با چه کسانی نباید ازدواج کرد

با چه کسانی نباید ازدواج کرد؟ | + چه کسانی نباید با هم ازدواج کنند؟ | 0 تا 100

0

مقدمه

ازدواج یکی از مهم‌ترین تصمیمات در زندگی هر فردی است. بهتر است پیش از ازدواج، هرکسی تلاش کنند تا نسبت به خود، شناخت کافی پیدا کنند. همچنین تحقیق و مطالعه درمورد برخی ویژگی هایی که وجود آن در افراد، باعث می شود ازدواج با ریسک بالاتری تجربه شده و امکان شکست در زندگی متاهلی را بیشتر می کند توصیه می شود.

این مطلب درباره ویژگی افرادی که نباید با آنها ازدواج کرد و همچنین درمورد اینکه چه کسانی نباید باهم ازدواج کنند ارائه می شود. امید است با خواندن این مطلب شناخت بیشتری را در رابطه با این موضوع بدست آورید.

متن اصلی

با چه کسانی نباید ازدواج کرد

برای همه ی افراد، انتخاب های فراوانی برای ازدواج وجود دارد اما در این بین، افرادی با ویژگی های خاص هستند که بهتر است درمورد ازدواج به آنها فکر نکنید. در ادامه افرادی که از لحاظ اخلاقی و رفتاری و به صورت عمومی، ازدواج با ایشان به صلاح فرد نیست، ارائه می شود:

اول | افرادی که مسوولیت پذیر نیستند

فرد بی مسئولیت

مسئولیت پذیری یعنی متعهد شدن برای انجام کاری مشخص. عواملی مانند مسائل اعتقادی، باورهای فرد و قوانین خانواده باعث مسئولیت پذیری فرد می شود. انسان در مقابل اجتماع خانواده خود مسئولیت هایی دارد که نباید در مقابل آنها کوتاهی کند و در غیر این صورت باید پاسخگو باشد. بی مسئولیتی برای افراد خانواده غیرقابل تحمل است. فرد بی مسوولیت یا کسی که تعهد برای او اهمیت پایینی دارد ممکن است تن پرور باشد، به نیازهای عاطفی افراد خانواده و حتی به خود بی توجه باشد، برای بهتر کردن زندگی برنامه ای نداشته باشد و … . ازدواج با چنین افرادی بسیار آزاد دهنده خواهد بود و چه بسا منجر به شکست می شود

منظور از فرد تند یا بدخو، عصبانیت های عادی و معمولی که برای همه ما پیش می آید نیست.

دوم | افراد مبتلا به اعتیاد

فرد معتاد 

اعتیاد درمان نشده ازدواج را به نابودی می کشاند. درمان اعتیاد به آسانی و سریع صورت نمی گیرد. یکی از اشتباهات افراد این است که تصور می کنند با نیروی عشق و محبت می توانند همسر آینده خود را از اعتیاد نجات دهند، اما متاسفانه، بسیاری از اوقات واقعیت با این مساله فاصله دارد. اعتیاد می تواند نسبت به هر پدیده ای مضر باشد اما آنچه در مورد ازدواج اهمیت فراوان دارد، اعتیاد به موارد زیر است:

  • مواد مخدر
  • مشروبات الکلی
  • محتوای جنسی و …

سوم افراد شکاک

شک به معنی بدگمانی، بدخیالی، سوء ظن، فکر و ذهنیت بد داشتن نسبت به دیگران یا وقایع است. فرد شکاک، درمورد افکار و گفتار دیگران، خیال و ذهنیت نادرست دارد. در فرهنگ جامعه ما، اغلب مردم، این مشکل را با غیرت مردانه و تعصب و حسادت و دوست داشتن زنانه، اشتباه می گیرند. این افراد نسبت به همه بی اعتماد و مشکوک هستند اما منکر احساس بی اعتمادی خود می شوند. آنها عصبانی و ستیزه جو بوده  و بدون داشتن مدرک کافی، به همسر خود مشکوک هستند. افراد شکاک به اختلال شخصیت پارانوئید دچار شده اند

چهارم |  افراد بدخو

آدم بداخلاق

زندگی با افرادی که اغلب اوقات و در تمام شرایط بدخو بوده و رفتاری خشن و بد دارند، بسیار سخت و پرچالش است. این افراد ممکن است ویژگی هایی چون خودمحوری، انتقال حس گناه به دیگران، درشت گویی و ناسازگاری، پر سر و صدا و … داشته باشند.

پنجم افراد بی بند و بار

فرد بی بند و بار برای زندگی زناشویی مناسب نیست و ممکن است به راحتی خیانت کند. در خانواده بی بند و بار بسیاری از مسائل ناهنجار و دور از اخلاق عادی است. این مسائل شامل خیانت، روابط باز، رابطه جنسی با فرد غیر همسر، بی احترامی، رعایت نکردن حد و مرز، شوخی های نامناسب، اهمیت ندادن به روابط خانوادگی و … می‌شود. همچنین بسیاری از این افراد به ویژگی هایی چون فریبندگی ظاهری، بی احترامی کردن، بی توجهی به اعضای خانواده و … دچار هستند.

ششم افراد دچار اختلالات جنسی

معمولا خیلی از افراد تا قبل از ازدواج در مورد این مساله حرفی نمی زنند. در صورتی که رابطه جنسی فاکتور مهمی در زندگی مشترک است. در این مورد؛ بدون تعارف و خجالت در مورد تمایل به دیدن فیلم های جنسی، تمایل به رفتارهای جنسی متفاوت، میل به خودارضایی، داشتن سابقه تجاوز یا آزار جنسی با فرد مورد نظر صحبت کنید. اگر حس می کنید مهارت کافی برای چگونگی طرح و صحبت راجع به این مسایل ندارید، بهتر است از یک مشاور خبره نیز کمک بگیرید. مطرح کردن این مسائل قبل از ازدواج بهتر از آن است که پس از ازدواج متوجه شوید با کسی زندگی می کنید که دچار اختلال جنسی است.

هفتم فردی که در رابطه قبلی گیر کرده است

اگر با کسی وارد مرحله آشنایی شده اید که هنوز به رابطه ی قبلی خود وابسته است، توجه داشته باشید که این نقطه ضعفی بزرگ در آن شخص است و می‌تواند مانعی برای رابطه سالم شما در آینده باشد. زادواج با کسی که هنوز از رابطه قبلی خود دل نبریده و درگیر آن است، به این معنی است که در یک مثلث عشقی قرار گرفته ‌اید. در واقع در این رابطه سه نفر وجود دارند. حتی اگر نامزد یا همسر بگوید که با نفر قبل صحبت نمی‌کند، همیشه حس بودن نفر سومی در زندگی شما وجود خواهد داشت.

هشتم  افراد خسیس

برای فرد خسیس، فرقی ندارد که چقدر پول پس انداز دارد چون هر چقدر هم که پس انداز داشته باشد باز هم قصد و نیت خرید کردن ندارد. او به طرز مرضی و افراطی صرفه جویی کرده و همیشه و در همه حال تلاش می کند که تا جایی که امکان دارد از هزینه های غیر ضروری و ضروری کم کند. در صورتیکه ممکن است همین کاهش دایمی هزینه ها مشکلات زیادی از جمله بحث و مشاجره مداوم بین زن و شوهر، بروز بیماری در فرزندان، آبروریزی در بین فامیل و …  به وجود بیاورد.

نُهُم  | افراد زن سالار یا مردسالار

افرادی که اعتقاد به برتری جنسیتی دارند و رفتارهای آنها بر این اساس است مناسب ازدواج نیستند. البته منظور، افراط گرایی در این زمینه است. زن سالارها و مرد سالارها از این جنس هستند. در صورتیکه زندگی باید طوری باشد که هر دو جنس زن و مرد بتوانند به خوبی نقش های خود را ایفا کرده و در بستر خانواده رشد و پیشرفت کنند.

دهم |  مرد فاقد تلاش اقتصادی و درآمد

فردی که شرایط مناسب و طبیعی مالی نداشته و در عین حال هیچ تلاشی هم نمی‌کند، مانند اینکه دنبال کار و پیشرفت نمی‌رود، مشخص است که هر چقدر هم که شما صبر کنید، به دنبال بهبود اوضاع نمی رود و تلاشی نخواهد کرد. حتی اگر به شما حس خوب منتقل کند و بگوید دوستتان دارد. پس بهتر است درمورد این مدل افراد بسیار جدی تر فکر و تحقیق کنید.

یازدهم | افرادی که دچار اختلالات حاد روانی هستند

افرادی که ختلالات روانی شدید مانند اختلال شخصیت بدگمان، اختلالات شخصیت دوقطبی، اختلال شخصیت آزار گر، اختلال شخصیت اسکیزویید، اختلال شخصیت آزار پذیر، اختلال شخصیت ضد اجتماعی و از این قبیل مشکلات دارند برای ازدواج مناسب نیستند.

دوازدهم |  افرادی که حس ترحم به آنها دارد

ازدواج بر اساس ترحم معمولا پایدار نبوده و ممکن است به مشکلات عمیق‌تری منجر شود. این ازدواج ها به دلیل اینکه بنیان‌های اصلی یک رابطه‌ی موفق، نظیر عشق متقابل، احترام، درک و همراهی دو طرفه ممکن است در آن‌ها وجود نداشته باشد به شکست منتهی شوند

سیزدهم | افراد دچار وابستگی شدید به خانواده

وابستگی شدید به خانواده

ریشه وابستگی ناسالم در ترس افراد از تنها ماندن و بدون کمک ماندن بوده و اغلب به دوران کودکی فرد برمی گردد. افراد دچار وابستگی ناسالم، از نظر عاطفی مدام نیازمند محبت دیدن و تایید دیگران هستند. آنها از طرد شدن بسیار می ترسند، به این خاطر در رابطه معمولا مطیع بودن را انتخاب می کنند و حتی گاهی ممکن است باج عاطفی دهند. این ها معمولا در یک خانواده مضطرب تربیت شده‌اند و والدین و افراد نزدیک، خانواده را امن و بیرون از خانه را جایی پر از افراد فریبکار، دروغگو  و محیطی خطرناک معرفی کرده اند.

چه کسانی نباید با هم ازدواج کنند

ازدواج یکی از مهم‌ترین تصمیمات در زندگی هر فردی است و نیاز به فرایند تحقیق و مشاوره و آشنایی برای بررسی این موضوع که چه کسانی بهتر است از ازدواج با یکدیگر خودداری کنند موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • نظریه شباهت: بر اساس این نظریه، افرادی که از لحاظ برخی ویژگی‌ها شبیه هم هستند، می‌توانند در ارتباط باهم موفق تر باشند. اما باید توجه داشت که همیشه شباهت مناسب نیست؛ به طور مثال دو نفر که از لحاظ ویژگی‌های شخصیتی مشکلات و اختلالات مشابه دارند در زندگی با هم مشکل‌های زیادی خواهند داشت.

نظریه شباهت

  • تفاوت های شخصیتی زیاد: درجاتی از تفاوت بین زن و شوهر طبیعی است و اتفاقا به پویایی رابطه کمک می‌کند. اما آنچه مشکل ساز است تضاد بین ویژگی‌های شخصیتی است. این مساله باید با جدیت مورد قرار گیرد، چون باوجود شباهت‌های خانوادگی و تحصیلی، اختلاف‌های شخصیتی فاحش می‌تواند پیوند زناشویی را سست کند
  • تفاوت های فرهنگی: چنانچه دو نفر از نظر فرهنگی، فاصله زیادی داشته باشند، ممکن است منجر به چالش های زیادی در زمینه های مختلف مانند مسایل خانوادگی، مذهبی و اعتقادی، ارتباطی، اقتصادی، تربیت فرزند و یا حتی سلامت و بهداشت شود.
  • نظریه مکملیت: براساس نظریه مکملیت، افرادی که دارای ویژگی‌های شخصیتی مکمل هم هستند، بهتر است با هم ازدواج کنند. اما خود مکملیت نیز می‌تواند به صورت سالم یا بیمارگونه باشد. مثلا زن و مردی که با هم ازدواج کرده اند و یکی از آن ‌ها فردی وابسته و بدون اعتماد به نفس است و دیگری فردی کنترل گر و قدرت طلب، در اوایل رابطه شاید به نظر برسد که مکمل یکدیگرند اما در درازمدت این مساله مشکل ساز می شود.

نظریه مکملیت

به طور کلی توصیه می شود برای ازدواج، به هم کفوی توجه شود. هم‌کفوی به معنی و شبیه هم بودن نیست بلکه به معنی متناسب بودن است. ممکن است گاهی این تناسب در شبیه بودن باشد و یا گاهی در هم‌ جهت بودن یا در مکمل بودن نهفته باشد و مهم‌ترین موضوع در کفویت، ایمان است.

 

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − هفده =