روش های مراقبت از پوست

روش های مراقبت از پوست | 8 راهکار حفظ سلامت و شادابی پوست | 0 تا 100

0

مقدمه

به مجموعه ای از کارها برای محافظت از سلامتی پوست، مراقبت پوستی گفته می شود. رعایت مسایل مربوط به سلامت پوست؛ مانند داشتن روتین پوستی مناسب، تغذیه، خواب کافی و … فوایدی چون داشتن پوستی زیبا و درخشان تر، از بین رفتن آکنه و جوش ها و داشتن روحیه و اعتماد به نفس بالاتر دارد. تهیه و استفاده از محصولات مراقبتی خانگی مثل کرم های زیبایی خانگی، انواع روغن ضد آفتاب طبیعی، ماسک های ضد چروک خانگی، لوسیون های طبیعی و … نیز بسیار مفید است.

در این مطلب؛ انواع روش های مراقبت از پوست ارائه می شود. امید است با مطالعه این مطلب شناخت خوبی از این روش ها به دست آورید.

متن اصلی

اول | پاکسازی پوست

پاکسازی پوست یکی از مهم ترین کارهای مراقبت پوستی است. به کمک پاکسازی؛ سلول‌های مرده از بین می روند، آلودگی‌ ها و چربی های اضافه از روی پوست پاک می شود، جوش و آکنه های پوستی از بین می روند، گردش خون در پوست بهبود پیدا کرده و پوست نرم و صاف می شود.  پاکسازی پوست هم در مراکز درمانی و کلینیک های زیبایی و هم به صورت خانگی انجام می شود. برای پاکسازی پوست در خانه می توانید از روش هایی مانند شستن پوست، استفاده از بخور، به کار بردن ابزار پیلینگ، استفاده از ماسک های مناسب و لایه برداری پوست استفاده کرد. تهیه تونیک پوستی طبیعی و استفاده از آن برای احیای پوست، پس از فرایند پاکسازی، در آبرسانی، مرطوب کردن و تسکین پوست بسیار کمک کننده است.

دوم | داشتن روتین پوستی متناسب

روتین های پوستی

روتین پوستی، رعایت یک سری مراحل برای مراقبت و حفظ سلامت پوست است. برای مراقبت بهتر از پوست، لازم است نوع پوست خود را بشناسید. انواع پوست عبارت است از:

  • پوست نرمال: پوست معمولی یا نرمال، نه خیلی چرب و نه خیلی خشک است. این نوع پوست معمولا بدون لکه بوده و منافذ ظریفی دارد. بافت آن نرم و صاف و حساسیت خاصی ندارد. برای مراقبت از پوست نرمال می توان از محصولاتی مانند آبرسان، ضد آفتاب، مرطوب کننده های مناسب پوست معمولی و … استفاده کرد. همچنین می توان از روش های طبیعی مانند تهیه کرم های زیبایی خانگی، انواع روغن ضدآفتاب طبیعی و … برای مراقبت بهتر از پوست استفاده کرد
  • پوست چرب: در این نوع پوست، چربی زیاد تولید می شود و مستعد آکنه و جوش است. پوست چرب، معمولا ظاهری چرب داشته و دارای منافذ باز است. در این نوع پوست معمولا چین و چروک بیشتری ایجاد می شود. برای مراقبت از پوست چرب؛ بهتر است به طور منظم از مرطوب کننده استفاده شود، آبرسانی و شستشوی دو بار در روز نیز از جمله کارهای مهمی است که باید برای مراقبت از پوست چرب انجام شود. استفاده از روش های خانگی مانند تهیه ماسک طبیعی برای پوست چرب و جوش دار و ماسک خانگی برای رفع جوش و منافذ باز نیز مفید است
  • پوست خشک: پوست خشک به دلیل کمبود رطوبت ایجاد می شود. این نوع پوست معمولا پوسته پوسته بوده و حالت خشن دارد. بافت آن ناهموار است. افراد با پوست خشک دچار خارش و قرمزی پوست می شوند. برای مراقبت از پوست خشک؛ مرطوب کردن پوست به طور مرتب، نوشیدن آب کافی، استفاده از ضدآفتاب و تهیه بخورهای طبیعی و ماسک خانگی مخصوص پوست خشک و حساس و استفاده از آن ها توصیه می شود
چنانچه افراد دارای پوست خشک دچار اگزمای شدید شدند، لازم است برای درمان به پزشک مراجعه کنند.
  • پوست مختلط: پوست مختلط، ترکیبی از پوست چرب و خشک است. معمولا افراد دارای این نوع پوست، گونه های خشک و پیشانی چربی دارند و چین و چروک ها اغلب در چانه، پیشانی و بینی بوجود می آید. برای مراقبت از پوست مختلط بهتر است از شوینده های ملایم استفاده شود، همچنین استفاده از ضدآفتاب، لایه برداری آرام؛ به خصوص برای قسمت های پیشانی و بینی مفید است
  • پوست حساس: پوست افراد دارای پوست حساس معمولا به مواد خوراکی خاص مانند برخی ادویه ها واکنش نشان می دهد. این نوع پوست، زمستان ها خشک می شود، بعد از شستشو با آب گرم قرمز می شود، بافت ناهمواری دارد و خارش ایجاد می کند. برای مراقبت از پوست حساس لازم است قبل از استفاده از هرنوع محصول پوستی، کمی از آن را روی پوست امتحان کرده و بعد از 24 ساعت اگر واکنش نشان نداد، آن را مصرف کنید. همچنین شوینده، مرطوب کننده و ضدآفتاب های ملایم و مناسب و انواع ماسک مخصوص پوست خشک و حساس تهیه و استفاده کنید.
افرادی که پوست حساس دارند، نباید تنها به برچسب ضدآلرژی روی محصولات پوستی بسنده کنند و حتما باید آنها را طی 24 ساعت قبل از مصرف، تست کنند

سوم | مراقبت از پوست در برابر آفتاب

مراقبت از پوست در مقابل آفتاب

قرار گرفتن در معرض نور خورشید، در طی زمان طولانی باعث ایجاد لک های قهوه ای، چین و چروک، پیری پوست و مشکلات پوستی دیگر می شود. برای به حداقل رساندن این آسیب های ناشی از نور خورشید، در برابر نور آفتاب لباس های آستین بلند بپوشید، از کلاه لبه دار استفاده کنید و ضد آفتاب بزنید. می توانید انواع روغن گیاهی ضد آفتاب طبیعی و ماسک های خانگی رفع کک و مک را در خانه تهیه و استفاده کنید.

ششم | رعایت تغذیه مناسب

اهمیت تغذیه برای داشتن پوست سالم و شاداب را جدی بگیرید. تغذیه مناسب و متعادل، بر بازسازی و نوسازی سلول های پوست اثر قابل توجهی دارد. پیشنهادهایی برای داشتن تغذیه مناسب برای پوست عبارت است از:

  • مصرف میوه و سبزیجات تازه: این مواد حاوی آنتی اکسیدان، فیبر، ویتامین و مواد معدنیِ مورد نیاز برای پوست هستند
  • مصرف آب کافی: مصرف آب، به میزان کافی باعث حفظ رطوبت و جلوگیری از خشکی پوست می شود
  • مصرف مواد دارای امگا-3: امگا-3 به رطوبت رساندن به پوست و کاهش التهاب ها کمک می کنند. موادی مانند ماهی دارای امگا- 3 بوده و مصرف آن به سلامت پوست کمک می کند
  • مصرف مواد دارای ویتامین C: ویتامین سی نقش به سزایی در ترمیم بافت های پوست و افزایش کلاژن دارد و در میوه هایی مانند توت فرنگی، گوجه فرنگی و … یافت می شود
  • مصرف ویتامین E: ویتامین E، نقش مهمی در محافظت پوست در مقابل آسیب ها دارد و در مواد خوراکی بسیاری مانند مغز گردو، تخمه آفتابگردان و آووکادو وجود دارد.

پنجم | داشتن خواب به موقع و کافی

داشتن خواب برای مراقبت از پوست

عدم خواب کافی، ظاهر پوست را خسته و کدر می کند. نتیجه یک پژوهش نشان داده است که پوست بیشتر افرادی که شب بیداری را تجربه کرده اند دچار آکنه شده است. خواب کافی باعث هیدراته شدن، شادابی پوست، کاهش پف زیر چشم ها و جلوگیری از افتادگی پوست می شود.

ششم | شستشوی روزانه پوست صورت

شستشوی روزانه

در طول روز؛ آلودگی و ذرات زیادی از سلول های مرده، گرد و خاک، چربی و محصولات آرایشی روی پوست می نشیند. یکی از ساده ترین و در عین حال مهم ترین روش ها برای حفظ سلامت و مراقبت از پوست، شستشوی روزانه پوست است. برای پاک کردن این ذرات باید پوست را با شوینده های مناسب بشویید. دقت داشته باشید که شستن پوست صورت باید صحیح انجام شود زیرا شستشوی نامناسب و ناقص، باعث عدم تمیزی پوست شده و آلودگی ها را بر جای می گذارد. این مساله باعث بوجود آمدن چین و چروک و لک بر روی پوست خواهد شد.

از شستشوی پوست، بیش از اندازه و شستشو با آب داغ یا خیلی گرم پرهیز کنید.

12 روش خانگی جوانسازی پوست

هفتم | خودداری از لمس پوست

خودداری از لمس پوست

هنگامی که پوست را لمس کرده یا با آن بازی می کنید، چربی و آلودگی های دست به آن منتقل می شود. بنابراین تا حد امکان از لمس کردن و دست زدن به پوست پرهیز کنید. همچنین سعی نکنید جوش ها را با ترکاندن و فشار دادن از بین ببرید زیرا جای آنها روی پوست باقی می ماند و باعث اسکار می شود.

هشتم | انجام ورزش و کم کردن استرس روانی

استرس می تواند باعث ایجاد مشکلاتی مانند آکنه، التهاب و قرمزی پوست، پسوریازیس، کهیر و تبخال، شکننده شدن ناخن ها، ریزش موها و … شود. استرس همچنین باعث به ترشح هورمونی به نام کورتیزول شده که این هورمون قند خون را بالا می برد. فعالیت بدنی مناسب و ورزش، به کاهش استرس، بهبود فعالیت و بازسازی و بهبود روند اکسیژن رسانی به سلول ها کمک می کند. کاهش استرس و ترشح هورمون های مفید با ورزش، فرایند جوان سازی پوست را نیز سرعت می بخشد، بنابراین حتما ورزش (مانند سی دقیقه پیاده روی در روز) را در برنامه روزانه خود بگنجانید.

نُهُم | استفاده از حمام گیاهی

حمام گیاهی

حمام کردن باعث زدوده شدن چربی، چرک و عرق از سطح بدن می شود، بنابراین این عمل اهمیت زیادی در حفظ سلامت و شادابی بدن دارد. حمام های گیاهی، به خاطر مواد طبیعی موجود در آن ها می توانند در نرم و مرطوب کردن پوست بدن، آرام بخشی اعصاب، زیباسازی پوست کمک کنند. شما می توانید در خانه انواع حمام های گیاهی را تهیه کنید.

تهیه 14 ماسک روشن کننده پوست

لغات و اصطلاحات

لغات و اصطلاحات به کار برده شده در مقاله روش های مراقبت پوست عبارت است از:

  • تونیک پوستی: تونیک پوست یک محصول مرطوب‌کننده و سبکی است که معمولاً بین پاک‌کننده و مرطوب‌کننده بر روی پوست استفاده شده و اغلب حاوی عصاره‌های گیاهی و مواد ضد التهابی است
  • ابزار پیلینگ: ابزار پیلینگ صورت، وسیله ای برای تخلیه کردن جوشهای صورت، به خصوص جوش های سرسیاه و همچنین برای درآوردن موهای زیرپوستی است
  • اسکار: لکه ای دائمی روی پوست است که روی زخم رشد می‌کند. زمانی ایجاد می‌شود که بدن پس از بریدگی، خراشیدگی، سوختگی یا زخم، بهبود می‌یابد.

منابع و ارجاعات

  • کتاب رموز زیبایی صورت
  • منابع تخصصی حوزه زیبایی
 

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 2 =