3

مقدمه

مالکین خودرو و موتورسیکلت با امور اداری و حاکمیتی متعددی سر و کار دارند. بنابراین دانستن استعلام، پرداخت و اعتراض به جریمه و خلافی خودرو، ترخیص خودرو از پارکینگ، استعلام و پرداخت عوارض شهرداری خودرو و موتورسیکلت و مراحل و مدارک تعویض پلاک بسیار مهم و ضروری هستند. در این میان اموری نیز وجود دارند که ممکن است برای همه پیش نیاید. به همین دلیل اطلاع از مراحل تغییر قانونی رنگ خودرو و اقدامات پس از تصادف رانندگی به اندازۀ دیگر امور ضروری نیست. رنگ خودرو، مهم‌ترین ویژگی ظاهری هر خودرو در تعیین اصالت آن به حساب می‌آید. تعویض قسمت‌ های اساسی وسیله نقلیه شامل محور، اتاق، شاسی و رنگ خودرو که باعث تغییر اساسی در ظاهر خودرو می‌شود، نیازمند دریافت مجوز قانونی است. به هر حال اگر از رنگ خودرویتان خسته شده‌اید یا از ابتدا از رنگ خودروی خود ناراضی هستید، ‏می‌توانید دست به کار شوید و رنگش را عوض کنید. در این مطلب مراحل اصلی و نکات کلیدی مراحل تغییر قانونی رنگ خودرو ارائه می شود.

پیش نیاز و ملزومات

پیش نیاز و مدارک تغییر قانونی رنگ خودرو عبارت است از:

  • کارت ملی
  • شناسنامه مالک اتومبیل
  • بیمه شخص ثالث
  • گواهی عدم جریمه (قابل دریافت از دفاتر پلیس+۱۰)
  • رسید پرداخت عوارض خودرو به شهرداری‌
  • کارت خودرو
  • برگه سبز اتومبیل
  • مدارک احراز محل سکونت شامل سند خانه یا اجاره‌نامه معتبر منزل یا محل کار به همراه یکی از قبوض آب، برق، گاز یا تلفن هم همراه‌تان باشد.


!
شرکت‌ها و سازمان‌ها باید اساسنامه یا روزنامه رسمی به همراه داشته باشند. علاوه بر احراز محل سکونت، نیاز به نشانی دقیق همراه با کدپستی هم دارید.


!
شایان ذکر است در بیشتر مراکز تعویض پلاک امکان پرداخت جرایم و عوارض خودروو گرفتن استعلام بیمه شخص ثالث وجود دارد.

مراحل اصلی

اول | تصمیم و انتخاب رنگ خودرو

تصمیم و انتخاب رنگ خودرو

در ابتدا باید در مورد رنگ جدید مورد نظر تصمیم بگیرید. شما می توانید کد رنگ و یا فرمول رنگ دلخواه خود را از یکی از روش های زیر انتخاب کرده تا در مراحل بعد با مراجعه به مرکز تعویض پلاک و مراکز تغییر رنگ خودرو، استفاده نمایید:

  • روش اول: استفاده از ابزار جستجوی کد یا فرمول رنگ آنلاین. که برخی شرکت ها ارائه می دهند.
  • روش دوم: انتخاب رنگ از میان هزاران رنگ از قبل پاشیده شده موجود در کاتالوگ ها به صورت حضوری در مراکز تغییر رنگ خودرو.
  • روش سوم: یاداشت کد رنگ یکی از اتومبیل های موجود در بازار که رنگ آن مورد پسند شماست.
  • روش چهارم: استفاده از دسته بندی رنگ شرکت های ارائه دهنده خودرو.


!
کد رنگ اتومبیل را می توان از برچسب یا پلاک واقع در رکاب درب راننده و یا قسمت موتور خودرو یاداشت کرد.

لازم است بدانید دست شما در انتخاب رنگ جدید اتومبیل چندان هم باز نیست. در این میان باید به محدودیت های زیر دقت نمایید:

  • رنگ مورد نظر شما باید در بین رنگ‌هایی باشد که خودروسازان با آن‌‌ اتومبیل تولید کرده است.
  • برخی رنگ‌ها هم ممنوع است. رنگ خودروهای نیروهای مسلح، سازمان‌های امدادی، تاکسی‌ها و رنگ‌هایی که قابلیت استتار داشته باشد را نمی‌توانید انتخاب کنید.


!
تغيير رنگ خودرو در برخي از موارد منجر به افت قيمت خودرو (عموما در مورد خودروهای متداول و یا مدل پایین) و در برخي از موارد افزايش قيمت خودرو (خودروهاي لوكس معمولا به‌دليل خاص شدن و تک‌رنگ بودن)، قيمتشان افزايش پيدا مي‌كند اما خودروهاي مدل پايين‌تر با افت قيمت مواجه مي‌شوند.

دوم | مراجعه به مراکز تعویض پلاک و ارائه درخواست

مراجعه به مراکز تعویض پلاک و ارائه درخواست

در ابتدا شما به عنوان مالک خودرو باید به همراه خودروی خود به مراکز تعویض پلاک مراجعه نمایید. با مراجعه به یکی از این مراکز باید درخواست کتبی خود را مبنی بر تغییر رنگ خودروارائه کنید. در فرم‌هایی که در مرکز در اختیار شما قرار می‌دهند باید اطلاعات زیر را وارد نمایید:

  • مشخصات مالک
  • مشخصات خودرو یا وسیله نقلیه
  • رنگ مورد نظر


!
رنگ مورد نظر که برای خودروی خود انتخاب می‌کنید، نباید همرنگ خودروهای نیروهای مسلح و تاکسی‌ها باشد.


!
در تهران بزرگ حدود 8 مرکز تعویض پلاک وجود دارد که 2 مرکز آن مخصوص موتورسیکلت است. البته این مراکز با هم فرق چندانی ندارند وهر کدام به شما نزدیک‌ترباشد مناسب است.

در صورت عدم امکان حضور مالک خودرو، نماینده قانونی نیز به همراه وکالتنامه قانونی می‌تواند برای این کار به مراکز تعویض پلاک مراجعه کند.

سوم | بازدید وسیله توسط کار‌شناس مرکز

در ادامه کار‌شناس مرکز تعویض پلاک، خودروی مورد نظر را بازرسی نموده و اصالت خودروی شما در‌ این مرحله با توجه به مدارکی که ارائه داده‌اید، بررسی می شود. تمام اطلاعات درج شده در فرم‌ها و مدارک خودرو باید با شرایط خودرو تطابق داشته باشد. کار‌شناس پس از بازدید، فرم تأییدیه خود را تکمیل و در صورت نبود مشکل، فرم مهر و امضا شده و به گام بعدی ارجاع داده می‌شود.


!
اگر قطعات اصلی خودرو ازجمله اتاق یا موتور آن تعویض شده باشد، تعویض رنگ خودرو در این مرحله دچار مشکل می‌شود.

چهارم | بررسی و استعلام از نهادهای امنیتی برای تقاضای تغییر رنگ

بعد از مرحله بازدید از خودرو، نوبت به بررسیتقاضای تغییر رنگ خودروی شما می‌رسد. مدیر فنی مرکز تعویض پلاک، این فرم را بررسی و در صورت نبود مشکل تأیید می‌کند و به‌ دست شما (مالک خودرو) می‌سپارد. برای تأیید این فرم، از اداره آگاهی و همچنین پلیس راهنمایی و رانندگی، استعلام انجام می‌شود تا از خاطی نبودن مالک خودرو یا سرقتی نبودن و مشکلات دیگر اطمینان کامل به‌دست آید.


!
تعویض قسمت‌های اساسی وسیله نقلیه شامل محور، اتاق، شاسی و رنگ خودرو که باعث تغییر اساسی در ظاهر خودرو می‌شود موضوعی حساس به‌حساب می‌آید و امکان دارد در تأیید تغییر رنگ مشکل به وجود آید. این قسمت‌ها در خودرو از جمله مواردی هستند که به وسیله آن‌ها می‌توان اصالت خودرو را تشخیص داد. بنابراین تغییر وضعیت هر کدام باید با صدور مجوز قانونی آن، انجام گیرد.


!
در دیگر موارد اعمال تغییرات اساسی در خودرو، مالک خودرو باید قطعه جدیدرا به همراه کد درج شده روی بدنه آن به مرکز تعویض پلاک ببرد و پیش از نصب و تعویض آن، اصالت قطعه را به تأیید مدیران فنی این مرکز برساند.

پنجم | اقدام برای تغییر رنگ خودرو

تغییر رنگ خودرو

پس از دریافت تأییدیه لازم، در این مرحله باید برای تغییر رنگ اقدام کنید. در این خصوص کافی است خودروی خود را به یکی از مراکز تغییر رنگ (و یا صافکاری و نقاشی) معتبر برده تا در عرض چند روز، رنگ جدید را بر خودروی خود اعمال کنید. در این مرحله ابتدا رنگ فعلی کاملا از روی بدنه خودرو جدا شده و بعد، رنگ جدید روی بدنه می‌نشیند. ضمنا مراکز تغییر رنگ خودرو، به دلیل الزام قانونی پس از بررسی تأییدیه تغییر رنگ، اقدام به کار می نمایند.

هزینه رنگ خودرو به عوامل متعدد زیر بستگی دارد:

  • اندازه خودرو
  • حجمی که باید رنگ آن تغییر کند
  • نوع رنگی
  • مدل ‏خودرو

ششم | بازرسی دوباره از خودروی شما در مرکز تعویض پلاک

پس از تغییر رنگ، ظاهر جدید خودروی شما باید دوباره بازرسی شود. بنابراین خودرو به‌‌ همان مرکز تعویض پلاکبرده می‌شود و کار‌شناسان دوباره ظاهر خودرو را با آنچه در فرم تقاضا و تأییدیه ذکر شده است تطبیق می‌دهند. در‌‌نهایت در صورت وجود تطابق، فرم مربوط به‌ خودروی مورد نظر را تأیید کرده و در نهایت،برگ سبز جدید برای اتومبیل‌ شما صادر می‌شود.


!
در صورتی که ظاهر خودرو با اطلاعات درج شده در فرم تغییر رنگ مطابق نباشد، باید برای تبدیل به رنگ و ظاهر گذشته و یا رنگ جدید، به مرکز تغییر رنگ (صافکاری و نقاشی)، مراجعه نمایید.

هفتم | دریافت مدارک و اسناد به صورت پستی

دریافت مدارک از طریق پست

مشخصات ظاهری هر خودرو در کارت آن ذکر شده است. بنابراین با اعمال تغییرات ظاهری روی خودرو، لازم است تا کارت خودرو هم تعویض شود. پس از تأییدیه کار‌شناسان، مشخصات جدید خودرو در قسمت شماره‌گذاری خودرو اصلاح می‌شود. بعد از آن شما به عنوان مالک خودرو برای تعویض کارت خودرو اقدام نمایید. تا زمانی که در مدارک هویتی وسیله نقلیه، مشخصات جدید خودرو درج نشده باشد، تمامی مراحلی که قبلا طی شده ارزشی ندارد. در نهایت مدارک خودرو بر اساس آدرس ارائه شده برای شما ارسال خواهد شد. برای بررسی آخرین وضعیت سند خودرو یا کارت خودرو، باید به سایت اینترنتی رهگیری مرسولات پستی ناجا مراجعه کنید. سپس نوع سند را انتخاب کرده و شماره پلاک خودرو را وارد کنید. اگر سند موردنظرتان، صادر شده باشد، بصورت خودکار به سایت اینترنتی رهگیری مرسولات شرکت پست منتقل خواهید شد. در آنجا، کد رهگیری مرسوله و آخرین وضعیت آن برای شما نشان داده می‌شود.


!
اگر مدارک قبلی شما توسط افسر راهنمایی و رانندگی در خیابان بررسی شود، خودرو به پارکینگمنتقل خواهد شد. پس تا قبل از دریافت کارت جدید خودرو که مشخصات جدید در آن درج شده، نباید وارد خیابان شوید.

نکات کلیدی

برخی نکات کلیدی و مهم تغییر قانونی رنگ خودرو شامل موارد زیر می شود:

  • تعویض قسمت‌های اساسی وسیله نقلیه شامل محور، اتاق، شاسی و رنگ خودرو که باعث تغییر اساسی در ظاهر خودرو می‌شود موضوعی حساس به‌حساب می‌آید و امکان دارد در تأیید تغییر رنگ مشکل به وجود آید. این قسمت‌ها در خودرو از جمله مواردی هستند که به وسیله آن‌ها می‌توان اصالت خودرو را تشخیص داد. بنابراین تغییر وضعیت هر کدام باید با صدور مجوز قانونی آن، انجام گیرد.
  • در صورت عدم امکان حضور مالک خودرو، نماینده قانونی نیز به همراه وکالتنامه قانونی می‌تواند برای این کار به مراکز تعویض پلاک مراجعه کند.
  • اگر بدون انجام و ملاحظات قانونی به صورت خودمختار رنگ خودروی‌ خود را تعویض کنید، در مرحله اول، طبق قانون به میزان یک چهارم تا یک هشتم هزینه ی تغییر رنگ، جریمه می‌شوید و در مرحله بعد چنانچه رنگ خودرو را به حالت اول برنگردانید، خودرو توسط پلیس توقیف می‌شود.

منابع و ارجاعات

 

نظرات کاربران

3 دیدگاه در “مراحل و نکات تغییر قانونی رنگ خودرو

  1. ملیسا گفت:

    ممنون از اطلاعات جامعی که در این مورد گذاشتید

  2. بهزاد گفت:

    چه هفت خانی داره این کار

    1. بابایی گفت:

      دقیقاااا خواستم بگم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − 1 =