غذاهای بدون گوشت

14 غذای بدون گوشت | معرفی غذاهای بدون گوشت مناسب ناهار و شام

0

مقدمه

ممکن است به دلایل مختلف؛ مانند ایجاد تنوع در مصرف غذا، گران قیمت بودن گوشت، بیماری، پیروی از رژیم های غذایی گیاهی یا خاص و … بخواهید برای مدتی مصرف گوشت را کم یا حذف کنید. توصیه می شود اگر در برنامه تغذیه خود زیاد از گوشت استفاده می شود، مصرف آن را به تعادل برسانید و به جای آن از چربی های سالم و غلات استفاده کنید. همچنین مصرف وعده های غذایی حاوی سبزیجات به دلیل اینکه غنی از مواد معدنی و ویتامین بوده و کالری پایینی دارند بسیار پیشنهاد می شود.

در این مطلب؛ لیست برخی از غذاهایی که بدون گوشت تهیه می شود، ارائه می شود. امید است با مطالعه این مطلب شناخت خوبی از این غذاها به دست آورید.

متن اصلی

اول | کوکوسبزی

کوکو سبزی

کوکو سبزی یکی از محبوب ترین و پر طرفدارترین غذاهای ایرانی است. این کوکوی خوشمزه همانطور که از نامش معلوم است از سبزیجات معطر تهیه می شود. البته در برخی شهرها مانند شهرهای شمالی کشور برای تهیه آن از سبزیجات محلی هم استفاده می شود. کوکو سبزی، از ترکیب تخم‌مرغ و سبزی‌های معطر و بعضی اوقات گردو یا زرشک تهیه می‌شود. این کوکو انواع مختلفی دارد مانند کوکوسبزی مجلسی، کوکو سبزی با نان تست، رولت کوکو سبزی و … . برای اطلاع از طرز تهیه کوکو سبزی کلیک کنید.

دوم | کوکو سیب زمینی

کوکو سیب زمینی

کوکوی سیب زمینی یکی از غذاهای خوشمزه و قدیمی است که پخت آسان و سریعی داشته و با کربوهیدرات و پروتئین فراوانی که در خود جا داده، یک غذای کامل خواهد بود. این غذا با موادی مانند تخم مرغ، سیب زمینی، نمک و فلفل سیاه، جعفری تهیه می شود. کوکوی سیب زمینی هم با سیب زمینی خام و هم با سیب زمینی پخته تهیه می شود. میرزا علی اکبرخان کاشانی، آشپز مخصوص ناصرالدین شاه، در کتاب سفره اطعمه، بخشی را در مورد انواع کوکو نوشته که یکی از آنها کوکوسیب زمینی می باشد. برای خواندن دستور کامل طرز تهیه کوکو سیب زمینی کلیک کنید.

سوم | دمی گوجه یا استانبولی پلو

دمی گوجه

دمی گوجه فرنگی یک غذای ساده با طرز تهیه آسان است. استانبولی یا دمی گوجه را می توان هم با گوشت و هم بدون گوشت درست کرد، اما معمولا بدون گوشت تهیه می شود. این غذا با موادی مانند برنج، گوجه فرنگی، رب گوجه فرنگی، پیاز، سیب زمینی استامبولی یا ساده تهیه می شود. ترکیب گوجه فرنگی تازه با پیاز، سیب زمینی و ادویه‌های مختلف، باعث طعم خوب این غذا می شود. و ریشه این غذا  به کشور ترکیه بازگشته و در دوره قاجار وارد سفره های ایرانی شد. برای خواندن دستور کامل و مقدار مواد لازم برای تهیه دمی گوجه کلیک کنید.

چهارم | کشک بادمجان

کشک بادمجان

یکی دیگر از غذاهای بدون گوشت، کشک بادمجان است. در بسیاری از غذاهای ایرانی از بادمجان استفاده می‌شود، کشک هم محصول اصیل و صد در صد ایرانی است که طعمی خاص همراه با کمی شوری و ترشی به غذا می‌دهد. بادمجان به روش‌های مختلف در غذاها استفاده می‌شود، می‌توانید آن را به صورت کبابی یا سرخ شده در غذا به کار ببرید. برای تهیه کشک بادمجان، این غذای خوش طعم و ساده از هر دو نوع روش گفته شده می‌توان استفاده کرد. در روش سنتی از بادنجان کبابی استفاده می‌شود و می‌توان گفت که این روش رژیمی‌ و کم کالری‌ تر خواهد بود این غذای خوشمزه از بادمجان، کشک، پیاز، سیر و نعنا داغ تهیه می شود و به همراه نان سرو می شود. برای خواندن دستور تهیه و مقدار مواد لازم برای تهیه کشک بادمجان کلیک کنید.

به خاطر سودا زا بودن بادمجان، بهتر است غذاهایی که بادمجان دارند زیاد استفاده نشود.

پنجم | دمی باقلا یا دمپختک

دمپختک

دمی باقلا یا دمی باقالی یا دمپختک، یکی از انواع غذاهای سنتی ایرانی و بدون گوشت است که تقریبا در تمام نقاط ایران پخت می شود. این غذا، ساده و کم حجم بوده و منبع تامین فیبر و دارای پروتئین بالا، کلسیم و پتاسیم و کنترل کننده فشارخون می باشد. البته به دلیل طبع سرد آن، باید از مصرف بالای باقلا اجتناب کرد. دمی باقالی با موادی مانند باقلا خشک، پیاز داغ، برنج، نمک و زردچوبه تهیه می شود.  برای اطلاع از طرز تهیه دمی باقلا کلیک کنید.

ششم | آب دوغ خیار

آبدوغ خیار

اگر در فصول گرم سال به دنبال غذایی خوشمزه و سالم هستید، به شما آبدوغ خیار را پیشنهاد می دهیم. آب دوغ خیار، یکی از غذاهای سنتی و قدیمی ایرانی است که بیشتر آن را در وعده‌های ناهار فصل تابستان تهیه و سرو می‌کنند؛ زیرا این غذا به‌ صورت سرد، صرف شده و به سرعت در خانه آماده می‌شود. معمولا در هنگام سرو آب دوغ، چند تکه نان تیلیت می‌کنند تا تبدیل به غذایی سیرکننده شود. این غذا با موادی مانند ماست ترش یا شیرین، خامه، سبزی خوردن، پیاز کشمش، نان خشک و … تهیه می شود. البته می توانید بسته به علاقه، برخی از مواد اولیه آن را حذف یا اضافه کنید. این غذا منبعی سرشار از ویتامین، فیبر و مواد معدنی مانند کلسیم است. برای خواندن دستور تهیه آب دوغ خیار کلیک کنید.

هفتم | کوکوی شیرین مشهدی

کوکوی شیرین مشهدی

کوکو شیرین یا کوکوی شیرین مشهدی، هم به صورت پیش غذا و هم دسر (سرد و گرم) سرو می شود به طوری که در مهمانی های مشهدی، این غذا، پای ثابت میز به حساب می آید. مواد تشکیل دهنده این غذا، سیب زمینی، تخم مرغ، ماست و گاهی کمی آرد است و تقریباً شبیه به کوکو سیب زمینی تهیه می شود اما مشهدی ها روی آن شیره می ریزند. شیره ی این کوکو با شکر، آب، گلاب و زعفران درست می شود. برای اطلاع از طرز تهیه کوکو شیرین مشهدی کلیک کنید.

هشتم | سیر واویج

سیرواویج

سیر قلیه یک غذای ساده شمالی که با برگ سیر تازه درست می‌شود. پاییز و زمستان فصل سیر تازه است و می‌توان با برگ سیر تازه غذاهای بسیار خوشمزه و لذیذ و البته بدون بوی سیر تهیه کرد. سیر قلیه یا سیر چغرتمه در فصل زمستان حداقل هفته‌ای یک بار سر سفره گیلانی‌ها حاضر است. این غذای بدون گوشت؛ با برگ سیر تازه، تخم مرغ، زردچوبه، نمک و فلفل و روغن درست می شود. برای اطلاع از طرز تهیه سیر واویج کلیک کنید. کالری خورش سیر قلیه با این روش پخت چندان زیاد نیست و با خیال راحت می‌توانید آن را میل کنید.

نُهُم | آش انار شمالی (گیلان)

آش انار

آش انار یک غذای بسیار خوشمزه و مناسب برای فصل سرد زمستان را در منزل و در کنار اعضای خانواده میل نمایید. این آش با تزیین دانه های سرخ انار زیبایی خاصی دارد. انار، علاوه بر اینکه میوه‌ای محبوب در میان ما ایرانی‌هاست، در آشپزی ایرانی و به ‌خصوص شمالی جایگاه مهمی دارد. در فصل پاییز و زمستان و به ‌ویژه برای شب یلدا غذاهای زیادی با انار درست ‌می‌شوند که یکی از آنها آش انار است. این غذای خوشمزه در استان‌های مختلف ایران مثل فارس، یزد، گیلان و آذربایجان با روش‌های مختلفی پخته می‌شود. برای تهیه آش انار به موادی مانند لوبیا قرمز، برنج، لوبیا چیتی، عدس، بلغور گندم یا جو، دانه های انار، آب انار، سبزی، سماق، نمک و تخم گشنیز نیاز است. جهت اطلاع از مقدار مواد لازم و دستور تهیه آش انار شمالی کلیک کنید.

دهم | کله جوش

کله جوش

کله جوش یکی از غذا‌های محلی و سنتی ایرانی است که تا حدودی متعلق به شهر اصفهان بوده و به طور عمده در شهر‌های خراسان و یزد به سبک های مختلف طبخ می‌شود. این غذا را با نام‌ کالا جوش هم می شناسند. این غذای لذیذ ترکیبی از کشک و گردو بوده و به دلیل دارا بودن مقدار زیادی کشک، برای کسانی که لبنیات مصرف نمی‌کنند، بسیار مناسب و منبع خوبی از کلسیم است. کله جوش با کشک، مرزه، نعناع خشک، مغز گردو، سیر، زردچوبه، پیاز و روغن درست می شود. برای خواندن درمورد طرز تهیه کله جوش کلیک کنید.

یازدهم | اشکنه ساده

اشکنه

اِشْکِنه یکی از خوراک ‌های ایرانی است که معمولا با نان میل می‌شود. این خوراک، تاریخچه‌ای طولانی داشته و ابتدا در نواحی خراسان پُخت شده ‌است. هم‌ اکنون نیز در میان مردم مشهد و دیگر شهرهای خراسان و همچنین یزد طرفدار زیادی دارد. اشکنه سوپ یا روغن‌آبی است که از آرد، سبزی، پیازداغ و تخم مرغ تشکیل شده است. برای آشنایی کامل با مراحل و طرز تهیه اشکنه کلیک کنید.

دوازدهم | آش رشته

آش رشته

آش رشته یکی از اصیل‌ترین آش‌های ایرانی است که تاریخچه طبخ آن به سال‌های دور می‌رسد. شاید دانستن این موضوع برایتان جالب باشد که بیش از ۴۰۰ نوع آش در ایران وجود دارد؛ اما آش رشته قطعا مشهورترین و پرطرفدارترین آن‌ها است. این آش خوشمزه با انواع حبوبات (نخود، لوبیا چیتی، عدس، ماش، لوبیا قرمز)، سبزی آش (اسفناج، تره، جعفری، گشنیز)، سیر، رشته آشی، پیاز، روغن، نمک و زردچوبه تهیه می‌شود و کشک، نعنا داغ، سیر داغ و پیاز داغ از تزیینات معمول آن هستند. برای اطلاع از طرز تهیه آش رشته کلیک کنید.

سیزدهم | کته شیر (شیرپلا گیلان)

کته شیر

برنج پایه اولیه و ماده اصلی بسیاری از غذاها و شیرینی های ایرانی است. شیرپلا یا شیرپِلا در گویش مازندرانی به معنی شیر برنج است که به آن کته شیر یا شیربرنج گیلانی نیز گفته می شود. در دستور تهیه این غذای اصیل از شیر به جای آب استفاده می‌شود. می‌توانید بسته به سلیقه خودتان داخل آن مقداری کشمش سرخ ‌شده یا خرما بریزید. ریختن زعفران یا دارچین در این کته آن را بسیار خوش‌ عطر می‌کند. شیرپلا با برنج، شیر، مغز گردو، زعفران، زردچوبه تهیه می شود. برای آشنایی کامل با مراحل و طرز تهیه شیرپلا یا کته شیر (شیربرنج گیلانی) کلیک کنید.

چهاردهم | ملا قورمه شمالی

ملا قورمه

خورشت ملا قورمه یکی از انواع خورش‌های ایرانی است که ریشه آن به گیلان باز می‌گردد. این خورش به خورش قورمه سبزی شباهت‌هایی دارد اگرچه در آن از گیاه مطلوب شمالی، یعنی بادمجان استفاده می‌شود. همچنین مواد دیگری مانند بادمجان، تخم مرغ، سیر، گوجه فرنگی، تخم گشنیز، آبغوره نیز در این غذا کاربرد دارد. برای آشنایی کامل با مراحل و طرز تهیه خورش ملا قورمه (ملاقرمه) کلیک کنید.

منابع و ارجاعات

  • منابع تخصصی حوزه تغذیه و آشپزی
 

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × چهار =