1

مقدمه

MSRT مخفف عبارت Ministry of Science, Research and Technology به معنای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است. وجه تسمیه‌ی این نام برگزار شدن این آزمون از طریق وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است. این آزمون در گذشته با نام MCHE که مخفف عبارت Ministry of Culture, and Higher Education به معنای وزارت فرهنگ و آموزش عالی است، شناخته می‌شده است. آزمون MSRT در واقع همان MCHE است. در ابتدا دانشجویان متقاضی استفاده از بورس دکتری خارج از کشور که از طرف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هر ساله به تعدادی از دانشجویان واجد شرایط تعلق می‌گیرد، در این آزمون شرکت و ملزم به گرفتن نمره‌ی قابل قبول بودند. همچنین، این آزمون مانند آزمون تولیمو برای داوطلبان دکتری داخل نیز در نظر گرفته شده است و این دو به تافل داخلی یا تافل دکتری نیز معروف هستند؛ هر چند مؤسسات آموزشی دیگری نیز هستند که افراد خود را ملزم به داشتن مدرک با نمره‌ی قابل قبول از یکی از این دو آزمون می‌کنند. لازم به ذکر است آزمون MSRT به آزمون تافل کوچک نیز معروف است از آنجا که مانند آزمون تولیمو سطح دشواری آن در سطح آزمون‌های بین المللی می‌باشد. در کنار دریافت مدرک MSRT، دانستن جزییات مراحل آزمون تولیمو و در حوزه مدارک بین المللی گرفتن مدرک تافل، گرفتن مدرک KET، مراحل آزمون آیلتس و مراحل گرفتن مدرک جی آر ایی، لازم به نظر می رسد. که در صورت نیاز می توانید به صفحه مربوطه در سایت مراجعه نمایید. در این مطلب مراحل اصلی و نکات کلیدی اخذ مدرک MSRT ارائه می شود.

پیش نیاز و ملزومات

مدارک و پیش نیاز لازم برای شرکت در آزمون و دریافت مدرک ام اس آر تی، عبارت است از:

  • تصویر عکس جدید (تمام رخ و زمینه روشن)
  • تصویر صفحه اول اصل شناسنامه
  • تصویر کارت ملی
  • تصویرآخرین مدرک تحصیلی یا کارت دانشجویی
  • داشتن حداقل مدرک دیپلم
  • کارت های نقدی دارای وجه نقد کافی برای پرداخت هزینه‌ها مطابق با آیین‌نامه
  • حساب ایمیل شخصی فعال
  • همراه داشتن کارت ملی در روز آزمون

مراحل اصلی

اول | شناسایی نیاز و برنامه‌ریزی برای شرکت در آزمون

اولین نکته در رابطه با آزمونMSRT سطح دشواری این آزمون است که تقریبا با آزمون‌های بین‌المللی چون تافل برابری می‌نمایند و بنابراین افراد قبل از شرکت در آزمون احتیاج به دوره های آمادگی دارند. بعضی این فکر را دارند که چون هزینه‌ی این آزمون نسبت به آزمون‌های بین‌المللی بسیار کم است پس آزمون‌ MSRT با سطح دشواری پایین است در حالی که علت کم بودن هزینه‌ی آن داخلی بودن اعتبار مدرک است. داوطلبان نمی‌توانند از این مدرک جهت پذیرش گرفتن از دانشگاه‌های خارج از کشور استفاده بکنند.

در واقع، سطح سختی این آزمون بالا بوده که نیاز به آمادگی قبل از آزمون را ضروری می‌نماید. به دلیل عدم آمادگی جهت شرکت در این آزمون گاهی افراد مجبور می‌شوند به دفعات متعدد در این آزمون شرکت نمایند تا حداقل نمره‌ی قابل قبول را به دست بیاورند. بنابراین بهتر است طی یک برنامه‌ریزی منظم در یک دوره‌ی چند ماهه خود را برای یکی از این آزمون آماده سازید.

این آزمون زبان انگلیسی نیز مانند آزمون آیلتس و تافل، دارای بخش شنیداری، گرامر و درک مطلب است که ۱۰۰ پرسش ۴ گزینه ای را در اختیار داوطلبان قرار می دهد که در مدت زمان مورد نظر باید به آن پاسخ گفت. بخش مهارت شنیداری (Listening Comprehension) شامل ۳۰ سوال شنیداری در ۱۵ دقیقه، گرامر و ساختار (Structure and Written Expression) شامل ۳۰ تست در ۲۰ دقیقه و بخش مهارت درک مطلب (reading comprehension) شامل ۴۰ تست در ۴۰ دقیقه.


!
این آزمون مانند آیلتس و تافل، نمره منفی ندارد.

  • تعیین هدف از گرفتن مدرک زبان: MSRT یک آزمون زبان انگلیسی است که توسط «سازمان امور دانشجویان» وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران به صورت ماهانه در تعدادی از شهرهای ایران برگزار می‌گردد که در واقع آزموني استاندارد براي تعيين سطح دانش زبان انگليسي مي باشد. آزمون در سال بین 7 تا 9 بار برگزار می شود و شرکت در آزمون محدودیت ندارد و در صورت عدم قبولی در یک دوره می توان در دوره های بعدی نیز ثبت نام کرد


!
داوطلبانی که نمرات انها بالاتر از 75 باشد تا یکسال نمی توانند در ازمون شرکت نمایند چون ظرفیت ازمون فوق برای مراکز دانشگاهی و آموزشی بوده و آخرین حد نصاب مراکز فوق نمره 70 می باشد.

  • نمره آزمونMSRT: نمره مورد نظر برای دانشجویان دکتری و عبور از این آزمون بسته به دانشگاه از ۵۰ به بالا است. همچنین نمره مورد نظر برای دانشجویان لیسانس که می‌خواهند مجوز خروج از کشور را برای ادامه تحصیل را داشته باشند، ۴۰ اعلام شده است.

در ادامه اهدافی که به دلیل آن به اخذ مدرک زبان MSRT باید اقدام نمائید تشریح می شود:

  • ورود به مقطع دکتری تخصصی (PHD): كليه دانشگاه هاي مورد تاييد وزارت علوم و همچنين دانشگاه آزاد اسلامي، اين مدرك را حين مصاحبه دكتري معتبر مي دانند.
  • دریافت ویزا یا مهاجرت: برای مهاجرت به هیچکدام از کشورها مدرک MSRT کاربرد ندارد.
  • مهارت آموزشی عمومی: مدرک تولیمو تنها برای تحصیلات دانشگاهی داخل کشور کاربرد دارد و برای مهارت های آموزشی خارج کشور باید از مدارک دیگر بهره برد.
  • تحصیل در دانشگاه های معتبر دنیا: برای اخذ پذیرش از دانشگاه های معتبر خارج از کشور به مدرک MSRT نیازی نیست.
  • منابع آزمون: MSRT، جامع‌ترین آزمونی است که در ایران برگزار می‌شود. میزان سختی MSRT را تا حد زیادی می توان با آزمون‌های بین‌المللی TOEFL PBT مقایسه کرد. ۳۰ سوال شنیداری، ۴۰ سوال درک مطلب و ۳۰ سئوال گرامر محتوای این آزمون را تشکیل می‎دهند. تمامی منابع آزمون MSRT منابع آزمون تافل می باشد می توانید هر منابعی که برای امادگی ازمون تافل می باشد را مطالعه نمائید بعضی منابع پیشنهادی بری آمادگی شرکت در MSRT عبارتند از:

برای مهارت گرامر نیز شما باید کتاب های مرجعی مانند گرامر تافل کاغذی لانگمن (Longman Preparation Course for the TOEFL Test – PBT) و کتاب «گرامر زبان انگلیسی» انتشارات پوران پژوهش را مطالعه کنید. برای بخش درک مطلب شما نیاز به تمرین و تکرار زیاد دارید که می توانید با مطالعه نمونه سوال های سال های گذشته و کتاب لغات و درک مطلب انتشارات پوران پژوهش، خود را به سطح آمادگی مطلوب برسانید. برای مهارت شنیداری هم کتاب TOEFL Test Preparation Kit (که در بازار با عنوان تافل کیت می شناسند) توصیه می شود.


!
آزمون MSRT نمره منفی ندارد.


!
اعتبار مدرک زبان MSRT دو ساله است. متقاضیانی که 2 سال از زمان شرکت در آزمون آنها گذشته است باید دوباره اقدام به ثبت نام نمایند. شایان ذکر است مدرک زبان MSRT اعتبار بین المللی ندارد.

  • انواع راهکارها برای آمادگی: در حالت کلی چهار مسیر کلی برای رسیدن به این مدرک وجود دارد که در ادامه توضیح داده می شود:
آمادگی آزمون MSRT
  • روش اول- کلاس خصوصی یا نیمه خصوصی: کلاس خصوصی MSRT یکی از روش هایی است که برای برگزاری کلاس های زبان انگلیسی در سال های اخیر بسیار مورد استقبال قرار گرفته است، زیرا از طریق آن می توانید با تمرکز بیشتری به آموختن این زبان بپردازید و مطابق با برنامه ریزی مشخص برای شرکت در آزمونMSRT آمادگی لازم را کسب کنید. این روش برای کسانی که می خواهند در وقت و هزینه های رفت و آمدی خود صرفه جویی نمایند، مناسب است. البته در این روش مدرس با تمرکز بیشتر بر روی فرد زبان آموز می تواند با سرعت بیشتری مطالب را در اختیار وی قرار دهد و فرد یاد گیرنده نیز به دلیل اینکه توانسته است، ساعات و محل برگزاری جلسات را خودش تعیین نماید، احساس راحتی و آزادی عمل بیشتری خواهد داشت. در ضمن شرکت در کلاس های خصوصی می تواند به صورت حضوری و غیر حضوری (آنلاین) باشد.


!
کلاس های نیمه خصوصی غالبا شرایطی مشابه با کلاس های خصوصی دارند با این تفاوت که در کلاس های نیمه خصوصی جمعیت کلاس از سه تا ده نفر می باشد.

  • روش دوم- تدریس خصوصی: با شناخت کامل و دقیق، استاد خود را انتخاب کنید و بدانید که در دوره های آموزشی باید اهداف مشخص داشته باشید. بدانید که در کلاس آموزشی 80 درصد کارها بر عهده شماست و 20 درصد به عهده معلم، بنابراین حداکثر تلاش خود را برای رسیدن به هدف مورد نظر داشته باشید و از مدرس توقع معجزه نداشته باشید.
  • روش سوم- کلاس های گروهی: کلاس زبان انگلیسی خوب اهداف مشخص و واضحی دارد. شما درس‌ها را به خاطر دلیلی یاد می گیرید. شما به اهداف نیاز دارید. تمرکز درس شما باید بر روی هدفی باشد. این بدین معنی است که مدرس زبان انگلیسی باید در ابتدای هر کلاس برای شما مشخص کند که چه هدفی دارد و در طول کلاس چه چیزی آموزش خواهید دارد. کلاسزبان انگلیسی خوب دارای فضای سرگرم‌کننده و انگیزه دهنده است. از سوی دیگر به دوری و نزدیکی کلاس خود به محل زندگی دقت کنید. البته این نکته هم ضروری است که همه شعبه های کلاس زبان های یک موسسه، یک کیفیت واحد ندارند. در صورت انتخاب این روش تلاش کنید با حضور فعالانه در کلاس ها، مشارکت در مباحث و تمرین ها، پرسشگری و ایجاد گروه های علمی چند نفره، به حداکثر نتیجه دست یابید.
  • روش چهارم- روش خودآموز یا خودخوان: یکی دیگر از روش های فراگیری زبان و آماده شدن برای اخذ مدرک MSRT، آموزش به صورت خودآموز است. در این روش می توانید مطالعه را با سرعت دلخواه خود پیش ببرید و مجبور نیستید که درس های معلم یا دستاوردها (پیشرفت های) هم‌کلاسی های خود را دنبال کنید. در ابتدا باید بدانید که یادگیری یک زبان، زمان زیادی به طول می انجامد. زمان زیادی برای تقویت مهارتهای زبان انگلیسی خود سعی کنید در تمام اوقات به انگلیسی فکر کنید، به رادیو یا حتی پادکست ها به زبان انگلیسی گوش دهید، مطالب انگلیسی بخوانید (مجلات، روزنامه ها و مقالات)، به انگلیسی بنویسید (اگر نمی توانید کامل بنویسید، نگران نباشید. فقط روی نوشتن پاراگراف های خوب در حد ۵-۶ جمله متمرکز شوید) و در آخر سعی کنید مهارت مکالمهخود را بالا ببرید بهترین روش برای کاربردی نمودن مهارتها و مکالمه با افراد native است.


!
سایتهای زیادی برای دوست مکاتبه ای و شریک گفتگو وجود دارد. می توانید بصورت رو در رو و از طریق اسکایپ یا سایر سرویس های دیگر صحبت کنید. حتی می توانید افراد انگلیسی زبان مورد نظر خود را برای یادگیری هرچه بهتر ملاقات کنید.


!
بهترین قضاوت گران برای خوب یا بد بودن کیفیت کلاس زبان، افرادی هستند که پیش از شما در کلاس زبان حضور داشته اند بنابراین نظرات افراد را جویا شوید. میزان بالای دستمزد یک معلم نشان دهنده میزان توانایی معلم یا زبان آموز نیست.

در نهایت شایان ذکر است، انتخاب هر کدام از روش های بالا برای این که به گرفتن مدرک آیلتس نائل شویم به سه عامل سبک شخصیتی زبان آموز، محدودیت زمانی و در نهایت توانمندی مالی شما مربوط است. ب


!
برای قسمت تمرین و رفع اشکال قسمت های Writing که در آنها زبان آموز همه وقت و تمرکز استاد را برای رفع اشکال و تمرین درجهت مهارت یابی احتیاج دارد ،کلاس خصوصی گزینه بهتری است.

دوم | ثبت نام آزمون MSRT

متقاضیان شرکت در آزمون می بایست با مراجعه به سایت آزمون MSRT به نشانی https://portal.saorg.ir/ مراجعه و ثبت نام نمایند. در این راستا توصیه می شود مراحل زیر را دنبال نمایید:

  • ساخت حساب کاربری در سایت: برای ثبت نام در آزمون MSRT باید اول در سامانه پروفایل ساخته شود. بنابراین در صفحه ورودی سامانه آیکون ثبت نام را کلیک نموده و فرم ثبت نام را بدقت تکمیل نموده و بعد از تکمیل مشخصات، تصاویر خود را (عکس جدید و تمام رخ و زمینه روشن) با صفحه اول اصل شناسنامه، کارت ملی و آخرین مدرک تحصیلی یا کارت دانشجویی را اسکن نموده و در پروفایلتان اپلود نمائید و طبق تاریخهایی که در تقویم آزمون درج می شود اقدام به ثبت نام نمائید.


!
تصاویر باید حتما اسکن شده باشد عکسبرداری با تلفن همراه قابل قبول نیست. از طرفی فرمت تصاویر اسکن شده باید بصورتJPG و اندازه آن زیر 500 کیلو بایت باشد.


!
در روز اول ثبت نام از ساعت 9 الی 11 به علت ثبت نام داوطلبان امکان ساخت و یاویرایش پرو فایل نمی باشد.

  • ثبت نام و انتخاب مرکز آزمون: پس از تکمیل فرم ثبت نام در سایت، ابتدا آزمون مورد نظرو حوزه انتخابی را رزرو نموده و طبق مهلتی که سامانه به شما جهت پرداخت هزینه آزمون می دهد اقدام کنید. پرداخت هزینه فقط بصورت آنلاین می باشد و بعد از پرداخت حتما کد رهگیری را یادداشت نمائید.


!
ساختن پرو فایل و همچنین ارسال پیام فقط در روز و ساعت اداری امکان پذیر می باشد (شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8 الی 16) بعد از ساعت 16 و روزهای تعطیل سامانه اجازه ساختن پرو فایل جدید به داوطلبان نمی دهد.


!
در صورتی که قبلا در این سامانه ثبت نام کرده اید می بایست از طریق ورود به فایل کاربری وارد صفحه خود شوید.


!
زمان برگزاری آزمون MSRT از طریق سایت سازمان امور دانشجویان اعلام می گردد در نتیجه ممکن است شما زمانی که اقدام به ثبت نام می کنید آزموني برای برگزای اعلام نشده باشد. در صورتي که برنامه زماني آزمون ها ارائه شود، تاریخ و مرکز آزمون ها نمايش داده مي شود.

  • پرداخت هزینه آزمون: پس از تکمیل اطلاعات خواسته‌شده در این بخش، با کلیک روی گزینه ادامه، صفحه‌ای به نمایش درمی‌آید پرداخت هزینه ی ثبت نام نیز در همین مرحله به وسیله ی کارت های بانکی عضو شبکه شتاب (کارت هایی برای پرداخت وجه به صورت اینترنتی قابل استفاده خواهد بود که دارای رمز دوم باشند.) صورت می گیرد. روال ثبت نام در آزمون بدین صورت است که در مرحله اول آزمون را رزرو و بعد از آن سامانه 12 ساعت به شما مهلت می دهد که هزینه آزمون را به صورت الکترونیکی پرداخت نمائید و شما بعد از کلیک بر روی ایکون پرداخت که بعد از رزرو نشان داده می شود شماره 16 رقمی کارت، رمز دوم، کد cvv2، تاریخ اعتبار کارت را وارد نموده و بعد از آن جدولی برای شما نشان داده می شود که در آن شماره پیگیری، شماره سفارش، شماره پذیرنده، نام پذیرنده و تائید پرداختدرج شده است. اگرچه در این مرحله هزینه از حساب شما کسر می گردد ولی هنوز ثبت نام نشده اید با کلیک بر روی تائید پرداخت درخواست شما به سامانه بانک ملی ارسال می شود که اگر با موفقیت بود سامانه به شما پیغام ثبت نام شما با موفقیت انجام شد و همچنین کد پی گیری ثبت نام شما را نشان می دهد که کد فوق و تاریخ آزمون در پرو فایلتان در آیکون ثبت نام آزمونهای انجام شده درج می شود.


!
ضمنا تائید مدارک توسط مدیر سامانه بعد از ساختن پرو فایل توسط داوطلبان انجام می گیرد در صورتیکه که پروفایلتان تائید نشد دارای نقص می باشد و نقص آن توسط مدیر سامانه در پرو فایلتان قسمت ارسال و دریافت پیام برای شما ارسال می شود.

  • دریافت کارت ورود به جلسه: کارت را باید از داخل پروفایل خود در قسمت دریافت کارت، پرینت بگیرید. زمان دریافت سه روز مانده به آزمون است. یعنی از روز سه شنبه هفته ایی که آزمون برگزار می شود، ساعت ۷ صبح تا ۷ صبح روز برگزاری آزمون فرصت دارید. زمان ورود داوطلبان به جلسه آزمون از ساعت ۸:۱۵ دقیقه تا ۹ صبح است و ساعت شروع آزمون نیز ۹:۱۵ دقیقه خواهد بود. برای دریافت کارت ورود به جلسه نیاز به شماره پرونده یا کد پیگیری خواهید داشت.


!
در آزمون MSRT امکان انصراف یا استرداد وجه هزینه آزمون وجود ندارد؛ لذا از ارسال درخواست انصراف از شرکت در آزمون و استرداد هزینه خودداری کنید. جهت تغيير تاریخ آزمون می توانيد تا ۱۵ روز قبل از روز برگزاری آزمون در پروفايل خود در سایت سازمان امور دانشجویان وارد شوید و به قسمت ارسال و دریافت پیام مراجعه نموده و درخواست تغییر تاریخ را ارسال نمائید.


!
امكان به تاخير انداختن آزمون فقط به آزمون بعدی امکان پذیر است.

سوم | شرکت در آزمون MSRT

بررسی های دانوما حاکی از آن است که از روز قبل از آزمون تا لحظه شرکت شامل مراحلی به صورت زیر است:

  • قبل از آزمون: همانطور که بیان شد، از 3 روز قبل از برگزاری آزمون باید کارت خود را از قسمت پروفایل، پرینت بگیرید. زمان ورود داوطلبان به جلسه آزمون از ساعت ۸:۱۵ دقیقه تا ۹ صبح است و ساعت شروع آزمون نیز ۹:۱۵ دقیقه خواهد بود. برای دریافت کارت ورود به جلسه نیاز به شماره پرونده یا کد پیگیری خواهید داشت. اصل کارت ملی، کارت ورود به آزمون، دو عدد مداد مشکی نرم، خودکار، پاک کن و تراشوسایلی هستند که باید در روز آزمون همراه خود داشته باشید. آوردن هر گونه لوازم صوتی، تلفن همراه،کیف جزوه و کتاب، ممنوع می باشد. هر گونه وسایل الکترونیکی مانند موبایل، تبلت، لپ تاپ و … غیر مجاز بوده و دانشجویان موظف هستند تمامی این وسایل را قبل از آزمون در کمد های خود قرار دهند، لازم به ذکر است دسترسی به آنها در حین استراحت نیز خلاف مقررات آزمون است. حتما به توضیحات قبل از آزمون با دقت گوش کنید.
  • روز آزمون: روز آزمون MSRT اهمیت و شاید استرس بسیار بالایی برای متقاضایان دارد. به ویژه برای افرادی که اولین بار است که در آزمون شرکت می‌کنند و با اصول و شرایط آزمون آشنایی کافی ندارند. زمان شروع و مکان برگزاری آزمون خود را یک هفته قبل بررسی کنید و مطمئن شوید با در نظر گرفتن وضعیت ترافیک و شلوغی منطقه در زمان آزمون بهترین راه رسیدن به مرکز آزمون راس ساعت مقرر چیست.
  • ورود به مرکز آزمون: حتماً یک ساعت قبل از شروع آزمون در مرکز حاضر باشید، دست کم دو مدرک شناسایی معتبر، تاریخ دار و به روز (شناسنامه یا کارت ملی با عکس جدید) به همراه داشته باشید، توجه داشته باشید در صورت عدم ارائه کارت شناسایی معتبر از حضور شما در جلسه آزمون جلوگیری می شود.
  • ترتیب آزمون: آزمون MSRT به صورت کاغذی است. آزمون با بخش لیسنینگ شروع می‌شود و با پخش مکالمه، از شما می‌خواهد که به سوالات پاسخ دهید. بخش دوم که دفترچه ای است 30 سوال بخش گرامر و 40 سوال درک مطلب است. این آزمون نمره منفی ندارد.


!
داوطلباني كه با فرستادن فرد دیگری به جای خود و جعل مدارك هويتي سعي در گمراه نمودن مجريان آزمون نمايند و در آن شركت كنند و تخلف آنان (حتي پس از برگزاری آزمون ودريافت مدرك) اثبات گردد، برابر مقررات برگزاري آزمون‌ها، به حراست و کمیته انظباطی دانشگاه محل تحصیل معرفی و مدارك مربوط به آنها باطل و از شركت در آزمون‌ به مدت 2 تا10 سال محروم خواهند شد و با توجه به اينكه جعل هرگونه اسناد دولتي و استفاده از سند مجعول و شركت كردن به جاي داوطلب اصلي، برابر قانون مجازات اسلامي (تعزيرات مصوب 1375) جرم تلقي مي‌شود و مجازات كيفري به همراه خواهد داشت، اين گروه از متخلفان براي صدور احكام قضائي به مراجع قضائي معرفي مي‌گردند.


!
داوطلبان بدون کارت شناسایی اجازه ورود به آزمون را نخواهند داشت و شهریه آزمون غیر قابل استرداد می باشد و امکان تغییر تاریخ آزمون نیز برای این دسته از داوطلبان وجود نخواهد داشت

چهارم | دریافت نتیجه آزمون MSRT

نتایج یک هفته بعد از برگزاری آزمون اعلام و بعد از اعلام نتایج داوطلبان می توانند کارنامه را از پرو فایل خود، قسمت دریافت کارنامه مشاهد و چاپ نمایند.

جهت دريافت كارنامه نياز به مراجعه حضوري نمي باشد داوطلبان مي توانند بعد از دريافت كارنامه از داخل پرو فايلشان قسمت، دريافت كارنامه آن را به دانشگاهها و مراكز آموزش عالي ارائه نموده و دانشگاهها مي توانند طبق بخشنامه شماره 42/1/197899 مورخ 30/2/1393 اداره کل بورس و اعزام دانشجویان خارج با شماره باركد (15 رقمي) كه در انتهای كارنامه درج گرديده است از طريق سامانه آزمون زبان قسمت صحت كارنامه تائيديه نتيجه شما را مشاهده نمايند.

نکات کلیدی

  • آزمون MSRT تنها برای داوطلبان دکترای داخل کشور (دانشگاه‌های آزاد و سراسری) معتبر است.
  • ادبیات نوشتاری در آزمون MSRT را جدی بگیرید در کل در نوشتن MSRT از ادبیات رسمی استفاده می‌شود و عبارات با فُرم کامل نوشته‌شده و به‌صورت مخفف نوشته نمی‌شود.
  • هر فرد مجاز به داشتن تنها يک پروفايلمي باشد و پروفايل هاي تکراي حذف خواهد شد و برگزار کننده مسئوليتي درقبال هرگونه ضرر و زيان ناشي از اين مورد را نمي پذيرد. در صورتي كه اطلاعات ثبت شده کاربر مغاير با واقعيت باشد، کاربر حق اعتراض در برابر تصميم اتخاذ شده سازمان نخواهد داشت.
  • با توجه به اینکه ممکن است اتفاقات عجیب و غریبی مثل قطعی اینترنت یا برق و … بیافتد، به هیچ وجه برنامه تغییر زمان آزمون MSRT خودتان را به لحظات آخر موکول نکنید و در اولین زمانی که احساس کردید باید زمان آزمونتان را تغییر بدهید این کار را انجام بدهید.
  • پس از ثبت نام این آزمون شماره پرونده یا کدپیگیری برای داوطلبان صادر می شود.
  • لازم است تا اصل مدارک شناسایی در روز آزمون MSRT بهمراه داشته باشید و ارائه دهید.
  • در آزمون MSRT امکان انصراف یا استرداد وجه هزینه آزمون وجود ندارد؛ لذا از ارسال درخواست انصراف از شرکت در آزمون و استرداد هزینه خودداری کنید.
  • مدت اعتبار نتیجه آزمون MSRT دو سال است و پس از آن، نمره از حساب کاربری فرد حذف می‌شود و دیگر قابل ریپورت نیست.
  • ساختن پرو فایل و همچنین ارسال پیام فقط در روز و ساعت اداریامکان پذیر می باشد. بعد از ساعت 16 و روزهای تعطیل سامانه اجازه ساختن پرو فایل جدید به داوطلبان نمی دهد.
  • امكان به تاخير انداختن آزمون فقط به آزمون بعدی امکان پذیر است.

لغات و اصطلاحات

  • MCHE: آزمون MCHE کوتاه شده Ministry of Culture and Higher Education برگرفته از عنوان وزارت فرهنگ و آموزش عالی است این در حالی است که مدتهاست این وزارتخانه تحت عنوان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نامگذاری شده است.
 

نظرات کاربران

1 دیدگاه در “مراحل و نکات شرکت در آزمون و دریافت مدرک زبان MSRT

  1. زهرا گفت:

    سخت تریییین بخش زبان از نظر من گرامره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × یک =