0

مقدمه

آزمون Test Of English as a Foreign language) TOEFL) که توسط موسسه ETS برگزار می‌شود، یکی از معتبرترین آزمون‌های زبان انگلیسی در جهان است. در این آزمون میزان تسلط غیر انگلیسی زبانان بر این زبان سنجیده می‌شود. از مزیت‌های بزرگ آزمون تافل می‌توان به گستردگی پذیرش این مدرک در مراکز علمی و مهاجرتی جهان اشاره نمود، به طوری که هم اکنون این آزمون در بیش از 9,000 دانشگاه در 130 کشور جهان مورد قبول واقع می‌شود. آزمون تافل تا چند سال پیش به دو صورت کاغذی (PBT) و اینترنتی (iBT) انجام می‌پذیرفت اما از حدود 3 سال پیش دیگر آزمون کاغذی (PBT) در ایران برگزار نمی‌شود و در حال حاضر فقط آزمون اینترنتی تافل (TOEFL-iBT) هر هفته در چند مرکز در تهران و شهرهایی مثل اصفهان، شیراز، ارومیه، آمل و دیگر شهرها برگزار می‌شود. این آزمون از جمله آزمون‌های بین‌المللی پرطرفدار و معتبر است. برای علاقمندان به تحصیل در دانشگاه‌ های انگلیسی ‌زبان خارج از کشور سالانه ده‌ها هزار نفر در سراسر دنیا به‌منظور اخذ مدرک تافل و ورود به دانشگاه‌ها، در این آزمون ثبت نام می‌کنند. مدرک تافل برای کلیه دانشگاه‌های انگلیسی جهت ورود به کلیه رشته‌های انگلیسی در کلیه مقاطع تحصیلی معتبر است. اگر شما بتوانید نمره لازم را در این آزمون کسب کنید، یکی از شرایط لازم برای ورود به رشته مورد نظر در دانشگاه مقصد را در اختیار خواهید داشت. نمره‌‍ای که در آزمون تافل کسب می‌کنید، دانش شما را در زبان انگلیسی نشان می‌دهد. لذا از آن به‌عنوان مدرکی برای احراز دانش زبان شما یاد می‌کنند. اگر چه ایراداتی به این آزمون‌های بین المللی وارد است اما به هر حال درست یا غلط، مجبورید برای کسب مجوز در رشته‌های مختلف کارشناسی تا دکتری دانشگاه‌های انگلیسی‌ زبان آسیا، اروپا، اقیانوسیه و آمریکای شمالی، این مدرک‌ها را ارائه کنید. در کنار دریافت مدرک TOEFL، دانستن جزییات مراحل آزمون IELTS، گرفتن مدرک GRE، مراحل دریافت مدرک KET و در حوزه مدارک داخلی، مراحل آزمون MSRT و گرفتن مدرک TOLIMO، لازم به نظر می رسد. که در صورت نیاز می توانید به صفحه مربوطه در سایت مراجعه نمایید. در این مطلب مراحل اصلی و نکات کلیدی اخذ مدرک تافل ارائه می شود. امید است با رعایت موارد مطرح شده، تجربه خوبی از دریافت مدرک تافل داشته باشید.

پیش نیاز و ملزومات

مدارک و پیش نیاز لازم برای شرکت در آزمون و دریافت مدرک تافل عبارت است از:

  • کارت اعتباری معتبر دارای وجه نقد کافی برای پرداخت هزینه‌ها مطابق با آیین‌نامه
  • حساب ایمیل شخصی فعال
  • تصویر برگه‌ی تاییدیه ثبت نام یا Ticket Confirmation
  • (همراه داشتن یکی از) اسناد هویتی شناسایی نظیر گذرنامه، کارت ملی، گواهینامه رانندگی یا … در روز آزمون
  • امضای برگه قوانین و مقررات یا برگه‌ Confidentiality Statements

مراحل اصلی

مرحله اول | شناسایی نیاز، تعیین هدف و برنامه‌ریزی برای شرکت در آزمون

آزمون تافل بسیار وابسته به مهارت ها می‌باشد و آماده شدن برای این مهارت‌ها زمان زیادی می برد. بنابراین چنانچه زبان شما ضعیف است و زمانی حدود 5 تا 6 ماه برای آزمون دارید، امتحان تافل برای شما مناسب‌ است زیرا در این مدت تنها روی مهارت ها تمرکز می‌کنید و نمره بالاتری می‌توانید بدست آورید.

  • تعیین هدف از گرفتن مدرک زبان: آزمون تافل (Test Of English as a Foreign language) که توسط موسسه ETS برگزار می‌شود، یکی از معتبرترین آزمون‌های زبان انگلیسی در جهان است. در این آزمون میزان تسلط غیر انگلیسی زبانان بر این زبان سنجیده می‌شود. از مزیت‌های بزرگ آزمون تافل می‌توان به گستردگی پذیرش این مدرک در مراکز علمی و مهاجرتی جهان اشاره نمود، به طوری که هم اکنون این آزمون در بیش از 9,000 دانشگاه در 130 کشور جهان مورد قبول واقع می‌شود. در ادامه اهدافی که به دلیل آن به اخذ مدرک زبان تافل باید اقدام نمائید تشریح می شود.
    • گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های بین‌المللی معتبر: آزمون تافل بیشتر برای گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های بین‌المللی معتبر است، در نتیجه باید بدانید که اگر هدف شما مهاجرت تحصیلی است به مدرک تافل نیازمند هستید. آزمون تافل غالبا فقط برای تحصیل در دانشگاه های انگلیسی زبان است.
    • دریافت ویزا یا مهاجرت: برای مهاجرت به کشورهای کانادا و استرالیا آزمون آیلتس ضروری است. اما برای دریافت بورسیه های تحصیلی، استخدام در مراکز دولتی و یا شرکت های بازرگانیممکن است کسب حد نصاب امتیاز در تافل از شما خواسته شود.
    • مهارت آموزشی عمومی: بر خلاف آزمون آیلتس که با دو شکل دانشگاهی (Academic) و کلی (General) ارائه می شود، آزمون تافل تنها با یک فرمت دانشگاهی ارائه می شود.
    • ورود به مقطع دکتری تخصصی (PHD): تقریبا تمام دانشگاه های انگلستان، استرالیا، نیوزیلند و کانادا برای پذیرش، اعطای بورس تحصیلی، ورود به مقطع دکتری تخصصی و فارغ التحصیلینمرات تافل را ملاک قرار می دهند.


!
برای مقاصد دریافت ویزای کار و مهاجرت به کشورهای دیگر حتماًدر خصوص مدرک زبان مورد نیاز کشور مقصد تحقیق لازم را به عمل آورید.

  • برنامه ریزی جهت زمان امتحان و شروع به مطالعه: پس از این که نوع امتحان خود را مشخص کردید، ببينيد چه موقع مي خواهيد امتحان دهيد. تعيين زمان، قبل از شروع کردن باعث مي شود که با مسؤليت بيشتري مطالعه کنيد. خيلي از دانشگاه‌ها حداقل 75% نمره را قبول مي کنند. بعضي ديگر هم بيشتر را حداقل نمره براي ورود دانشجو ملاک قرار مي دهند. يادگيري زبان بيشتر از استعداد به تلاش نياز دارد! باید زمان خاصي را براي آموختن بگذراید تا به سطح خاصي از توانايي خواندن، فهميدن، صحبت کردن و نوشتن برسید. پس مهم اين است که زمان خاصي براي يادگيري طي شود. داشتن مدرک تافل به معني داشتن مدرک خاص دانشگاهي ليسانس يا دکترا در زبان نيست. دانش زبان يک علم بي حد و حصر است. اما حد تافل يک حد معمول براي ايجاد ارتباط موفق و خوب در يک جامعه انگليسي زبان است. پس فکر نکنيد که قرار است دکتراي زبان بگيريد. خوب تافل گرفتن غول نيست، بلکه يک مهارت است. ياد گرفتن اش هم سخت نيست، پشتکار مي خواهد.
  • انواع راهکارها برای آمادگی: در حالت کلی سه مسیر کلی برای رسیدن به این مدرک وجود دارد که در ادامه توضیح داده می شود:
    • روش اول- کلاس خصوصی یا نیمه خصوصی: کلاس خصوصی تافل یکی از روش هایی است که برای برگزاری کلاس های زبان انگلیسی در سال های اخیر بسیار مورد استقبال قرار گرفته است، زیرا از طریق آن می توانید با تمرکز بیشتری به آموختن این زبان بپردازید و مطابق با برنامه ریزی مشخص برای شرکت در آزمون تافل TOEFL آمادگی لازم را کسب کنید. کسانی که می خواهند در وقت و هزینه های رفت و آمدی خود صرفه جویی نمایند، سعی می کنند از کلاس های آموزش خصوصی تافل استفاده کنند، اما فواید استفاده از این روش تنها محدود به صرفه جویی در زمان و هزینه ها نمی باشد؛ بلکه از این طریق مدت زمان یادگیری بسیار کوتاه تر از شرکت در دوره های ترمیک آموزشگاهی خواهد شد. در ضمن شرکت در کلاس های خصوصی می تواند به صورت حضوری و غیر حضوری (آنلاین) باشد.
    • روش دوم- آمادگی آزمون تافل با روش تدریس خصوصی: با شناخت کامل و دقیق، استاد خود را انتخاب کنید و بدانید که در دوره های آموزشی باید اهداف مشخص داشته باشید. اگر کلاس شما بر روی اهداف متمرکز نباشد، شما چیزی نخواهید آموخت بنابراین اهداف و زمان بندی خود را مشخص کنید. بدانید که در کلاس آموزشی 80 درصد کارها بر عهده شماست و 20 درصد به عهده معلم، بنابراین حداکثر تلاش خود را برای رسیدن به هدف مورد نظر داشته باشید و از مدرس توقع معجزه نداشته باشید.
    • روش سوم- کلاس های گروهی: کلاس زبان انگلیسی خوب اهداف مشخص و واضحی دارد. شما درس‌ها را به خاطر دلیلی یاد می گیرید. شما به اهداف نیاز دارید. تمرکز درس شما باید بر روی هدفی باشد. این بدین معنی است که مدرس زبان انگلیسی باید در ابتدای هر کلاس برای شما مشخص کند که چه هدفی دارد و در طول کلاس چه چیزی آموزش خواهید دارد. اگر کلاس شما بر روی اهداف متمرکز نباشد، نهایتا شما چه چیزی خواهید آموخت. کلاس زبان انگلیسی خوب دارای فضای سرگرم‌کننده و انگیزه دهنده است بهترین قضاوت گران برای خوب یا بد بودن کیفیت کلاس زبان، افرادی هستند که پیش از شما در کلاس زبان حضور داشته اند بنابراین نظرات افراد را جویا شوید. به دوری و نزدیکی کلاس خود به محل زندگیتان دقت کنید، همه شعبه های کلاس زبان ها یک کیفیت واحد ندارند. گاهی برخی شعبه ها مدرسین، نظم عمومی یا امکانات بهتری دارند.
    • روش چهارم- روش خودآموز یا خودخوان: یکی دیگر از روش های فراگیری زبان و آماده شدن برای اخذ مدرک آیلتس، آموزش به صورت خودآموز است. در این روش می توانید مطالعه را با سرعت دلخواه خود پیش ببرید و مجبور نیستید که درس های معلم یا دستاوردها (پیشرفت های) هم‌کلاسی های خود را دنبال کنید. انتخاب هر کدام از روش های بالا برای این که به گرفتن مدرک آیلتس نائل شویم به سه عامل سبک شخصیتی زبان آموز، محدودیت زمانی و در نهایت توانمندی مالی شما مربوط است.
آمادگی برای آزمون زبان تافل


!
حالت ایده آل کلاس تافل آن است در دوره های پیش از تافل (PRE-TOEFL) که درآن زبان آموز فقط شنونده است و آموزش می گیرد، تکالیف و تمارین منزل حداقل بوده، نیاز مبرم به کلاس خصوصی وجود ندارد و همچنین کلاس گروهی از نظر اقتصادی مناسب تراست.


!
برای قسمت تمرین و رفع اشکال قسمت های Speakingو Writing که در آنها زبان آموز همه وقت و تمرکز استاد را برای رفع اشکال و تمرین درجهت مهارت یابی احتیاج دارد،کلاس خصوصی گزینه بهتری است.


!
آزمون تافل و به صورت کلی آزمون‌های زبان چهار مهارت شنیداری، گفتاری، خوانش متن و نوشتار صحیح را مورد امتحان قرار می دهند، برای همین لازم است این چهار مهارت را به صورت هماهنگ تقویت نمائید.

مرحله دوم | ثبت نام در سایت بین المللی آزمون تافل

پس از کسب آمادگی لازم حالا نوبت به ثبت نام برای آزمون تافل است. برای ثبت‌نام در آزمون تافل کافی است مراحل ذیل را دنبال کنید:

  • ساخت حساب کاربری در سایت: برای ثبت نام تافل باید به سایت اصلی آزمون تافل ets.org وارد شوید. شما از بخش TOEFL و زیر مجموعه For Test Takers وارد Register for the Test شوید. سپس با کلیک بر آیکن Register Online شما وارد صفحه اول ثبت نام می شوید. می توانید وارد صفحه ثبت نام آنلاین بشوید. در این صفحه اگر شما قبلا ثبت نام کرده باشید، با نام کاربری و رمز ورود می توانید وارد شوید. در غیر اینصورت بایستی ثبت نام نمایید. پس از اینکه در صفحه اول اطلاعات هویتی خود را وارد کردید در پایین صفحه کلید ادامه یا continue را بزنید و وارد صفحه دوم شوید. در این صفحه اطلاعات اضافی ای که از شما در خواست می شود را پر کنید. این اطلاعات عمدتاً راجع به مهارتهای زبانی و مواردی از این قبیل است. پس از زدن کلید ادامه یا continue در صفحه بعدی ایجاد پروفایل که صفحه 3 از 4 است، استفاده از خدمات رایگان تافل به شما پیشنهاد می شود. این خدمات شامل ارسال اطلاعات پروفایل، پیشینه تحصیلیو… به موسسات و دانشگاه ها می باشد تا بر اساس آن، شما به فرصت های تحصیلی، موقعیتهای کاری و تحقیقاتی بهتر دست یابید. صفحه بعدی ایجاد پروفایل (4 از 4) نام کاربری و رمز عبور و سوال امنیتی را که توسط خودتان وارد می شود، به عنوان دسترسی امن و خصوصی به صفحه شخصی شما، بر روی وبسایت تافل قرار می دهد. بعد از تکمیل فرم مذکور، داده های وارد شده جهت تأیید نهایی به شما نشان داده می شود. با بررسی صحت اطلاعات بر روی گزینه ادامه کلیک کنید. با تأیید نهایی اطلاعات نمایش داده شده شما به صفحه اصلی پروفایلتان وارد می شوید. در صفحه مذکور شما امکان انتخاب آزمون جدید، نمایش نمرات آزمون ها، اصلاح اطلاعات پروفایل و… را می توانید انجام دهید.
  • انتخاب زمان و مکان آزمون: لازم است در این مرحله روی گزینه Register for a Test کلیک کنید تا وارد مرحله انتخاب آزمون تافل بشوید. در جدول باز شده شما بایستی گزینه TOEFL test را انتخاب نمایید. با انتخاب گزینه مذکور در صفحه بعدی، نکات و موارد مهم در ثبت اطلاعات و قوانین مرتبط نشان داده می شود. با قبول و تأیید قوانین، فرم تکمیل کشور، استان، زمان آزمون و موسسه آزمون گیرنده جهت انتخاب در صفحه نمایان می شود.در صفحه ثبت نام دیده می بینید که آزمون تافل در شهرهای آمل، اصفهان، ارومیه، شیراز، تبریز، تهران، زنجان و جیرفت برگزار می شود و شما می توانید یکی از گزینه های مذکور را جهت شرکت در آزمون انتخاب نمایید. در بند 2 ثبت نام آزمون تافل، زمان مناسب خودتان را جهت شرکت در آزمون انتخاب نمایید. در این بخش شما می توانید یک بازه ی زمانی را انتخاب کنید (1- نزدیکترین تاریخی که می خواهید در آزمون شرکت کنید. 2- دیرترین تاریخی که قصد شرکت در آزمون را دارید). با انتخاب زمان و کلیک بر روی گزینه جستجوی، گزینه های مرتبط با کشور، شهر و زمان مورد نظر در پایین صفحه نمایش داده می شود و شما می توانید بر اساس آن شهر، موسسه آزمون گیرنده، زمان آزمون را مشخص کنید.


!
در قسمت دوم صفحه (زمان آزمون) اگر زمانهای نزدیک با رنگ قرمز نشان داده شده باشند به این معنی است که علاوه بر هزینه اصلی آزمون، مبلغی با عنوان ثبت نام با تأخیر، به مبلغ آزمون اضافه می گردد.


!
حتما شخص بايستي از باز بودن تاريخ و مرکز پيشنهادي در پروفايل ETS مطمئن شوید و به شنيده ها و توصيه هاي دوستان اکتفا نکنید.

با مشاهده مکان و زمان آزمون و انتخاب گزینه مناسب، شما وارد صفحه تأیید خلاصه رزرو می گردید. اگر از انتخاب خود مطمئن هستید بر روی گزینه ادامه کلیک نمایید.

  • افزایش امنیت: بعد از تأیید خلاصه رزرو، برای بالا بردن امنیت مراحل ثبت نام و اجرای آزمون، لازم است حداقل یکی از اطلاعات اصلی خود را وارد نمایید که شامل موارد زیر است: شماره پاسپورت، کد ملی، شماره گواهینامه، و یا سایر کارت های شناسایی.
  • انتخاب نحوه ارائه نتایج آزمون: در صفحه بعد شما امکان انتخاب نحوه مشاهده نتیجه آزمون را دارید. شما می توانید یکی از دو روش مذکور را انتخاب نمایید. در حالتی که گزینه اول را انتخاب می کنید، ریپورت آزمون به صورت اینترنتی و بر روی ایمیل شما انجام می گیرد و در صورتیکه گزینه دوم را انتخاب نمایید به همراه ریپورت اینترنتی، امکان ارسال نتایج به چهار آدرس دانشگاهی به صورت رایگان نیز مقدور خواهد بود.


!
توجه داشته باشید علاوه بر 4 دانشگاهی که به صورت رایگان انتخاب می شود، شما می توانید دانشگاه های دیگری را نیز انتخاب کنید. طبیعتا انتخاب های بیشتر شامل هزینه های اضافی می گردد. در ادامه با کلیک بر روی گزینه دوم، صفحه دیگری برای انتخاب دانشگاه ها باز می شود. در صفحه ای که باز می شود شما بایستی دانشگاه، دپارتمان و کد دانشگاه را که مد نظر شماست تا نمره تافل به آنجا ارسال شود را مشخص نمایید.

  • پاسخ به سوالات عمومی جهت ارائه بهتر خدمات: در ادامه سوالات عمومی از شما پرسیده می شود که تأثیری بر روی نتیجه آزمون ندارد و صرفا جهت ارائه خدمات بهتر و سایر اهداف وبسایت می باشد. این بخش را با دانش و اطلاعات شخصیتان می توانید پر کنید.


!
می توانید برای دوری از سردرگمی، این مرحله را با ارائه پاسخ منفی، رد کنید.

  • امکان خرید پک های آمادگی تافل: با گذشتن از صفحه قبل وارد صفحه ای می شوید که محتوای این صفحه پک های آزمون تافل می باشد که جهت آمادگی بیشتر توسط خود وبسایت ets.org ارائه می شود. هر کدام از پک ها دارای هزینه های دلاری مشخصی می باشد. شما می توانید بسته های پیشنهادی را نیز به ثبت نام خود اضافه نمایید. توجه فرمایید از آنجایی که با انتخاب پک های مذکور هزینه های آنها، به هزینه نهایی ثبت نام تافل اضافه می شود. در صفحه بعد، خلاصه اطلاعات سفارش جهت تأیید و ادامه ارائه می گردد. در اینجا دقت نمایید که مبلغ نهایی قابل پرداخت میزان مورد نظر باشد. در این بخش با تأیید سفارش بایستی نحوه ی پرداخت انتخاب شود.
  • هزینه آزمون و روش های پرداخت آن: موسسه ETS از تاریخ 1 دسامبر 2016 هزینه ثبت نام آزمون تافل را برای شرکت‌کنندگان در ایران برابر ٢٢۵ دلار اعلام کرده است. همانطور که سابقا گفته شد، چنانچه زمان مورد نظر برای شرکت در آزمون به رنگ قرمز نمایش داده شود، یه این معنی است که آزمون به صورت ثبت نام با تأخیر بوده و هزینه ثبت نام آن 40 دلار بالاتر و در ایران برابر با 265 دلار می‌باشد. آزمون با تاخیر به آزمونی گفته می‌شود که ثبت نام در آن با تاخیر انجام پذیرفته است و به همین دلیل هزینه بالاتری دارد.
    • پرداخت با ویزا کارت یا مستر کارت: کارت های ارزی معمولاً یکی از رایج ترین روش های پرداخت ارزی در سایت های مختلف، من جمله ETS هستند. بنابراین برای پرداخت هزینه تافل می توانید از یکی از کردیت کارت های ویزا کارت یا مسترکارت استفاده کنید. بنابراین در صفحه پرداخت نوع کارت (ویزا کارت، مسترکارت، امریکن اکسپرس و … ) را انتخاب کنید و اطلاعاتی مانند شماره کارت، تاریخ انقضاء، نام و نام خانوادگی، آدرس و … را وارد نمایید.
    • پرداخت از طریق ووچر تافل: شاید نزدیک‌ ترین واژه در فارسی به Voucher، کلمه بن یا کوپن باشد. ووچر تافل نیز یک کد ۱۶ رقمی مثل ۵۴۱۷۳۹۰۱۲۷۹۶۰۴۳۸ به ارزش هزینه آزمون تافل معادل دلار آمریکا می‌باشد که توسط ETS صادر شده و به یک مرکز آزمون تافل داده می شود تا آن را به متقاضیان ثبت نام در آزمون تافل بفروشد. در آخرین مرحله ثبت‌نام آزمون تافل اینترنتی با انتخاب گزینه Voucher به جای انتخاب روش پرداخت آنلاین با مسترکارت یا ویزا کارت، می‌توان این کد را در فیلد Voucher Number وارد نمود و بدین‌ترتیب مبلغ هزینه آزمون را پرداخت و ثبت نام در آزمون تافل را به انجام می رسانید.


!
فراموش نکنید به دلیل تحریم هایی که علیه ایران وجود دارد، هنگام استفاده از این روش نباید در بخش آدرس، هیچ اسمی از ایران بیاورید. البته به دلیل عدم امکان خرید این کارت های اعتباری می بایست از خدمات شرکت‌های واسط معتبر استفاده کنید.

  • تغییر و یا لغو کردن آزمون تافل: برای تغییر زمان آزمون تافل و کنسل کردن آن قانون خاصی ندارد اما شما باید نهایتا تا چهار روز قبل از روز آزمون این کار را انجام دهید. جهت لغو یا تغییر زمان آزمون به شیوه های زیر باید عمل کنید:
    • تغییر زمان امتحان تافل: اگر تصمیم دارید زمان آزمون تافل خودتان را تغییر بدهید، توصیه می شود ابتدا از حساب کاربری خودتان تاریخ های بعدی آزمون را چک کنید و مطمئن شوید تاریخ های بعدی برای شما مناسب هستند و مثلاً با توجه به آخرین زمان دانشگاه ها برای درخواست کردن، خیلی دیر نیستند. درست است که شما برای تغییر زمان آزمون تافل حق انتخاب دارید، اما ETS برای اینکه بتواند به درستی برای آزمون هایش برنامه ریزی کند از شما می خواهد تا نهایتاً چهار روز قبل از تاریخ آزمون این کار را انجام بدهید.
    • لغو کردن آزمون تافل: اگر از مرکزی که در آن ثبت نام کرده‌اید خوشتان نمی‌آید یا اصلاً دیگر نیازی به آزمون تافل ندارید یا هر دلیل دیگر، خیلی راحت می توانید آزمونتان را کنسل کنید. درست مثل وقتی که بخواهید زمان آزمون تافل را تغییر بدهید، برای لغو کردن آزمون تافل هم باید نهایتا تا چهار روز قبل از آزمون این کار را انجام بدهید. برای کنسل کردن آزمون کافی است وارد پروفایل خودتان بشوید و روی آزمون مورد نظر کلیک کنید و سپس روی گزینه Cancel کلیک کنید. در این صورت ETS نیمی از هزینه ثبت نام را به کارتی که با آن ثبت نام انجام شده بر می گرداند. این کار ممکن است از چند روز تا چند هفته طول بکشد.


!
اگر یکی از شرکت های پرداخت آنلاین دلاری برای شما هزینه ثبت نام را پرداخت کرده باشد، هزینه برگشت داده شده به حساب آن شرکت برگردانده می شود و شما باید با ارائه مدارک کنسل کردن آزمون از آن شرکت بخواهید تا هزینه را بعد از برگشت داده شدن توسط ETS ، به شما پرداخت کند. موسسه ETS پس از کنسل کردن آزمون تافل ایمیلی ارسال نمی کند لذا در صورتیکه بخواهید از نتیجه لغو آزمون iBT خود مطلع شوید بایست 24 ساعت پس از ثبت لغو، مجددا به بخش Order Summary مراجعه نموده و تغییرات ثبت شده را آنجا مشاهده نمایید.


!
اگر که ثبت نام تاخیر انجام داده اید هزینه ای که پس از لغو برگردانده می شود معادل نصف هزینه ثبت نام معمولی یعنی نصف 225 دلار می باشد

مرحله سوم | شرکت در آزمون تافل

بررسی های دانوما حاکی از آن است که از روز قبل از آزمون تا لحظه شرکت شامل مراحلی به صورت زیر است:

  • روز قبل از آزمون: در آزروز قبل از آزمون می‌بایست دو کار مهم را انجام دهید.
    • آماده کردن پرینت برگه‌ی تاییدیه ثبت نام یا Ticket Confirmation است که آن را می‌توانید از پروفایل شخصی خود در قسمت (View Order(s در سایت ETS پیدا کرده و چاپ نمایید.
    • آماده کردن اسناد هویتی خود نظیر گذرنامه، کارت ملی و گواهینامه رانندگی است.


!
به همراه داشتن کارت ملی یا گذرنامه به جهت تایید اعتبار آن‌ها از سوی مراکز بهتر است. مدارک هویتی شما باید دارای اعتبار باشد و چنانچه می‌خواهید گواهینامه را به عنوان مدرک شناسایی ارائه دهید، عکس گواهینامه شما جدید باشد.

  • صبح روز آزمون: در روز آزمون یک ساعت زودتر در محل آزمون حاضر شوید. معمولاً مراکز آزمون فهرستی از اسامی آزمون‌دهندگان آن روز را بر روی تابلوهای اعلانات و درهای ورودی خود نصب می‌کنند. همچنین نکاتی در خصوص ارائه مدارک به مسئولان آزمون و وسایلی‌ که در سالن مجاز به همراه داشتن آن هستید، نوشته شده است.
  • ورود به مرکز آزمون: پس از ورود به مرکز و قبل از شروع آزمون برگه‌ای در اختیار شما قرار خواهد گرفت که در آن قوانین و مقررات آزمون نوشته شده است و باید بعد از تکمیل کردن و امضای این برگه، آن را به مسئولین برگزاری امتحان تحویل دهید. امضای این برگه به منزله آگاهی کامل شما از قوانین و مقرات آزمون تافل محسوب شده و ETS آن را به عنوان مدرکی در اختیار خواهد داشت تا در آینده متقاضی نتواند در رابطه با این قوانین و مقررات اظهار بی اطلاعی نماید. نام این برگه ‌ Confidentiality Statements است. مراكز موظف هستند که برگه‌ها را بهETS ارسال کنند. توجه داشته باشید که تكميل نکردن و همچنین تحویل ندادن این برگه به متصدیان آزمون و متعاقب آن ارسال نشدن اين برگه‌ها توسط مسئولین آزمون بهETS منجر به تصحیح نشدن آزمون شما خواهد شد.
  • ورود به سالن انتظار: بعد از این که به سالن انتظار وارد شدید متصدیان آزمون جهت بررسی مدارک هویتی و تحویل برگه‌ امضا شده قوانین و مقررات شما را فرا می‌خوانند. سپس از شما تقاضا می‌کنند تا تمامی وسایل نظیر کیف پول، کلید، خودکار و سایر وسایل متفرقه را داخل سبدهای مخصوص قرار داده و تحویل دهید. بعد از گرفتن عکس از شما با استفاده از یک وب‌کم و در حضور نماینده ETS، به سالن و میزی که قرار است آزمون دهید، هدایت می‌شوید.
  • آماده شدن برای آزمون و بررسی تجهیزات: در این زمان از شما خواسته می‌شود با انجام مراحلی از سالم بودن صفحه کلید، مانیتور و Headset قرار داده شده، اطمینان حاصل کنید. از ضبط مناسب صدای خود به وسیله میکروفون مطمئن شوید و حجم صدای پخش شده از هدست را تنظیم کنید. اگر اشکالی در سخت‌افزارها مشاهده کردید، با حفظ خونسردی بلافاصله به متصدی آزمون، موضوع را اطلاع دهید. متصدی آزمون همچنین تعدادی برگه، همراه با خودکار جهت نت‌برداری شما، بر روی میز قرار می‌دهد.


!
طبق قوانین ETS، شما تنها باید از خودکار و برگه‌های ارائه شده در مرکز آزمون استفاده کنید، در نتیجه از بردن هر گونه برگه و نوشت‌افزار به داخل سالن اکیدا خودداری نمایید.

  • ترتیب آزمون: تافل آزمونی ۴ ساعته دارای ۴ بخش و ۱۲۰ پرسش، ساختار تافل اینترنتی را تشکیل می دهد. پرسش ها در این آزمون برای هر ۴ مهارت به صورت تصادفی روی صفحه نمایش هر کاربر ارائه می شود و وقت مشخصی برای پاسخ به هر بخش از آزمون وجود دارد. اما امکان پاسخ به پرسش ها در مدت زمان مشخص، وجود دارد و الزامی برای توالی پاسخ به پرسش ها وجود ندارد. یعنی شما می توایند اول پرسش شماره ۴ را پاسخ بدهید بعد پرسش شماره ۱۲ را. ترتیب آزمون به صورت زیر است:
    • آزمون تافل به طور معمول با بخش Reading شروع می شود که حدود 35 تا 55 سوال است و 60 الی 90 دقیقه فرصت برای پاسخگویی دارید.
    • بخش Listening آزمون از 35 تا 50 سوال تشکیل شده و 60 الی 80 دقیقه زمان برای پاسخگویی دارید.
    • بخش Writing دو قسمت است. در قسمت اول که حدود 20 دقیقه است به سوالات مطرح شده پاسخ می دهید و در بخش دوم که حدود 30 دقیقه است باید یک متن یا انشاء در رابطه با مطلب خواسته شده بنویسید.
    • در نهایت بخش Speaking باید به سوالاتی که برای شما مطرح می شود پاسخ بدهید.

مرحله چهارم | دریافت نتیجه آزمون

آزمون تافل دقیقا به ده روز و ده ساعت زمان نیاز دارد، یعنی درصورتی آزمون را یکشنبه صبح شرکت کنید، سه شنبه هفته آتی در بین ساعت 9 تا 10 شب برروی سایت قرار می‌گیرد. بعد از دوروز کاری نیز امکان دانلود نتیجه به صورت pdf میسر می باشد. براي مشاهده نتيجه پس از ورود به ناحيه كاربري در قسمت View Scores كليك نماييد تا از نتيجه آزمون خود مطلع شويد. چنانچه این افراد در زمان ثبت‌نام آدرس ایمیل معتبری را قید کرده باشند، پیغامی مبنی بر آماده بودن نتایج را با استفاده از ایمیل دریافت خواهند کرد.


!
هیچ محدودیتی برای تعداد دفعات شرکت در آزمون تافل وجود ندارد و هر فرد می تواند هر چند بار که بخواهید هر ۱۲ روز یک بار در این آزمون شرکت کند. یعنی شما در هر ۱۲ روز فقط یک بار می توانید در آزمون TOEFL شرکت کنید، اما برای تعداد دفعات شرکت در این آزمون محدودیتی ندارد.

نکات کلیدی

  • ادبیات نوشتاری در آزمون تافل را جدی بگیرید در کل در نوشتن تافل از ادبیات رسمی استفاده می‌شود و عبارات با فُرم کامل نوشته‌شده و به‌صورت مخفف نوشته نمی‌شود.
  • دقت نمایید که در زمان ثبت نام، نام و نام خانوادگی و سایر اطلاعات مرتبط را مطابق با پاسپورت خود تکمیل نمایید
  • برای تغییر زمان یا لغو امتحان با توجه به اینکه ممکن است اتفاقات عجیب و غریبی مثل قطعی اینترنت یا برق و … بیافتد، به هیچ وجه برنامه تغییر زمان آزمون تافل خودتان را به لحظات آخر ETS (یعنی چهار روز قبل از آزمون) موکول نکنید و در اولین زمانی که احساس کردید باید زمان آزمونتان را تغییر بدهید این کار را انجام بدهید.
  • اگر برای ثبت نام در آزمون تافل از کارت های اعتباری مجازی (مثلاً مستر کارت مجازی یا ویزا کارت مجازی) استفاده کرده باشید، در صورتی که آزمون را کنسل کنید، ممکن است در گرفتن هزینه برگشت داده شده دچار مشکل بشوید. این کارت ها اغلب یک یا دو ماه اعتبار دارند و در صورتی که مدت خاصی از تاریخ اعتبار آنها بگذرد نمی توانید پول برگشت داده شده را برداشت کنید.
  • مبنای هزینه آزمون، مبلغ ثبت نام به صورت ثبت نام در زمان معمولی است و چنانچه شما به صورت تاخیر ثبت نام کرده باشید، نیمی از هزینه ثبت نام در زمان معمولی به شما بازگردانده می‌شود.
  • حداقل مدت زمان مجاز بین دو آزمون متوالی 12 روز است، یعنی نمی‌توان مثلاً در یک هفته دوبار در آزمون تافل iBT شرکت کرد.
  • مدت اعتبار نتیجه آزمون تافل دو سال است و پس از آن، نمره از حساب کاربری فرد حذف می‌شود و دیگر قابل ریپورت نیست. البته به جز در مواردی که نمره فرد 116 یا بالاتر باشد، در این صورت نمره آزمون به صورت دائمی و مادام‌العمرمعتبر بوده و منقضی نمی‌شود.
  • چنانچه زمان مورد نظر برای شرکت در آزمون به رنگ قرمزنمایش داده شود، یه این معنی است که آزمون به صورت تاخیر بوده و هزینه ثبت نام آن 40 دلار بالاتر و در ایران برابر با 265 دلار می‌باشد.
  • در زمان ورود به محل برگزاری آزمون مجاز به همراه داشتن هیچ گونه وسیله ای نیستید و داشتن تلفن همراه، کاغذ، دیکشنری، هر نوع خودکار، روان نویس یا مداد، ممنوع است. نماینده ETS حاضر در محل برگزاری آزمون، هدست، کاغذ و مداد در اختیار شما خواهد گذاشت. در نتیجه یادداشت برداری در طول آزمون تافل iBT مجاز می‌باشد.
  • اگر برای ثبت نام در آزمون تافل از کارت های اعتباری مجازی (مثلاً مستر کارت مجازی یا ویزا کارت مجازی) استفاده کرده باشید، در صورتی که آزمون را کنسل کنید، ممکن است در گرفتن هزینه برگشت داده شده دچار مشکل بشوید. این کارت ها اغلب یک یا دو ماه اعتبار دارند و در صورتی که مدت خاصی از تاریخ اعتبار آنها بگذرد نمی توانید پول برگشت داده شده را برداشت کنید.

لغات و اصطلاحات

  • آیلتس: این آزمون چهار مهارت خواندن، نوشتن، صحبت کردن و مهارت شنیداری را مورد ارزیابی قرار می دهند. این آزمون به دو صورت جنرال یا عمومی (بیشتر شامل مهارت های زبانی مورد نیاز در زندگی روزمره است و برای کسانیکه قصد مهاجرت به کشورهای استرالیا، انگلستان و نیوزلند را دارند ضروری است) و آکادمیک (مهارتهای مورد نیاز برای کسانیکه قصد ادامه تحصیل در مقاطع دانشگاهی را دارند) است. و اشخاص با توجه به هدف خود (برای مثال مهاجرت یا ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر) فرمت مورد نیاز خود را انتخاب می کنند.
  • تافل: میزان توانایی افراد را در آزمون چهار مهارت خواندن، نوشتن، صحبت کردن و مهارت شنیداری و در زمینه برقراری ارتباط به زبان انگلیسی در سطح دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی می‌سنجد.
  • GRE: آزمون GRE مخفف عبارت Graduate Records Examination می باشد. هدف آن سنجش توانایی ها و معلومات فارغ التحصیلان می باشد. این آزمون معمولا برای ورود به مقاطع تحصیلی بالاتر از کارشناسی مورد نیاز می باشد.
  • MSRT: اکثریت متقاضیان آزمون MSRT را داوطلبان دکتری در ایران را در بر می گیرند.
  • تولیمو: تولیمو یا TOLIMO، مخفف The Test of Language by the Iranian Measurement Organization می باشد که توسط سازمان سنجش آموزش کشور طرح و پیاده سازی می شود، هدف از برگزاری این آزمون تعیین سطح زبان انگلیسی متقاضیان می باشد و اکثریت متقاضیان را داوطلبان دکتری دربر می گیرند.

منابع و ارجاعات

 

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 5 =