مس چیست

مس (Cuprum) چیست | راهنمای جامع | فواید، موارد منع مصرف، احتیاط

0

مقدمه

مس یک ماده معدنی کمیاب است که برای عملکرد های متنوعی در بدن ضرورت دارد. مس به عنوان یک آنتی اکسیدان از بدن در برابر آسیب های سلولی و پیری زودرس محافظت می کند و به دلیل توانایی در کاهش درد و التهاب مفاصل، ماده ای بسیار ارزشمند است. مس با تبدیل آهن به هموگلوبین که حامل اکسیژن خون است، در فرایند تنفس نقش دارد و همچنین برای تولید کلاژن که برای حفظ سلامت استخوان ها و پوست ضروری است، اهمیت دارد. این ماده نقش مهمی در عملکرد پروتئین های مختلفی دارد که برای رشد و عملکرد مناسب عصب ها، مورد نیاز هستند و سیستم ایمنی را تقویت می کنند. همچنین مس در تولید رنگدانه ملانین، که بر رنگ پوست و مو تاثیر می گذارد، دخیل است.

در این مطلب؛ عملکرد، میزان نیاز، مکمل و منابع ماده معدنی مس ارائه می شود. امید است با مطالعه این مطلب شناخت خوبی از این ماده ی کلیدی و ضروری به دست بیاورید.

پیشنهاد مطالعه زینک چیست

متن اصلی

فواید و عملکرد مس

فواید و عملکرد مس عبارت است از:

  • تقویت سیستم ایمنی بدن،
  • تسکین علائم آرتروز و التهاب مفاصل،
  • امکان حفاظت از قلب و عروق،
  • وجود آنتی اکسیدان،
  • افزایش سطح انرژی.

احتیاط و موارد منع مصرف مس

مصرف بیش از حد مس می تواند باعث سردرد، ریزش مو، بی خوابی و افسردگی شود.

مقدار مجاز مصرف روزانه مس

میزان توصیه شده روزانه مجاز ماده معدنی مس در گروه های سنی مختلف به شرح زیر است:

  • از تولد تا 6 ماهگی: 200 میکروگرم
  • 12 – 7 ماهگی: 220 میکروگرم
  • 3 – 1 سال: 340 میکروگرم
  • 8 – 4 سال: 440 میکروگرم
  • 13 – 9 سال: 700 میکروگرم
  • 18 – 14 سال: 890 میکروگرم
  • بالای 19 سال: 900 میکروگرم
  • بارداری (همه سنین): 1000 میکروگرم
  • شیردهی (همه سنین): 1300 میکروگرم

مکمل های مس

مکمل های مس

کمبود مس به ندرت مشاهده شده است و هیچ گونهRDA  برای این ماده معدنی وجود ندارد. مکمل های مولتی مینرال، معمولا حاوی 2-1 میلی گرم مس هستند که برای حفظ سلامت یک فرد معمولی و پیشگیری از کمبود آن کافی است. گیاه خواران، سالمندان و افرادی که مکمل روی مصرف می کنند، ممکن است به مقدار اندک بیشتری از مس نیاز داشته باشند.

منابع مس

منابع مس

مس در موارد غذایی متنوعی وجود دارد، اما پس از فرآوری غذا تا حدودی 70 درصد از مس آن از بین می رود. منابع غذایی دارای مس عبارت است از:

  • مصرف ماهی و کنسرو ساردین،
  • مصرف یک مشت تخمه آفتابگردان،
  • مصرف صدف چروک،
  • مصرف جگر،
  • مصرف بادام زمینی،
  • مصرف قارچ،
  • مصرف نان گندم غله کامل،
  • مصرف آلو خشک.

علائم کمبود مس

نشانه ها و علائم کمبود مس عبارت است از:

  • ابتلا به خستگی،
  • ابتلا به کم خونی،
  • تغییر در رنگ پوست،
  • رنگ پریدگی و اسهال در نوزادان،
  • از دست دادن حس چشایی.
پیشنهاد مطالعه درمان خانگی اسهال

تشخیص کمبود مس

تشخیص مس

آزمایش سرولوپلاسمین یک آزمایش خون برای تشخیص کمبود مس در بدن است. در این آزمایش سطح سرولوپلاسمین خون اندازه گیری می شود. سرولوپلاسمین یکی از پروتئین های مهم پلاسما است؛ که کبد وظیفه ساختن آن را بر عهده دارد. این پروتئین به گردش مس در سراسر بدن کمک می کند.

تداخل دارویی مس

طبق تحقیقات سایت دانوما، برای مصرف ماده ی معدنی مس هیچ تداخل دارویی گزارش نشده است. اما برای مصرف مکمل ماده معدنی مس بهتر است با پزشک خود نیز مشورت کنید.

لغات و اصطلاحات

لغات و اصطلاحات پر کاربرد ماده معدنی مس عبارت است از:

  • RDA: به معنای میزان مجاز پیشنهاد شده است.
  • مکمل های مولتی مینرال: مولتی ویتامین مینرال حاوی املاح و مواد معدنی و همچنین ویتامین‌های مورد نیاز بدن چون ویتامین A ,B ,C ,D ,E است. مولتی ویتامین مینرال برای افرادی که در رژیم غذایی آن ها مواد غذایی ضروری و کافی وجود ندارد و همچنین برای زنان باردار و شیرده طبق صلاحدید پزشک باید مصرف شود.
  • صدف چروک: صدف چروک نامی است که برای گروهی از جانوران نرم‌ تن دوکفه ‌ای استفاده می‌ شود. بیشتر صدف‌ های خوراکی در دریا ها و آب‌ های شور زندگی می ‌کنند. این جانوران دو صدف سفت آهکی دارند که تن نرمشان را دربر گرفته ‌است.

منابع و ارجاعات

  • وبسایت های محتوایی حوزه دارویی
  • کتاب مرجع کامل ویتامین ها و مواد معدنی؛ ترجمه شیوا دهقان
 

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × سه =