0

مقدمه

نوروپاتید یا ضعف اعصاب، اصطلاحی تخصصی است که به نشانه‌ هایی از اختلالات عصبی گفته می ‌شود و موجب تضعیف عملکرد برخی از قسمت ‌های بدن می ‌شود. در واقع ضعف اعصاب موجب ضعف و بی ‌حرکتی اعضای بدن می ‌شود که در پاره ‌ای از مواقع دائمی و در برخی دیگر موقتی است. همچنین علت ضعف اعصاب، فرسودگی عصبی است که ناشی از تخلیه ی سلول عصبی از ذخیره مواد غذایی‌ اش است. این تخلیه بر اثر استرس ‌هایی همچون کار اضافی ایجاد می ‌شود. ضعف اعصاب به دو صورت بروز می کند:

  • نوع اول ضعف اعصاب: در نوع اول این اختلال، بیمار روی احساس ضعف جسمی یا بدنی و فرسودگی ناشی از کمترین فعالیت، تاکید می‌ کند که با دردها و ناراحتی عضلانی و ناتوانی در شل کردن آن ها همراه است.
  • نوع دوم ضعف اعصاب: در نوع دوم، ویژگی اصلی آن، شکایت از خستگی فزاینده پس از تلاش ذهنی است که اغلب همراه با کاهش نسبی در عملکرد شغلی یا توانایی مقابله در وظایف روزانه است. خستگی ‌پذیری روانی به طور مشخص، نوعی تهاجم ناخوشایند خاطرات، اشکال در تمرکز و ناکارایی تفکر تلقی می ‌شود.

امید است با مطالعه این مطلب شناخت خوبی نسبت به درمان خانگی، فوری و یا سنتی ضعف اعصاب پیدا نمایید.

راهکارهای ارائه شده در این مقاله، از منابع و کتب منتشر شده توسط طبیبان و پزشکان معتبر، برداشت شده است.
راهکارهای مطرح شده فاقد تقدم و تأخر انجام است.

مراحل اصلی

اول | راهکار خوراکی تقویت اعصاب

درمان های خوراکی تقویت اعصاب

توصیه و درمان فوری خوراکی برای تقویت اعصاب عبارت است از:

  • مصرف فیبر: فیبر غذایی با افزایش سطح هوشیاری و کاهش سطح تنش و استرس به سیستم عصبی کمک می کند (منابع فیبر شامل غلات کامل، سبزیجات، میوه ها، حبوبات، آجیل و دانه هستند).
  • مصرف اسطوخودوس: اسطوخودوس حاوی لینالول و لینالیل استات هست که بر روی گیرنده های مغز اثر آرامش بخش دارند. دم کردن برگ اسطوخودوس برای آرامش اعصاب مفید است.
  • نوشیدن دمنوش بابونه: استفاده کوتاه مدت از دمنوش بابونه، از شدت استرس کم کرده و اثر آرامش اعصاب قابل قبولی دارد (بابونه با اثر برخی داروهایی که در پیوند عضو استفاده می شوند یا داروهای رقیق کننده خون تداخل دارد. چنانچه از این داروها استفاده می کنید باید قبل آن با پزشک خود مشورت کنید).
  • مصرف آویشن: این داروی سرد طبع و تلخ مزه با هدف تاثیر بر کبد، قلب و سیستم عصبی تجویز می شود که آرام بخش و ضد اسپاسم بوده و برای علائم خاصی چون عصبانیت جسمی یا روانی، دندان درآوردن، لرزش، تشنج، حرکات عضلانی غیرارادی و اختلالات قلبی عصبی بسیارموثر است.
  • نوشیدن دمنوش نعنا: برگ و سرشاخه های این گیاه سبب شادی و آرام ساختن حالت اضطرابی می شود و برای آرامش اعصاب مفید می باشد.
  • مصرف زردچوبه: تحقیقات نشان داده است که زردچوبه تمام بافت های بدن را تقویت می کند. این گیاه تقریبا بر تمام ابعاد سلامت اعصاب از جمله سطح کل، تعداد کل اعصاب، قطر اعصاب و سطح پوشش میلین اثر دارد.
  • مصرف سنبل الطیب: سنبل الطیب با تحریک انتقال دهنده عصبی گابا در مغز، به آرامش اعصاب کمک می کند. همچنین از ریشه آن برای درمان بی خوابی، اضطراب و افسردگی استفاده می شود (کودکان زیر 12سال، زنان باردار و افرادی که از داور های ضد افسردگی استفاده می کنند، بهتر است از مصرف سنبل الطیب اجتناب کنند).
  • مصرف ویتامین D: این ویتامین در جلوگیری از بیماری های مختلف عصبی کمک می کند (از منابع آن می توان به شیر و محصولات لبنی، غلات و زرده تخم مرغ، اشاره کرد).
  • مصرف ویتامین E: مغز به این ویتامین نیاز دارد تا از غشاهای محافظتی که نورون ها را پوشش می دهند، محافظت کند. به همین جهت سبب تقویت اعصاب می شود (منابع آن شامل سبزیجات برگ سبز، بادام، آجیل و روغن های گیاهی مانند روغن آفتابگردان و روغن کلزا است).
  • مصرف ویتامین ث: این ویتامین یک انتقال دهنده عصبی است. در واقع ویتامین ث رابط بین سیستم عصبی مرکزی و سیستم عصبی محیطی است، از این رو به تقویت اعصاب کمک می کند (مرکبات، انواع توت ها و گوجه فرنگی منابع غنی از ویتامین ث هستند که نیاز روزانه بدن را تامین می کنند).
  • مصرف آهن: آهن برای سیستم عصبی لازم است تا اطمینان حاصل شود که اکسیژن به مغز و سلول های عصبی، تولید انرژی و ترکیب عصبی منتقل می شود.
  • خوردن عسل: عسل با دارا بودن خواصی همچون کاهش استرس، تقویت حافظه، تنظیم کردن خواب، کاهش عصبانیت و … می تواند یکی از بهترین راهکارهای تقویت اعصاب باشد.
  • خوردن پیاز: در روایتی از کتاب المحاسن (البرقی، ج 2، ص 522) از امام صادق ع نقل شده است که پیاز خستگی را برطرف می کند و عصب را تقویت می کند و تب را بر طرف می کند.
  • خوردن مویز: در روایتی از کتاب الکافی (ج6، ص 352) از امام صادق نقل شده است که فرمودند مویز عصب را تقویت کرده، خستگی را برطرف می کند و انسان را دلخوش می کند.
  • مصرف روغن زیتون: در روایتی از کتاب مکارم الاخلاق (ص190) نقل شده است که بهترین غذا روغن زیتون است، بدن را خوش بو کرده، بلغم را از بین برده، رنگ (رخسار) را صاف کرده، عصب را تقویت کرده، غضب را خاموش کرده و بیماری را از بین می برد.
  • مصرف برگ چغندر: در روایتی از مکاتب الاخلاق (ص181) آمده است که بر شما باد برگ چغندر زیرا در آن درمان هر بیماری است و عصب را تقویت کرده و گرمی خون را خاموش کرده و استخوان را درشت می کند. دوم|راهکار موضعی و فشاری تقویت اعصاب

دوم | راهکار موضعی تقویت اعصاب

درمان موضعی تقویت اعصاب

راهکار موضعی تقویت اعصاب عبارت است از:

  • حمام کردن: در روایتی از کتاب بحارالانوار (ج 59، ص 322) آمده است که فواید حمام کردن زیاد است، سبب می شود که طبایع انسان معتدل شود و چربی ها را از بدن پاک می کند و اعصاب و رگ های خونی را نرم می کند (جلوی سکته قلبی و مغزی را می گیرد) و مواد زائد را آب می کند.
  • انجام ماساژ: هنگامی که بدن تحت فشار باشد و نیاز به آرامش داشته باشد و عضلاتش دچار انقباض شده باشد ماساژ انتخاب مناسبی برای آرامش اعصاب است.
  • استفاده از اسطوخودوس: اضافه کردن روغن یا گل آن به حمام آب گرم، یا ماساژ با روغن اسطوخودوس برای ارامش اعصاب بسیار مفید هست.

سوم | درمان حرکتی تقویت اعصاب

درمان حرمتی تقویت اعصاب

راهکار مبتنی بر تحرک و ورزش برای تقویت اعصاب عبارت است از:

  • انجام ورزش: ورزش کردن و داشتن تحرک با افزایش ضربان قلب و پمپاژ بیشتر خون به اعضای بدن همراه است. پس طبیعی ‌ست که با گردش خون، مغز باید در تناسب با شرایط، یک فرمان جدید بدهد. پس شروع به ترشح اندروفین می‌کند.
  • انجام یوگا: انجام حرکات یوگا بدن شما را به آرامش می رساند و استرس و اضطراب را کم می کند.

لغات و اصطلاحات

لغات و اصطلاحات مهم در زمینه تقویت اعصاب عبارت است از:

  • اندروفین: اندورفین ماده‌ ای شمیایی است که باعث احساس رضایت و شادی می ‌شود.

منابع و ارجاعات

  • کتاب درمان های خانگی حکیم رضوی قمی
  • ویکی پدیا
  • وبسایت های معتبر محتوایی
 

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 4 =