عمومی در ورزشی
image 1630567185

مراحل و نکات بازی بالا بلندی یا گرگم به هوا

3

مقدمه

همانطور که می دانید بازی یک رویداد اجتماعی است که علاوه بر تفریح و نشاط می تواند موجب توانمندی های فردی و اجتماعی افراد شود. از قدیم الایام بازی کردن، یکی از جذاب ترین کارهایی بود که خانواده های ایرانی در دورهمی های خود در پارک ها و طبیعت انجام می دادند. درکنار بسیاری از بازی های بدون توپ جذاب مانند بازی مافیا، پانتومیم یا ادابازی که امروزه رشد چشمگیری در میان ما ایرانیان داشته استبرای انجام بسیاری از بازی های گروهی نیازی به توپ نیست. قایم باشک یا قایم موشک در کنار بازی های جذاب دیگری مانند الک دلک، ترنا بازی، قلعه، پینوکیو، زو یا به قول هندی ها کبدی، گانیه یا لی لی، چشمک بازی یا چشمک، شاه، دزد، وزیر، بشین پاشو، بالا بلندی یا گرگم به هوا، پانتومیم یا ادابازی، اسم و فامیل و بیست سؤالی مجموعۀ جذاب بازی های گروهی بدون توپ را تشکیل می دهند. بالا بلندی یکی از بازی‌های محلی، قدیمی و البته کودکانه است که در اشکال و فرهنگ‌های مختلف وجود دارد. نحوه بازی به این صورت است که از بین چند نفر، یک نفر به عنوان گرگ انتخاب می‌شود و وظیفه او گرفتن بقیه است و بقیه باید از دست او فرار کنند. این بازی به صورت چند نفره و در فضای باز انجام می‌شود. این بازی را به خاطر هیجان، سرعت و تحرک، با هدف ایجاد شور و شادی، تقویت عضلات، سرعت و دقت به کودکان آموزش داد. در این مطلب، مراحل و نحوه بازی بالابلندی یا گرگم به هوا، ارائه می شود. امید است با رعایت این موارد تجربه خوبی از این بازی گروهی داشته باشید.

پیش نیاز و ملزومات

پیش نیاز و ملزومات بازی بالابلندی عبارت است از:

  • تعداد نفرات: حداقل 3 نفر
  • فضای باز برای بازی

مراحل اصلی

اول | تعیین گرگ و بررسی قوانین بازی

در ابتدای بازی بالابلندی، موارد زیر تعیین شود:

  • قرعه کشی و انتخاب گرگ بازی: در ابتدا از بین بازیکنان، یک نفر به عنوان گرگ انتخاب می‌شود که وظیفه او گرفتن بقیه است و بقیه باید از دست او فرار کنند.
  • تعیین تعداد دور بازی: در صورت تمایل می توان تعداد دور هر بازی را می توان از ابتدا مشخص کرد.
  • بررسی قواعد بازی: در نهایت بهتر است قواعد بازی یک بار توسط همه افراد مرور شود:
    • زمان روی بلندی: افراد بیشتر از ۱۰ ثانیه، در یک بلندی بماند
    • فاصله 5 متری گرگ و بازیکنان: گرگ باید حداقل از افراد دیگر، ۵ متر فاصله بگیرد. در این صورت هم بازی جریان می‌یابد و هم هیجان بیشتری خواهد داشت.

دوم | دنبال کردن بازیکنان توسط گرگ (دور اول بازی)

گرگم به هوا

در ادامه کسی که گرگ شده است، تلاش می‌کند سایر بازیکنان را که در محوطه بازی پراکنده هستند، تعقیب و با دست به آن ها بزند. بازیکنان دیگر موقعی که در جای بلندتری نسبت به گرگ بایستند از دست گرگ در امان هستند. گرگ در کمین است تا هنگامی که بازیکنان جای خود را عوض می‌کنند، به یکی از آنها دست بزند. پس از آنکه گرگ کسی دست خود را به کسی بزند، جای او با گرگ عوض می شود.

سوم | تعویض گرگ و تکرار بازی

در مرحله بعد، با تعویض گرگ، بازی به صورت قبل ادامه می باید.

نکات کلیدی

از نکات مهم بازی بالابلندی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • از ایرادات بازی بالابلندی این است که قانون مشخصی برای مدت زمان اقامت افراد در بلندی ندارد، بنابراین همه می‌توانند به یک بلندی رفته و مدت زمان طولانی در آنجا بمانند. این کار باعث بی‌مزه شدن بازی و از بین رفتن هیجان آن می‌شود. بنابراین بهتر است قوانین بازی که در مرحله اول ارائه شد، رعایت شود.
  • در این بازی ممکن است به جای بلندی، با گچ یا زغال، دایره یا مربعی کشیده شود و درون آن را جای امن بدانند.

منابع و ارجاعات

 

نظرات کاربران

3 دیدگاه در “مراحل و نکات بازی بالا بلندی یا گرگم به هوا

  1. سحر گفت:

    من بچه بودم چندبار اسیب دیدم در حین بازی گرگم به هوا ولی باز هم عاشق این بازی هستم

  2. آزیتا گفت:

    من نمیدونستم چند ثانیه میتونن روی بلندی بمونن فقط یادمه اگه کسی زیادی می‌موند غر میزدیم که بیاد پایین. ههههD:

  3. بهناز گفت:

    من مربی مهدکودکم.بالا بلندی بازی مورد علاقه بچه های کوچیکه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − 11 =