1

مقدمه

برای مسافرت به کشورهای خارجی علاوه بر دریافت یا تمدید گذرنامه می بایست مراحل دریافت ویزا را نیز پشت سر بگذارید. اگر کشور مقصدتان در فهرست کشورهای اروپایی عضو پیمان شینگن باشد نیز لازم است با مراحل دریافت ویزای شینگن آشنا باشید. شینگن در اصطلاح به منطقه‌ای در اروپا اطلاق می‌شود که ۲۶ کشور حاضر در آن نیاز به گذرنامه و باقی محدودیت‌های مرزی برای تردد اتباع خود را حذف کرده و از این جهت به منزله کشوری واحد به شمار می‌آیند. کشورهای عضو منطقه شینگن هر اندازه در قبال اتباع خود و عبور مرور مرزی آنها سهل می‌گیرند، در قبال اتباع کشورهایی که برای ورود به این حوزه نیاز به ویزا دارند، سخت‌گیر هستند. بر همین اساس، با توجه به این که کشورهای مطرح اروپایی زیادی به عضویت این منطقه درآمده‌اند، ویزای شینگن از ارزش و اعتبار بالایی در سراسر دنیا برخوردار است. ویزا ممکن است به صورت برچسبدر یکی از برگه‌های گذرنامه ضمیمه یا به صورت برگه‌ای مجزا در اختیار متقاضی قرار گیرد. در مجموع، ویزا در مبادی ورودی هر كشوری، نشان‌ می‌دهد هدف سفر فرد چیست، چه مدت در آن كشور اقامت خواهد كرد و آخرین مهلتی كه برای ورود به كشور مورد نظر دارد، چه تاریخی است. لازم به ذکر است که گذرنامه (پاسپورت) به منزله كارت شناسایی و برگه هویت شهروند هر کشور در کشورهای خارجی است. لازم به ذکر است مراحل دریافت ویزای کشورهای مختلف دارای تنوع است. در این مطلب مراحل اصلی و نکات کلیدی درخواست و اخذ ویزای شینگن ارائه می‌شود. ضمناً خاطرنشان می کنیم که به دلیل شرایط خاص ناشی از شیوع ویروس کرونا در جهان، در کنار همۀ این موارد لازم است گواهی بین المللی تزریق واکسن کرونا را برای ورود به کشور یا کشورهای مقدصتان بگیرید. در این رابطه باید توجه داشته باشید که تمام واکسن ها مورد قبول تمام کشورها نیستند. برای مثال، اگر واکسنی که زده اید ساخت شرکت آسترازنکا باشد، نمی توانید به چین سفر کنید، یا کشورهای اروپایی حوزۀ شنگن، واکسن سینوفارم را معتبر نمی دانند. برای اطلاع از این که هر واکسنی مورد قبول چه کشورهایی است باید به این لینک مراجعه کنید.

پیش نیاز و ملزومات

مدارک مورد نیاز ویزای کوتا‌مدت (گردشگری، بازرگانی، دیدار بستگان، درمان) شامل موارد زیر:

  • گذرنامه‌های قبلی منقضی شده
  • اصل و تصویر گذرنامه یا پاسپورت معتبر که باید تاریخ انقضاش حداقل شش ماه بعد از پایان سفرتان باشد.
  • شناسنامه
  • فرم ویزای تکمیل شده و امضاء شده: در این فرم سؤالاتی راجع به شخص سفر کننده و هدفش از سفر پرسیده می‌شود.
  • مدارکی که نشان بده شما در کشور محل سکونتتان شغل دارید و یا دانشجو هستید مثل سند ملکی، گواهی اشتغال به کار یا تحصیل، فیش حقوقی، جواز کسب، آگهی ثبت شرکت و … . این مدرک خیلی مهم است چون می‌تواند دلیل اصلی شما برای بازگشت به کشورتان باشد. البته اگر بازنشسته باشید لازم است مدارک بازنشتگی‌تان را ارائه کنید.
  • مدارک نشان دهنده توانایی مالی مثل گردش حساب بانکی، سند ملکی، اوراق سهام و…
  • دو قطعه عکس چاپی 4.5 × 3.5
  • رزرو پرواز رفت و برگشت به کشور و در مواردی خرید بلیط قطعی.
  • دعوتنامه از شخص یا شرکت در کشور مقصد، یا گواهی پزشک معالج بیانگر بیماری نیازمند معالجه، یا آگهی ثبت شرکت خودتان در ایران و آگهی نمایشگاه تجاری در کشور مقصد، و یا رزرو هتل برای مدت اقامت (در مواردی رزرو قطعی هتل)
  • بیمه مسافرتی از شرکت‌های مورد تأیید سفارت‌خانه که کل مدت زمان سفر را باید پوشش دهد.
  • ترجمه مدارک: خیلی از سفارتخانه‌ها ترجمه رسمی انگلیسی و یا زبان رسمی آن کشور از همه مدارک در کنار آن‌ها می‌خواهند. بعضی‌ها مثل فرانسه مدارک فارسی رو قبول می‌کنند.
  • پول نقد ارزی (یورو) برای پرداخت هزینه‌های صدور ویزا

مدارک مورد نیاز ویزای بلندمدت (کاری، تحصیلی)، شامل موارد زیر:

  • گذرنامه‌های قبلی منقضی شده
  • اصل و تصویر گذرنامه یا پاسپورت معتبر که باید تاریخ انقضاش حداقل شش ماه بعد از پایان سفرتان باشد.
  • شناسنامه
  • فرم ویزای تکمیل شده و امضاء شده: در این فرم سوالاتی راجع به شخص سفر کننده و هدفش از سفر پرسیده می‌شود.
  • مدارکی که نشان بده شما در کشور محل سکونتتان وابستگی هم چون خویشاوند دارید: این مدرک نشان‌دهنده دلیل اصلی شما برای بازگشت به کشورتان است.
  • مدارک نشان دهنده توانایی مالی مثل گردش حساب بانکی، سند ملکی، اوراق سهام و…
  • دو قطعه عکس چاپی 4.5 × 3.5: جدید بودن عکس و بدون روتوش بودن آن مورد تأکید است. امکان تهیه عکس در اتاق انتظار شرکت وی اف اس گلوبال و بار پرداخت هزینه مربوطه هست.
  • رزرو پرواز رفت به کشور و در مواردی خرید بلیط قطعی.
  • نامه پذیرش دانشگاه مقصد یا نامه پذیرش شرکت آگهی کننده اشتغال
  • مدرک زبان معتبر مطابق با نامه پذیرش
  • ترجمه مدارک، خیلی از سفارتخانه‌ها ترجمه رسمی انگلیسی و یا زبان رسمی آن کشور از همه مدارک در کنار آن‌ها می‌خواهند. بعضی‌ها مثل فرانسه مدارک فارسی رو قبول می‌کنند.
  • پول نقد ارزی (یورو) برای پرداخت هزینه‌های صدور ویزا


!
در مورد دعوتنامه شخصی، دوست یا خویشاوند شما در کشور مقصد باید از شهرداری محل استقرار یک فرم دعوتنامه برای شما تکمیل کرده و ارسال کند (البته نیازمند پرداخت هزینه است). تصویر این دعوتنامه هم برای سفارتخانه‎ها مورد قبول است و نیازی به پست کردن اصل آن نیست. به همراه این دعوتنامه، تصویر گذرنامه شخص دعوت کننده (و در صورت ایرانی بودن گذرنامه وی، تصویر ویزای طولانی مدت او) رو هم باید به سفارت تحویل دهید.


!
برای برخی سفارت‌خانه‌ها ترجمهتوسط دارالترجمه رسمی کفایت می‌کند و نیازی به مهرهای دادگستری و وزارت امور خارجه نیست. حتماً قبل از مراجعه برای تحویل مدارک این مورد را تحقیق کنید.


!
اگر دعوتنامه‌ای دارید که شخص دعوت کننده هزینه‌های شما در طول سفر را تقبل کرده است نیازی به مدرک توانایی مالی نیست. چنانچه دوست یا خویشاوند شما، قرار است هزینه‌های شما در طول سفر را هم تقبل کند لازم است تصویر سه فیش آخر حقوقی‌اش را نیز ضمیمه مدارک کنید.

مراحل اصلی

اول | بررسی هدف سفر و نوع ویزای شینگن

شینگن در اصطلاح به منطقه‌ای در اروپا اطلاق می‌شود که ۲۶ کشور حاضر در آن نیاز به گذرنامه و باقی محدودیت‌های مرزی برای تردد اتباع خود را حذف کرده و از این جهت به منزله کشوری واحد به شمار می‌آیند. کشورهای عضو منطقه شینگن هر اندازه در قبال اتباع خود و عبور مرور مرزی آنها سهل می‌گیرند، در قبال اتباع کشورهایی که برای ورود به این حوزه نیاز به ویزا دارند، سخت‌گیر هستند. بر همین اساس، با توجه به این که کشورهای مطرح اروپایی زیادی به عضویت این منطقه درآمده‌اند، ویزای شینگن از ارزش و اعتبار بالایی در سراسر دنیا برخوردار است. کشورهای عضو پیمان شینگن شامل: اتریش، بلژیک، جهموری چک، دانمارک، استونی، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، مجارستان، ایسلند، ایتالیا، لتونی، لیختن اشتاین، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالت، هلند، نروژ، لهستان، پرتغال، اسلواکی، اسلوونی، اسپانیا، سوئد و سوئیس است. از این لیست، ۴ کشور لیختن اشتاین، سوئیس، ایسلند و نروژ عضو اتحادیه اروپا نیستند. پس این ۴ کشور، حتی در صورتی که عضو اتحادیه اروپا نیستند، موظف به پذیرش تصمیمات اتحادیه اروپا هستند.

به طور کلی، اتباع سایر کشورها به چند دلیل و هدف عمده، تصمیم سفر به کشور مقصد را دارند؛ که این موارد در دو دسته کوتاه‌مدت و بلندمدت جای می‌گیرند. بنابراین کشورهای عضو پیمان شینگن نیز انواع ویزاها را برای مسافران به کشور خود تعریف کرده‌اند. انواع ویزاهای قابل ارائه برای مسافرت به کشورهای شینگن:

الف- ویزاهای کوتاه‌مدت (عموماً کمتر از 90 روز) که عبارتند از:

  • توریستی و گردشگری
  • تجاری و بازرگانی: عمدتاً به منظور شرکت در نمایشگاه‌های عرضه محصولات تجاری.
  • ملاقات نزدیکان و بستگان: به منظور ملاقات خویشاوندان در کشور مقصد و ارائه دعوتنامه رسمی خویشاوند شما در کشور مقصد.
  • معالجه و درمان: برای طی مراحل درمان و بستری شدن در بیمارستان‌های کشور مقصد
  • عبوری یا ترانزیت یا فرودگاهی: هدف سفر کشور ثالث است اما مسیر حرکت شما از این کشور است. ویزای عبوری، موردی محدود بوده که دریافت آن به شرط ارائه مدارک و ادله کافی چندان مشکل نیست. در حال حاضر این نوع ویزای شینگن فقط شامل فرودگاهی است که امکان خروج مسافر از فرودگاه نیز میسر نیست و فقط جهت تغییر پرواز در فرورگاه چند ساعت توقف دارد.

ب- ویزاهای بلندمدت (عموماً بیشتر از یک سال) که عبارتند از:

  • تحصیلی و دانشجویی: جهت ادامه تحصیل در کالج‌ها و دانشگاه‌های کشور مقصد.
  • کاری و شغلی: جهت اشتغال در شرکت‌ها و کسب و کارهای مستقر در کشور مقصد.
ویزای شنگن

با این توصیفات در اولین قدم شما باید تعیین کنید هدف از سفر شما کدامیک از موارد ویزای کوتاه‌مدت یا بلندمدت است و سپس با مراجعه به سایت سفارت کشور مقصد شرایط و مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای مورد نظر خود مطلع شوید.


!
گفته شد که ویزای شینگن در کل منطقه شینگن معتبر بوده و بنابراین با داشتن آن شما اجازه سفر به همه کشورهای عضورا دارید؛ اما توجه داشته باشید که ورود و خروج شما بایستی از کشوری باشد که ویزای شینگن خود را از سفارتخانه آن کشور دریافت کرده‌اید.


!
برخی از کشورهای اروپایی یا غیراروپایی که عضو پیمان شینگن نیستند به دارندگان ویزای شینگن اجازه سفر به کشورشان را بدون اخذ ویزای خود کشور می‌دهند؛ بنابراین، چنانچه قصد سفر به چند کشور به صورت همزمان دارید بهتر است از طریق وب سایت سفارت‌خانه آن‌ها این مورد را بررسی کنید و در صورت مشمول در این مورد، سفر خود را طوری طرح کنید که تنها با دریافت ویزای شینگن کشور اول، از دریافت ویزای‌های متعدد بی‌نیاز شوید.

برای دریافت ویزای شینگن، دو راه وجود دارد:

  • روش اول- مراجعه مستقیم به سفارت یا شرکت واسط وی اف اس گلوبال کشور مقصد: هم‌اکنون ارائه درخواست ویزای کوتاه‌مدت کشورهای عضو پیمان شینگن در ایران به شرکت وی اف اس گلوبال کشور مقصدبرون‌سپاری شده است.


!
چنانچه به دنبال دریافت ویزای بلندمدت کشورهای عضو شینگن هستید لازم است مستقیم به سفارت کشور مقصدمراجعه کنید.

  • روش دوم- مراجعه به شرکت‌ها یا آژانس‌های مسافرتی: هم‌اکنون شرکت‌‎ها و آژانس‌های مسافرتی در سطح شهرهای کشورمان خصوصاً برای دریافت ویزای کوتاه‌مدت و به طور خاص ویزای توریستی و گردشگری با دریافت هزینه کارمزد نسبت به دریافت ویزا به شما مشاوره داده و مسیر دریافت را ساده‌تر می‌کنند. در مواردی کل مراحل را خودشان انجام می‌دهند و شما تنها مدارک و هزینه‌ها را به شرکت یا آژانس تحویل می‌دهید و آنان پس از طی مراحل، ویزا را به شما تحویل می‌دهند.

این که شما برای دریافت ویزا کدام روش را استفاده می‌کنید بسته به نوع ویزا و شرایط سفارتخانه دارد، اما در مجموع چنانچه دفعه اول است که برای مسافرت خارجی اقدام می‌کنید و اطلاع چندانی از تشریفات شرکت واسط وی اف اس گلوبال و سفارت‌خانه‌ها ندارید، پیشنهاد می‌شود از مشاوره با شرکت‌ها و آژانس‌های فعال برای تسریع و سهولت کار استفاده کنید.

دوم | گرفتن وقت سفارت یا شرکت واسط وی اف اس گلوبال کشور مقصد

پس از اینکه هدف سفر و روش دریافت ویزای کشور مقصد مشخص شد، لازم است با توجه به الزامات سفارتخانه نسبت به تکمیل مدارک اقدام کرده و به آدرس ایمیل اعلام شده در وب سایت سفارت‌خانه درخواست وقت برای تحویل مدارک و تکمیل فرم به سفارت یا شرکت «وی اف اس گلوبال» بزنید. اطلاعاتی که لازم است در متن ایمیل درخواست اعلام کنید در وب سایت سفارتخانه اعلام شده است. عموماً طی 48 ساعت پاسخ ایمیل و تعیین وقت داده می‌شود در صورت عدم پاسخ مجدداً نسبت به ارسال ایمیل اقدام کنید. در مورد ویزای کوتاه‌مدت از وب سایت سفارت‌خانه، نشانی و اطلاعات تماس شرکت را تحقیق کرده و به جای سفارت‌خانه به شرکت ایمیل زده و درخواست وقت برای تحویل مدارک و تکمیل فرم کنید.


!
چنانچه قصد سفر به صورت گروهی، دسته‌جمعی یا خانوادگی دارید در ایمیل ارسالی و طبق دستورالعمل، مشخصات همه همراهانرا اعلام کنید تا به همگی در یک زمان وقت ملاقات داده شود.


!
چنانچه تجربه اولتان برای دریافت ویزا است و با تشریفات دریافت ویزا چندان آشنا نیستید و یا اینکه خواهان سهولت در اقدامات مربوط به دریافت ویزا هستنید، به آژانس‌ها و شرکت‌های مسافرتی معتبر مراجعه کرده و با پرداخت کارمزد، از مشاوره و تسهیلات آن‌ها بهره‌مند شوید.

سوم | مراجعه اولیه به سفارت یا شرکت وی اف اس گلوبال

مراجعه به سفارت یا شرکت وی اف اس گلوبال

پس از دریافت پاسخ ایمیل درخواست، در زمان تعیین شده (حدود دو هفته بعد) به همراه مدارک و گروه همسفر به سفارت‌خانه یا شرکت وی اف اس گلوبال مراجعه کنید. حتماً برگه چاپی ایمیل تعیین وقت را همراه داشته باشید، در بسیاری مواقع تنها با ارائه این برگه امکان گذر از بازرسی و ورود به محوطه سفارت‌خانه یا شرکت وی اف اس گلوبال را دارید. پس از حضور در سفارت‌خانه یا شرکت و رسیدن نوبت، مدارک را به کارمند مربوطه تحویل دهید. سپس فرم درخواست ویزا که در اختیار شما گذاشته می‌شود را تکمیل کرده و تحویل دهید و بعد بایستی به سؤالاتی راجع به هدف سفر به کشور مقصد که از شما پرسیده می‌شود، پاسخ منطقی دهید. همه این موارد در پرونده شما ثبت شده و در اختیار سفارت قرار می‌گیرد. پس از پرداخت هزینه صدور ویزا و کارمزد شرکت واسط، انگشت‌ نگاری می‌شوید. پرونده درخواست شما تکمیل است، در این مرحله باید منتظر پاسخ درخواست ویزا باشید.

چهارم | مراجعه به سفارت برای دریافت ویزای کشور ورودی

چند هفته پس از تکمیل پرونده درخواست ویزا، از سفارت‌خانه با شما تماس خواهند گرفت و پاسخ موافقت یا عدم موافقت به شما اعلام می‌شود. در هر صورت بایستی شخصاً به سفارت مراجعه کرده و گذرنامه و مدارک خودرا دریافت کنید. بررسی دانوما نشان می دهد معمولا همراه با ویزا، برگه‌ایبه شما تحویل می‌گردد که حاوی برخی نکات است که شما ملزم به انجام آن هستید. مواردی مثل معرفی خود به سفارت‌خانه پس از بازگشت و… تلاش کنید:

  • این موارد را به درستی متوجه شوید
  • تا انتهای انجام الزامات، نزد خود نگه دارید
  • به درستی و کامل رعایت کنید تا در صورت درخواست ویزای مجدد از این کشور یا کشورهای هم‌پیمان به مشکل برنخورید.
گرفتن ویزای شینگن

با توجه به نوع درخواست شما و مدارک ارائه شده، ویزای کوتاه‌مدت صادر شده می‌تواند دارای حالات زیر باشد:

  • یکبار ورود (Single): با این نوع ویزای کوتاه مدت در بازه زمانی اعتبار ویزا می‌توانید یکبار به کشور مقصدوارد شوید و در بازه زمانی مجاز برای اقامت در آنجا حضور داشته باشید و پس از پایان سفر و مهر خروج از کشور مقصد، ویزای شما منقضی می‌شود.
  • دوبار ورود (Double): با این نوع ویزا پس از یکبار ورود، اقامت و خروج از کشور مقصد، به شرط اعتبار زمانی ویزا می‌توانید مجدداً وارد کشور مقصد شده و باز در مدت زمان مجاز برای اقامت در آنجا حضور داشته باشید و پس از خروج مجدد، ویزای شما منقضی می‌شود. این نوع ویزا بیشتر برای حالتی استفاده می‌شود که شما قصد مسافرت به بیش از یک کشور را داشته باشید و ابتدا و انتهای سفرتان در کشور مربوطه اقامت می‌یابید.
  • چند بار ورود (Multiple): تنها محدودیت این ویزا اعتبار زمانی کل ویزا و نیز بازه زمانی مجاز هر بار حضور در کشور مقصد است. مادامی که این دو مورد را رعایت کرده باشید، ویزای شما معتبر است و می‌توانید به کشور مقصد سفر کرده و اقامت داشته باشید.

نکات کلیدی

برخی نکات مهم و کاربردی دریافت ویزای شینگن عبارت است از:

  • اگر کسی را ندارید که برایتان دعوتنامه بفرستد می‌توانید کنفرانس علمی، کارگاه آموزشی و یا دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت برای ثبت نام در کشور مقصد پیدا کنید و از آن‌ها درخواست کنید برای شما دعوتنامه ارسال کنند. داشتن دعوتنامه اجباری نیست ولی درصد احتمال دریافت ویزا را بالا می‌برد.
  • چنانچه به دنبال دریافت ویزای بلندمدت کشورهای عضو شینگن هستید لازم است مستقیم به سفارت کشور مقصد مراجعه کنید.
  • در مورد دعوتنامه شخصی، دوست یا خویشاوند شما در کشور مقصد باید از شهرداری محل استقرار یک فرم دعوتنامه برای شما تکمیل کرده و ارسال کند (البته نیازمند پرداخت هزینه است). تصویر این دعوتنامه هم برای سفارتخانه‎ها مورد قبول است و نیازی به پست کردن اصل آن نیست. به همراه این دعوتنامه، تصویر گذرنامه شخص دعوت کننده (و در صورت ایرانی بودن گذرنامه وی، تصویر ویزای طولانی مدت او) رو هم باید به سفارت تحویل دهید. چنانچه دوست یا خویشاوند شما، قرار است هزینه‌های شما در طول سفر را هم تقبل کند لازم است تصویر سه تا فیش آخر حقوقی‌اش را نیز ضمیمه مدارک کنید.
  • برخی از کشورهای اروپایی یا غیراروپایی که عضو پیمان شینگن نیستند به دارندگان ویزای شینگناجازه سفر به کشورشان را بدون اخذ ویزای خود کشور می‌دهند؛ بنابراین، چنانچه قصد سفر به چند کشور به صورت همزمان دارید بهتر است از طریق وب سایت سفارت‌خانه آن‌ها این مورد را بررسی کنید و در صورت مشمول در این مورد، سفر خود را طوری طرح کنید که تنها با دریافت ویزای شینگن کشور اول، از دریافت ویزای‌های متعدد بی‌نیاز شوید.
  • برای برخی سفارت‌خانه‌هاترجمه توسط دارالترجمه رسمی کفایت می‌کند و نیازی به مهرهای دادگستری و وزارت امور خارجه نیست. حتماً قبل از مراجعه برای تحویل مدارک این مورد را تحقیق کنید.
  • به دلیل شرایط خاص ناشی از شیوع ویروس کرونا در جهان، در کنار همۀ این موارد لازم است گواهی بین المللی تزریق واکسن کرونا را برای ورود به کشور یا کشورهای مقدصتان بگیرید. در این رابطه باید توجه داشته باشید که تمام واکسن ها مورد قبول تمام کشورها نیستند. برای مثال، اگر واکسنی که زده اید ساخت شرکت آسترازنکا باشد، نمی توانید به چین سفر کنید، یا کشورهای اروپایی حوزۀ شنگن، واکسن سینوفارم را معتبر نمی دانند. برای اطلاع از این که هر واکسنی مورد قبول چه کشورهایی است باید به این لینک مراجعه کنید.

لغات و اصطلاحات

  • ویزا یا روادید: ویزا یا روادید سندی است که توسط نمایندگان قانونی دولت (سفارتخانه یا کنسولگری) هر کشور (مقصد) برای شهروندان سایر کشورها (مبداء) صادر می‌شود و طبق آن درخواست اتباع خارجی برای ورود، عبور یا اقامت در کشور متبوع آن سفارت به تأیید رسیده است.
 

نظرات کاربران

1 دیدگاه در “مراحل و نکات دریافت ویزای شینگن

  1. مشیری گفت:

    خیلی کامل بود من انجام دادم ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − نه =