مقدمه
بعضی از بازی های گروهی نیازی به توپ یا فعالیت فیزیکی ندارند. بازی مافیا یکی از این بازی ها است که در آن مانند چشمک بازی، شاه، دزد، وزیر، پانتومیم یا ادابازی، اسم و فامیل و بیست سؤالی، مهارت های فکری و شناختی بازیکنان به کار گرفته می شود. اولین بار بازی مافیا در سال ۱۹۸۶ در دل روسیه پدید آمد و بعد از گذشت چندین سال به کشورهای مختلف راه پیدا کرد به شکلی که حداقل هر کافهای یکبار برگزاری رویداد مافیا را تجربه کرده است. هم اکنون نیز نسخههای زیادی از این بازی پرطرفدار با عناوینی مانند Werewolf، Avalon، Secret Hitler و محبوبترین آن در ایران با نام شب مافیا تولید و ارائه شده است. مافیا در واقع یک بازی دورهمی است که بر اساس برداشت گروهی پیش می رود. این بازی توسط فردی به نام دیمیتری دیویدوف در سال ۱۹۸۶ ایجاد شده است. قبل از هر چیز به این نکته کلیدی اشاره می کنیم که گونه های مختلف بازی مافیا به صورت کلی از یک ساختار واحد برخوردار هستند.
- هدف شهروندان در بازی: در دست گرفتن شهر و از بردن گروه مافیا
- هدف مافیا در بازی: از بین بردن شهروندان تا زمانی که کاملا به شهر مسلط شوند.
مزایای بازی مافیا:
- افزایش مهارت خوب گوش دادن و خوب شنیده شدن
- افزایش قدرت استدلال
- تصمیم گیری سریع
- نتیجه گرایی
- افزایش قابلیت شبکه سازی
- پیدایش فهم پیچیدگی های اجتماعی
- افزایش قابلیت در شناسایی نفاق
بررسی های ما نشان می دهد یکی از دلایل ترویج بیشتر این بازی جذاب در ایران، ساخت برنامه شهروند و مافیا توسط صدا و سیما و همینطور سریال، شب های مافیای بازیگران توسط یکی از پلتفرم های نمایش خانگی است. برای آشنایی کامل با ملزومات، مراحل و نکات بازی مافیا به سبک شب های مافیا یا شهروند و مافیا، این مطلب را با دقت مطالعه و در بخش نظرات، تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید. این مطلب را با دقت مطالعه و در بخش نظرات، تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید. امید است با رعایت این راهنمای قدم به قدم و جامع، تجربه خوبی از این بازی گروهی داشته باشید.
اگرچه سعی شده است روال بازی به ساده ترین حالت توضیح داده شود اما توصیه می شود در ابتدا از این صفحه اصطلاحات بازی مافیا را مطالعه نمایید
پیش نیاز و ملزومات
موارد و ملزومات بازی مافیا عبارت است از:
- تعداد نفرات: حداقل 6 نفر ولی در حالت بهتر 10 نفر
- کاغذ های کوچک و قلم جهت نوشتن
- چشم بند یا ماسک برای فاز شب بازی
- تجهیزات آماده بازی در صورت تمایل
مراحل اصلی
اول | انتخاب سناریو بازی و ارائه قواعد توسط گرداننده
اما بعد از تعیین نوع و سبک، بازی مافیا با روال زیر شروع می شود:
- انتخاب گرداننده بازی (گاد): ابتدا یک شخص که به قوانین بازی کاملا مسلط باشد و توانایی مدیریت بازی را داشته باشد به عنوان گاد بازی انتخاب می شود. این شخص خود بازی نمی کند و فقط مدیریت بازی را بر عهده خواهد داشت و ناظر بر اعمال تمام بازیکنان است. بعد از این که تعداد قابل قبولی بازیکن (حداقل 10 نفر، البته هر چه تعداد بازیکنان بیشتر باشد بازی جذابتر خواهد بود) آمادگی خود را برای بازی اعلام کنند، گاد نقش افراد را تعیین می کند و به آن ها به صورت فردی اطلاع می دهد.
- انتخاب سناریوی بازی: پس از انتخاب گرداننده باید نوع و سبک و سیاقی بازی را مشخص کرد. همانطور که عنوان شد بازی مافیا در سبک های متعددی تا به امروز تعریف شده است که در ایران دو نوع شب مافیا و مافیای کلاسیک، از محبوبیت بالایی برخوردارند. در هر سبک نیز، سناریو نقشها و قوانین، متفاوتی نسبت به سایر سناریوها و پلنهای وجود دارد. که شما می توانید از سناریوهای موجود استفاده کنید و یا خود دوباره آن را تعریف کنید. برای تعریف سناریو باید موارد زیر را مشخص کنید: روال بازی، نقش های مکمل، کیفیت و کمیت قابلیت نقش ها، زمان صحبت، تعداد چالش و تعداد آرا برای ورود به دفاعیه. بنابراین در اولین مرحله باید سبک و سیاق بازی را طراحی کنید. برای تعریف سناریوی جدید و مناسب برای بازی مافیا، اولین چیزی که باید به آن توجه کرد این است که این سناریو باید یک بازی مافیا باشد در حقیقت اگرچه خلاقیت و تعریف نقش های جدید و جذاب است، اما باید حد و مرز را رعایت کنید. نقشهایی خلق نکنید که بازی مافیا را زیر سوال ببرد. واقعیت این است که بازی مافیا اصولی دارد که حتما باید رعایت شود. بر این اساس اصول بنیادین بازی مافیا عبارت است از:
- نبرد اقلیت آگاه با اکثریت ناآگاه: اولین اصل بازی مافیا این موضوع است. یعنی باید یک اقلیتی در بازی باشند که آگاهی داشته باشند و در مقابلشون اکثریت ناآگاه باشند. هر آگاهی و دانش جدید که قرار است در اکثریت به وجود بیاید، باید با استدلال و منطق باشه نه با کارت و تاس و قرعه!
- بالانس بودن قدرت طرفین بازی مافیا: هر سناریوی درست از بازی مافیا، این شانس را به تمام گروهها و تیمهای بازی میدهد که امکان برد در بازی داشته باشند اما این شانس باید برابر تعریف شود و هیچ گروه یا تیمی از قبل محکوم به شکست نباشد. به همین دلیل هر قدرت و قابلیتی باید یک قدرت مخالف یا یک عامل متعادل کننده داشته باشد. به عنوان مثال همانطور که می دانید تعداد شهروندان در بازی مافیا زیاد است (اکثریت)، اما تعداد مافیاها کم تر است (اقلیت) بر این اساس برای رفع این نابرابری، اقلیت دارای آگاهی و اکثریت دارایناآگاهی است. به عنوان مثال دیگر، اگرچه ترور مافیا در شب یک قدرت مهم است، به همین خاطر شخصیت دکتر را به شهروندان اختصاص می دهیم که بتواند با آن مقابله کند. و یا اگر ناتاشا می تواند در تیم مافیا سایلنت و سکوت ایجاد کند، کشیش می تواند با دعا کردن مشکل را رفع کند. بنابراین برخی نقشها با نقش مکمل متعادل می شوند و برخی هم باناآگاهی شهروندی (به عنوان مثال در مقابل شخصیت تفنگدار که نقش شهروندی است، شخصیتی در تیم مافیا نداریم. اما این نقش با ناآگاهی گروه شهروند طبیعتا متعادل می شود چراکه ممکن است تفنگدار تیرش را به یکی از اعضای مافیا بدهد. حال اگر تفنگدار یکی از افراد تیم مافیا بود، به دلیل آگاهی می دانست تیر را باید به چه کسی بدهد و به این ترتیب بازی از ماهیت اصلی خود دور می شد.
- استدلالی بودن بازی مافیا: یکی دیگر از اصول مهم بازی مافیا، استدلالی بودن آن است. هم استدلال شخصی هر بازیکن و هم استدلال گروهی و جمعی در طول روز.
همانطور که عنوان شد این بازی یک گرداننده دارد. که ماموریت اصلی او مدیریت بازی است و در این راستا وظایف او شامل موارد زیر می شود:
- نقش ها را تقسیم می کند.
- کسانی که تقلب یا تخلف کنند اخراج می کند.
- شب و روز را اعلام می کند.
- به طور مخفیانه از هر نقش می خواهد که بازی خود را انجام دهد.
- نقش هر کس در بازی را فقط خود فرد و گرداننده بازی می داند.
- اعضای مافیا همان شب اول با دستور رئیس به هم معرفی می شوند و همدیگر را می شناسند.
توصیه پیشنهادی ما برای ترکیب تعداد شهروند و مافیا به صورت زیر است:
- سه بازیکن: 1 مافیا و 2 شهروند
- چهار بازیکن: 1 مافیا و 3 شهروند
- پنج بازیکن: 1 مافیا و 4 شهروند
- شش بازیکن: 1 مافیا و 5 شهروند یا 2 مافیا و 4 شهروند
- هفت بازیکن: مافیا و شهروند
- هشت بازیکن: 2 مافیا و 6 شهروند
- نه بازیکن: 2 مافیا و 7 شهروند یا 3 مافیا و 6 شهروند
- ده بازیکن: 2 مافیا و 8 شهروند یا 3 مافیا و 7 شهروند
- یازده بازیکن: 3 مافیا و 8 شهروند
- دوازده بازیکن: 3 مافیا و 9 شهروند
- سیزده بازیکن: 3 مافیا و 10 شهروند یا 4 مافیا و 9 شهروند
- چهارده بازیکن: 3 مافیا و 11 شهروند یا 4 مافیا و 10 شهروند
- پانزده بازیکن: 4 مافیا و 11 شهروند
- شانزده بازیکن: 4 مافیا و 12 شهروند یا 5 مافیا و 11 شهروند
همانطور که مشاهده می کنید بهتر است تعداد اعضای شهر می بایست بزرگتر از 2 برابر تعداد مافیا باشد. ولی به طور کلی بهتر است درصد تقریبی نقشهای مافیا به کل افراد 35 درصد باشد.
دوم | توزیع نقش و کارت
در ادامه نوبت به توزیع نقش ها می رسد. این تعیین نقش هم می تواند به شکل تصادفی باشد هم با نظر گرداننده. روال این مرحله به صورت زیر است:
- به این صورت که گرداننده بازی اسم نقش های مورد نظر را روی کاغذ می نویسد و کاغذ ها را تا کرده و بر میزدند و به هر کس یک کاغذ می دهد. البته شما می توانید از کارت های بازی آماده نیز استفاده نمایید.
- بعد هر کسی به صورت پنهانی کاغذ را باز کرده و متوجه نقش خود می شود.
- حالا که هر کس نقش خود را می داند بازی شروع می شود.
- توضیح عناوین و قابلیت هر یک از نقش های بازی. البته مرور نقش ها می تواند قبل یا بعد از توزیع نقش بین افراد باشد.
- در ادامه نقش های بازی مافیا بر اساس سناریوی شب های مافیا (بازیگران)، سناریوی شهروند و مافیا (صدا و سیما)در ادامه ارائه می شود.
اول- نقش های سناریوی شب های مافیا (بازیگران):
نقش های شهروندی بازی شب های مافیا:
- شهردار: فقط یک بار در طول بازی می تواند دور دوم رأیگیری را ملغی نماید و از خروج یک بازیکن جلوگیری کرده و یا یکی از افراد مورد اتهام را بدون رأیگیری از بازی خارج کند.
- دکتر: هر شب می تواند جان یک نفر را از شلیک (شات) شب نجات دهد. او جان خودش را فقط یک بار می تواند نجات دهد.
- روانپزشک: دو بار در طول بازی می تواند قابلیت مکالمه و بیانیک بازیکن را جهت روان درمانی از او بگیرد. او معمولا نقش ها را به دلیل اینکه تشخیص می ده جزء مافیاست و یا شهروندی است که به ضرر شهروندان بازی می کند، سایلنت می کند.
- کارآگاه: هر شب می تواند استعلام یک نفر را از گرداننده برای تعیین وضعیت شهروند یا مافیا بگیرد. البته دو استثنای زیر را باید در نظر گرفت:
- اگر جوکر بازیکنی را انتخاب کرده باشد استعلام کارآگاه برعکس می شود
- رئیس مافیا همی شود به کارآگاه شهروند معرفی می شود (استعلام مافیای او منفی است)
- حرفهای: هر شب می تواند به یک مافیا شلیک کند. اما با شلیک اشتباه به شهروندان خودش از بازی خارج می شود.
- جانسخت: با شلیک اول از سوی مافیا کشته نمی شود و البته از شلیک اول نیز بیخبر است. گرفتن استعلام نفرات خارج شده از بازی به عهده اوست و او دوبار می تواند استعلام وضعیت بگیرد.
- شهروند ساده: دو نفر یا چند نفر از بازیکن نقش یک شهروند ساده را دارند. که بالاترین مشارکت آنها در بخش روز و رأیگیری است. شهروندان شب قابلیتی در شب ندارند.
نقش های مافیایی بازی شب های مافیا:
- پدرخوانده یا رئیس مافیا: پدرخوانده قدرتمندترین نقشگروه مافیا است. استعلام پدرخوانده برای کارآگاه همی شود شهروند است و تعیین شلیک یا شات شب از طرف گروه مافیا به عهده اوست.
- دکتر لکتر: هرشب می تواند یک نفر از اعضای مافیا را از شلیک حرفهای نجات دهد. لکتر جان خودش را فقط یک بار می تواند نجات دهد.
- جوکر: سه شب می تواند یکی از اعضای مافیا یا شهروندان را انتخاب کند تا در آن شب استعلام آن فرد برای کارآگاه برعکس شود. او فقط یکبار می تواند خودش را انتخاب کند. این نقش در فصل پنجم از سری دوم برنامه، مورد استفاده قرار گرفت.
- مافیای ساده: از اعضای مافیا که در شب با همراهی خود به پدرخوانده، دکتر لکتر و جوکر گروه مشورت میدهد.
دوم- نقش های سناریوی شهروند و مافیا (صدا و سیما):
نقش های شهروندی بازی شهروند و مافیا:
- کارآگاه: کارآگاه بازی هرشب بیدار شده و استعلام یکی از افراد بازی را از راوی (گرداننده) میگیرد. کارآگاه با اشاره دست، یکی از بازیکنانی که حدس میزند مافیا باشد را به راوی نشان میدهد و راوی در پاسخ با علامت سر (و یا لایک) به او نشان میدهد که درست حدس زده است یا خیر. استعلام مافیای مذاکره کننده و مافیای ساده مثبت و استعلام رئیس مافیا همی شود منفی است. این نقش دارای قابلیت در شب خواهد بود.
- زرهپوش: زره پوش در شب و روز دارای قابلیت به صورت زیر است:
- شلیک شب مافیا: در شب با تیر و شلیک مافیا بیرون نمی رود.
- رای گیری در روز: در روز تنها یک بار با رأی شهر از بازی خارج نمی شود و بعد از آن زره اثر خود را از دست میدهد. در فصل دو مسابقه شهروند و مافیا زره پوش در شب هم مانند روز اگر یک بار مورد اصابت گروه مافیا قرار میگرفت، زره اثر خود را از دست میداد.
- خبرنگار: بعد از انجام مذاکره توسط گروه مافیا، خبرنگار هر شب برای استعلام شخص مذاکره شونده بیدار شده و استعلام یک نفر را از راوی میگیرد. روای تنها در صورت انتخاب شخص مذاکره شده احتمالی به او علامت تهدید نشان خواهد داد. این نقش دارای قابلیت در شب خواهد بود.
- اسنایپر یا تکتیرانداز: تکتیرانداز با اعلام گرداننده هرشب بیدار شده و در کل بازی تنها یک تیر دارد. درصورتی که اشتباه شهروند را مورد هدف قرار دهد، خود او قطعا از بازی خارج می شود و نجات دکتر نیز برای ماندن او در بازی بی فایده است. در صورت هدف قرار دادن رئیس مافیا، رئیس از بازی خارج نمی شود. جالب اینجاست که تک تیرانداز اگر در شب مورد اصابت تیر مافیا قرار بگیرد، حتی اگر تیر درست نیز شلیک کند، باز هم از بازی خارج می شود. مگر اینکه پزشک (دکتر در سناریوهای دیگر) او را نجات بدهد. این نقش دارای قابلیت در شب خواهد بود.
- دکتر یا پزشک: پزشک بازی هر شب از خواب بیدار شده و تا زمانی که تعداد بازیکنان کمتر از ۸ نفر بشود، می تواند دو نفر را نجات دهد و بعد از آن فقط امکان نجات یک نفر را در هر شب دارد. او باید حدس بزند که مافیا به چه کسی شلیک کرده و او را برای نجات دادن انتخاب کند. اگر پزشک بتواند درست حدس بزند، در فاز روز راوی یا گرداننده اعلام می کند که در شب گذشته کسی از بازی خارج نشده است. پزشک فقط ۲ بار (در این سناریو) در طول بازی می تواند خودش را نجات دهد. پزشک باید دقت کند که به اشتباه مافیا را نجات ندهد. چون اگر در آن شب تک تیرانداز بازی، مذاکره کننده یا مافیای ساده را مورد هدف قرار داده باشد و مافیای مورد هدف (جز رئیس مافیا) توسط پزشک بازی به اشتباه نجات داده شود، نه تنها آن مافیا از بازی بیرون نمی رود، بلکه تنها تیر تک تیرانداز نیز به هدر خواهد رفت.
- شهروند ساده: شهروند ساده هیچ ویژگی و توانمندی منحصر به فردی ندارد. برخی بازیکنان مسابقه شهروند و مافیا برای به چالش کشیدن توانمندی بازی خود، از پذیرش این نقش استقبال میکنند.
- تفنگدار: تفنگدار حمل کننده تفنگ است. او تنها یک تفنگ جنگی(اصلی) و در مقابل بینهایت تفنگ مشقی در اختیار دارد. هر شب بیدار می شود و حداکثر می تواند به ۲ نفر تفنگ بدهد. اینکه تفنگ جنگی را در چه شبی و به چه کسی بدهد تنها به اختیار خود اوست. فردای آن شب و در طول روز شخصی که تفنگ گرفته است، قبل از رایگیری میتوانند دستش را بالا بیاورد و اعلام کند که تفنگ دارد و می خواهد از تفنگش استفاده کند و یک نفر را مورد هدف قرار دهد. نکته جالب این است که کسی جز گرداننده و دارنده نقش تفنگدار از نوع تفنگ داده شده باخبر نیست و سایر افراد، حتی کسی که تفنگ دار به او تفنگ دادهاست، تنها بعد از استفاده از تفنگ و مشاهده نتیجه آن، از نوع تفنگ اطلاع خواهند یافت. در نتیجه دو حالت زیر رخ می دهد:
- تفنگ جنگی باشد: کسی که تفنگ دارد اگر تفنگش جنگیباشد، با تأیید روای هدفش وصیت می کند و از بازی خارج می شود و نقش بازیکن خارج شده بلافاصله توسط راوی به شهر اعلام می شود (مافیا بود یا شهروند) و سپس بازی ادامه مییابد.
- تفنگ مشقی باشد: اما اگر تفنگ مشقی داشته باشد هیچ اتفاقی نمیافتد و بازی با تأیید راوی مسیر معمول خود را ادامه میدهد. در صورتی که تفنگدار در یک شب به شخصی تفنگ جنگی داده باشد و آن شخص به هر دلیلی همان شب از بازی خارج شود، تفنگ جنگی بازی نخواهد سوخت و تفنگدار در شبهای بعدی فرصت خواهد داشت که تفنگ جنگی را مجدداً به دست یکی از بازیکنان به جز خودش، بسپارد. معمولاً بعد از استفاده از تفنگ جنگی در طول روز دیگر راوی در شبهای بعد تفنگدار را بیدار نخواهد کرد. این نقش دارای قابلیت در روز می باشد.
- نگهبان: در این سناریو نگهبان دارای دو نقش و کارکرد است:
- نگهبان در مقابل گروگانگیر: نگهبان هر شب بیدار می شود و زمانی که ۸ نفر یا بیشتر در بازی حضور داشتند می تواند از ۲ نفر و زمانی که ۷ نفر یا کمتر در بازی حضور داشتند می تواند از ۱ نفر نگهبانی کند. نگهبان باید سعی کند شهروندهای نقشدار بازی را به درستی پیدا کند و از نقش آنها در مقابل گروگانگیر (خنثی کننده نقش شهروندان)، نگهبانی کند. اگر نگهبان بتواند نقشی که گروگانگیر اعلام کردهاست را نگهبانی کند، آن نقش به گروگان گرفته نمی شود. طبیعتاً اگر گروگانگیر بازی نگهبان بازی را انتخاب کند هیچ اتفاق خاصی در بازی نمیافتد. اما اگر نگهبان موفق به انتخاب گروگانگیر شود، و در آن شب گروگانگیر شهروندی به جز نگهبان را انتخاب کرده باشد، بهطور کامل عملکرد گروگانگیر خنثی می شود! به بیانی دیگر نگهبان برای خنثی کردن عملکرد گروگانگیر یا باید نقشی که گروگانگیر به گروگان گرفتهاست را انتخاب کند یا مستقیماً به سراغ خود گروگانگیر برود گروگانگیر توانائیش را در آن شب از دست می دهد.
- نگهبان به عنوان زره پوش: نگهبان به نوعی زرهپوش شهر نیز محسوب می شود اما زره او در طول شب و در مقابل تیر مافیا کارکردی ندارد؛ بنابراین اگر در طول شب مورد اصابت تیر مافیا قرار گرفت اگر پزشک نتواند او را نجات دهد از بازی خارج می شود. در مقابل زره او در طول روز بسیار کارآمد است و اگر در روز مورد اصابت تفنگ جنگی قرار بگیرد یا در رایگیری از اکثریت بازیکنان حاضر رای خروج دریافت کند، در بازی میماند اما زره خود را از نیز از دست میدهد و با نقش شهروند ساده به بازی ادامه میدهد و دیگر نمی تواند از نقشش در شب استفاده کند و همچنین گروه مافیا بعد از ریختن زره او نمیتوانند در شب او را به کمک نقش ناتو از بازی خارج کنند. این نقش شهروندی در روز دارای قابلیت ماندگاری خود و در شب دارای قابلیت نگهداری دیگران است.
- تکاور: تکاور هر شب بیدار می شود و راوی به او اعلام می کند که آیا آن شب مورد هدف تیم مافیا قرار گرفتهاست یا خیر. اگر شبی مورد هدف تیم مافیا قرار گرفته باشد، آن شب می تواند به نوعی به تک تیرانداز شهر تبدیل شود و یک نفر را مورد اصابت تیرش قرار دهد.
- تکاور به مافیا شلیک کند: اگر موفق شود یک مافیا را بزند خودش در روز بعد چه مورد نجات پزشک قرار گرفته باشد چه نگرفته باشد، در هر صورت در بازی میماند. اگر هدف تیر او رئیس مافیا بوده باشد با این وجود که تکاور در بازی میماند اما رئیس مافیا نیز از بازی خارج نمی شود. ولی اگر ناتو یا گروگانگیر را بزند آن نقش در روز بعد در صورتی که توسط پزشک شهروندان به اشتباه نجات داده نشده باشد از بازی خارج می شود. گاه در حالی که تکاور مورد اصابت تیر مافیا در شب قرار گرفتهاست اعلام می کند که نمی خواهد تیری شلیک کند. در این صورت تنها راه ماندن او در بازی اینست که پزشک او را نجات دهد. در غیر این صورت قطعاً از بازی خارج خواهد شد. اگر پزشک او را در این شرایط نجات داد، می تواند در شبهای بعدی در صورت مورد اصابت قرار گرفتن مجدد توسط مافیا از تیرش استفاده کند.
- تکاور به شهروند شلیک کند: اگر او به اشتباه شهروند را مورد اصابت گلوله قرار دهد، در هر صورت قطعاً از بازی خارج خواهد شد. فراموش نکنیم که تکاور تنها یک تیر در اختیار دارد؛ بنابراین اگر به درستی یک مافیا را مورد هدف قرار دهد در شبهای بعد در صورت مورد اصابت قرار گرفتن مجدد دیگر تیری نخواهد داشت. این نقش در روز دارای قابلیت است.
نقش های مافیایی سناریوی شهروند و مافیا:
- رئیس مافیا: رئیس مافیا قدرتمندترین نقش گروه مافیا است. استعلام وی برای کارآگاه منفی است و اگر در شب مورد اصابت تیرتکاور قرار گیرد (البته در سناریوهای دیگر این موضوع می تواند متفاوت باشد) از بازی خارج نمی شود. اوست که وظیفه شلیک شب را بر عهده دارد و ناتوتنها با اجازه او قادر به استفاده از نقش خود است.
- ناتو: ناتو در طول بازی تنها در یک شب (بسته به سناریو متفاوت خواهد بود) می تواند با تأیید رئیس مافیا از نقش خود استفاده کند و نقش دقیق یکی از شهروندها را حدس بزند (تکاور، کاراگاه، پزشک، تفنگ دار، نگهبان یا شهروند ساده) و ضمنا پس در شبی که مافیا اقدام به استفاده از نقش ناتو می کنند، آن شب نمی توانند از شلیک شب استفاده کنند.
- حدس درست نقش: اگر ناتو نقش دقیق را درست حدس بزند آن نقش در هر صورت از بازی خارج می شود.
- حدس اشتباه نقش: اگر ناتو اشتباه حدس بزند کسی از بازی خارج نمی شود.
- گروگانگیر: گروگانگیر در طول بازی هر شب بیدار می شود و نقش یک نفر را به گروگان میگیرد. کسی که نقشش گروگان گرفته شده وقتی بیدار می شود با علامت گروگانگیری یعنی (ضربدر) مواجه می شود و آن شب نمی تواند از نقشش استفاده کند. گروگانگیر با دیگر مافیاها بیدار نمی شود ولی در شب معارفه در حالی که چشمانش بستهاست با نشان دادن علامت تایید به سایر اعضای تیم مافیا معرفی می شود و هنگامی که خودش بیدار شد نیز رئیس مافیا و ناتو با نشان دادن علامت تایید به او معرفی خواهند شد؛ بنابراین هر سه عضو مافیا یکدیگر را می شناسند و تنها گروگانگیر در فاز شب همراه با دو عضو دیگر به صورت همزمان از خواب بیدار نمی شود.
- مافیا ساده: مافیای ساده جز عده تیم مافیا بهشمار میرود ولی توانمندی منحصر به فردی ندارد. او طبعا همانند یک شهروند ساده که برای پیروزی شهر خود تلاش می کند، در تلاش است تا تیم خودش یعنی مافیا به پیروزی برسد.
- مذاکرهکننده: نقشمذاکره کننده برای مواقعی است که تعداد مافیا به لحاظ عددی کم باشد و بخواهیم سناریو را طوری بچینیم که بازی متعادل شود و مافیا با تعداد کمتر از معمول، قدرت بیشتر پیدا کند. زمانی که اولین مافیا به هر شکل از بازی خارج شود، یعنی تیم مافیا اولین یار خود را از دست بدهد، (به غیر از نقش مذاکره کننده)، نقش مذاکره کننده مافیا فرصت دارد تنها در یکی از شب های پیش رو با استفاده از نقش خود، با یکی از افراد تیم شهروند مذاکره کند و او را وارد تیم مافیا کند. در صورت حضور رئیس مافیا در بازی، مذاکره حتما باید با اجازه او انجام شود. مذاکره تنها زمانی موفق خواهد بود که مذاکره کننده یک شهروند ساده یا زره پوشی که هنوز زره خود را از دست نداده است را انتخاب کند. در شبی که تیم مافیا تصمیم به مذاکره می گیرند، مذاکره کننده شخص مورد نظر خود را با دست به راوی نشان می دهد. بنابراین دو حالت پیش می آید:
- انتخاب درست انجام شود: اگر انتخاب او درست بود، یعنی شهروند ساده یا زره پوشی را که هنوز زره خود را دارد انتخاب کند، آن شخص از آن لحظه وارد تیم مافیا خواهد شد و راوی با لمس کردن دست شخص مذاکره شده به او می فهماند که از شب های بعد باید با تیم مافیا از خواب بیدار شود.
- انتخاب درست انجام نشود: اگر مذاکره با موفقیت پیش نرفت دیگر تیم مافیا قادر به استفاده از تیر شب خود نیز نخواهد بود. باید توجه داشت که چه مذاکره با موفقیت انجام شود چه به شکست بیانجامد، تیم مافیا با استفاده از نقش مذاکره کننده تنها و تنها یک بار قادر به انجام مذاکره خواهند بود.
نقش های پیشرفته و تکمیلی بازی مافیا: در ادامه نقش های فرعی یا تکمیلی با توجه به سناریوی مربوطه ارائه می شود:
اول– نقش های تکمیلی و فرعی شهروندان:
- قاضی: این نقش می تواند یکبار نتیجه رای گیری روز را تغییر دهد یعنی یا باطل یا ملغی کند، در این راستا بعد از وصیت و اعلام نتیجه حذف، در شب قاضی بیدار شده و نظر خود را در رابطه با حذف یا عدم حذف اعلام می کند و در روز نتیجه رای قاضی توسط اعلام می شود. این نقش در بازی مافیا کلاسیک و شب مافیا وجود دارد.
- کشیش: این نقش باید تشخیص بدهد که چه کسی توسط ناتاشا، سایلنت شده میتواند برایش دعا بخواند و او را از ساکت بودن خارج کند. اگر کسی که کشیش انتخاب کند درست نباشد و سایلنت نبوده باشد، نطق اضافه دریافت میکند یعنی میتواند بیشتر از زمان مقرر صحبت کند. دعای کشیش فقط برای کسی اثر دارد که توسط ناتاشا سایلنت شده باشد. این نقش در بازی شب مافیا و مافیا کلاسیک وجود دارد.
- دندانپزشک: دندانپزشک میتواند به انتخاب خودش، مافیا یا هر کسی که دارد به روند بازی لطمه میزند را ساکت کند. کسی که توسط دندانپزشک سایلنت شود، نمیتواند توسط کشیش از سایلنت بودن خارج شود و یک روز سایلنت است. البته باید توجه کرد که یک بازیکن بیشتر از یکبار نمی تواند توسط دندان پزشک سایلنت شود. این نقش در بازی شب مافیا و مافیا کلاسیک وجود دارد.
- هکر: هکر در شب دوم بازی، یک لیست سه نفره به گرداننده میدهد. گاد با توجه به این که این سه نفر چه نقشی دارند، یک جمله را فردای آن شب اعلام میکند.
- لیست خطرناک است: یک مافیا در لیست وجود داشته باشد
- لیست خطرناک نیست: هیچ مافیایی وجود نداشته باشد یا تعداد مافیاها بیشتر از یکی باشد.
- محافظ: محافظ نقشی شهروندی است که در شب به هیچ عنوان حذف نمی شود مگر اینکه توسط ساقی، گیج شود که در این صورت نقش محافظ بودن خود را از دست می دهد و می تواند کشته شود. اگر محافظ در رای گیری روز رای بیاورد گاد با اعلام نقش او، خاصیت محافظ بودن او را می گیرد و تبدیل به یک شهروند ساده می شود (یعنی یکبار مقاومت در برابر خروج از رای گیری دارد). محافظ می تواند از حذف شدن یک شهروند توسط مافیا جلوگیری کند. این نقش در بازی مافیا کلاسیک وجود دارد.
- بمبر: بمبر اگر از بازی حذف شود، دو طرف هم جوار خودش را منفجر می کند و همراه خود از بازی بیرون می اندازد. بمبر هر زمان که بخواهد می تواند انتحاری بزند و خودش و اطرافیانش را از بازی بیرون بیاندازد. اگر کسی کنار بمبر نباشد ( از بازی حذف شده باشند) کسانی که در دایره اصلی باشند منفجر خواهند شد. این نقش در بازی مافیا کلاسیک وجود دارد.
- ساقی: ساقی دارای عملکرد شب است به این صورت که یکی از افراد را انتخاب می کند و به گرداننده نشان می دهد تا شخص مورد نظر گیج و منگ شود. ساقی یک شب درمیان (بسته به سناریوی بازی) می تواند نام کسی را بدهد و البته نمی تواند یک فرد را دوباره انتخاب کند. ساقی می تواند برای جلوگیری از پیچدگی بازی نام خودش را به گرداننده بدهد. این نقش در بازی مافیای کلاسیک وجود دارد. درواقع قابلیت ساقی باعث می شود قابلیت نقش مورد نظر به صورت زیر، برعکس، یا از بین برود:
- پدرخوانده: شلیک پدرخوانده به کسی برخورد نکرده و اصطلاحاً تیرش به سنگ می خورد.
- ناتاشا یا روانپزشک: در صورتی که کسی را ساکت کنند، قابلیتش اعمال نمی شود. در نتیجه خود ناتاشا یا روانپزشک به جای آن شخص ساکت می شوند.
- تروریست: خاصیت تروریست بودنش را از دست می دهد. بنابراین نمی تواند در طول آن روز کسی را همراه با خود از بازی خارج کند.
- افسونگر: کلمه افسون اعمال نمی شود.
- دزد: قابلیتش غیر فعال می شود.
- دکتر و دکتر لکتر: نمی توانند کسی را نجات دهند.
- اسنایپر: شلیکش به خودش بر می گردد.
- کارآگاه: تمامی استعلام هایش بر عکس می شود. یعنی استعلام پدرخوانده و شهروندان مثبت و استعلام سایر مافیا منفی میشود.
- رویین تن: خاصیت رویین تن بودنش از دست می رود. بنابراین اگر در طول شب به او شلیک شود، از بازی خارج می شود.
- فدایی: به این صورت است که وقتی در روز رای گیری شده و او را از بازی خارج کنند می تواند دستش را سمت فرد مورد نظرش گرفته و او را همراه خود از بازی خارج نماید و به اصطلاح جانش را برای شهر فدا می کند. این نقش در بازی شب مافیا وجود دارد.
- جادوگر (افسونگر): از اعضای شهروندان است و یک یا چندباردر شب و یا در روز میتواند سایر اعضا را جادو کند. کسی که جادو می شود در واقع قابلیتهای خودش را یک روز از دست میدهد. جادوگر در مافیا میتواند از قابلیتی که دارد استفاده نکند و اگر اینطور بود این خبر توسط گرداننده اعلام میشود. این نقش در بازی شب مافیا وجود دارد.
- فرشته نجات: فرشته میتواند یک بار کسی را که کشته شدهبه بازی برگرداند. حتی اگر آن یک نفر خودش باشد، او روی کارت فرصت آخر نام بازیک را نوشته و به گاد می دهد و او بازیکن را به بازی بر می گرداند. این نقش در بازی شب مافیا وجود دارد.
- نانوا: نانوا وظیفه پخت نان برای شهر را دارد. اگر به هر دلیلی از بازی حذف شود، بعد از سه شبانه روز، شهروندها از قحطی و گرسنگی می میرند و بازی به نفع مافیا تمام میشود. این نقش در بازی شب مافیا وجود دارد.
- فرمانده: فرمانده پس از اسنایپر در شب از خواب بیدار می شود و گاد هدف اسنایپر به فرمانده را اعلام می کند. فرمانده می تواند رد یا تایید کند اگررد شود خشاب به تفنگ اسنایپر باز می گردد. این نقش در بازی مافیای کلاسیکوجود دارد.
- زندانبان: زندانبان در مافیا توانایی آن را دارد که دوشب یک بازیکن را به زندان بفرستد به این صورت که نقش مورد نظر نه چیزی می بیند و نه چیزی می شنود. زندانبان با شهروندان است پس باید حواسش باشد که شهروندان را به زندان نیاندازد. این نقش در بازی شب مافیا وجود دارد.
- ناقل: ناقل شهروندی است که سال های قبل به منطقه ای آلوده سفر کرده و به یک بیماری ویروسی ناشناخته، مبتلا شده ولی این بیماری با بدنش سازگار شده است. این فرد هرکسی که نزدیکش شود را مبتلا می کند. بازیکن مبتلا روز اول لال یا سایلنت می شود یعنی نمی تواند حرف بزند و باید کاملا ساکت باشد. درشب اول هم نمی تواند از قابلیت خود استفاده کند و در روز دوم علاوه بر اینکه لال هست، فلجهم می شود و نمی تواند رای دهد و در نهایت در شب دوم می میرد و از بازی حذف می شود. البته باید دقت کرد که گرگ نما و دورگه به این بیماری الوده نمی شوند. این بازیکن باید به نفع شهروندها بازی کند و مراقب باشد که شهروندها را الوده به بیماری نکند. این نقش در بازی شب مافیا وجود دارد.
- گورکن: گورکن یک شخصیت شهروندی است که در واقع در شب به گاد می تواند اعلام کند که می خواهد نبش قبر کند. روز که می شود گرداننده اعلام می کند که چه نقش هایی بیرون رفته تا هم شهروندان و هم مافیا آگاه شوند. این نقش در بازی شب مافیا وجود دارد.
- وکیل: نقش وکیل بسیار حیاتی است به این صورت که می تواند یکبار در بازی موکل خود را انتخاب کند و تا انتهای بازی به او کمک کند. نکته قابل توجه این است که اگر موکل در این بازی به مرحله رای گیری برسد زمانی که باید از بازی بیرون رود، وکیل نام او را روی کاغذ نوشته و به گرداننده می دهد و ابه این صورت او از بازی بیرون نخواهد رفت. این نقش در بازی شب مافیا وجود دارد.
- قهرمان: نقش قهرمان در مافیا به این صورت است که هر دو شب می تواند تا 24 ساعت یکی از افراد را بیمه کند که از هر اتفاقی در امان باشد. نقش قهرمان گاهی از دکتر هم مهم تر و حساس تر می شود چراکه هر دو شب باید یکی را انتخاب کند. البته دارنده این نقش باید حواسش را جمع کند که با یک انتخاب غلط از کسی غیر از شهروند محافظت نکند. این نقش در بازی شب مافیا وجود دارد.
- فراماسون: یکی از شخصیتهای شهروندی است که در فاز شب با اعلام گرداننده بیدار می شود و می تواند یکی از بازیکنان که احتمال میدهد شهروند باشد را انتخاب کند و با او ارتباط برقرار کند و رفته رفته گروه ماسونی را در شب تشکیل دهد. به این ترتیب گروه ماسونی می توانند شب ها همانند مافیا بیدار شده و با هم هماهنگی داشته باشند. به این ترتیب دو حالت زیر رخ می دهد:
- حدس درست: در این حالت، گرداننده به بازیکن انتخاب شده به گونهای که کسی متوجه نشود دست میزند. آن بازیکن چشم را باز میکند و افراد دیگر گروه ماسونی را شناسایی می کند
- حدس نادرست: با حدس نادرست و انتخاب یکی از اعضای مافیا، تمام تیم ماسون از بازی خارج می شوند.
دوم– نقش های تکمیلی و فرعی تیم مافیا:
- ناتاشا: ناتاشا یا سایلنسر میتواند هر شب یک نفر را برای روز بعد سایلنتکند. حتی اگر آن یک نفر از اعضای گروهش باشد یا خودش باشد. نقش مقابل ناتاشا در واقع کشیش است. اگر ناتاشا مورد انتخاب ساقی قرار بگیرد خودش سایلنت می شود و حق رای هم ندارد. این نقش در بازی مافیای کلاسیک وجود دارد.
- تروریست: زمانی که تروریست در روز توسط بازیکنان از بازی خارج می شود می تواند با گفتن کلمه تروریست یک نفر را ترور و از بازی مافیا همراه خودش خارج کند. تروریست هم اگر شب توسط ساقی انتخاب شده باشد در روز نمی تواند کسی را از بازی خارج کند. این نقش در بازی مافیای کلاسیک وجود دارد.
- خرابکار: نقش خرابکار در سناریویی ایفای نقش می کند که تفنگدار هم حضور داشته باشد (یعنی نقش مقابل آن تفنگدار است)، به این صورت شب که همه در خواب هستند، خرابکار بیدار شده و شخصی را انتخاب می کند. اگر آن شخص حق تیرداشته باشد چنانچه در روز از تیر خود استفاده کند، تیر به خودش برمی گردد و از بازی خارج خواهد شد. اگر مورد انتخابی تفنگدار، ساقی باشد عملکردش بی نتیجه خواهد بود. این نقش در بازی مافیا کلاسیک وجود دارد.
- یاکوزا: یاکوزا نقشش یه این صورت است که در روز اول بازی انجام می شود حتی رای گیری می شود و می توان یک نفر را از بازی خارج کرد. اما در پایان روز زمانی که شب می شود، قبل از معارفه یاکوزا از خواب بیدار شده و تمام شخصیت ها توسط گاد به او معرفی می شوند. یاکوزا می تواند آن شب، جای یک شهروند را به دلخوا با یک مافیا تعویض کند البته استفاده قابلیت یاکوزا اختیاری است و یاکوزا می تواند هیچکس را انتخاب نکند. این نقش در بازی مافیا کلاسیک وجود دارد. بر این اساس دو حالت پیش می آید:
- شهروند مایل به تعویض نباشد: چنانچه گاد شهروند را از خواب بیدار کند از او بپرسد که تمایل دارد جایش را با مافیا تعویض کند ولی شهروند نپذیرد، یاکوزا می میرد.
- شهروند مایل به تعویض باشد: اگر شهروند بپذیرد جای خود را با مافیا تعویض کند، جای این دو نفر با هم تعویض شده ولی یاکوزا حق معرفی آن را به هم تیمی هایش ندارد و مافیانیز حق اینکه اعلام کند شهروند شده را ندارد.
- افسونگر: این نقش هرشب قبل از بیدار شدن مافیا از خواب بیدار شده و یک نفر را به اختیار خود انتخاب می کند و آن شخص قابلیت خود را درشب از دست می دهد. این نقش در بازی مافیا کلاسیک وجود دارد.
- مرد قوی: نقش مرد قوی به این صورت است که یک تفنگدر دست دارد و در فاز شب می تواند تنها با یک گلوله ای که در تفنگ است، بازیکن را مورد هدف قرار داده و آن را بکشد. نکته اینجاست که اگر مرد قوی، شخصی را در شب شات کند رییس مافیا دیگر حق شات کردن در آن شب را ندارد. این نقش در بازی مافیا کلاسیک وجود دارد.
- بازجو: یک مافیا است که میتواند از طریق گاد، یک یا چند نفر را به صورت محدود بازجویی کند. گرداننده، زمانی که حکم بازجویی یک شخص را از بازجو بگیرد، نقش و کاری را که آن شب انجام داده به بازجو اعلام میکند. مثلا می گوید فلانی تفنگدار بوده و امشب یک تیر به چه کسی داده است.
- سم ساز: این نقش می تواند به تعداد محدودی که تعیین شده سم بسازد و به کسی تزریق کند. شخصی که سم دریافت کرده بعد از سه روز میمیرد.
- گروگانگیر: نقش گروگانگیر در بازی مافیا به این صورت است که او هر شب یکی از شهروندها را گروگان می گیرد و البته دو شب پشت سرهم نمی تواند یک نفر را گروگان بگیرد. نکته قابل توجه اینجاست که اولا گروگانگیر در بازی اگر شخصیت های نقش اصلی را گروگان بگیرد آن شخصیت ها نمی تواند نقش خود را تا زمانی که گروگان هستند ایفا کنند و بعد اینکه اگر گروگانگیر نگهبان را گروگان بگیرد، خودش نمی تواند که نقشش را ایفا کند و در شب گاد به او علامت استاپ را نشان می دهد که یعنی توسط نگهبان محافظت می شود و نمی تواند کسی را گروگان بگیرد.
- شب خسب: این نقش به این صورت است که جزو شخصیت های قوی مافیا است. در خواب نزد بازیکن های مورد نظر خود می رود و اگر آن شخص هرکاری انجام دهد تا روز بعد به خودش باز می گردد.
- آمپول زن: قابلیت این نقش به این صورت است که شروع بهشکنجه یک نفر می کند و با روش های عجیب و غریب او را به حرف می آورد. یعنی شب به گاد اشاره کرده و گاد به او دو ویژگی از آن شخصیت می گوید اولا شخصیت آن فرد و دوما اینکه در شب چه کاری انجام داده است.
سوم– نقش های مستقل بازی مافیا:
- جوکر: این نقش در بازی مافیا کلاسیک وجود دارد. اگر جوکر در بازی باشد به دو صورت بازی انجام می شود:
- حالت اول: اگر هر زمان از بازی حذف شود، 4 نفر را همراه خود از بازی حذف خواهد کرد و اگر با حذف آنان بازی تمام شود، بازی به نفع جوکر خواهد بود و اگر بازی ادامه داشته باشد روال عادی خود را طی خواهد کرد.
- حالت دوم: حالت دیگر اینطور است که اگر در فاز روز با اکثریت آرا از بازی خارج شود به تنهایی برنده بازی خواهد بود. جوکر در شب نمی تواند حذف شود.
- قاتل (کیلر): این نقش هر شب به دستور گاد بیدار شده و شخصی را انتخاب و شات می کند. اون در شب به هیج عنوان کشته نمی شود و از طرفی هم توانایی آن که رویین تن و محافظ را شات کند ندارد. هر کسی که توسط قاتل کشته می شود نمی تواند توسط پزشک نجات داده شود. کیلر زمانی برنده بازی خواهد شد که تعداد مافیا و شهروندان برابر باشد و او هم در بازی باشد یا اینکه تمام مافیا از بازی خارج شده باشند و بازهم کیلر در بازی باشد. این نقش در بازی مافیا کلاسیک وجود دارد.
- گرگ نما: گرگ نما جز شصیت های مستقل است و در شب با بالا آمدن ماه تبدیل به گرگ نما می شود و هر سه شب درمیان یک نفر را به گرگ نما تبدیل می کند. شرط پیروزی او این است که نصف شهر را به گرگ تبدیل کند. اگر در بازی نانوا وجود داشته باشد و نانوا از بازی به هر دلیلی خارج شود، گرگ نما پیروز بازی است و برد با شخصیت های مستقل است. این نقش در بازی شب مافیا وجود دارد.
- هفت خط: این شخصیت آن قدر قدرت دارد که در روز به سختی یک نقش می تواند او را حذف کند. یعنی باید یا قاضی او را حذف می کند یا به عنوان تک متهم رای بیاورد و از بازی خارج شود. برای اینکه هفت خط را در روز از بازی خارج کنید باید مافیا و شهروندان باهم متحد باشند. هفت خط می تواند شب را کوتاه کند به این صورت که قبل از مافیا از خواب بیدار شده و عدد سه را نشان می دهد، و به این صورت سه نفر از مافیا فقط می توانند از خواب بیدار بشوند. همچنین در روز او می تواند یکبار رای را ملغی کند یعنی با اعلام آن که در روز این رای تاثیری ندارد هرکه رای بیاورد از بازی حذف نمی گردد. این نقش در بازی شب مافیا وجود دارد.
- مجهول: مجهول شخصیتی است که عضو هیچ گروهی نیست و قدرت خاصی ندارد و گروهی که اول از همه مجهول را انتخاب کند، او عضو آن گروه خواهد شد و البته با انتخاب شدنش عضوی ساده از یکی از این دو گروه خواهد شد. درنظر داشته باشید این نقش در بازی شب مافیا وجود دارد. زیر گروهی که اول از همه مجهول را انتخاب کند، او عضو آن گروه خواهد شد:
- عضویت در گروه مافیا: زمانی که در شب به هر شکل مورد هدف گروه مافیا باشد به عنوان مثال در شب مافیا اگر مافیا او را شات کند، عضو گروه مافیا می شود و از بازی بیرون نمی رود.
- عضویت در گروه شهروندان: زمانی که در شب مورد هدف یکی از قابلیت های شهروندی باشد به عنوان مثال دکتر او را نجات دهد یا کارآگاه استعلام بگیرد عضو گروه شهروندی می شود.
- مریض: در ابتدای بازی این شخصیت رنگی ندارد و صاحب نقشی جز مریضنیست و آلوده به ویروس است و به دنبال تصاحب کردن نقش یک نفر است. اولین بازیکنی که او را انتخاب کند، بدون اینکه اتفاقی برای آن بازیکن بیفتد، نقش او توسط مریض تصاحب می شود ولی خودش نمی فهمد که قابلیت خود را از دست داده یا آلوده شده است. بعد از سه روز آن شخص از بازی حذف می شود زیرا مبتلا به ویروس مریض شده و مریض نقش او را ادامه می دهد. این نقش در بازی شب مافیا وجود دارد.
- ویروس (کرونا): این نقش تا قبل از آمدن کرونا به ویروس مشهور بود که بعد از شیوع آن با نام کرونا هم آن را می شناسند. این شخصیت به هرکسی برسد می خواهد آن را الوده کند چه شهروند و چه مافیا. یکبار در شب معارفه و یکبار هم در زمانی که خودش از بازی حذف می شود همراه خودش از بازی خارج می کند. کرونا ناقل ها را می شناسد و در شب معارفه ناقل به آن معرفی می شوند. زمانی کرونا یا ویروس از بازی حذف می شود که هیچ بازیکن آلوده ای در بازی نباشد در غیر این صورت بازی به نفع ویروس به پایان می رسد. این نقش در بازی شب مافیا وجود دارد.
- هزار چهره: قدرتمندترین شخصیت در بازی مافیا هزار چهره است، که حتی سندیکا نمی تواند در مقابل او کاری انجام دهد. او می تواند در طول بازی 24 ساعت نقش کسی که از بازی با رای گیری خارج شده را بر عهده بگیرد. از طرفی همانند گورکن عمل می کند و از طرفی دیگه نقش ها را تصاحب می کند. به این صورت که شب قبل از بیدار شدن مافیا گاد او را بیدار می کند، نقشی که بیرون رفته را به او می گوید و از او می خواهد کار خود را شروع کند. هزارچهره در شب کشته نمی شود اگر کسی او را شات کند روز بعد خودش از بازی بیرون می رود. یعنی اگر در شب توسط مافیا انتخاب شود به ترتیب قدرت یکی از مافیا می میرد ( محافظ، معشوقه، گادفادر، یک مافیا به صورت شانسی) یا رای جلب تا اخر بازی می سوزد و اگر شارلاتان باشد تا اخر بازی قابلیت خود را از دست می دهد. هزار چهره زمانی پیروز بازی خواهد شد که جزو سه نفر آخر در بازی باشد. این نقش در بازی شب مافیا وجود دارد.
- سندیکا: مخوف ترین و ترسناکترین شخصیت مستقل در بازی مافیا است. او تمام نقش های مهم بازی از جمله، اعضای مافیا، جاسوس، کارآگاه، جانی و دکترو … را می شناسد. و به همین دلیل چند قدم از همه جلوتر است. در شب کسی نمی تواند سندیکا را بکشد اما در روز بسیار آسیب پذیر است و فدایی و بمب ساز می توانند به حمله کنند. نحوه تهیه لیست سیاه برا سندیکا به این صورت است که از شب معارفه، اول سندیکا بیدار شده و یک نفر را نشان می دهد و شخصیت او اشکار می شود و بعد سه نفر سه نفر در جهت ساعتگرد یا پاد ساعتگرد به آن لیست اضافه می گردد. از این لیست بین 1 تا 7 نفر قربانی جدا می شود. اسامی قبلا از شروع بازی مشخص شده و تا اخر بازی تغییری نمی کنند. شرط پیروزی سندیکا این است که جزو سه نفر اخر بازی باشد. این نقش در بازی شب مافیا وجود دارد.
در اضافه شدن نقشها، باید به فلسفه وجودی بازی و همینطور تعادل در قدرت بازی توجه کرد:
- توازن از طریق نقش مقابل: اگر آن نقش، نقش مقابلی دارد باید آن هم در بازی وجود داشته باشد به عنوان مثال اگر تروریست در تیم مافیا هست، در مقابلش فدایی در تیم شهروند برای مقابله وجود داشته باشه.
- توازن نقش و قابلیت یا شرایط: اینکه یک نقش چه میزان قدرت به بازی وارد می کند مهم است و اگر باعث به هم خوردن توازن قدرت در بازی شود که تعادل گاهی با نقش مقابل ایجاد می شود و گاهی با کمیت و کیفیت قابلیت های هر نقش و شرایط بازی. مثلا اگر کارآگاه به بازی اضافه میکنید، باید همی شود در تیم مافیا رییس مافیا هم وجود داشته باشد چرا که استعلام او برای کارآگاه منفی می شود و در واقع شهروند ناآگاه را در این شک قرار می دهد که شاید کسی که استعلامش منفی بوده، رییس مافیا بوده باشد.
- بعد از اینکه همه از نقش های خود آگاه شدند، اصطلاحا گفته می شود شب می شود و همه مجبورند چشمان خود را ببندند.
سوم | اجرای روز معارفه
اگرچه می توان بازی را از شب آغاز کرد اما شروع بازی از روز بر جذابیت های بازی خواهد افزود. چراکه هنوز هیچکدام از اعضای مافیا یکدیگر را نمی شناسند و امکان دارد به یکدیگر تارگت بزنند، که این هم بازی را طبیعی تر می کند و چالشی جدی برای مافیا خواهد بود. به این ترتیب هر بازیکن از کارت و نقش خود آگاه است و به ترتیب هر بازیکن سی ثانیه خود را معرفی کرده و به طور معمول باتوجه به زبان بدن به افراد مشکوک اتهام می زند.
چهارم | اجرای شب اول
در اجرای شب اول به طور معمول روال زیر دنبال می شود:
- گرداننده از همه بازیکنان می خواهد چشم های خود را ببندند.
- سپس فرمان می دهد که گروه مافیا چشم های خود را باز کنند.
- سپس گاد (گرداننده بازی)، همه نقش دارهای بازی را به ترتیب اولویت بیدار می کند.
پنجم | اجرای روز دوم
در ادامه روز دوم با روال زیر انجام می شود:
- بازکردن چشم: با اعلام جمله روز می شود، چشم های خود را باز کنید، گرداننده بازی از همه بازیکنان می خواهد تا همه چشم های خود را باز می کنند و بازی شروع می شود.
- صحبت کردن افراد به نوبت: به ترتیب به هر یک از بازیکنان فرصت داده می شود تا در حدود 1 دقیقه (یا بیشتر) صحبت نموده و استدلالخود را بیان کنند. هر فرد باید قبل از نوبت خود به دیگران چالش تعارف کند و افراد هم چنانچه بخواهند جدای از نوبت خود صحبت کنند باید از فرصت چالش استفاده کنند. در این مرحله اصلی ترین مکانیزم این بازی یعنی استدلال، تهمت و دفاع است. هر کسی حدس خود را در مورد این که چه کسی مافیا است و چه کسی شهروند اعلام می کند. حتی مافیا ها هم برای رد گم کنی به دیگران اتهام می زنند و سعی می کنند خودشان را شهروند نشان دهند.
- بعد از یک دور صحبت هر بازیکن، رای گیری انجام می شود. دقت کنید تا اینجا مافیا ها همدیگر را می شناسند اما شهروندان عادی هم را نمی شناسند و طبیعتا به همه مشکوک هستند. به تدریج بر اساس نوع بازی اعم از استدلال، دفاع، مخالفت، رای دادن، لایک و دیسلایک و … نقش اصلی شهروند یا مافیا برای افراد مشخص می شود.
برای استدلال صحیح و کامل در بازی مافیا می توانید به موارد زیر توجه نمایید:
- ياداوری و مرور (اصول مربوط به گذشته بازی): به عنوان مثال آقای …. که از بازی در فاز روز خارج شد پليس ساده بود … بازی با نقش های…. شروع شده است. در این خصوص لازم است به موارد زیر در خصوص افراد (حداقل در مورد اشخاص کلیدی که مورد نظر شماست) توجه کنید:
- رای دادن افراد (که در شلوغی انجام می شود و مشخص نمی شود چه کسی به دیگری رای داده است)
- دفاعیهی مخالف و موافق،
- اتفاقات شب، علیرغم اینکه سهم زمانی کمی از بازی دارد،
- سرنخهای مهم که میتواند برای تصمیمگیری به شما دید بدهد
- زبان بدن در طول بازی
- محسوسات و بديهيات (اصول هميشگی): به عنوان مثال با توجه به اينکه کسی در فاز شب و در فاز روز خارج نشده و دکتر از اول بازی در بازی وجود داشته، بنابرين در بازی دکتر وجود دارد.
- شهود: رخدادهايی در بازی که به يکباره اتفاق مي افتد و درستی يا خطای آن بر همگان به وضوح آشکار است. به عنوان مثال اعلام خاص يک نقش در موعد مربوط به خودش به عنوان مثال اعلام فلان نقش در اين قسمت بازی ضروری هست (فارغ از اينکه اين اعلام نقش راست است يا دروغ)، و یا انجام يک اشتباه فاحش يا به تعبيری overlook از طرف شخصی، مثلاً مافيايی از روی نآگاهی و يا حواس پرتی خطايی کند که نقش آن لو رود.
در نهایت زمانی که ما با انبوهی از تعاريف و استدلالات در بازی مافيا را برو هستيم برای منظم کردن اين اطلاعات، لازم است از نوشتن و ياداشت برداری استفاده کنیم.
ششم | رای گیری و خروج از بازی
بعد که صحبت ها تمام شد رای گیری آغاز می شود:
- رای گیری اولیه: ابتدا گرداننده بازی یکی یکی از افراد می خواهد بلند شوند. هر کس که بلند شد دیگران به او رای می دهند که او مافیا است یا نه. هر کس نصف منهای یک آرا را به دست بیاورد به دادگاه می رود (طبق قرار داد اول بازی). به طور معمول در رای گیری اولیه و ورود به دفاعیه یکی از حالت های زیر اتفاق می افتد:
- یک نفر حدنصاب دفاع: اگر فقط یک نفر حد نصاب آرا را بیارد می تواند یک نفر از افراد داوطلب را برای اتهام زدن به خود و یک نفر را برای دفاع کردن از خود انتخاب کند و بعد از صحبت آن دو نفر از خود دفاع می کند. اگر توانست افرادی که به او رای داده اند را متقاعد کند سابقه دار می شود ولی اگر نتوانست در صورت نداشتن زره، سناریو شهردار و قاضی از بازی حذف می شود و به مدت 30 ثانیه وقت دارد وصیت بکند.
- دو نفر حد نصاب دفاع: اگر دو نفر در رای گیری آمده باشند حق دارند یک نفر از دوطلبان را انتخاب کنند که راجع به آنها حرف بزند و بعد از صحبت آنها از خود دفاع کنند و ….
- بالای دو نفر حد نصاب دفاع: اگر بالای دو نفر به دادگاه بیایند فقط سی ثانیه از خود دفاع می کنند و در این قسمت افراد در دادگاه میتوانند در رای گیری دوم هم شرکت کنند و به یکدیگر رای بدهند.
- دفاع: کسانی که بیشترین رای را آوردند (مضنونین یا کسانی که بیشترین شک به آنها وجود دارد) فرصت دارند از خود دفاع کنند.
- رای گیری نهایی: بعد از دفاع رای گیری اصلی انجام می شود و یک نفر با بیشترین رای حذف می شود.
- وصیت با کارتهای حرکت آخر (این قسمت ضروری نیست اما می تواند بازی را جذاب تر کند): کسی که حذف می شود نباید هنگام خروج در مورد نقش خود صحبت کند (مثلا بگوید من مافیا بودم یا کارآگاه بودم یا …) فردی که اخراج شده هنگام خروج می تواند یک کارت بردارد و به دستور آن عمل کند. این کارت ها البته بر اساس سناریوی بازی شب های مافیا (بازیگران) به صورت زیر است:
- مسیر سبز: بازیکن در حال ترک بازی با داشتن این کارت می تواند یک بازیکن را در مسیر سبز آن روز قرار دهد که تحت هر اتهامی در رأیگیری قرار نگیرد.
- فرش قرمز: بازیکن در حال ترک بازی با داشتن این کارت بازیکنی را متهم می کند و فرش قرمزی برای قرار گرفتن در رأیگیری پایان روز، برایش پهن می کند تا در هر شرایطی به دفاعیه وارد شود.
- ذهن زیبا: بازیکن در حال ترک بازی با داشتن این کارت باید از ذهن خود استفاده نماید، یک نقش از نقشهایی که در روند بازی اعلام نشده یا مستقیم نمی داند را بر مبنای حدس برملا، و پس از تأیید صحت این افشاگری توسط گرداننده می تواند به بازی برگردد. در صورتی که فرد بیرون رفته عضو مافیا باشد، فقط می تواند نقش شهروندان را حدس بزند.
- بیخوابی: امشب کسی نمیخوابد، زد و خوردی وجود ندارد و کسی کشته نمی شود. مستقیم به روز بعد میرویم، احتمالاً بازیکندا خسته و خواب آلود به متهم کردن یا حمایت از یکدیگر خواهند پرداخت.
- دروغ سیزده یا سرگیجه: بازیکن در حال ترک بازی با داشتن این کارت، در هر نقش یا طرفی که باشد، باید یک حقیقت مرتبط به بازی را وارونه بیان نماید و گرداننده این موضوع را تأیید نماید و سپس از بازی خارج می شود.
- شلیک نهایی: بازیکن در حال ترک بازی با داشتن این کارت به بازداشتی موقت میرود و بعد از رأیگیری دور دوم برخواهد گشت و به جای مافیا شلیک شب را به انتخاب خودش انجام خواهد داد؛ بازیکن بعد از شلیک نهایی کاملاً از بازی خارج می شود.
هفتم | اجرای شب دوم
در ادامه شب دوم به صورت زیر انجام می شود:
- دوباره با اعلام گرداننده بازی شب می شود و همه چشم های خود را می بندند.
- گرداننده ابتدا گروه مافیا را بیدار می کند و این بار گروه مافیا به صورت چشمی و بی صدا با هم مشورت می کنند که به کدام شهروند شلیک و او را از جریان بازی حذف کنند. معمولا تصمیم نهایی با گادفادر یا پدرخوانده که همان رئیس مافیاست انجام می شود. معمولا مافیا شهروندی را حذف می کنند که همه می دانند او شهروند و بی خطر است. اما گاهی مافیا کسی را حذف می کنند که به خاطر حدس های قوی احتمال دارد به سرعت اعضای مافیا را لو بدهد. بعد از شات شب یک نفر با دستور گرداننده اعضای مافیا می خوابند.
گرداننده در مرحله دوم، هر کدام از نقش های دارای قابلیت شب را بیدار می کند و در خصوص استفاده از قابلیت آن ها سوال می کند. به عنوان مثال:
- اول شهردار را بیدار می کند و از او می پرسد آیا می خواهد در این دور رای گیری ملقا کند؟ سپس دستور می دهد شهردار بخوابد.
- بعد دکتر را بیدار می کند و از او می پرسد می خواهد جان چه کسی را نجات دهد (دکتر باید حدس بزند در آن شب مافیا به چه کسی شلیک کرده است) سپس دستور می دهد دکتر بخوابد.
- بعدکارآگاه را بیدار می کند و از او می خواهد حدس بزند چه کسی عضو مافیا است و گرداننده باید حدس کارآگاه را رد یا تایید کند. سپس دستور می دهد کارآگاه بخوابد.
- بعد حرفه ای (اسنایپر) را بیدار می کند و از او می پرسد آیا می خواهد به کسی شلیک کند (اگر به اعضای مافیا شلیک کند یکی از مافیا حذف می شوند اگر شهروندان شلیک کند خودش حذف می شود) سپس دستور می دهد حرفه ای بخوابد.
- بعد جان سخت را بیدارمی کند، همانطور که گفتیم جان سخت ۲ بار می تواند در مورد حذف شده های بازی استعلام بگیرد. گرداننده از جان سخت می پرسد آیا می خواهد از امکان استعلام خود استفاده کند؟ سپس دستور می دهد جان سخت بخوابد.
- بعد روان شناس را بیدار می کند و از او میپرسد آیا می خواهد در دور بعدی بازی کسی را بی صدا کند؟ سپس دستور می دهد روان شناس بخوابد.
- سایر نقش ها هم بسته به بازی شما یکی یکی بیدار شده و نقش خود را انجام می دهند.
هشتم | اجرای روز سوم
برای ورود به روز سوم، گرداننده به طور معمول و طبق روال زیر اقدام می کند:
- اعلام کشته های شب: در ابتدا کشته های شب قبل توسط او اعلام می شود
- رای گیری استعلام وضعیت: در ادامه گاد بازی رای گیری می کند که شهر استعلام وضعیت می خواهد یا خیر! اگر نصف آرا را بیاورد او اعلام می کند که تا الان چند تن از کشته ها مافیا بوده است و چند تن شهروند (البته در سناریوهای دیگر مانند شب های مافیا، جان سخت وظیفه استعلام را بر عهده دارد.
- صحبت کردن افراد به نوبت: صحبت کردن افراد از یک دور صحبت هر بازیکن بین 1 تا 2 دقیقه با چالش رای گیری انجام می شود. هر کس نصف منهای یک آرا را به دست بیارد به دادگاه میرود (طبق قرار داد اول بازی).
در نهایت بازی به دو صورت پایان مییابد:
- پیروزی مافیا: مافیا ها یکی یکی شهروندان را حذف کنند تا تعداد مافیا و شروندان مساوی شود، در این صورت گروه مافیا پیروز شده است.
- پیروزی شهروندان: شهروندان با شناسایی مافیا ها همه آنها را تا آخرین نفر حذف کنند در این صورت گروه شهروندان پیروز شده اند.
نکات کلیدی
برای آشنایی با انواع فکت ها و استدلال های پرکاربرد در بازی مافیا کلیک کنید.
نکات و توصیه های کلیدی به شهروندان:
- مراقب بازیکنانی باشید که از یکدیگر دفاع می کنند. توجه کنید که مافیا یکدیگر را می شناسند.
- خیلی سکوت نکنید، چراکه وقتی در نهایت برعلیه کسی حرف بزنید، سکوتتان را بر ضد شما استفاده خواهند کرد و میگویند که تنها برای اخراج آنها ناگهان شروع به حرف زدن کردهاید.
- هر گاه یک نفر با تعداد بالایی به دفاعیه می رود اما در عوض با تعداد کمی رای می آوردرای گیری می رود، اما در رای گیری نهایی رای
- تناقض یابی در عملکرد افراد شامل استدلال، دفاع، اتهام زنی، لایک و دیس لایک
نکات و توصیه های کلیدی به مافیا:
- هر مافیایی بهتر است خود را یک شهروند در نظر گرفته و همانند یک شهروند ولو به صورت ساختگی و البته با دلیل، دنبال مافیا بگردید. به طور کلی سعی کنید از شخصیت شهروندی فاصله نگیرید، و در حد کمی از هم تیمی های خود (تیم مافیا) دفاع کنید و البته سعی نکنید با تیزبینی از ایشان آتو بگیرید.
- تکنیک موج سواری رویکرد مناسبی برای اعضای مافیا است. به این صورت که زمانی که ادله ای برای کسی جمع می شود که با آن ادله آن فرد متهم شناخته می شود نفرات بعدی که شروع به صحبت راجب آن شخص مشکوک می کنند به اصطلاح موج سواری روی صحبت های شخص قبل خود انجام داده اند.
- اعضای مافیا برای رد گم کردن، میتوانند علیه یکدیگر رای دهند.
- مافیا باید مانند شهروندان رفتار کن ید. شما نیز در نقش مافیا باید یکدیگر را متهم کنید و سعی کنید تعادل را به هم بریزید. این کار شهروندان را گیج خواهد کرد.
- معمولا مافیا در شات شب، شهروندی را حذف می کنند که همه می دانند او شهروند و بی خطر است. اما گاهی مافیا کسی را حذف می کنند که به خاطر حدس های قوی احتمال دارد به سرعت اعضای مافیا را لو بدهد.
- سعی کنید با تیم خود رای دهید. یک نکته مهم این است که سعی کنید هرگز به هم تیمی های خود رای ندهید. فقط زمانی به هم تیمی رای دهید که اکثر بازیکنان مشکوک شده اند. این ایده خوبی است که با حمایت از جمعیت و وانمود کردن مانند دیگران، خود را مخفی نگه دارید.
توصیه های عموی و استراتژی های بازی مافیا:
- در مرحلهی اول از اتهام زنی تصادفی بپرهیزید و بیشتر بر ارزیابی رفتار بازیکنان تمرکز کنید.
- اگر تعداد بازیکنان زیاد است، نقشهای بیشتری به بازی اضافه کنید.
- گرداننده باید از اتفاقات و نقشهای بازی یادداشت داشته باشد.
- بازیکنان چه مافیا و چه شهروند باید تلاش کنند اتهامات، اقدامات حمایتی و … را به خاطر بسپارند. بنابراین هنگام رایگیری اطلاعات خوبی برای تصمیمگیری در اختیار خواهند داشت.
- مافیا یک بازی روانشناختی است. اگرچه شما در زندگی حقیقی به فردی اعتماد دارید یا برعکس، در بازی همهچیز تغییر می کند. فیلترهای ذهنی را کنار بگذارید. برخی افراد نمیتوانند هنگامی که از آنها سوال میکنید، لبخند نزنند، بنابراین بر این اساس به آنها مشکوک نشوید.
- زیاد سکوت نکنید، چراکه وقتی در نهایت برعلیه کسی حرف بزنید، سکوتتان را بر ضد شما استفاده خواهند کرد و میگویند که تنها برای اخراج آنها ناگهان شروع به حرف زدن کردهاید.
- به طور خلاصه برای آن که بازيکن در تفکرات خود و نتایجی که می گیرد، به خطا نیفتد و دیگران را هم به اشتباه نیندازد (یعنی هدف اصلی منطق مافيايی)، باید تک تک واژه های مورد نظرش را به روشنی و آسانی تعریف کرده و شرح دهد و معنایی را که در ذهن دارد، در لفظی بریزد و به نحوی برای خود يا ديگران عنوان کند که آن معنا را به خوبی برساند و تعريف کند. به این منظور استفاده از اصطلاحات تخصصی بازی مافیا به شدت توصیه می شود.
- بهتر است برای جلوگیری از دید درشب (نایت ویژن)، از چشم بند و یا ماسک استفاده کنید.
لغات و اصطلاحات
اصلاحات مهم بازی مافیا عبارت است از:
- فکت (Fact): فکت معادل انگلیسی استدلال است: هر بازیکن بر اساس اظهارات سایر بازیکنان و برداشتهای خود، برای معرفی مظنونین خود استدلال میآورد.
- ترن (Turn): ترن معادل انگلیسی نوبت است.
- هول مافیایی (Push): شخصی که ادعا می کند پوش شده، جدا ازاینکه شهروند یا مافیا باشد. یعنی اینکه مافیا های بازی قصد کرده اند که او را در روز با رای گیری بیرون بیندازند و در اصل برای او پاپوش درست کرده اند و نظر بقیه شهروندان را هم جلب کرده اند. در این حالت شخص را به اصطلاح گره می کنند. نقشه پوش کردن یک شهروند توسط مافیا به طرق مختلف کشیده می شود.
منابع و ارجاعات
- وبسایت های محتوایی حوزه بازی و سرگرمی
- تجربه اجرای بازی مافیا
- مشاهده بازی در سناریوهای مختلف
- ویکی پدیا
- پایگاه بازی شهروند و مافیا شبکه سلامت
خیلی بازی هیجان انگیزی هستش ادم خسته نمیشه از بازی مافیا
سلام یه سوال داشتم اگر شهر سه نفر باشن و مافیا یه نفر مونده باشه شهر با رای یه شهر رو میده بیرون حالا میشن دو شهر و یه مافیا میخوام بدونم الان مستقیم یه کی آس یا همون دست دادن میرن یا اینکه باید شب شه؟
سلام
ما ۴نفرموندیم توبازی
یک مافیا و۳تاشهروند
توی رای گیری وداخل روز یک شهروندمیدیم بیرون
بعدش میمونه دوتاشهروندیک مافیا درصورتی که هنوز توشب نرفتیم
آیا شب میشه یا کی آس
خیلی واجبه کمک کنین
بازی خیلی پیچیده و هیجانی ای هستش
بله کاملا درسته، بازی بسیار فوق العاده ای است
بازی نکردم تاحالا