0

مقدمه

آزمون های زبان بین المللی مانند آیلتس، تافل، PTE و KET روشی برای سنجش و ارزیابی سطح دانش زبان آزمون دهندگان است. افرادی که قصد ادامۀ تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور را داشته باشند، یا کسانی که تصمیم به مهاجرت یا کار در خارج از کشور گرفته اند باید در یکی از این آزمون ها شرکت نمایند و نمرۀ قابل قبولی کسب کنند. علاوه بر آزمون های اشاره شده، آزمون های MSRT و TOLIMO نیز وجود دارند که سازمان سنجش آموزش کشور آنها را طراحی کرده است و برگزار می کند. یکی از مهم ترین چالش های پیش روی شرکت کنندگان در آزمون های زبان بین المللی، هزینۀ بالای این آزمون ها و الزام به حضور در مراکز آزمون در داخل یا خارج از کشور در شرایط شیوع ویروس کرونا است. بسیاری از این آزمون ها در ایام شیوع و درمان کووید 19 برای رعایت پروتوکل های بهداشتی لغو شدند. در این میان یکی از آزمون هایی که شیوع پاندمی تأثیر زیادی بر فرآیند برگزاری آن نداشت، آزمون دولینگو بود. طراحی این آزمون مبنای علمی و پژوهشی قدرتمندی دارد و در آن از یادگیری ماشین، روش های مدرن سنجش مهارت های زبانی، هوش مصنوعی و سنجه های روان شناختی بهره برده شده است. Doulingo اخیراً محبوبیت بالایی یافته است. مهم ترین دلیل افزایش استقبال از این آزمون، ادامۀ برگزاری آن در روزهای شیوع کرونا بود. از هر جا که به اینترنت دسترسی داشته باشید، در تمام طول سال و با کامپیوتری که مجهز به وب کم، میکروفون و اسپیکر باشد می توانید در این آزمون شرکت کنید.

هیچ یک از سازمان های مهاجرتی هنوز نتایج این آزمون را قابل استناد نمی دانند و لذا از نتیجۀ آزمون دولینگو تنها می توان برای ادامۀ تحصیل در خارج از کشور استفاده کرد. هر چند، بسیاری از دانشگاه ها هنوز نتیجۀ این آزمون را برای پذیرش گرفتن قبول ندارند، اما هر روز بر تعداد دانشگاه هایی که آن را می پذیرند افزوده می شود. در حال حاضر بیش از 3000 مؤسسۀ علمی – پژوهشی و دانشگاه در سراسر جهان برای پذیرش دانشجو از این آزمون استفاده می کنند. در این مطلب مراحل اصلی و نکات کلیدی اخذ مدرک Doulingo ارائه می شود. امید است با رعایت این موارد تجربه موفقیت آمیزی از این آزمون داشته باشید.

نکته: آزمون های زبان بین المللی فقط محدود به زبان انگلیسی نیستند و برای زبان های آلمانی، فرانسوی، اسپانیایی، ترکی استانبولی و ایتالیایینیز آزمون های ویژه ای وجود دارد. برای گرفتن پذیرش از بعضی دانشگاه ها در کشورهایی که زبان علمی تدریس در دانشگاه های آنها انگلیسی نیست باید در این آزمون ها شرکت کنید.

پیش نیاز و ملزومات

پیش نیاز و مدارک لازم برای آزمون دولینگو شامل موارد زیر است:

  • کارت های پرداخت بین المللی یا ووچر ثبت نام دولینگو
  • حساب ایمیل شخصی فعال
  • آماده داشتن پاسپورت در روز آزمون
  • سیستم کامپیوتری مجهز به میکروفون، وب کم و اسپیکر
  • اتصال ثابت و پایدار به اینترنت با کیفیت
  • مکانی ساکت و آرام با نور مناسب


!
ووچر یا به زبان فارسی بن خرید یا کوپن خرید، کدی است که خریداری می شود و کاربر در هنگام ثبت نام در مرحلۀ پرداخت هزینه آن را وارد می کند. ووچر زمانی استفاده می شود که کاربر امکان پرداخت بین المللی هزینه ها را ندارد و ناگزیر است از خدمات شرکت یا مؤسسه های واسطۀ معتبر برای این مورد استفاده نماید.

مراحل اصلی

اول | شناسایی نیاز و برنامه ‌ریزی برای شرکت در آزمون Doulingo

آزمون زبان انگلیسی دولینگو (Doulingo English Test یا به اختصار DET) آزمونی برخط (آنلاین) است که در آن تمام مهارت های چهارگانۀ گفتار (Speaking)، شنیدار (Listening)، نوشتار (Writing)، درک مطلب (Reading Comprehension) ارزیابی می شود. آزمون Doulingo ویژگی تطبیق پذیری (CAT – Computer Adaptive Testing) دارد. بر این اساس، عملکرد شرکت کننده در طول امتحان دائماً رصد و تحلیل می شود. در نتیجۀ این تحلیل، درجۀ سختی سؤالات بعدی که شرکت کننده باید به آنها پاسخ دهد تابعی از عملکرد وی در پاسخ دهی به سؤالات قبلی خواهد بود. اگر شرکت کننده در پاسخ به سؤالات پیش رویش عملکرد خوبی داشته باشد، سؤالات بعدی آزمون سخت تر خواهند شد و بر عکس، اگر عملکرد شرکت کننده در پاسخگویی به سؤالات بد باشد، سؤالات بعدی آسان تر انتخاب و ارائه می شوند. این روند تا پایان آزمون ادامه دارد. ویژگی تطبیق ‌پذیری موجب می شود تا دولینگو نسبت به آزمون های سنتی نتایج دقیق تری به دست دهد، چرا که طرح سؤالات و سطح دشواری آنها بر مبنای توانایی ها و مهارت های زبانی آزمون دهنده انجام می گیرد.

مهم ترین مزایای این آزمون عبارت است از ، مدت زمان کوتاه آزمون، سرعت بالای اعلام نتایج آن (تا 48 ساعت بعد از امتحان)، ارزان تر بودن چشم گیر آن در مقایسه با دیگر آزمون ها (تنها 49 دلار آمریکا)، محدود نبودن تعداد دفعات شرکت در آزمون و فواصل زمانی بین آزمون ها، 724 بودن آن (هر هفت روز هفته و در تمام طول شبانه روز امکان شرکت در آزمون را دارید) و سبک متفاوت اجرا، ارزیابی و نمره دهی.

آزمون دولینگو به صورت تماماً کامپیوتری و اینترنتیبرگزار می شود. برای شرکت در امتحان لازم نیست به مراکز آزمون مراجعه نمایید و هر جا که بخواهید می توانید امتحان بدهید. تنها کافی است مقدمات آزمون را فراهم کرده باشید. افزون بر این، در امتحان دولینگو خبری از متن های طولانی برای خواندن، نوشتن و شنیدن نیست و مهارت های زبانی با شیوه ای متفاوت سنجیده می شود.

آزمون دولینگو 3 بخش اصلی دارد. مدت آزمون فقط 1 ساعت است. بخش های آزمون به ترتیب عبارت است از: آمادگی برای آزمون (Quick Setup)، سؤالات تطبیق پذیر (Adaptive Questions)، مصاحبۀ تصویری و نمونۀ انشا (Video Interview and Writing Sample). در ادامه بخش های مختلف این آزمون را تشریح خواهیم کرد.

  • بخش اول- آمادگی برای آزمون (Quick Setup): نخستین بخش آزمون 10 دقیقه زمان می برد و در نمرۀ داوطلب هیچ تأثیری ندارد. هدف از گنجاندن این بخش در آزمون، ارائۀ مقدمه ای بر آزمون و تبیین قوانین و مقررات حاکم بر آن است که داوطلب ملزم به رعایت آنها است.


!
پیش از این که آزمون را آغاز کنید حتماً از صحت عملکرد میکروفون، وب کم و اسپیکر اطمینان بیابید. با دقت و وسواس این کار را انجام دهید، چرا که امکان بازگشت به عقب یا توقف زمان امتحان اصلاً وجود ندارد. بنابراین اگر در اثر عملکرد نامطلوب تجهیزات وقفه ای در آزمون ایجاد شود از کسب نتیجۀ مطلوب و دلخواهتان باز خواهید ماند.


!
حتماً قوانین شرکت در آزمون دولینگو را پیش از شرکت در آزمون مطالعه کنید. برخی از این قوانین شامل نکاتی هستند که داوطلبان در استفادۀ عادی از کامپیوتر و اینترنت نباید رعایت کنند، اما در طول آزمون دولینگو ملزم به رعایت آنها هستند. در غیر این صورت نتیجۀ آزمون آنها مردود خواهد بود و در مواردی، از شرکت دوباره در آزمون محروم خواهند شد.

  • بخش دوم- سؤالات تطبیق پذیر (Adaptive Questions): دومین بخش آزمون که طولانی ترین بخش آن هم است، 25 دقیقه زمان می برد. در طول این بخش آزمون با 8 نوع سؤال روبرو خواهید شد که با ترتیبی تصادفی به شما نمایش داده خواهند شد. انواع سؤال های دولینگو عبارتند از:
    • Gap-fill Reading Passage: در این گونه از سؤالات، متنی که حاوی جاهای خالی است به داوطلب نشان داده می شود. گزینه هایی هم برای پر کردن هر جای خالی در برابر داوطلب قرار دارد و شرکت کننده باید از میان آنها گزینۀ مناسب را برای پر کردن هر جای خالی بیابد. در انتخاب واژه ها هم باید معنای واژه و هم نقش دستوری آن در جمله درست تشخیص داده شود.
    • C-Test Questions: در این دسته از سؤالات داوطلب متن کوتاهی که از 4 یا 5 خط تجاوز نخواهد کرد دریافت می کند که فقط جمله های آغازین و پایانی آن کامل نوشته شده است. دیگر بخش های متن حاوی لغاتی است که تعدادی از حرف های آن ها تعمداً نوشته نشده اند. داوطلب 3 دقیقه زمان دارد تا بر اساس مفهوم کلی متن و موضوع آن، لغات را کامل کند. آزمون دهنده در این قسمت نیز علاوه بر درک مطلب و دانستن معنای واژگان، باید گرامر را نیز رعایت کند.
    • English Word Selection (Written): در سؤالاتی که از این دست هستند، تعدادی کلمه به کاربر نشان داده می شود که برخی از آنها کلمات انگلیسی واقعی و درست هستند، در حالی که برخی دیگر کلمه های غیر واقعی هستند و تنها ظاهرشان شبیه کلمات درست در زبان انگلیسی است و هیچ معنایی ندارند. مثلاً واژۀ executrive کلمه ای غیر انگلیسی و غیر واقعی و نادرست است که شباهت زیادی به کلمۀ executive دارد. وظیفۀ شرکت کننده این است که این کلمه ها را از هم تشخیص دهد. 18 کلمۀ درست در میان واژه‌ها وجود دارد که داوطلب باید در 1 دقیقه آنها را تشخیص دهد.
    • English Word Selection (Audio): این سؤالات اساس و مبنای یکسانی نسبت به دستۀ قبلی دارند، با این تفاوت که داوطلب باید واژه های واقعی و غیرواقعی را از صدایی که برای کلمات ضبط شده است تشخیص دهد. برای پاسخگویی به این سؤالات، داوطلب باید دامنۀ لغات گسترده ای داشته باشد و مهارت شنیداری وی نیز قوی باشد. تعداد لغات درست در این قسمت 9 عدد است که شرکت کننده باید در یک و نیم دقیقه (90 ثانیه) آنها را تشخیص دهد.
    • Listen and Write: در سؤالاتی که از این گونه هستند، داوطلب جمله ای را می شنود و باید عیناً و واژه به واژه آنچه شنیده است را بنویسد. بازپخش صدای ضبط شده تا 3 بار مجاز است و برای هر جمله 1 دقیقه زمان به داوطلب داده می شود. جملات بعدی رفته رفته طولانی تر می شوند و پاسخ درست دادن به سؤالات، علاوه بر مهارت شنیدار، حافظۀ خوبی نیز طلب می کند.


!
اگرچه فهم معنا و مفهوم جملات به بهبود کیفیت پاسخگویی کمک می کند، اما در این بخش از آزمون سنجش مستقیم درک مطلب مد نظر نیست.


!
در کمال تعجب یادداشت برداری در طول آزمون دولینگو ممنوع است و داوطلب از شرکت دوباره در آزمون محروم خواهد شد.

  • Read and Speak: در این دسته از سؤالات جمله ای داخل گیومه در صفحۀ نمایش به داوطلب نشان داده می شود. شرکت کننده باید این جمله را با صدای بلند بخواند. داوطلب 20 ثانیه فرصت خواهد داشت تا بر روی دکمۀ Recording کلیک کند و جملۀ مربوطه را بخواند و صدای خود را ضبط کند. در این دسته از سؤالات هم جملات بعدی به مرور طولانی تر از جمله های ابتدایی می شوند.
  • Extended Writing: بعد از پایان سؤالات تطبیقی، نوبت به دو دسته از سؤالات می رسد که یکی از آنها Extended Writing است. پاسخ داوطلب به سؤالات این بخش، مهم ترین معیار سنجش مهارت های نوشتاری داوطلب است. این بخش از 4 سؤال تشکیل شده است که در قالب دو بخش (Task) از داوطلب پرسیده می شوند. بخش بندی سؤالات این دسته عبارت است از توصیف تصویر (Picture Description Task) و نوشتار مستقل (Independent Writing Task). در سؤالات توصیف تصویر، داوطلب 3 عکس می بیند که برای هر یک از آنها باید در 60 ثانیه توصیفی بنویسد. در سؤالات نوشتار مستقل، سؤال یا سؤال هایی در یک موضوع خاص از داوطلب پرسیده می شود و او باید در 5 دقیقه نظر خود را در قالب متنی 50 تا 100 کلمه ای بیان کند.
  • Extended Speaking: دستۀ بعدی سؤالاتی که بعد از پایان پرسش های تطبیقی از داوطلب پرسیده می شود، Extended Speaking است. این سؤالات اصلی ترین معیار سنجش مهارت های گفتاری داوطلب به شمار می آید. در این دسته، داوطلب به 3 سؤالِ نوشته شده و 1 سؤالِ صوتی پاسخ خواهد داد. معمولاً سؤالات 1 و 2 و 4 نوشته شده و سؤال 3 ضبط شده است. داوطلب برای پاسخ به هر یک از 4 بخش این سؤالات، 30 ثانیه زمان دارد.
  • بخش سوم- مصاحبۀ تصویری و نمونۀ انشا (Video Interview and Writing): سومین و آخرین بخش آزمون 10 دقیقه زمان می برد. سؤالات بخش سوم، دو مرحله دارد. در مرحلۀ اول، دو موضوع به داوطلب ارائه می شود که وی باید یکی از آنها را انتخاب کند و 1 تا 3 دقیقه دربارۀ آن موضوع صحبت کند. ویدئوی صحبت های داوطلب ضبط می شود. در بخش دوم نیز دو موضوع به داوطلب ارائه می گردد و باز هم او مختار است که یکی از آنها را انتخاب کند و در 3 الی 5 دقیقه نظر خود را در قالب متنی بنویسد و ارسال کند.


!
در هیچ یک از منابع اشاره ای به تعداد کلماتی که داوطلب باید یا بهتر است در نوشتۀ خود بگنجاند نشده است.


!
هر گاه داوطلب از دولینگو بخواهد تا نتایج آزمون او را برای مؤسسه یا دانشگاهی بفرستد، دولینگو به همراه ریز نمرات مهارت های چهارگانه، ویدئوی ضبط شده در بخش سوم و نمونۀ انشای داوطلب را هم به ضمیمه برای دانشگاه ارسال خواهد کرد.

  • تعیین هدف از شرکت در آزمون Duolingo: گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های بین‌المللی معتبر تنها هدفی است که شرکت کنندگان ایرانی و غیر ایرانی در این آزمون به دنبال دستیابی به آن هستند. بدیهی است اگر این هدف را دارید، باید قبل از ثبت نام و شرکت در آزمون به سایت دانشگاه مقصدتان سری بزنید و مطمئن شوید که نتایج این آزمون را قابل استناد می داند یا خیر؟ افزون بر این باید بدانید کف نمره ای که باید در آزمون و در مهارت های مختلف به دست آورید چند است. تا قبل از اطمینان از این موارد، وقت و پول خود را صرف شرکت در این آزمون نکنید.
  • نمره آزمون Doulingo: آزمون دولینگو از 10 تا 160 نمره دارد که در بازه های 5 امتیازی ارائه می شود. بازه بندی مهارتی نمرات این آزمون به قرار زیر است:
    • 10 تا 55: Basic Understanding of English
    • 60 تا 85: Modest Understanding of English
    • 90 تا 115: Good Understanding of English
    • 120 تا 160: Perfect Understanding of English


!
نتیجۀ آزمون دولینگو دو سال اعتبار دارد.


!
یکی از مهم ترین محاسن آزمون دولینگو این است که می توانید نتایج آن را بدون هیچ هزینه ای به هر تعداد دانشگاه و مؤسسه که می خواهید ارسال کنید.

معتبرترین مرجع برای محاسبۀ نمرۀ معادل آیلتس، تافل و دولینگو، سایت رسمی این آزمون است. بدین منظور به این لینک مراجعه کنید.

  • برنامه ریزی جهت زمان امتحان و شروع به مطالعه: برای کسب نتیجۀ دلخواه در آزمون دولینگو لازم است با برنامه ریزی و با انسجام پیش بروید.
  • انواع راهکارها برای آمادگی: در حالت کلی دو مسیر برای رسیدن به نمرۀ مورد دلخواه پیش روی هر داوطلبی وجود دارد که در ادامه توضیح داده شده است:
    • روش اول- شرکت در کلاس های گروهی، نیمه خصوصی و خصوصی: پس از تقاضای بالایی که برای آزمون دولینگو در کشور ایجاد شد، تعداد محدودی مؤسسۀ آموزش زبان های خارجی کلاس های آمادگی در آزمون دولینگو را دایر کرده اند. در همین مؤسسات می توانید از خدمات تدریس خصوصی یا کلاس های نیمه خصوصی نیز استفاده نمایید.
    • روش دوم- روش خودآموز یا خودخوان: از آنجا که آزمون دولینگو به تازگی در میان ایرانیان رواج یافته است، هنوز مؤسسات زیادی دوره های آمادگی برای این آزمون را برگزار نمی کنند. علاوه بر این، اساتید زبان پرشماری نیز اختصاصی و تخصصی روی این آزمون کار نمی کنند. بنابراین، داوطلبان بیشتر از روش خودآموز استفاده می کنند. در این روش داوطلب منابع را از سایت رسمی آزمون، دیگر وبسایت ها، صفحات اجتماعی، کانال ها و گروه های پیام رسان ها دریافت می کند و بر اساس تجربیات داوطلبان قبلی یا تجربه های شخصی خویش برای زبان آموزی برنامه ریزی می نماید.


!
پیش از شرکت در آزمون اصلی می توانید از آزمون های شبیه سازی شده در سایت رسمی آزمون دولینگو برای آشنایی با این امتحان بهره ببرید.


!
شایان ذکر است، هر داوطلب برای انتخاب روش مناسب آمادگی برای آزمون باید به سه عامل سبک شخصیتی‌اش، محدودیت زمانی و در نهایت توانمندی مالی توجه کند.


!
برای خود آموزی و خود خوانی، بهتر است سطح دانش زبان انگلیسی شما بالاتر از Pre-Intermediate باشد. اگر چه این نکته یک پیشنهاد است و نه یک الزام، اما رعایت آن به میزان زیادی بر دستیابی سریع تر شما به موفقیت تأثیرگذار است. حال اگر در این سطح از زبان انگلیسی نیستید، توصیۀ دانوما به شما این است که قبل از آغاز دورۀ آمادگی برای آزمون در کلاس های گروهی، خصوصی یا نیمه خصوصی زبان انگلیسی عمومی شرکت کنید و سطح زبان خود را ارتقا دهید تا آمادۀ خود آموزی یا شرکت در کلاس های تخصصی دولینگو شوید.

دوم | ثبت نام آزمون Duolingo

برای ثبت نام در آزمون دولینگو طی کردن گام های زیر ضروری است:

  • ایجاد حساب کاربری در سایت رسمی دولینگو: برای ایجاد حساب کاربری کافی است در صفحۀ اصلی سایت دولینگو گزینۀ Sign Up را انتخاب کنید و در ادامه آدرس ایمیل، سن و رمز عبور دلخواه خود را در سایت وارد کنید.
ایجاد حساب کاربری در سایت رسمی دولینگو
تکمیل اطلاعات حساب کاربری
  • انتخاب انگیزۀ شرکت در آزمون: در این مرحله باید انگیزۀ خود را از شرکت در آزمون انتخاب نمایید. انگیزۀ شرکت در آزمون هیچ تأثیری در فرآیند آزمون نخواهد داشت. با این حال، انگیزۀ خود را به درستی اعلام کنید.
انتخاب انگیزه شرکت در آزمون دولینگو
  • پرداخت و ثبت نام در آزمون: اگر گام های گفته شده را برداشته باشید حساب کاربری شما با موفقیت ایجاد شده است. هم اکنون کافی است گزینۀ Purchase the Test را انتخاب کنید تا به صفحۀ پرداخت هدایت شوید و ثبت نام خود را کامل کنید.
تکمیل پرداخت و ثبت نام

اگر کارت پرداخت بین المللی داشته باشید، می توانید یکی از گزینه های Pay nowرا انتخاب نمایید. در غیر این صورت باید از ووچری که قبلاً خریداری کرده اید استفاده نمایید. بدین منظور باید گزینۀ Apply Coupon را انتخاب کنید و کد ووچر خود را در قسمت مربوطه وارد نمایید.

پرداخت آزمون

سوم | شرکت در آزمون Duolingo

بعد از این که هزینۀ شرکت در آزمون را پرداخت کردید امکان شرکت در آزمون برای شما فعال می شود. هر زمان که مایل باشید می توانید به سایت رسمی دولینگو مراجعه کنید، وارد حساب کاربری خود شوید و گزینۀ Take the Test را انتخاب کنید. حتماً پاسپورت خود را همراهتان داشته باشید. در ابتدای آزمون باید پاسپورت خود را برای احراز هویت به وب کم نشان دهید.

شرکت در آزمون به صورت آنلاین


!
قبل از آزمون حتماً از آزمون شبیه سازی شده که روی سایت وجود دارد استفاده نمایید.

چهارم | دریافت نتیجه آزمون

نتیجۀ آزمون حداکثر تا دو روز بعد از امتحان اعلام می شود. همانطور که پیشتر نیز گفته شد، هر زمان که بخواهید و به هر تعداد دانشگاه که تمایل داشته باشید، می توانید نتیجۀ آزمون خود را ارسال کنید. دولینگو در این زمینه محدودیتی ندارد و از شما هزینه ای دریافت نخواهد کرد.

نکات کلیدی

نکات مهم شرکت در آزمون زبان دولینگو عبارت است از:

  • یک نکته بسیار مهم این است که در زمان آزمون از یک پنجره وارد حساب کاربری خودتون شوید. به عنوان مثال وقتی از طریق ابزارهای مختلف مانند تبلت، گوشی و سیستم رو میزی و مرورگرهای مختلف وارد حساب خود می شوید باید حتما از حساب خود خارج شوید. در غیر این صورت در روز آزمون برای شما اخطار با چنین محتوایی خواهد آمد:

You had another program, application, or window open or running during the test. Please close every other program, application, and window before testing again

  • قبل از ثبت نام و شرکت در آزمون دولینگو مطمئن شوید که دانشگاه مقصد شما این مدرک زبان را به رسمیت می شناسد.
  • برخی از دانشگاه‌ها برای پذیرش دانشجویان در مقاطع ارشد و دکتری در رشته هایی خاص، در کنار مدرک زبان به نمرۀ آزمون GRE نیز برای سنجش صلاحیت ادامۀ تحصیل متقاضیان استناد می کنند.
  • فراموش نکنید به دلیل تحریم هایی که علیه ایران وجود دارد، هنگام استفاده از روش پرداخت با ویزا کارت یا مستر کارت
  • نباید در بخش آدرس، هیچ اسمی از ایران بیاورید.
  • متأسفانه به دلیل تحریم‌هایی که علیه ایران وجود دارد، امکان خرید مستر کارت در ایران وجود ندارد مگر آنکه از خدمات شرکت‌های واسط معتبراستفاده کنید.

لغات و اصطلاحات

  • آیلتس: این آزمون چهار مهارت خواندن ، نوشتن، صحبت کردن و مهارت شنیداری را مورد ارزیابی قرار می دهند. این آزمون به دو صورت جنرال یا عمومی (بیشتر شامل مهارت های زبانی مورد نیاز در زندگی روزمره است و برای کسانیکه قصد مهاجرت به کشورهای استرالیا، انگلستان و نیوزلند را دارند ضروری است)، آکادمیک (مهارتهای مورد نیاز برای کسانیکه قصد ادامه تحصیل در مقاطع دانشگاهی را دارند) و آیلتس لایف اسکیلز Life Skills مختص افرادی است که قصد دارند ویزای کشور انگلستان را بگیرند، است. و اشخاص با توجه به هدف خود (برای مثال مهاجرت یا ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر) فرمت مورد نیاز خود را انتخاب می کنند.
  • تافل: میزان توانایی افراد را در آزمون چهار مهارت خواندن ، نوشتن، صحبت کردن و مهارت شنیداری و در زمینه برقراری ارتباط به زبان انگلیسی در سطح دانشگاه‌ها و موسسات آموزشیمی‌سنجد.
  • GRE: آزمون GRE مخفف عبارت Graduate Records Examination می باشد. هدف آن سنجش توانایی ها و معلومات فارغ التحصیلان می باشد. این آزمون معمولا برای ورود به مقاطع تحصیلی بالاتر از کارشناسی مورد نیاز می باشد.
  • MSRT: اکثریت متقاضیان آزمون MSRT را داوطلبان دکتری در ایران را در بر می گیرند.
  • تولیمو: تولیمو یا TOLIMO، مخففThe Test of Language by the Iranian Measurement Organization می باشد که توسط سازمان سنجش آموزش کشور طراح و پیاده سازی می شود، هدف از برگزاری این آزمون تعیین سطح زبان انگلیسی متقاضیان می باشد و اکثریت متقاضیان را داوطلبان دکتری دربر می گیرند.
  • MCHE: آزمون MCHE کوتاه شده Ministry of Culture and Higher Education برگرفته از عنوان وزارت فرهنگ و آموزش عالی است این در حالی است که مدتهاست این وزارتخانه تحت عنوان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نامگذاری شده است.
  • ووچر: شاید نزدیک‌ترین واژه در فارسی به Voucher، کلمه بن یا کوپن باشد. ووچر GRE نیز یک کد ۱۶ رقمی مثل ۵۴۱۷۳۹۰۱۲۷۹۶۰۴۳۸ به ارزش هزینه آزمون GRE معادل دلار آمریکا می‌باشد که توسط ETS صادر شده و به یک مرکز آزمون GRE داده می شود تا آن را به متقاضیان ثبت نام در آزمون بفروشد. در آخرین مرحله ثبت‌نام آزمون با انتخاب گزینه Voucher به جای انتخاب روش پرداخت آنلاین با مسترکارت یا ویزا کارت، می‌توان این کد را در فیلد Voucher Number وارد نمود و بدین‌ترتیب مبلغ هزینه آزمون را پرداخت و ثبت نام در آزمون تافل را به انجام می رسانید.

منابع و ارجاعات

 

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + چهار =