موارد معافیت و ممنوعیت از کارت بازرگانی

موارد معافیت + ممنوعیت از داشتن کارت بازرگانی |5 گروه معاف + ممنوع | 0 تا 100

0

مقدمه

مطابق با قانون داشتن کارت بازرگانی معتبر به منظور صادرات یا واردات کالا و خدمات به کشور برای کلیه شخصیت های حقیقی یا حقوقی الزامی است. اما گروه هایی هستند که با توجه به شرایط از این الزام معاف هستند. شایان ذکر است روش ها و مراحل دریافت نماد اعتماد الکترونیک، ثبت نام و دریافت لوگوی ساماندهی وزارت ارشاد، ثبت برند و علامت تجاری، ثبت انحلال شرکت، دریافت مجوز کسب، ثبت شرکت، دریافت کارت بازرگانی، دریافت کد اقتصادی، اظهارنامه مالیات، شکایت از کلاهبرداری، افتتاح حساب ارزی و دریافت گزارش اعتبارسنجی خریداران خارجی از صندوق ضمانت صادرات از جمله مهم ترین اقدامات قانونی هستند که صاحبین کسب و کار باید از آنها مطلع باشند. در این مطلب موارد معافیت از داشتن کارت بازرگانی ارائه می شود.

معافیت از کارت بازرگانی به این معنا نیست که این گروه‌ها برای واردات و صادرات کالا نیاز به مجوز قانونی ندارند. بلکه به این معنا است که برای فعالیت‌های تجاری خود به کارت‌های مختلفی مانند کارت پیله‌وری یا مرزنشینی نیاز دارند.

متن اصلی

گروه افراد معاف از دریافت کارت بازرگانی

در ادامه 5 گروه معاف از دریافت کارت بازرگانی جهت ورود و صدور کالا ارائه می شود:

اول |  شركت های تعاوني مرز نشينان

   شرکت تعاونی 

شرکتهای تعاونی مرزنشینان برای ورود کالاهای مورد نیاز خانوارهای مرزنشین، طبق فهرست مربوط و در حد تعداد، مقدار و ارزش تعیین شده و صدور کالاهای ما به ازای کالاهای وارداتی، نیاز به کارت بازرگانی ندارند.

دوم  |  كارگران ايراني شاغل در خارج از كشور

کارگران ایرانی شاغل در خارج از ایران

گروه بعد، کارگران ایرانی شاغل در خارج از کشور در صورت داشتن کارنامه شغلی از وزارت کار و امور اجتماعی، طبق فهرست مربوطه و در حد، تعداد، مقدار و ارزش تعیین شده، نیاز به دریافت کارت بازرگانی جهت صادرات و واردات کالا نخواهند داشت.

سوم  |  پيله وران

کولبران

پیله وران برای ورود کالاهای قابل ورود مورد نیاز استان خود و استانهای همجوار در صورت اخذ کارت پیله وری و مجوز ورود از اداره بازرگانی شهر یا استان مربوطه نیاز به دریافت کارت بازرگانی نخواهند داشت.

چهارم  |  ملوانان ايراني شاغل در شناورهاي مرزی

ملوانان ایرانی

گروه بعدی، ملوانان ایرانی شاغل در شناورهایی که بین سواحل ایران و سایر کشورها در تردد هستند. این گروه برای ورود کالاهای مورد نیاز خانواده خود در حد تعداد، مقدار و ارزش تعیین شده نیاز به کارت معافیت ندارند.

پنجم |  فعالان در حوزه کالاهای غبر مبادلاتی

واردات کالا

در نهایت جهت واردات و صادرات کالاهایی که ورود و صدور آنها به تشخیص گمرک برای فروش نمی باشد نیز، نیاز به دریافت کارت بازرگانی نیست.

افرادی که نمی توانند کارت بازرگانی بگیرند

بر اساس ماده 7 آیین نامه صادرات و واردات کشور، برخی از افراد اصلاً نمی‌توانند نسبت به دریافت این کارت اقدام نموده و به صورت قانونی به واردات و صادرات بپردازند. این اشخاص عبارتند از:

  • افرادی که به فساد اخلاقی و سوء استفاده مشهور باشند.
  • کسانی که به تقصیر و تقلب ورشکسته شده‌اند.
  • افراد ورشکسته‌ ی موقتی که امور ایشان هنوز تصفیه نشده است.
  • اشخاصی که به دلیل ارتکاب به جنایت یا برخی دیگر از جرایم توسط مراجع قضایی از تمام یا برخی حقوق اجتماعی محروم شده‌اند.
در صورت تخلف و دستکاری هر یک از شرایط بالا جهت دریافت کارت بازرگانی، کارت مربوطه ابطال شده و اقدامات قانونی مربوطه صورت می‌گیرد. حبس و جریمه مالی جزء مجازات افراد متخلف و خاطی است.

لغات و اصطلاحات

اصطلاحات مهم به کار رفته در این مطلب عبارت است از:

  • پیله ور: پیله ور در اصل به معنای پیشه‌ور، خرده‌فروش و دوره‌گرد است اما در اصطلاح پیله‌وران همان کولبران هستند. پیله‌ور در فرهنگ فارسی به کسانی گفته می‌شود که کالاها را به قصد تجارت جابجا می‌کنند.

منابع و ارجاعات

  • پورتال خدمات الکترونیکی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران
  • محتوای تخصصی حوزه بازرگانی
 

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + چهار =