکنند، هیچ مبلغی قابل برگشت نخواهد بود.
  • آدرس مکان برگزاری آزمون شما ممکن است با آدرسی که در آن اقدام به ثبت نام کرده‌اید متفاوت باشد. همچنین مکان آزمون آیلتس کتبی با مکانی که برای بخش شفاهی آزمون آیلتس مشخص شده می‌تواند متفاوت باشد.
  • لازم است تا اصل کارت ملی هوشمند و پاسپورتدر روز آزمون آیلتس بهمراه داشته باشید و ارائه دهید، در صورت ارائه مدارک هویتی دیگر (هرچند معتبر) از ورود شما به مرکز آزمون آیلتس جلوگیری خواهد شد.
  • داوطلبان بدون کارت شناسایی (اصل پاسپورت و کارت ملی هوشمند ) اجازه ورود به آزمون را نخواهند داشت و شهریه آزمون غیر قابل استرداد می باشد و امکان تغییر تاریخ آزمون نیز برای این دسته از داوطلبان وجود نخواهد داشت
  • مدت اعتبار نتیجه آزمون آیلتس دو سال است و پس از آن، نمره از حساب کاربری فرد حذف می‌شود و دیگر قابل ریپورت نیست.

لغات و اصطلاحات

  • آیلتس: این آزمون چهار مهارت خواندن، نوشتن، صحبت کردن و مهارت شنیداری را مورد ارزیابی قرار می دهند. این آزمون به سه صورت جنرال یا عمومی (بیشتر شامل مهارت های زبانی مورد نیاز در زندگی روزمره است و برای کسانیکه قصد مهاجرت به کشورهای استرالیا، انگلستان و نیوزلند را دارند ضروری است)، آکادمیک (مهارتهای مورد نیاز برای کسانیکه قصد ادامه تحصیل در مقاطع دانشگاهی را دارند) و آیلتس لایف اسکیلز Life Skills مختص افرادی است که قصد دارند ویزای کشور انگلستان را بگیرند، است. و اشخاص با توجه به هدف خود (برای مثال مهاجرت یا ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر) فرمت مورد نیاز خود را انتخاب می کنند.
  • تافل: میزان توانایی افراد را در آزمون چهار مهارت خواندن، نوشتن، صحبت کردن و مهارت شنیداری و در زمینه برقراری ارتباط به زبان انگلیسی در سطح دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی می‌سنجد.
  • GRE: آزمون GRE مخفف عبارت Graduate Records Examination می باشد. هدف آن سنجش توانایی ها و معلومات فارغ التحصیلان می باشد. این آزمون معمولا برای ورود به مقاطع تحصیلی بالاتر از کارشناسی مورد نیاز می باشد.
  • MSRT: اکثریت متقاضیان آزمون MSRT را داوطلبان دکتری در ایران را در بر می گیرند.
  • تولیمو: تولیمو یا TOLIMO، مخفف The Test of Language by the Iranian Measurement Organization می باشد که توسط سازمان سنجش آموزش کشور طرح و پیاده سازی می شود، هدف از برگزاری این آزمون تعیین سطح زبان انگلیسی متقاضیان می باشد و اکثریت متقاضیان را داوطلبان دکتری دربر می گیرند.

منابع و ارجاعات

 

نظرات کاربران

1 دیدگاه در “مراحل و نکات شرکت در آزمون و دریافت مدرک زبان آیلتس (IELTS)

  1. پریناز گفت:

    ممنون بابت اطلاعات خوبی که نوشتید. شنیدم هزینش خیلی گرون شده این روزا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − 9 =