مراحل و نکات بازی محلی زو یا کبدی

مراحل و نکات بازی محلی زو یا کبدی

برچسب ها:
2 13 1033
05 بهمن 1400
+

مقدمه

برخلاف بسیاری از بازی های بدون توپ جذاب مانند بازی مافیا، پانتومیم یا ادابازی که امروزه رشد چشمگیری در میان ما ایرانیان داشته است، برای انجام بسیاری از بازی های گروهی نیازی به توپ نیست. قایم باشک یا قایم موشک در کنار بازی های جذاب دیگری مانند الک دلک، ترنا بازی، قلعه، پینوکیو، زو یا به قول هندی ها کبدی، گانیه یا لی لی، چشمک بازی یا چشمک، شاه، دزد، وزیر، بشین پاشو، بالا بلندی یا گرگم به هوا، پانتومیم یا ادابازی، اسم و فامیل و بیست سؤالی مجموعۀ جذاب بازی های گروهی بدون توپ را تشکیل می دهند. کَبَدی یا زوو یک بازی و ورزش است که بیش‌تر در هند، پاکستان و ایران روا ج دارد. در سال ۱۳۸۱ برای نخستین ‌بار مسابقات قهرمانی این بازی برای مردان در سطح آسیا برگزار شد. بازی زوهمان ورزش کبدی است که از زمان‌های قدیم در ایران وجود داشته اما بیش‌تر به‌ صورت بازی مطرح بوده است تا یک ورزش رسمی. این بازی در گیلان شیرین دودو، در خراسان، گلستان و مازندران زو و در سیستان و بلوچستان کبدی نامیده می شود. در این مطلب، مراحل اصلی و شیوه بازی زو، ارائه می شود. امید است با رعایت این موارد تجربه خوبی از این بازی گروهی داشته باشید.

+

پیش نیاز و ملزومات

پیش نیاز و ملزومات بازی زو یا کبدی عبارت است از:

  • تعداد نفرات: بهتر است حداقل 6 نفر باشند
  • زمین بازی نسبتا بزرگ
  • گچ: برای ترسیم محدوده زمین
+

مراحل اصلی

اول | گروه بندی و قرعه کشی دو گروه -

در ابتدای بازی زو، موارد زیر تعیین شود:

  • تقسیم افراد و تعیین نوبت: ابتدا افراد به دو گروهتقسیم شده و هر یک سر دسته ای را برای خود تعیین می کنند.
  • قرعه کشی: سپس به قيد قرعه توسط یکی از روش ها مانند سنگ کاغذ قیچی، گردو شکستم، سکه و غیره، گروه مهاجم (گرگ) و گروه مدافع (بره) مشخص می شود.
  • تقسیم زمین بازی: زمين بازى نيز توسط خط به دو بخش برای هر گروه تقسيم می شود.
  • تعیین امتیاز برد نهایی: در نهایت افراد می توانند بر روی امتیاز نهایی توافق کنند. هر برد توسط هر گروه یک امتیاز خواهد بود.

دوم | اجرای بازی توسط گروه مهاجم -

شروع بازی زو یا کبدی

برای شروع بازی توسط گروه مهاجم:

  • با نظر سردسته گروه، يكى از بازيكنان تيم، با گفتن كلمه زووو، به صورت آرام و پيوسته به زمين گروه مدافع رفته و تلاش کند (در حین گفتن کلمه زو) با لمس يك يا چند نفر از افراد تيم مدافع، سریعا به زمين خود برگردد بدیهی است افراد لمس شده از زمين خارج مى شوند.
  • اگر بره‌ ها (گروه مدافع)، گرگرا تا زمانی که صدای زویش، بند بیاید (به اصطلاح نفس کم بیاورد)، بتوانند نگه دارند، آن گرگ یکی از بره‌ها می‌شود.
  • در نهایت گروهی که تمامی افراد از بازی خارج شدند بازی این دور هستند.

! به ازاى هر بازيكن لمس شده توسط مهاجم به همان تعداد از ياران خارج شده تيم او به زمين باز مى گردند.

! اگر مهاجم توسط مدافعين گرفته شود و مهاجم بتواند برگردد و خود را به وسط زمين رسانده و خط را لمس كند، همه نفراتى كه مهاجم را گرفته اند از بازى خارج مى شوند.

سوم | تعویض تیم مهاجم و مدافع -

در ادامه دو گروه جای خود را تغییر می دهند و روال مرحله قبل دوباره تکرار می شود. در نهایت با دستیابی به امتیاز نهایی تیم برنده مشخص می شود.

+

نکات کلیدی

برخی نکات مهم بازی زو عبارت است از:

  • اگر مهاجم توسط مدافعين گرفته شود و مهاجم بتواند برگردد و خود را به وسط زمين رسانده و خط را لمس كند، همه نفراتى كه مهاجم را گرفته اند از بازى خارج مى شوند.
+

منابع و ارجاعات

+

نظرات کاربران

)