مقدمه
همانطور که می دانید مراحل و شرایط انتقال دانشجویان غیر علوم پزشکی به ایران نسبت به مراحل و شرایط انتقال دانشجویان پزشکی از خارج به ایران تفاوت هایی دارد. انتقال دانشجویان ایرانی از خارج از کشور از سالیان بسیار متمادی در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، بر اساس آئین نامه مصوب شورای عالی برنامه ریزی و زارتین برای افراد واجد شرایط انجام میگیرد. برای آشنایی کامل با مدارک، پیش نیاز، مراحل و نکات نقل و انتقال دانشجویان غیرعلوم پزشکی (زیر مجموعه وزارت علوم) به ایران، این مطلب را با دقت مطالعه و در بخش نظرات، تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.
پیش نیاز و ملزومات
مدارک و پیش نیاز لازم برای انتقال دانشجوی غیرپزشکی به ایران عبارت است از:
- تصویر شناسنامه
- تصویر کارت ملی
- اصل ريز نمرات تحصيلي به تائيد دانشگاه محل تحصيل و سفارت جمهوري اسلامي ايران در كشور محل تحصيل
- اصل مدرک ديپلم
- اصل مدرک پيش دانشگاهي
- تصویر صفحات گذرنامه (شامل صفحات دارای مشخصات، صفحات دارای ویزای زمان تحصیل و مهر ورود و خروج ایران و کشور محل تحصیل در زمان تحصیل که تعیین کننده زمان و میزان حضور دانشجو در آن کشور باشد)
- درخواست شخصي دانشجو با درج شماره تلفن تماسی و ایمیل دانشجو
- تصویر مدارک معتبر همه مقاطع تحصیلی قبلی(چنانچه مدارک مذکور در خارج از کشور اخذ شده باشند، مدارک تا پیش دانشگاهی باید در وزارت آموزش و پرورش قسمت مدارس ایرانیان خارج از کشور تایید و یا معادلسازی و مدارک دانشگاهی نیز باید در اداره کل امور دانشآموختگان وزارت علوم ارزشیابی شده باشد)
- تصویر مدارک دال بر وضعیت نظام وظیفه (مخصوص آقایان)
- تصویر احکام شروع و پایان ماموریت والدین یا همسر (مخصوص فرزندان و یا همسر مامورین دولت و یا اعضای هیئت علمی که برای فرصت مطالعاتی عزیمت نمودهاند جهت استفاده از تسهیلات شهریه موضوع تبصرههای ۱ تا ۳ ماده ۹ آییننامه)
- تصویر احکام شروع و پایان بورسیه تحصیلی والدین یا همسر (مخصوص فرزندان و یا همسر دانشجویان بورسیه جهت استفاده از تسهیلات شهریه موضوع تبصرههای ۱ تا ۳ ماده ۹ آییننامه)
- تصویر مدارک تحصیلی دانشگاه مبدا برای مقاطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد: گواهی ثبت نام و اشتغال به تحصیل و اتمام حداقل یک نیمسال تحصیلی بصورت حضوری در دانشگاه مبدا در دانشگاه خارج از کشور، کارنامه و کد نمرات (تعیین کننده ارزش نمرات یا ارزیابی دانشگاه از واحدهای اخذ شده دانشجو) که از طرف دانشگاه مبدا در خارج از کشور در سربرگ رسمی و با مهر و امضای دانشگاه صادر گردیده و به تایید سفارت و یا نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در آن کشور رسیده باشد.
- تصویر مدارک تحصیلی دانشگاه مبدا برای برای دانشجویان دوره دکتری : گواهی حضور، ثبت نام و اشتغال به تحصیل حداقل دو نیمسال تحصیلی در دانشگاه مبدا و کارنامه (در صورتی که کورس گذرانده باشد) و گزارش استاد راهنما مبنی بر میزان پیشرفت تحصیلی و موضوع رساله دانشجو که به تایید سفارت و یا نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در آن کشور رسیده باشد.
حداقل شرايط لازم برای انتقال دانشجوی غیرعلوم پزشکی مطابق ضوابط آییننامه نیز عبارت است از:
برای مقطع کارداني و کارشناسي:
- گذراندن حداقل 12 واحد درسي اصلي
- دارا بودن معدل کل بالاتر از 12 از 20 يا معادل آن در مقطع فعلي
- دارا بودن پيش دانشگاهي مورد تاييد وزارت آموزش و پرورش ايران
- معتبر بودن دانشگاه مبدا از نظر وزارت علوم، تحقيقات و فناوري.
براي مقطع کارشناسي ارشد:
- گذراندن حداقل 6 واحد درسي اصلي
- دارا بودن معدل کل بالاتر از 14 از 20 يا معادل آن
- دارا بودن مدرک کارشناسي مورد تاييد
- معتبر بودن دانشگاه مبدا از نظر وزارت علوم، تحقيقات و فناوري
براي مقطع دکتري:
- اشتغال به تحصيل و حضور حداقل دو نيمسال تحصيلي در خارج از کشور
- دارا بودن مدارک کارشناسي و کارشناسي ارشد مورد تاييد
- معتبر بودن دانشگاه مبدا از نظر وزارت علوم، تحقيقات و فناوري
- دارا بودن گزارش پيشرفت تحصيلي و يا کارنامه تحصيلي که به تاييد سفارت ايران در کشور محل تحصيل رسيده باشد
- اخذ پذيرش از يکي از دانشگاههاي داخل (براي انتقال) که رشته دانشجو در مقطع دکتري در آن دانشگاه دائر باشد.
مراحل اصلی
اول | بررسی شرایط و آماده سازی مدارک اولیه
–
در ابتدا باید شرایط لازم برای انتقال را بررسی نمایید. این مرحله شامل موارد زیر می شود که جزئیات آن در قسمت شرایط و مدارک ارائه شد:
- مدارک مورد نیاز
- شرایط عمومی
- شرایط اختصاصی
!
اخذ پذیرش از دانشگاههای داخلی به عهده خود دانشجو است.
!
انتقال دانشجو به ایران از دانشگاههایی که اسامی آنها در لیست موردتائید وزارتخانه نیست ممنوع میباشد.
دوم | ثبت نام و تشکیل پرونده در سامانه میخک
–
در صورتی که شما بخواهید از مدارک تحصیلی خارج از کشور خود در داخل کشور استفاده نمایید باید حتما مدارک خود را به تأیید سفارت و نمایندگی جمهوری اسلامی در کشور محل اقامت خود برسانید. در این راستا شما باید مدارک خود را به نمایندگی مورد نظر ا رائه نمایید تا نمایندگی، مهر، امضا و صحت مدرک را تأیید کند. برای این امر اقدامات زیر را انجام دهید:
- ورود و ثبت نام در سامانه میخک
- ورود به بخش درخواست تشکیل پرونده تحصیلی: از این طریق باید پرونده تحصیلی خود را ثبت نماید.
- ارائه درخواست تأیید مدارک تحصیلی: در ادامه با ورود به این بخش باید درخواست خود را مبنی بر تأیید مدارک تحصیلی ارائه کند. در این صفحه شما (متقاضی و یا دانشجو) اطلاعات تحصیلی، نمایندگی محل تأیید (نام سفارت یا سرکنسولگری) را وارد و سپس تصاویر مدارک مورد درخواست را بارگذاری و بر روی دکمه تأیید کلیک نماید.
- دریافت کد رهگیری برای هر مدرک: دانشجویان متقاضی انتقال از خارج کشور، دانش آموختگان خارج از کشورِ متقاضی ارزشیابی مدارک تحصیلی، دانشجویان متقاضی تسهیلات ارزی، نسبت به ثبت نام و ارائه مستندات از طریق سامانه میخک (مدیریت یکپارچه خدمات کنسولی) و هماهنگی با سرکنسولگری های جمهوری اسلامی ایران درکشور محل تحصیل خود اقدام نمایند و کد رهگیری برای هر مدرک را اخذ نمایند.
البته بررسی ها نشان می دهد، به طور معمول هر ترم دانشجویان باید گواهی اشتغال به تحصیل خود را در سایت میخک بارگذاری نمایند.
سوم | مراجعه به نمایندگی محل تأیید
–
در نهایت جهت دریافت تأیید نهایی مدرک، به نمایندگی مورد نظر (سفارت یا سرکنسولگری کشور مورد نظر) مراجعه نمایید تا مدارک شما تأیید نهایی شود.
چهارم | ثبت نام در سامانه سازمان امور دانشجویان
–
به موازات و یا بعد از تأیید مدارک، ابتدا باید به پورتال سازمان امور دانشجویان وارد شده و نسبت به ثبت نام اقدام نمایید. البته باید توجه داشته باشید که این مرحله، به منزله پیش ثبت نام بوده و صرفا جهت تعیین نام کاربری (کد ملی شما) و رمز عبور می باشد.
در این مرحله روال زیر را دنبال نمایید:
- ثبت نام: از طریق پورتال سازمان امور دانشجویان و از صفحه اصلی سایت، بر روی گزینه ثبت نام موجود در سمت راست بالای صفحه یا گزینه ثبت نام موجود در بخش ثبت نام وسط صفحه کلیک نمایید.
- مطالعه و پذیرش قوانین اولیه: در ادامه سیستم، صفحه قوانین و مقررات را نمایش می دهد. پس از مطالعه و پذیرش قوانین گزینه مربوطه را انتخاب نمایید تا ادامه فرم به شما نمایش داده شود.
- ارائه اطلاعات هویتی: در صفحه بعد باید اطلاعات هویتی و ارتباطی خود (نام، نام خانوادگی، کد ملی، تاریخ تولد، شماره موبایل و ایمیل) تکمیل نمایید.
- دریافت کد فعالسازی: پس از تکمیل فرم با کلیک بر روی کلید تماس به صورت سیستمی با شما تماس گرفته می شود و کد فعالسازی برای شما خوانده می شود. همچنین با کلیک بر روی کلید پیامک، کد فعال سازی به شما پیامک زده می شود. درواقع این مرحله به جهت صحت سنجی شماره موبایل وارد شده توسط شما تعریف شده است.
- تأیید و دریافت نام کاربری و رمز عبور: در نهایت پس از ثبت نام و انتخاب کلید ارسال، نام کاربری (کد ملی وارد شده شما) و رمز عبور (تعیین شده توسط شما) به آدرس پست الکترونیک شما ارسال می گردد.
در مرحله بعد لازم است با نام کاربری (کد ملی) خود وارد سامانه شوید و اطلاعات ثبت نام خود را تکمیل نمایید. پیش از تکمیل ثبت نام و دریافت تایید، امکان ثبت هیچ درخواستی وجود ندارد.
!
لازم است با شماره همراه و ایمیل شخصی خود در سامانه ثبت نام نمایید. اطلاع رسانی های بعدی و همچنین ورود به سامانه بر اساس اطلاعات اولیه وارد شده توسط شما انجام می شود. توجه داشته باشید که در صورت عدم مراجعه به پورتال، جهت تکمیل اطلاعات، پس از مدت 1 ماه، حساب کاربری شما باطل شده و از بین می رود.
پنجم | ثبت درخواست انتقال دانشجو به ایران در سامانه انتقال دانشجویان
–
پس از ورود به بخش انتقال دانشجویان از خارج به داخل کشور، روال زیر را طی نمایید:
- تکمیل مشخصات متقاضی: در بخش اول باید اطلاعات و مشخصات اولیه خود را تکمیل و یک عکس اداری آپلود نمایید.
- تکمیل مشخصات درخواست: در این بخش مشخصات مقطع تحصیلی فعلی که در حال حاضر در خارج از کشور در آن مشغول به تحصیل هستید را تکمیل نمایید.
- تکمیل اطلاعات مقاطع تحصیلی قبلی
- تکمیل اطلاعات دانشگاه های پیشنهادی خود
- اسکن و بارگزاری مدارک: در بخش اسکن مدارک با پیوست نمودن فایل مدارک مرتبط و ثبت در هر قسمت مدارک را آپلود نمایید.
- دریافت کد رهگیری: با انتخاب گزینه تأیید و ادامه در صورت کامل بودن فرآیند ثبت نام کدرهگیری برای اطلاع از روند رسیدگی به تقاضا ارائه می گردد.
- پرداخت وجه: به هنگام دریافت کدرهگیری و مشاهده پیام پرداخت هزینه ثبت نام می توانید نسبت به پرداخت وجه اقدام کنید. در صورت عدم پرداخت وجه درخواست شما بررسی نخواهد شد. در ادامه و بعد از تکمیل درخواست و پرداخت وجه واریزی می توانید با زمان تقریبی اعلام شده برای بررسی تقاضا با مراجعه به بخش پیگیری درخواست با استفاده از کدرهگیری از آخرین وضعیت رسیدگی به پیگیری درخواست ها مراجعه کنید.
!
در گزینه رشته تحصیلی مرتبط در دانشگاه های داخل، چنانچه رشته شما در هیچ یک از دانشگاه های داخل وجود نداشته باشد می توانید رشته ای که با رشته شما مشابه و مرتبط با شد را اعلام نمایید.
!
چنانچه در هر مورد بیش از یک فایل پیوست وجود دارد باید ابتدا فایل ها را فشرده سازی نموده و سپس پیوست نمایید.
!
دانشجویانی که در مقاطع مختلف مشغول به تحصیل هستند در صورت داشتن شرایط لازم فقط در همان مقطع یا مقطع پایینتر در دانشگاه های داخلی مجاز به ادامه تحصیل هستند
مرحله پنهان کلیدی | بررسی درخواست متقاضی در شورای انتقال
–
در این مرحله درخواست شما در شورای انتقال بررسی می شود. در نهایت ضمن اعلام به دانشگاه های هم ردیف با دانشگاه خارجی، حکم شورای انتقال صادر و به اطلاع متقاضی می رسد.
ششم | انجام مصاحبه با شورای انتقال دانشجو وزارت علوم
–
طبق گزارش سامانه نقل و انتقالات حجم درخواست دانشجویان متقاضی انتقال بالاست. بررسی پرونده متقاضیان، با عنايت به شروع ترم اول سال تحصيلی در داخل و خارج از کشور زمانبر است. تمامی افرادی كه دارای شرايط انتقال بوده و متقاضی انتقال به دانشگاه های داخل کشور می باشند بعد از تكميل پرونده خود در سامانه انتقال دانشجو به ایران، باید منتظر اطلاع رسانی برای زمان مصاحبه باشند.
هفتم | انجام مصاحبه و ارزیابی نهایی دانشگاه مقصد
–
در حقیقت پذیرش دانشجو در دو سطح زیر انجام می شود:
- سطح اول: پذیرش انتقال دانشجو به ایران که توسط شورایی به نام شورای انتقال دانشجویان ایرانی خارج کشور، تشکیل می شود.
- سطح دوم: پذیرش از دانشگاه مقصد.
هشتم | دریافت برگه (حکم) موافقت با انتقالی
–
در ادامه برگه موافقت نهایی با انتقالی، بعد از گذشت مدتی برای شما ارسال می شود.
نهم | پذیرش نهایی و انجام ثبت نام
–
در نهایت پس از بررسی مدارک و موفقیت در مصاحبه، پذیرش نهایی شما انجام می شود. بعد از پذیرش انتقال دانشجو به ایران و اخذ پذیرش از دانشگاه داخل کشور توسط دانشجو و معرفی وی از طریق مرکز خدمات آموزشی وزارت متبوع به دانشگاه تطبیق واحدها صورت میگیرد. تطبیق واحدهای دانشگاهی بر اساس سرفصل دروس رشته تحصیلی مصوب شورای عالی برنامهریزی علوم پزشکی به عهده شورای تطبیق واحد دانشگاه مقصد است.
!
توجه کنید که شما ملزم به پرداخت شهریه ریالی، منطبق با شهریه پرداختی در خارج از کشور میباشید.
نکات کلیدی
برخی نکات مهم در انتقال دانشجویان غیرپزشکی از خارج به داخل عبارت است از:
- در صورت گذراندن دوره پیش دانشگاهی و یا دیپلم متوسطه در خارج از کشور، باید این دوره ها توسط آموزش و پرورش، اداره محصلین خارج از کشور انجام شود.
منابع و ارجاعات
- وبسایت رسمی سازمان امور دانشجویان
- مصاحبه با دانشجویان انتقالی از خارج به داخل در سال 98
- وبسایت های محتوایی در حوزه مسائل دانشگاهی