1

مقدمه

برخلاف بسیاری از بازی های بدون توپ جذاب مانند بازی مافیا، پانتومیم یا ادابازی که امروزه رشد چشمگیری در میان ما ایرانیان داشته است، برای انجام بسیاری از بازی های گروهی نیازی به توپ نیست. قایم باشک یا قایم موشک در کنار بازی های جذاب دیگری مانند الک دلک، ترنا بازی، قلعه، پینوکیو، زو یا به قول هندی ها کبدی، گانیه یا لی لی، چشمک بازی یا چشمک، شاه، دزد، وزیر، بشین پاشو، بالا بلندی یا گرگم به هوا، پانتومیم یا ادابازی، اسم و فامیل و بیست سؤالی مجموعۀ جذاب بازی های گروهی بدون توپ را تشکیل می دهند. بازی گانیه یکی از بازی های محلی و قدیمی است که به آن لی لیو در زبان محلی بابالاری گلدی شیطان (تک قشلی)، نیز می گویند. از اهداف این بازی می توان به حفظ تعادل، تقویت عضلات پا، ایجاد هماهنگی بین دست و پا و چشم ها، تقویت روحیه فداکاری و نیز افزایش ضربان قلب و در نتیجه بهبود جریان خون، اشاره کرد. در این بازی، افراد به دو گروه تیم مهاجم (که لی لی می کنند) و مدافع (فرار کننده) تقسیم می شود. در این مطلب، مراحل و روش بازی گانیه، ارائه می شود. امید است با رعایت این موارد تجربه خوبیاز این بازی گروهی داشته باشید.

پیش نیاز و ملزومات

پیش نیاز و ملزومات بازی گانیه یا لی لی عبارت است از:

  • تعداد نفرات: بهتر است حداقل 6 نفر باشد
  • زمین بازی

مراحل اصلی

اول | گروه بندی و بررسی قوانین بازی

بازی گانیه

در ابتدای بازی گانیه، موارد زیر تعیین شود:

  • تقسیم افراد و گروه بندی: ابتدا افراد به دو گروه تقسیم شده و یک سردسته برای هر گروه انتخاب می شود.
  • قرعه کشی و تعیین نوبت: با قرعه کشی از یک روش مانند سنگ کاغذ قیچی یا سکه، تیم مهاجم (که لی لی می کنند) و تیم مدافع (فرار کننده) تعیین می شود.
  • تعیین امتیاز نهایی بازی: بهتر است امتیاز نهایی بازی نیز تعیین شود. هر برد بازی نیز یک امتیاز خواهد داشت.

دوم | شروع بازی و حمله تیم مهاجم

در مرحله بعد با شروع بازی:

  • اعضای تیم مدافع (فرار کننده) در سراسر زمین بازی پراکنده می‌شوند.
  • اعضای تیم مهاجم به فرمان سرگروه، به صورت تک نفری و با حالت لِی لِیوارد زمین بازی شده و سعی در زدن (رساندن دست به بدن بازیکن حریف) بازیکنان تیم مقابل می‌کنند.
  • در صورتی که از حالت لِی لِی خارج شوند، سوخته و از بازی حذف می‌شوند. در صورتی که پای هر کدام از بازیکنان دو تیم از زمین بازی خارج شود آنها خواهند سوخت.
  • در نهایت بازی تا زدن آخرین نفر باقی‌مانده در زمین ادامه خواهد داشت.


!
در صورتی که بازیکنان از حالت لِی لِی خارج شوند، سوخته و از بازی حذفمی‌شوند. همچنین اگر پای هر کدام از بازیکنان دو تیم از زمین بازیخارج شود، او نیز خواهد سوخت.


!
چنانچه گروه مهاجم تمام بازیکنان داخل زمین را لمس کنند، در دور بعدی، جای دو گروه عوض می شود و آنها داخل زمین قرار می گیرند و گرنه در دور بعدی نیز به عنوان گروه مهاجم بازی خواهند کرد.

سوم | دور بعد بازی تعویض جای دو تیم

دور بعدی بازی گانیه

در ادامه چنانچه گروه مهاجم تمام بازیکنان داخل زمین را لمس کنند، در دور بعدی، جای دو گروه عوض می شود و آنها داخل زمین قرار می گیرند و گرنه در دور بعدی نیز به عنوان گروه مهاجم بازی خواهند کرد. هر برد یک امتیاز دارد بنابراین بازی تا دستیابی به امتیاز مشخص شده ادامه می یابد.

منابع و ارجاعات

 

نظرات کاربران

1 دیدگاه در “مراحل و نکات بازی سنتی گانیه یا لی لی

  1. مهلقا گفت:

    ممنون عالی بود. یاد دوران کودکیم افتادم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + چهارده =