عمومی در فناوری
image 1630245034

مراحل و نکات سفارش طراحی و توسعه سایت با CMS اختصاصی

0

مقدمه

امروزه راه اندازی و طراحی سایت برای تمامی مشاغل و صاحبان کسب و کار به یک ابزار ضروری تبدیل شده است که می تواند در مدت کوتاهی تعداد مشتریان شما را تا حد زیادی بالا ببرد. اگر بنا به هر دلیلی بخواهید وبسایتی راه اندازی کنید باید با چگونگی ثبت نام و دریافت مجوز و لوگو ساماندهی وزارت ارشاد، مراحل و مدارک دریافت نماد اعتماد الکترونیک، نحوه ثبت دامنه عمومی و بین المللی یا نحوه ثبت دامنه ملی ir و در نهایت با صفر تا صد فعالسازی درگاه پرداخت اینترنتی آشنا باشید. برای آشنایی کاملبا مدارک، مراحل و نکات سرش طراحی و توسعه سایت، این مطلب را با دقت مطالعه و در بخش نظرات، تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

پیش نیاز و ملزومات

پیش نیاز و مدارک لازم برای طراحی و پیاده سازی سایت:

  • هزینه توسعه و طراحی سایت
  • شناسنامه و کارت ملی برای دریافت درگاه پرداخت

مراحل اصلی

اول | طراحی هدف و هویت سایت

در اولین مرحله توسعه سایت، لازم است که اطلاعات کلیدی و اولیه توسعه سایت را تعیین و نهایی نمایید. این مرحله به اندازه ای اهمیت دارد که اگر در تعیین آن دچار اشتباهی شوید، ممکن است سایت شما، نیاز مخاطب را رفع نکرده و اثربخشی لازم را نداشته باشد. بررسی های دانوما نشان می دهد محورهای هدف و هویت سایت شامل موارد زیر است:

  • هدف، نوع و موضوع اصلی وبسایت
  • رقبای اصلی
  • محصول و ارزش پیشنهادی اصلی برای مخاطبان: کالا، محتوای متنی، دوره آموزشی و …
  • مخاطبین اصلی
  • بررسی فرآیند و مراحل اصلی دریافت خدمات
  • هویت برند


!
در این مرحله، لازم است که هویت برند خود را در محورهای زیر تکمیل و نهایی کنید. در ادامه هویت برند شما به صورت عمومی باید دارای موارد زیر باشد:

  • هویت کلامی:
    • نام برند: یکی از مهمترین المان های بیان کننده هویت برند، نام تجاری کسب و کار است. کلمه یا کلماتی که که برای معرفی شرکت، کالا، خدمات یا موجودیت و مفهوم برند، مورد استفاده قرار می گیرد.
    • شعار برند: شعار برند برگرفته از هسته و مزیت های برند است. باید کوتاه و به یاد ماندنی باشد و بتواند جایگاه برند را در ذهن مخاطبان تثبیت کند، شعار برند به عنوان یکی از اجزای اصلی هویت برند به ندرت تغییر می کند. به شعارهای مقطعی برای هر کمپین Slogan می گویند که باید بر اساس استراتژی های برند باشد.
    • لحن برند
  • هویت بصری:
    • لوگو: آرم تجاری یا لوگو یکی از عناصر هویت بصری برند است. وقتی یک لوگو در مرور زمان و با انجام تبلیغات در ذهن مخاطبین ثبت می شود، افراد با دیدن آرم تجاری نام برند را به یاد خواهند آورد بدون اینکه حتی نام برند در کنار لوگوی آن نوشته شده باشد.
    • رنگ: رنگ هایی که برای برند یا لوگو یا طرح های گرافیکی و حتی بسته بندی استفاده می شود باید از استراتژی های برندینگ نشات گرفته باشند. در واقع رنگ های اصلی برند باید در تمامی تعاملات مصرف کننده با محصول و خدمات قابل مشاهده باشند، در ذهن مصرف کننده به عنوان رنگ های آن برند ثبت شود و تداعی کننده برند باشد.
    • طرح گرافیک: استفاده از یک طرح گرافیکی خاص و بر اساس پالت رنگ های اصلی برند، برند را به شکل منحصر به فردی قابل شناسایی از رقبا می کند. امکان دارد این طرح ها هر چند سال یکبار و در طی برندینگ مجدد تغییر کنند.
  • هویت صوتی: یک آهنگ منحصر به فرد یا مجموعه ای از آنها در تکرارهای مداوم در ذهن مصرف کننده ثبت شده و به تثبیت برند در ذهن مخاطبین کمک می کند. در بسیاری از موارد آهنگ و یا صدای برند با شعار اصلی برند همراه است، که در این صورت به مرور زمان هنگامی که نام برند آورده می شود، شعار اصلی برند که در بردارنده مزیت اصلی برند نسبت به رقبایش است، در ذهن مخاطب به یاد آورده می شود.

مهمترین وظیفه در این مرحله این است که از هدف اصلی ایجاد وب سایت و مخاطبین درک روشنی داشته باشید که در نهایت با توجه به اهداف، از فناوری های مختلف باید استفاده شوند. پس از تعیین هدف و هویت کسب و کار خود در صورت نیاز می توانید نسبت به ثبت برند و لوگو، ثبت شرکت، ثبت اختراع و ثبت طرح صنعتی نیز اقدام نمایید.

بررسی های دانوما نشان می دهد وب‌ سایت‌ها در یک دسته‌بندی کلی، چهار گونه‌اند:

  • وب‌سایت‌های محتوامحور: وب‌سایت‌هایی که در آن‌ها بار اصلی بر عهده ی محتوا است. کاربران در هنگام کار با چنین وب‌سایت‌هایی، بیش از هر چیز به محتوا نظر دارند. وب‌سایت‌های خبری و علمی را در این دسته می‌توان گنجاند.
  • خدمات‌محور: وب‌سایت‌هایی که کاربری آن‌ها بر پایه ی خدمات به کاربران است. کاربران از چنین وب‌سایت‌هایی، انتظار عرضه ی محتوا نخواهند داشت، بلکه تنها به دنبال انجام دادن فرایند خدماتی مورد نظر خود هستند. وب‌سایت‌های: اداری، بانکداری و تجارت الکترونیک، و نيز پايگاه‌هاي عرضه‌کننده ی نرم‌افزارهای برخط، از جمله وب‌سایت‌های خدمات‌محور به شمار می‌آیند.
  • كاربرمحور: وب‌سایت‌هایی که عضویت و حضور کاربران در آن‌ها موضوعیت دارد. انواع شبکه‌های اجتماعی مجازی، در این دسته‌بندی قرار می‌گیرند.
  • ترکیبی: وب‌سایت‌هایی که ترکیبی از محتوا و خدمات را عرضه‌ می‌کنند و همچنین برقراری آن‌ها، مبتنی بر مشارکت کاربران خواهد بود.

دوم | تدوین درخواست طرح پیشنهادی (RFP) سایت

آماده کردن rfp برای طراحی سایت

بررسی دانوما نشان می دهد در مرحله بعد، بهتر است اقدام به تدوین سند RFP نمایید. این کار قطعا به دلیل مشخص کردن خواسته‌ها برای انجام یک پروژه مشخص، منجر به کاهش هزینه‌های شما خواهد شد. چرا که شرکت طراحی سایت در صورت عدم وجود RFP یا فهرست دقیق خواسته های شما مجبور هستند با در نظرگیری ضرایب بالاسری بزرگتر ریسک خود را در هنگام قیمت دادن کاهش دهد. این امر باعث می‌شود امکاناتی برای شما تعریف شود که عملا به آن‌ها احتیاجی ندارید و این موضوع هزینه‌های شما را افزایش خواهد داد. سند RFP یا درخواست پروپوزال می تواند شامل بخش های زیر باشد:

  • موضوع اصلی سایت
  • معماری و ساختار سایت
  • کارکرد وبسایت
  • الزامات مدنظر (بخش های کلیدی ای که مدنظر دارید حتما در پروژه لحاظ شود مانند الزامات گرافیکی، سئو، بخش کاربران سایت)
  • چشم انداز توسعه (مسیری که در آینده سایت مدنظر است و نه در کوتاه مدت)
  • پشتیبانی پیمانکار
  • فازهای توسعه و دریافت سایت در صورت تعیین
  • اطلاعات تماس


!
اگر شما دارای سازمانی بزرگ نیستید و یا توان هزینه کردن برای بخش های مشاوره ای و فازهای مطالعاتی قبل از شروع پروژه های طراحی سایت را ندارید، حداقل کاری که می توانید بکنید این است که کلیه بخش های وب سایت را تعریف کرده، و خواسته های خود را در هر یک از بخش‌ها به صورت حداقل و حداکثر تعریف نمایید.


!
به خاطر داشته باشید RFP، درخواست ارائه پروپوزال (طرح پیشنهادی) است و نه خود طرح پیشنهادی. بنابراین حتما لازم است که پیمانکار توسعه سایت، بر اساس درخواست و نیاز شما، طرح پیشنهادی ارائه دهد. بررسی های ما نشان می دهد در شرایطی که عملکرد سایت دارای نوآوری بوده و از حساسیت بالایی برای شما برخوردار است، حتما از توسعه دهنده وبسایت، طرح پیشنهادی مکتوب دریافت کنید. البته بسیاری مواقع پیمانکارهای توسعه وب، تمایل و دقتی در تدوین طرح پیشنهادی ندارند. در برخی مواقع هم مشاهده شده است که شرکت ها بعد از جلسه حضوری با کارفرما اقدام به تدوین طرح پیشنهادی و حتی قیمت می نمایند.

چنانچه بخواهید، در طرح پیشنهادی خود به فناوری برنامه نویسی نیز اشاره نمایید، به این موارد توجه فرمایید. زبان های برنامه نویسی وب به دو بخش کاملا مجزا تقسیم می شوند:

  • زبان برنامه نویسی سمت کاربر (Client Side Programming یا front end): زمانی که در مورد فرانت اند (Frontend) وب صحبت می کنیم، منظور آن بخشی است که قابل دیدن است و با آن تعاملمی کنیم. فرانت اند معمولا از دو بخش تشکیل می شود: طراحی سایت و توسعه فرانت اند وب. در گذشته اگر کسی از توسعه صحبت می کرد، عموما مربوط به سمت سرور یا بک اند (Backend) بود، اما در چند سال گذشته این موضوع بسیار تغییر کرده است و نیاز داریم میان کسی که سایت را در نرم افزاری مانند فوتوشاپ طراحی می کند و کسی که آنها را تبدیل به کد های HTMLو CSS می کند، تفاوت بگذاریم. این موضوع زمانی که طراحان به سوی استفاده از جاوا اسکریپ و JQuery روی آوردند بسیار جدی تر شد. به همین خاطر، امروزه منظور از طراح سایت، هم افرادی است که با فوتوشاپ و نرم افزارهای گرافیکی مشابه کار می کنند و هم افرادی که آن طرح ها را به کد های HTML، CSS، جاوا اسکریپت و JQuery بدل می کنند.
  • زبان برنامه نویسی سمت سرور (Server Side Programming یا back end): بک اند (Backend) عموما از سه بخش تشکیل می شود: سرور، برنامه و پایگاه داده ها (دیتا بیس). تکنولوژی های سمت سرور یا بک اند عموما شامل زبانهای برنامه نویسی مانند PHP، Python و غیره می باشند. همچنین برای اینکه این تکنولوژی ها آسان تر نیز شوند گاهی از فریم ورک هایی مانند لاراول، جنگو، فونیکس، ای اس پی دات نت (asp.net)، کیک پی اچ پی و … برای سرعت دادن به توسعه برنامه استفاده می شود.

سوم | انتخاب پیمانکار توسعه سایت

در این مرحله باید بر اساس سند درخواست پروپوزال، شرکت یا پیمانکار توسعه وب مناسبی را انتخاب نمایید. بر اساس تجربه، روال زیر را باید در این مرحله طی کنید:

  • ارسال RFP برای شرکت ها و افراد توسعه دهنده وبسایت
  • دریافتپروپوزال
  • شرکت در جلسه حضوری
  • انتخاب شرکت و فرد توسعه دهنده
  • امضای قرارداد با پیمانکار توسعه وبسایت
انتخاب پیمانکار طراحی سایت

دانوما توصیه می کند در انتخاب شرکت یا فرد پیمانکار توسعه سایت به معیارهای زیر دقت نمایید:

  • معیار اول- قیمت: بخش مهمی از یک پروژه طراحی سایت قیمت تمام شده آن است. یک شرکت معتبر جزییات قیمت نهایی پروژه را در اختیار شما قرار می‌دهد و به شما می‌گوید اضافه کردن هر بخش جدید به پروژه چه میزان به هزینه های شما اضافه خواهد کرد. همچنین قبل از شروع پروژه باید بدانید که:
    • روش پرداخت هزینه نهایی پروژه چگونه است؟
    • آیا پرداخت ها فقط به صورت نقدی است یا پرداخت شرایطی هم امکان‌پذیر است؟
    • چه میزان از هزینه باید به عنوان پیش پرداخت داده شود؟
    • در صورت تسویه نقدی شرکت طراحی سایت به شما چه میزان تخفیف خواهد داد؟

توجه کنید که تعریف کیفیت می تواند بر اساس شرایط و وضعیت شما تعریف شود. اما به هر حال در نظر داشته باشید، با قیمت خیلی ارزان نمی توان کیفیت نسبی را تحویل گرفت.

  • معیار دوم- نمونه کار: بخش مهمی که به شما کمک می‌کند تا در مورد یک شرکت طراحی سایت قضاوت کنید و از کیفیت کار آن‌ مطمئن شوید، مشاهده نمونه کار مخصوصا موارد مشابه می باشد.
  • معیار سوم- برنامه نویسی: برای راه اندازی هر سایتی از یک زبان برنامه نویسی تحت وب استفاده می‌شود. همچنین ممکن است بخواهید از سیستم های مدیریت محتوا مانند وردپرس و جوملا استفاده کنید.
  • معیار چهارم- سابقه: اعتبار و سابقه ارائه خدمات برای یک شرکت طراحی سایت بسیار مهم است. هر چه شرکت قدیمی تر و با سابقه تر باشد طبیعتا تجربه بیشتری در ارائه خدمات و برخورد با مشتری دارد. یک شرکت طراحی سایت با سابقه، هزاران نمونه کار دارد که به شما نشان دهد. شما با یک تحقیق ساده می‌توانید از کیفیت خدمات آن‌ها اطمینان حاصل کنید. حتما گواهی‌ها و عضویت‌های شرکت طراحی سایت را جویا شوید.
  • معیار پنجم- دسترسی: بعد از پایان پروژه شما حق دارید همه فایل های پروژه را داشته باشید تا هر زمان تصمیم داشتید تغییراتی در سایت بدهید یا از خدمات شرکت طراحی سایت دیگری استفاده نمایید با مشکل مواجه نشوید. متاسفانه بسیاری از شرکت ها، منبع و سورس پروژه را با دریافت مبلغ مجزا در اختیار مشتری قرار می دهند که به نظر می رسد این اقدام، فرهنگ غلطی در این عرصه است.
  • معیار ششم- متخصصان: شما می‌توانید از شرکت طراحی سایت درباره توانایی‌های متخصصان، پروژه‌هایی که قبلا بر روی آن کار کرده‌اند و مهارت‌هایی که در آن بهترین هستند را بپرسید. البته بررسی های ما نشان می دهد در برخی مواقع شرکت ها از اعلام این موضوع صرف نظر کرده یا اغراق می نمایند.
  • معیار هفتم- پشتیبانی: بخش بسیار مهم بعد از پایان پروژه مربوط به واحد پشتیبانی و خدمات بعد از فروش می‌‌باشد. یک شرکت معتبر با داشتن کارشناسان مجرب در واحد پشتیبانی می‌تواند در کمترین زمان ممکن مشکل پیش آمده برای سایت شما را رفع کند و سایت شما را به وضعیت اول خود بازگرداند. پشتیبانی شاید بعد از قیمت و کیفیت کار یکی از مهمترین معیارها باشد.

بررسی های دانوما نشان می دهد که تعیین موارد فوق برای یک پروژه توسعه سایت بسیار کلیدی است و لازم است در سند RFP و گفتگوهای خود، این موارد را به عنوان معیارهای بررسی نمایید.

چهارم | عقد قرارداد توسعه (طراحی و پیاده سازی) سایت

قرارداد طراحی و توسعه سایت

در نهایت بعد از مشخص شدن، پیمانکار توسعه سایت، نوبت به مرحله عقد قرارداد می رسد. بعد از این‌که شرکت یا پیمانکار مناسب را برای انجام پروژه انتخاب نمودیم، با عقد قرارداد صحیح باید موارد مدنظر خود را به طور دقیق در قرارداد و یا پیوست های آن مشخص نماییم. نگارش کلیه خواسته‌ها و حدود آن‌ها، در مرحله اول، امری زمان بر به نظر می رسد، در نتیجه بسیاری از کارفرمایان برای صرفه جویی در زمان، این مرحله را انجام نمی دهند و تنها به بیان چند خطی در خصوص ویژگی های کلی طراحی سایت مورد نظرشان بسنده می کنند، اما انجام ناقص این بخش در واقع پایه و اساس پروژه را بسیار متزلزل و زمان بر می کند. دانوما پیشنهاد می کند، در برونسپاری سایت کسب و کار و یا پروژه هایی که برای شما حساسیت و اهمیت بالایی دارد، حتما قرارداد امضا نمایید. محورهای اصلی قرارداد طراحی سایت می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • اطلاعات اولیه: شامل اطلاعات تماس و تعیین طرفین قرارداد
  • موضوع قرارداد: در این بخش توصیه می شود فازهای اصلی، تحویل پروژه با مشخصات و تاریخ قید شود
  • مدت قرارداد: اگر زمان تحویل برای شما اهمیت بالایی دارد، در صورت امکان، جریمه دیرکرد تحویل پروژه (چنانچه به دلیل کوتاهی پیمانکار باشد)، در قرارداد در نظر بگیرید.
  • مبلغ قرارداد: در این ماده لازم است، مبلغ و نحوه پرداخت را به ازای هر کدام از فازهای تحویل داده شده مطرح نمایید.
  • تعهدات کارفرما: در این بخش باید تعهدات و مسئولیت های کارفرما، از قبیل موضوعات مربوط به بیمه، کیفیت همکاری در مقاطع مختلف و … را بیان نمایید.
  • تعهدات مجری: در این ماده نیز توصیه دانوما بر این است که تعهدات مجری از قبیل رعایت امانت اطلاعات، تغییرات محدوده پروژه، کیفیت تعامل و ارائه فازهای مختلف پروژه و در نهایت بیان موارد خاص خارج از تعهدات مجری به عنوان مثال هزینه های حاصل از ثبت دامنه و … .
  • حقوق مالکیت مادی و معنوی
  • فسخ قرارداد
  • شرایط خاص: شیوه رفتار طرفین در شرایط خاص در این بخش ارائه می شود.
  • حل اختلاف
  • نسخ قرارداد


!
فعالیت های پشتیبانیشامل اصلاح هر گونه نقصان، خطا و مشکل در عملکرد صحیح وب‌سایت (مبتنی بر الزامات ارائه شده مانند چارچوب سئو و …)، خواهد بود.


!
هنگامی که شما به ساخت یک وب سایت فکر می کنید دغدغه شما حول دو موضوع اصلی قیمت و زمان چرخش می کند. این دو پارامتر به طور عمده به اندازه و دامنه پروژه بستگی دارد. در نتیجه برای کنترل بهتری زمان و هزینه، شاید بهتر باشد در صورت امکان، از اپلیکیشن ها و نرم افزارهای کنترل پروژه استفاده نمایید.

پنجم | ساخت نقشه و معماری سایت

طراحی و ساخت نقشه و معماری سایت

در این مرحله بر اساس اطلاعاتی که در مراحل قبل جمع آوری شد، نقشه و طرح سایت ایجاد می شود. در این مرحلی نمای کلی از سایت و صفحات آن به همراه سایت مپ (نقشه سایت) ایجاد می شود. نقشه سایت باید روابط بین قسمت های اصلی و معماری وبسایت شما را توصیف کند. دلیل اصلی ایجاد یک نقشه سایت این است که وبسایتی کاربر پسند که به راحتی قابل استفاده است ایجاد شود. در واقع وایر فریم نمایی کلی از پروژه و ارتباط بخشهای آن با هم را نمایش میدهد و همچنین مشخص میشود هر بخش هر کجای سایت قرار دارد و چگونه با باقی بخشها در ارتباط است. معمولا وایر فریم چند بار توسط مشتری تغییر داده میشود تا در نهایت طرح اصلی و تایید شده سایت مشخص شده و به مرحله طراحی واقعی برسد.

نقشه سایت به شما اجازه می دهد تا بدانید که ساختار داخلی یک وب سایت چگونه است. اما رابط کاربری را توصیف نمی کند. در نهایت می توان گفت خروجی این مرحله به طور معمول موارد زیر است:

  • طراحی نقشه سایت
  • وایرفریم


!
گاهی اوقات قبل از اینکه شروع به طراحی گرافیک سایت و کد نویسی صورت بگیرد، نیاز است معماری سایت به تأیید کارفرما یا مشتری برسد، تا با خیال راحت وارد فاز بعدی انجام پروژه شوید. البته بررسی های دانوما نشان می دهد، الزاما در تمام پروژه ها این مرحله به صورت مستقل انجام نمی شود.

ششم | طراحی سایت

در ادامه، طراحی وب سایت شما شکل می گیرد. در واقع در این مرحله بر اساس موارد زیر سایت طراحی می شود:

  • وایر فریم تایید شده
  • هویت برند

وایر فریم تایید شده به طراح گرافیک داده می شود تا چند نمونه طرح با رنگ بندی های مختلف از روی آن زده شود. بعد از این مرحله مشتری میتواند نمای کلی سایت خود را به صورت عکس ببیند و تا حد بسیار زیادی سایت نهایی هم شبیه همین طرح خواهد بود. موارد محتوای بصری غیر قابل تغییر دیگر مانند تصاویر ثابت یا بنر، لوگوها و غیره در این مرحله ایجاد می شوند.

پس از آن، مشتری می تواند طرح را بررسی کند و بازخورد خود را برای شما ارسال کند. در این مرحله نیز پس از نهایی شدن، طرح برای کارفرما ارسال می شود و پس از رفت و برگشت های متعدد، طرح سایت نهایی می شود.

هفتم | خرید دامنه و هاست

خرید دامنه و هاست برای سایت

اگرچه قبل از این مرحله نیز می توانید، نسبت به خرید و ثبت دامنه عمومی یا خرید دامنه ملی و ایرانی و همچنین خرید هاست اقدام کنید اما به خاطر داشته باشید تا قبل از ورود به مرحله کدنویسی و یا حداکثر همزمان با آن، لازم است دامنه و هاست خود را تهیه نمایید. برای تهیه هاست نیز باید به موارد زیر دقت نمایید:

  • بک اپ گیری مرتب روزانه از پایگاه های داده
  • بکاپ گیری مرتب ماهیانه از محتویات سایت
  • سرورهای سریع و قدرتمند
  • امنیت بالا (فایروال سخت افزاری روی سرور)
  • تکنولوژی برتر
  • قابلیت محافظت در برابر حملات
  • آپ تایم بالا (۹۹٫۹%)
  • انتقال رایگان وب سایت
  • امکان و گارانتی بازگشت وجه (بدون هیچ قید و شرط)


!
در تهیه هاست، حتما با مشورت و نظر توسعه دهنده وبسایت اقدام نمایید.


!
یک نکته مهم در انتخاب شرکت ارائه دهنده هاست، دوره تست رایگان هاست است. دوره تست رایگان، نشانه خوبی است از اینکه، آن شرکت میزبان به خدمات خود اعتماد دارد.

به خاطر داشته باشید بر اساس سیستم عامل، هاست به دو نوع، هاست ویندوز و هاست لینوکس طبقه بندی می شود:

  • هاست ویندوز: اگر سایت ‌تان با استفاده از ASP طراحی شده، و یا از دیتابیس MSSQL استفاده می کند، همچنین اگر تمایل دارید سایت تان بر روی وب سرور IIS مایکروسافت راه ‌اندازی شود، شما نیاز به هاست ویندوز دارید.
  • هاست لینوکس: در صورتی که وب سایت شما توسط زبان هایPHP ، Python، و غیره طراحی شده و سایت شما نیاز به دیتابیس MySQL دارد، و همچنین اگر سایت شما، برای کارکرد صحیح نیاز به وب سرورهایی چون Apacheو NGINX دارد لازم است از هاست لینوکس استفاده کنید. علاوه بر این، اگر تمایل دارید با کنترل ‌پنل های مشهوری چون cPanel و Plesk، سایت تان را مدیریت کنید، می توانید از سرویس‌های لینوکسی استفاده کنید.

هشتم | کد نویسی و آزمایش فنی وبسایت

کدنویسی و آزمایش فنی وبسایت

سرانجام در این مرحله به طور رسمی شروع به ایجاد وب سایت می شود. عناصر گرافیکی که در مراحل قبل طراحی شده اند باید برای ایجاد وب سایت واقعی استفاده شوند. معمولا، در ابتدا صفحه اصلی ایجاد می شود و پس از آن همه زیر صفحه ها بر اساس سلسله مراتب وب سایت که قبلا در قالب یک نقشه سایت ایجاد شده اند اضافه می گردند. چارچوب ها و CMS باید اجرا شوند تا اطمینان حاصل شود که سرور می تواند نصب و راه اندازی را به خوبی انجام دهد. گام مهم دیگر بهینه سازی موتور جستجو (SEO) است. SEO یک راه حل اساسی برای بهینه سازی در موتورهای جستجو است و به مقوله جذب کاربران جدید و افزایش ترافیک واقعی، رایگان و معقول از طریق نتایج جستجو معنا می شود. در واقع در این مرحله، عوامل کلیدی پیاده سازی سئوسایت نیز (که در بخش عوامل کلیدی این مقاله ارائه شده است) برای پیاده سازی در سایت، ارائه می شود.

در این مرحله فایل های آماده شده از طریق پروتکل FTPبر روی سرور سایت قرار می گیرند و پس از انجام پاره ای تنظیمات، سایت قابل بهره برداری خواهد بود. وقتی مرحله کدنویسی هم به پایان رسید فایلهای نهایی سایت را قبل از انتشار عمومی روی سرور تست یا production server قرار می دهند و در این مرحله هم مشتری و هم تیم فنی بخش های مختلف سایت و صحت عملکرد منوها، دکمه ها و سایر عملگر ها را تست می کنند و ایرادات احتمالی هم در این مرحله رفع می شود.


!
ممکن است مشتری بخواهد قابلیتی را بعد از دیدن نسخه واقعی سایت اضافه یا کم کند که در این مرحله این کار انجام می شود. تمامی سایت ها از نظر درستی عملکرد در مرورگرهای مختلف و همچنین روی سایزهای مختلف مانیتور و تلفن همراه تست می شود تا هیچ مشکلی در آن وجود نداشته باشد.

بنابراین روال کلی در این مرحله به صورت زیر است:

  • کدنویسی سایت و توسعه و پیاده سازی زیرساخت سئوسایت
  • بارگزاری کد بر روی سرورسایت
  • تست (آزمایش) سایت قبل از انتشار و پس از تحویل هر فاز


!
در صورت نیاز هنگامی که از سیستم مدیریت محتوا یا CMS برای ایجاد سایت استفاده می کنید، می توانید پلاگین CMS را در این مرحله نیز نصب کنید. در نهایت فایل های ایجاد شده در مرحله پیاده سازی و پس از انجام تنظیمات آماده هستند تا بر روی سرور اصلی سایت قرار گیرند.


!
لازم است در این مرحله برای کنترل بهتر وبسایت در آینده، آنالیزگرها و ابزارهای مختلف بر روی سایت نصب شود.

نهم | دریافت مجوزهای قانونی و درگاه پرداخت (در صورت نیاز)

گرفتن درگاه پرداخت برای سایت

همانطور که می دانید پس از طراحی و توسعه سایت و به صورت کلی تر راه اندازی استارتاپ یا راه اندازی کسب و کار اینترنتی، لازم است اقدمات و مجوز های زیر را دریافت نمایید:

  • مجوز ساماندهی: برای تمامی سایت ها دریافت مجوز ساماندهی الزامی است.
  • نماد اعتماد الکترونیک: برای سایت های فروشگاهی (دارای درگاه پرداخت) که مبادلات مالی در آن انجام می شود، دریافت نماد اعتماد الکترونیک لازم است.
  • ثبت برند: در صورت تمایل به توسعه زیرساخت های اصلی کسب و کار، ثبت برند ضروری به نظر می رسد.
  • مجوز نظام صنفی رایانه ای: دریافت مجوز نظام صنفی رایانه ای یکی دیگر از اقدامات کلیدی است که توصیه می شود انجام دهید.
  • پروانه کسب و کار اینترنتی: از مهم‌ترین مجوزهای لازم برای فروشگاه اینترنتی، دریافت پروانه کسب و کار اینترنتی می‌باشد. این پروانه یا همان مجوز صنفی، مجوزی است که باید از صنف حوزه فعالیت مربوطه گرفته شود. اگر در حوزه فعالیت شما صنف خاصی وجود ندارد مجوز خود را از اتحادیه کسب و کارهای مجازی دریافت کنید. به عبارت دیگر سایت اینترنتی شما در گرو داشتن مجوز نیست بلکه کسب و کار شما در گرو داشتن این مجوز می‌باشد. این مجوز توسطاتحادیه کسب و کارهای مجازی صادر می شود.
  • مجوزهای تخصصی هر صنف: به طور کلی هر محصولی که شما قصد فعالیت روی آن در فضای مجازی دارید می‌بایست مجوز لازم را از مراکز ذیصلاح دریافت نمایید. به عنوان مثال برای فروش محصولات سمعی و بصری یا فرهنگی مثل کتاب به مجوز وزارت ارشاد، برای محصولات حوزه سلامت و درمان به مجوز وزارت بهداشت و درمان و… نیاز است. بنابراین در هر صنفی نیاز به پروانه اختصاصی همان صنف یا اتحادیه خواهد بود.

البته چنانچه قصد راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی را دارید برای انجام عملیات مالی باید یک درگاه پرداخت راه انداری نمایید. بدین منظور دو انتخاب داریم:

  • درگاه مستقیم بانکی: در این روش، شما به طور مستقیم به سراغ بانک‌ها و شرکت‌های درگاه پرداخت آن‌ها می‌روید، و با عقد قرارداد و طی کردن مراحل حقوقی، می‌توانید از درگاه پرداخت مستقیم بانک‌ها استفاده کنید. البته، برای اینکه بتوانید از درگاه مستقیم بانک‌ها استفاده کنید، در ابتدا باید نماد اعتماد الکترونیکی تهیه کنید، که دریافت آن هم روال‌های حقوقی خاص خود را دارد.. برای آشنایی با مراحل راه اندازی درگاه مستقیم بانکی کلیک نمایید.
  • درگاه پرداخت واسط: اگر موفق به دریافت نماد اعتماد الکترونیکی نشدید، می‌توانید به سراغ شرکت‌های واسط بروید. در این حالت، شما به سراغ شرکت‌هایی می‌روید که به عنوان واسط بین شما و درگاه‌های بانک عمل می‌کنند. شما با ثبت نام در این شرکت‌ها و طی کردن مراحل احراز هویت، سایت خود را معرفی می‌کنید و می‌توانید از درگاه پرداخت آن‌ها استفاده کنید. البته استفاده از این درگاه‌ها رایگان نیست و مبلغی را به عنوان کارمزد از شما دریافت می‌کنند.

برای دریافت مجوزهای قانونی نیز، می‌توانید به سایت نماد اعتماد الکترونیکی مراجعه کنید. برای آشنایی با مراحل و نکات دریافت نماد اعتماد الکترونیک، کلیک نمایید


!
بررسی های دانوما از وبسایت اینماد نشاد می دهد که چنانچه در وبسایت شما، کالا و خدمتی برای فروش عرضه نشده باشد، مشمول نماد اعتماد الکترونیکی نمی باشد.

دهم | تحویل نهایی و انتشار وبسایت

بالاخره روز انتشار فرا می رسد و بعد از تمام شدن مراحل طراحی سایت و رفع تمامی ایرادها می توان سایت را به صورت عمومی منتشر کرد و فعالیت سایت با حضور کاربران واقعی در اینترنت تست و سنجیده می شود. بررسی دانوما نشان می دهد، در نهایت در این مرحله باید اقدامات زیر انجام می شود:

  • دریافت وبسایت و آموزش لازم
  • آزمایش عملکرد سایت
  • آزمایش و آنالیز عملکرد فنی سایت (آنالیز سئو و کدینگ و …)
  • دریافت بازخور تدریجی از کاربران و مخاطبان سایت.

آزمایش وبسایت بخش بسیار کلیدی از فرآیند توسعه وب است. در این مرحله بر اساس فازهای توافق شده تحویل سایت (مبتنی بر قرارداد)، باید بخشی از اطلاعات و محتوای سایت، به صورت آزمایشی در وب سایت قرار گیرد سپس کارشناسان فنی قسمت های مختلف وب سایت را از لحاظ عملکرد و مبتنی بر الزامات مطرح شده در قرارداد توسعه سایت و پیوست فنی آن، مورد آزمایش و بررسی قرار می دهند تا عیوب احتمالی آن مشخص و بر طرف گردد. به طور کلی بررسی و آزمایش سایت می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • بررسی صفحات و ارتباط آن: هر لینک پیوندی، باید مورد آزمایش قرار بگیرد تا اطمینان حاصل شود که ارتباط بین وب سایت با صفحات دیگر قطع نیست.
  • بررسی فرم ها و اسکریپت ها: شما باید هر فرم و هر اسکریپت را چک کنید.
  • بررسی کدینگ سایت: برای بررسی اینکه آیا کد شما با استانداردهای وب مطابقت دارد، از ابزارهای ارزیابی کد البته در صورت نیاز استفاده کنید.

بعد از اینکه نسخه نهایی سایت منتشر شد باید تا مدتی از کاربران سایت، فیدبک و بازخور دریافت کنید چراکه ممکن است با بخش های مختلف سایت مشکلاتی داشته باشند و نظراتی برای بهبود یا رفع ایرادات از بخش های مختلف سایت به شما ارائه کنند.


!
فیدبک گرفتن از کاربران میتواند بهترین کمک به شما برای بهبود وضعیت و رفع ایردات سایت باشد.


!
انتشار و تحویل وبسایت می تواند بر اساس قرارداد شما به صورت فازبندی شده باشد بنابراین عملیات تحویل گرفتن سایت و آزمایش برای هر فاز باید انجام شود.

پس از رفع اشکالات فنی و نهایی شدن وب سایت، یک دوره آموزشی حضوری برای کارفرما برگزار شده و نحوه کار با سیستم مدیریت محتوا به صورت مفصل و با جزییات کامل به نماینده کارفرما آموزش داده می شود. سپس سایت به صورت نهایی به کارفرما تحویل داده می شود.

در نهایت پس از تکمیل و نهایی سازی سایت، می بایست تحلیلی توسط آنالیزگرهای سئو برای سنجش کارایی اولیه سایت، انجام شود. برخی از این تحلیلگرها شامل موارد زیر می شود:

یازدهم | پشتیبانی و به روزرسانی سایت

بعد از انتشار نهایی سایت هم نیاز است که تیم پشتیبانی در کنار شما باشد. با کمک تیم پشتیبانی میتوانید ایرادات موجود در سایت را که از فیدبک کاربرانتان جمع بندی کرده اید رفع کنید و همچنین امکانات جدیدی را به مرور زمان و با توجه به نیاز کاربرانتان به سایت اضافه کنید. یک تیم پشتیبانی قوی میتواند در وقت نیاز بهترین کمک به شما و سازمانتان باشد. اگر به مشکلات وب سایت زود رسیدگی نشود کاربران خودرا از دست خواهید داد. مسئله‌ی مهم دیگر این است که وب سایت خود را به روز نگه دارید.

فعالیت های پشتیبانی می تواند به دو صورت تعریف شود:

  • اصلاح هرگونه نقصان، خطا و مشکل در عملکرد صحیح وب‌سایت (مبتنی بر الزامات ارائه شده در قرارداد و پیوست فنی)خواهد بود.
  • توسعه موارد و راهکارهای جدید در وبسایت که به طور معمول در قالب قرارداد پشتیبانی سایت انجام می شود.

در نهایت لازم است، یک استراتژی محتوایی مناسب (جهت تولید و نشر محتوا) برای بروز رسانی سایت تعریف نمایید. این موضوع کمک می کند به تدریج در نتایج جستجو جایگاه بهتری داشته باشید.

نکات کلیدی

نکات بسیار مهم در هنگام عقد قرارداد طراحی سایت عبارت است از:

  • اگر زمان تحویل برای شما اهمیت بالایی دارد، در صورت امکان، جریمه دیرکرد تحویل پروژه (چنانچه به دلیل کوتاهی پیمانکار باشد) را در قرارداد در نظر بگیرید.
  • به خاطر داشته باشید RFP، درخواست ارائه پروپوزال (طرح پیشنهادی) است و نه خود طرح پیشنهادی. بنابراین حتما لازم است که پیمانکار توسعه سایت، بر اساس درخواست و نیاز شما، طرح پیشنهادی ارائه دهد. بررسی های ما نشان می دهد در شرایطی که عملکرد سایت دارای نوآوری بوده و از حساسیت بالایی برای شما برخوردار است، حتما از توسعه دهنده وبسایت، طرح پیشنهادی مکتوب دریافت کنید. البته بسیاری مواقع پیمانکارهای توسعه وب، تمایل و دقتی در تدوین طرح پیشنهادی ندارند. در برخی مواقع هم مشاهده شده است که شرکت ها بعد از جلسه حضوری با کارفرما اقدام به تدوین طرح پیشنهادی و حتی قیمت می نمایند.

نکات بسیار مهم سئوی تکنیکال که در زمان توسعه فنی باید لحاظ شود می تواند به شرح زیر باشد:

  • دارای قابلیت Mobile-friendlyو Responsive و فعال‌سازی و بهینه‌ سازی ورژن موبایل سایت و حتی المقدور استفاده از تکنولوژی amp گوگل
  • بهینه‌سازی حجم و کیفیت کدنویسی (نسبت حجم کد به متن) و بهینه‌سازی حجم Request ها
  • امکان و تعریف تگ سلسله مراتبی H1 الی H3 برای عنوان صفحه و عناوین داخلی
  • قابلیت تعریف متن جایگزین (alt text) برای تصاویر
  • ایجاد خودکار و امکان ویرایش URL های SEO friendly و عدم استفاده از URLهای پارامتری
  • امکان مدیریت و تغییر تگ Title و Discerption صفحات وب‌سایت توسط مدیریت سایت
  • ایجاد صفحات تگ و همراه با امکان افزودن و ویرایش توضیحات و تصاویر در این صفحات
  • امکان ایجاد صفحات دسته بندی (category) برای محصولات یا مقالات و غیره به صورت مجزا (از نوع صفحات سرچ نباشد) همراه با امکان افزودن و ویرایش توضیحات و تصاویر در این صفحات
  • ایجاد قابلیت و تسهیل در تعریف No Index، Redirection و Canonicalصفحات وب‌سایت توسط مدیریت سایت
  • ایجاد قابلیت انتخاب لینک follow و no follow برای لینک دهی خارجی
  • فعال‌سازی قابلیت Structured Data در موتورهای جستجو توسط مجری برای صفحات
  • ایجاد Site Map و امکان مدیریت و تغییر آن توسط مدیریت سایت
  • بهینه‌سازی Session، Cookies، Cashing و … برای انواع مرورگرها
  • تعریف و نمایش برد کرامب در صفحات (مسیر دسترسی به صفحه مورد نظر)
  • تسهیل در امر انتخاب آدرس صفحات مرتبط سایت برای لینک دهی داخلی (با انتخاب انکرتکست همانند قسمت جستجوی سایت فعال شود که با جستجوی کلید واژه، لیست محتوای مرتبط و آدرس آن را جهت انتخاب ارائه نماید)
  • برخورداری از قسمت مطالب مرتبط (related post)
  • لینک دهی صحیح در ساختار طراحی صفحات مثل فوتر و غیره.

نکات مهم برای امنیت وبسایت عبارت است از:

  • شناخت و دسته بندی اطلاعات: داده های پر اهمیت را دسته بندی کنید و مشخص کنید چه افرادی به این داده ها دسترس پیدا کنند.
  • بررسی و تست: تمامی قسمت های سایت را به ویژه قسمت فرم ثبت نام و فرم ها را چند بار مورد سنجش قرار دهید.
  • نرم افزار ها را بروز نگهداری کنید: سیستم مدیریت سایت، ماژول ها، کامپوننت ها، پلاگین ها و سایر نرم افزار های مربوط به سایت را بروز نگهدارید.
  • اعتبار سنجی داده های ورودی در دو سمت کاربر وسرور: قسمت ورود داده و اطلاعات در فرم ها هم در قسمت مدیریت و هم در قسمت مشتریان باید مورد نظارت قرار بگیرند با قرار دادن فیلتر اعتبار سنجی اطلاعات را در مرورگر های اینترنتی و هم در سرور به منظور عدم پذیرش داده های مخرب و بی اعتبار به صورت همزمام باید بررسی شوند.
  • جلو گیری از حمله SQL injection: این حمله زمانی رخ می دهد که هکری قصد ورود و دسترسی به سایت یا پایگاه اطلاعات سایت شما را دارد واز طریق درگاه های ورودی مانند فرم ورود داده یا کد URL با نوشتن کد SQL می خواهد نفوذ کند.
  • استفاده ازگذرواژه های مناسب: بهتر است هر از چندگاهی گذرواژه ورود به سایت و یا هاست سایت خود را تغییر دهید. سعی کنید در گذرواژه خود از ترکبیت حروف بزرگ و کوچک و اعداد و نشانه به کار ببرید تا توسط افراد و نرم افزار ها غیر قابل حدس باشد.
  • اعتبار سنجی در قسمت آپلود فایل: قسمت آپلود فایل راحترین مسیر نفوذ هکر ها به سایت می باشد. در هنگام کد نویسی و طراحی این فرم ها تمام نکات امنیتی را رعایت کنید.
  • امنیت سرور: سروری که از آن برای میزبانی سایت تان استفاده می کنید یکی دیگر از راه های نفوذ هکر ها می باشد. در هنگام انتخاب، سروری را اتنخاب کنید که ار نرم افزار های Update شده استفاده کند و داراری firewall و پشتیبانی قوی باشد.
  • استفاده از درگاه SSL: از این پروتکل برای ایمن سازی در هنگام ارسال و دریافت داده ها بین مرورگر ها و سرورها استفاده کنید چرا هکر ها به این داده های مهم که ممکن است شامل حساب های بانکی به همراه گذرواژه هایشان باشد علاقه زیادی نشان می دهند.
  • BackUp گیری: هر از چندگاهی از سایت خود و پایگاه دادهای سایت یک BackUp تهیه و نگهداری نمایید تا در مواقع ضروری و زمانی که اطلاعات از بین رفتن بتوانید با کمترین هزینه این داده ها را دوباره احیا کنید.

لغات و اصطلاحات

اصطلاحات مهم در طراحی سایت عبارت است از:

  • سایت ساز: سایت ساز، همان عبارت غیر تخصصی و عامیانه سیستم مدیریت محتوا است. در واقع بین این دو تفاوت خاصی وجود ندارد و معمولا افراد فنی، این نرم افزار را، به نام سیستم مدیریت محتوا، که برگرفته از Content management system می باشد می شناسند. البته برخی از شرکت ها مدعی این هستند که سایت ساز، یک ویزارد راه اندازی اتوماتیک سایت نیز در اختیار کاربر قرار می دهد ولی سیستم مدیریت محتوا اینگونه نیست. اما این تعریف ، در ذات این دو تفاوتی ایجاد نمی کند و بسیاری از سیستم های مدیریت محتوا نیز دارای این ویزارد هستند.
  • فریمورک توسعه بک اند یا سمت سرور: فریمورک یک چارچوب برنامه نویسی است که از مجموعه ای از کتابخانه‌ها و قوانین تشکیل شده است و برنامه نویس را قادر می‌سازد با کد نویسی کمتر، بهترین نتیجه را به دست آورد. بیشتر فریمورک‌ها از الگوی معماری نرم افزار Model–view–controller یا به اختصار MVC استفاده می‌کنند.
  • وایرفریم: وایر فریم یا Wireframe ، تصویری است با وفاداری کم (حداقل جزئیات) از سایت، اپلیکیشن و یا هر محصولی دیگر که باید به‌وضوح گروه اصلی محتوا، ساختار اطلاعات و توضیح و تجسم عمومی تعاملات کاربر را نشان دهد. هرچند که ممکن است در ظاهر به نظر برسد که Wireframeمجموعه‌ای از جعبه‌های خاکستری بی‌معنی است، اما در حقیقت وایر فریم، ستون فقرات طراحی شماست و فراموش نکنید که در آن تمامی قسمت‌های با اهمیت سایت نهایی، نشان داده می‌شود. وایرفریم، عموماً به‌عنوان یکی از مستندات پروژه است. از آنجایی که وایرفریم یک تصویر ثابت و بدون هیچ تعامل با کاربر است، باید با نوشته‌هایی تکمیل شود (توضیحات کوتاه، بیان تعاملات و ملاحظات و مستندات فنی).
  • پروتوتایپ: پروتوتایپ که معمولاً با وایرفریم اشتباه گرفته می‌شود، یک بازنمایی (جزئیات استاتیک و تعاملی) با وفاداری نسبتا بالا از محصول (سایت) نهایی است که تعاملات کاربر را شبیه‌سازیمی‌کند. پروتوتایپ باید به کاربر اجازه بدهد، از طریق رابط کاربر، تجربه خود از محتوا و اثرات متقابل آن را در اختیار دیگران قرار بدهد و در نهایت تعاملات اصلی را به شیوه‌ای مشابه پروژه نهایی تجربه کند. یک Prototype تعاملات نهایی کاربر با ظاهر محصول را شبیه‌سازی می کند و ممکن است که ظاهر پروتوتایپ دقیقاً مشابه محصول نهایی نباشد اما باید تا حد زیادی شبیه آن باشد (منظور این است که مثل وایرفریم طرح کلی و خاکستری نیست). نکته بسیار مهم آن است که پرتوتایپ پتانسیل زیادی در آزمایش رفتار کاربر دارد.
  • موکاپ: موکاپ یک طرح ثابت با وفاداری (جزئیات)نسبتاً بالا به پروژه نهایی است. که تصویر اولیه یا حتی تصویر واقعی و نهایی را نمایش می‌دهد. یک mockupخوب ساختار اطلاعات، ظاهر و ویژگی‌های اساسی طرح را در قالب یک تصویر استاتیکنشان می‌دهد. موکاپ ها به‌واسطه این‌که ظاهری گرافیکی دارند و هویت سازمان را به‌خوبی نشان می‌دهند، برای جلب نظر و تأیید کارفرما بسیار مفید است.
  • bandwidth یا پهنای باند: پهنای باند که Data Transfer هم نام دارد میزان حجم داده ها و اطلاعاتی است که می تواند بین سایت شما و کامپیوتر بازدیدکننده از سایت شما ردو بدل یا انتقال داده شود و میزان پهنای باند مورد نیاز برای یک وب سایتی که تازه در حال راه اندازی است باید از 1 الی 5 گیگابایت باشه و به مرور که تعداد بازدیدکنندگان سایت شما افزایش یافت می توانید پهنای باند بیشتری برای هاست خریداری کنید.
  • Cpanel یا سی پنل: یکی از محبوب ترین کنترل پنل ها یا رابط های گرافیکی مدیریت هاست است که به وسیله آیکون ها و رابط های گرافیکی در این کنترل پنل قادر هستید وب سایت خود را راه اندازی و مدیریت کنید. دقت کنید که کنترل پنل های زیادی جهت مدیریت هاست وجود دارند اما سی پنل یکی از محبوب ترین و پرطرفدار ترین کنترل پنل ها است.
  • Content Management System یا به اختصار CMS: همان سیستم مدیریت محتوا ها است. cms ها برنامه هایی هستند که بر روی هاست نصب می شوند و توسط رابط های گرافیکی به شما اجازه می دهند مطالب وب سایت خود را مدیریت کنید یا صفحات جدیدی در سایتت ایجاد و یا ظاهر سایت خود را ویراش کنید. جوملا و وردپرس دو مورد از بهترین و پرطرفدار ترین سیستم های مدیریت محتوا در جهان هستند.
  • Cascading Style Sheets یا به اختصار CSS: کد هایی جهت طراحی وب سایت هستند که جزئیات بیشتری مانند رنگ ها، سایز ها و طرح ها را به HTML ها که پایه و اساس صفحات وب هستند اضافه می کند و به کمک کد های HTML و CSS معمولا وب سایت ها طراحی و به حالت نمایشی تبدیل می شوند.
  • DDos: نوعی از حملات سایبری هستش که بر اساس آن اخلال گرانیا هکر ها درخواست های همزمان زیادی به سمت سایت شما سرازیر می کنند و منطور از درخواست های همزمان ترافیک سنگینی از بازدیدکننده های غیر واقعی هستش و این باعث میشه تمام منابع وب سایت شما به سرعت مصرف شوند و وب سایت شما با اختلال یا کندی مواجه شود و یا حتی وب سایت از دسترس خارج شود.
  • Domain Name System یا به اختصار DNS: رکوردی هستش که نام دامنه شما رو به IP هاست متصل می کند و در واقع هر هاست یک آدرس IP اختصاصی دارد که شما باید آن را از شرکت های هاستیگ دریافت کنید. ماموریت DNS این هست که نام دامنه شما را به وسیله چند مشخصه به آدرس IP هاست متصل نماید.
  • Host یا میزبانی وب: هاست نام قسمت کوچکی از کامپیوتر ارائه دهنده خدمات یا همون سرور هست که اطلاعات وب سایت بر روی آن آپلود و نگهداری می شود. هنگامی که بازدیدکننده وارد وب سایت شما شود، این در حقیقت هاست شماست که اطلاعات وب سایت را به کامپیوتر بازدیدکننده از سایت ارسال می کند.

منابع و ارجاعات

  • وبسایت های شرکت های ارائه خدمات طراحی سایت
  • وبسایت های محتوایی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات
 

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + 4 =