3

مقدمه

مالکین خودرو و موتورسیکلت با امور اداری و حاکمیتی متعددی سر و کار دارند. بنابراین دانستن استعلام، پرداخت و اعتراض به جریمه و خلافی خودرو، ترخیص خودرو از پارکینگ، استعلام و پرداخت عوارض شهرداری خودرو و موتورسیکلت و مراحل و مدارک تعویض پلاک بسیار مهم و ضروری هستند. در این میان اموری نیز وجود دارند که ممکن است برای همه پیش نیاید. به همین دلیل اطلاع از مراحل تغییر قانونی رنگ خودرو و اقدامات پس از تصادف رانندگی به اندازۀ دیگر امور ضروری نیست. اگرچه جریمه رانندگی یک اتفاق ناخوشایند است اما برای برخی از ما نیز پرداخت ماهیانه قبض خلافی خودرو مانند پرداخت قبض برق و قبض آب و قبض مالیات امری عادی شده است. روش های مختلفی برای پرداخت جریمه و استعلام میزان جریمه رانندگی وجود دارد. تسویه خلافی خودرو، شامل سه مرحله اصلی استعلام، اعتراض و پرداخت خلافی یا جریمه است. اگرچه به طور طبیعی استعلام و پرداخت به طور معمول در یک مرحله انجام می شود، این دو ب هم ادغام شده و اعتراض به خلافی نیز در مرحله ی دیگری بیان شده است در نهایت اگر به اشتباه جریمه شدید و قصد اعتراض دارید نگران نباشید برای آشنایی کامل با مدارک، مراحل و نکات استعلام، اعتراض و پرداخت جریمه و خلافی، این مطلب را با دقت مطالعه و در بخش نظرات، تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

پیش نیاز و ملزومات

  • کد 17 رقمی VIN که با IR آغاز شده بر پشت کارت خودرو (در برخی روش های پرداخت)
  • بارکد پستی 8 رقمی پشت کارت خودرو (در برخی روش های پرداخت)
  • کارت خودرو (در صورت مراجعه به پلیس +10)

مدارک مورد نیاز برای اعتراض به جریمه و خلافی خودرو:

  • کارت شناسایی معتبر خود
  • کارت خودرو
  • اصل سند مالکیت وسیله نقلیه
  • فرم تکمیل شده درخواست

مراحل اصلی

اول | استعلام و پرداخت خلافی خودرو

جریمه حضوری خودرو

برای اطلاع از میزان خلافی و استعلام آن روش های متعددی وجود دارد. در برخی از روش های دریافت استعلام، می توانید در همان مقطع نسبت به پرداخت خلافی اقدام کنید، اما به دلیل امکان فاصله زمانی بین استعلام و پرداخت، این دو مرحله به صورت مجزا مطرح شده است:

  • روش اول- استفاده از سامانه راهور ۱۲۰: شما می توانید با مراجعه به سایت پلیس راهور120 به نشانی زیر، ابتدا خلافی خود را استعلام کرده و بعد در صورت تمایل به‌ صورت یکجا و یا موردی نسبت به پرداخت جرائم رانندگی اقدام کنند. پس از ورود به صفحه استعلام میزان تخلفات رانندگی، شماره بارکد پستی ۸ رقمی پشت کارت خودرورا در کادر مربوطه وارد و پس از درج عبارت امنیتی وارد صفحه پرداخت خواهید شد. بعد از استعلام میزان تخلفات با ورود به صفحه دوم شما می توانید با انتخاب موردی یا گروهی تخلفات از طریق درگاه بانک ملی نسبت به پرداخت خلافی خودرو از این طریق اقدام نمایید. لازم به ذکر است در این روش رمز دوم کارت بانکی شما مورد نیاز است.


!
محتویات این بخش از سایت راهور آفلاین بوده و به بانک اطلاعاتی پلیس راهور متصل نیست و به صورت هفتگی به روزرسانی می شود. لذا به تاریخ به روزرسانی که در این قسمت درج شده است، توجه کنید. همچنین در صورت استعلام و پرداخت جریمه و خلافی خودرو از این روش، باید بدانید که اطلاعات با تاخیر 72 ساعت در سامانه مرکزی پلیس راهور درج خواهد شد.

  • روش دوم- از طریق پلیس +10: برای دریافت برگه خلافی به این روش باید به یکی از دفاتر پلیس +10 مراجعه نمایید و با پرداخت مبلغ مصوب به همراه تعرفه رسیدگی غیر حضوری اجرائیات، استعلام را دریافت کنید. در صورتی که خلافی شما بیش از 3 برگ باشد می بایست که برای هر برگ مبلغ مختصر اضافی پرداخت نمایید. همچنین اگر شماره بارکد خودرو (شماره ۸ رقمی پشت کارت خودرو که زیر بارکد است) را با یک # (مربع) و سپس یک * (ستاره) به شماره ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰ پیامک کنید، می توانید شناسه قبض و شناسه پرداخت خلافی خودرو خود را دریافت کنید. مثال: *شماره 8رقمی پشت کارت خودرو#


!
رانندگانی می توانند از این روش استفاده نمایند که مجموع خلافی خودروی آنها کمتر از یک میلیون تومان باشد و برای رانندگانی که جرایم رانندگی آنها بیش از این مقدار باشد باید به اداره راهنمایی و رانندگی مراجعه نمایند.

  • روش سوم- از طریق اپلیکیشن های خودرو: امروزه اپلیکیشن های متعددی جهت مسایل مربوط به خودرو، توسعه یافته است. که به طور معمول خدماتی‌ از قبیل استعلام و پرداخت عوارض طرح ترافیک، طرح کنترل آلودگی هوا، عوارض آزادراهی، استعلام جریمه‌ و خلافی خودرو، استعلام و پرداخت عوارض سالیانه خودرو، انجام امور بیمه‌ و کنترل تعمیرات اتومبیل را ارائه می‌دهند. البته برخی از این برنامه های کاربردی تمامی این موارد را پوشش نمی دهند.


!
معمولا در این اپلیکیشن ها، امکان پرداخت بدون نیاز به رمز دوم و تنها با شارژ کیف پول، انجام می شود. یعنی لازم نیست هر بار برای پرداخت، از رمز دوم و یا رمز یکبار مصرف استفاده نمایید. مزیت دیگر استفاده از این اپلیکیشن ها، کنترل های دیگر مانند یادآوری سرویس های دوره ای خودرو مانند زمان تعویض روغن و .. است.

  • روش سوم – از طریق کدهای USSD: با شماره گیری #۱۱۰* بدون نیاز به اینترنت و بدون هیچ هزینه‌ای مواردی از جمله لیست خلافی خودرو، شناسه پرداخت خلافی خودرو و شناسه قبض خلافی خودرو را دریافت کنید. در این مرحله از شما خواسته خواهد شد که کد 17 رقمیVIN بر روی کارت خودروی خود را وارد نمایید و مبلغ خلافی خودرو به شماره شما پیامک خواهد شد.

روش هایی که صرفا برای گرفتن استعلام خلافی و جریمه استفاده می شود:

  • روش چهارم- استفاده از تلفن گویا: در این روش می‌توانید با استفاده از شماره‌گیری تلفن گویای ۸۸۲۸۸۸۸۸ از تلفن‌های ثابت (برای تلفن همراه به ‌اضافه پیش‌ شماره تهران یعنی ۰۲۱)، اقدام به استعلام میزان خلافی خودرو نمایید. در این روش شما عملاً نیاز به شماره خاصی ندارید و کافی است شماره پلاک خودرو را در سیستم تلفن گویا وارد نمایید. این سیستم به‌صورت خودکار استعلام خلافی خودرو شما را با پلاک انجام خواهد داد و مبلغ خلافی خودرو را به شما اعلام می‌کند. در این روش نیز شما می توانید صرفا از میزان خلافی و جریمه خودرو استعلام بگیرید.
  • روش پنجم- استفاده از پیامک: برای دریافت استعلام خلافی خودرو به صورت پیامکی باید کد 17 رقمی VIN که بر روی سند و یا کارت ماشین درج شده است را به یکی از شماره های زیر پیامک نمایید. سپس میزان خلافی شما به همراه شناسه قبض و شناسه پرداخت برای شما ارسال خواهد شد که با استفاده از آن می توانید قبض جریمه را پرداخت نمایید.
    • شماره اول: 1101202020
    • شماره دوم: 110005151
    • شماره سوم: 30005151


!
در روش پیامکی صرفا می توان از میزان جریمه و خلافی استعلام گرفت. برای پرداخت باید از یکی دیگر از روش های پرداخت استفاده نمایید.

روش هایی که برای صرفا پرداخت خلافی و جریمه (از طریق شناسه قبض و شناسه پرداخت) استفاده می شود:

  • روش ششم- پرداخت از طریق خودپرداز: برای استفاده از این روش پس از مراجعه به یکی از دستگاه های خودپرداز و با وارد کردن شناسه قبض و شناسه پرداخت، جریمه خود را پرداخت نمایید. رسید چاپی دستگاه خودپرداز را نزد خود حفظ کنید تا در صورت نیاز، به مسئولین مربوطه در مراکز راهنمایی و رانندگی ارائه نمایید.
  • روش هفتم- پرداخت از طریق کارت‌خوان: شما می توانید خلافی ماشین خود را با دستگاه های کارت خوان پرداخت نمایید. پس از کشیدن کارت روی دستگاه کارت‌خوان، وارد منوی پرداخت قبض شده و با انتخاب گزینه سایر قبوض، پس از وارد کردن شناسه قبض و پرداخت، به‌سادگی مبلغ مربوط به قبض جریمه را مشاهده کرده و در صورت تمایل میتوانید پرداخت نمایید.


!
در صورت عدم پرداخت جرایم الصاقی، خودداری و تسلیمی پس از گذشت 60 روز از زمان صدور، امکان دو برابر شدن مبلغ جریمه وجود داد.


!
جرایم ثبت شده توسط مأموران راهنمایی و رانندگی، (با توجه به نوع و محل) معمولا بعد از 2 الی 3 هفته در سامانه راهنمایی و رانندگی درج شود.


!
برای دریافت خلافی موتور باید کد پشت کارت موتور خود را به همراه حرف M در کادر مورد نظر وارد کنید. برای نمونه 1234457 M

پیشنهاد ویژه مطالعه: مراحل و نکات پرداخت عوارض سالیانه شهرداری خودرو

دوم | اعتراض به جریمه و خلافی خودرو

تصویر مراجعه به مرکز اجرائیات راهور برای اعتراض به جریمه و خلافی

شما ممکن است به طرق مختلف جریمه شوید. این جریمه ها می تواند به شیوه قبض جریمه تسلیمی و یا به وسیله دوربین ها، ثبت شوند. از آنجایی که ممکن است برخی از افراد به اشتباه جریمه شوند می توانید در خصوص مواردی که نسبت به آن ها تردید دارید، به یکی از روش های زیر اعتراض نمایید:

  • روش اول- اعتراض از طریق مراجعه به مرکز اجرائیات پلیس راهور: چنانچه شما دارای قبض جریمه تسلیمی هستید، می توانید با مراجعه به مرکز اجرائیات پلیس راهور، شکایت و اعتراض خود را نسبت به جریمه ابراز نمایید. پس از ارائه مدارک و ثبت شکایت، پس از طرح شکایت، اعتراض شما مورد بررسی قرار گرفته و به آن رسیدگی می شود.
  • روش دوم- اعتراض از طریق مراجعه به راه دوم: مراجعه به مراکز پلیس +10: در این روش با مراجعه به یکی از این مراکز، می توانید شکایت خود را در ارتباط با جریمه رانندگی اعلام کرده تا درخواست شما از طریق این سیستم به مرکز اجرائیات کل کشور ارسال شود. خوب است بدانید که مرکز اجرائیات کل کشور در مدت 24 ساعت موضوع شکایت شما را مورد بررسی قرار داده و پاسخ آن را ارسال خواهد کرد. در نهایت چنانچه پاسخ اعتراض برای شما قابل قبول بود، باید جریمه را پرداخت نمایید. در غیر این صورت شما می توانید با مراجعه به پلیس راهور، نسبت به جریمه اعتراض نمایید. دقت کنید که رای صادر شده در این مرحله قطعی و غیر قابل بازگشت خواهد بود.
جریمه از طریق دوربین کنترل سرعت

نکات کلیدی

برخی نکات مهم استعلام و پرداخت خلافی و جریمه خودرو عبارت است از:

  • در صورت عدم پرداخت جرایم الصاقی، خودداری و تسلیمی پس از گذشت 60 روز از زمان صدور، امکان دو برابر شدن مبلغ جریمه وجود داد.
  • جرایم ثبت شده توسط مأموران راهنمایی و رانندگی، (با توجه به نوع و محل) معمولا بعد از 2 الی 3 هفته در سامانه راهنمایی و رانندگی درج شود.

لغات و اصطلاحات

  • جریمه تسلیمی: در این نوع از جریمه پس از فرمان ایست پلیس، راننده توقف می کند. در ادامه مدارک لازم برای پر کردن قبض جریمه به افسر راهنمایی و رانندگی ارائه شده و در نهایت قبض جریمه به راننده تسلیم می شود. در این قبض مشخصات راننده، مشخصات گواهینامه، مشخصات وسیله نقلیه (رنگ و شماره پلاک)، مشخصات افسر جریمه کننده با قید کد، نوع تخلف، محل تخلف، زمان و تاریخ دقیق تخلف درج شده است. جریمه تسلیمی نیز ‌در صورت پرداخت نشدن در مهلتی ۶۰ روزه، دو برابر خواهد شد.
  • جریمه الصاقی: منظور از جریمه الصاقی جریمه کردن وسیله نقلیه متوقف شده بدون حضور راننده است. در این نوع از جریمه مشخصات وسیله نقلیه شامل رنگ و شماره پلاک انتظامی، محل تخلف، نوع تخلف، زمان تخلف و مشخصات افسر با ذکر کد به خودروی مورد نظر الصاق می‌شود. تا زمانی که از خلافی خود استعلام نگیرید، نمی توانید از این نوع جریمه ها مطلع شوید. پرداخت جریمه الصاقی حتما باید در مدت زمان مشخصی انجام شود. در غیر این صورت پس از گذشت ۶۰ روز در صورت پرداخت نشدن جریمه الصاقی، مبلغ جریمه دو برابر می شود.

منابع و ارجاعات

 

نظرات کاربران

3 دیدگاه در “مراحل و نکات استعلام، پرداخت و اعتراض به جریمه و خلافی خودرو

  1. کیان گفت:

    برا من که تازه گواهینامه گرفتم خیلی به درد خورد

  2. ناظر گفت:

    ممنون. به درد بخور بود

  3. Amir.l گفت:

    ماه قبل تا الان دوبار جریمه شدم از حواسپرتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده + بیست =