عمومی در ورزشی
image 1630573853

مراحل و نکات بازی سنتی دستش ده یا خروس جنگی

2

مقدمه

از قدیم الایام بازی کردن، یکی از جذاب ترین کارهایی بود که خانواده های ایرانی در دورهمی های خود در پارک ها و طبیعت انجام می دادند. درکنار بسیاری از بازی های بدون توپ جذاب مانند بازی مافیا، پانتومیم یا ادابازی که امروزه رشد چشمگیری در میان ما ایرانیان داشته است، بازی وسطی یا در اصطلاح خارجی داژبال، ترنا بازی، الک دلک، در کنار استوپ هوایی، دستش ده یا خروس جنگی جز محبوب ترین بازی های توپی هستند که در این زمان ها انجام می شوند. بازی دستش ده یا خروس جنگی که به اشتباه به دست رشته معروف است، به دلیل حرکات فیزیکی متعدد مانند پریدن، جست ‌و خیز کردنو لی‌لی کردن برای تقویت توجه و تمرکز، تقویت تعادل و مهارت‌های پایه فیزیکی (دویدن، گرفتن و غیره) مفید است. هدف اصلی این بازی ایجاد نشاط جمعی است به گونه ای که هر چه تعداد افراد بیشتر باشد، بازی جذاب تر خواهد بود. در این مطلب، مراحل اصلی و نکات بازی دستش ده یا خروس جنگی، ارائه می شود. امید است با رعایت این موارد تجربه خوبی از این بازی گروهی داشته باشید.

پیش نیاز و ملزومات

پیش نیاز و ملزومات مورد نیاز بازی دستش ده عبارت است از:

  • تعداد نفرات: حداقل 5 نفر
  • زمین بازی: بهتر است فضای باز باشد
  • توپ

مراحل اصلی

اول | گروه بندی و قرعه کشی برای شروع بازی

در ابتدای بازی دستش ده، موارد زیر تعیین شود:

  • تقسیم افراد و تعیین نوبت: ابتدا افراد به دو گروهتقسیم می شوند.
  • قرعه کشی: در ادامه با یکی از روش های قرعه کشی مانند تک آوردن، یا سنگ کاغذ قیچی، مشخص می شود توپ دست کدام گروه است. البته می توان بدون قرعه کشی نیز بازی را شروع کرد به این صورت که ابتدا توپ را بالا انداخته، و هر دو تیم در تصاحب توپ، با هم رقابت می کنند.
  • تعیین امتیاز نهایی: در حالت عادی این بازی دارای امتیاز و برد و باخت نیست. اما شما می توانید با شرایطی برای برد و باخت، هر یک از دو تیم، امتیاز دهی تعریف نمایید. این کار می تواند از دو روش زیر انجام شود:
    • تعریف یک یا دو دروازه (شبیه شدن بازی به بازی هندبال)
    • و یا زدن حریف با توپ (شبیه شدن بازی به بازی وسطی یا داژبال)


!
گونه دیگری از این بازی نیز به این صورت است که بجای یک تیم، یک نفر در وسط زمین بوده و برای گرفتن توپ از افراد تیم صاحب توپ تلاش می کند.

دوم | انجام بازی و پاسکاری توپ

شروع بازی و پرتاب توپ

در ادامه بعد از تقسیم بندی گروه ها، افراد باید در محوطه پخش شوند و بعد، گروهی که توپ را در دست دارند باید با شگردهایی چون فریب دادن، فرار کردن و حرکت های مهارتی خاص، توپ را به یاران خود پاس دهند. افراد گروه مقابل نیز باید سعی کنند توپ را در حین پاسکاریِ توپ، در هوا و یا هنگامی که به زمین می افتد، تصاحبکنند.

سوم | تعویض گروه و پرتاپ توپ

در ادامه در صورتی که گروه دیگر توانست توپ را بگیرد، باید با پاسکاری توپ، دوباره بازی را به همان صورت ادامه دهند. در نهایت بازی با رسیدن به شرایط و امتیاز نهایی، تیم مشخص می شود.

نکات کلیدی

برخی نکات مهم بازی دستش ده عبارت است از:

  • گونه دیگری از این بازی نیز به این صورت است که بجای یک تیم، یک نفر در وسط زمین بوده و برای گرفتن توپ از افراد تیم صاحب توپ تلاش می کند.

منابع و ارجاعات

 

نظرات کاربران

2 دیدگاه در “مراحل و نکات بازی سنتی دستش ده یا خروس جنگی

  1. محمدی گفت:

    چقدر بازی خاطره انگیزی هستش

  2. مهدی گفت:

    پر از خاطره و حال خوبه برای من این بازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 1 =