0

مقدمه

قطار در بین وسایل حمل و نقل عمومی جزو ایمن ترین وسایل محسوب می شود. اولین خط راه آهن ایران بین تهران و شاه عبدالعظیم حسنی در شهر ری سال 1261 احداث شد. سفر با قطار به خاطر داشتن امکاناتی چون مشخص بودن منظره های طبیعی از پنجره، امکانات رفاهی و فضای بیشتر نسبت به وسایلی مانند هواپیما، تجربه لذت بخشی دارد. در این مطلب، مراحل و پیش نیاز سفر با قطار ارائه می شود.

از آنجایی که این فرآیند به صورت غیر متمرکز (توسط مجموعه های خصوصی و عمومی) ارائه می شود، معمولا شرایط، پیش نیازها، مدارک و مراحل آن متفاوت است. آنچه در این مطلب ارائه می شود، موارد مشترک بوده اگرچه بنا به صلاحدید در برخی موارد، حالت های مختلف ارائه شده است.

پیش نیاز و ملزومات

  • کارت ملی
  • بلیط چاپ شده: اگرچه در حال حاضر برخی شرکت های ریلی، نسبت به همراه داشتن بلیط چاپ شده از ابتدای سفر یعنی سوار شدن و در مسیر، الزام دارند، اما برخی شرکت های دیگر چنین الزامی ندارد. برای این نوع شرکت ها نشان دادن پیام خرید و کد اینترنتی خرید بلیت در هریک از مراحل سوارشدن و چک بلیت، کفایت می کند .

مراحل اصلی

اول | ارزیابی گزینه ها و خرید بلیط

خرید بلیط قطار

ابتدا باید گزینه های موجود خرید بلیت را بر اساس محدودیت های خود (مالی، زمانی و نوع سفر) ارزیابی کنید. در نهایت، خرید شما می تواند به صورت های زیر انجام شود:

  • خرید اینترنتی (سایت، اپلیکیشن): به سایت یکی از شرکت های ریلی و یا یکی از سایت (پلتفرم) های ارائه بلیط قطار مراجعه نمایید. برای خرید بلیط قطار باید موارد زیر مشخص و در سایت وارد نمایید:
    • رفت و برگشت بودن
    • مبدا و مقصد
    • تعداد مسافرین
    • کدملی (و یا شماره پاسپورت در برخی سایت ها)
    • مشخصات شناسنامه ای مانند تاریخ تولید هر کدام از مسافرین

در نهایت بلیط شما صادر و به ایمیل و شماره همراه شما پیام ارسال می شود.

  • خرید حضوری از آژانس های گردشگری و یا نمایندگی شرکت ها: برای خرید حضوری بلیط قطار، با در دست داشتن کارت ملی (البته کدملی نیز کفایت می کند) می توانید به هر یک از آژانس های مسافرتی و یا نمایندگی های فروش شرکت های ریلی مراجعه نمایید. در نهایت پس از تکمیل خرید، اصل بلیط چاپ شده به شما تحویل داده می شود
در حال حاضر برخی شرکت های ریلی، نسبت به همراه داشتن بلیط چاپ شده برای احراز قانونی بلیط از ابتدای سفر (سوار شدن) و در مسیر، الزام دارند، اما برخی شرکت های دیگر چنین الزامی ندارند و نشان دادن پیام خرید و کد اینترنتی خرید بلیت در مراحل سوارشدن و چک بلیت، کفایت می کند.
  • خرید تلفنی: برخی از شرکت های ریلی، امکان خرید تلفنی بلیط را نیز فراهم نموده اند که می توانید از این طریق نیز اقدام به تهیه بلیت کنید.

دوم | جمع‌آوری وسایل و چمدان

جمع آوری وسایل برای سفر با قطار

بارهایی را می توان داخل واگن به همراه برد که مربوط به مسافر بوده و به راحتی قابل حمل باشند. همچنین بارها باید قابلیت جایگیری در زیر صندلی یا فضای تعبیه شده برای بار را داشته باشند. بار مجاز مسافران شامل 2 قسمت بارهمراه و بارغیرهمراه می شود.

  • بار همراه: وسائلی که مسافر می‌تواند در کوپه قطار به همراه داشته باشد و قابل جایگیری در فضای تعبیه بار کوپه هستند عبارتند از:
  • کیف دستی،
  • بسته‌، کیف و جامه‌دان کوچک (حداکثر در ابعاد 40 سانتی متر)
  • صندلی چرخ دار بیمار،
  • کالسکه بچه،
  • قفس کوچک پرندگان ریز جثه (حداکثر در ابعاد 40 سانتی متر).
  • بار غیرهمراه: بار غیرهمراه عبارت است از وسائلی که مسافر نباید در کوپه همراه داشته باشد و باید حمل آن توسط واگن حمل بار انجام شود از قبیل:
  • چمدان بزرگ،
  • صندوق میوه،
  • محموله تجاری و
  • محمولاتی که ابعاد آنها بیش از 75 سانتی‌متر باشد. این قبیل محمولات باید به باجه‌ی توشه (باجه باگاژ) ایستگاه تحویل داده شود.

بارهای غیرمجاز برای سفر با قطار عبارتند از:

  • کالای قاچاق
  • کالای تجاری
  • کالای مشمول مقررات پستی
  • حیوانات (اهلی و وحشی)
  • مواد بد بو یا مشمئز کننده
  • مواد اسیدی و خورنده و سمی
  • مواد منفجره، سوختنی، محترقه و آتش زا
  • مواد بیماری زا (شیمیایی، میکروبی و رادیو اکتیو)
  • کپسول گاز
  • ظروف بزرگ محتوی روغن و لبنیات
  • اسلحه و مهمات
  • بارهای حجیم مانند بسته های بزرگ و کارتن.
مسافران می‌توانند بار مازاد خود را قبل از حرکت قطار به باجه توشه در ایستگاه تحویل دهند.

سوم | مراجعه به ایستگاه قطار

مراجعه به ایستگاه قطار

به عنوان مسافر، شما باید در حدود 1 ساعت قبل از زمان حرکت قطار به راه آهن شهر خود برسید. ابتدا و پیش از ورود به ایستگاه قطار همانند فرودگاه، وسایل خود را از محل بازرسی اولیه، عبور دهید. در ادامه به ترتیب مراحل زیر دنبال می شود:

  • مراجعه به گیت مورد نظر بر اساس برنامه زمانی اعلام شده
  • عبور از دروازه نهایی با ارائه بلیط و کارت ملی
  • رسیدن به واگن (سالن) مورد نظر
  • سوار قطار شدن با ارائه صرفا بلیط به مهماندار
ده دقيقه مانده به حركت، تمامــي درهاي قطار بسته خواهد شد. پس از بسته شدن درها براي جلوگيري از خطرات احتمالي، سوارشدن به قطار امكان‌پذير نيست.

چهارم | داخل قطار و در مسیر مقصد

در م سیر سفر با قطار

در ابتدای ورود به قطار و واگن خود، مأمور قطار، با بررسی بلیت به شما اجازه سوار شدن می دهد. پس از مدت زمان کمی از زمان حرکت قطار نیز، مأموران جهت امنیت بیشتر اقدام به چک کردن بلیط مسافران خواهند کرد. در مسیرهای طولانی، پس از تغییر زمان شرعی، قطار معمولا در اولین مسجد جهت اقامه نماز مسافران، به مدت محدود توقف خواهد کرد.

پنجم | رسیدن به ایستگاه مقصد و تخلیه قطار

در هنگام رسیدن به مقصد، پس از اطمینان از برداشتن تمامی وسایل، کوپه (سالن) را به سمت خروج ترک نمایید. مهماندار و مأمور نیروی انتظامی پس از پیاده شدن مسافران در ایستگاه مقصد، سالن‌ها را مورد بازبینی قرار داده و اقلام جامانده از مسافران را در صورت یافتن، طی صورت جلسه‌ای ثبت و وسائل را به مدت یک ماه در نیروی انتظامی محل برای عودت به صاحب اشیاء نگه داری می کنند. اشیای فاسد شدنی شامل این زمان نمی‌شوند.

تجربه نشان داده است، هزینه تاکسی های اینترنتی در مواقع عادی نسبت به تاکسی های رسمی و مستقر در قطار، فرودگاه و ... مناسب تر هستند.
چنانچه بارخود را به قطار تحویل داده و بارنامه دریافت نمودید، در هنگام تحویل و قبول بار خود، به تعداد و مشخصات هربسته رسیدگی و چنانچه اعتراض دارید در همان موقع تحویل، به مسئول مربوطه اطلاع دهید زیرا هرگونه اعتراض، بعد از بردن و تحویل بار از انبار و ترک محل، پذیرفته نمی شود.
بلیط قطار تا ساعت 12 ظهر روز قبل از حرکت با 10٪، تا 3 ساعت قبل از حرکت با 30٪ و تا قبل از حرکت با 50٪ جریمه قابل استرداد می باشد. پس از حركت قطار امكان استرداد وجود ندارد و بليط شما سوخت خواهد شد. به یاد داشته باشید استرداد اعتباری در لحظه انجام خواهد شد اما استرداد واریزی در مدت یک الی سه روز کاری انجام می شود.

نکات کلیدی

نکات کنسل کردن بلیت

گاهی اوقات وقتی بلیط قطار را برای تاریخ مشخصی رزرو می کنیم بنا به دلایل شخصی یا تغییر ساعت حرکت قطار ممکن است خواهان کنسل کردن و استرداد بلیط خود باشیم. کنسل کردن بلیط به دو صورت زیر قابل انجام است:

  • حضوری: برای کنسل کردن به صورت حضوری باید با در دست داشتن پرینت بلیط، به یکی از دفاتر فروش بلیط یا ایستگاه راه آهن مراجعه کنید تا بتوانید بلیط خود را استرداد و پول خود را با کسر جریمه پس بگیرید.
  • اینترنتی: در بسیاری از پلتفرم ها و یا سامانه های فروش بلیط، کنسل کردن بلیط های خریداری شده تنها به صورت آنلاین انجام می شود. در این خصوص باید به وب سایت مورد نظر، حساب کاربری و قسمت صورت حساب ها (و یا عناوین مشابه) وارد شوید. به قسمت بلیط های رزرو شده (و یا عناوین مشابه) کلیک کنید، مسافرین مورد نظرتان را انتخاب و پس از تایید جریمه کنسلی، استرداد را تعیین نمایید. به خاطر داشته باشید اگر عضو نیستید صورتحساب خود را از بخش پیگیری و کنسلی بلیط جستجو کنید.

منابع و ارجاعات

  • پایگاه اینترنتی اقتصاد آنلاین
  • سایت خبری فردا
  • پایگاه خبری همشهری آنلاین
  • بررسی پایگاه اینترنتی برخی از شرکت های ارائه دهنده بلیط قطار
  • منابع تخصصی حوزه گردشگری
 

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 14 =