0

مقدمه

آزمون های زبان بین المللی روشی برای سنجش و ارزیابی سطح دانش زبان آزمون دهندگان است. افرادی که قصد ادامۀ تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور را داشته باشند، یا کسانی که تصمیم به مهاجرت گرفته اند باید در این آزمون ها شرکت نمایند و نمرۀ قابل قبولی کسب کنند. معروف ترین این آزمون ها در ایران آیلتسو تافلهستند. بدیهی است از یک سو به دلیل تنوع مدارک زبان و از سوی دیگر نیازمندی های متقاضیان، در کنار آزمون آیلتس و تافل مابقی آزمون های بین المللی مانند آزمون KET، مدرک آزمون زبان PTE، آزمون GRE، آزمون زبان دولینگو و … و همچنین در حوزه مدارک داخلی، آزمون MSRTو آزمون TOLIMO مفید به نظر می رسد. یکی از مهم ترین چالش های پیش روی شرکت کنندگان در آزمون های زبان بین المللی، اخذ نمرۀ مورد نیاز است. بسته به هدف و شرایط داوطلب از شرکت در آزمون، نمرۀ مورد نیاز وی متفاوت خواهد بود. حتی اگر سطح زبان شرکت کنندگان در آزمون ها بالا باشد، باز ممکن است در یک آزمون عملکرد بهتری نسبت به دیگر آزمون ها داشته باشد. دلیل این اتفاق این است که شیوۀ اجرای هر آزمون با دیگری تفاوت دارد. این تفاوت ها شیوۀ اجرا (کاغذی، کامپیوتری یا اینترنتی)، سبک نمره دهی، شیوۀ سنجش مهارت های زبانی چهارگانه (نوشتار، شنیدار، گفتار و درک مطلب) را شامل می شود و می تواند بر نتیجۀ آزمون تأثیرگذار باشد. یکی از آزمون هایی که در سال های اخیر محبوبیت بالایی یافته است، آزمون پی تی ای (PTE (the Pearson Test of English)) است. مهم ترین دلایل استقبال از این آزمون، سرعت بالای اعلام نتایج آن، محدود نبودن تعداد دفعات شرکت در آزمون و فواصل زمانی بین آزمون ها، و از همه مهم سبک متفاوت ارزیابی و نمره دهی است. مورد آخر موجب گردیده تا حتی متقاضیانی که دانش زبانی متوسطی دارند با اندکی تمرین و اشراف بر مهارت ها، بتوانند نمرات عالی کسب کنند. مهم ترین نقطه ضعف این آزمون نیز عدم برگزاری آن در ایران است. به بیان دیگر، برای شرکت در این آزمون باید در یکی از مراکز آزمون پی تی ای در خارج از کشور ثبت نام نمایید و برای شرکت در آزمون به مسافرت خارجی بروید. با تمام این اوصاف، مزیت کسب راحت تر نتایج مورد نیاز، به قدری پررنگ است که بسیاری از داوطلبان مشقت سفر خارجی و صرف هزینه های ارزی را تحمل می کنند. هم اکنون آزمون پی تی ای تنها در 250 مرکز آزمون که در 50 کشور دنیا قرار دارند برگزار می شود که نسبت به آیلتس (1100 مرکز آزمون در 140 کشور) و تافل (4500 مرکز آزمون در 165 کشور) بسیار محدودتر است. مهم ترین هدف متقاضیان ایرانی شرکت در آزمون پی تی ای، استفاده از نتیجۀ آزمون برای مهاجرت به کشورهای اقیانوسیه (استرالیا و نیوزیلند)، بریتانیا و کانادا است. هر چند، بسیاری از دانشگاه ها نیز نتیجۀ این آزمون را قابل قبول می دانند و هر روز بر تعداد این دانشگاه ها افزوده می شود، اما به ندرت دانشجویان ایرانی برای اخذ پذیرش از دانشگاه های خارجی در آزمون پی تی ای شرکت می کنند. در این مطلب مراحل اصلی و نکات کلیدی اخذ مدرک PTE ارائه می شود. امید است با رعایت این موارد تجربه موفقیت آمیزی از این آزمون و دریافت مدرک آن داشته باشید.


!
آزمون های زبان بین المللی فقط محدود به زبان انگلیسی نیستند و برای زبان های آلمانی، فرانسوی، اسپانیایی، ترکی استانبولی و ایتالیایینیز آزمون های ویژه ای وجود دارد.

پیش نیاز و ملزومات

پیش نیاز و مدارک شرکت در آزمون PTE عبارت است از:

  • کارت های پرداخت بین المللی یا ووچر ثبت نام پی تی ای
  • حساب ایمیل شخصی فعال
  • تصویر پاسپورت
  • همراه داشتن پاسپورت یا کارت ملی در روز آزمون
  • همراه داشتن پرینت تایید ثبت نام كه از سوي مؤسسۀ Pearson به ایمیل داوطلب ارسال گرديده در روز آزمون


!
ووچر یا به زبان فارسی بن خرید یا کوپن خرید، کدی است که در هنگام ثبت نام وارد می کنید و در حکم پرداخت هزینۀ ثبت نام در آزمون است.

مراحل اصلی

اول | شناسایی نیاز و برنامه ‌ریزی برای شرکت در آزمون PTE

آزمون PTE (the Pearson Test of English) آزمونی با هدف سنجش مهارت های زبان انگلیسی غیرانگلیسی زبانان است که متقاضی مهاجرت به کشورهای انگلیسی زبان یا تحصیل در بسیاری از مراکز علمی معتبر در اقصی نقاط جهان هستند. مؤسسۀ Pearson در ایالات متحده برگزار کنندۀ این آزمون است. این آزمون در سه سبک برگزار می شود که عبارت است از: PTE Academic، PTE General و PTE Young Learners. هر یک از این سبک ها کاربرد خاص خود را دارد. از میان سبک‌های مطرح شده تنها PTE Academic است که مورد پذیرش دانشگاه ها و اداره های مهاجرت برخی کشورها است. آزمون پی تی ای به صورت تماماً کامپیوتری و اینترنتی برگزار می شود. با این که آزمون اینترنتی و کامپیوتری است، اما نمی توانید در محل دلخواه خود در آزمون شرکت کنید و برای شرکت در امتحان لازم است به مراکز آزمون پی تی ای مراجعه نمایید. متأسفانه به خاطر تحریم ها در ایران مرکز برگزاری آزمون پی تی ای وجود ندارد و برای امتحان دادن باید به کشورهای دیگر مسافرت کنید.

پی تی ای نیز مانند آیلتس و تافل و دیگر آزمون های سنجش مهارت های زبان انگلیسی، هر چهار مهارت گفتار (Speaking)، نوشتار (Writing)، شنیدار (Listening)، خواندن و درک مطلب (Reading Comprehension) را ارزیابی می کند، اما شیوۀ ارزیابی استفاده شده کاملاً با آزمون های رایج و شناخته شده تر آیلتس و تافل تفاوت دارد.

آزمون پی تی ای 3 بخش اصلی دارد. مدت آزمون نزدیک به 3 ساعت است. بخش های آزمون به ترتیب عبارت است از: گفتار و نوشتار (Speaking and Writing)، خواندن و درک مطلب (Reading)، شنیدار (Listening). در ادامه بخش های مختلف این آزمون را تشریح خواهیم کرد.

  • بخش اول- سنجش مهارت های گفتاری و نوشتاری (Speaking and Writing): نخستین بخش آزمون، 8 قسمت دارد و 77 تا 93 دقیقه به طول می انجامد. قسمت های این بخش به ترتیب عبارت است از:
    • Personal Introduction: این قسمت از آزمون نمره ای ندارد. در این بخش شرکت کننده باید در مدت 30 ثانیه خود را معرفی کند.
    • Read Aloud: در این قسمت متونی برای شما نمایش داده می شود که باید آنها را با صدای بلند بخوانید. متن ها طولانی نیستند و متشکل از یک یا چند جمله هستند که باید آنها را با صدای رسا و به درستی بخوانید.
    • Repeat Sentence: در این قسمت صدایی را خواهید شنید که جملاتی را می خواند. شما باید بعد بلافاصله بعد از پایان پخش صداها، جملات را عیناً تکرار کنید.
    • Describe Image: در این قسمت تصاویری به شما نشان داده می شود. پس از نمایش عکس شما 40 ثانیه فرصت خواهید داشت تا آنها را شفاهاً توصیف کنید.
    • Re-tell Lucture: یک فایل صدای تقریباً بلند یا گاهی ویدئوی مربوط به یک سخنرانی کوتاه پخش می شود. پس از اتمام پخش صدا یا تصویر به شما 40 ثانیه فرصت داده می شود تا آنچه را شنیده اید بازگو نمایید. ذکر دقیق عباراتی که شنیده اید (برخلاف قسمت Repeat Sentence) ضرورتی ندارد و نقل مضمونی که شنیده اید کافی است. اما باید با بیان کلید واژه های ذکر شده مفهوم را کامل و بی نقص منتقل نمایید.
    • Answer Short Questions: در این قسمت سؤال کوتاهی به صورت صوتی از شما پرسیده می شود که پاسخی کوتاه در حد یک یا دو کلمه دارد و شما باید به سؤال مطروحه به درستی پاسخ بدهید.
    • Summerize Written Texts: متنی در برابر شما قرار می گیرد که 10 دقیقه برای مطالعۀ آن فرصت دارید. پس از آن به شما فرصت داده می شود تا متنی را که خوانده اید، شفاهاً توضیح دهید. بهتر است خلاصه ای که می گویید کمتر از 5 کلمه نباشد و از 75 کلمه نیز تجاوز نکند.
    • Write an Essay: در پایان بخش اول نوبت به نوشتار می رسد. این قسمت شرکت کننده باید در پاسخ به سؤالی که از وی پرسیده می شود، یک انشای 200 تا 300 کلمه ای بنویسد. شرکت کنندگان برای نوشتن این انشا 20 دقیقه فرصت دارند.


!
در پاسخ به سؤالات سنجش مهارت های گفتاری نباید بیشتر از 3 ثانیه معطل کنید. در غیر این صورت میکروفون قطع خواهد شد و نمرۀ بخش مربوطه را از دست خواهید داد.


!
پیش از این که آزمون را آغاز کنید به شما مهلت داده می شود تا از صحت عملکرد میکروفون و گوشی ها اطمینان بیابید. با دقت و وسواس این کار را انجام دهید و اصلاً عجله و تعارف نکنید. نمره شما علاوه بر عملکردتان به میزان زیادی به کیفیت کارکرد دستگاه ها بستگی دارد.

  • بخش دوم- سنجش مهارت خواندن و درک مطلب (Reading): دومین بخش آزمون 5 قسمت دارد و در مجموع بین 32 تا 40 دقیقه زمان می برد. قسمت های این بخش از آزمون به ترتیب عبارتند از:
    • Multiple Choice, Choose Single Answer: در این قسمت یک سؤال چند گزینه ای به شرکت کننده نشان داده می شود که حاوی یک متن نسبتاً کوتاه علمی – دانشگاهی (آکادمیک) است. شرکت کننده باید در هر سؤال از میان پاسخ ها، تنها یک گزینه را انتخاب نماید.
    • Multiple Choice, Choose Multiple Answers: این قسمت دقیقاً مانند قسمت قبلی است، با این تفاوت که بیش از یک پاسخ درست برای هر سؤال وجود دارد.
    • Re-order Paragraphs: در این قسمت یک نوشتۀ چند قسمتی در مقابل شرکت کننده قرار می گیرد. بخش های این نوشته به هم ریخته هستند و شرکت کننده باید طبق اسلوب و استاندارد یک متن، بخش ها را به ترتیب پشت سر هم قرار دهد.
    • Reading: Fill in the Blanks: در این قسمت نیز نوشته ای که چند جای خالی در آن دیده می شود در برابر شرکت کننده قرار می گیرد. در انتهای متن تعدادی لغت قرار دارد که داوطلب باید جاهای خالی را با استفاده از آنها پر کند. نیازی به تایپ کردن لغات نیست و داوطلب می تواند لغت درست را با استفاده از ماوس از پایین متن دِرَگ کند و در جای خالی مناسب قرار دهد.
  • بخش سوم- سنجش مهارت شنیدار (Listening): سومین و آخرین بخش آزمون 8 قسمت دارد و در مجموع بین 45 تا 57 دقیقه زمان می برد.


!
هر فایل صوتی در این قسمت فقط یک بار پخش خواهد شد و شما امکان بازگشت به عقب ندارید. همچنین مادامی که یک صوت در حال پخش است، نمی توانید دکمۀ Next را بزنید و ناگزیر باید تا پایان آن بخش را گوش دهید، پاسخ دهید و بعد دکمۀ Next برای شما فعال خواهد شد.


!
سیستم به صورت خودکار از یک سؤال به سؤال دیگر نخواهد رفت. حواستان باشد که پس از پاسخگویی به هر سؤال حتماً دکمۀ Next را کلیک کنید. در غیر این صورت زمان را از دست خواهید داد.

قسمت های این بخش از آزمون به ترتیب عبارت است از:

  • Summerize Spoken Text: در این قسمت از آزمون شرکت کننده یک فایل صوتی خواهد شنید. او در ادامه باید فایل صوتی شنیده شده را در قالب متنی 50 تا 70 کلمه ای خلاصه کند به گونه ای که هیچ یک از کلمات و نکات کلیدی آن از قلم نیفتد.
  • Multiple Choice, Choose Multiple Answers: در این قسمت یک سؤال چند گزینه ای در برابر داوطلب قرار دارد. برای پاسخ به سؤال، داوطلب باید به یک فایل صوتی با دقت گوش دهد و سپس بر مبنای اطلاعاتی که در این فایل ارائه شده است، پاسخ های صحیح را انتخاب نماید. دقت داشته باشید که هر سؤال در این قسمت بیش از یک پاسخ صحیح خواهد داشت.
  • Fill in the Blanks: در این قسمت، شرکت کننده متنی خواهد دید که در آن جاهای خالی وجود دارند. همزمان با نمایش متن، فایلی صوتی هم پخش خواهد شد که شرکت کننده باید از آن فایل صوتی، کلمات درست را برای پر کردن جاهای خالی پیدا کند و با املای صحیح جاهای خالی را پر کند.


!
اگر کلمۀ مناسب برای پر کردن جای خالی را درست شنیده باشید اما با غلط دیکته ای جای خالی را پر کنید، هیچ امتیازی برای شما منظور نخواهد شد.

  • Highlight Correct Summary: در این قسمت شرکت کننده چند متن کوتاه خواهد دید. سپس یک فایل صوتی پخش خواهد شد. شرکت کننده باید از میان متون نمایش داده شده، متنی را که بهترین خلاصه برای فایل صوتی پخش شده است انتخاب نماید.
  • Multiple Choice, Choose Single Answer: این قسمت کاملاً شبیه قسمت دوم بخش سوم آزمون است، با این تفاوت که تنها یک گزینۀ درست وجود دارد. بنابراین، شرکت کننده باید تنها یک پاسخ را انتخاب کند.
  • Select Missing Word: در این قسمت آزمون فایلی صوتی برای داوطلب پخش خواهد شد که بخش انتهایی آن حذف شده است. در بخش انتهایی به جای کلمه های حذف شده، داوطلب صدای بوق خواهد شنید. در ادامه، گزینه هایی به داوطلب نمایش داده می شود که وی باید از میان آنها کلمه یا کلمات حذف شده از فایل صوتی را انتخاب کند.
  • Highlight Incorrect Words: این قسمت آزمون اندکی چالش برانگیز است. در دیگر بخش ها داوطلب باید از گزینۀ درست را انتخاب می کرد، در این قسمت باید کلمۀ غلط را بیابد. در این بخش فایلی صوتی برای شرکت کننده پخش می شود. همزمان، داوطلب متنی را در صفحۀ نمایش می بیند که تعدادی از کلمات آن تعمداً به غلط نوشته شده اند. بر مبنای آنچه در فایل صوتی می شنوید، باید کلمات نادرست را بیابید و آنها را با استفاده از ماوس هایلایت کنید.
  • Write from Dictation: در این قسمت بیش از دیگر قسمت مهارت تایپ ده انگشتی، نت برداری و حافظۀ کوتاه مدت قوی به کمک داوطلب می آید. در این قسمت، یک فایل صوتی کوتاه به سمع داوطلب رسانده می شود. مانند این است که کسی به داوطلب دیکته می گوید. بعد از پایان پخش صدا، داوطلب باید جمله یا جملاتی را که شنیده است تایپ کند.
  • تعیین هدف از شرکت در آزمون PTE: متداول‌اهدافی که شرکت کنندگان (ایرانیان یا غیر ایرانیان) در آزمون پی تی ای آکادمیک به دنبال تحققشان هستند عبارت است از:
    • گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های بین‌المللی معتبر: به دلیل سهولت بیشتر کسب نمرۀ بالا در آزمون پی تی ای نسبت به آیلتس و تافل، هر روز بر تعداد دانشجویان متقاضی شرکت در پی تی ای آکادمیک بیشتر می شود. علاوه بر این، دائماً تعداد دانشگاه هایی که این مدرک را می پذیرند افزایش می یابد. همۀ اینها دست به دست هم داده اند تا آزمون پی تی ای به یکی از محبوب ترین آزمون های سنجش مهارت زبان برای گرفتن پذیرش از دانشگاه های بین المللی معتبر در تمامی مقاطع تحصیلی تبدیل شود.
    • دریافت ویزای کاری یا مهاجرت: ادارۀ مهاجرت کشورهای کانادا، انگلستان، استرالیاو نیوزیلند نتیجۀ آزمون پی تی ای آکادمیک را قبول دارند. این آزمون برای دریافت ویزای کاری و مهاجرت به دیگر کشورها سندیت ندارد.


!
برای مقاصد دریافت ویزای کار و مهاجرت به کشورهای دیگر حتماً در خصوص مدرک زبان مورد نیاز کشور مقصد تحقیق لازم را به عمل آورید.

  • نمره آزمون PTE: بازۀ نمره دهی آزمون پی تی ای از 30 تا 90 است. بازه بندی مهارتی نمرات پی تی ای به قرار زیر است:
    • 30 تا 34: Limited
    • 35 تا 41: Modest
    • 42 تا 49: Moest
    • 50 تا 57: Competent
    • 58 تا 63: Competent
    • 64 تا 72: Good
    • 73 تا 77: Good
    • 78 تا 82: Very Good
    • 83 تا 85: Very Good
    • 89 تا 90: Expert


!
نتیجۀ آزمون پی تی ای دو سال بر روی سایت مؤسسۀ پیرسون قرار دارد. اما ادارۀ مهاجرت استرالیا و نیوزیلند تا سه سال نتایج این آزمون را قابل استناد می دانند.


!
نمرۀ مورد نظرتان به هدفتان بستگی دارد. هر دانشگاهی سطح زبان خاصی را طلب می کند. افزون بر این، امتیازهای مورد نیازتان برای مهاجرت به استرالیا و نیوزیلند تعیین می کنند که باید چه نمره ای بگیرید. حتماً در این باره مفصل تحقیق کنید تا از نظر زمان و هزینه متضرر نشوید.

معتبرترین مرجع برای محاسبۀ نمرۀ معادل آیلتس، تافل و پی تی ای، سایت رسمی مؤسسۀ پیرسون است. بدین منظور به سایت مذکور مراجعه نمایید.

  • برنامه ریزی جهت زمان امتحان و شروع به مطالعه: برای کسب نتیجۀ دلخواه در آزمون PTE لازم است با برنامه ریزی و با انسجام پیش بروید.
  • انواع راهکارها برای آمادگی: در حالت کلی دو مسیر کلی برای رسیدن به نمرۀ مورد دلخواه پیش روی هر داوطلبی وجود دارد که در ادامه توضیح داده شده است:
    • روش اول- کلاس خصوصی یا نیمه خصوصی: کلاس خصوصی PTE یکی از روش هایی است که در سال های اخیر متداول شده است. رفته رفته داوطلبانی که نمرات بسیار بالایی دریافت کرده اند و با آزمون پی تی ای آشنایی خوبی دارند، دوره های خصوصی را راه اندازی کرده اند که با استقبال خوبی از سوی شرکت کنندگان روبرو شده است. یکی از مزایای این دوره ها این است که غالباً آنلاین برگزار می شوند و لذا دشواری های رفت و آمد را ندارند.


!
کلاس های نیمه خصوصی غالبا شرایطی مشابه با کلاس های خصوصی دارند با این تفاوت که در کلاس های نیمه خصوصی جمعیت کلاس از سه تا ده نفر است.

  • روش دوم- روش خودآموز یا خودخوان: از آنجا که آزمون پی تی ای به تازگی در میان ایرانیان رواج یافته است، هنوز مؤسسات زیادی دوره های آمادگی برای این آزمون را برگزار نمی کنند. علاوه بر این، اساتید زبان پرشماری نیز اختصاصی و تخصصی روی این آزمون کار نمی کنند. بنابراین، داوطلبان بیشتر از روش خودآموز استفاده می کنند. در این روش داوطلب منابع را از اینترنت و گروه های شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها دریافت می کند و بر اساس تجربیات داوطلبان قبلی یا تجربه های شخصی خویش برای زبان آموزی برنامه ریزی می کند.

بخش آمادگی برای آزمون در سایت رسمی پی تی ای به آدرس و سایت PTE STUDY دو مرجع اصلی برای دریافت منابع، تمرین کردن، شرکت در آزمون های شبیه سازی (MOCK Exams) و دریافت برنامه های مطالعه هستند. لازم به ذکر است منابعی که در این سایت ها قرار دارند هم رایگان هستند و هم غیر رایگان. برای خرید بسته های آموزشی از سایت رسمی پیرسون باید پرداخت ارزی انجام دهید.


!
کتاب های اختصاصی آزمون پی تی ای را می توانید از کتابفروشی های زبان خارجی معتبر مانند انتشارات جنگل تهیه کنید.


!
شایان ذکر است، هر داوطلب برای انتخاب روش مناسب آمادگی برای آزمون باید به سه عامل سبک شخصیتی‌اش، محدودیت زمانی و در نهایت توانمندی مالی توجه کند.


!
برای خود آموزی و خود خوانی، بهتر است سطح دانش زبان انگلیسی شما بالاتر از Pre-Intermediate باشد. اگر چه این نکته یک پیشنهاد است و نه یک الزام، اما رعایت آن به میزان زیادی بر دستیابی سریع تر شما به موفقیت تأثیرگذار است. حال اگر در این سطح از زبان انگلیسی نیستید، نیازی به شرکت مستقیم در کلاس های آمادگی برای شرکت در آزمون پی تی ای ندارید. توصیۀ دانوما به شما در این مورد این است که در کلاس های گروهی، خصوصی یا نیمه خصوصی زبان انگلیسی عمومی شرکت کنید و سطح زبان خود را ارتقا دهید تا آمادۀ خود آموزی شوید.

دوم | ثبت نام آزمون PTE

برای ثبت نام در آزمون پی تی ای طی کردن گام های زیر ضروری است:

ورود به سایت رسمی پیرسون
  • انتخاب کشور مقصد برای شرکت در آزمون: همانطور که پیش از این نیز گفته شد، برای شرکت در آزمون پی تی ای ناگزیر باید به یکی از 50 کشوری که دارای مرکز برگزاری این آزمون هستند سفر کنید. شرکت کنندگان معمولاً کشورهای ترکیه، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، گرجستان و عراق (اقلیم کردستان) را به دلیل سهولت اخذ ویزا و هزینه های پایین سفر و اقامت انتخاب می کنند.
  • انتخاب مرکز برگزاری آزمون: آزمون پی تی ای کامپیوتری برگزار می شود. بنابراین، باید تجهیزات برگزاری آزمون کارآمد باشند تا در فرآیند آزمون خللی ایجاد نکنند. علاوه بر این، از آنجا که در بسیاری از بخش های این آزمون داوطلبان مشغول خواندن یا صحبت کردن با صدای بلند هستند، ممکن است دیگر داوطلبان نتوانند به خوبی تمرکز کنند. بنابراین باید مرکزی انتخاب شود که اولاً امکانات خوب و روزآمدی داشته باشد، ثانیاً تعداد شرکت کنندگان همزمان آن به نسبت کم تر از دیگر مراکز آزمون باشد و ثالثاً در صورت امکان، فضای امتحان هر فرد آکوستیک شده باشد. فهرست مراکز آزمون در سایت رسمی آزمون درج شده است. شما می توانید با مراجعه به این فهرست در جریان جزئیات شامل امکانات مرکز و زمان هایی که می توانید برای شرکت در آزمون رزرو کنید قرار بگیرید. اما این اطلاعات برای انتخاب مرکز مناسب کافی نیست. یکی از مهم ترین نکاتی که در انتخاب مرکز آزمون باید مد نظر قرار دهید، نظرات شرکت کنندگان قبلی است. با عضویت در گروه ها، کانال ها و صفحات در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها حتماً نظرات شرکت کنندگان قبلی را مرور کنید و در صورت امکان با ایشان دربارۀ تجربیاتشان و نظراتشان گفت و گو نمایید تا بتوانید مناسب ترین مرکز آزمون را انتخاب کنید.
  • ثبت نام در سایت رسمی آزمون: برای ثبت نام آزمون پی تی ای گام های زیر باید طی شود:
    • وارد سایت رسمی پی تی ای به نشانی شوید. برای ورود به سایت به فیلتر شکن نیاز دارید. در صفحۀ اصلی سایت بخشی برای ثبت نام وجود دارد. در این بخش لازم است کشور مقصدو هدفتان از شرکت در آزمون را تعیین نمایید و با کلیک بر روی دکمۀ Book PTE Academic فرآیند ثبت نام را ادامه دهید.


!
بسته به هدفی که برای شرکت در آزمون انتخاب می کنید، فرآیند ثبت نام تفاوت های اندکی خواهد کرد. به این خاطر که اطلاعاتی که شما به عنوان متقاضی ادامۀ تحصیل باید در سایت وارد نمایید با اطلاعاتی که باید به عنوان متقاضی مهاجرت یا ویزای کاری وارد نمایید متفاوت هستند.

  • در این گام باید کشوری که تصمیم دارید برای شرکت در آزمون به آن سفر کنید را وارد کنید. در این مرحله با کلیک بر روی گزینۀ Advanced می توانید فیلترهای بیشتری برای جستجوی مرکز آزمون در کشور مقصدتان اعمال نمایید. بعد از تنظیم فیلترها دکمۀ Search را کلیک کنید تا فهرست مراکز آزمون منطبق با فیلترهای اعمالی شما برایتان نمایش داده شود.

انتخاب کشور در هنگام ثبت نام آزمون PTE
  • سیستم جستجوی سایت بر مبنای فیلترهای اعمالی کاربر، در کشور انتخابی و در کشورهای مجاورآن مراکزی که ظرفیت خالی دارند را نمایش خواهد داد. از بین موارد فهرست شده، مناسب ترین را انتخاب کنید و با کلیک بر روی Book در کنار نام آن، به مرحلۀ بعدی بروید.
  • در ادامه اطلاعات کامل مرکز انتخابی و زمان آزمون به شما نشان داده می شود. اگر از انتخاب خود اطمینان داشته باشید، در پایین سمت راست صفحه گزینۀ Sign In or Creat full profile را انتخاب کنید تا به گام بعدی بروید.

نمایش اطلاعات کامل مرکز انتخابی آزمون PTE
  • در این بخش از فرآیند ثبت نام، می توانید وارد حساب کاربری پی تی ای خود شوید (اگر قبلاً این حساب را ساخته باشید.) یا این حساب کاربری را ایجاد نمایید.

ورود به حساب کاربری PTE
  • بعد از ایجاد حساب کاربری یا ورود به آن، وضعیت امتحان رزرو شدۀ خود را خواهید دید. بعد از این که رزرو را انجام دادید، باید منتظر بمانید تا مؤسسۀ پیرسون زمان و مکان درخواستی شما را تأیید کند تا بتوانید مراحل بعدی را انجام دهید. این فرآیند احتمالاً 48 ساعت زمان خواهد برد.

تایید زمان و مکان آزمون توسط موسسه پیرسون
  • در آخر بعد از این که ایمیل تأیید درخواستتان را دریافت کردید زمان پرداخت فرا می رسد. در این مرحله، یا خودتان با استفاده از کارت های پرداخت بین المللی می توانید پرداخت را انجام دهید. یا ووچری که از مؤسسه یا فردی خریده اید را برای ثبت نام استفاده کنید.
  • بعد از پرداخت، فرآیند ثبت نام شما تکمیل شده است و باید برای حضور در امتحان برنامه ریزی کنید و آماده شوید.


!
به دلیل تحریم ها، امکان دریافت مستقیم کارت پرداخت بین المللی، نظیر Master Card یا Visa Card وجود ندارد. بدین منظور باید از خدمات شرکت‌های واسط معتبر استفاده نمایید.

سوم | شرکت در آزمون PTE

متقاضیان شرکت در آزمون PTE، در روز آزمون بویژه در نخستین تجربۀ شرکت در این امتحان، استرس بالایی خواهند داشت. این امر طبیعی است، چرا که شرکت کننده با اصول و شرایط آزمون آشنایی کافی ندارد و آزمون در کشوری خارجی برگزار می شود. بنابراین پیشنهاد دانوما این است که زمان سفر خود را طوری تنظیم کنید که حداقل یک روز قبل از آزمون در شهر محل آزمون حاضر باشید و مسیرهای رسیدن به مرکز آزمون را بررسی کنید. هدف از این پیشنهاد این است که مطمئن شوید با در نظر گرفتن وضعیت ترافیک و شلوغی آن شهر و منطقه در زمان آزمون بهترین مسیر و روش رسیدن به مرکز آزمون راس ساعت مقرر کدام است.

حتماً نیم ساعت قبل از شروع آزمون در مرکز حاضر باشید. همراه داشتن پاسپورت و اطلاعات حساب کاربری پی تی ای الزامی است. به محض ورود، فردی در مرکز آزمون شما را راهنمایی خواهد کرد تا سردرگم نباشید.


!
شهروندان ایران فقط و فقط می توانند از گذرنامه (پاسپورت) خود برای تأیید هویت در مرکز آزمون پی تی ای استفاده کنند. این در حالی است که شهروندان برخی از کشورهای دیگر ممکن است بتوانند از مدارک هویتی دیگری نیز بهره ببرند.

پس از ورود به مرکز آزمون:

  • یک کمد اختصاصی به شما داده می شود تا وسایل همراه خود را در آن قرار دهید. هیچ وسیله ای را نمی توانید با خود به جلسۀ آزمون ببرید، جز گذرنامه تان.
  • سپس وارد فاز تأیید هویت می شوید. پاسپورت و اطلاعات حساب کاربری پی تی ای خود را به مسئول مربوطه ارائه دهید تا ورود شما به مرکز آزمون را به صورت دیجیتالی ثبت کند.
  • پس از تأیید هویت شما، از شما یک عکس دیجیتالی با دوربینی که در مرکز آزمون وجود دارد گرفته خواهد شد.
  • پس از تأیید هویت و گرفتن عکس دیجیتالی، اسکن کف دستشما گرفته می شود. بعد از این مرحله شما به اتاق آزمون راهنمایی خواهید شد و پشت سیستمی که به شما اختصاص دارد خواهید نشست.
  • هر مرکز آزمون به طور معمول 10 جایگاه امتحان دارد که پارتیشن بندی شده اند. هر پارتیشن به یک شرکت کننده اختصاص دارد. برخی مراکز آزمون، محیط آکوستیک برای هر شرکت کننده ایجاد کرده اند که امتیاز بسیار مهمی محسوب می شود و به تمرکز بیشتر داوطلب و افزایش نمرۀ وی کمک شایانی خواهد کرد.


!
سؤالاتی که هر یک از داوطلبان باید پاسخ دهند متفاوت است.


!
حتماً پیش از آغاز آزمون از فرصتی که برای آزمودن تجهیزات سخت افزاری امتحان به شما داده می شود استفاده کنید و از کیفیت خوب همۀ تجهیزات، به ویژه گوشی هدفون ومیکروفون اطمینان حاصل کنید. اگر از صحت عملکرد تجهیزات راضی نبودید مسئولین مربوطه را مطلع کنید و تحت هیچ شرایطی با تجهیزات معیوب یا بی کیفیت آزمون خود را آغاز نکنید.


!
از تلاش برای به همراه داشتن هر وسیله ای در جلسۀ آزمون اکیداً خودداری کنید. همراه داشتن هر وسیله ای غیر از پاسپورت اگر شناسایی شود عواقب ناگواری به همراه خواهد داشت. حتی ممکن است برای همیشه از شرکت در آزمون پی تی ای محروم شوید.


!
بخاطر داشته باشید متقاضیان آزمون PTE اجازه همراه داشتن هیچگونه خوراکی و نوشیدنی (بجز آب معدنی در بطری شفاف) سر جلسه آزمون را ندارند.


!
دقت نمایید کپی پاسپورت(حتی کپی برابر با اصل) به هیچ عنوان قابل قبول نیست. داوطلبان ایرانی بدون اصل پاسپورت اجازه ورود به آزمون را نخواهند داشت و شهریه آزمون به آنها باز گردانده نخواهد شد و امکان تغییر تاریخ آزمون نیز برای این دسته از داوطلبان وجود نخواهد داشت لذا حتی اگر پاسپورت شما در سفارت (هر کشوری) باشد باید برای آزمون آن را تحویل بگیرید و برای ارائه در آزمون به همراه داشته باشید.

تکمیل ثبت نام

مرحله چهارم | دریافت نتیجه آزمون

نتیجۀ آزمون در بیش از 85 درصد موارد حداکثر تا دو روز بعد از امتحان اعلام می شود. طبق آمار رسمی اعلام شده در سایت رسمی مؤسسۀ پیرسون، در 5.6 درصد موارد نتایج تا سه روز بعد از امتحان، در 3.3 درصد از موارد نتایج تا 4 روز بعد از امتحان و در 5.4 درصد از موارد نتایج 5 روز یا بیشتر بعد از امتحان اعلام می شود.

نکته: بررسی های دانوما نشان می دهد که علل تأخیر در اعلام نتایج اطمینان از صحت ارزیابی و نمره دهی آزمون و بررسی های هویتی تکمیلی است. برای جلوگیری از بروز این موارد توصیه می شود از ایمیل فعال شخصی خود استفاده نمایید و تنها یک حساب کاربری در سایت پی تی ای برای خود ایجاد کنید.

زمان حاضر شدن نتایج، برای شرکت کننده ایمیل اطلاع رسانی از مؤسسۀ پیرسون به آدرس ایمیل اعلامی متقاضی فرستاده می شود. بعد از دریافت ایمیل متقاضی برای اطلاع از نتایج امتحان خود باید به حساب کاربری شخصی اش در سایت مؤسسۀ پیرسون مراجعه کند.


!
اگر بیش از 5 روز بعد از آزمون هنوز ایمیلی دریافت نکرده اید حتماً با بخش خدمات شرکت کنندگان در آزمون PTE تماس بگیرید.

نکات کلیدی

  • قبل از ثبت نام و شرکت در آزمون پی تی ای مطمئن شوید که دانشگاه مقصد یا کشور مقصد شما این مدرک زبان را به رسمیت می شناسد.
  • برخی از دانشگاه‌ها برای پذیرش دانشجویان در مقاطع ارشد و دکترای رشته هایی خاص، در کنار مدرک زبان به نمرۀ آزمون GRE نیز برای سنجش صلاحیت ادامۀ تحصیل متقاضیان استناد می کنند.
  • هزینه ثبت نام آزمون PTE Academic به محل آزمون و مرکز برگزاری آزمون بستگی دارد. برای شرکت در آزمون پی تی ای به طور میانگین مبالغ زیر باید پرداخت شود:
    • 1200 لیرۀ ترک در ترکیه
    • 180 دلار در گرجستان
    • 185 دلار در ارمنستان
    • 190 دلار در جمهوری آذربایجان
    • 200 دلار در افغانستان
    • 217 دلار در اقلیم کردستان عراق


!
هزینه های اعلامی فوق شامل هزینه های سفر و اقامت نیست.

  • زمان هر آزمون پی تی ای را فقط یک بار می توانید جابجا کنید. برای جابجا کردن زمان آزمون باید گواهی پزشکی به همراه فرم درخواست تغییر زمان آزمون به مؤسسۀ پیرسون ارائه دهید. توجه داشته باشید که تشخیص موجه یا غیر موجه بودن گواهی ارائه شده توسط مؤسسۀ پیرسون انجام می شود و این مؤسسه می تواند گواهی ارائه شده را قبول یا رد کند و شما حق اعتراض در این رابطه ندارید.
  • اگر کمتر از 14 روز به تاریخ امتحان باقی مانده باشد، برای تغییر دادن زمان امتحان باید هزینۀ جابجایی پرداخت نمایید.
  • اگر با درخواست شما برای جابجایی زمان آزمون موافقت شود، هزینۀ آزمون به شما عودت داده می شود تا دوباره فرآیند ثبت نام را طی کنید.
  • اگر با کارت اعتباری یا کارت پرداخت بین المللی پرداخت را انجام داده باشید، هزینۀ آزمون به آن کارت پرداخت خواهد شد. اگر از ووچر برای ثبت نام استفاده کرده باشید، باید برای باز پس گرفتن هزینۀ آزمون با شرکت یا مؤسسه ای که از آن ووچر را خریده اید تماس بگیرید.
  • امکان انتقال آزمون ثبت شده به شخص ديگر (همسر، فاميل، دوست و…) وجود ندارد.
  • فراموش نکنید به دلیل تحریم هایی که علیه ایران وجود دارد، هنگام استفاده از روش پرداخت با ویزا کارت یا مستر کارت
  • نباید در بخش آدرس، هیچ اسمی از ایران بیاورید.
  • متأسفانه به دلیل تحریم‌هایی که علیه ایران وجود دارد، امکان خرید مستر کارت در ایران وجود ندارد مگر آنکه از خدمات شرکت‌های واسط معتبراستفاده کنید.

لغات و اصطلاحات

  • آیلتس: این آزمون چهار مهارت خواندن ، نوشتن، صحبت کردن و مهارت شنیداری را مورد ارزیابی قرار می دهند. این آزمون به دو صورت جنرال یا عمومی (بیشتر شامل مهارت های زبانی مورد نیاز در زندگی روزمره است و برای کسانیکه قصد مهاجرت به کشورهای استرالیا، انگلستان و نیوزلند را دارند ضروری است)، آکادمیک (مهارتهای مورد نیاز برای کسانیکه قصد ادامه تحصیل در مقاطع دانشگاهی را دارند) و آیلتس لایف اسکیلز Life Skills مختص افرادی است که قصد دارند ویزای کشور انگلستان را بگیرند، است. و اشخاص با توجه به هدف خود (برای مثال مهاجرت یا ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر) فرمت مورد نیاز خود را انتخاب می کنند.
  • تافل: میزان توانایی افراد را در آزمون چهار مهارت خواندن ، نوشتن، صحبت کردن و مهارت شنیداری و در زمینه برقراری ارتباط به زبان انگلیسی در سطح دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی می‌سنجد.
  • GRE: آزمون GRE مخفف عبارت Graduate Records Examination می باشد. هدف آن سنجش توانایی ها و معلومات فارغ التحصیلان می باشد. این آزمون معمولا برای ورود به مقاطع تحصیلی بالاتر از کارشناسی مورد نیاز می باشد.
  • MSRT: اکثریت متقاضیان آزمون MSRT را داوطلبان دکتری در ایران را در بر می گیرند.
  • تولیمو: تولیمو یا TOLIMO، مخففThe Test of Language by the Iranian Measurement Organization می باشد که توسط سازمان سنجش آموزش کشور طراح و پیاده سازی می شود، هدف از برگزاری این آزمون تعیین سطح زبان انگلیسی متقاضیان می باشد و اکثریت متقاضیان را داوطلبان دکتری دربر می گیرند.
  • MCHE: آزمون MCHE کوتاه شده Ministry of Culture and Higher Education برگرفته از عنوان وزارت فرهنگ و آموزش عالی است این در حالی است که مدتهاست این وزارتخانه تحت عنوان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نامگذاری شده است.
  • ووچر: شاید نزدیک‌ترین واژه در فارسی به Voucher، کلمه بن یا کوپن باشد. ووچر GRE نیز یک کد ۱۶ رقمی مثل ۵۴۱۷۳۹۰۱۲۷۹۶۰۴۳۸ به ارزش هزینه آزمون GRE معادل دلار آمریکا می‌باشد که توسط ETS صادر شده و به یک مرکز آزمون GRE داده می شود تا آن را به متقاضیان ثبت نام در آزمون بفروشد. در آخرین مرحله ثبت‌نام آزمون با انتخاب گزینه Voucher به جای انتخاب روش پرداخت آنلاین با مسترکارت یا ویزا کارت، می‌توان این کد را در فیلد Voucher Number وارد نمود و بدین‌ترتیب مبلغ هزینه آزمون را پرداخت و ثبت نام در آزمون تافل را به انجام می رسانید.

منابع و ارجاعات

  • پایگاه اینترنتی سازمان پیرسون
  • وبسایت های محتوایی آمادگی آزمون PTE
 

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − دوازده =