مقدمه
بازی یک رویداد اجتماعی است که علاوه بر نشاط می تواند موجب توانمندی های فردی و اجتماعی افراد شود بر همین اساس از قدیم الایام بازی کردن، یکی از جذاب ترین کارهایی بود که خانواده های ایرانی در دورهمی های خود در پارک ها و طبیعت انجام می دادند. برخلاف بسیاری از بازی های بدون توپ جذاب مانند بازی مافیا، پانتومیم یا ادابازی که امروزه رشد چشمگیری در میان ما ایرانیان داشته است، برای انجام بسیاری از بازی های گروهی نیازی به توپ نیست. قایم باشک یا قایم موشک در کنار بازی های جذاب دیگری مانند الک دلک، ترنا بازی، قلعه، پینوکیو، زو یا به قول هندی ها کبدی، گانیه یا لی لی، چشمک بازی یا چشمک، شاه، دزد، وزیر، بشین پاشو، بالا بلندی یا گرگم به هوا، پانتومیم یا ادابازی، اسم و فامیل و بیست سؤالی مجموعۀ جذاب بازی های گروهی بدون توپ را تشکیل می دهند. پانتومیم (لالبازی یا ادابازی) بازیای گروهی است که با استفاده از نمایش بیکلام انجام میشود. بازیکننده سوالات افراد را میشنود و تنها با حرکات سر و بدون گفتن کلام، آنها را تایید یا رد میکند. باید دقت کرد که این بازی تبدیل به بیست سوالی نشود. در این مطلب، مراحل اصلی و نکات بازی پانتومیم، ارائه می شود. امید است با رعایت این موارد تجربه خوبی از این بازی گروهی داشته باشید.
پیش نیاز و ملزومات
پیش نیاز و لوازم بازی پانتومیم عبارت است از:
- تعداد نفرات: حداقل 2 نفر
- سبد یا ظرف: برای هر گروه جهت قرار دادن موضوعات
- کاغذ های کوچک و قلم: جهت نوشتن موضوعات
مراحل اصلی
اول | مشخص کردن نوبت دو تیم و بررسی قوانین بازی
–
در ابتدای بازی پانتویم، موارد زیر تعیین شود:
- تقسیم افراد و تعیین نوبت: ابتدا افراد به دو گروهتقسیم شده و با قرعه کشی (سکه یا هر روش دیگری) تیم اول و دوم تعیین می شود.
- تعیین تعداد دور بازی: تعداد دور هر بازی باید مشخص شده تا در نهایت امتیاز دو تیم در تعداد دور مساوری اجرا مشخص شود.
- بررسی قواعد بازی: در نهایت بهتر است قواعد بازی یک بار توسط همه افراد مرور شود:
- تعیین زمان پاسخ: به طور معمول 3 دقیقه
- تعیین تبدیل مجموع زمان به امتیاز: در نهایت می توان مجموع زمان باقیمانده هر تیم را با یک نسبتی به امتیاز تبدیل کرد. چرا که زمان بیشتر باقیمانده به معنی توانایی بالاتر تیم خواهد بود. به نوان مثال هر 30 ثانیه، نیم امتیاز.
- ممنوعیت صحبت کردن در هنگام پانتومیم
- ممنوعیت کد کردن برخی واژه ها در هنگام پانتومیم، که در صورت تمایل می توانید اعلام کنید
!
اجباری وجود ندارد اما بهتر است تعداد اعضای دو تیم مساوی باشد.
دوم | مشخص کردن موضوعات و نوشتن روی کاغذ
–
در این مرحله، روال زیر توصیه می شود:
- هر یک از دو تیم در اتاق های مختلف (یا حداقل دو طرف یک اتاق)، کلمات یا عبارات مورد نظر خود را تعیین کرده و روی کاغذ های کوچکمی نویسند. این کار باید طوری انجام شود که تیم مقابل متوجه موضوع نشود.
- کاغذ را تاکرده و در ظرف مربوط به گروه خود می اندازند.
!
موضوعات معمول در انتخاب کلمات پانتومیم وجود دارد مانند عناوین کتاب، فیلم ها، نمایش های تلویزیونی و فیلم ها، عناوین آهنگ، و ضرب المثل ها و عبارات معروف، مکان های دیدنی، عبارت های خنده دار، شخصیت های معروف، شعر و غیره.
!
در یک حالت ساده تر، در هر مرحله، هر گروه می تواند موضوع خود را انتخاب کرده و به صورت شفاهی به نماینده گروه دیگر برای اجرا اعلام کند.
سوم | اجرای پانتومیم گروه اول
–
در مرحله بعد، روال زیر را مدنظر داشته باشید:
- گروه اول یک فرد را به عنوان نماینده انتخاب می کند.
- نماینده گروه اول، یک کاغذ (موضوع) را از ظرف گروه دوم بر می دارد.
- سپس فرد منتخب، پیش روی افراد گروه خود ایستاده و باید با اجرای پانتومیم(نمایش، بدون صحبت کردن)، به بقیه اعضای گروه خودش، موضوع مورد نظر گروه دیگر را بفهماند.
- بقیه افراد گروه اجرا کننده میتوانند سؤالاتی بپرسند، و کسی که پانتومیم را اجرا میکند میتواند با ایما و اشاره به آنها جواب دهد.
- چنانچه گروه اول بتواند موضوع را در زمان قانونی، تشخیص دهد، یک امتیاز دریافت می کند در غیر این صورت امتیاز به نفع گروه دوم خواهد بود.
- در نهایت باید زمان حدس گروه جهت تبدیل به امتیاز، ثبت شود.
چهارم | اجرای پانتومیم گروه دوم
–
در ادامه دو گروه جای خود را تغییر می دهند و روال مرحله قبل دوباره تکرار می شود. در نهایت تعداد دور معین بازی انجام می شود و با امتیاز نهایی، تیم برنده مشخثص می شود.
نکات کلیدی
برخی نکات مهم، تکنیک ها و ترفندهای مهم بازی پانتومیم عبارت است از:
- در انتخاب موضوع، می توان از کلمات، جملات و حتی یک بیت شعر استفاده کرد. طبیعی است انتخاب موضوعات سخت و انتزاعی می تواند به مرور، از جذابیت بازی کم کند. هر چند محدودیت مشخصی برای تعداد کلمات عبارت پیشنهادی وجود ندارد اما بهتر است حداکثر لغات هر پیشنهاد، به سه کلمه محدود شود.
- علامت مربوط به نمایش موضوعات مختلف:
- عنوان کتاب: دستهایتان را کنار هم قرار دهید و آنها را مثل کتاب از هم باز کنید.
- عنوان فیلم: ادای گرفتن دوربین فیلمبرداری را دربیاورید.
- عنوان نمایشنامه: با پایینکشیدن طنابی فرضی، بازکردن پرده تئاتر را نمایش دهید. همچنین میتوانید با روی هم قراردادن انگشتان شست و اشاره دو دست و کشیدن آنها به طرفین، بازکردن پردههای تئاتر را اجرا کنید.
- اسم ترانه و آهنگ: ادای آوازخواندن با میکروفون را دربیاورید. فراموش نکنید که نباید صدایی از گلویتان خارج شود.
- برنامههای تلویزیونی: با دستانتان یک مستطیل در هوا، برای نشاندادن تلویزیون، بکشید. همچنین میتوانید انگشتان شست و اشاره دو دست را به شکل مستطیل یا قاب تلویزیون روی هم قرار دهید.
- ضرب المثل یا عبارت: علامت نقلقول یا گیومه را با انگشتان اشاره و میانی در هوا نشان دهید.
- یک واقعه یا اتفاق: طوریکه انگار ساعت مچی به دست دارید، با انگشت اشاره یک دست به مچ دست دیگر اشاره کنید. برای نشاندادن وقایعی که در گذشته اتفاق افتادهاند، با انگشت شست به پشت سرتان اشاره کنید و برای نشاندادن وقایع آینده به روبهرو اشاره کنید.
- مکان: دایرهای فرضی به نشانه کره زمین بکشید و طوری به آن اشاره کنید که انگار مکانی را روی نقشه نشان میدهید.
- انسان: دستهایتان را پشت کمرتان قرار دهید و پاهایتان را جفت کنید و صاف بایستید.
- علامتهای مربوط به کلمات:
- تعداد کلمات عبارت موردنظر: تعداد کلمات عبارت موردنظر را با انگشتانتان در هوا نشان دهید.
- شماره کلمهای که میخواهید اجرا کنید: بلافاصله بعد از نمایش تعداد کلمات، با انگشتانتان نشان دهید که میخواهید چندمین کلمه عبارت را اجرا کنید.
- تعداد بخشهای کلمه موردنظر: انگشتانتان را به تعداد بخشهای کلمه موردنظر بلند کنید و آنها را روی ساعد خود قرار دهید.
- شماره بخشی که میخواهید نشان دهید: شماره بخش موردنظر را با انگشتانتان نشان دهید و آنها را روی ساعد خود بگذارید.
- یک کلمه طولانی: انگشت شست و اشاره یک دست را تا جای ممکن از هم دور کنید.
- یک کلمه کوتاه: انگشت شست و اشاره یک دست را نزدیک هم نگه دارید.
- مفهوم کلی عبارت: دستانتان را در هوا بهسمت بالا و سپس دایرهوار به طرفین بکشید.
منابع و ارجاعات
- وبسایت های محتوایی حوزه بازی و سرگرمی
- تجربه اجرای بازی
تو مدرسه زنگی که معلم نیومده بود این بازی کلی خاطره ساخت برامون
هیچوقت تکراری نمیشه این بازی